Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
29/04/2015
    П Р О Т О К О Л № 10/29.04.2015 г.
    На 29 април 2015 г. от 14,00 часа се проведе редовно заседание на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на постъпил анализ от АФКОС на установените нередности при изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от ЕС.
    2. Разни.

    Заседанието беше открито и ръководено от Слави Бинев – председател на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове .


    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове .
    Аз ви предлагам, тъй като докладът на АФКУС е доста голям, да гласуваме дневния ред. Аз съм го изпратил на всички. Той е само от две точки.
    Така че предлагам на днешното заседание следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на постъпил анализ от АФКОС на установените нередности при изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от Европейския съюз.
    2. Разни.
    По тази точка, освен ако вие нямате някакви въпроси, смятам да разгледаме следващите задачи, които сме си поставили.
    Докладът е много голям, така че ви предлагам да гласуваме и приемем дневния ред,
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма. Дневният ред се приема. Благодаря ви.

    Предлагам да започнем с първа точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ПОСТЪПИЛ АНАЛИЗ ОТ АФКОС НА УСТАНОВЕНИТЕ НЕРЕДНОСТИ ПРИ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОПЕРАТИВНИТЕ ПРОГРАМИ, СЪФИНАНСИРАНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ.
    Аз съм направил един бриф на доклада на АФКУС, който е изключително обемен. Този бриф ще бъде изпратен на абсолютно всички, защото смятам, че ще ви бъде много от полза, тъй като дори като бриф е доста разширен.
    Сигурно сте хвърлили око на доклада, но във всички случаи едва ли сте могли да навлезете в дълбочина, тъй като той наистина е много голям. Но определено е много по-комплексен и много по-точен от всички доклади, които имахме до момента – и от ОСЕС, и от АДФИ и т.н.
    Този доклад като че ли най-точно е дал картина на проблемите, които съществуват. А всъщност ние не се събираме, за да се тупаме по гърба, а именно за да видим къде са проблемите и да предложим тяхното решение.
    В доклада са представени по-важните законодателни, административни, организационни и оперативни мерки за осъществяване на ефективната превенция и противодействие на нередностите и измамите, сред които са приетите Национална стратегия за борба с нередностите и измамите, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз за периода 2014 – 2020 г. и Национална стратегия за развитие на сектор „Обществени поръчки” за периода 2014 – 2020 г., промените в нормативната уредба и други.
    До ОЛАФ са изпратени 170 нередности в структурни и Кохезионния фонд през 2014 г. с обща стойност 35 млн. 110 хил. евро. Като 65 процента от докладваните нередности са свързани с нарушения на проведена процедура за извършване на обществени поръчки.
    До ОЛАФ са докладвани 28 нередности по земеделските фондове, които са на стойност 2 млн. 378 хил. евро, като 73 процента от докладваните нередности се дължат на недължимо получени суми или невъзстановяването на недължимо получени суми поради административна грешка.
    Осемдесет и осем са постъпилите искания за съдействие от ОЛАФ за получаване на информация и документи. Като най-много са исканията, които са постъпили по Програмата за развитие на селските райони – 42 и оперативна програма „Регионално развитие” – 205.
    Обобщена информация за броя и финансовото изражение на докладваните до ОЛАФ нередности за 2014 г. по програми и инструменти:
    Оперативна програма „Регионално развитие” – 76 нередности на стойност 14 млн.евро;
    Оперативна програма „Околна среда” – 74 нередности на стойност 17 млн. евро;
    Оперативна програма „Административен капацитет” – 11 нередности на стойност 2,5 млн. евро – обобщавам цифрите, за да не навлизам в детайли;
    Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” – 2 нередности на стойност около 10 хил. евро;
    Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” – 2 нередности на стойност 66 хил. евро;
    Програма за трансгранично сътрудничество Румъния – България – 10 нередности на стойност 753 хил. евро;
    Програма за трансгранично сътрудничество Гърция – България – 5 нередности на стойност 193 хил. евро;
    Програма за трансгранично сътрудничество „България – Сърбия – 12 нередности на стойност 24 хил. евро;
    Програма за трансгранично сътрудничество България – Македония – 5 нередности на стойност 9 хил. евро;
    Програма за трансгранично сътрудничество България – Турция – 4 нередности на стойност 28 хил. евро;
    Програма ФАР – 20 нередности на стойност 1 млн. 250 хил. евро;
    Програма САПАРД – 10 нередности на стойност 6 млн. 269 хил. евро.
