Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
П Р О Т О К О Л № 1/13.01.2015 г.
На 13 януари 2015 г. от 15,30 часа се проведе редовно заседание на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и приемане на Правила за организацията и дейността на постоянно действащата Подкомисия по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
2. Разни.
Комисията беше открита и ръководена от Слави Бинев – председател на Подкомисия по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Уважаеми колеги, откривам редовното заседание на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
Мисля, че много лесно може да стане преброяването при нас, за да се разбере, че имаме кворум. Присъстват 5 човека от 7 членове на подкомисията. Доколкото знам, един от членовете на подкомисията не може да присъства по уважителни причини, а вторият човек, който липсва, ще закъснее.
Първо, искам да ви представя дневния ред, който се състои само от две точки:
1. Обсъждане и приемане на Правила за организацията и дейността на постоянно действащата Подкомисия по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
2. Разни.
Правилникът беше разпратен, разбира се, не навреме. Съжалявам за това. Имаше празници и т.н. Не знам дали сте имали възможността да го прегледате, но вие ще имате времето да го прегледате, защото предлагам да го гласуваме следващия път, когато всички са дефинитивно запознати с този правилник и няма да има някой, който да изпадне в някакво неудобно положение. Пък и в края на краищата това е нещо, което винаги може да бъде решено в движение. Ако един правилник не работи както трябва, той може да бъде променен. Защото ние сме в края на краищата хората, които създават тези правила, по които ще работим.
Извън правилника, също така ми беше предложено в имейлите, които получих, да се събираме на заседание на нашата подкомисия във вторник преди група. Аз напълно одобрявам това предложение, стига да няма някакви възражения от ваша страна. Ако искате, можем да гласуваме нашите редовни заседания да бъдат във вторник от 15,30 ч. Ако има някакви други предложения, моля да ги направите.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Добър вариант е и заседанието да е в сряда от 14,30 часа, защото голямата комисия ще заседава от 15,30 ч. И ако някой от колегите тогава не е ангажиран, това също може да се обсъди като вариант.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Това беше и моето първоначално предложение, но много от имейлите, които получих, бяха за вторник преди група.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Това е просто един вариант. Аз лично нямам предпочитания.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Ако няма някакви възражения, които могат да породят друго гласуване, моля да гласуваме да се събираме във вторник от 15,30 часа преди събирането на парламентарните групи.
Гласували: за 5, против и въздържали се няма.
Приема се, благодаря.
Днес няма да гласуваме правилника, но тези, които са запознати с него, ако имат някакви възражения или точки, които биха искали да добавят, имате думата.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател. Аз бих искал малко да поумуваме по чл. 4 на правилника, с който, така формулиран, според мене – това е лично мое мнение – ние задължаваме голямата комисия да приема наши доклади. Не е ли по-удачно да предлагаме доклади на комисията и тя, ако реши, да ги обсъжда и да ги приема, защото все пак ние сме част от голямата комисия. Едва ли можем като част от нашия правилник да задължаваме голямата комисия какво да прави.
Предлагам не да се откажем от тази точка, а да я формулираме в смисъл, да предлагаме наши доклади на комисията и те да бъдат предлагани на Събранието или на институциите, след като бъдат одобрени. Защото това е смисълът на тази точка.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Аз съм съгласен за прецизирането на тази точка. Нашата подкомисия трябва да дава предложения на комисията.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Точно така, да се предефинира.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Моля юридическият съветник към подкомисията да направи съответните поправки, така че да става ясно, че става дума за предложения, а не за дефинитивно указание.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Това е. Аз други предложения нямам.
АЙХАН ЕТЕМ: Господин председател, аз принципно съм съгласен с така предложения правилник и не виждам никаква причина той да не бъде гласуван днес.
ИВАН П. ИВАНОВ: Моето мнение също е, че правилникът е направен по добър начин. И с корекцията, която господин Тошев предложи, бихме могли да го гласуваме днес.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Ние трябва наистина да се концентрираме към най-бедния регион в Европа и това е Северозападна България. Тук има трима представители от Северозападна България – това са Владимир Тошев, който е представител от Видин, тук е Иван Иванов, който е представител също от Видин и Айхан Етем, който е представител от Враца.
Моето лично предложение е, спирайки се на дългогодишния опит и на това, че трябва да има действително човек, който е бил в тази комисия, включително и като заместник-председател, да гласуваме заместник-председател на нашата подкомисия да бъде Владимир Тошев.
