Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен на 31 октомври 2016 г. от Министерския съвет.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Можем да започнем. Дневният ред e:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен на 31 октомври 2016 г. от Министерския съвет.
2. Разни.
Който е съгласен с обявения дневен ред, моля да гласува. – Всички са „за“, „против“ и „въздържали се“ няма.
За протокола да представим гостите – Вие ги познавате:
- от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси: господин Николай Николов – временно изпълняващ длъжността, и госпожа Диана Кунзова – главен експерт в дирекция „Финансово-стопански дейности и административно обслужване“;
- от Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество: господин Пламен Георгиев – председател, господин Иво Иванов – заместник-председател, госпожа Антоанета Цонкова – член, и госпожа Стоянка Николакова – член.
Както процедираме и друг път, когато сме разглеждали бюджета, предлагам първо да дадем думата на представителите на двете комисии накратко да изразят своите становища, след което ще имаме възможност да дебатираме, да задаваме въпроси и съответно да преминем към гласуване.
Да започнем от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
Господин Николов, имате думата.
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Благодаря Ви, господин Николов.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! За Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси Законопроектът за държавния бюджет за 2017 г. предвижда 1 млн. 300 хил. лв. в частта за разходите и 40 хил. лв. в частта за приходите. От името на Комисията трябва да заявя, че сумата от 1 млн. 300 хил. лв. е достатъчна за изпълнение на основните й функции през следващата бюджетна година. Няма никаква промяна в частта за разходите със Закона за държавния бюджет в сравнение с настоящата 2016 г. Сумата от 1 млн. 300 хил. лв. през настоящата година беше достатъчна – нещо повече, може би около 20% от бюджета за настоящата година няма да бъде усвоен поради непопълнения състав на Комисията. Тя действа вече четвърта година в състав от трима членове, вместо изискуемите от Закона петима членове.
Бих искал да кажа, че в рамките на Проекта се предвижда:
- в частта за персонала да бъдат заделени 1 млн. 20 хил. лв.;
- в частта за капиталовите разходи – 20 хил. лв., което е намаление в сравнение с настоящата година – тази година бяха предвидени 30 хил. лв.; и
- в частта за издръжката – остатъкът от 260 хил. лв. Тази година издръжката беше в размер на 288 хил. лв. – оказа се напълно достатъчна. Това е така заради консервативния ни подход при разходването на бюджетни средства. По отношение на всички разходи, които прави Комисията в частта за издръжката, ние сме много под изискуемите прагове за провеждане и възлагане на обществени поръчки, включително и в минималния им малък размер. Въпреки това, винаги се събират оферти, търси се най-изгодната сума. Ето защо сумата от 288 хил. лв. за настоящата година бе достатъчна. Надяваме се сумата от 260 хил. лв. за новата бюджетна година също да бъде достатъчна.
Пак да подчертая, че в частта за разходите подходът ни е изключително консервативен. Поредна година, преди всичко заради непопълнения състав на Комисията, ние спестяваме и възстановяваме на държавния бюджет бюджетни средства.
Второ, в частта за приходите бих искал да кажа, че има намаление от 100 хил. лв., предвидени в Закона за държавния бюджет за настоящата 2016 г., на 40 хил. лв. Това намаление е резултат от факта, че имаме известно намаление на приходите, които постъпват в Комисията по влезли в сила наказателни постановления и други санкционни актове. Тази година ние имаме и ще имаме – към настоящия момент са около 95 хил. лв., 100 хил. лв. влезли в сила санкции. Въпросът е, че тяхното доброволно плащане по сметката на Комисията зависи изцяло от волята на съответните задължени лица. Тези от тях, които в седемдневния срок от получаването на покана за доброволно изпълнение по влязло в сила наказателно постановление не платят съответната сума, санкционните актове се изпращат на органите на НАП за принудително събиране.
