Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за наблюдение на дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране
05/11/2015
    1.Информация за готовността, графика на приложение, съдържанието и основните принципи в ПТЕЕ (Правила за търговия с електрическа енергия), като основен нормативен документ за работата на енергийната борса.
    2.Представяне на концепцията на КЕВР при осъществяване на нейните контролни функции за работа на борсата в контекста на участието на енергийни дружества в търговете.
    3.Обсъждане на отчет за дейността на Комисията за наблюдение на дейността на ДКЕВР за периода ноември 2014 г. – октомври 2015 г. и приемане на проект на плана за нейната работа през следващата година.
    4.Разни.
    П Р О Т О К О Л

    № 17

    На 5 ноември 2015 година /четвъртък/ в зала 456 в сградата на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията за наблюдение дейността на ДКЕВР.
    Заседанието бе открито в 14.30 часа и ръководено от господин Искрен Веселинов – председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *
    / Начало 14.30 часа. /
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Информация за готовността, графика на приложение, съдържанието и основните принципи в ПТЕЕ (Правила за търговия с електрическа енергия), като основен нормативен документ за работата на енергийната борса
    2. Представяне на концепцията на КЕВР при осъществяване на нейните контролни функции за работа на борсата в контекста на участието на енергийни дружества в търговете
    3. Обсъждане на отчет за дейността на Комисията за наблюдение на дейността на ДКЕВР за периода ноември 2014 г. – октомври 2015 г. и приемане на проект на плана за нейната работа през следващата година
    4. Разни.


    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми дами и господа, уважаеми колеги!
    Народните представители, които са регистрирали присъствието си на принципа на падащия кворум са седем, можем да открием заседанието.
    Дневният ред, който сме предложили се състои от четири точки:
    1. Информация за готовността, графика на приложение, съдържанието и основните принципи в ПТЕЕ (Правила за търговия с електрическа енергия), като основен нормативен документ за работата на енергийната борса.
    2. Представяне на концепцията на КЕВР при осъществяване на нейните контролни функции за работа на борсата в контекста на участието на енергийни дружества в търговете.
    3. Обсъждане на отчет за дейността на Комисията за наблюдение на дейността на ДКЕВР за периода ноември 2014 г. – октомври 2015 г. и приемане на проект на плана за нейната работа през следващата година.
    4. Разни

    Уважаеми колеги, има ли други предложения по така направеното предложение за дневен ред? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 7; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Единодушно се приема.
    Радостен съм да приветствам тук господин Иван Иванов, като председател на Комисията за енергийно и водно регулиране, господин Мартин Тафров от Дирекция „Енергийни стратегии“, членовете на регулатора, които са в сферата на енергетиката.
    Господин Иванов, по точка 1 от дневния ред, Ви давам думата.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА
    Информация за готовността, графика на приложение, съдържанието и основните принципи в ПТЕЕ (Правила за търговия с електрическа енергия), като основен нормативен документ за работата на енергийната борса.

    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председателю!
    Преди да започна изложението по точка 1 позволете ми да Ви представя моите колеги, които са на заседанието, редом с мен: госпожа Евгения Харитонова, господин Владко Владимиров и господин Александър Йорданов. Всички те, както и аз, аз съм представител и на пленарния състав на Комисията, но те са точно специализираният състав енергетика към КЕВР.
    Още нещо искам да отбележа. Народното събрание предстои да приеме бюджета на Република България за следващата 2016 година. Ще бъдем много благодарни, ако при обсъждане на бюджета Комисията за наблюдение на КЕВР обсъжда, включително и бюджета на Комисията, защото в крайна сметка Комисията е обект на наблюдение от страна на оглавяваната от Вас комисия да можем да изложим нашето становище относно проектобюджета. Може би дори и следващата седмица това заседание да се проведе, ние сме готови да дойдем и да защитим нашата позиция.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Следващата седмица ние сигурно ще имаме заседание, посветено на бюджета, като преди това можем да направим един кръг от разговори в по-неформална среда. Мисля, че общо говорим в тази посока или поне голяма част от колегите.
    ИВАН ИВАНОВ: Мисля, че има голямо съгласие от страна на народните представители, които проявяват интерес и работят по въпросите на енергетиката, че трябва да има адекватен бюджет комисията за изпълняване непрекъснато разширяващите й се правомощия, особено след последните промени в закона.
    Ако позволите, господин председател, минавам към първа точка от днешния дневен ред - информация за готовността, графика на приложение, съдържанието и основните принципи в ПТЕЕ (Правила за търговия с електрическа енергия), като основен нормативен документ за работата на енергийната борса.
    Господин председателю, съгласно чл. 21, ал. 1, т. 9 от Закона за енергетиката на Комисията за енергийно и водно регулиране е възложено да приеме правила за търговия с електрическата енергия. При настъпване на сериозни изменения, които трябва да бъдат отразени в нормативната база в чл. 91, ал. 4 от Закона за енергетиката Комисията пристъпва към промяна на правилата. Последните две изменения на закона, едното от 6 март 2015 година, другото от 24 юли 2015 година, говоря за дати, на които влизат в сила тези изменения действително изискват промени в правилата за търговия с електрическа енергия. До голяма степен допълнителен и много важен аргумент е обстоятелството, че на 8 декември би трябвало да стартира Българската електроенергийна борса в първия си сегмент ден напред, а на 9 декември да бъде извършена и първата, бих казал, физическа размяна на продадена и закупена електроенергия.
    Комисията подходи изключително отговорно към това свое задължение и в началото на септември изпратихме до всички енергийни дружества и заинтересовани лица писма с оглед да чуем техните предложения за промени в правилата за търговия с електрическа енергия. Общият брой предложения бяха в обем от 152 страници. Изключително отговорно, и бих казал независимо от енергийните дружества, след това Комисията, и по-точно работната група, която беше създадена, работи в продължение на близо цял месец и представи на пленарния състав на Комисията на 19 октомври проекта за изменение на правилата. Този проект беше приет от Комисията и така, както изисква процедурата се проведе обществено обсъждане три дни по-късно на 22 октомври и беше даден двуседмичен срок, за да може всяко едно от дружествата и заинтересовани лица да подадат допълнителни предложения за подготовка на общественото обсъждане. Много съм доволен, че на самото обществено обсъждане, като представител на ръководената от Вас комисия присъстваше и господин Иван Хиновски – експерт към Комисията, който видя атмосферата. Бяха изслушани всички заявители за промени в правилата.
    Срокът, който беше даден за постъпване на допълнителни предложения изтича днес на 5 ноември и на 11 ноември на закрито заседание, след като бъде обработена цялата информация ще влязат в сила правилата и тогава ще проведем заседание, на което те ще бъдат приети.
    Това е един ангажимент от страна на Комисията, защото се искаше не по-малко от 20 дни преди стартиране на борсата правилата да бъдат вече изработени, да бъдат съответно приведени и изпратени на евентуални, включително чуждестранни участници на Българската електроенергийна борса.
    За основните акценти в промените на правилата предлагам, господин председателю, Вие да дадете думата на господин Пламен Младеновски, който беше ръководител на работната група.
    Благодаря ви!
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, господин Иванов.
    Имате думата, господин Младеновски.
    ПЛАМЕН МЛАДЕНОВСКИ: Проектът за изменение на правилата за търговия е съсредоточен в две основни насоки. Първата е стартирането на Електроенергийната борса и съответно либерализацията на енергийния пазар, съответно уреждането на правилата за излизане на голям брой клиенти. Тъй като и в момента е либерализиран пазарът, а нямаме такава масовост на излизането и съответно уреждаме отношенията между пазара и едно масово излизане на свободния пазар, което очакваме след стартирането на борсата. Изчистени са старите текстове, които бяха писани главно за електроенергийния системен оператор, като оператор на борсовия пазар. Голяма част от задълженията на борсата са прехвърлени в техни собствени правила, които те, с оглед динамиката на процесите, на които те би следвало да реагират много по-бързо, отколкото ние сме в състояние с изменението на правилата с оглед спазване на дългата процедура.
    Другата основна насока, към която сме актуализирали правилата е именно изменението на законодателството и по-специално в чл. 162 от Закона за енергетиката и чл. 31, ал. 5 и ал. 12 от Закона за енергията от възобновяемите източници, а именно – уреждаме как точно да се осъществява продажбата на електрическа енергия, съответно тази, която не отговаря на показателите за високоефективно комбинирано производство и на тази произведена, след достигане на нетното специфично производство от български производители.