Има ли други предложения? Ако има, аз съм тук, за да ги чуя. Не се притеснявайте, дори да направите предложение за самите вас. В края на краищата тук сме прекалено малко, за да очакваме някой да предложи някой от друга партия. Мисля, че опитът тук е изключително важен. Действително може да се каже, че в тази комисия би било добре по някакъв начин ние да търсим най-добрите решения, а не да бъдем винаги в синхрон. Смятам, че това би било добре за нашата работа – да има едно наблюдаване от заместник-председателя към председателя и, разбира се, обратното.
Така че ако нямате нищо против, моля да гласуваме да бъде избран за заместник-председател на подкомисията колегата Владимир Тошев.
Гласували: за 4, против няма, въздържал се 1.
Приема се.
ИВАН В. ИВАНОВ: Аз гласувах въздържал се. Нямам нищо лично към качествата на господин Тошев. Просто казусът не е обсъждан с парламентарната група, която представлявам. По тази причина е по-добре да се въздържа. Ако имаше предварително обявена такава точка, това щеше да бъде обсъдено. Иначе нямам нищо против господин Тошев. Напротив, пожелавам му успех. Но все пак партийната етика ме задължава да взема мнението на моята парламентарна група.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Абсолютно правилно, че е така.
Искам още нещо да добавя във връзка със Стратегията, която не бе включена в Споразумението за партньорство, за това, че специално въпросите за Северозападния район трябва да бъдат приоритет в работата по усвояване на европейските средства. Просто защото след края на месец септември 2014 г. бе отхвърлен скоростният път Видин – София. Той отпадна от финансирането по няколко причини, които ние трябва да направим всичко възможно да премахнем.
Първата причина, разбира се, я знаете – това е забавянето на Интегрираната стратегия за прилагане на интегрирани териториални инвестиции в Северозападния район , която беше изготвена, но времето не стигна тя да бъде одобрена и включена в Споразумението за партньорство.
Втората причина е свързана с изграждането на структура, която да координира изпълнението на тази стратегия. Тоест ние трябва всичките тези неща, които са били препъни камък за разрешаването на тези въпроси, да ги реализираме. И това е силата на тази подкомисията – много бързо да работим, наистина в страхотна координация. Очаквам действително представителите и на трите области от Северозападния район да бъдат изключително активни.
Моето предложение е в следващите две седмици ние да извикаме областните управители на Северозападна България, които да дойдат тук и да кажат своите проблеми и своите очаквания, за да можем след това ние действително да направим всичко възможно, в координация с министерствата, разбира се, и с помощта на нашите представители в Европейския парламент, да направим срещи с европейските институции и да подпомогнем всичко това, което трябва да се случи, за да можем да задоволим очакванията на тези райони, от които и вие сте избрани. Защото съм сигурен, че сте под страхотна обсада за това какво се прави по тези въпроси.
Разбира се, и другите райони едва ли са под по-малка обсада. Но знам какво е в Северозападна България. В края на краищата това е последният район в класацията на европейските райони.
По тази причина смятам, че трябва наистина да бъде разпратена до всички вас тази стратегия за развитие на Северозапада, която всъщност не можа да бъде приета в миналото правителство. Дали времето не е стигнало, дали приоритетите са били други - няма смисъл да обсъждаме сега тази тема. Аз ще я разпратя, за да можем ние да я възобновим и да я стартираме по всякакъв начин.
Смятам, че нашата работа – на подкомисията като цяло, трябва да започне с това на следващото наше събиране всеки един от вас да напише или да добави една визия за работата на тази комисия. Аз ще изпратя към всеки моята лична визия, но смятам, че трябва това да бъде едно общо дело. Затова се надявам всеки един от вас да обогати тази стратегия, да я допълни и да аргументира своите допълнения, за да можем наистина следващия път, когато седнем да заседаваме, да се опитаме поне да приемем някаква рамка на тази стратегия.
Ние нямаме право да контролираме работата по усвояването на европейските пари, това е работа на управляващите органи, но можем да сигнализираме за тяхното пилеене. А това е един от най-големите проблеми, които са посочвали европейските институции към нас. Тоест не е достатъчно само парите да бъдат усвоявани, а трябва да бъдат насочвани като инвестиции. За жалост за много от тези пари много популистко звучи: ние да ги вземем, пък каквото било – било. Не е точно така. Едни пари могат да бъдат взети и да бъдат изхарчени, няма да казвам по какви начини, всеки от вас знае, но те могат да бъдат инвестирани, за да могат отново да се уголемяват.
Така че ние действително трябва да бъдем един надзор над усвояемостта на европейските пари.