    Анализ на нередностите за периода 2007 – 2014 г.:
    Структурни и Кохезионен фонд. В периода 2007 – 2014 г. по структурните и Кохезионния фонд са докладвани общо 1707 нередности до ОЛАФ и на национално ниво. От тях до ОЛАФ са изпратени 436 нередности, което представлява 26 процента от общия брой.
    Забелязва се рязко покачване през 2012 г. и лек спад през 2013 г., като през 2014 г. отново имаме покачване.
    От общия брой на докладваните нередности 52 нередности са квалифицирани като подозрения за измами.
    По структурните и Кохезионния фонд 62 процента от докладваните нередности са свързани с нарушения на проведени процедури за възлагане на обществени поръчки.
    Двадесет и един процента от докладваните нередности са свързани с недопустими, незаконосъобразни, неоправдани разходи.
    Европейският фонд за гарантиране на земеделието и Европейският земеделски фонд за развитие на земеделските райони - 73 процента от докладваните нередности се дължат на недължимо получени суми или невъзстановяването на недължимо получени суми поради административна грешка.
    Дванадесет процента от нередностите са свързани с опит за документална измама, като за тях е информирана прокуратурата за установяване наличие на престъпление.
    Петнадесет процента от нередностите са свързани с неизпълнение на договорените задължения.
    Броят на установените нередности за периода 2007 – 2013 г. по съответните програми, както следва:
    ОП „Регионално развитие” – 640;
    ОП „Развитие на човешките ресурси” – 184;
    ОП „Околна среда” – 137;
    ОП „Административен капацитет” – 109;
    ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” – 88;
    ОП „Техническа помощ” – 35;
    ОП „Транспорт” – 14;
    Трансгранично сътрудничество Румъния – България – 23;
    Трансгранично сътрудничество Гърция - България – 16.
    Югоизточна Европа – 10;
    Оперативна програма за междурегионално сътрудничество – 4;
    Европейски фонд за гарантиране на земеделието и европейски земеделски фондове за развитие на селските райони – 7414.
    Предприети мерки за осъществяване на ефективна превенция и противодействие на нередностите и измамите.
    Реорганизация на звена и подобряване на кадровото обезпечаване.
    Дейността в областта на координацията и сътрудничеството на национално ниво с ОЛАФ и с компетентните инструкции на Европейския съюз и на държавите членки за защита на финансовите интереси на Европейския съюз.
    Оперативно сътрудничество на дирекцията АФКУС с ОЛАФ.
    Заключение:
    Видно е, че има сектори, които са много по-проблематични от други. Освен че не усвояваме, както ни се иска европейските средства, съществуват изключително много злоупотреби. Тоест един път става дума понякога за некомпетентност, но понякога става дума директно за злонамереност.
    Предлагам да се поканят на изслушване представители на оперативна програма „Регионално развитие” и на Фонд „Земеделие” за първите възможни дати, тоест не за следващата, а за по-следващата седмица, за да ни представят мерки за справяне с тези проблеми, които са били в предишния програмен период и как смятат да ги решим в този програмен период, за да може тези мерки да бъдат огласени, тъй като при нас дори и днес достигнаха страшно много възражения, специално по Фонд „Земеделие” за непрестанна промяна на шаблоните, по които трябва да бъдат организирани програмите, управление на мерките.
