Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
10/06/2015
    П Р О Т О К О Л № 13/10.06.2015 г.
    На 10 юни 2015 г. от 14,00 часа се проведе редовно заседание на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне на постъпилата обобщена информация от Министерството на земеделието и храните във връзка с всяка една от отделните мерки по оперативните програми в областта на земеделието, финансирани от структурните фондове на Европейския съюз.
    2. Примерен график за изслушване на управляващите органи.
    3. Разни

    Заседанието беше открито в 14 ч. и ръководено от Слави Бинев – председател на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.




    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Уважаеми колеги, имаме лимитирано време, тъй като един от колегите има заседание на комисията.

    Предлагам нашата среща да протече при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне на постъпилата обобщена информация от Министерството на земеделието и храните във връзка с всяка една от отделните мерки по оперативните програми в областта на земеделието, финансирани от структурните фондове на Европейския съюз.
    2. Примерен график за изслушване на управляващите органи.
    3. Разни
    Има ли някакви други предложения в тази връзка? – Не виждам.
    Предлагам веднага да гласуваме дневния ред. Вие сте получили и предварително справка него.
    Който е съгласен с направеното предложение, моля да гласува.
    Приема се единодушно.
    Преди да започна с конкретния дневен ред, искам само да ви кажа, че проведох среща с вицепремиера Дончев. Той се съгласи наистина да направим една среща на подкомисията при него. Тя ще бъде по въпроса, свързан с това, което залегна за програмата, свързан със Закона за усвояването на европейските средства, който ще бъде гласуван. За да може под ръка да му бъдат абсолютно всички асистенти, хора, които се занимават конкретно с този въпрос, за да може при въпроси от наша страна моментално да бъде извикан човекът, който се занимава с този проблем, срещата ще се проведе при него.
    Наистина ще бъде доста по-удобно за нас, ако е в интерес на работата срещата да бъдем там. Тъй като има чисто медиен интерес по този въпрос, защото това няма да бъде някакъв декларативен закон, а наистина ще бъде закон, който да елиминира проблемите от предишния програмен период, доколкото разбрах, на тази среща ще има и представители на медиите. Така че е хубаво да бъдем подготвени за тази среща с въпроси и конкретни предложения.
    Ние горе-долу знаем какви са проблемите на базата на анализа, който сме направили. Така че моята препоръка е наистина да бъдем максимално стабилни, да можем съвсем точно да забиваме пирони в проблемите и, разбира се, да имаме решение по тези проблеми, а не само да казваме, че примерно нещо е грешно или еди-какво си, а наистина да имаме решения, които да ги препоръчаме на премиера.
    Моето впечатление от срещата е, че господин Дончев е максимално диалогичен. Имах забележки във връзка с анализа, който беше направен. Много от нещата той прие с одобрение и каза даже, че ще направи всичко възможно те да бъдат избегнати. Надявам се това да не е просто един бон тон, а наистина да бъде направено така.
    Не можах да се срещна с госпожа Цачева във връзка с евентуалната ни среща с политическите групи на ниво европейски институции, просто защото нямах време. Тази седмица беше доста объркваща. Но във всички случаи до края на седмицата ще гледам да направя една бърза среща с нея. Даже ще помоля и господин Тошев да съдейства за тази среща, за да можем да й разясним идеята за една такава среща в Брюксел, където представители на основните политически европейски семейства да присъстват и да направим всичко възможно да имаме една подкрепа от европейските институции, както и да направим всичко възможно да решим проблемите като български отбор.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПОСТЪПИЛАТА ОБОБЩЕНА ИНФОРМАЦИЯ ОТ МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ ВЪВ ВРЪЗКА С ВСЯКА ЕДНА ОТ ОТДЕЛНИТЕ МЕРКИ ПО ОПЕРАТИВНИТЕ ПРОГРАМИ В ОБЛАСТТА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО, ФИНАНСИРАНИ ОТ СТРУКТУРНИТЕ ФОНДОВЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ.
    Аз, разбира се, ще ви изпратя след това резюмето, което сме направили, на абсолютно всички, за да го видите. Но горе-долу ще прочета основните моменти в него.