Бих искал да маркирам още нещо. Тази сума от 1 млн. 300 хил. лв. за настоящата година беше достатъчна, за да приключим с краен акт 213 от образуваните 223 производства за конфликт на интереси, за да проверим 8702 общински съветници и кметове на територията на Република България, избрани на редовните местни избори през октомври 2015 г., за това дали те са си подали в срок декларациите по Закона за конфликт на интереси. Оказа се, че само 164 от тях не са попълнили в срок и не са подали съответните декларации. Това е изключителен растеж. За сравнение, излъчените през 2011 г. толкова съветници и кметове – оказа се, че около 3000 съветници тогава не бяха подали декларации за несъвместимост.
Огромното развитие в това отношение се дължи на цялостната дейност на Комисията, в това число на цялостната й превантивна дейност. Тази сума беше достатъчна, за да осъществим през цялата 2016 г. медиен мониторинг с оглед на самосезиране на Комисията по отношение на данни за конфликт на интереси в рамките на медийните публикации.
Като цяло – може би с това да приключа и съм готов да отговарям на въпроси, сумата от 1 млн. 300 хил. лв. беше достатъчна през настоящата година за сравнително активна дейност на Комисията. Ето защо се надяваме и изразяваме увереност, че сумата от 1 млн. 300 хил. лв. за следващата бюджетна година също ще бъде удовлетворителна. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: И аз благодаря.
Колеги, да дадем думата и на господин Георгиев, след което да си зададете въпросите.
Заповядайте, господин Георгиев.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Първо бих искал да Ви благодаря, че сме поканени за поредна година да представим нашето становище за проектобюджета през 2017 г. в частта, отнасяща се за Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество.
Съгласно внесения от Министерския съвет Законопроект бюджетът ни за следващата година е в размер на 6 млн. 162 хил. лв., тоест има леко увеличение с 30 хил. лв. – то е в показателя „Персонал“. В сравнение с бюджета, който беше предвиден за нашата Комисия тази година, нашето очакване е, че Вие ще подкрепите бюджета, с който се осигурява финансирането на основните дейности на Комисията и тя ще може да продължи да работи, бих казал, успешно и през 2017 г.
Ще си позволя все пак да отбележа, че до 31 октомври тази година сме отнели в полза на държавата 18,5 милиона, което е абсолютен рекорд въобще в историята на Комисията. Досега в най-силните си години сме отнемали малко повече от 13 милиона. Моите очаквания са, че до края на годината ще надминем може би цифрата 20 милиона, защото много решения в края на годината излизат вече.
Искам да кажа с нескрито задоволство, че новият Закон работи. Има 6 решения по новия Закон – всички са в полза на Комисията. Имаше опасения от много хора още в началото, когато беше приеман този Закон за гражданската конфискация, дали това изобщо може да сработи в България. Не само че сработи, ами всички решения – досега няма нито един отхвърлен иск на Комисията по новия Закон. Може би обяснението се корени в това, че вече не се търси връзка с престъпната дейност и се свежда в по-голямата си част чисто до икономически предпоставки, включително един иск срещу така наречените „братя Юзеирови“ и Росен Йорданов – повече от 1 милион, реално обезпечен иск. Това са страшно много земи, превозни средства. Той също е по новия Закон.
Добрата новина е, че новият Закон работи. Имаме над 100 иска по новия Закон, които вече са внесени в съда. Това са искове с несъответствие повече от 250 хил. лв., за големи суми. По всички тези дела, за които говоря, отнетите суми са сериозни. Разбира се, не чак толкова, колкото по някои други наши случаи. Знаете за случая КТБ – имаме внесен иск вече в съда за 2,2 милиарда, с иск за отнемане. Повече от 1 милиард е реално обезпечен.
Относно тези 30 хил. лв., защото все пак сме на бюджета – показателя „Персонал“. Това, разбира се, ще ни даде възможност да подсилим състава на териториалните звена. Знаете, че нашата Комисия има множество териториални звена – във всички апелативни градове имаме дирекции, към тези дирекции имаме бюра, които са в по-малките градове. Във всички градове, в които има апелативни прокуратури.
