Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за наблюдение на дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране
03/12/2014

    Проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 1 декември 2014 г.
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Относно: проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 1 декември 2014 г.

    На свое заседание, проведено съвместно с Комисията по икономическа политика и туризъм и Комисията по енергетика на 3 декември 2014 г., Комисията за наблюдение на дейността на ДКЕВР обсъди проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г.
    На заседанието присъстваха: министърът на енергетиката - г-жа Теменужка Петкова, министърът на икономиката - г-н Божидар Лукарски, министърът на туризма - г-жа Николина Ангелкова, г-жа Карина Караиванова – зам.министър на финансите и представители на работодателски и граждански организации.
    Законопроектът за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, беше представен от заместник - министъра на финансите г-жа Карина Караиванова. Приоритетите в бюджет 2015 са: провеждане на политика, гарантираща финансова стабилност и постепенна финансова консолидация, предприемане на действия за оптимизация на административните структури на бюджетните организации след извършването на функционален анализ и ефективно усвояване на европейските фондове. Рамката на бюджет 2015 е изготвена на база консервативна прогноза за основните макроикономически показатели, реалистична оценка на приходите, както и при рестриктивно планиране на разходите. Фискалните цели на правителството съответстват на изведената като приоритет политика за гарантиране на финансова стабилност и постепенна финансова консолидация. Разчетите по предприетите мерки за ограничаване на бюджетния дефицит предполагат да се елиминират факторите, довели до влошаването на бюджетната позиция за 2014 г. Само консолидираната фискална програма през периода 2015-2017 г. е в дефицит съответно в размер на 3% от БВП за 2015, 2,5% от БВП за 2016 г. и 2% от брутния вътрешен продукт за 2017 г.
    Министърът на енергетиката - г-жа Теменужка Петкова, представи параметрите на бюджета на новосъздаденото Министерство на енергетиката за 2015 г. Тя посочи, че Министерството на енергетиката ще ориентира своята дейност към изпълнение на общия програмен приоритет на правителството на България за постигане на енергийна политика, насочена към устойчиво енергийно развитие на страната, ефективно използване на енергията и енергийните ресурси и задоволяване потребностите на обществото от електрическа и топлинна енергия, природен газ, нефтопродукти и твърди горива. Министерството на енергетиката ще провежда ясна и прозрачна енергийна политика, която ще цели да защитава държавния и обществения интерес и ще се основава на европейските принципи. За провеждане на държавната политика в областта на енергетиката, министерството си поставя една основна стратегическа цел - създаване на условия за сигурна, ефективна и екологично съобразена енергетика Разходите за Министерство на енергетиката възлизат на обща стойност 51 265 000 лв., като те следва да обезпечат дейността както на централното управление, така и на един разпоредител с бюджет към Министерството на енергетиката - Агенцията за устойчиво енергийно развитие. Ведомствените разходи са 4 212 000 лв., а администрираните разходи са 47 052 000 лв. Към администрираните разходи са включени субсидии за нефинансови предприятия за фонд „Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“ и фонд „Радиоактивни отпадъци“ в размер на 35 646 000 лв., субсидии за нефинансови предприятия, предвидени за компенсиране на разходите на "НЕК" в качеството й на обществен доставчик на електрическа енергия от възобновяеми източници по преференциални цени в размер на 6 388 000 лв. и средства за изпълнение на финансови мерки по Закона за енергетиката и Закона за енергийната ефективност.
    Г-жа Светла Тодорова представи бюджета на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране като обясни начина, по който се финансира комисията и изпълнението на законовите разпоредби. Законът за енергетиката казва, че комисията е самостоятелен орган, който се финансира от лицензионни такси, в случаите, когато тези лицензионни такси се събират по реда на наредба, която е приета от Министерския съвет и която към момента на приемането е била защитена с разходи, които има комисията, за извършване на своята дейност. В случаите, когато има недостиг или излишък в приходите от тези такси, тогава комисията трябва да направи предложение съответно за промяна на наредбата. Комисията събира над 10 милиона приходи от тези лицензионни такси. Бюджетът на комисията за 2014 г., така както е предвидено и за 2015 г., е под 4 млн. лв. Практически комисията внася в бюджета само по това перо от лицензионни такси, повече от половината от приходите си. Освен това комисията събира такси от глоби и санкции за неизпълнение на лицензионната дейност, които са от порядъка на десетки милиони. Лицензионните такси са признати за разход на регулираните дружества. Тоест, те влизат в цените на енергията на стоките и услугите, които предоставят тези дружества. Г-жа Светла Тодорова сподели, че ако преценката на държавата в лицето на Министерството на финансите е, че комисията се нуждае от максимум четири милиона за своята издръжка, тогава тези такси трябва да бъдат намалени. Г-жа Светла Тодорова обясни, че предвидения бюджет е изключително недостатъчен от гледна точка на все повече увеличаващите се правомощия и задължения на комисията и помоли да бъде преразгледан този въпрос и да бъде определен справедлив бюджет на комисията, който да е поне половината от това, което събираме като приходи от такси и да не се получават тези диспропорции.
    В последвалата дискусия представителите на коалиция БСП Лява България заявиха, че няма да подкрепят законопроекта за държавния бюджет за 2015 г., тъй като не са съгласни с консервативния подход при формирането на приходната част, с отменянето на публичната инвестиционна програма и с възстановяването на фискалната политика, която ограничава икономическия растеж.
    Представителите на ДПС не подкрепят бюджета с мотивите, че е планиран твърде предпазливо и при наличието на много макроикономически несъответствия, че в разходната част не са заложени никакви реформи или поне началото на такива и в приходната част липсва цифрово изражение на намеренията за увеличаване на събираемостта от приходните агенции.
    Представителите на Реформаторския блок подкрепят бюджета, тъй като отговаря на обективните условия и е съставен в съответствие с прогнозните показатели, дадени от Европейската комисия и Световната банка за България. Изразени бяха резерви по отношение на намалените разходи за отбраната и увеличените такива за МВР.
    Представителите на Патриотичния фронт подкрепят бюджета, с препоръки към бюджета на Министерството на туризма.
    След приключване на дискусията се проведе гласуване, което приключи при следните резултати:
    1. По законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2015 г., с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2: „За” – 0 гласа, „Въздържали се” – 6 гласа и „Против” – 4 гласа.
    2. По законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2015 г., със становище на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2: „За” – 6 гласа, „Въздържали се” – 0 гласа и „Против” – 4 гласа.
    В резултат на проведеното обсъждане Комисията за наблюдение на дейността на ДКЕВР предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за държавния бюджет за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г., със становището на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ДЕЙНОСТТА НА ДКЕВР:
    ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума