Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
12/11/2015
    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г. – за първо гласуване
    П Р О Т О К О Л
    № 18


    На 12 ноември 2015 година се проведе редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    Заседанието беше открито в 16:10 часа и ръководено от председателя на комисията господин Валентин Николов при следния


    Дневен ред:


    1.Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г. – за първо четене.

    2.Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.

    3.Разни.

    Гости и докладчици на заседанието бяха:

    Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси:
    -Николай Николов, временно изпълняващ длъжността председател
    -Диана Кунзова-Трендафилова, директор на дирекция „Финансово-счетоводна дейност и административно обслужване“

    Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество:
    -Пламен Георгиев, председател
    -Иво Иванов, заместник-председател
    -Антоанета Цонкова, член
    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.


    Председател Валентин Николов: Уважаеми колеги, предлагам да започваме. Имаме кворум. Присъстват седем члена от комисията. На Вашето внимание е дневният ред:
    Първа точка – Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 година, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г. – за първо четене.
    Втора точка – Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
    И трета точка – Разни.
    Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува. 6 – „за“. Господин Карадайъ, въздържате ли се?

    Мустафа Карадайъ: Въздържам се.

    Председател Валентин Николов: Въздържал се – господин Карадайъ.
    Първо, да Ви представя присъстващите на нашето заседание. От Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси – господин Николай Николов, временно изпълняващ длъжността председател. Госпожа Дияна Кузманова-Трендафилова, директор на дирекция „Финансово счетоводна дейност и административно обслужване“. И от Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество – господин Пламен Георгиев, председател на комисията. Господин Иво Иванов, заместник-председател на комисията, госпожа Антоанета Цонкова, член на комисията.
    Колеги, преди да вземем отношение по първа точка Ви предлагам да чуем становищата на двете комисии относно техния бюджет за 2016 година. Ще започнем с господин Николов, който е до мен. Заповядайте, господин Николов да изразите Вашето становище по бюджета на комисията.


    1.Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г. – за първо четене.

    Николай Николов: Благодаря. Уважаеми господин председател. Уважаеми членове на Комисията за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика. Първо, бих искал за пореден път да благодаря за това, че ни предоставяте възможност да изразим становище по проектобюджета и да участваме ефективно в рамките на бюджетната процедура, организирана от Министерски съвет и Министерство на финансите.
    По частта за разходите комисията счита, че предвиденият бюджет по проекта за 2016 година е напълно достатъчен за обезпечаване на нормалната й дейност. Считаме, че сумата, която е предвидена от Министерството на финансите би гарантирала нормалното функциониране на комисията през цялата 2016 година и за периода, за който се осъществява дейност. Това, което е важно е, че в частта за приходната част бихме искали на този етап да изразим известни резерви относно постигането на предвидената сума от 100 000 лева. Да припомня, че в бюджет 2015 година частта за приходите беше предвидена като отговорност на комисията сумата от 20 000 лева. За момента, доброволно постъпили суми по влезли в сила наказателни постановления в комисията са 90 000 лева от началото на годината до настоящия момент. За 2014 г. доброволно постъпилите платени суми по влезли в сила санкции на комисията възлизаха на 110 000 лева.
    Сумата от 100 000 лева за бюджет 2016 година по принцип е възможна. Възможна е да бъде постигната, но трябва да отбележим, че освен от съдебната практика, освен от директните случаи по отношение, на които са наложени санкции, които правонарушения по принцип не могат да бъдат прогнозирани, събирането на тази сума зависи от волята на лицата, по отношение на които са влезли в сила съответните наказателни постановления Става дума само за доброволно платени суми в комисията. Имаме много добра практика и взаимодействие с НАП в случаите, в които сроковете за доброволно изпълнение съответните суми не се плащат, те са изпращат на органите на НАП. В тази връзка да кажа, че освен, че имаме вътрешни правила, които осигуряват процедурата по доброволно плащане на сумите, съответно по изпращане на съответните санкции на органите на НАП, съвсем наскоро, на 29 октомври подписахме с Приходната агенция и инструкция за взаимодействие една съществена част, от която урежда именно сроковете и реда за изпращане на преписки по влезли в сила наказателни постановления в случаите, в които няма доброволно плащане при нас в краткия седемдневен срок, съгласно Данъчно осигурително процесуалния кодекс.
    Бих искал също да кажа, че в частта за разходите още веднъж изразяваме своето удовлетворение, считаме, че сумата е напълно достатъчна именно, защото в комисията е гарантирано максимално икономично, максимално разумно разходване на бюджетните средства и именно, защото имаме законосъобразно изразходване на бюджета, смятаме, че тази сума ще бъде достатъчна.
    Благодаря Ви. Ако има въпроси съм на Ваше разположение.

