Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
24/03/2015
    П Р О Т О К О Л № 7/24.03.2015 г.
    На 24 март 2015 г. от 15,30 часа се проведе редовно заседание на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на проект на Анализ относно нередностите и проблемите при усвояване на средствата от Европейския съюз и възможностите за тяхното отстраняване.
    2. Разни.

    На заседанието присъства Тома Дончев – ръководител на Отделение VІІІ „Одит на изпълнението и одит на съответствието на средства и фондове от програми на Европейския съюз” към Сметната палата.

    Заседанието беше открито и ръководено от Слави Бинев – председател на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.


    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Добър ден на всички. Скъпи колеги и гости! Имаме кворум, така че можем да открием нашето заседание.
    Във връзка с първата точка, която ще гласуваме, имаме и писменото съгласие на един от нашите колеги Иван Иванов от АБВ.
    Първо, искам да ви обявя

    ДНЕВНИЯ РЕД:

    1. Обсъждане на проект на Анализ относно нередностите и проблемите при усвояване на средствата от Европейския съюз и възможностите за тяхното отстраняване.
    2. Разни.
    Това е нашият доклад. Всички вие сте го получили. После ще обсъдим някои основни акценти.
    В точка „Разни” ще можем да обсъдим някои неща, които не са залегнали в нашата официална програма.
    Днес имаме един гост на заседанието на подкомисията – това е господин Тома Дончев – ръководител на Отделение VІІІ „Одит на изпълнението и одит на съответствието на средства и фондове от програми на Европейския съюз” към Сметната палата.
    Тъй като бях уведомен за желанието му той да присъства на тази среща буквално часове преди тази среща, ако вие не възразявате, да му дадем думата на него, за да каже няколко думи, които той ми каза преди да влезе на тази среща, и след това да преминем към нашата работа.
    Ако не възразявате, давам думата на господин Дончев.
    ТОМА ДОНЧЕВ: Благодаря Ви за възможността да присъствам на тази среща. Визуално се познаваме с някои от колегите. Аз присъствах преди две седмици на заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, когато се приемаше вашия Годишен доклад. Така че стремежът на Сметната палата през последните седмици беше да е съпричастна към въпросите, които се обсъждат от комисията и от вашата подкомисия.
    Основната причина да съм тук е да заявя нашето желание, желанието на Сметната палата да участва в дискусиите и вие да използвате нашия потенциал – на одиторите, на експертите, които работят там, на одитите, които правим. Считам, че това ще бъде изключително полезно, ще ви даде една по-широка и по-задълбочена представа по някои въпроси, които по обективни причини вие нямате възможност да ги изследвате в детайли.
    Считам, че това е една от важните роли на Сметната палата, именно да помага на вас, народните представители, в частност и на тази комисия, която се занимава с толкова важни въпроси.
    По отношение на Анализа няма да навлизам в детайли. Не е това идеята. Но ако тази комуникация стане текуща и се утвърдят такъв тип взаимоотношения, мисля, че такъв тип документи могат само да бъдат подобрени. Готов съм тук, ако вие искате, по някои въпроси да взема отношение. Но това беше основното, което исках да кажа – да призова да се виждаме по-често, с колегите да се общува и на работни срещи, и неформални, да разговаряме.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Благодаря Ви, господин Дончев. Аз съм сигурен, че в момента ще кажа нещо от името на всички мои колеги. Няма нищо по-хубаво от това колкото се може повече чифта очи от различни сфери да гледат един документ, а и не само документа, а наистина да обсъждаме работата, която трябва да свършим заедно. Така че аз съм абсолютно убеден, че всеки един от моите колеги приветства това Ваше желание. И в някаква степен това е укор към нас, че не сме потърсили Вашата намеса, преди Вие да загатнете за това желание.
    Ако някой от моите колеги има желание да зададе въпрос или да влезе в комуникация, имате думата. – Не виждам.