Искам също така да обърна внимание върху факта, че продължаваме да работим, въпреки всичко, в намален състав, въпреки утвърдената с постановление на Министерския съвет щатна численост. Незаетите бройки все още не са обезпечени изцяло със заплати, при положение че – да изпреваря въпроса – средната заплата в Комисията е 1430 лв., след удръжките – чисто около 1300 лв. взема един инспектор, което не е ниска заплата, но предвид сумите и лицата, които проверяват, мисля, че е съвсем нормално за работата, която извършват. Тоест не са някакви високи заплати, не е това причината реално да не достигат парите във фонда „Работна заплата“. Към момента от 215 щатни бройки инспекторски състав заетите са 132, тоест малко повече от половината инспектори в момента работят в Комисията. 83 незаети щатни бройки има именно поради недостига на фонд „Работна заплата“.
Инспекторите по Закон са органите, които трябва да извършат проверката. Образуваните проверки до края на октомври тази година са 1659. Винаги, когато има повдигнато обвинение по изчерпателно посочени текстове в Наказателния кодекс, прокуратурата ни уведомява, така че цифрата на проверките вече зависи от броя на повдигнатите обвинения от прокуратурата.
Нашите инспектори осъществяват и процесуалното представителство в съда. Тук искам да споделя, че моделът, който работи в България, е напълно уникален. Никъде в Европа няма такъв модел, в който една независима комисия започва от начало до край една проверка, извършва цялата проверка, установява несъответствието, образува производство и след това го защитава пред съда. В тази връзка имаше вече няколко конференции, на които бяха отчетени много сериозните резултати, които постигна нашата Комисия, и въобще моделът на работа. Бих казал, че ни дават наистина като добър пример. Повече от 380 дела, включително и делата по отменения Закон, има в момента пред съда. Ако имаме възможност да обезпечим изцяло щатната численост на Комисията, логично и ясно е, че резултатите ще са още по-добри от тези, които са сега. Така или иначе и сега, както казах, бюджетът е достатъчен, за да обезпечи нашите основни дейности. Без да навлизам в подробности, ще маркирам, че са необходими много средства. Знаете, правосъдието е скъпа дейност. Понеже внасяме искове за огромни суми, експертизите, които се правят в съда, са доста скъпи. Ние участваме в състезателно гражданско производство и трябва да ги плащаме ние. Дори само за съдебни експертизи са едно голямо перо – тук говорим за искове за милиони. Съответно експертизите, които плащаме в съда; освен съдебните разноски, разбира се, има разходи за поддържане на техника, плащане на наеми и така нататък – не искам да маркирам всичко.
Последно, да кажа, че през следващата година ще трябва да се справим с още един проблем, а именно ремонт на сградата на бул. „Патриарх Евтимий“ № 2, която ни беше предоставена безвъзмездно за управление в края на миналата година. Това е сградата, в която се помещаваше бившият Нотариат.
На сградата на „Патриарх Евтимий“ № 2 съгласно заповед на кмета госпожа Йорданка Фандъкова е необходимо да й бъде направен основен ремонт и за това са нужни твърде много средства, които не са предвидени в този бюджет. Това е архитектурен паметник в много лошо състояние. Разбира се, никой няма вина за това, че все още не са предвидени средства. Понеже все още сме в начален етап, направили сме всичко необходимо – сградата е обезопасена, извършени са предпроектни проучвания, предписани в заповедта на госпожа Фандъкова. Изпратена е съответната документация за съгласуване в Министерството на културата, където вече е съгласувана първоначалната документация, защото, както казах, това е архитектурен паметник. Предстои провеждането на обществена поръчка за инженеринг, включващ инвестиционен проект, изпълнение на строително-монтажни работи и авторски надзор, но едва тогава ще разберем всъщност колко са средствата, които са необходими за ремонта на тази сграда. Едва тогава вероятно ще се наложи целево да ни се отпуснат средства, защото те няма как да бъдат заложени в тазгодишния бюджет.
Накрая отново искам да се обърна към Вас с молба да подкрепите предложението за бюджета на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, който е предвиден за 2017 г. Разбира се, тук сме с колегите да отговорим, ако има някакви въпроси. Благодаря Ви, господин Председател.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря Ви.
