Комисия по вероизповеданията и правата на човека
Протокол
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
П Р О Т О К О Л
№ 15
Днес, 18 февруари 2016 г., четвъртък, от 14:30 часа в зала № 1 на Народното събрание се проведе заседание на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
Към протокола се прилагат списъците на присъстващите членове на комисията и гостите по съответните точки от дневния ред.
Заседанието се ръководи от Красимир Велчев – председател на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, откривам днешното заседание на комисията. Имаме кворум. Дневният ред е обявен, ще ви го прочета.
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за равнопоставеност на жените и мъжете, № 502-01-94, внесен от Министерски съвет на 20.11.2015 г.
2. Обсъждане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 г.
3. Разни.
Колеги, имате ли други предложения? Не виждам. Моля да гласуваме дневния ред.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Гости на днешното заседание са г-н Лазар Лазаров, вие го познавате – зам.-министър на труда и социалната политика и г-жа Ирина Иванова – началник отдел в Дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи”.
От Фондация „Център за изследвания и политики за жените” – Татяна Кметова – изпълнителен директор – не я виждам. Ако дойде, ще се включи към заседанието.
По т. 1 от днешния дневен ред Обсъждане на законопроект за равнопоставеност на жените и мъжете, № 502-01-94, внесен от Министерски съвет на 20.11.2015 г. От името на вносителя давам думата на зам.-министър Лазаров. Г-н Лазаров, заповядайте.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, г-н Председател! Уважаеми дами и господа народни представители, колеги и партньори, на вашето внимание предоставям законопроект за равнопоставеност на жените и мъжете.
Бързам да отбележа, че през годините тази тема е повдигана многократно и в хода на пред присъединителния процес от 1997 г., през 2000-та, 2003-та, 2005-та, 2007-ма и досега в отделни разпоредби на нашето законодателство, принципът за въвеждане на равните възможности на жените и мъжете вече е включен във всички области на обществения живот и през годините със създаването на специалното законодателство по отношение на защитата от дискриминация и специализираният орган, България изпълни своите ангажименти в предприсъединителния процес. Същевременно, извън гарантирането на правата и извън създаването на насърчителни мерки по отношение на равното третиране на жените и мъжете, съвместяването на личния и професионалния живот и поредица аспекти – домашно насилие, трафик на хора, обаче, остана извън полезрението аспектът на така наречения „джендър мейк скрининг”, тоест провеждането на целенасочена държавна политика в отделните сфери и отчитане на равенството между мъжете и жените.
С оглед на това, на вашето внимание е предложен този законопроект, който има рамков характер и с него се цели именно това – формирането на държавна и устойчива политика в областта на равните възможности на жените и мъжете. В този законопроект се предлагат основните принципи за провеждане на тази политика и създаването на институционален механизъм за нейното провеждане.
В годините този законопроект е изготвен с активното участие на неправителствените организации още в самото начало на изготвянето на разпоредбите, проведени са поредица обществени обсъждания в тази област, така както изисква в момента действащият регламент. Той е обсъден в поредица от заседания на Националния съвет за равнопоставеността между жените и мъжете към Министерски съвет и след което имаше и една обществена дискусия, организирана от Омбудсмана, след което е представен на вашето внимание.
Освен изграждането на институционалната структура за провеждането на тази политика, а именно определянето на Министерски съвет като орган с обща компетенция, който отговаря за тази политика, се предвижда и координиращата роля на министъра на труда и социалната политика, съответно подкрепяна от Националния съвет и нещото, което ние въведохме през 2014 г. като държава – създаването на координатори по равнопоставеността във всяка една институция, с оглед отчитането на аспектите на равенството между половете във всяка една политика.
Добавена стойност в законопроекта е включването на областните управители и органите на местно самоуправление, като кметовете, в тази политика и нещото, което ще доведе до съществен напредък в тази област е изграждането на информационна система в тази област и изискване задължително за оценка на всички законопроекти, други нормативни актове и стратегически документи за отчитане на влиянието по пол.
Другият въпрос, който урежда законопроекта е свързан с националните стратегически документи в тази област. Предвижда се разработването на стратегия и съответни годишни планове и добавена стойност в нашата практика е и прилагането на временни насърчителни мерки. Временни насърчителни мерки са такива, които идентифицирани в съответните годишни планове ще имат действие до осигуряването на балансирано участие.