    Има абсолютна дезориентираност на хората с информацията – дали това се прави нарочно, дали се прави от некомпетентност на хората, които подготвят документите.
    Ако е целенасочено, е ясно – става дума за корупция. Тя в някаква степен е лечима. Но ако става дума за некомпетентност, тя е абсолютно нелечима и наистина ще трябва да взимаме някакви решения заедно със съответните ресорни министерства, които трябва да подменят екипа. Защото в края на краищата индийците казват: с две ръце се пляска.
    От едната страна са хората, които подготвят документите, от другата страна са хората, които трябва да ги изпълнят. Когато единият зададе невярна задача, когато условието на задачата е невярно, другият няма как да я реши правилно.
    Проблемите са както при частните бенефициенти, така и при общинските, които отгоре на всичко трябва да плащат и корекции и т.н. И понякога по този начин им заминават всичките пари.
    Аз общо взето поизчетох доклада. Сигурен съм, че така в дълбочина не може да се вникне в него, затова ще го изпратя на абсолютно всички в това резюме, което е направено. Защото ние наистина трябва да направим един анализ и да направим всичко възможно докладът за следващия седемгодишен програмен период да не бъде същият, какъвто беше за предишния седемгодишен програмен период.

    Това, разбира се, ще бъде възможно, ако ние не си затваряме очите за проблемите, ако накараме всички тези, които по една или друга причина са си ги затворили, да ги отворят широко ида намерим начина заедно да си помогнем да решим тези проблеми.
    Смятам, че трябва да бъдат оформени всякакъв вид дискусии, включително и да участват и бенефициентите отново и в двата си варианта – и като общински, и като частни бенефициенти, които да дадат своето мнение, да кажат своите проблеми и да намерим тоталния начин тези въпроси оттук нататък да не се повтарят.
    С това аз заключих доклада по доклада и давам думата на моите колеги. Господин Тошев, заповядайте.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател. Наистина впечатляваща информация ни е подадена от МВР. Аз съм впечатлен от това първо , като количество и второ, като качество. Защото първо е много информационна системата, която ни е представена и в графичен, и в текстови вид.
    Второ, съм впечатлен от това, че има доста задълбочен анализ към тези нарушения. Защото все пак и Вие подробно направихте резюме. Но ако човек не вникне в самите цифри, може да се заблуди. Защото примерно най-малко са нарушенията по оперативна програма „Транспорт”. Обаче всеки един проект по оперативна програма „Транспорт” е по-голям, отколкото две други оперативни програми. Така че трябва и такъв анализ да бъде направен.
    Второто, което е. Аз си позволявам като ваш колега да го кажа, за да дадем наш принос към работата на администрацията – ако бъдете съгласни, по някакъв начин да благодаря на тези хора, които са ни дали тази информация, за да може другите да се почувстват критикувани, че не са получили благодарности от Народното събрание в подкомисията. Тоест да се види, че това, което ние го получаваме, го четем и се опитваме да вършим работа с него.
    Другото, което е. Вие ще кажете сега какво предстои следващата седмица. Но разбрах от анонса Ви към дневния ред, че ще си набелязваме някакви задачи за по-нататъшната работа на подкомисията.
    Аз мисля, че е време да заинтересоваме и голямата комисия с нашата работа, както и администрацията. Защото наближава време да се вкарват предложенията, драфта за закона за европейските фондове, както се казва там, и в Министерския съвет, и в Народното събрание. И нашата работа ще остане самоцелна, ако ние не помогнем за изработването на нормативни документи, които именно се базират на практиката. И тази информация аз предполагам, че и Томислав Дончев, и ресорните министри я имат може би в по-широк вариант, но би трябвало да помогнем и ние, за да не се налага после да се чудим по какви механизми и с какви инструменти да коригираме неща, които са минали през Министерския съвет и много трудно могат да бъдат коригирани като първоначално законодателство.