    Председател Валентин Николов: Благодаря и аз. Да чуем и становището на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Господин Георгиев, заповядайте.

    Пламен Георгиев: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми господин председател. Уважаеми народни представители. Уважаеми гости.
    Благодаря и аз за представената възможност да Ви запознаем с нашите становища, относно бюджета,, който е предвиден за Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество през 2016 година.
    В разглеждания законопроект бюджетът ни за следващата година е в размер на 6 132 000 лева, тоест има увеличение от 1 милион лева спрямо текущата година. Силно се надяваме това предложение да бъде прието от Народното събрание, защото тези финансови средства биха ни извели от едно много критично състояние, в което се намираме в настоящия момент. Още миналата година ние изказахме силни резерви към бюджета, който беше гласуван миналата година за комисията. На практика ние сме силно затруднени да изпълняваме дейността си с този намален бюджет.
    Накратко ще си позволя да поясня, че през 2012-та и 2013 година бюджетът на комисията беше 6 145 000 лева. 2014-та той е намален вече на 5 400 000 лева, а за 2015-та, тоест тази година, бюджетът на комисията беше едва 5 132 000 лева и при това с численост на комисията от 310 души. Намаляването на финансовите средства с повече от 16 % за 2 години ни постави в изключително тежка ситуация. Недостигът, особено по ниво „Персонал“ ни принуди да обмислим крайни мерки. Комисията предприе мерки по съкращаване, намаляне на териториалните бюра, или иначе казано, съкращение на живи хора. Ние просто бяхме принудени предвид малкия бюджет, който беше за тази година да пристъпим към тази крайна мярка. Слава Богу успяхме да се справим без да се стигне до това, но това го постигнахме благодарение на това, че освободихме доста хора по други причини – навършване на пенсионна възраст или преориентиране към други професии и просто на тези места тези хора, които си тръгнаха от комисията не бяха назначавани нови хора, защото просто нямахме финансовия ресурс. Успяхме да се справим тази година. Използвам случая да благодаря и на Ваши колеги народни представители от Русе, които наистина съдействаха сериозно за решаване на тежкия финансов проблем, който имахме тази година.
    И без да навлизам в подробности съвсем накратко да Ви кажа, за какво са ни необходими основно тези средства. Предвид лавинообразното нарастване на преписките, които са по Закона за отнемане в полза на държавата е наложително да се назначат още инспектори, защото както Ви казах, те намаляха тази година, не бяха назначени нови. Дори в момента ние имаме обща численост 216 инспектори. В момента в комисията работят 117 инспектори, тоест ние в момента сме на 50 % натовареност. А действително, без да Ви отегчавам. Ще Ви кажа накратко какви са и цифрите. Наистина, огромен брой преписки вече се изпращат, защото във връзка с комуникацията си с главния прокурор се предприеха мерки по всяко едно повдигнато обвинение да няма пропуски и да се уведомява комисията, което преди години не е ставало. Преди имаше много случаи, по които прокурорите са пропускали да ни уведомят и заради това не бяха чак толкова много сигналите. Това обаче вече не е така. По абсолютно всяко едно повдигнато обвинение от прокуратурата ни уведомяват, но това доведе до страшно много уведомления, които ние трябва да ги обработим отначало до край, без детайли, всички банкови сметки трябва да се разкрият, всички имущества и така нататък. Това си е един много трудоемък процес и поради това се налага да бъде увеличен броят на инспекторите. Де факто до октомври тази година вече образуваните проверки са 2 270. Те се работят от тези 117 души, които Ви казах, които работят в комисията. Ако някой смята, че е висока средната работна заплата в комисията – тя не е - 1 300 лева е. Върху тези пари има и удръжки. Тези хора разследват и отнемат имущества за милиони, а получават грубо хиляда сто и няколко лева чиста заплата. Това е средната заплата в комисията, защото са ми поставяли този въпрос дали не е причината, че видите ли там имат много високи заплати и затова не им стига бюджетът. Далеч не е това причината. Но наистина има фрапираща нужда от назначаване на нови инспектори. Основната цел на комисията и нашата дейност, в крайна сметка, знаете всички, е превенцията, но все пак имуществото, което ние отнемаме, мисля, че през последните две години беше по 13 милиона, тази година до тук сме стигнали до 5 милиона, като следва да се има предвид, че съдът се активизира в края на годината, явно си изчиства делата, така че винаги е така в края на годината - значително нараства стойността на отнетото имущество, така че вероятно и тази година ще е така. Разбира се, това не е най-важното. Дай Боже да не отнемем нито един лев. Това ще означава, че гражданите могат да докажат изцяло средствата си. Това не зависи в крайна сметка от нас. Ако има незаконно имущество, ние го отнемаме. Тоест, ако не излязат сметките и се установи, че има средства с незаконен произход - го отнемаме, ако в крайна сметка гражданите докажат, че имат законово придобити средства това имущество не се отнема.
    Понякога ни атакуват, че видите ли цените, по които се отнемат имоти били по-високи от реалната стойност на имотите и това не е така и мога да обясня веднага. Цените, по които ние отнемаме имоти са тези, които са от лицензирани оценители пред съда. Но и аз да отида да си купя един имот, който може да си струва 100 или 200 000 и аз няма да ги дам, ако знам, че зад този имот стои един престъпник. Така, че от тук може да се оптимизира дейността как да се разпореждат тези имоти, но в интерес на истината напоследък и Междуведомствения съвет е доста активен и отнетото имущество се предоставя. Даже имаме на Агенцията по вписванията отнети имоти от комисията от Митьо Очите и други такива добри примери. Може би не във всички случаи най-доброто е да се изнасят за продан такива имоти, защото те имат една такава обремененост, че са били на някое криминално проявено лице. Ясно е, че няма голям интерес.
    Та както казах, увеличаването на инспекторския състав, разбира се ще доведе до нови разходи за офис оборудване. Отдавна не е актуализирана компютърна техника, трябва да се надгради информационната система, има съдебни разходи. Тази година до сега сме внесли искове по цена на иска за 1 милиард, а сме обезпечили имущество за повече от 600 милиона. Това е прецедент. Никога не са били такива големи цифрите, с които се е случвало, но сами си давате сметка, че тези големи производства, които ние сме внесли в съда изискват и много големи разходи, много скъпи експертизи, особени представители, когато не се намират лицата, в зависимост от цената на иска, така че вървим определено към покачване на разходите. Дано и приходите сериозно да се увеличат с оглед на тези цифри, които Ви казах.
    Още нещо последно, съжалявам ако съм Ви отегчил. Вчера ни беше дадена и една сграда на „Патриарх Евтимий“ № 2 за дейността на комисията. В момента ако не знаете, комисията се помещава на три етажа в една жилищна сграда, и се надяваме този проблем да бъде решен, защото това е бившият нотариат, който е на „Патриарх Евтимий“, за съжаление обаче аз веднъж отидох там, помещението там е доста занемарено. Знаете, когато се изнася една администрация, определено и там се нуждае от някакъв ремонт. Ще трябва там да се ремонтира, очевидно, защото в това състояние няма как да влезем.
    Не искам да злоупотребявам повече с Вашето търпение. Надявам се да подкрепите предложението за бюджета на комисията през 2016 година. Ако имате някакви въпроси сме тук да отговорим. Благодаря Ви.

