Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
18/03/2015
Д О К Л А Д
Вх. № 553-18-30/19.03.2015
ОТНОСНО: Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2015 г.)
На свое редовно заседание, проведено на 18 март 2015 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ), на основание чл.114, Глава ХІ от Правилника за организацията и дейността на Народно събрание, обсъди и прие проект на Годишна работна програма на Народното събрание (ГРП на НС) по въпросите на Европейския съюз (ЕС) за 2015 г.
В заседанието на Комисията взеха участие: г-жа Кристина Хитрова – директор на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“ в Администрацията на Министерския съвет; г-жа Денница Недева и г-жа Теодора Карамаринова – държавни експерти в същата дирекция.
Проектът на програма е разработен в съответствие с приоритетите на Тройното председателство на Съвета на ЕС, приоритетите залегнали в Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.), № 502-00-5, внесена от Министерския съвет на 29.01.2015 г., Работната програма на Европейската комисия (ЕК) за 2015 г. и предложенията направени от постоянните парламентарни комисии на Народното събрание.
В своята Работна програма за 2015 г. Европейската комисия предлага 23 нови инициативи в съответствие с десетте приоритета в Политическите насоки на председателя Жан-Клод Юнкер, представени на Европейския парламент (ЕП). Планираните нови инициативи са в следните десет области:
1. Нови стимули за работните места, растежа и инвестициите;
2. Свързан цифров единен пазар;
3. Устойчив енергиен съюз с ориентирана към бъдещето политика по въпросите на изменението на климата;
4. По-задълбочен и по-справедлив вътрешен пазар със засилена промишлена база;
5. По-задълбочен и по-справедлив икономически и паричен съюз;
6. Разумно и балансирано споразумение за свободна търговия със САЩ;
7. Пространство на правосъдие и основни права, изградено върху взаимно доверие;
8. Към създаването на нова политика за миграцията;
9. По-силен участник на световната сцена;
10. Съюз на демократична промяна.
Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.) е приета в изпълнение на чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България, съгласно който Министерският съвет предварително информира Народното събрание и дава отчет за действията си за участие в разработването и приемането на актове на ЕС.
Като отчита дневния ред на ЕК и програмата на Тройното Председателство на Съвета на ЕС, през 2015 г. България планира да насочи усилията си към няколко високоприоритетни за страната области:
- Насърчаване на икономическия растеж и заетост;
- Присъединяване към Шенгенското пространство;
- Солидарно управление на миграцията;
- Европейски енергиен съюз;
- Единен европейски цифров пазар;
- Разширяване на Европейския съюз.
При изготвянето на Годишната работна програма на НС по въпросите на ЕС (2015 г.), бяха отчетени и следните съображения:
- Проверки за съответствие с принципите на субсидиарност и пропорционалност на европейските законодателни предложения, включени в ГРП на НС по въпросите на ЕС (2015 г.) ще бъдат извършвани чрез активно упражняване правомощията на Народното събрание съгласно протокол 2 от Договора за функциониране на Европейския съюз;
- Приемането на новата работна програма не прекъсва процеса на наблюдение и контрола върху проектите на актове на институциите на Европейския съюз, включени в предишни годишни работни програми на Народното събрание по въпросите на ЕС, които не са разгледани или окончателно приети;
- В Годишната работна програма приоритетно са включени проекти на актове, които имат законодателен характер и създават възможност Народното събрание ефективно да контролира участието на правителството в европейския дневен ред, както и да участва в политическия диалог с европейските институции;
- При необходимост, към настоящата Работна програма, Комисиите на Народното събрание имат възможност да разглеждат и други документи на европейските институции (съобщения, доклади, бели и зелени книги, и др.), извън настоящата работна програма.
След състоялото се обсъждане, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове на основание чл. 114, ал. 3 от ПОДНС предлага (с 12 гласа „за”) на Народното събрание да приеме следното решение за Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2015 г.):
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Р Е Ш Е Н И Е
Народното събрание на основание чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България и чл. 114, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
Р Е Ш И :
Приема следната Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2015 г.):
ГОДИШНА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО
ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2015 г.)