    Най-общо принципите и насоките, които сме следвали са именно тези.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, мога ли да допълня нещо съвсем кратко.
    Мисля, че проектът на правилата за изменения и допълнения на правилата за търговия с електрическа енергия са предоставени на комисията. По тази причина беше казан основният акцент.
    Второ, да споделя мое впечатление от общественото обсъждане.
    Независимо, че отделните представители на енергийните дружества поставиха въпроси, които търсят решение в правилата, като цяло енергийните дружества отчетоха, като много положителна стъпка промените, които се правят в правилата за търговия с електрическа енергия, като необходима стъпка към либерализирането на електроенергийния пазар.
    Ще отбележа, че измежду тези 152 страници с предложения безспорно имаше много такива, които защитаваха определени лобистки интереси на конкретни типове производители на електрическа енергия или на други участници в електроенергийния пазар. Всичко това ние сме го отсели, за да не допуснем правилата да бъдат в нечий частен или корпоративен интерес. Считам, че наистина в много голяма степен успяхме да реализираме тази задача, да я осъществим.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, господин Иванов.
    Уважаеми колеги, давам думата за въпроси, изказвания.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин председател!
    Уважаеми членове на комисията, уважаеми господин председател на КЕВР, признавам, не можах да се запозная подробно с това, което сте предложили, но гледам, че тук има доста изменения в Закона за енергетиката, които предлагате. Търговията от другата година освен борсовата търговия ще има продажба пак чрез търгове, нали така? Искам да ми кажете какви са промените именно в търговата търговия, има ли такива или няма, защото според мен трябва да има, защото там не всичко върви добре.
    Второто нещо, което искам да питам във връзка с борсовата търговия, електрическата енергия все пак е стока, вие имате своите правомощия за регулация, но тя не влиза в спекулациите на борсовата търговия. Доколкото знам, има заповед на министъра на икономиката за формиране на работна група и за оценка на това по какъв начин тази борсова търговия, тоест – чрез спекулативни сделки, чрез вдигане, сваляне на цената….?
    ИВАН ИВАНОВ: Това е втора точка. Този въпрос след това ще го разискваме.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Мисълта ми е, има ли нещо, което е в търговията с електрическа енергия чрез търгове, която ще бъде все още основна, докато борсата не стане по-привлекателна?
    ПЛАМЕН МЛАДЕНОВСКИ: По търговата търговия дотолкова, доколкото тя съвсем бегло е залегнала и в сегашните правила, тя се подчинява на общите принципи, няма конкретни изменения, които да сме предприели. Не сме имали и предложения за промени в този аспект именно за търговете и тръжните правила. Нямаме нещо, което да сме променили генерално там. И без това в самите правила за търговия тя е бегло засегната, по-скоро на общите принципи, които важат, както и за търговата, така и за цялата търговия.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Кой контролира тези правила?
    ПЛАМЕН МЛАДЕНОВСКИ: По принцип Български енергиен холдинг /БЕХ/, той има правила, чрез които контролира дружествата или би следвало да контролира.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: И да искат, не могат да контролират.
    ПЛАМЕН МЛАДЕНОВСКИ: За тръжните правила и провеждането на тръжните процедури при отделните дружества.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Иванов, заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, на втория въпрос ще дам отговор с изложението по точка 2, което ще следва.
    На първия въпрос искам да отбележа, че на 8 декември борсата ще тръгне в първия си сегмент ден напред, но очакванията са, че буквално до 2 месеца ще тръгне и този сегмент, който е свързан чрез борсата – сключване на дългосрочни договори, като дългосрочните договори, съгласно терминологията на борсата са всички договори за повече от един ден, което до голяма степен, бих казал, ще осветли дългосрочни договори, които и в момента се сключват, защото трябва да минат през борсата.
    Що се касае до битовите потребители, това беше съобщено и от министър Петкова, в рамките на първите три месеца те ще останат на регулирания пазар, като междувременно ще стартира една активна информационна кампания – екипи на министерството с участието на представителите на КЕВР ще извършат обиколка из страната в основните областни центрове за разясняване на това, какво представлява електроенергийната борса, как тя подпомага потребителите, като качество, като конкурентност между доставчиците и как ще се извърши смяната на доставчиците, и след тази кампания ще последва кампания в електронните медии. Хората трябва да разберат, че електроенергийната борса е нещо, което ще работи в техен интерес, в интерес на потребителите и не трябва да се допуснат спекулации, че борсата не би изпълнила своите задължения да работи в интерес на потребителите.
    Очаква се до края на първата година от работата на борсата тя да заработи и в сегмента „интердрай“ в рамките на деня, с което ще се изпълнят изцяло сегментите, по които ще работи Българската електроенергийна борса. Вие знаете, че операциите на борсата ще се извършват онлайн, като платформата, която е стационирана и в Норвегия ще позволи използването на богатия опит, който имат всички страни, в които като платформа се използва „норд пул спот“ не само в Норвегия, но и във всички скандинавски страни, до голяма степен Великобритания, Белгия. За сега очакванията са, че борсата би трябвало да стартира успешно.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Още един въпрос, господин председател.
    За домакинствата, господин Иванов, обяснете ми, защото доста германски домакинства купуват от борсата от Лайпциг, там имаше различни продукти – седмични, месечни и пр., все пак някой трябва да им нагласи графиците, трябва някой да им даде пикове и т.н., което могат да го направят само търговците. По какъв начин тази борса ще предлага продукта, който търговците трябва да го извършат?
    ИВАН ИВАНОВ: Самите търговци ще предлагат тези продукти. Вече се проведоха на два пъти срещи с операторите на разпределителните мрежи на РПТ-ата, които вече имат определени стандартизирани товарови профили, които ще предлагат на всички крайни клиенти, които искат да излязат, както се казва – на свободния пазар, на борсата, като ЧЕЗ предлага три такива профила за битови, небитови потребители и за улично осветление.
    Най-силно са профилирани товаровите профили на ЕВН – 9 на брой с много по-сериозна разбивка, което те считат, че ще им позволи много по-точно да отговорят на профила на потребление на отделните крайни клиенти и съответно да не се допусне съществен небаланс. Мисля, че ЕНЕРГО-ПРО също са в период, в който тези профили те си ги изработват. Благодарение на това ще стане по-лесно и смяната на доставчика, защото всеки клиент си е със своя профил и само си сменя доставчика.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: По интернет ли ще може да се прави това?
    ИВАН ИВАНОВ: Това за момента не мога да Ви кажа, това зависи от РПТ-ата. Не зная господин Младеновски този въпрос дали се обсъди на последната среща с РПТ-ата, как ще бъде правено това.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Защото, примерно, Лайпциг, различни профили се конкурират в конкурентна среда. Докато тук, доколкото разбирам, трябва да отида в EVN да им видя профилите, да отида в ЕНЕРГО-ПРО да им видя профилите.
    ИВАН ИВАНОВ: Търговците ще ви посетят в дома.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: : Това е много важен въпрос.
    ПЛАМЕН МЛАДЕНОВСКИ?: Идеята на профилите, те се изготвят от РПТ-то, което познава консумацията. Идеята на профилите - това са едни коефициенти за всеки час, върху което като се вземе профила търговецът налага потреблението на крайния снабдител и получава съответната му почасова консумация, тъй като няма по час умерен.
    Профилите, така или иначе се различават въз основа на климатични условия, въз основа на сезонност, въз основа на начин на отопление и т.н. Но като цяло те се изготвят от електроразпределителните дружества и са горе-долу еднакви за определена група потребители.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Нали разбирате, че няма как да получим конкурентна среда при условие, че не се качат всички възможни продукти на една платформа или на един сайт, или на каквото и да е. Тоест, аз не мога, примерно комшиите в къщата в Горна Малина примерно. разбира се, че ще си изберат ЧЕЗ, защото ЧЕЗ ги снабдява, как те ще могат да изберат по-конкретния продукт? Няма как да стане това.
    ИВАН ИВАНОВ: Това ние ще го препоръчаме, ние не можем да ги задължим, но това ще го препоръчаме да се направи. Това може и на платформата на борсата, не на платформата на КЕВР.