Това са основните положения в законопроекта. Той е рамков и цели провеждането на една устойчива държавна политика по пол. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви, г-н Лазаров.
Моля ви седнете тук на масата, не стойте така отстрани, заповядайте – с уважение към първата власт, не четвъртата – медиите.
Уважаеми колеги, постъпили са становища по законопроекта от Омбудсмана и от Комисията за защита от дискриминация. Становищата са ви предоставени. За протокола ще съобщя, че в становищата се изразява по принцип подкрепа на законопроекта и се приветства наличието на политическа воля за приемането на подобен закон.
В становището си Омбудсманът подкрепя създаването на такъв законопроект, с който да се отговори на поети ангажименти от страната по редица международни актове за защита правата на жените и мъжете. Излага и критични бележки към предложения законопроект и се ангажира да предложи конкретни текстове между първо и второ четене.
Становището на Комисията за защита от дискриминация приветства предложения законопроект, с който ветрилото на равенство в третирането би се разгърнало в още по-ефективна степен.
Знаете, че водещата Комисия по труда и социалната и демографска политика е приела на първо гласуване законопроекта, така че откривам, колеги, разискванията. Имате думата. Ако позволите, аз първоначално бих казал няколко думи.
Мисля, че България може да се гордее с това, че за разлика от много европейски страни където няма специални закони за защита от дискриминация, ние имаме такъв закон, знаете миналата година внесохме и допълнителни поправки към него. Съществува този закон. Комисия за защита от дискриминация, която е активно действащ независим държавен орган за превенция, контрол и защита от дискриминация – също имаме. Тя представя всяка година отчет пред нашата комисия. Ние обсъждаме този отчет и го внасяме в Народното събрание и той се приема с решение.
Искам да обърна внимание, пак за протокола, че много от висшите държавни постове в нашата страна се заемат от жени. Не бих искал всички да изброявам, но все пак и председателят на Народното събрание, вицепрезидент, зам.-председател на Европейската комисия Кристалина Георгиева, това са все имена на жени, личности, които са във висшите етажи на властта. В парламента едни от най-важните комисии се ръководят от жени – Джема Грозданова е председател на Комисията по външна политика, Менда Стоянова – по бюджет и финанси, Милена Дамянова – по образованието и науката, Полина Карастоянова - по култура и медии, Бойка Маринска – председател на Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Виждате, че в парламента, когато казваме и е хубаво да се види и да се дава личен пример, мисля че ние достойно даваме този пример.
В парламентарните групи, с гордост отбелязвам, че жените в парламентарната група на ГЕРБ са над 35 %. Другите парламентарни могат да си вземат бележка и да увеличат присъствието на жените в техните групи. Забележка може би трябва да отнесат Реформаторския блок защото там е 4 % само присъствието на жените.
В правителството, знаете, осем жени са министри, от които зам.-министър председатели са две жени – Румяна Бъчварова и Меглена Кунева – там се получава 50 на 50 при зам.-председателите. При министрите г-жа Павлова – министър на регионалното развитие, Танева – министър на земеделието, Евелина Василева – министър на околната среда, Теменужка Петкова на енергетиката, Ангелкова на туризма, Екатерина Захариева на правосъдието. Виждате, че доста, доста важни министерства са поверени в ръцете на жени. От друга страна знаем, че и кметът на София – Йорданка Фандъкова е изявена личност, която слава Богу, ръководи всичко добре и се гордеем с нашия кмет, Омбудсманът на България – Мая Манолова, заедно със зам.-омбудсмана, който съвсем скоро избрахме – г-жа Ковачева, г-жа Джумалиева – председателят на Комисията за защита от дискриминация, така че ние можем да се гордеем с това, че аз съм убеден, изпреварваме в някои отношения, много европейски страни. Смятам, че това е един добър показател за това какво и как работим.