Народното събрание, като се ръководи от:
- Необходимостта от предприемането на активни действия с цел преодоляване негативните последици от икономическата криза, повишаване на конкурентоспособността на българската икономика и постигане на високи нива на заетост,
- Значението на европейските актове за социално-икономическото развитие на Република България и постигането на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж в изпълнение на Стратегията „Европа 2020”,
- Стремежа за утвърждаване на Европейския съюз като единно икономическо пространство и като пространство на свобода, сигурност и правосъдие,
- Нуждата от укрепване на глобалната роля на Европейския съюз като защитник на демократичните ценности и човешките права, на устойчивото социално и екологично развитие,
- Спазването на принципите на субсидиарност и пропорционалност в европейския законодателен процес,
Реши да упражни правомощията си по чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България, като подложи на процедурата по парламентарно наблюдение и контрол по Глава Единадесета от чл. 114 до чл. 117 вкл. от ПОДНС следните дейности на европейските институции и европейски инициативи:
1. Преглед в средата на периода на стратегията „Европа 2020“;
В сферата на юридическите въпроси:
2. Предложение за междуинституционално споразумение за по-добро законотворчество;
В сферата на свободата, сигурността и правосъдието:
3. Законодателна инициатива за завършване на присъединяването на Европейския съюз към Европейската конвенция за правата на човека;
4. Законодателна или незаконодателна инициатива относно Европейската програма за миграцията;
5. Незаконодателна инициатива относно Европейската програма за сигурност;
6. Предложение на Комисията за Регламент на Съвета за създаване на Европейска прокуратура;
7. Инициативи, свързани с присъединяването на Република България към Шенгенското пространство;
8. Инициативи в сферата на борбата с тероризма:
• Дискусия по възможността за изменение на европейското законодателство (Рамковото решение за борба с тероризма) с оглед въвеждането на адекватни санкции и възможности за наказателно преследване на терористи;
• Директива на ЕС относно резервационните данни на пътниците (PNR Директива);
• Инициативи за подобряване на техническите характеристики на европейските системи и база данни при наличие на ясна и подробна последваща процедура за действия след установяване на чуждестранни бойци.
9. Многогодишна стратегическа програма на Съюза в областта на правосъдието и вътрешния ред за периода 2015-2019 г., след изтичането на Стокхолмската програма 2010-2014 (незаконодателен акт);
10. Инициатива за „Интелигентни граници“:
• Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Система за влизане/излизане (EES) за регистриране на данните относно влизането и излизането на гражданите на трети страни, преминаващи външните граници на държавите-членки на ЕС
• Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Програма за регистрирани пътници (RTP);
В сферата на финансите:
11. Съюз на капиталовите пазари - План за действие за подобряване на финансирането на икономиката чрез по-ефективни пазарни инструменти за финансиране, включително и работа за изграждане на рамка за висококачествена секюритизация;
12. Рамка за разрешаване на проблемите на финансовите институции, които не са банки;
13. Предложение за Директива с цел да се предвиди задължителен обмен на информация по отношение на трансграничните режими;
14. План за действие относно усилията за борба с укриването на данъци и данъчни измами, включително съобщение за подновен подход за корпоративното данъчно облагане в единния пазар в контекста на развитието в световен план;
В сферата на икономиката и вътрешния пазар:
15. Пакет от мерки за задълбочаване на икономическия и паричен съюз;
16. План за инвестиции за Европа: Последващи законодателни мерки;
17. Пакет за цифровия единен пазар (ЦЕП);
18. Стратегия за вътрешния пазар на стоки и услуги;
19. Търговска и инвестиционна стратегия за работни места и растеж;
В сферата на труда и социалната политика:
20. Нови стимули за работните места, растежа и инвестициите: насърчаване на привличането към пазара на труда и пригодността за заетост;
21. Мониторинг на Гаранцията за младежта на европейско ниво в рамките на Европейския семестър през 2015 г.;
22. Реформиране на мрежата от Европейски служби за заетост с цел подобряване на достъпа до възможности за заетост в чужбина, качеството на консултантските дейности и разширяване обхвата на схемите за млади работници;
В сферата на външната дейност:
23. Съобщение относно европейската политика за съседство;
В сферата на транспорта:
24. Пакет от мерки за въздухоплаването;
В сферата на климата, енергетиката и околната среда:
25. Стратегическа рамка за енергийния съюз;
26. Съобщение за пътя към Париж – многостранен отговор на изменението на климата;
27. Предложение за Решение на Европейския парламент и на Съвета относно създаването и функционирането на резерв за стабилност на пазара към Схемата на ЕС за търговия с емисии на парникови газове и за изменение на Директива 2003/87/ЕО;
28. Законодателни предложения за изпълнение на Рамката за политиките на Европейския съюз в областта на климата и енергетиката за периода от 2020 до 2030 г.
В сферата на земеделието:
29. Предложение за Регламент за замяна на Регламент (ЕО) №1006/2008 разрешение на риболова;
30. Преглед на процеса за вземане на решение относно ГМО.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