    Но все пак по повод на Горна Малина искам да ви кажа, че проучванията в страните от Европейския съюз показва, че само 15% от битовите потребители сменят своя доставчик. Не е само в България.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: За тези 15% искам да кажа, защото за да може да получиш конкурентоспособен продукт, сравнени един с друг, трябва да си, първо, професионалист, сам за себе си, ако можеш да си планираш сам електропотреблението, или да търсиш варианти, при които някой може да го направи. Тук за каква конкурентна среда говорим, когато ЕРП-тата имат предварителната информация за профили и за всякакви други дадености, които са? Освен всичко друго, им разрешихме да бъдат и търговци, и накрая се чудим защо пак ЕРП-тата ще монополизират до голяма степен продажбата на електроенергия. Всичко това трябва да му търсите някакво решение – чрез платформата ли ще бъде, чрез задължение за обмяна на информация между отделните търговци – защото иначе нищо не правим, само преразпределяме един пазар между три ЕРП-та в същия им вид и се надяваме, че с това вдигаме конкуренцията. Надявам се, че ме разбрахте какво имам предвид.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те и сега не им дават да излязат на свободния пазар едрите търговци.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожа Харитонова има думата.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Има два регламента на Европейския съюз точно във връзка с прозрачността и всички .те тези изисквания да бъде пазарът прозрачен.
    ИВАН ИВАНОВ: Точка 2 от днешния дневен ред е.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Ние сме задължени да изпълним регламентите и изискванията на регламентите и това ще стане. Въпросът на господин Николов, както казваше, че пак търговците ще осигурят – да, но сега търговците, които осигуряват на тези, които са потребители на ниско напрежение и средно напрежение, те в масата си пазаруват от вторичния енергиен електрически пазар. Големите търговци, които изнасят, те участват на големите търгове на АЕЦ, на ТЕЦ „Марица-изток 2“, на тези, големите доставчици на енергия и каквото им остане, го пускат на вторичния пазар. Тези, които ще дойдат при мен и при вас, те на практика пазаруват от вторичния пазар. Имайки борсата, няма да минават през този вторичен пазар.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Николов.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Не се разбираме нещо, аз говоря за следното нещо. Пред къщата, където минаваме, минава един и казва: „Орехи изкупувам?“ Само че ще минава един и ще каже: „Продавам ток“. Аз искам някъде да се качат всичките предложения, всичките продукти, за да може клиентът, който - прокламираме толкова време, - тъй като ще бъде вече пазарна цената, спокойно да може да си избере отнякъде. Аз съм сигурен, че аз не мога да си избера отникъде. Тая борса няма да облажи мен, тя ще облажи всички, които са на първичния пазар. Добре, нека да купува на вторичния, защото аз съм много малък. Как аз ще си избера от този вторичен пазар, след като не мога да го видя? Само който мине през къщата, само той ще може да предложи продукта.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Това ще бъде чрез платформата на Регламент 12/27 и 13/48 – единият е от 2011 г., вторият е от 2014 година. Ние всичкото това нещо ще трябва да го сложим на видно място.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Тоест, искам да кажем, че следващата година крайните потребители не могат да разчитат на пазарна цена. Това искам да кажа. Направо да си го кажем.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Би следвало да могат.
    Господин Иванов, заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: Аз ще опонирам на господин Николов, първо, защото може да има и крайни клиенти, които директно да закупуват от борса, но това не е типичният случай, както не знам колко хора тук отиват да си купят плодове и зеленчуци от Слатина от борсата на плодове и зеленчуци. Разбирате.
    Ще има над 100 лицензирани вече търговци на електрическа енергия. Важното е те да бъдат в конкурентна среда. Техният брой е достатъчен и ако фактически болшинството от стопанските потребители, включително ниско напрежение, вече мигрираха към пазара, вниманието на тези търговци се насочва именно към битовите потребители. Първата конкуренция е между тях. Всеки един от тях безспорно чрез своите агенти трябва да предлага на определено домакинство, но не само да предлага, той трябва да чуе какво е тяхното потребление, разпределено в рамките на денонощието с пик между 7 и 9 часа сутринта и след това между 19 и 22 часа, или в зависимост от това какви са домакинствата. Това е първото – конкуренцията между търговците.
    Що се касае до ЕРП-тата, те самите ще бъдат в конкуренция. Ще бъдат в конкуренция, защото знаят, че за разлика от феодализма, който в момента съществува за българските потребители, това нещо ще отпадне и ще може да се сменят доставчиците.
    Ние винаги с предубеждение тръгваме към подобни действия, но ви заявявам: Ако наистина българската независима електроенергийна борса изпълни перфектно задълженията си и тези правила за търговия бъдат приложени изцяло, както, разбира се, ако се спазват правилата на Европейския съюз по REMIT именно за прозрачност и интегритет на електроенергийния пазар, България ще стане един нормален участник на европейския енергиен пазар. Това е моето убеждение. Дано каруцата да не бъде катурната от умишлено или поради липса на професионализъм действие на определени лица.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Преди да дам думата на господин Ерменков само да кажа, че приносът на нашата комисия в края на краищата е да дава допълнителни идеи, които доразвиват случая. Господин Николов правилно каза, че може би трябва да има конкуренция на тези профили и би следвало да се търси реализацията на това нещо.
    ИВАН ИВАНОВ :Напълно го приемам.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Ерменков, имате думата.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз пак да се върна на темата с информацията, защото не може един да предложи някакъв продукт. Той трябва да дойде при мен да ме пита какъв е моят товар. Аз какво ще му кажа? Че сутрин в 8 часа включвам два чайника, вечер… И не всеки ден. Нали трябва да имам някакви усреднени данни, които са поне за последните три години. Тази информация я има само ЕРП-то. Под някаква форма – пак казвам, това вече е въпрос на регулаторен орган – тази информация трябва да бъде достъпна не за всичките търговци, а ако аз искам да си сменя търговеца, да се обърна с писмо към ЕРП-то, да ми даде товаровия график за последните три години и той да няма право да ми го откаже. А сега даже има по линия на Закона за енергийна ефективност – когато отиваме да поискаме товаров график за последните три години, за един цял блок ни се отказва веднага, защото това не можело да бъде давано като информация. И ако тази информация не бъде предоставена на потребителя, той ще си бъде заробен от съответния търговец, който досега му е доставял енергията по простата причина, че няма да може сам да се справи и не може да достави онази информация, която би била необходима на конкурента му.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Недев има думата.
    ГЕОРГИ НЕДЕВ: Ако може само да опонирам нещо. То е свързано с това, че ЕРП-то разполага с товарови графици. ЕРП-то разполага с измерване на енергия веднъж месечно, нищо повече.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Най-малкото поне сметките може да им предложат.
    ГЕОРГИ НЕДЕВ: Сметката – да.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Иванов, заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: Извинявам се, господин председателю, че сме почти в диалогов режим, но в крайна сметка това е една делова атмосфера в комисията. По отношение на стандартните битови потребители, които имат двойно тарифни електромери или даже на някои места с една единствена скала, ЕРП-то разполага само с месечните стойности на отчитане на дневна и нощна, или проста на енергията. Не може по друг начин и да бъде. Вярно е, навлизат особено за EVN електромери, които имат почасово отчитане, може да се води архив – да. Но това не е масовият случай за момента.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Аз искам да задам един въпрос, ако другите колеги нямат въпроси – за мястото на НЕК в новата схема. Той остава като обществен доставчик. Всъщност докога ще бъде тази ситуация и докога ще съществува този регулаторен модел, който последно определи с решение комисията? И може би, за да не вземам отново думата, да попитам доколко е осигурена необходимата ликвидност на борсата?
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точно в този дух исках да задам и аз въпрос. Регулираният пазар си остава. Възможността на битовия потребител да отиде на свободен пазар нещо не я виждам някак си, защото самото понятие свободен пазар това означава. В тази връзка подкрепям този въпрос като перспектива, като периодика на развитието на излизането на свободния пазар, как го виждате, въобще възможно ли е това за битовия пазар, защото сега говорим просто едни хипотези, че щяло да има свободен пазар. Той ще бъде пак не за битовия консуматор, той ще бъде за големите свободни потребители. Поне аз така мисля. Ако бъркам…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председателю. На първия въпрос – докога ще се запази този статут на НЕК, отговорът ми е: докато Народното събрание приеме промяна в Закона за енергетиката. В сегашния си вид в Закона за енергетиката Националната електрическа компания се явява единствен купувач и обществен доставчик. Самото стартиране на борсата позволява вече на други производители, без да минават през Националната електрическа компания, да предлагат електроенергия на свободния пазар. Сигурен съм, че в рамките на следващите няколко месеца - може би ще се изчака да се види как изобщо стартира процедурата, ще има помени в Закона за енергетиката.