    Другото, което искам да кажа, и с това ще приключа изказването си, е следното. Би било добре по някакъв начин Вие да говорите с председателя на голямата комисия господин Танчев и с ръководството на Народното събрание тези неща под някаква обобщена форма да влязат и в пленарната зала. Защото много колеги въобще нямат идея за какво става въпрос. Това исках да кажа. Благодаря ви.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Да сумираме нещата. Ако има колеги, които искат да вземат думата?
    Аз искам да отговоря на заместник-председателя господин Тошев. Да се изпрати благодарствено писмо – това е страхотна идея. Задължително го пращаме. Мисля, че ще бъде подготвено още днес. Действително трябва да покажем, че когато към нас се подходи по най-правилния начин, ние връщаме със същото нещо. Защото докладът на АФКУС няма нищо общо с останалите доклади, които бяха направени проформа.
    Ще уведомим голямата комисия за всичките наши стъпки. Тя между другото непрестанно се уведомява и всички нейни членове между другото винаги получават информация за това какви решения сме взели и какво правим. Но действително може би на някои от заседанията, може би на следващото, трябва да направим един доклад, който да го приемем тук, който да го изчетем на самото място. Разбира се, едно резюме, не говоря за някакъв много дълъг доклад, който да става отегчителен, а наистина в четири-пет точки да кажем какво сме направили. Защото смятам, че наистина за малкия период, който имахме, направихме неща, които съм сигурен, че други комисии едва ли са направили за това време.
    Ние задължително трябва да имаме мнение. Аз винаги изпращам информацията, с която ние сме се сдобили, до вицепремиера Томислав Дончев, така че той така или иначе или поне неговият екип има информация за това горе-долу какви са проблемите, кои са нещата, които трябва да бъдат регулирани. Вече дали те взимат мерки или не, ние можем само да гадаем. Надявам се да взимат, защото това е един от начините за справяне с проблемите.
    Може би е добре по-нататък да поискаме допълнителна среща, на която да дискутираме тези проблеми и да видим какви ще бъдат отговорите.
    Абсолютно съм съгласен с това, че ние в някакъв момент трябва да запознаем – не знам точно как се прави това, защото това не е някакъв доклад, който трябва да бъде гласуван или негласуван. Но ние наистина трябва да запознаем нашите колеги в един разговорен вид, не на европейски жаргон или ползвайки чуждици, които да им бъдат неясни и отегчителни за тях, а да ги запознаем с проблемите на предишния седемгодишен период и мерките, които ние сме взели, за да бъдат преодолени тези проблеми.
    Смятам, че това наистина е хубаво. Ще говоря с господин Танчев да подготвим един такъв ясен, коректен доклад, много кратък, без да отегчаваме, както вече казах, колегите, с който да ги запознаем.
    По въпросите, които бяха повдигнати, трябва моментално да задействаме тези неща. Ако вие приемате, че предложеното от господин Тошев е правилно, аз смятам да го гласуваме, за да можем наистина да действаме по тези въпроси.
    Моля тези, които са „за”, да гласуват.
    Гласували: за 5, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Приемаме, че тези неща максимално бързо ще бъдат изпълнени.

    Ако закриваме първа точка, да преминем към втора точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Аз малко съм разширил тази точка, в такъв смисъл. Ние трябва във всички случаи да разгледаме следващата седмица анализа на Сметната палата. Едва ли този анализ ще даде някакви други резултати освен тези, но ние сме длъжни да се запознаем с него, дори и проформа. Не очаквам те да ни изненадат с нещо, защото смятам, че в доклада на АФКУС няма как ние да получим някаква допълнителна много по-сериозна информация.