Второто нещо е да сигнализираме за всякакви корупционни или всякакви други лоши практики, които уронват нашия имидж не само пред нашите избиратели, но и навън.
Но най-важното нещо е да бъдем в полза на всички, които се занимават с това да бъдат оползотворени в най-добра посока парите на Европа. Това означава ние наистина да бъдем лобисти по всякакъв начин.
Смятам, че трябва да търсим срещи на европейско ниво във всички големи политически формирования - в ENP , и в SND, и в ALDE, и, разбира се, в ESR, и, разбира се, в тези, които са негативно настроени към нас, което е моя лична задача – те да бъдат опитомени или поне много бурно да не се изказват по въпроса. Смятам, че това може да се постигне.
Смятам, че ние трябва да направим една стратегия, която да бъде свързана действително с бързото подпомагане на работата по усвояването на еврофондовете, за което отговаря вицепремиерът Томислав Дончев. Аз имах неофициален разговор с него, в който той ме увери, че очаква наистина подкомисията да работи недекларативно и да не е просто някаква декларативна система и организация, а действително да бъде един стълб, който както превантивно да подсказва евентуалните лоши модели, които за жалост има в ползването на европейските фондове, така и по всякакъв начин да се активират политическите групи, които седят на европейско ниво, да помогнат за достигането на тези пари до бенефициентите.
В проекта за интегрираната стратегия за прилагане на интегрирани териториални инвестиции в Северозападния район има девет проекта. Смятам, че те трябва да бъдат приоритет. Всички ги знаете, има ги на сайта. Смятам, че ние, разбира се, трябва не само да се съсредоточим върху Северозападна България, но и въобще върху ползването на еврофондовете, а също така трябва да се търсят дори нестандартни подсказки за това как могат да бъдат решени тези проблеми.
Смятам, че извън председателя и заместник-председателя трябва и нашите колеги, които са от Северозападна България, да бъдат изключително активни. Очаквам наистина да работим в страхотен синхрон, очаквам да работим не като представители на политически партии, а да работим наистина като хора, които защитават интересите на българските граждани.
Разбира се, не може да се пренебрегне и това, че ще имаме някакви чисто политически основания и ангажименти да не приемаме наши общи предложения. Но в края на краищата трябва да търсим начините, по които да преодолеем това, което ни разделя, и да намерим това, което ни свързва.
Ако искате, да подложим на гласуване – аз не знам дали е прието така – не за следващото, а за по-следващото събиране да извикаме областните управители на Северозападна България, които пред нас да докладват своите проблеми и да направят своите предложения. Приемаме го. Във всички случаи трябва да бъдат изпратени от името на подкомисията, а може би и комисията трябва да препотвърди, покани към областните управители на областите от Северозападния район, на които да им бъде казано, че са поканени, за да могат да изкажат своите притеснения, своите препоръки. И, разбира се, може би в някакъв по-свободен текст да им бъде казано, че очакваме от тях действително да кажат кои са проблемите, които ние трябва да решим, какво е това, което очакваме.
За визията се разбрахме – следващия път всеки да допълни. Аз ще гледам до петък да разпратя моята визия.
На какво се дължи всъщност фактът, че толкова много натъртих на Северозападния район. Министърът на икономиката господин Божидар Лукарски съвсем наскоро е обявил, че това ще бъде един от главните приоритети за работа, и ще се търсят най-различни алтернативи за възраждането на този район. Там са най-много проблемите.
Така че смятам, че що се отнася до Министерския съвет, нашият ангажимент по този въпрос ще бъде една подкрепа както от нас към тях, така и от тях към нас. Така че очаквам действително ние да бъдем максимално ангажирани с темата за Северозападна България, което явно ще бъде приоритет на правителството и на икономическия министър.
Заповядайте.
ИВАН В. ИВАНОВ: Уважаеми господин председател, колеги! Вие доста обширно развихте тезата си, че трябва да се съсредоточим върху един район, който действително заслужава. Също така засегнахте въпроса, че има определени структурни проекти, които губят европейско финансиране по една или друга причина, било поради промяна на стратегия. Знаете, че имаме вече подписано споразумение за партньорство с Европейския съюз. Парите са залегнали по определени критерии за финансиране на отделните региони. Просто Ви моля да ни развиете Вашата визия как вие виждате, че това, което е било избегнато или премахнато като опция за финансиране с европейски средства, сега може да стане връщането му в тези релси, за да можем ние да го подкрепим. Защото преди малко цитирахте един инфраструктурен проект, който е отпаднал от стратегията на Министерството на транспорта. Как ще стане това нещо?