    Второ, това, което запитахте – осигурена ли е ликвидност на борсата, първоначално ликвидността на борсата ще се осигурява от трите големи електрогенериращи централи в България – АЕЦ Козлодуй, ТЕЦ „Марица изток 2“ и общественият доставчик, който едновременно с това е и производител на електрическа енергия, и освен това той ще изкупува електрическа енергия и може да предоставя на борсата.
    Количествата, с които те първоначално излизат на борсата, до голяма степен са излишъците над договорените дългосрочни договори за продажба на електрическа енергия. Аз изрично съм настоявал на работни съвещания, че трябва да се осигурят достатъчни количества електрическа енергия на борсата, защото в противен случай се рискува да бъде нарушен балансът между предлагането и търсенето. Имам уверение, че това ще бъде направено именно така.
    Защо остава, макар и в много свит сегмент, регулираният пазар?
    Практиката на страните от Европейския съюз, където навсякъде са въведени електроенергийни борси, показва, че в първите месеци има сериозни флуктуации в цените дотогава, докато борсата мине този преходен период и се стабилизира като количества, които се предлагат и купуват.
    Нашата цел – като казвам нашата, нямам предвид само Комисията за енергийно и водно регулиране, но в това число и ръководството на министерството – е да предпазим българските битови потребители от такива колебания на цената. Засега ние считаме, че този период ще бъде тримесечен и се надяваме в края на трите месеца от функциониране на борсата да бъдат създадени сериозни условия всеки битов потребител да има възможността да сменя доставчика си, тоест да се възползва от борсата. Ще отбележа, че дори и към момента не малко битови потребители, които живеят в така наречените затворени жилищни комплекси, където са като една общност от битови потребители, излизат на свободния пазар. Миграцията от регулиран към свободен пазар и много силна, особено при небитовите, с други думи, стопанските потребители, които са до момента на регулиран пазар на ниско напрежение. Това е един процес, който наистина не може да бъде спрян и затова въвеждането на борсата е абсолютно необходимо. В противен случай свиването на регулирания пазар ще доведе до необходимост за смяна на цената на електроенергията, което не трябва да го допуснем по такава причина.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Да разбирам ли, че двата модела ще съществуват успоредно, докато борсовият ерозира регулирания?
    ИВАН ИВАНОВ: Да.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Симеонов.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Неизбежният следващ въпрос. Кой ще плаща произведеното от ТЕЦ „Марица изток 1-3?
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Петте процента.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Петте процента? Сериозно ли мислиш?
    И също неизбежният друг въпрос – Вашето отговорно виждане на хората, които сте най-наясно с ценообразуването и с цените: До какво ще доведе за битовия потребител въвеждането на борсата? Повишаване, понижаване, или ще се ограничите в понятието флуктуация – нагоре и надолу, и каквото стане?
    ИВАН ИВАНОВ: Не, ще се постарая да отговоря съвсем откровено. Относно двете „Марици“, които са с дългосрочни договори, първоначално те няма директно да излязат на борсата, защото аз казах кои ще бъдат трите енергийни дружества, които ще предложат на борсата количества, които да осигурят ликвидност на борсата. Но в по-късната фаза, която буквално ще бъде след месеци, но не след много, а буквално след три-четири месеца, всички производители на електроенергия – това е моделът, трябва да излязат на борсата. В резултат на това те получават борсовата цена такава, каквато е за деня – в един ден, в друг ден – ще има средно претеглени стойности и т.н. Оттам насетне Фондът за сигурност в електроенергийната система, в който не само се събира 5-процентовата вноска от всички производителите на електроенергия, която по изчисленията, които бяха направени при въвеждането на тази вноска показах, че на година трябва да събират 210 милиона лева. Нали така беше? 210 милиона лв. Към това трябва да се добавят 226 милиона, които идват като приход за България от продажбата на въглеродни емисии, който приход, съгласно Закона за енергетиката, с императивни разпоредби трябва да постъпи в обществения доставчик към момента, тоест в НЕК като дружество, което търпи загуби поради насърчителните мерки за въвеждане на възобновяема енергия в страната.
    Разбира се, има виждане или това може би ще се осъществи, че в този фонд третият сегмент ще бъде добавката задължение към обществото. Тези три компонента - първия са вноските, вторият са емисиите и третият са добавките. Фактически след като има преференциални цени за всеки един от трите сегмента с преференциални цени, когенерации, ВЕИ производители и двете централи в Маришкия басейн, разликата между борсовата цена и фиксираната преференциална цена се допълва от този фонд.
    В зависимост от промяната на борсовата цена ще варира и добавката, която ще се изплаща. Може да се стигне до положение – защото борсата не се въвежда за един ден, тя всъщност продължава напред във времето – да стигне до положение, когато на определени моменти борсовата цена ще надмине преференциалната цена, която е дадена на определени производители. Тогава има обратната процедура – връща се към фонда това, което е надвзето, така да се каже.
    На втория въпрос на господин Валери Симеонов. Естествено, ние не можем със 100-процентова сигурност да кажем какви точно ще бъдат последиците за битовите потребители, но идеята на борсата е, че битовите потребители не трябва да бъдат подложени на сериозни промени на цената. Защо? Защото за бита цената се формира от цената на енергията плюс добавката задължение към обществото и, разбира се, мрежовите услуги. В зависимост от влиянието на промяната на борсовата цена аз вече казах, че цената на добавката задължение към обществото също се променя – в крайна сметка сумата би трябвало до голяма степен за битовите потребители да не се променя съществено.
    Иначе мога да отговоря така, както отговарят други хора: цената ще бъде такава, каквато е цената на борсата. Не е точно така защото на борсата е само цената на електрическата енергия. Нито мрежовите услуги, нито добавката на задължения към обществото не се формират на борсата.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Николов.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз искам да кажа само едно уточнение. Господин Иванов правилно каза какво влиза в този фонд, но за мен ТЕЦ МАРИЦА 1 и трите американски централи се плащат само петте процента, защото вторият сегмент от гледна точка на въглеродните емисии – в закона е писано, в директивата – че могат да плащат само за зелена енергия. Третата, в която също влиза и зелена енергия, там самата част е компонента за ТЕЦ МАРИЦА 1 и ТЕЦ МАРИЦА 3.
    Искам да обърна внимание на един проблем, който според мен може да е доста съществен. Ако излязат единицата, тройката и зелените централи на борсата, при условие, че те имат гарантирани цени, тоест, такта наречената страйк прайс цена, в смисъл, че - отгоре или отдолу, тя се компенсира от това, което е по договор – те винаги могат да спекулират и всъщност първата енергия, която ще бъде продадена, ще бъде тяхна.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Те могат колкото евтино да искат, толкова да я продават.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Те могат и на търг да я продават.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Точно така. Защото те винаги ще бъдат компенсирани. Тоест, задължително първата енергия ще бъде тяхната, след това на АЕЦ Козлодуй, след това на ТЕЦ Марица изток 2. Защото АЕЦ Козлодуй може да си позволи по-евтина енергия, а докато ТЕЦ МАРИЦА изток 2 не може.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, въпросът наистина е много важен. Все пак трябва да отбележа, че правилата на борсата не са точно такива – всеки да си предложи по този начин енергията, защото се събират всичките заявки, като предлагано количество електричество, всички заявки за закупувано количество електричество, прави се сериозно – не бих казал усредняване, но калкулиране и се обявява цената на борсата. С други думи, какво ще предложи отделният участник, няма да повлияе сериозно на борсовата цена, особено когато този у частник е от ВЕИ сектора. Ако е от големите производители, тежестта ще е по-сериозна. Но този въпрос е решен по този въпрос в другите страни.