Имам един въпрос към г-н Лазаров – като говорим за равенство между жените и мъжете по всички критерии, да очакваме ли, че възрастта за пенсиониране ще бъде изравнена, или? Защото аз чакам с нетърпение да настъпи това равноправие, да имаме и ние малко повече права.(Смях) Не само жените. Ако имате някакви виждания за в бъдеще. Да зарадваме женския пол.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Аз благодаря за този въпрос. Всъщност това е тема, която е поставяна редовно при прегледите, които има по реда на механизма за мониторинг от страна на Европейската комисия. Съобразно тези критерии, един от въпросите е именно този – изравняване на възрастта за пенсиониране. И с оглед на това, че при равни други условия, размерите на пенсиите, които получават жените, са по-ниски поради по-ниския осигурителен принос, който се получава в резултат на законно установената възраст за пенсиониране. Това е от формална гледна точка, обаче както знаем има и практика, и битуващи схващания, българското общество все още не е узряло за тази идея.
Независимо от това, обаче Народното събрание - вие приехте график за постепенно намаляване на тази разлика и с хоризонта на развитие на пенсионната реформа, тя неминуемо ще намалее. Но истината е, че ние като общество, ние като икономика, се нуждаем от жените по-дълго на пазара на труда и това са посоките, към които ще работим. И всъщност подобряването на средата, формирането на други обществени стереотипи, промяна на утвърдени такива – това ще бъдат и елементи от временните насърчителни мерки, с оглед постигането на тази равнопоставеност.
Де факто, прав сте. Аз, например, в сферата, в която работя – министерството е силно феминизирано и цялата система е феминизирана, но пък може би това е интересното – един мъж като мен да води разговори и дискусия по тема за равни възможности на жени и мъже. По-слабо представения пол сме. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря. Като споменахте за закона и графика за възрастта за пенсиониране виждам, че и в парламента се получава, въпреки че физически са по-малко жените, явно качеството е по-високо защото ни допуснаха да направим графика, така че да изравним възрастта.
Ирена Соколова има думата.
ИРЕНА СОКОЛОВА: Благодаря. В продължение на споделеното от председателя и аз искам да изразя мнението си, че наистина законопроектът отговаря на необходимостта от по-пълно регулиране на взаимоотношенията и институционализиране на равнопоставеността на жените и мъжете чрез този механизъм, който ще е национален за провеждане на единна държавна политика. Тук, обаче, моят въпрос е и като продължение на това, което беше зададено преди малко.
Какво предвижда законопроектът като времева устойчивост и като времеви диапазон за това да се направят релевантни останалите законови нормативни актове? До какви промени ще доведе в останалите закони? Как ще изисква в провеждането на останалата държавна политика тази равнопоставеност? И означава ли това когато имаме равнопоставеност между половете, че бащите например ще имат също толкова права колкото и майките при развод за правата над детето до навършването на пълнолетието му.
Задавам този въпрос, за да бъде като илюстрация на това, че имаме ощетени права, или поне така се смята, на половете в провеждането на отделни политики и в отделни казуси.
Как законът дава конкретен отговор при подобни проблеми. Този, за който Ви хрумва, не е нужно да изчерпваме всичко – ние не бихме могли, но горе-долу в какъв времеви диапазон и какъв обем от законови актове трябва да се променят, в съответствие с изравняването на правата между половете.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря, г-жо Соколова. Колеги, аз предлагам ако има и други въпроси към г-н Лазаров и той после да отговори. Има ли други въпроси от вас към него? Да, Евгени Стоев.
ЕВГЕНИ СТОЕВ: Понеже се променя преживяемостта на мъжете и жените, интересува ме по последни данни колко преживяват мъжете и жените според вашето министерство, ако имате някакви данни.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Жените живеят по-дълго.
ЕВГЕНИ СТОЕВ: Да и заради това трябва да има някаква справедливост.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Други въпроси имате ли, колеги? Да, това е по повод на това, че и в парламента в момента имало дискусия и се казва, че продължителността на живота трябва да оказва влияние върху годините за пенсиониране. Това автоматично води до една друга статистика, че те трябва да работят повече и да имат стаж, но това е отделен въпрос. Няма да го задълбаваме тук толкова и да го изискваме, само да поставим акцент. Г-н Антонов, заповядайте.
ВАСИЛ АНТОНОВ: Благодаря Ви, г-н Председател.
Всъщност нямам въпрос към г-н Лазаров. Искам да потвърдя, че въпреки и опозиция ние ще подкрепим законопроекта за равноправие между жените и мъжете, още повече че това е един от основополагащите принципи на работата на социалистическата партия и на лявата коалиция. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви. Други въпроси имате ли, колеги?
Г-н Лазаров, имате думата за отговор.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, г-н Председател.
