Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Представяне, обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 г.
Представям на Вашето внимание дневен ред от три точки. Първа точка - Представяне, обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29 януари 2016 година.
Втора точка – Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
Трета точка - Разни.
Който е съгласен, моля да гласува. 6 – „за“. „Против“? Няма. „Въздържали се“? Няма. Приема се.
Присъства господин Явор Сидеров, съветник в кабинета на заместник-министър председателя по координация на европейската политика и институционалните въпроси, който ще ни представи Годишната програма. Заповядайте. След това ще имате възможност да задавате въпроси.
Явор Сидеров: Благодаря Ви, господин Николов. Ще бъда съвсем кратък. Просто ще Ви представя преамбюла на Програмата, която се приема в изпълнение на чл. 105, ал. 1 и 4 от Конституцията на Република България, съгласно която Министерски съвет осъществява вътрешната и външната политика на страната, в съответствие с Конституцията и в изпълнение на чл. 1, ал. 1, т. 2 от Постановление № 85 на Министерски съвет от 17 април 2007 година за координация на въпросите на Европейския съюз.
Програмата е разработена в съответствие с Работната програма на Европейската комисия за 2016-та, приоритетите на тройката председателства на Европейския съюз – Нидерландско, Словашко и Малтийско от 1 януари 2016-та до 30 юни 2017 година. И Програмата на нидерландското председателство на Съвета на Европейския съюз, която в момента тече от 1 януари до 30 юни 2016 година.
В Работната си програма Европейската комисия предлага 23 нови инициативи в съответствие с десетте приоритета, посочени в Програмата за работни места, растеж, справедливост и демократична промяна, както и 27 нови инициативи по Програмата на Комисията за пригодност и резултатност на регулаторната рамка. Комисията възнамерява да оттегли или измени по политически и технически причини 20 съществуващи предложения. По този начин постига концентрация, фокус и пестене на време и енергия, с оглед по-голямо въздействие върху работните места и растежа.
Какви са приоритетите? Нови стимули за работните места, растежа и инвестициите. Усилията на комисията са да подпомогне държавите-членки да върнат хората на работа и да създадат условия за приспособяване към нуждите на бързо променящия се свят и нововъзникващи пазари на труда. Подобряването на инвестиционната среда и задълбочаването на единния пазар.
Следващ приоритет е свързаният цифров единен пазар. Идеята е Съюзът да може да постигне напълно функциониращ цифров единен пазар през мандата на настоящата Комисия. Освен това, Комисията работи по цялостен преглед на нормативната уредба в областта на телекомуникацията. Според Комисията създаването на свързания цифров пазар може да генерира допълнителен растеж в размер на 250 милиарда евро до края на мандата на тази Комисия.
Устойчив Енергиен съюз с ориентиране към бъдещата политика по въпросите на изменението на климата е следващ приоритет. Прилагането на пакета „Енергетика и климат“ до 2030 година ще бъде ключов приоритет през тази година. Трябва да се постигне целта за 15 % електроенергийна, междусистемна свързаност до 2030 година за сигурност на енергийните доставки.
Следващ приоритет е по-задълбочен и по-справедлив вътрешен пазар със засилена промишлена база. През 2015 година се приема Стратегията за единния пазар. Ще се работи също за засилване прилагането на социалното законодателство.
Следващ приоритет е по-задълбочен и по-справедлив Икономически и паричен съюз. През 2015-та комисията внася основните елементи на първия етап от процеса за завършване на Икономически и паричен съюз, за да подготви прехода от първия към втория етап на завършването и да изготви Бялата книга на Комисията, запланувана за пролетта на следващата година, Комисията ще започне обширни консултации и дебати.
Следващ приоритет е разумно и балансирано Споразумение за свободна търговия със САЩ. Трансатлантическото споразумение за партньорство в областта на търговията и инвестициите, остава основен приоритет за 2016-та. Комисията поема ангажимент да бъде договорено справедливо и най-вече балансирано споразумение със САЩ, с нов подход по отношение на защитата на инвестициите.
Следващ приоритет. Пространство на правосъдие и основни права, изградено върху взаимно доверие. През 2016-та Комисията ще се съсредоточи върху изпълнението на Европейската програма за сигурност. Освен това е важно да се постигне напредък по отношение на Европейската прокуратура и реформата на ЕВРОПОЛ. Това е нещо, което вероятно Ви касае тук.