    Истината е, че самият АЕЦ Козлодуй, всеки един от участниците ще предлага цени, които са близки до борсовите цени, още повече че има борси в съседните страни, които се следят буквално ежеминутно от екипите на енергийните дружества. Това е преди всичко борсата в Унгария и румънската борса. Няма никой да предложи с 15 или 20 лева по-ниска цена само и само за да подбие цената, като знае, че в крайна сметка цената ще се формира от всичките заявки, а не неговата директно.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Понеже влязохме неусетно в точка 2, нека да направят изложението колегите от Комисията за енергийно и водно регулиране по точка 2 и да продължим дискусията, ако не възразявате.

    ПО ТОЧКА 2 - Представяне на концепцията на КЕВР при осъществяване на нейните контролни функции за работа на борсата в контекста на участието на енергийни дружества в търговете

    ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, няма да бъда обстоятелствен, но все пак точка 2 е изключително важна и неслучайно има въпроси на господин Валентин Николов и на други народни представители. Бяха засегнати и от други народни представители моменти от точка 2, а тя е: Представяне на концепция на КЕВР при осъществяване на нейните контролни функции за работа на борсата в контекста за ролята й в предстоящия процес на либерализация на енергийния пазар и принципите на взаимодействие с отделните фактори и участници в този процес. Въпросът за прозрачност на търговията с електрическа енергия е широко обсъждан и до голяма степен е намерено решение в рамките на Европейския съюз.
    Има два регламента, които ние наричаме съвсем работно „регламенти по REMIT“. Това са регламентите, които са посветени на директни изисквания, регламенти с пряко приложение, а не с хармонизация. Единият е № 1227 от 2011 г., вторият – от 2014 г., № 1348. В тези регламенти има набор от правила, които забраняват манипулиране на пазарите на електрическа енергия, на пазарите за търговия на едро с електрическа енергия. Едновременно с това потребителите трябва да засилят доверието си чрез тези правила в интегритета на пазарите, цените, които се определят, да бъдат абсолютно прозрачни като процедура, като стойности и правила, които изискват желязно спазване. Става въпрос – до събирането на предложенията, определянето на цените. Там буквално до секунда всичко това трябва да бъде спазено. Основната цел на тези два регламента по REMIT е да не се допуснат неправомерни печалби от пазарни злоупотреби.
    Може ли в България да бъде приложени тези правила?
    С известно съжаление ще отбележа, че за да бъдат пълномерно приложени тези правила, трябва два члена от регламента – това са чл. 13 и чл. 18, да бъдат транспонирани в Закона за енергетиката. Това транспониране трябва да бъде извършено при следващата промяна в закона. Това е и всъщност моето предложение към комисията. Когато настъпи този процес, ние ще предложим транспонирането на тези два члена, защото единият от тези два члена – чл. 18 изисква държавите да определят правила относно санкциите, приложими при нарушение на регламента и да се вземат всички мерки за тяхното ефективно изпълнение. Санкциите трябва да бъдат ефективни, пропорционални, възпиращи. Много подробно са разписани. Ако България на 100% приложи тези два регламента, това трябва да бъде наистина много сериозна гаранция за прозрачност на борсата и нейното функциониране. Ако госпожа Харитонова иска да допълни нещо? Това е най-общо казано, което ние сме предложили като информация на вас.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: От 8-ми влиза борсата, кога ще се променя законът? Кога го виждате това нещо?
    ИВАН ИВАНОВ: Господин Симеонов, това зависи от народните представители.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Как нямате още предложение? Как да зависи от нас? Казвате: ще направим в срока предложение. Тоест, 8-ми. Кога ще ги направите, кога ще създават комисии, кога ще се гледат? Да влезе борсата без правила?
    ИВАН ИВАНОВ: Аз искам все пак да отбележа, че Комисията без енергийно и водно регулиране няма право на законодателна инициатива. Аз съм водил разговори и това, което ми бе обяснено от ваши колеги, е, че вероятно до два-три месеца това ще се случи. Може би други политически събития, имам предвид местните избори, забавиха с един месец този процес. Но този процес беше забавен не от Комисията за енергийно регулиране. Ние знаем проблемите. Аз неслучайно казвам, че имаме готовност да предложим какво да се направи. Предполагам, че този въпрос в Комисията по енергетика би трябвало народните представители да го обсъдят.
    Правителството най-вече, господин Симеонов.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Основен отговорен за транспонирането безспорно е правителството. В случай на необходимост обаче аз смятам, че като народни представители и ние можем да свършим тази работа при условие, че говорим за регламенти.
    ИВАН ИВАНОВ: Само да си завърша изложението. Голяма част от изискванията за прозрачност на търговията с електрическа енергия трябва да бъдат осигурени от правилата на българската независима електроенергийна боса. Тези правила борсата ги разработва, може би в един момент и представители на борсата могат да бъдат и изслушани. Там има специално глава 7 „Поведение на пазара и контрол“, в която са разписани всички функции, които от своя страна борсата като оперативен ръководител – имам предвид борсата като юридическо лице , като оперативен ръководител на търговията – трябва да спазва. Аз мога да ги изчета, но това по никакъв начин не намалява отговорността на КЕВР, който ако има и този административен капацитет, трябва може би със специално звено да осъществява мониторинг и при необходимост в някаква фаза на разследване да участваме, за да не се допусне опорочаването на дейността на електроенергийната борса. Това е, което искам да споделя.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Симеонов, ще вземете ли думата?
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ако позволите, да обобщим. Днес е 5.11. От 8 декември борсата започва да действа. Към момента не са изпълнени съответните директиви на Европейския съюз.
    ИВАН ИВАНОВ: По REMIT. Други са изпълнени.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: когато нямаш санкции, имаш само пожелания. С други думи, отворена е възможността за всякакви спекулации и те не могат да бъдат ограничени чрез санкции, защото не са въведени съответните документи, съответната нормативна база. Съответната база не е въведена, защото сме имали избори. С други думи, ние до момента нямаме и текстовете. Вие казахте „Можем бързо да ги подготвим“, но останах с впечатление, че нямате такива предложения все още. Може да ги направите, да речем, в рамките на една седмица.
    Оттук нататък за мен борсата е гръмнала отвсякъде. Защо? Защото Вие да подготвите в едноседмичен срок тези предложения, да ги дадете на когото и да било тук от нас, с удоволствие ще ги входираме, какво следва? Оттам започва един процес – преминаване през Комисия по енергетика, през нашата комисия тук, през Комисията по бюджет и финанси задължително вероятно ще мине. И Правната комисия трябва да си каже думата – за правилното съответствие с европейските текстове. И всичкото това нещо трябва да мине, да влезе в зала, да се заложи в седмичната програма на парламента да бъде гласувано и след като бъде гласувано, съответно може би трябва някакъв допълнителен документ да се прави. Така ли е? Или промяна в правилата. Питам.
    Промяната в Закона за енергетиката само по себе си вероятно ще изисква някакъв подзаконов нормативен документ, промяна в правилата на борсата. Всичко това е много рисково, защото аз не виждам това да стане в периода, който е останал от месец и три дена.
    ИВАН ИВАНОВ: Веднага мога да отговоря. Ако ми позволите, господин председателю.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин Симеонов, съгласно изискванията, българската независима електроенергийна борса разработва правила за поведение на пазарните участници и споразумения с участници. И това е в съответствие с чл. 3, 4 и 5 от същия регламент, за който говоря, по REMIT. С други думи, независимо, че Народното събрание ще приеме може би след два или три месеца тази промяна и въвеждането на тези два члена от регламента, борсата залага тяхното изпълнение именно в тези техни правила за поведение. Относно санкциите, единствено в чл. 208 от Правилата за търговия с електрическа енергия е предвидено КЕВР да упражнява контрол по спазването на правилата за търговия, както и правилата на борсата. С други думи, там ни се дават някакви контролни функции, но що се касае до санкциите, ще ви действия дали в тези Правила за поведение на пазарните участници нещо е записано.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Понеже смисълът на нашите заседания е все пак да свършим нещо полезно за системата, в случая, в този дух имаме апел към Вас да дадете варианти за решаване на този проблем. С колегата Добрев ще направим разговори още следващата седмица и да форсираме максимално приемането.
    ИВАН ИВАНОВ: Ще трябва да раздела „Административно-наказателни разпоредби“ на закона да се направят съответни промени.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Имате административния капацитет, помислете ги, поне като някаква чернова на предложение да ги имаме, за да имаме върху какво да разсъждаваме.