    Председател Валентин Николов: Благодаря и аз. Колеги, имате думата за въпроси към представители на двете комисии. Господин Иванов, заповядайте.

    Иван Иванов: Благодаря, господин председател. Тъй като трябва да тръгвам, затова си позволявам пръв да взема думата.
    Аз виждам, че в бюджета, който ние разглеждаме, всъщност ние разглеждаме бюджета на шест комисии, нали така?

    Председател Валентин Николов: На две комисии, които сме ги поканили.

    Иван Иванов: Защото моят въпрос щеше да бъде къде са другите представители на другите комисии.
    Сега, що се отнася до тези две комисии, аз смятам, че бюджетът изглежда действително нормален на фона на резултатите, които се получават. Аз смятам, че е много важно за обществения ресурс, който се харчи в обществен интерес, в крайна сметка да има ефективност. Тоест приходи, може би, които идват от страна на държавата като трансфер, може би собствени приходи, които е добре да бъдат увеличавани. Разбрахме, че имат затруднения в тази посока. Една от комисиите даже отива към оптимизация на персонала, но в крайна сметка се надяваме това да бъде за сметка на ефективността.
    Така, че според мен колкото по-голяма ефективност покаже една комисия, толкова по-голям шанс има тя за самофинансиране, но от друга страна и държавата така да обърне по-голямо внимание под формата на някакви допълнителни трансфери. Смятам, че за резултатите, които тези две комисии постигат, които бил казал, че не са много обнадеждаващи, бюджетът е в някаква степен добър.
    Това е моят коментар.

    Председател Валентин Николов: Благодаря. Господин Андреев.

    Методи Андреев: Аз искам да задам следния въпрос към Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Тук в бюджета пише 6 132 000, нали така? Защото казахте 5 милиона.

    Председател Валентин Николов: За миналата година.

    Пламен Георгиев: Това беше бюджетът за миналата година.