Господин Ковачев иска да зададе въпрос.
ГЕОРГИ КОВАЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, всичко това, което казвате, е чудесно и никой не се съмнява, че се справяте добре, обаче днес гласуваме целия бюджет, и то в частта държавен бюджет, където се намират и Вашите два. Като член на Бюджетната комисия ще Ви кажа, че има три основни въпроса, на които трябва да отговаря един бюджет.
Първият – дали е консолидиран, балансиран. Горе-долу, предвид сегашното изпълнение, се очакваше следващата година да го няма даже и този дефицит. Заложен е милиард и 400, от които милиард и 200 за рефинансиране.
Вторият въпрос – дали е справедлив. Виждам, Вие правите препратка между свършеното, изпълненото и какво очаквате – при намалени капиталови разходи е логично. Само че когато беше внесен бюджетът, министър Горанов каза, че справедливостта в един бюджет е класово понятие. Аз бих го допълнил, не че това не е вярно – справедливостта в контекста на бюджет е честното разпределение на чуждото. Възможно е да има отделни компоненти – справедливи пенсии, данъчни ставки, но това не е достатъчно за справедлив бюджет. Чисто професионално трябва да Ви кажа, че такъв бюджет сме нямали от доста години и щяхме да го приемем при едни други обстоятелства.
Тук идва отговорът на третия въпрос, че той е израз на политиките на един кабинет, включително ведомствата, които Вие представлявате. Ние в момента нямаме легитимен кабинет и няма как при нелегитимен кабинет, който утре в 14,00 ч. си подава оставката, да приемем бюджет, който отразява политиката на кой кабинет?! Тук вече идваме в една друга фаза на политическото развитие в България. Казвам „развитие“, защото когато поемаш отговорността да хвърляш държавата през зимата в хаос, нека да си изпиеш горчивата чаша докрай. Бюджетът няма да бъде подкрепен и в пленарната зала от повечето групи. Нормално е той да бъде внесен, логически би трябвало да бъде внесен от служебния кабинет, който, знаете, по Конституция не носи абсолютно никаква отговорност.
Ако ние го приемем, предвид Вашия апел, това означава следното – заявка на следващото управление на ГЕРБ. Нещо, в което народът се усъмни точно преди няколко дни, тъй като той ще изпълнява сегашния си бюджет. Втори вариант – заявка за друг кабинет, който веднага ще каже: „Това не е нашият бюджет“.
В крайна сметка ще стане това, което заварихме през 2014 г. – един бюджет, който беше оптимистичен, но не издържа на политическия натиск. Наистина беше добър като бюджет – говоря за министър Чобанов. Само в рамките на седмица между актуализацията при предишния министър и новия министър тогава се получи разлика от близо половин милиард. Разбирате за какво Ви говоря.
Компонентите на един бюджет могат да бъдат размествани много бързо и те са точно израз на желанието, на политиката на едно мнозинство. В момента такова няма. От тази гледна точка мисля, че повече доводи не са необходими, но са достатъчни, за да Ви кажа, че няма как в момента ние да подкрепим този бюджет. Благодаря Ви, господин Председател.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Колеги, някой друг иска ли думата?
Господин Зафиров.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Споделям изцяло аргументите на колегата Ковачев. Също, като представител на опозицията – няма как да подкрепим бюджета, още повече че като цяло структурата и духът на големия бюджет са генерално сбъркани. Не е зле да кажа, че идвам от Комисията по отбрана, където за първи път видях нещо, което ме изуми – представители на Министерството на отбраната, вместо да защитават бюджета, който предлагат, го критикуват. Това е в контекста на целия този хаос, който цари в момента в управлението.
Много се разбъркаха ролите – не е ясно вече кой кой е в това управление. Така че запазвам сериозна доза скептицизъм относно възможността на който и да е да реализира такъв бюджет. Ерго няма как да бъде подкрепен. Това по никакъв начин не променя моята положителна оценка за свършената работа от двете ресорни комисии. Използвам случая да поздравя техните председатели и членове.