    ИВАН ИВАНОВ: По някои въпроси ние подготвяме такива предложения, и по това ще подготвим.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Симеонов, заповядайте.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По този въпрос може би да добавя. Аз предполагам, че те съвсем умишлено задържат промените, но чакат да видят дали ще им дадем по-голям бюджет и тогава ще се размърдат.
    ИВАН ИВАНОВ: Ние, както се казва, в абсолютно напрегнато състояние, в една атмосфера, в която отиваме и имаме процесуално представителство в цялата страна по всичките наказателни постановления, които налагахме на трите ЕРП-та и които сега водят дела срещу нас, буквално хора няма от непрекъснато движение из страната. Заедно с това сме се поставили изцяло в услуга на Върховна касационна прокуратура, на Върховна административна прокуратура, на ДАНС, които от нас изискват голям по обем информация, преди всичко свързана с двете централи – AЕS и Контурглобал и не толкова с договорите, колкото с нормативната база за възобновяемите източници и всичко коректно изпълняваме. Както се казва, част от експертите работят и до 10 вечерта, за да можем да спазим сроковете, които винаги от тези институции са със срок утре.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Симеонов.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз много добре си спомням в комисията на господин Веселинов още на първите заседания, госпожа Харитонова от стария състав е тук, ние всички се обединихме около това, че вашата комисия в качеството си на контролен орган, който може да издава постановления, и след като направихте финансовия си отчет, мисля, че около 12 милиона бяхте вкарали за миналата година, всички се обединихме около това, че трябва да ви подкрепим в искането Ви за повишаване на бюджета, основно за контролни специалисти.
    ИВАН ИВАНОВ: Точно така.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Само че Вие го нямате в момента това нещо. Редно беше по-навреме да го дадете.
    ИВАН ИВАНОВ: И на Вас Ви е изпратен лично.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Кога?
    ИВАН ИВАНОВ: Днес.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодаря - днес! Благодаря, казвам. Бюджетът, както не е гледан до момента, виждате какво става по улиците, докато се усетите какво става, бюджетът ще бъде претупан. Управляващите така действат. Много бързо се действа с бюджета, да не изтървете влака и да гоните следващия. Затова колкото се може по-скоро, бъдете добър да го пратите.
    ИВАН ИВАНОВ: Ще го намерите на бюрото си.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз съм го намерил, аз нарочно говоря така, защото малко късно идва всичко.
    Следващият въпрос обаче е такъв. Имате ли информация по отношение на предварително продадени количества електроенергия от АЕЦ Козлодуй, ТЕЦ „МАРИЦА ИЗТОК 2“ за 2016 година, защото аз имам информация за такава предварителна продажба. Да не стане така, че да няма фактически никакъв ресурс борсата, да не стане така, че всъщност да се окаже, че евтината енергия, - защото за тази година беше предварително продадена от предното ръководство на НЕК, и това да ни върже ръцете и да постави борсата под изпитание?
    ИВАН ИВАНОВ: Господин Веселинов, господин Симеонов, и към двамата искам да кажа следното. Ние ще изискаме такава информация от трите големи енергийни дружества ,които трябва да осигурят ликвидността на борсата. Имаше известни затруднения, може би педи няколко седмици, дали ще може да се включи НЕК в първите дни поради намалени запаси от воден ресурс във ВЕЦ-овете? Считам, че сега и трите големи енергийни дружества ще се включат още от самото начало.
    Второ, няма да скрия, че въвеждането на борсата и прозрачните правила, които трябва да бъдат изпълнявани, не са по вкуса на някои ръководители в българската енергетика и ще се търси начин колкото се може по-малки количества да се предоставят на борсата. Това е вече въпрос, който изисква ясна воля от всички, които по определен начин ръководят енергетиката, да наложат тези правила. Ако има такава воля, а където има воля, има и път – тогава съм сигурен, че ще бъдат изпълнени тези разпоредби.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: За съжалени, комисията съвпада със заседанията на друг и няколко комисии и за 15.30 часа по-голямата част трябва да присъстват там.
    Колеги, има ли други изказвания по въпроса? Ако не, ще приключваме с точка 2. Ще помоля КЕВР да останат, защото има две питания към тях.

    ПО ТОЧКА 3 - Обсъждане на отчет за дейността на Комисията за наблюдение на дейността на ДКЕВР за периода ноември 2014 – октомври 2015 г. и приемане на проект на плана за нейната работа през следващата година.

    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: По въпроса за отчета, който сме подготвили за работата на комисията, колеги, има ли някакви забележки, допълнения? Ако няма, да го изгласуваме по принцип.
    Приема се единодушно, както виждам.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: В частта за питания имаме две заявени питания на неправителствени организации. Едното е на господин Стефан Гамизов, другото – на господин Огнян Винаров. Кой е готов? Както и преди сме казвали, ако нямате готовност за отговорите, разбира се, както сме си говорили преди, чуваме въпросите и следващия път ще дойдат и отговорите.
    Заповядайте, господин Гамизов.


    ПО ТОЧКА 4 - Разни
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: В частта за питания имаме две заявени питания на неправителствени организации. Едното е на господин Стефан Гамизов. Другото е на господин Огнян Винаров.
    ИВАН ИВАНОВ: Поне да ги чуем.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Ако нямате готовност за отговорите, чуваме въпроса и следващия път ще дадете отговорите. Заповядайте, господин Гамизов.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Аз ще променя въпросите, защото е дълъг и направо ще го отправя към прокуратурата, защото е свързан със специализираната администрация.
    Вечният спор за това, че се нарушава законът за енергетиката и че специализираната администрация манипулира решенията на комисарите, аз само ще спомена това, че вчера попитах господин Владимиров. Казах му, че сме открили в ценовото решение, че имаме подозрение, че е манипулирал ценовото решение с около 36 млн. лева в полза на ЕРП-тата и тъй като практиката на регулаторите по света е да се поставя целият модел на сайта и да се изясни, за да може и гражданите да го проверят, но разбрах от него с изненада, че на него не му е достъпен въпросният ценови модел. Дори той каза, че не можел да му бъде достъпен, защото ценовият модел – такова смешно нещо не съм чувал: - било интелектуална собственост на специализираната администрация на КЕВР. Така че ние смятаме, че този въпрос е безсмислен, безсмислено е да водим войни тук, няма да го получим, направо ще си замине там.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Задайте въпроса, който е към КЕВР.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Другият въпрос, далеч-далеч по-важен, е свързан с регулаторните лицензионни функции на КЕВР. Тази година „Марица изток 2“ е докарана на загуба от 96 милиона лева с един единствен удар – така го наричам, „удар“, – на сделка, която е извън Закона за обществените поръчки, извън практиката на търгуване с емисии в света, всъщност навсякъде, извънборсова сделка и т.н., а КЕВР има ясното задължение да проверява дружествата, да осъществява своята дейност по икономически най-изгодния или най-ефективния начин. ние си задаваме следния въпрос. Защо дружествата в България не са проверявани за това нещо и те остават да функционират по икономически най-неизгодния начин?
    Дългосрочните договори в „Марица изток 1“ и „3“ работят по максимално най-неизгодния начин за обществото. Има всякакви оправдания за това, знаем. Ние сме единствената държава в Европа, в която възобновяемите енергоизточници нямат индивидуални цени. Как са въвеждани, това е друга тема. Господин Симеонов ги проверява.
    Третото, държавните предприятия производители, независимо че те бягат от тази тема, защото били на свободния пазар, лицензията им се издава от КЕВР. Те са подчинени на някакви правила, които са отчетени/отчетни пред КЕВР. Третото, ще допълня господин Симеонов, борсата няма да тръгне – във връзка с предишния въпрос, защото аз слушах изказванията, разбирам нещата, но борса няма да има догодина, защото ток няма да има за борсата, освен от "НЕК". АЕЦ „Козлодуй“ и „Марица изток 2“ форсират продажбата на електроенергия до края на 2016 година и те ще приключат в рамките на следваща с всичките си количества. След това ще застанат пред борсата и ще кажат: ние просто нямаме тук участие. Искам да подкрепя тук господин Симеонов, че е абсолютно прав. Единственото предприятие, което ще се появи на борсата, ще бъде задлъжнялата и фактически фалирала реално „Национална електрическа компания”. Аз се учудвам как ще функционира тази борса, какво, "НЕК" ще продава под себестойността си на тази борса? Какво точно ще върши „Национална електрическа компания” на тази борса самичък.
