Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
02/04/2015
Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за Закон за публичност на лобизма, No 554-01-53, внесен от Георги Александров Ковачев и група народни представители на 19.03.2015 год.
Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика на свое заседание, проведено на 02.04.2015 г., разгледа на първо гласуване законопроект за Закон за публичност на лобизма, № 554-01-53, внесен на 19.03.2015 год. от Георги Ковачев и група народни представители.
Мотивите на законопроекта за Закон за публичност на лобизма, бяха представени от народния представител Георги Ковачев. Накратко бяха представени основните насоки на направените предложения в законопроекта, свързани с проблемите в застъпничеството и лобирането в защита на частен или обществен интерес, което неизбежно съпътства държавното управление на различни равнища. Когато дейността се осъществява от физическо или юридическо лице срещу заплащане, следва да се осъществява на базата на нормативно установени принципи и правила за разкриване на информация за целите и бюджета на лобистката дейност, както и органите и лицата, спрямо които е насочена. По този начин ще се създадат допълнителни гаранции за разширяване на прозрачността в работата на държавните институции и за ограничаване на корупцията.
В обсъждането на законопроекта участие взеха народните представители :
Атанас Зафиров, Валентин Касабов, Кирил Добрев, Методи Андреев, Янко Янков, Иван К.Иванов, Мустафа Карадайъ,Иван С.Иванов,Валентин Николов.
Те акцентираха върху следните дискусионни въпроси във внесения от народните представители законопроект: в контекста си законопроектът изпълнява общия дух на препоръките на Групите държави срещу корупцията /GRECO/ в доклада за България, който препоръчва по-голяма прозрачност, по-голям контрол, повече механизми за контрол върху работата на народните представители, в частност. Приемат се аргументите, които бяха изтъкнати, че в рамките на Европейския съюз няма приети закони за лобизма. Изключение е Полша за Европейския съвет. Правна уредба за лобизма е развита при най-големите демокрации, например в Канада, Америка и в Австралия. Всички, включително и Великобритания нямат легални дефиниции за лобист и лобистка дейност. Прилагането на този закон в България с оглед практиките на всякакви нива, че лобирането в България е равнопоставено или е синоним на корупционна практика няма да окаже желания ефект.
Такъв тип законодателство е добре за стабилни, доказали се демокрации, в които върховенството на закона е гарантирано и корупционните практики ефективно се преследват. Разгледа се необходимостта да се обхване и дейността на политическите партии. Основна препоръка също така е, да се започне дебат, малко по-широк и обществен по темата за лобизма за да се установят действително нагласите, които битуват в обществото по този проблем и те да бъдат добре прецизирани под формата на законопроект, който действително да получи подкрепа от парламента и да започне своята работа.
Да се засили системата за следене на приходи и разходи, контролът върху фирмите, защото инструментът за решаването на проблемите е преди идентифицирането на самите проблеми. Трябва да се създаде в държавата онази отговорност на юридическите, физическите лица и политиците, към закона и да се създаде такава съдебна система, която да провежда, да прилага този закон еднакво за всички.
С оглед на проведената дискусия членовете на Комисията не се обединиха около необходимостта от приемането на Закон за публичност на лобизма в представения вид.
След проведената дискусия, Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика:
-с 6 гласа „за”, 0 гласа „против” и 7 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект на „Закон за публичност на лобизма“, № 554-01-53, внесен от Георги Александров Ковачев и група народни представители на 19.03.2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