    Методи Андреев: Добре. Сега, тук да видим въпросът за сградата. Понеже на Вас са Ви дали сградата на Патриарх Евтимий. Тя иначе е много красива, но е доста стара. Сега, виждам, че в капиталови разходи имате само 150 000 лева. Е как ще се оправите? Защото това означава Вие да преместите всичко от там, а то ще иска нови компютри, оборудване и просто този въпрос е съществен. Защото хубаво ново сграда, но тази нова сграда трябва да се направят при всички случаи някакви преустройства, за да стане подходяща за работа.
    И другото, което искам да питам, защото сега очакваме до Нова година да приемем новия закон, за така нареченото Бюро за борба с корупцията. Безспорно тази работа, която сега Вие вършите, тогава би трябвало да се увеличи още повече. Става въпрос за така наречените реформи в различни сектори. Виждаме, че в полицията така наречените бонуси, които държавата им е дала през годините са доста стимулиращи. А пък Вашата работа от тук нататък ще става още по-опасна, защото Вашата работа си е опасна. Няма защо да се лъжем. Пищови не носите, но Вашата работа е достатъчно опасна. Ще трябва да се помисли и от Ваша страна в бъдещото законодателство да предвидите някакъв стимул за Вашите инспектори, тоест успеваемостта на Вашата комисия да бъде част от Вашите бонус – колкото повече успявате да доказвате и да установявате незаконно придобитото имущество, толкова да имате бонуси, които да компенсират, да кажем рисковете, на които са изложени Вашите инспектори. Така, че и в тази посока според мен трябва да има и Ваша инициатива, защото това си е много сериозна комисия. Нали, полицаите могат да твърдят, че работят в много опасни условия и това е така, но не всичките, а всички получават бонуси, докато при Вас никой. Така, че в тази посока очакваме от Ваша страна да има някакво развитие.

    Председател Валентин Николов: Господин Георгиев, заповядайте.

    Пламен Георгиев: Благодаря Ви, господин председател. Съвсем накратко само да маркирам. Съжалявам, но не бих се съгласил, че резултатите на нашата комисия не са добри. В два поредни мониторингови доклада изрично Европейската комисия е отчела, че резултатите на нашата комисия са много добри. По 13 милиона отнемаме, това ако си дадем сметка за какво става въпрос. Отнемаме хотели, отнемаме апартаменти, това е реално имущество отнето от хора, които са извършали престъпления, така че аз мисля, че резултатите на нашата комисия са много добри и на средно европейско ниво. И във всички европейски доклади това е отчетено, също и на фона на сравнение с аналогични органи, като нашата комисия.
    Действително за сградата това е проблем. Ще се надявам да можем да се вместим в средствата за текущ ремонт, защото част от парите са за текущ ремонт. Но понеже ние все още не сме направили подробно архитектурно обследване, но ако се установи, че се наложи вече основен ремонт, ще се наложи да търсим.
    За бюрото по корупция. Абсолютно сте прав, господин Андреев. И в новия закон е предвидено, че от там също ще ни пращат уведомления, тоест лавинообразно нашата работа ще нарасне още. Абсолютно сте прав, това го знаем. И затова безспорно много се нуждаем от още инспектори, защото и сега сме на критичния минимум, а дали вече не сме и под него.
    Относно стимулите съм провел разговори в тази насока. Понеже има и законодателни промени, които са предложени във връзка с нашия закон, обсъждал съм лично с господин Горанов такава възможност някакъв процент от отнетото, защото отнемаме доста сериозни суми, да идва в полза на държавата. За съжаление, беше категорично казано, че това няма как да се получи, лично от министъра на финансите. Провел съм тези разговори. Дори това беше идея да бъде една от разпоредбите, даже я имаме разработена като текст предложение за нашия закон, но беше казано, че ако се вкара такава разпоредба просто ще трябва финансова обосновка, която няма как да се одобри от финансите.
    Иван Иванов: Значи ефектът от работа на тази комисия може да се мери в два аспекта. Единият аспект е разбира се стойността на отнетото, която е важна, но там е много относително, защото трябва да имаме общата база на стойността на незаконно придобитото имущество и на базата на нея ние да знаем каква част чрез Вашата комисия, един вид се връща в интереса на държавата. Така или иначе споделям донякъде Вашата оценка, защото съм се занимавал с този проблем. Може да се каже, че донякъде има индикации, че се работи добре.
    Вторият аспект обаче е свързан с това, че комисията би трябвало да има функция на превенция. Тоест, общественият ефект. От тази гледна точка аз смятам, че обществото малко знае и малко разбира колко се отнема и какво се прави, следващият въпрос с отнетото имущество. Защото това също е много важно – какво става с един хотел, на Самоковеца, който е отнет и по какъв начин този хотел се превръща в някакъв тип обществен ресурс, от който обществото от една страна се възползва и от друга страна, следващите, да ги наречем криминални прояви биват предотвратявани.
    Така, че според мен в тази посока трябва доста да се работи и затова смятам, че имам известни резерви към резултатите на комисията. Приветствам обаче изцяло идеята, че по-ефективна може да бъде работата на комисията, ако не е направено така, че определен процент от отнетото имущество да се връща в самата комисия, да може да се стимулират инспекторите и мисля , че това ще бъде много по-ефективен модел на работа.