Г-н Председател, дами и господа народни представители, по принцип законопроектът, аз затова споделих, има един рамков характер, защото ако ние сега изберем да уредим, а ние всички знаем, че законът урежда трайно обществени отношения в определени области, ако ние сега изберем да уредим въпрос, например с насилие, с политическото представителство в съответните органи или пък с размер на пенсии, или други подобни сфери, рискуваме още много пъти по толкова да изпуснем. И поради тази причина нашият подход е различен. След като изготвим стратегическите документи въз основа, обаче на събрана статическа информационна система, ние ще определим така наречените тесни места заедно с нашите социални партньори и неправителствените организации и правозащитните органи като Омбудсмана и Комисията за защита от дискриминация и тогава за определен период от време, ще въведем тези насърчителни мерки, които могат да окажат влияние върху намаляването на тези неравенства.
Това, за което вие говорите, то е свързано с конкретни изменения в Семейния кодекс. И това е тема, която е актуална, въпросът е релевантен и по него ние ще продължим своята работа, но въпросът е, че веднага след като бъде приет този законопроект и ако той стане част от действащото законодателство, ние ще изградим нашата нова национална стратегия. Тя ще бъде и в отговор на основните приоритети, които са повдигнати от Европейската комисия и Европейския съвет, така че тези теми, след като бъдат апробирани мерките, тогава при необходимост ще бъдат прилагани и съответните изменения в законите, с оглед отчитане на правните възможности, балансираното представителство и равните права. Тоест опитваме се да направим един систематичен подход, който да е на база на реални факти, установени по съответен начин, да минимизираме ефекта на субективните възприятия, очаквани и утвърдени стереотипи.
Що се касае до следващия въпрос, аз предполагам, че той е свързан. В момента, обаче зная къде да го потърся, но не бях готов. Ако бях готов, щях да взема такава информация. Свързано е с няколко показателя. Един от тях е средна продължителност на предстоящия живот на жените и мъжете. Следващото е продължителност на живота след навършване на пенсионна възраст и среден период на получаване на една пенсия.
Във всички случаи данните са около 7 години и няколко месеца, извинявайте просто цитирам по памет, е разликата в продължителността на предстоящия живот на жените и мъжете в полза на жените. След това някъде между десетина и дванадесет години е по-голяма продължителността на получаването на пенсия, но това са конкретни данни. Ще ви помоля, ако има интерес, ние ще ги предоставим. Те се наблюдават и отчитат от Националния осигурителен институт, но ако е необходимо, ние ще ги представим за следваща дискусия. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви, г-н Лазаров.
Колеги, имате ли други въпроси, мнения? Не виждам. Минаваме към гласуване.
Закривам разискванията, обявявам гласуване по точка първа –Законопроект за равнопоставеност на жените и мъжете, № 502-01-94, внесен от Министерски съвет на 20.11.2015 г..
Моля, който е за, да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно. Да благодарим на г-н Лазаров и на колежката за присъствието.
Ние продължаваме по точка втора от дневния ред
Обсъждане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 г.
Годишната програма е предоставена от експертите и вие сте запознати с нея. Ще обърна внимание на основните акценти – това, което касае най-вече нашата комисия – проблемите на миграцията. Това е във фокуса на всяка комисия, предполагам, в парламента. Създаване на нова политика за миграция и справянето с кризата с бежанците и управлението на миграционния натиск по външните граници на Европейския съюз.
Друга тема е заетост и социална политика. Ще се отдели специално внимание на инициативите в областта на дългосрочната безработица и на пълния достъп до пазара на труда.
Другият акцент е върху равенството между мъжете и жените, както преди малко ние вече дебатирахме по този въпрос.
И правата на хората с увреждания – също една приоритетна тема на Европейския съюз за 2016 г., така че това са акцентите, върху които се съсредоточава тази програма.
Откривам разискванията, колеги. Вие имате цялата програма, ако имате някакви въпроси или мнения, моля да ги споделите. Виждам, че няма.
Колеги, закривам разискванията. Обявявам гласуване по точка втора - Обсъждане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 г.
Моля, който е За, да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
И по точка трета – Разни, колеги имате ли нещо да споделите? Няма. Закривам заседанието и приятен ден.
Благодаря ви за участието.
(Закрито в 15,01 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Красимир Велчев