Към създаването на нова Политика за миграцията е следващ приоритет, най-неотложният в момента, пред който е изправен съюзът, поради нестабилността, войната и бедността в съседните държави. Това означава, че този въпрос трябва да остане на челно място в политическата програма за следващите няколко години. Наред с това следва да се преосмисли фундаментално начинът, по който се управляват общите външни граници на Съюза и европейската рамка в областта на убежището. В тази връзка Комисията ще представи предложение за европейска гранична и брегова охрана, като се основава на значително подсилване на фронта на Фронтекс. Ще бъде представен и обновен подход към законната миграция.
Следващият приоритет е за по-силно участие на световната сцена. Целта е да се подпомогне работата на Върховния представител на Европейския съюз по въпросите на външните работи и политиката за сигурност за разработване на нова глобална стратегия в областта на външната политика и сигурността.
Комисията ще продължи да работи и за по-нататъшното конкретизиране на перспективите за присъединяване на страните-кандидатки в процеса на разширяване на съюза. В този контекст ще бъде засилено партньорството с Турция.
Следващ приоритет. Съюз на демократична промяна. Комисията ще си сътрудничи с други институции, за да гарантира, че преговорите за ново междуинституционално споразумение за по-добро регулиране могат да приключат до края на тази година.
Набързо ще премина през Програмата на Тройката председателство на Съвета на съюза – Нидерландско, Словашко и Малтийско за периода 1 януари 2016-та – 30 юни 2017-та.
В Програмата на Тройката председателства са заложени следните пет приоритета – Съюз за работни места, растеж и конкурентоспособност. Съюз, който оправомощава и защитава всички свои граждани. Към енергиен Съюз, насочен към бъдещата политика в областта на климата. Съюз на свобода, сигурност и правосъдие. И Съюза като мощен фактор на световната сцена. Както виждате, отразяват в общи линии основните приоритети на комисията.
И в частност Програмата на Нидерландското председателство от 1 януари до 31 юли 2016 година предвижда цялостен подход към въпросите за миграцията и международната сигурност. Европа като иноватор и създател на работни места. Стабилни публични финанси и силна Еврозона. И енергийна политика и политика по околната среда, ориентирани към бъдещото.
Последната част от това експозе е високо приоритетните области за Република България през 2016 година. Като отчита дневния ред на Комисията и Програмата на председателствата на Тройката и в частност на Нидерландското правителство през 2016 година България планира да насочи усилията си към няколко високо приоритетни за страната области.
Първо. Насърчаване на икономическия растеж и заетост. България ще продължи да прилага политики, насочени към постигането на одобрените национални цели по стратегията Европа 2020. Основните усилия за подобряване управление на Стратегията ще бъдат насочени към повишаване на ангажираността за изпълнение на специфичните препоръки към държавите-членки.
Друга област на възможни подобрения е намирането на по-добър синхрон между различните формати на съвета. Националните програми за реформи следва да бъдат все повече резултат от партньорства между всички нива на управление на държавите-членки.
Следващият български приоритет – миграция и сигурност. В контекста на променящата се и напрегната международна среда и политическата нестабилност в районите, намиращи се в непосредствена близост до Съюза, темата за незаконните миграционни потоци е високо приоритетна. Изисква солидарност и отговорност от всички държави-членки. Очакванията са, че миграционният натиск към Съюза ще продължи в дългосрочен план. За справяне с това предизвикателство се работи за отстраняване на политическите и икономически причини за миграция и да се намери ефективен подход към бъдещото развитие на общата система за убежище, усилията за преместване и презаселване, връщане обратно и приемане. Управление на границите, засилване на борбата срещу незаконно превеждане на хора през границите и продължаването на работата по отношение на законната миграция.
Български приоритет и необходимостта да се осигури по-добра свързаност между политиките в областта на миграцията и сигурността и външната политика. Ефективно интегрирано ползване на личните инструменти и активни дипломатически усилия.
