Комисия по вероизповеданията и правата на човека
Протокол
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
П Р О Т О К О Л
№ 8
Днес, 2 юли 2015 г., четвъртък, от 15:30 часа се проведе редовно заседание на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
Към протокола се прилагат списъците на присъстващите членове на комисията и гостите по съответните точки от дневния ред.
Заседанието се ръководи от Красимир Велчев – председател на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, откривам днешното заседание на комисията. Имаме кворум. Дневният ред е обявен, ще ви го прочета.
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Проект на решение за приемане на Процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидатите, представянето и публичното оповестяване на документите, изслушването на кандидатите за омбудсман и за тайното гласуване при избора на омбудсман.
2. Разни.
Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
За – 11, против и въздържали се – няма.
На заседанието присъства и г-жа Ива Митева.
Гост на заседанието е и г-н Стефан Стойков от Форум „Средна класа”. Средната класа е важна, въпросът е, че е на изчезване, така че е хубаво, че има представител. И аз мисля, че съм от тази класа.
По точка първа от дневния ред - според Правилника за организацията и дейността на Народното събрание чл. 89, изборът на различни органи, които се избират от Народното събрание, трябва да бъде публичен и прозрачен, чрез изслушване на съответните кандидати в съответната комисия по одобрени правила. Правилата съгласно чл. 89, ал. 7 от Правилника се изработват от комисията.
Комисията изготви и предлага на Народното събрание проект за решение, който трябва да бъде гласуван и приет в Пленарна зала. След това комисията изслушва кандидатите по тези правила.
Омбудсманът на Република България, г-н Константин Пенчев е встъпил в длъжност на 20.10.2010 г. и мандатът му изтича на 20.10.2015 г. Съгласно чл. 13 от Закона за омбудсмана, изборът на нов омбудсман се произвежда не по-късно от два месеца преди изтичането на мандата му.
Това значи, колеги, че на 20 август изтича срокът и до тогава ние трябва да сме избрали омбудсман. Затова на практика срокът за нас, за Народното събрание е 31 юли, защото тогава е последното заседание на Народното събрание за тази сесия.
На членовете на комисията е предоставен проекта за приемане на Процедурните правила и условията за прилагането им, кандидатите, изслушването им и за тайно гласуване за омбудсман.
Предполагам, колеги, че всички сте се запознали с проекта за решение. В него няма нищо ново, но имате право да правите предложения. Аз имам едни забележки, ще ги кажа. Тук е, както ви казах и г-жа Митева н-к отдел „Законодателни референти” в Народното събрание, за да обсъдим именно тези неща. Вие също ще си кажете мнението при гласуването.
Това, което аз съм си отбелязал е в Раздел ІІ на стр.2, т. 1.
„1. Предложенията заедно с документите по Раздел І, т. 2 се публикуват на специалната секция на интернет страницата на Народното събрание незабавно, но не по-късно от седем дни преди изслушването…”
Колеги, аз предлагам думите „незабавно” и „но” да изчезнат, защото незабавно се разбира същия ден и след това пояснение „но не по-късно” е по принцип юридически когато става дума за по-друг срок и се дава някакъв срок, но той не може да бъде повече от еди колко си. Затова първа точка да звучи така – госпожо Митева, моля да си отбележите:
„1. Предложенията заедно с документите по Раздел І, т. 2 се публикуват на специалната секция на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от седем дни преди изслушването.”
Това е едното от моите предложения.
И още нещо, което ми направи впечатление – Раздел V, т. 7 – става дума за гласуването, начина на гласуване – стр. 4 – таен - „разкъсване, зачертаване и други знаци върху бюлетината не я правят недействителна”. Аз мисля, че я правят недействителна. Вие също си кажете мнението. Не може някой да си слага някакви знаци, да прави иширет или пък да я скъса. Късането значи, че той не е съгласен с тази кандидатура. Затова предлагам думичката „не” да се премахне и този текст да се премести към текста за недействителната бюлетина.
Това са моите две предложения.
Колеги, имате думата за предложения и след това трябва да гласуваме предложенията.
Имате ли нещо, колеги. И аз бях забравил, че гласуването през 2010 г. е било тайно. Гласуването става в зала „Изток”, дава се един час толеранс, минава се, гласува се и така.
След като няма други предложения, моля да гласуваме тези, на които аз ви обърнах внимание .
В Раздел ІІ, т. 1 думите „незабавно” и „но” се премахват и остава „…не по-късно от 7 дни преди изслушването”. Моля гласувайте, ако сте съгласни с моето предложение.
За- 14, против и въздържали се – няма.
Благодаря, приема се.
И другата поправка, която е в т. 7 – касае разкъсването, зачертаването и други знаци „я правят недействителна” .
Точка 7 остава, мисля че е правилно. От т. 7 се изважда първото изречение и се препраща в т. 8 и става така:
„7. Плик с две или повече еднакви бюлетини се брои за една действителна бюлетина.
8. Бюлетината е недействителна когато е:
а) е саморъчно направена;
б) е разкъсана, зачертавана или има други знаци върху нея;
в) е намерена в изборната кутия без плик;
г) е поставен знак „Х” в повече от едно квадратче или поставеният знак засяга повече от едно квадратче за гласуване и не може да се установи еднозначно волята на избирателя.”
Моля, който е съгласен с направените корекции, да гласува.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Благодаря колеги. Ако има нещо да кажете вие. Утре ще го внесем, за да може следващата сряда да бъде внесено в зала за взимане на решение.
Ако г-жа Митева иска да каже нещо допълнително във връзка с изборите. При интерес от медиите – ще има такъв, засега при мен няма нищо във връзка с кандидатурите, нямам информация и дали г-н Пенчев ще се кандидатира отново. Имате право – всеки народен представител и парламентарните групи имат право да издигат кандидатури за омбудсман.
Колеги, логиката каква е – когато е един кандидатът - с „Х” е за, непопълването е против. Аз така го разбирам. Когато са повече от един – зачертава се единия. Ако не се зачертае нито един, тогава аз го смятам за въздържал се. Просто човек не е съгласен с нито един от тримата. Или против.
ИВА МИТЕВА: Изрично е записано в правилата, че когато е един кандидатът, ако не гласувате за него, сте гласували против. Въпросът е обаче ако са двама или повече от двама и не гласувате за нито единия от тях, по аналогия би трябвало да се приеме, че пак сте против, нали. Защото не сме го записали изрично, че е недействителна бюлетина. Като не сме го записали, че е недействителна, трябва някъде да се преброи този глас. Той отива в купчината „против”, тъй като такава е процедурата – не е за нито един „за”. Тоест числото на гласувалите ще е ясно отначало. Да го имате предвид ако възникне спор в комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Разбира се, затова го обсъждаме.
Предлагам сега да гласуваме проекта за решение с направените корекции в цялост. Моля гласувайте.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Единодушно. Благодаря ви.
По точка втора нямаме повдигнати въпроси.
Извинявайте, че ви извиках за толкова кратко заседание, но такава е процедурата.
Благодаря ви за участието.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,42 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Красимир Велчев