    Всичко това нещо опира в лицензионния режим, който се постановява от КЕВР. КЕВР трябва да провери тези предприятия или да открие процедури. Нека на едно предприятие да бъде отнет лицензът на тая тема или да бъде заплашен…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Разбрах въпроса, господин Гамизов. Господин Иванов също разбра, предполагам, и ще даде отговор.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател. По първия въпрос искам да кажа нещо, ако ми позволите, господин председател. Аз ще се радвам, ако господин Гамизов по повод на тези 36 милиона лева, за които той казва, които не са били отчетени и са били дадени към ЕРП-тата, ми даде писмено становище. Защото съвсем отговорно ще заявя, че това не е вярно. Но аз апелирам не само да се говори в комисията, искам писмено да ми се покаже как това се случва, за да можем ние компетентно да отговорим. Иначе ще стане като един кръчмарски разговор.
    ИВАН ИВАНОВ: Как тогава изчислихте тези 35 милиона просто така? Извинявайте, господин Гамизов. Това, разбира се, не пречи този сигнал да бъде в прокуратурата и съответно ще съдействам изцяло на прокуратурата.
    На второ място, ще бъда много доволен, ако господин Гамизов ни изпрати тези сайтове в Европейската комисия на техните регулатори, за да видим до какво ниво са показани тези модели. Защото това, което българският регулатор използва, са законът, наредбите, методиките и заявленията на енергийните дружества. Всички тези изброени от мен документи се намират на сайта на комисията. От заявлението може да се види как и какви количества всичко е определено. Няма други тайни.
    На следващо място, за регулаторните функции по отношение на „Марица изток 2“. Там се казва за някакъв удар с не знам си колко милиона. Аз също много моля да бъдем сигнализирани, защото това е значението на гражданското общество – когато има съмнение за извършено престъпление, да бъде сигнализирана комисията. Ще разгледаме случая не само, а ще поискаме веднага и съответни отговори, разяснения, обяснения и ще предприемем и такива действия, каквито са необходими, но не може в рамките на нещо, което ни се каже в момента, ние веднага да отговорим.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: След като приключи изказването на господин Иванов, ще имате възможност за уточняващ въпрос евентуално.
    ИВАН ИВАНОВ: Аз приключих, господин председателю.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Гамизов за уточняващ въпрос.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ:/ Ние няма да се обръщаме към КЕВР за престъпление, защото те не са разследващ орган.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: За нарушение говорим.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Ние говорим само за лицензионните им функции. Но понеже господин Иванов спомена за престъпление, аз забравих нещо и поднасям извинение, просто ще трябва да го попитам. Организирана ли е някаква форма на проверка на лицензиите на „Софийска вода“? Причината е следната. Господин Бруно Рош, изпълнителен директор на „Софийска вода“ е арестуван в Румния преди три седмици за предоставяне на подкупи на комисари на техния КЕВР във времето, когато е бил шеф на лицензионно дружество в Румъния. Моят въпрос е след като този човек е подавал заявление тук, през последните пет години КЕВР е одобрявал заявленията с неговия подпис, а ние разбираме в момента, че този човек е извършил крайно нередни неща, макар съдът да не го е осъдил все още. Но не може да се завърне в България. Дали господин Иванов ще разпореди някаква проверка на решенията, свързани със „Софийска вода“, защото аз лично се притеснявам, че тези практики са пренесени в България.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Това беше друг въпрос, несвързан с първия, но ако господин Иванов желае, може да отговори, разбира се.
    ИВАН ИВАНОВ: Разбира се. Искам да отбележа, че господин Бруно Рош е бил шеф на дружеството за водоснабдяване на Букурещ от 2007 до 2013 година. Това, за което е разследван бившият кмет на Букурещ и по повод на това разследване е привлечен да дава обяснения господин Бруно Рош и прокуратурата на Румъния е изискала от него да не напуска територията на страната, за да бъде на разположение на прокуратурата - иначе не е арестуван, но е там, не може да напуска територията на Румъния, - е свързано с подозрение за корупция, тоест за престъпление от такъв вид, а не за лицензионна дейност. Там се касае за това, което излизат като материали, за раздаване на подкупи. Това нещо българската прокуратура, ако се търси същият елемент, трябва да си свърши работата.
    А що се касае до лицензията, ние сме в ход да приемем бизнес плана на „Софийска вода“ за следващите години и ще ви кажа, че изключително внимателно в продължение на месеци се проследяват всичките данни сравняват се и се отчитат. И ще се произнесем с решение на комисията.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря на господин Иванов.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не допълващ въпрос, а просто искам още веднъж да задам въпроса.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Симеонов!
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Извинявайте. Господин Иванов, някак си загърбвате, господин Гамизов също, но вярно ли е това, че чухме, че на господин Владимиров не му е предоставена информация по отношение на ценообразуването? Той е комисар, избран от Народното събрание. Той е наш избраник и ако някой чиновник не му предоставя информация, аз мисля, че Вие просто трябва да се намесите категорично и решително. Кое е вярно? Аз затова питам Вас и него как така? Така ли работи комисията?
    ИВАН ИВАНОВ: Веднага ще отговоря. Господин председател, господин Симеонов, всеки от комисарите, който е поискал, е получил модела такъв, какъвто е. Но аз ви казвам: това, което се явява база при изчисленията, са изцяло публични документи, няма нищо, което да е скрит ако се касае за екселски таблици, това нещо дори и аз не го търся, защото аз сравнявам изходните, крайните параметри и виждам дали няма някакво изкривяване. Но аз не зная да е отказвано на който и да е комисар достъп.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Така ли е? Това не е ли вярно?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Освен господин Владимиров не виждам друг да иска ли да вземе думата.
    ВЛАДКО ВЛАДИМИРОВ: Аз искам да кажа, че базовият ценови модел представлява набор от нормативни документи, който действа в момента в страната. Тук обаче се касаеше за детайли на ценовия модел, детайли, които всъщност дават възможност на комисията да извършва своята регулаторна дейност в посока обществен интерес. Ако тези детайли бъдат обществено обсъждани, може би е основателно опасението, че може да бъде изпозвани от заявителите след това, за да се отнеме възможността на комисията да управлява този процес. Затова да, наистина, общият, базовият модел може да бъде видян. Той може да бъде видян и в доклада, но в детайли това, което говорим за екселските таблици и съответните детайли на управление на регулираната цена, наистина никой от нас, поне аз не можех да получа, а и да получа, не знам доколко това нещо би било ясно. Може би е необходимо едно допълнително обяснение. Може би това нещо трябва да бъде показано и внесено пред комисията за контрол или пред енергийната комисия като модел на работно заседание, тъй като има елементи, които наистина трябва да бъдат прецизирани. Тоест, с едно изречение само да кажа, да, базовият модел ми беше предоставен, той е предоставен на всички, но детайлите в модела за ценообразуване – няма как.
    ИВАН ИВАНОВ: Аз искам да допълня, ако ми разрешите, господин председател.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин председател, чл. 18 на Закона за енергетиката дава отговор в тези детайли, за които говори и в момента господин Владимиров, а те са следните. Част от подаваните заявления изначално представляват служебна търговска тайна. Съгласно чл. 18, ал. 4, „Информация, представляваща служебна тайна, може да се разгласява само пред органите на съдебната власт или пред други държавни органи по установения в закона ред, който е описан тук. Не може всичко, което постъпва в комисията, да бъде разгласявано, защото тогава част от енергийните дружества могат да заведат дела към регулатора.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Иванов, няма претенция ние да получим тези данни; по-скоро ако комисарите вземат тези решения, да имат достъп до всеки един детайл, защото те все пак трябва да знаят.
    ИВАН ИВАНОВ: Имат достъп до всеки детайл, това го заявявам, ако трябва, под клетва.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Разбирам го като една заявите, че господин Владимиров ще получи каквото трябва да получи.
    ИВАН ИВАНОВ: Аз нямам нищо против, ако господин Владимиров каже кой му е отказал.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да, вижте го този случай.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Приемаме го като един организационен проблем, който комисията ще изчисти, а ако не, естествено, ще се занимаваме с него. Думата има господин Винаров.
    ОГНЯН ВИНАРОВ: Благодаря, господин председател. Може би щатът на ДКЕВР трябва да се увеличи като заплащане и капо персонал затова, защото грешките, които се допускат, в една част са административни, в друга част са престъпления и обемът на отговорите ще се завиши към тези институции като прокуратура.