    Прави впечатление, че сертифицираните разходи и възстановени средства от Европейската комисия по оперативна програма „Развитие на сектор „Рибарство” 2007 – 2013 г. за периода 2010 – 2014 г. са сто процента, тоест няма загубен и един лев, което е положително.
    Близо 2,7 млн. лв. са неусвоените средства в сектор „Месо” и „Пчеларство” за периода 2010 – 2014 г. Неясна е причината за неодобрените проекти.
    По-нататък ще видите, че имаме доста забележки към този доклад. Вие имате доклада, но е хубаво да изпратим и резюмето, което дава един по-кратък поглед.
    Над 2,5 лв. са неусвоените средства в сектор „Плодове и зеленчуци” за периода 2010 – 2014 г.
    Административни проверки, физически проверки на място, на некадидатстване до пълен размер са изброени като причини за неодобрените проекти.
    Около 95 млн. лв. има неусвоени средства в сектор „Вино” за периода 2010 – 2014 г. Разликата между договорената и изпълнената инвестиция са изброени като причини за неодобрените проекти. Но 95 млн. лв. е доста голяма сума, специално за сектора „Вино и винопроизводство”.
    Над 15 млн. лв. са неусвоените средства за промоционални програми за периода 2010 – 2014 г.
    Неспазването на заложените срокове за подаване на заявки за плащане са изброени като причини за неодобрените проекти. Трябва да се види всъщност тези заложени срокове дали не са спазени поради нехайство или просто хората не са имали информация по тези въпроси.
    В млечния сектор няма неодобрени проекти. Има над 15 млн. лв. неусвоени средства за полски култури за периода 2010 – 2014 г.
    Като причини за неодобрените проекти са изброени:
    Неспазване на графиците за доставка;
    Доставка на продукти с влошено качество;
    Недоставени количества;
    Несъответствие на документацията и др.
    Над 400 хил. лв. са неусвоените средства за търговски механизъм за периода 2010 – 2014 г. Като част от причините за неодобрените проекти са изброени несъответствия в изпълнение на СМР.
    По САПАРД почти няма отказани проекти. Неусвоените средства по тази програма за финансиране са на обща стойност почти 2 млн. лв.
    Информацията за сектор „Рибарство” за периода януари 2010 – 2014 г. е крайно неясна. Видно е само, че остава повече от половината от одобрените суми да бъдат изплатени. Тоест те не са изплатени въобще, което означава, че въобще не се е стигнало до ниво реимбурсване на парите от Брюксел, което всъщност са усвоените пари от Брюксел, именно при което много често стават грешки.
    За членовете на комисията, които сега идват. В момента четем бриф на доклада на Министерството на земеделието и храните във връзка с усвояването на средства. Аз този бриф ще ви го изпратя до имейл. Аз съм го вече преполовил.
    Санкциите за неизпълнение на одобрените проекти на кандидат-физически лица за периода 2010 – 2014 г. са в размер на почти 3 млн. лв. Пловдив е общината със санкции за неизпълнение в най-голям размер, почти 1 млн. и нещо, една трета от общата сума, която се полага на Пловдив.
    Габрово е на второ място с 330 хил. лв. Неслучайно казвам Габрово, защото там е Томислав Дончев и би трябвало да се справи най-добре там.
    Санкциите за неизпълнение на одобрените проекти на кандидат-юридическите лица за периода 2010 – 2014 г. са в размер на почти 17 млн. лв. Пловдив отново е общината със санкции за неизпълнение в най-голям размер – почти 2 млн. лв.
    Санкциите за неизпълнение на одобрени проекти на кандидати – общини, публични организации за периода 2010 – 2014 г. са в размер на почти 18 млн. лв. София област е общината със санкции за неизпълнение в най-голям размер – почти 2 млн. лв.
    Над 130 млн. лв. са неусвоените средства според доклада. Като прибавим и санкциите, сумата надхвърля 150 млн. лв.
    Доклада - поне този, който ние сме получили, вие сигурно сте го прегледали. Моето мнение, както и на колегите, с които сме го дискутирали, е, че в доклада липсва задълбочен анализ на проблемите при усвояването.