    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ НА АНАЛИЗ ОТНОСНО НЕРЕДНОСТИТЕ И ПРОБЛЕМИТЕ ПРИ УСВОЯВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ И ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ТЯХНОТО ОТСТРАНЯВАНЕ.
    В началото искам да ви уведомя, че нарочно не съм използвал административния сленг или административния жаргон, който е популярен в административните среди, по напълно разбираеми причини, тъй като смятам, че това е един документ, който трябва да търпи развитие. Той в никакъв случай не е финален документ. Това е нещо динамично, което трябва във всички случаи оттук нататък да се дискутира, да се променя. Това е било основанието и условието, с което всички ние сме се събрали.
    Знам, че сме го направили доста по-ясно, но смятам, че това трябва по някакъв начин да достигне до колкото се може повече хора, които да се запознаят с проблемите. Защото, както Вие самият каза, ние сме пропуснали дори някои хора, които могат да ни помогнат по решаването на тези проблеми. И аз смятам, че трябва да достигне до колкото се може повече хора възможността да предотвратим лошите практики, които е имало до този момент, които не във всички случаи са били породени от някакви злонамерености, а понякога са от административен капацитет, от много неща, които вече дори сме анализирали.
    Ако моите колеги нямат забележки към момента в движение по това, което им бе изпратено? – Не виждам.
    Тук уважаемият колега Иван Иванов от АБВ е искал да подчертае, че всъщност е трябвало да направим следното. Сега ще ви го прочета.
    „В Анализа акцентите се поставят основно на работата и проблемите, свързани с изпълнението на проекта в стария период. Смятам, че би било добре да систематизираме добри практики и лоши практики от стария програмен период”. Тоест да ги извадим на добри и на лоши практики.
    Трябва да ви кажа, че доста сили хвърли екипът ми, за да можем наистина да синтезираме и да го превърнем в един по-съкратен вариант, да не бъде някаква обемна работа, която всеки отгоре-отгоре да я гледа, а наистина да бъде възможно човек като прочете всичко това, да му стане ясно кои са основните моменти.
    Не сме ги разделили на лоши и на добри. Но смятам, че препоръката на нашия колега наистина е добра.
    Ако нямате друга забележки извън тази условност, която Иван Иванов е препоръчал, моля вие да кажете каквото мислите. Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател. Аз бих искал в т. 6, второто тире „по-бързо пренасочване на парите от една програма в друга” да го преформулираме или най-добре е, ако го махнем. Това сте го извели като проблем. Беше казано тук от председателя на Съвета за обществени консултации. Но според мене просто не е възможно да се пренасочват от програма в програма.
    Аз разбирам бизнесът какво иска. Вие знаете защо Европейската комисия не предлага такъв вариант и такава възможност.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Аз казах тогава, че ние подлежим на обект на наказание. Имало е опити по този въпрос, но те са свързани със съвсем други причини.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Причините няма да ги коментираме.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Ако сте съгласни, защото това беше нещо, което те препоръчаха, което не съм сигурен дали наистина е коректно. Но в края на краищата го включихме. Господин Колев наистина го каза тук, вие бяхте и знаете.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Да, но ние все пак трябва от наше име да го направим. Така че предлагам този текст да отпадне.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Абсолютно съм съгласен.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Просто не е възможно да се случи по какъвто и да е начин, не бавен или бърз.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Така е.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Защото всички знаете, че от ос в ос е трудно да се пренасочват пари, камо ли да става от програма в програма.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Тогава споделям мнението Ви.
    АЙХАМ ЕТЕМ: Искам да направя едно кратко допълнение, защото мисля, че ние миналия път се обединихме около това и като комисия, а не само като представители на бизнеса. А именно това, че ние предлагаме и настояваме за публичност на одитните доклади, кореспонденцията на управляващите европейските средства, на органи с европейските органи.
    Имам предвид, че не само представителите на бизнеса, но и ние го предлагаме, с оглед на това администрацията да се самодисциплинира, защото те неглижират един проблем. А вие знаете много добре какви са механизмите на вземане на решения в Европейската комисия. Те не налагат веднага санкция, първо се изпраща писмо, препоръки, после одит, последващ одит и чак тогава се стига до някакво наказателно производство спрямо страната.