Няма лошо. Аз с удоволствие ще подкрепя това нещо, дори ще предложа проекти, които са свързани с избирателния район, от който аз съм народен представител, тъй като в тази Стратегия за развитие на България за периода 2014 – 2020 г. също има сериозен дисбаланс в насочването на средства към отделните региони, където Североизточният район е също един от засегнатите.
Просто да ни изложите Вашата визия как можем да променяме такива основополагащи документи, за да можем действително да бъдем полезни всички ние в тази посока. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Това може да стане само когато ние успеем да докажем пред Комисията, че във всички случаи това няма да бъде едно пилеене на пари, че има един синхрон в работата между политическите партии.
Аз не смятам, че чисто технически погледнато, съвсем по правилата, по които работи Комисията, на практика това не е възможно да стане. Вие сте абсолютно прав. Но едно нещо забелязах. В края на краищата аз съм виждал, че Комисията си сменя своето отношение и самата тя дава решението на нерешимите проблеми. Много често се е случвало. И това се случва тогава, когато наистина има желание по някакъв начин нещата да бъдат променени за добро.
Тоест, ако ние се ангажираме да успеем да защитим нуждата от този проект, смятам, че самите те ще ни подскажат как е възможно това да бъде включено в стратегията 2014 – 2020 г.
ИВАН В. ИВАНОВ: Това е вече затворена страница.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Затворена страница е, така е. Но аз съм виждал много пъти да се затварят страници и да се отварят. Случвало се е в Европа.
ИВАН В. ИВАНОВ: Да ни кажете Вашата визия по какъв начин това може да се случи. Защото на мене нещо не ми е ясно.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Чисто технически в момента не съм подготвен да Ви отговоря.
ИВАН В. ИВАНОВ: Това е един вид да се спести пилеене на време и на усилия. Защото можем да се насочим в други посоки, където все пак има някаква пролука, в която можем да си насочим усилията.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: До петък ще ви изпратя евентуална визия за решението на този проблем, в смисъл, дали е възможно. Това може наистина да бъде прекалено оптимистично, но в края на краищата….
ИВАН В. ИВАНОВ: Наистина звучи оптимистично. Вие споменахте, че ще се занимаваме тук и с корупционни практики. Мисля, че не е работа на нашата комисия да бъде разследващ орган. Ако получаваме подобни сигнали, поне да ги пращаме в съответните комисии.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Аз казах – надзор. Казах, че трябва да правим надзор.
ИВАН В. ИВАНОВ: Ако има такива казуси, експертността на комисията ще се загуби и ще стане място за политическо говорене, което мисля, че тази комисия винаги го е избягвала.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Съгласен съм. Но е хубаво, когато наистина има неща, които по някакъв начин може да повлияят лошо на нашия имидж, да бъдат споделени, за да може в края на краищата ние да намерим начин да съобщим на изпълнителната власт тези неща да бъдат по някакъв начин санкционирани.
ИВАН В. ИВАНОВ: Или да ги насочваме към съответните комисии, които имат такъв ресор.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Точно така.
ИВАН В. ИВАНОВ: Просто да не влизаме в едни релси, които ще ни вкарат в друга посока.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Съгласен съм. Колеги, има ли други въпроси, предложения, препоръки, които някой желае да сподели? Заповядайте.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Понеже сме на първо заседание на подкомисията, аз искам първо, да благодаря за изненадата – приятна е, следколедна. Считам го като задължение.
Колеги, искам да ви кажа, че е много хубаво това, че комисията е формирана на паритетен принцип.
Второ, аз съм работил в друга подкомисия, пак паритетна, която беше в съвсем друга сфера. Наистина по този начин се избягва политизиране на проблемите или налагане на политически мнения.
На следващо място, искам да споделя с вас моето мнение. В голямата комисия – по европейските въпроси, и в нашата подкомисия по принцип трябва да положим особени старания, за да политизираме въпросите. Тоест те по принцип не са политизирани. Защото ние сме трансмисията между парламента, България и европейските институции.
Във въпросите, които ние ще разглеждаме и като голяма комисия, и като подкомисия, много трудно можем да наложим чисто партийни или партизански действия.
Другото, върху което искам да акцентирам, което вече се случва и аз се радвам, че се случи – заговори се за председателство на България на Евросъвета. По-точно, според мене късничко, но това е друг въпрос. Важното е, че вече се заговори и се предприемат конкретни неща. Това означава, че голямата комисия ще има много работа в тази връзка. И специално ние като подкомисия по контрол на европейските фондове можем да свършим достатъчно добра и полезна работа и за парламента, и за голямата комисия.