    Не са признаване данни за реално възстановените средства от Брюксел. Тоест плащането от хазната не може да се смята за възстановени средства от Брюксел в никакъв случай. От данните не може да се направи заключение, че са изследвани проблемите при усвояването на европейските средства според типа бенефициенти и според региона, защото има големи разлики в статистиката, която е предоставена от Държавен фонд „Земеделие”.
    Препоръката, която ние сме дали, към която се надявам да се присъедините и вие, разбира се, и да добавите ваши препоръки, е да се поиска среща с представители на Държавен фонд „Земеделие” да обяснят статистиката, да запълнят празнините и да докладват какви мерки са взети за подобряване на усвояемостта на европейските средства, с оглед поуките от предния програмен период.
    Фонд „Земеделие” разполага с най-голям финансов ресурс, който засяга най-широк кръг от българските граждани и трябва да се действа максимално бързо, ефикасно и безкомпромисно.
    Драги колеги, давам думата по първата точка за изказвания, препоръки, допълнения.
    Ако сте съгласни, след като получите този бриф на доклада, ще бъде много добре към препоръките да добавите и ваши препоръки. Аз в момента, в който получа от някой препоръки, ще ги разпратя на колегите, за да могат да ги видят. Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Аз Ви благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, наистина това е едно добро и точно изреждане на числа. Само че зад тях поне моето виждане е, че стоят структурни проблеми, които само с изреждане на тези числа няма да решат въпроса нито за следващия, нито за по-следващия период. Знаем си проблемите точно в тази сфера, за която Фонд „Земеделие” отговаря. Между другото, Вие сте съвсем прав, това е най-голямата банка в България.
    Аз мисля, че и с господин вицепремиера Дончев трябва да говорим основно за закона. Но дори и там няма да можем да помогнем, защото договорът ни с Европейския съюз е такъв и ние няма как да променим структурно нещата.
    Докато има вътрешни несъответствия и неравнопоставеност между примерно зърнопроизводители и всички останали, между работещите на полето и работещите във фермите, между работещите във фермите и пчелари и т.н., ние няма как да им помогнем. И за тези неща в един момент ще се окаже, че по някои оси са усвоени на 110 процента, по други няма никакъв интерес. И това не е, че едните са по-глупави от другите или по-неискащи, а просто така са заложени нещата в отношенията ни с Европейския съюз и няма как да бъдат коригирани поне в следващите четири-пет години, доколкото аз съм информиран.
    Така че ние в тази посока трябва да търсим решение. Защото зад тези неща, които Вие прочетохте тук, ние трябва да виждаме истинските проблеми, истинските неща.
    Аз, както и всеки от вас, непрекъснато се срещам с тези хора. Вече зърнопроизводителите са доволни. Те са недоволни от кумова срама. Иначе има хора, които изнемогват и фалират и са готови да си затриват стопанствата само защото няма как да се стигне до някаква реална подкрепа.
    Това е съвсем обобщаващо. Иначе аз мога да говоря по тези неща много защо са получени. Всеки от вас знае тези работи, но няма да си помогнем по този начин. Трябва да търсим решаване на структурни въпроси. Благодаря.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Благодаря Ви, господин Тошев. Точно така е. Аз също смятам, че въобще изследването на проблемите в доклада, който сме получили, не е на нивото, на което трябва да бъде. Числата не са достатъчни сами по себе си. Самата наша забележка е точно такава, че е трябвало много по-детайлно да бъдат посочени проблемите, за да могат те да бъдат ликвидирани.
    Разбира се, ние в края на краищата сме точно за това, за да можем да поставяме тези проблеми и да поискаме по някакъв начин един истински доклад. Ние не сме някаква медия, за да има нужда постоянно да се внушават някакви прекрасни неща. Трябва наистина да се извадят проблемите, за да може да ги решим. И да се каже точно какви са проблемите. Защото когато има несъответствие, това означава, че някой е виновен за това, което именно е един от големите проблеми за неусвояване на тези средства. Несъответствие означава, че някой или е подал грешно задачата, или след това е искал друг резултат. И трябва да се види кой и защо е допуснал такова разминаване.