    Председател Валентин Николов: Господин Зафиров има думата.

    Атанас Зафиров: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги. Уважаеми комисари.
    Първо моля да бъда извинен за закъснението, но имахме много тежка Комисия по отбрана, което наложи това закъснение. Затова се извинявам ако съм пропуснал и питам нещо, което вече е изяснено, но аз имам два въпроса.
    Първо, преди да ги задам ще си позволя да не се съглася тук с мнението на многоуважаемия от мен господин Андреев. Господин Андреев, този закон дали ще бъде приет и дали няма да бъде приет ще реши пленарна зала, ще реши Народното събрание, а не желанието на определени политически сили, нали така? На този етап няма такъв закон. Тоест, съвсем сме в хипотезата, че двете комисии продължават да си действат през следващата година по начина, по който са действали до момента.
    И в този ред на мисли бих искал да попитам господа председателите и по-специално председателя на Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси в този заложен бюджет за персонал включени ли са средства за запълване на липсващата бройката в момента от комисари в комисията? Знаете колеги, че Народното събрание е в един дълг към работата на тази комисия, тъй като ние позволяваме вече не знам коя по ред година тя да работи в осакатен състав. Добре е, че това поне явно не се отразява на качеството на тяхната работа, но съм сигурен, че по някакъв начин се отразява на самото състояние на комисарите, върху тяхната ефективност, сигурно донякъде също.
    Затова конкретният ми въпрос е тук в тези 982 000 лева включени ли са тези средства за допълване състава на комисията? Ако не са, колко според Вас трябва да бъде реалният бюджет? Защото парите при Вас основно са 30 000 лева само капиталови разходи, явно нямате голяма нужда, но при Вас парите са основно за персонал. Тоест, каква трябва да бъде според Вас реалната цифра? Същият въпрос е и към другата комисия. Според Вас каква трябва да бъде реалната стойност? Разбира се, говорим не само за желание, а все пак и за някакви реалности. Съобразяваме се с условията, въобще със света, в който живеем, но каква трябва да бъде тази реална цифра? Питам конкретно, защото имам намерение да направя и предложение по бюджета. Но ми се ще да чуя от самите комисари тяхното виждане по тези цифри.
    Пак казвам, ако те вече са изразили такова становище, моля да бъда извинен, но държа да чуя този разчет. Между другото и към Вас въпросът е в тази цифра заложена за заплати включена ли е тази липсваща бройка, която казахте, кадровата бройка.
    Тук съжалявам, че излезе колегата Иванов, но аз бих си позволил да изразя едно несъгласие с неговото становище, че за ефекта от работата на една комисия се съди, поне аз така го разбрах, от това, колко приходи са донесли. Разбира се, че превенцията е в основата на работа и на двете комисии, а това няма как да бъде остойностен. Няма как в крайна сметка да го изтеглим на кантара и да кажем това е свършено, това не е свършено.
    Благодаря Ви.

    Председател Валентин Николов: Кой ще отговори първи? Господин Николов, заповядайте. Извинявайте, но преди това господин Андреев иска да направи една реплика.

    Методи Андреев: Господин Зафиров, прав сте, че не се знае дали ще бъде приет. Аз казвам, че ако бъде приет този закон и очаквам да бъде приет, това е моето мнение, трябва да се направи принцип за работа на Комисия за отнемане на имуществото. Защото е нормално. Тези хора излагат живота си на опасност, отнемайки имуществото на престъпници и е редно да получават някакъв процент от това, което отнемат в своя полза като бонус. А пък вече дали ще бъде в закона, ще каже Народното събрание.

    Председател Валентин Николов: Така или иначе бюджетът е предвиден за цяла година, пък закона ако го приемем ще видим. Заповядайте.