И това, което е важно да се каже тук, е следното. Това, което господин председателя и колегата дебатирахте тук за корупционни практики, в никакъв случай не можем да го правим. И парламентът не е разследващ орган, макар че понякога му се възлагат тези задачи с временни комисии. Обаче разходването на европейските средства и то в този период, когато приключваме единия планов и другия планов период на Европа, е особено важно. И е особено важно ние какъв сигнал ще дадем на Европа в един продължаващ период за България. Защото те ни гласуваха доверие в последните няколко седмици и месеци, но това ние трябва да го обърнем на тенденция. Тоест трябва да го направим един необратим процес поне за следващите няколко години, за да имаме шанс да наваксаме изоставането. Ние вече сме изостанали с повече от година и половина. Както и да си го говорим, както и да го смятаме – това е.
Това е една от причините, между другото, да загубим коридор Е 79, който е част от транспортен европейски коридор, който на практика в следващите няколко години няма да се случи. Ние имаме една тапа от центъра на Европа до Близкия Изток и това е участъкът Видин – София, защото дотам всичко е наред.
Същото е между другото и с железопътния транспорт – другия европейски коридор. И водният ни коридор, пристанищата също не са в блестящо състояние. Така че имаме много работа.
Аз между другото искам тук да декларирам, че, да, действително – и благодаря на господин председателя - важен е Северозападният регион като усилия, които трябва да полагаме за ускорено изпреварващо развитие в сравнение с другите региони на България. Обаче ние трябва да направим така, че всичките пари, които са ни предоставени като възможност и като потенциал, да можем да ги усвоим. А това е основно задължение на комисията ни.
В тази връзка искам да кажа, че познавам много добре Томислав Дончев. Той е един действително подготвен и между другото много амбициозен вицепремиер, който имаме. Там нашата задача ще бъде да работим в тясно сътрудничество с него и с неговия екип. Защото спънките на бизнеса и спънките при усвояването на европейските средства в България са в бумащината. И ние трябва да направим така – това е моя приказка, моя теза от много време насам, вече трети парламент. Колкото и да говорим, че са различни нещата по различните оперативни програми, по различните европейски фондове и начини на реализиране на проектите, примерно от селското стопанство до оперативна програма „Конкурентоспособност”, ние трябва да направим така ,че за хората да бъде по-лесно. От една страна, да не ги спъваме, от друга страна, да направим така, че документите, които ние готвим, да не внасят смут и съмнение в нашите европейски партньори, когато трябва да бъдат верифицирани средствата.
Томислав Дончев има идеи, това го знам още от Четиридесет и първото Народно събрание, със структурни и законодателни идеи. Така че ние, господин председателю и колеги, трябва да работим много тясно с него. Сигурно си давате сметка, не искам в никакъв случай да звуча по друг начин, освен че това са мои разсъждения и моля така да ги приемате, но трябва да убедим нашето Народно събрание, че злободневните теми с въпроси, които касаят днес, утре или други ден, са също много важни. Обаче много е важно това, което България прави като утвърждаваща се европейска страна. Защото ние все още се утвърждаваме. И от нас зависи нашите колеги основно в Народното събрание да бъдат убедени, че европейските теми, европейските въпроси никак не са маловажни. Напротив, без европейските средства България няма да тръгне към Европа, да не казвам други думи. Благодаря ви.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Благодаря, господин Тошев. Аз смятам, че действително в най-скоро време, да не е следващата седмица, но трябва много бързо да направим среща с вицепремиера Томислав Дончев. Защото действително трябва да видим как можем по най-добър и най-плодотворен начин да координираме нашите действия и да видим по какъв начин можем да защитаваме нашата работа, така че тя да бъде наистина максимално плодотворна.
Аз не знам кога можем да пожелаем среща, има ли някакъв срок, в който би трябвало да поискаме такава среща на вицепремиера с подкомисията. Но смятам, че спокойно можем да уточним евентуални срещи по нашите въпроси и с комисията, и с подкомисията, защото там действително въпросите ще бъдат доста по-общи. В нашата подкомисия въпросите ще бъдат концентрирани само върху усвояването на европейските фондове.
Колеги, ако имате други въпроси, препоръки, мнения? – Не виждам.
Още веднъж ви пожелавам на всички наистина една успешна Нова година и действително тази подкомисия, на която сме членове, да направи така ,че да се гордеем с участието си в нея. Пожелавам ви още веднъж всичко добро на вас и на вашите семейства.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на подкомисията.
(Закрито в 16,05 часа)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОДКОМИСИЯТА:
(Слави Бинев)