    Господин Иванов, имате думата, ако имате нещо да добавите. – Нямате. Господин Тренчев, Вие? – Не виждам.

    Преминаваме на втора точка от дневния ред:
    ПРИМЕРЕН ГРАФИК ЗА ИЗСЛУШВАНЕ НА УПРАВЛЯВАЩИТЕ ОРГАНИ.
    Мисля, че това е една от най-важните задачи, която имаме в бъдеще.
    На 17 юни по план имаме среща с управляващия орган по Програмата за развитие на селските райони към Министерството на земеделието и храните, дирекция „Развитие на селските райони”.
    Имайте предвид, че е много вероятно тези неща да бъдат динамични, тъй като все пак ние искаме да говорим с истинските ръководители по тези въпроси и се съобразяваме с тях. Каквото и да си говорим, всичко ще бъде динамично. Така че наистина има разместване. Аз го получих точно преди пет минути.
    На 24 юни ще имаме среща с управляващия орган по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” за 2014 – 2020 г. към Министерството на икономиката, Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност”. Ръководител министър Божидар Лукарски. Доколкото разбрах, ще бъде заместник-министър на тази среща. Въобще още не е уточнено кой ще бъде. Те идваха в голямата комисия преди два месеца.
    Няма смисъл да ги чета в момента. Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: При мене е записано за околна среда 15 август. Трябва да го правим дистанционно! Но това са технически грешки, това е ясно и дори не го считам за сериозно. Казвам го съвсем в скоби.
    По принцип във връзка точно за „Околната среда” – давам го само като пример – да приемем ли сега да се срещаме с управляващите органи на програми, които още не са одобрени, не са пуснати в действие? Това първо.
    И второ, както е за иновациите, примерно го казвам. Защото вече в края на септември месец влизаме в избори. Колкото и парламентът да е далеч от изборите, си е много близо. Има ли смисъл да дублираме? Става въпрос кой ще ни каже много за иновациите за два-три месеца? Все пак това е оперативна програма, която стартира. Да обсъдим има ли смисъл с тези, които не са пуснати, да събеседваме?
    И второ, тези, които сме ги слушали вече в голямата комисия, има ли смисъл пак да ги дублираме?
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Аз лично смятам, че трябва да имаме наистина динамична връзка. И това,че сме се видели с някого, не отменя възможността да го видим отново. Аз мисля, че през това време са се снабдили с информация, може би нашите забележки са били приети. Може би отначало някои от нашите забележки да са били приети по-нервно. Но те виждат, че ние не се опитваме да трупаме някакви политически дивиденти с тези забележки, а се опитваме да решим проблема. Така че е много вероятно на базата на тези по-чести срещи да намерим верния тон на комуникация, който би трябвало отдавна да бъде намерен.
    Така че аз лично смятам, че е добре да имаме динамични разговори с тях, тъй като ситуацията е динамична. Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Аз искам да се изкажа във връзка с това, с което господин Тошев започна, тоест да уточним идеята на тези срещи. Работата ще бъде по тези оперативни програми, които са от новия програмен период. За стария няма да се връщаме да си говорим по време на тези срещи.
    Така че е резонно предложението и действително имаме очаквания да ги одобрят скоро. Но може да не ги одобрят.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Само да ви кажа – нови мерки пускат непрестанно. Тоест напълно нормално е ние да имаме една динамична комуникация, защото винаги има нещо ново.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Със сигурност за ОП „Околна среда” нищо не пускат и в „Региони в растеж” нищо не пускат. Там няма и такива, които са в нотификация за предварително изпълнение, примерно както имаше по Програмата за селските райони. Не са искани такива, доколкото знам.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Нека да го ползваме тогава това само като някакъв скелет, върху който вие да дадете предложение кое е добре да бъде направено и кое – не. молбата ми е всеки от вас за следващото заседание да е отбелязал кои срещи има смисъл да бъдат проведени, за да можем да направим едно пренареждане евентуално. Дайте да помислим кои да проведем. Тоест няма смисъл в момента да правим среща с „Региони в растеж”?
    „Рибарство” да го оставим ли?