    Николай Николов: Уважаеми господин Николов. Уважаеми господин Зафиров. Уважаеми народни представители. Колеги.
    § 01 – Разходи за персонал включва и обезпечава заплатите, възнагражденията, осигуровките в това число на всички 36 щатни бройки на комисията, в това число на петимата комисари. Тоест, тази цифра 982 000 лева включва обезпечение на заплатите не просто на липсващия председател на комисията, но и на петия член на комисията.
    Но аз искам да Ви благодаря изключително много за поставения въпрос. Възприемам го като загриженост за работата на комисията, защото многократно съм заявявал, в това число пред парламентарния комисии, включително Вашата, при обсъждане отчета на комисията за 2014 година, че обстоятелството, че комисията трета поредна година вече действа в непълен състав, представлява съществено затруднение за нейната дейност. Не просто в непълен състав. В Комисията за установяване на имущество придобито от престъпна дейност, както преди се казваше комисията, ми се е случвало като бивш член на тази комисия да работим над година в състав от четири члена. Имаше такъв период. Но сега ние работим вече трета година, пак да кажа, от октомври 2013 година в състав от трима члена, което е на ръба на кворума на комисията. Всяко решение, за да бъде прието, трябва да бъде прието единодушно с три гласа „за“. Тоест, на ръба на мнозинството. Този непопълнен състав създава затруднения не само в пряката работа, в ежедневието, във всичките две заседания на комисията седмично. Това създава затруднения и в разгръщането на превантивната дейност в известна степен. В смисъл, създава ни затруднения по отношение, може би до известна степен и на организацията на работа, защото наистина в превантивната дейност, и тук да се съглася с Вас, е изключително важен, например, без да струва абсолютно никакви пари на държавния бюджет, миналата седмица ние изпратихме писма до всички 265 новоизбрани председатели на общински съвети, някои от които се избират в момента с кратки указания какви декларации трябва да подадат по Закона за конфликт на интереси – 2 на брой, всички новоизбрани 5 100 общински съветници в България, всички новоизбрани кметове на села и всички 265 кметове на общини. Защото този първи акт на местната власт, на територията конфликт на интереси, режим подаване на декларации и спазване на този режим е първа стъпка да се спазва този закон и в останалата му по-съществена част – забрани, в следващия четиригодишен мандат на новата власт. Разбира се, всички декларации на новоизбраните съветници и кметове ще бъдат проверени в следващия едногодишен период и ще се търсят не просто нарушения. Но ето, тук един скромен пример за превенция без да струва нищо, никакви пари на държавния бюджет.
    Подготвихме съвместна съществена част от наръчника на Националното сдружение на общините, което се раздава на всички новоизбрани съветници, отново с режима за подаване на декларации. За обучителната дейност съм говорил многократно. Проверяваме регистрите на над 70 администрации, които са заявили, че нямат регистри на декларациите по Закона за конфликт на интереси, съгласно доклада за състояние на администрацията, приет през месец май 2015 година. Тук имаме вече необходимост от известно натоварване на нашата администрация, но всичко това са стъпки на превенция, които макар и да не струват много пари са изключително важни.
    Надявам се да съм бил изчерпателен.

    Атанас Зафиров: Не казахте за цифрата 982 000 дали е достатъчна.

    Николай Николов: Според мен цифрата от 982 000 лева е достатъчна. Както казах вече 1 300 000 би обезпечил нормалното функциониране на комисията през целият едногодишен период, ако разбира се запази статуквото. Това го заявих може би в началото на заседанието.

    Председател Валентин Николов: Добре е, че има леко увеличение, а няма намаление. Господин Георгиев, имате думата.

    Пламен Георгиев: Благодаря. Съвсем накратко. Господин Зафиров, благодаря Ви за този въпрос. Истината е, че комисията никога не е имала финансиране за пълната щатна численост на комисията – 310 бройки. Миналата година ние имахме финансиране за около 200 – 2010 служителя. Тази година, това финансиране - стигна за около 170 души. В момента наистина не разполагам със справка, но реално бюджетът на комисията ,дори и с това увеличение ще се върне на нивата 200 – 210 души, тоест за около 100 души, които са по нашия щат така или иначе няма да има заплащане. Но все пак казвам, за нас е оптимистично, че се връщаме до нивата от миналата година. Все пак е някакъв добър знак за нас, че се вижда, че наистина се работи в тази комисия, има необходимост от хора и работата нараства.

    Атанас Зафиров: Благодаря Ви, господин Георгиев. Малко се бях притеснил тук, че всичко е наред, но Вие ми давате чудесен аргумент да се въздържа при гласуването на Бюджета. Благодаря Ви. Трябват пари за Вашата комисия допълнително. Ще ги направим тези предложения. Не ми казахте обща цифра, но приемам, че Ви е трудно в момента. Всяка сума над тази ще бъде добре дошла. Благодаря Ви.

    Председател Валентин Николов: Господин Карадайъ искаше думата.

    Мустафа Карадайъ: Благодаря Ви. Аз имам един въпрос към Вас, тъй като стана въпрос, че съставът на комисията е непълен. Колко пъти седмично или месечно заседава самата комисия ми е единият въпрос. И вторият ми въпрос е как са разпределени функциите в самата комисия, тоест между членовете на комисията има ли разпределение на ресурси, как е организирана самата работа, за да можем да се ориентираме. Понеже аз самият не съм запознат с господин Зафиров в детайлите на всички комисии, от тази гледна точка малко да се ориентирам. Благодаря.