Може би пропуснах, но тук не виждам представител на Министерството на финансите. Нали няма? Това също, колеги, за мен е акт на неуважение към нашата Комисия. На практика правителството какво ни казва? – Подкрепете нашия бюджет. Нямат дори куража и самочувствието някой да дойде да ни го представи в Комисията. Още веднъж, това ми засилва аргумента, че този кабинет и този бюджет не трябва да бъдат подкрепяни. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Колеги, предлагам, ако имаме конкретни въпроси към двете комисии – ако не, да преминем към по-нататъшното обсъждане на бюджета като цяло. Да не задържаме хората излишно.
Ако искате Вие да кажете нещо допълнително?
Господин Николов искаше нещо да съобщи.
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Ако позволите, господин Председател.
Уважаеми господа народни представители! Бих искал да ползвам възможността, за да подновя една покана, която, вярвам, сте получили писмено. В четвъртък от 10,00 ч. в хотел „Балкан“ – стария „Шератон“, ще се проведе Четвъртата годишна среща на държавните органи, които прилагат, изпълняват Закона за конфликт на интереси. Поканен е целият състав на постоянната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, целият състав на Комисията за конфликт на интереси към Висшия съдебен съвет. Ще има инспектори от Главния инспекторат, които поемат функции в сферата на съдебната власт от 1 януари по смисъла на изменения Закон за съдебната власт, инспекторати от всички министерства, от други органи на изпълнителната власт, постоянни комисии към общинските съвети и неправителствени организации.
Бих искал, с Ваше съгласие, господин Председател, да подновя тази покана.
Заповядайте, ще има две големи презентации за резултатите от дейността на Комисията, изобщо на изпълнението на Закона в периода от 2011 до 2016 г. – цифрови резултати, цялостен анализ. На второ място, ще представим аналитичен материал за основни пропуски в приложението на действащата уредба и необходимост от известни корекции, изменения и допълнения в нея, без значение в какъв режим – със Закон за изменение и допълнение или с нов, цялостен. Заповядайте – още веднъж.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря за поканата. Ще бъдат уведомени всички колеги, които отсъстват в момента.
Господин Зафиров.
АТАНАС ЗАФИРОВ: Благодаря за поканата. Имах възможност да потвърдя участие още преди известно време, но само припомням, че утре е работен ден на Народното събрание и не сме наясно как точно ще върви дебатът, каква ще е ситуацията в Събранието. Ако не успеем да дойдем, това ще е причината. Моля да бъде отразено това нещо. Говоря за четвъртък. Благодаря Ви.
ГЕОРГИ КОВАЧЕВ: Тъй като няма разлика, доколкото разбирам, между предишния Ви бюджет и сегашния – и на двете комисии, няма нищо страшно. Няма от какво да се притеснявате – знаете, Законът казва „1/12“. Това е прилагано в някои общински съвети, където не се стигало до консенсус. Работят по стария бюджет – без корекции в Закона за публичните финанси. Така че няма паника в това. Възможно е същият или сходен на този бюджет да бъде предложен от служебния кабинет, който пък трябва да бъде някакъв компромис, да има някаква преходна част. Просто като политика в момента, след като нямаме легитимност на политически кабинет, няма как да го приемем. Обяснявам Ви логиката. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Славов, някакви въпроси имате ли?
(Народният представител Иван Славов говори при изключени микрофони.)
Аз също Ви благодаря.
Да Ви пожелая приятен ден! (Гостите напускат заседанието на Комисията.)
Колеги, ако желаете, можете да вземете думата за становище по цялостния бюджет, който след малко предстои да гласуваме.
Тогава да преминем към гласуване.
Подлагам на гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен на 31 октомври 2016 г. от Министерския съвет.
Длъжен съм да отбележа, че госпожа Александрова заяви своя вот – „за“. Господин Методи Андреев все още не е дошъл. Ако дойде, ще вземем предвид гласа му.
1 глас „за“, „против“ – 2, „въздържали се“ – 5.
Проектобюджетът не се приема след гласуване от членовете на Комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Валентин Николов