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Тя не е одобрена.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Има между другото проблеми от предишния срок и има голяма вероятност да има наказания поради неизпълнението на една от програмите – 15 млн. лв. за рибарските селища. Така че според мене е хубаво това да остане.
    „Транспорт и транспортна инфраструктура”?
    „Наука и образование за интелигентен растеж”? Тук е много по-динамичен разговорът, тъй като каквото и да си говорим, там е много по-широк форматът. На нас ни трябват повече конкретните дирекции. Точно за Иван Модев става въпрос. Не говорим за министри, ние говорим само за дирекциите, които се занимават с този въпрос. Точно Иван Модев сме го записали.
    „Региони в растеж” отпада, така ли?
    „Развитие на човешките ресурси”? Яна Колежанска?
    „Развитие на селските райони”?
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Да остане.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: „Околна среда” отпада. А „Добро управление”? – Ирена Първанова. Това остава.
    Тоест остават „Добро управление”, остава „Рибарство”, остава „Транспортната инфраструктура”, остава „Образованието за интелигентен растеж” и „Селското стопанство”. Тоест остават само пет срещи, които трябва да направим.
    Така че моля експертите да го преработят. И е най.добре да бъдат преди август месец, защото след месец август на практика всичко ще бъде посветено на изборите.

    Скъпи колеги, преминаваме към точка
    РАЗНИ.
    Господин Тошев, Вие имате ли нещо към точка „Разни”? – Няма.
    Аз имам една молба към Вас – утре, ако е възможно с Вас да направим една среща. Миналия път моя е грешката, че не ви казах. Ние взехме следното решение: една група с представител на големи политически семейства да се опита по всякакъв начин, когато обаче бъдат подготвени тези срещи, да направи посещение в Брюксел, където да се направят срещи както с комитетите, които отговарят към Европейския парламент, така и с комисиите, които отговарят по оперативните програми, за да може наистина да видим големите политически семейства как биха съдействали. Само че след като има план за такива срещи, това означава да започваме да ги подготвяме и да ги решим.
    Аз трябва да видя програмата на Европейския парламент, но според мене не би могло да бъде преди края на юли или началото на септември. Но тогава трудно ще го направим. Аз мисля, че трябва да започнем да форсираме нещата и да се опитаме да го направим през юли, по време на последната сесия или в Страсбург, или в Брюксел. Трябва да бъдат четири човека в тази делегация, защото там трябва да бъдат представени големите политически семейства – говоря за ЕНП, АЛТЕ и евроскептиците. Това е форматът, който трябва да направим. Ако има одобрение от госпожа Цачева, трябва да седнем на специална среща от подкомисията, за да уточним въпросите, да видим програмата, за да започне тази среща да се подготвя.
    Вариантът между другото не е само Брюксел. Според мене добър вариант е и Страсбург, защото всички са там. Сряда и четвъртък са дните, в които всички са там. Вторник пристигат, четвъртък си тръгват. Аз не виждам как би могло това да се случи в понеделник. Не е възможно според мене. Вторник е най-празният ден. Сряда е най-удобният ден за подобна среща. Такава е програмата на Европейския парламент. Реално ние можем да направим срещи до 16 юли. След 16 юли те вече имат групи, това на практика е работа по райони.
    Другият вариант е на първата септемврийска сесия, която е между 7 и 10 септември. Това е другият вариант. Или по време на малката сесия в Брюксел – на 16 и 17 септември, което е може би най-добрият вариант. Там са всички.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Така е по-добре.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Но всичко трябва да се подготви. Не можем да отидем и да кажем: Добър ден, искаме да се видим. Ще има кореспонденция преди това и т.н.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Да се помогне от председателите на оперативните програми.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Една такава среща във всички случаи трябва да бъде дискутирана и с Томислав Дончев, защото това предимно върши работа на правителството в момента, каквото и да си говорим. И те трябва да бъдат изключително организирани срещи.
    С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на подкомисията.
    (Закрито в 14,45 ч.)
    Стенограф:
    (Божана Попова)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОДКОМИСИЯТА:
    (Слави Бинев)
    Форма за търсене
    Ключова дума