    Смятам, че също така трябва да извикаме представители на оперативна програма „Регионално развитие” и Фонд „Земеделие”. Ние няма да имаме следващата седмица среща, ще имаме по-следващата седмица, което на практика означава, че ще имаме достатъчно време да се води кореспонденция и да се види кой ще отговори. Дори да дойдат и двамата, ние ще имаме време да ги изслушаме, защото аз смятам, че анализът на Сметната палата на базата на информацията, която сме получили, ще бъде просто, за да уважим техния труд. Но трябва да се запознаем с оперативна програма „Регионално развитие” и с Фонд „Земеделие”, особено с Фонд „Земеделие”.
    По-следващата седмица ще има доста задачи, затова ние трябва да бъдем безкрайно мобилизирани.
    Смятам, че е хубаво всеки, който смята да зададе въпроси, да имаме някаква кореспонденция, за да се подсетим взаимно.
    Аз ще напиша въпросите, които ще ги задам, не за да ги запазя като територия. Напротив, всеки от вас, който смята, че този въпрос е по-вълнуващ за него, разбира се, ще му дам думата той да го зададе. Въпросът е да се подсетим в каква посока да водим разговорите с тях.
    Аз съм сигурен, че ако им задаваме компетентни, ясни въпроси, а не услужливи, това ще ги накара и те да бъдат максимално организирани и максимално мобилизирани. Тоест ние ще им помогнем по този начин да си свършат ангажиментите, които имат, и да ги предпазим от грешките, които са допускани до момента.
    Въпроси, препоръки, оплаквания?
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Трябва да помислим в скоро време да повикаме и оперативна програма „Конкурентоспособност на българската икономика”. Защото и без това техни представители още не са идвали в голямата комисия, за да докладват за новия програмен период. А и според мене това е най-проблемната оперативна програма, да го кажа меко. От впечатленията, които имаме, и от срещите с бизнеса, които съм правил, това е много тежка програма. А и не знаем какво ще бъде в следващия програмен период, тоест те още не са се представили.
    Говорете с господин Танчев, аз не знам какви са намеренията на комисията.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Ще повикаме министъра на икономиката, с когото да дискутираме тези проблеми.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Да не дублираме нещо с господин Танчев. Те още не са идвали в голямата комисия.
    АЙХАН ЕТЕМ: Ако той е предвидил среща с министъра на икономиката, ние можем да поканим ръководителя на управляващия орган, който от самия извор може да ни каже по-добре. Мисля, че това е резонният вариант. А вече на голямата комисия да се покани министърът, за да може и останалите колеги да се запознаят. Може би министерството няма готовност, а самият управляващ орган може да сподели проблемите, които срещат.
    АНТОНИ ТРЕНЧЕВ: Вчера на парламентарна група дойде господин Лукарски и те сега започват точно тези разяснителни инициативи за това как ще изглежда всичко по „Конкурентоспособност”. Той дойде с целия екип от дирекцията, която е вътре в министерството. Така че подозирам, че и в нашата комисия ще има нещо планирано за информиране на всички, които са заинтересовани. Започват дори и страната да обикалят, за да разясняват. Така че сигурно ще имаме среща с тях.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Има и още нещо. Като стана дума за Министерството на икономиката, до момента те са изхарчили няколко милиона за комуникационната стратегия за жалост. Аз лично трябва да ви кажа, че очаквах, дето се вика, да ме търсят вкъщи, за да ме информират по някои въпроси. Но след като разпитах и други хора, които целенасочено са търсили информация, не само не са ги намерили вкъщи, но въобще не са се добрали до някаква информация. А трябва да се види къде се къса връзката.
    Колеги, ако това са задачите, които сме си поставили, да се ориентираме към приключване. Нашата комисия е свикнала повече да действа, отколкото да дискутира, освен това ние имаме много силна мобилна връзка.
    Пожелавам приятен ден на всички, успехи и само хубави неща.
    С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
    (Закрито в 15 часа)
    Стенограф:
    (Божана Попова)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОДКОМИСИЯТА:
    (Слави Бинев)
    Форма за търсене
    Ключова дума