Следващ български приоритет е ефективен Енергиен съюз и Политика в областта на климата. Устойчивото изграждане на Енергийния съюз чрез по-нататъшно интегриране на Европейския енергиен пазар и подкрепата за реализирането на основни инфраструктурни проекти са приоритети от ключово значение.
Рамковата стратегия на съюза на Енергиен съюз се основава на пет тясно обвързани, допълващи се направления – енергийна сигурност, солидарност и доверие, вътрешен енергиен пазар, енергийна ефективност като принос за намаляване на потреблението на енергия, декарбонизация на икономиката, развитие на енергийните технологии, научни изследвания, иновации и конкурентоспособност.
Следващ приоритет – Единен цифров пазар. България подкрепя виждането, че изграждането на Единен цифров пазар изисква единни правила на територията на Съюза, но счита, че прекомерната хармонизация или хармонизацията на всяка цена биха довели до увеличаване на съпътстващите разходи и до административно и регулаторно натоварване на предоставящите услуги.
Последният наш приоритет – разширяване на Европейския съюз. България подкрепа процеса на разширяване на Съюза като споделя разбирането, че напредъка на европейската интеграция на страните от Западните Балкани и Турция съответства на интереса ни на изграждане на регион на стабилност, сигурност и просперитет. Напредъкът на преговорния процес следва да се основава на принципа на индивидуалните заслуги за изпълнение на обективните критерии за членство и да се разглежда независимо от геополитическата роля на страните по ключови международни теми.
В общи линии, това са българските приоритети. Бих обърнал малко повече внимание на приоритета Правосъдие и с това ще приключа, който има отношение към комисията.
Сега, за България винаги е било приоритет изграждането и укрепването на независима и ефективна съдебна система. В тази връзка подкрепяме периодичното изработване на информационно табло на Съюза в областта на правосъдието, което да се базира на прецизни правила и критерии. Важно е активното участие на български експерти в рамките на групата от лица за контакт на националните съдебни системи на Европейската комисия.
България поддържа позицията си, че държавите-членки следва непосредствено да участват както при събирането на данни, така и при тяхното анализиране с оглед формирането на правилни изводи.
Създаване на европейска прокуратура. България подкрепя създаването на силна европейска прокуратура, с правомощия за разследване и повдигане на обвинения за престъпления срещу финансовите интереси на Европейския съюз. Значението на тази европейска служба за нашата страна се определя и с оглед положението на България като външна граница на Европейския съюз и нарастващата заплаха за финансовите интереси на съюза в региона.
От особено значение е европейската прокуратура да бъде интегрирана в националните съдебни системи по начин, гарантиращ единен подход към правоприлагането, особено при трансгранични казуси.
Службата на европейския прокурор следва да разполага с необходимата правна основа за ефикасно взаимодействие с делегираните национални прокурори от държавите-членки при упражняване на надзор върху работата им, както и широк набор от процесуални и следствени инструменти за разследване. Тя следва да надгражда на основата на постигнат опит на ОЛАФ и Евроюст при пълноценно използване на техния експертен потенциал и логистична подкрепа.
И не на последно място – борбата с измамите, засягащи финансовите интереси на Съюза.
Хармонизацията на материята ще доведе до осигуряване на по-ефективна защита на финансовите интереси на Съюза на територията на държавите-членки. Посегателствата над финансовите интереси нанася тежки вреди на общия европейски бюджет, което застрашава осъществяването на европейските политики, подкопава доверието на европейските граждани в институциите и поставя под въпрос подкрепата им по отношение на процеса на интеграция.
Темата е важна за България и с оглед на това, че ще предопредели сферата на материална компетентност на бъдещата служба на европейския прокурор. Република България подкрепя необходимостта от общи действия на съюза за противодействие на измамите и свързаните с тях незаконни дейности, засягащи финансовите интереси на съюза.
Благодаря за Вашето внимание.
Председател на Валентин Николов: Благодаря Ви, господин Сидеров. Колеги, имате думата за въпроси, уточнения. Всички добре сме се запознали с Програмата, така че ако има въпроси, моля да ги зададете. Не виждам. Подлагам на гласуване Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз 2016 година, № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 година. Който е съгласен Програмата да бъде приета, моля да гласува. Всички единодушно я приемат. „Против“ и „въздържали се“ – няма. Благодаря Ви, господин Сидеров.