    Николай Николов: Благодаря Ви, господин Карадайъ. Господин председател. Колеги.
    Комисията заседава два пъти седмично вторник и четвъртък. Това е обичайният режим на работа. От началото на годината сме провели 70 заседания, всъщност днес беше 71-то заседание на комисията. Разбира се имаше известен период в лятото, в който се наложи, месец август и началото на септември да ползваме отпуски на известен ротационен принцип. От началото на съществуването си до момента от юни 2011 година комисията е провела 390 заседания за този мандат на своето съществувание.
    Колкото се отнася до втория Ви въпрос няма разпределение на ресорите. Между членовете на комисията такова не се предвижда в закона. Не се случва при нас някой да завежда превантивната дейност или пък друг дейността по административното наказване в частта за декларациите. Аз имах предвид, че това затруднява фактически работата на комисията, защото когато една група от трима души трябва едновременно да ходи на семинар в провинцията и да заседава в София, е страхотен проблем.
    Благодаря.

    Мустафа Карадайъ: Разбрах.

    Председател Валентин Николов: Колеги, господин Янков, заповядайте.

    Янко Янков: Благодаря, господин председател. Уважаеми гости. Господа председатели.
    Всъщност ние разглеждаме бюджета на Вашите комисии. Тук беше спомената хипотеза, че може да има нов закон, който да създаде други ситуации, но ние в момента трябва да се фокусираме върху това, което е реалност в момента. Реалността е следната: Вие работите в непълен състав и като си поставям въпроса за мотивацията с тези заплати, които споменахте, на база на отговорностите и евентуалните заплахи, които може да имате, тези заплати са недостатъчни.
    От тази гледна точка ние наистина смятаме, че бюджетът трябва да бъде още по-сериозен. Такава е и функцията на опозицията, ще ме извините, до голяма степен, но тук наистина има нужда от по-сериозен бюджет.
    Сега, що се отнася до дейността, понеже нашата комуникация с Вас може би трябва да бъде по-интензивна, господин председател и от гледна точка на тяхната дейност. Тук става въпрос за следното. Финансовата среда, в която работите е едната страна на въпроса. Правната среда, в която работите е другата страна на въпроса. Сега, аз лично много не мога да си отговоря на въпроса за превантивната Ви дейност, специално на Вашата комисия, защото всъщност дейността на Вашата комисия е следствие от дейността на други институции – на съд и прокуратура и така нататък. И до голяма степен тя е свързана и с тяхната работа. Ето Вие казахте съдът сега трябва да приключи в края на годината да ускори работата си, което ще доведе до скок в резултатите и на Вашата комисия. Така, че не мога да коментирам ситуацията с превантивността, но по отношение на ефективността, считам и аз категорично, че трябва резултатите от работата на комисията пряко да рефлектират и като плюс и като минус върху дейността на всеки един от нейните членове. Когато той ефективно е работил, той трябва част от това, което е донесъл на държавата, на публичните финанси да го усети и върху себе си. Когато той е направил пропуски, Вие сигурно имате вътрешни правила, няма начин, по които работите.
    По същия начин и за Вашата комисия. Може би тук е наша вината. Тя трябва да се комплектува изцяло да бъде комплектувана. Превантивната дейност наистина е важна, защото тук става въпрос понякога не за тенденциозно нарушаване на закона от гледна точка на несъзнателен пропуск, който се извършва или пък не добра информираност, така че Вие имате поле за действие в тази посока. Нашата подкрепа я имате и тя ще се изрази сега и по отношение на бюджета. Ние считаме, че трябва да бъде завишен бюджетът и на двете комисии. Това е нашето становище. Но иначе по отношение на правната рамка и при Вас, тук имаше активност по Закона за конфликт на интереси, имаше такава инициатива и може би, господин председател, по-нататък, следващия период проблем на нашата комисията е да видим как можем в тази посока нещо да направим.
    Благодаря.

    Председател Валентин Николов: Заповядайте.

    Пламен Георгиев: Благодаря Ви, господин председател. С риск да Ви отегча, превантивната роля на комисията е изключително голяма и ще Ви дам простия пример, че по всички дела, сериозни, които има прокуратурата ние имаме съвместен екип. Прокуратурата осъжда човека, ние му взимаме имуществото. В цяла Европа в момента това е пътят. Тези комисии като нашата са тези, които осъществяват превантивната функция в най-пълна степен, защото уверявам Ви ако на едно лице му се каже: „Какво предпочиташ – да влезеш в затвора за 2 – 3 години или да ти вземат двата, трите или четирите милиона, които незаконно си отнел“, практиката показва, че на 99 % предпочитат да си излежат присъдата, но да им останат парите. И от тази гледна точка дейността на комисията е изключително важна. И много добри примери има в тази връзка в Италия където има транспаранти и пише „Отнето от мафията“. Може би може да се помисли оптимизиране в тази посока. И аз отчитам, че може би ни е малко по-слаб пи арът, но моето виждане винаги е било да си вършим работата като професионалисти и от там нататък с работата си да докажем резултатите. Но може би и тук търпим донякъде критика, че повече трябва да популяризираме това, което отнемаме. Може би наистина там има дефицит в популяризирането на нашата работа, но превенцията на нашата комисия е изключително важна тема.