    Трябва да кажа и всички да знаете, че ако вие си имате – господин Иванов, господин Валери Симеонов и господин Веселинов – на главния прокурор – Делян Добрев за седемте досъдебни производства, които са започнали по отношение на АЕЦ „Белене“, „Цанков камък“, договорите с ВЕИ-тата, и то да не излезем, извършител от ДКЕВР за високите цени, които са дадени тогава, също така за американските централи, на ЕСО два-три комисионни договора и още един на „Национална електрическа компания”. Тези документи – сега е нова вълна, за която вие се оплаквате, затова, защото аз на Кирил Домусчиев на едно заседание, когато беше при вас, му дадох също този документ на главната прокуратура, той го отнесе отново и сега е точно този, който трябва да отговаряте и ви казвам, че той е от 28 октомври на апелативната прокуратура. Виждате колко близко е. И се касае за онова, което сториха, а то е: цената е била намалена с еди кой си номер ваше решение, с 0,67% според подателя на сигнала за този период вместо намаление 11,1%, е налице увеличение 16,94. Става дума за цената на природния газ.
    Първият ми въпрос започва: Моля да отговорите на първия въпрос, имате го писмено, да го огледате, както е формулиран: Според Апелативната прокуратура, документът е приложен, по-малкото или никакво намаление на цената на тока вследствие на намаление на цената на природния газ е престъпление. При управлението на госпожа Евгения Харитонова се установи от министерството, че 7% намаление на природния газ е 50 милиона, 14% - 100 милиона, 21% 250 милиона. Сумарно за целия този период, откакто се властва, се намалява само цената на парното, а не цената на тока.
    По точка 4 – последното, което извършихте, последното намаление на цената на тока са 14%, тоест 100 милиона лева, а Вие обявихте падане на цената на тока само с 1.07 лв. Ето я структурата на определението на цената. Няколкократно съм я давал. Ваши предшественици я обявяват, дадохте я на Вашия пиар, господин Иванов, и до ден днешен няма модела, по който Вие изградихте тази цена въз основа на тези намаления. Така не може да се продължава и ще дойдат нови.
    Вторият въпрос. Многократно е казано: тук съм ви приложил на ЕВРОСТАТ – в целия Европейски съюз цените за природния газ и електрическата енергия – имате го документа – се определят с всички данъци и такси, в това число ДДС и акцизи. Във всичките страни в Европейския съюз цената е с всички данъци и такси. Вие продължавате, както ваши предшественици, единствено в България, след като има писмо на министъра на финансите, ето, и госпожа Харитонова поклаща глава, че това е така - че нямате в Закона за ДДС правото да определя цените без ДДС. И ви питам като експерти, моля Ви да ме изслушате, не е нещо смешно.
    ИВАН ИВАНОВ: Слушам Ви внимателно.
    ОГНЯН ВИНАРОВ: Как Вие събирате цена за 1000 кубика в лева с цена на лева в гигаджаула, както акциза и ОВЪРГАЗ и ОВЪРГАЗ и всички други търгуват с цена на евро в гигаджаула, на долари в гигаджаула и на лева в гигаджаула? Това не може да продължава нито ден.
    Също имам писмо, дадох го на Семерджиев, от министъра на финансите и вицепремиер…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Винаров, изтекоха минутите, но проявявам толерантност.
    ОГНЯН ВИНАРОВ: Следващият въпрос. Има дело за дискриминация срещу Вас за това, че ние нямаме право да обжалваме вашите решения. И Европейската комисия с писмата – цитират се – на министерството, посочва, че ДКЕВР е длъжен да одобри индивидуални договори на енергийни потребители. Без тези индивидуални договори не може да тръгне и борсата. Документите са приложени към това.
    КЗП - Комисията за защита на потребителите в писмо от 23 февруари посочва според чл. 148, ал. 2 от Закона за защита на потребителите, всички общи условия вие може да одобрявате само след писмено становище на Комисията за защита на потребителите. Смятам, че това трябва да го спазвате. Казах, че показахте структурата на образуване на цената и най-важното, което е , четирите всичките са важни, но отсъства метрологичен контрол на измервателните уреди в България. И Вие не давате отговорите. Българският институт по метрология от експериментите, които изпратихте Вие, и Илиян Илиев пред телевизията, изпрати – двуфазни и трифазни електромери, че не са в състояние да ги управляват, да контролират техния софтуер. Това се отнася за дистанционните топломери, за дистанционните разпределители, за дистанционните водомери, за дистанционните разходомери на газ. България няма контрол на измервателните уреди. Вие сте ценовик, Вие трябва да контролирате количеството и качеството на енергията, която се продава на пазара.
    Тези въпроси аз ги бях поставил преди.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Тези въпроси са поставени преди, в голямата си част и понеже са големи и като обем, от тях не знам дали имате в момента възможност да отговорите, или в някое от следващите заседания евентуално ще се случи това.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, ако ми позволите, господин председателю, само на някои от основните неща, защото наистина прекалено много въпроси постави инженер Винаров.
    Относно промяната на цената на природния газ. Тя се отразява единствено върху промяната на цената на високоефективната електроенергия, произвеждана по комбиниран начин в тези топлофикационни заводски централи, които работят с първичен енергиен ресурс, природен газ. В резултат на последното намаление за последното тримесечие с 14,26% от цената на природния газ, паричният ресурс, който спестява "НЕК", който изкупува тази високоефективна електроенергия, произведена по комбиниран начин, е 40 млн. лв. Ако някой ми покаже как се получават 100 милиона или нещо подобно, ние от комисията ще бъдем много щастливи, защото веднага можем да намалим съответно цени и задълженията към обществото. Но са 40 милиона лева, аз съм проверявал лично сметките, които бяха правени от отдела. Няма нищо, което да е скрито, защото нещата са просто строго регламентирани.
    По отношение на ДДС, на инженер Винаров вчера или завчера съм разписал отговор и затова тук няма да се спирам. Там е писано всичко по този повод.
    Следващото – с промяна на наредбата за определяне цените на природния газ ще си променяме именно и дименсиите, които досега наистина бяха на 1000 кубически метра, това ще отпадне. С други думи, изцяло ще приложим европейските практики.
    На следващо място, аз трябва да видя това писмо на министерството, че ДКЕВР се говори за 2013-2014 г., далеч преди комисията да е влязла в този си състав - ние сме 2 април тази година/, но е записано така, както е записал и инженер Винаров, че ДКЕВР е длъжен да одобри индивидуалните договори за енергийните потребители. Това означава ли, че на близо двата милиона домакинства в страната трябва всичките им индивидуални договора да бъдат одобрявани от ДКЕВР?
    ОГНЯН ВИНАРОВ: Образец на типа на индивидуалните договори.
    ИВАН ИВАНОВ: Ние това сме го записали в общите правила, какви реквизити трябва да съдържа договорът. Но не можем индивидуалните договори, а образеца го има и е записан.
    Накрая, когато инженер Винаров каза, че отсъства метрологичен контрол на измервателните уреди. Това не е въпрос към КЕВР. Всички знаете, че само преди месец беше извършена проверка на метрологичните устройства, на измервателните устройства по българските бензиностанции. Това се върши от специализиран орган и това е Комисията за метрологичния и технически надзор. Не сме ние, защото за това се иска специална компетентност на хора, които разбират от метрология. Ако председателят на КЕВР е специалист по метрология, това не е за институцията КЕВР. Има други функции.
    Благодаря Ви, господин председател.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, господин Иванов. За темата за електромерите специално и за възможността да бъдат манипулирани съответно точното им отчисление наистина се говори много, като имахме подобни предложения в едно от измененията на Закона за енергетиката, задължение на КЕВР е да изгради подобна система, която да гарантира тяхната обективност.
    ИВАН ИВАНОВ: Ние трябва да бъдем в много по-голям състав.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: За съжаление, тогава не срещнахме подкрепа и това не е вменено като задължение на Комисията за енергийно и водно регулиране действително.
    ИВАН ИВАНОВ: Така е.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
    /Заседанието беше закрито – в 16.00 часа./


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    КОМИСИЯТА ПО НАБЛЮДЕНИЕ
    ДЕЙНОСТТА НА ДКЕВР:
    Форма за търсене
    Ключова дума