    Ако тези неща се публикуваха и обществото, и народните представители бяха запознати примерно с препоръките, които са изпратени в страната, примерно по селското програма през 2011 г,. ако ние бяхме запознати, през 2013 г. нямаше да имаме тази огромна санкция. Защото те тогава са препоръчали едно, не са предприети мерки, през 2012 има санкция за 19 млн. евро и впоследствие се стига до над 100 млн. евро санкция.
    Така че идеята ни е не само бизнесът, а и комисията да предложи. То е формулирано малко по-нагоре. Само да добавим кореспонденцията с Европейския съюз да бъде публична. Това ми е предложението.
    Ако е с гриф „секретно”, ние вече нямаме компетенцията. Но те са много малко и са свързани с по-специални конкретни теми. Защото когато те я публикуват, ние ще имаме възможност да видим какви са забележките към работата на конкретните органи и ще може да се самосезираме.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Има и други въпроси? – Не виждам.
    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Искате ли да поставите някои въпроси? Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Аз предния път повдигнах въпроса и мисля, че имаме пълно съгласие. Просто ако трябва и Вие да си кажете мнението – да прехвърлим заседанията на подкомисията да бъдат в сряда от 14 часа.
    РЕПЛИКА: Ние вече го коментирахме.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Примерно в Огледалната зала.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: В Огледалната зала е напълно нормално.
    РЕПЛИКА: Ако продължи повече заседанието на Народното събрание, ще закъснеем и за заседанието на голямата комисия.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Първо, това се случва доста по-рядко.
    И второ, ние винаги можем да го направим в нашата зала. Ние много бързо се разбираме, комуникираме изключително често помежду си в парламента, така че мисля, че това е изключително удачно. Ние сме изключително динамични в нашия контакт, повече работим изключително активно с имейли и с електронната поща, така че почти сме изчистили въпросите, а тук чисто формално ги решаваме. Аз поне така го виждам. А това наистина ще улесни нашата работа.
    АЙХАН ЕТЕМ: Господин председател, във връзка с казаното преди малко, същото важи и за голямата комисия. Ако се удължи заседанието на парламента с повече от час и половина, и тя отпада. Тоест нормално е, когато има извънредна ситуация, ще се отложи и нашето заседание. Така че не виждам никаква пречка за това.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Аз също смятам, че събирането на нашата комисия трябва да стане по-динамично. Съобразявам се с нашата програма. Защото действително имаше още хора, които казаха това.
    Така че да смятаме, че следващото ни събиране е за 14 часа в сряда.
    Една единствена уговорка, господин Тошев. Тъй като има много голяма вероятност аз да бъда в Брюксел по това време по въпросите, свързани със свободата на словото, ако приемете Вие да ръководите това събиране.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Няма проблем.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Смятам, че една от основните задачи, които ние ще препоръчаме за следващия път, е следната. Очаквам да започне реформа, свързана с усвояването на европейските средства. Тя трябва просто да продължи с пълна сила. Тъй като най-проблемен се оказва сектор „Земеделие”, предлагам да насочим вниманието си към него, както беше със Северозападна България.
    По мое мнение трябва да се изиска становище на министър Танева и на господин Порожанов – каква е тяхната визия и стратегия за справяне с огромните проблеми в техните ресори и сектори, за да можем ние по всякакъв начин да подпомогнем тяхната дейност и да направим всичко възможно да решим тези проблеми.
    Може би ще трябва да изискаме и среща с техни представители, където да обсъдим тези проблеми. Но според мене, тъй като ние, не вярвайки на това, се справихме със задачата, която си бяхме поставили, може да сме сметне, че малко сме прескочили някои неща. Но в края на краищата това е уговорка, че това е един документ, който е динамичен и който тепърва ще се обогатява. Просто като отправна точка ще го ползваме оттук нататък.
    Така че смятам нашата следваща концентрация да бъде въобще върху земеделието. Аз бих предложил план за работа, а вие ще го обогатите, ще имате възможност да го разширите. Имаме време до сряда, така че мисля, че утре ще сме взели някакво решение, като получите идеалния документ.
    Скъпи колеги, има ли нещо допълнително, което бихме искали да споделим? – Не виждам.
    Искам да ви пожелая приятни групи, само хубави неща и успешна седмица.
    Закривам заседанието на подкомисията.

    (Закрито в 15,50 ч.)
    Стенограф:
    (Божана Попова)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОДКОМИСИЯТА:
    (Слави Бинев)
    Форма за търсене
    Ключова дума