    Янко Янков: Да му кажа две думи на господин председателя. Това не е превантивна функция. Това Вашето е своевременна функция. Превантивност в правото се нарича нещо, което да не доведе до определено престъпление. А примерно Вие при този рано или късно ще му го вземете. Въпросът е това, което правите своевременно да го убедите и да направите така, че имуществото му да …

    Пламен Георгиев: Възпиращо за другите.

    Янко Янков: Спор няма. Кое е възпиращо? Ние говорим превантивно за конкретните. А Вашето, това което казвате е своевременна функция. Това е изключително важно Вие своевременно да реагирате. А иначе пак казвам, по отношение на ефективността, смятам, че държавата Ви е длъжник. Трябва на всяка цена Вие да имате възможност това, което внасяте в държавния бюджет и това, което казвате в каква сграда сте, каква сега са Ви определили, това не е сериозно. И може би доколкото ние имаме възможност да помагаме в този случай, господин председател, трябва да се постараем.

    Председател Валентин Николов: Естествено. Заповядайте, госпожо Цонкова.

    Антоанета Цонкова: Превенцията на нашата дейност е свързана с това, че НАП събира много повече данъци отколкото преди създаването на комисията. Значи в тази насока превантивната ни функция има добри резултати за бюджета.

    Янко Янков: В този смисъл съм съгласен. Тук сте прави.

    Председател Валентин Николов: Колеги, всички взеха отношение, да кажа и аз няколко думи накрая.
    Аз съм напълно съгласен с всички изказвания на колегите, членове на комисията. Искам да кажа и нещо друго, без хвалебствия от моя страна, но аз ако си спомняте, в 41-то Народно събрание, по стечение на обстоятелствата бях председател когато нашата комисия поиска отстраняването на господин Кушлев за редица допуснати нарушения и конфликт на интереси.
    В сравнение с предишния състав, сегашният състав и резултатите най-вече, смятам, че комисията много добре си върши работата, както и другата Комисия за конфликт на интереси, мога да изразя моето задоволство, независимо от непълния състав на комисията, това е слабост на парламента. Извинявайте, но три години комисията работи в непълен състав, това можеше да се поправи точно за един ден от парламента, така че вината е в нас.
    Имате нашето съдействие. Наистина може би по-често трябва да се виждаме, за да можем да обсъждаме всички проблеми, въпроси, за да Ви съдействаме и ние във връзка със законопроектите, които предстоят да бъдат приети. Може би вина е и на нашата комисия, че имаше два законопроекта по отношение на конфликт на интереси, за Вашата комисия, те за съжаление на минаха на гласуване през нашата комисия по една или друга причина, защото има доста пропуски за поправяне, дори елементарно и по отношение на сроковете ако трябва да говорим. Знаете, че много наши колеги народни представители, заради един ден закъснение или поради други обстоятелства бяха санкционирани. И други, и други пропуски има в закона, които са наложителни да бъдат поправени според мен. Така, че това зависи и от нас като инициатива и се радвам, че и колегите също имат желание да работим в тази посока.
    Ако няма повече въпроси към председателите на комисиите и другите присъстващи гости, да им благодарим за присъствието и до нови срещи, както се казва.

    Гласове от залата: Благодарим и до нови срещи.

    Председател Валентин Николов: Довиждане

    Разговори между народните представители, присъстващи в залата при изключени микрофони.

    Председател Валентин Николов: Колегите, които напуснаха заявиха как ще гласуват, така че можем да им зачетем гласовете.

    Предлагам на Вашето внимание точка първа – Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2016 година, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 година за първо гласуване. Който е съгласен с така предложения бюджет, моля да гласува. С господин Иванов са 5 – „за“. „Против“? Един, два и господин Янков какво заяви?

    Председател Валентин Николов: 5 – „за“. Вие сте „въздържал се“ или сте „против“?

    Мустафа Карадайъ: „Против“ съм. Аз явно гласувах, вдигнах си ръката.

    Председател Валентин Николов: „Против“ – двама. Пет – „за“.

    Председател Валентин Николов: Гласът на господин Янков в момента не го броим.
    Г-н Янко Янко влиза малко след приключване на гласуването и обявява своя глас "против".

    Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика с резултати: 5 гласа „за“, 3 гласа “против“ и 0 гласа „въздържал се“ прие на първо гласуване проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2016 г., № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума