Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисия по икономическа политика и туризъм
1. Представяне на ръководството на Комисията за защита на потребителите и приоритетите в работата й за 2015 г.
2. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 1 април 2015 година, (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на ръководството на Комисията за защита на потребителите и приоритетите в работата й за 2015 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,20 ч. и ръководено от председателя на Подкомисията госпожа Даниела Савеклиева.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Уважаеми колеги, добър ден!
Първо да кажа „Добре дошли” на първото заседание на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите.
Ще ви представя ДНЕВНИЯ РЕД за днес:
1. Представяне на ръководството на Комисията за защита на потребителите и приоритетите в работата й за 2015 г.
2. Разни.
Предлагам Ви в точка втора да обсъдим предложението за Вътрешни правила, защото може да имате предложения по него, а пък сега да работим по правилата на Комисията по икономическа политика и туризъм, за да не бавим и нашите гости днес.
Имате ли други предложения за дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
Гласували: „За” – 6, „против” и „въздържали се” – няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към точка първа от дневния ред: Представяне на ръководството на Комисията за защита на потребителите и приоритетите в работата й за 2015 г.
Днес от Комисията за защита на потребителите при нас са господин Димитър Маргаритов – председател на комисията, Константин Арабаджиев – член на комисията, Константин Райков – член, Габриела Руменова и Емилия Елчинова – експерти в комисията.
Добре дошли! Поздравления, тъй като Вие сте и съвсем ново, прясно ръководство! Пожелавам Ви да имате много работа, но и да решавате проблемите на българските граждани като потребители.
От нас като комисия можете да получите и съдействие, и подкрепа за това, което Ви е необходимо. Вярвам, че ще работим в синхрон и в диалог, отворени сме за предложения и от Ваша страна, а пък Вие трябва да очаквате от нас и въпроси, и може би критика, когато се наложи.
Ще дам думата на господин Маргаритов. Заповядайте.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, от името на моите колеги и от мое име искам да благодаря за тази покана да се представим, да обявим накратко нашите основни приоритети и да отговорим на Вашите въпроси.
В началото накратко ще се спра на няколко основни момента, които ние с колегите вече имахме възможността, макар и за краткото време от встъпването ни в длъжност, да формулираме и да си дадем сметка единодушно, че си заслужава да вложим усилията си и да работим по тези приоритети.
На първо място, и във връзка с една от основните функции на Комисията за защита на потребителите ние смятаме, че трябва да сме много активни по отношение на защита на здравето и безопасността на потребителите, тъй като сме и контактна точка на Европейската система „Рапекс”, която, знаете, има функции и на уведомителен, и на оповестителен режим по отношение на опасните стоки.
Като такава контактна точка ние сме решени да имаме много ясно и силно взаимодействие с всички останали контролни органи, които имат функции в областта защита на правата на потребителите за различни видове стоки, и, разбира се, експлоатирайки възможностите, които системата „Рапекс” дава, да сме ефективни както на национално, така и на европейско ниво.
На второ място, бих казал, че ние сме решени да съсредоточим нашите усилия и в областта на защита на икономическите интереси на потребителите основно в подтемата, свързана с функцията на Комисията да проверява общи условия на договори, които се предоставят на потребителите за наличието в тях на неравноправни клаузи. Те биха застрашили или увредили техните права, особено като се има предвид, че в средата на миналата година са приети изменения в Закона за защита на потребителите, които разширяват обхвата на тази проверка, най-вече в области, свързани с финансови и застрахователни услуги. Ние смятаме, че трябва доста активно да работим в посока проверка на съществуващите общи условия. Там, където е необходимо, ще очакваме, разбира се, и съдействието на други органи, които взаимодействат по тези въпроси с нас, за да бъдем полезни максимално при отстраняването на такива неравноправни клаузи.
На трето място, бих могъл да кажа, че за нас е изключително важно това, което комисията има като функции и дейност в ролята й, така да се каже, на медиатор, особено предвид факта, че в Народното събрание е внесен и законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, който предвижда разширяване на обхвата на така наречените „помирителни производства”, като се предвижда да бъдат създадени с този законопроект и така наречените „секторни помирителни комисии”, пет на брой в различни области в, така да кажем, уверение на необходимостта от по-активно взаимодействие между търговци, браншови организации, от една страна, и потребители – от друга, за извънсъдебно разрешаване на споровете, които възникват.
Смятаме, че нашите усилия би трябвало да бъдат насочени в това да ангажираме чрез активен диалог с браншовите организации доброволното участие на търговците в тези помирителни комисии, може би, обяснявайки истината, че когато те са активни и отворени към клиентите, включително с желанието си за извънсъдебно решаване на спорове, би могло да се каже, че това ще допринесе като цяло за доброто развитие на пазара, а, разбира се, от наша гледна точка в максимална степен ще бъде защитен интересът на потребителите.
Има и други неща, върху които ние ще се фокусираме, но мисля, че на този етап това са някои основни програмни моменти, които ще следваме, и ще работим за развитието на отношенията в тези посоки.
Разбира се, администрирането на дейността също е важен въпрос, но, както вече казах, там вероятно ще ни е необходимо още известно време за запознаване с процесите, за да можем да повишим ефективността на администрацията и максимално добре да канализираме различните процеси, тъй като от малкото време, в което работим, видяхме, че действително комисията има много работа. Ние се надяваме, разбира се, да имаме много работа, която обаче сме длъжни да вършим по най-ефективния начин.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви.
Някой от членовете, ако има също да добави или да каже нещо? Ако не, колеги, ако имате въпроси.
Господин Бойчев, тъй като закъсняхте, в точка „Разни” ще приемем Вътрешните правила, тъй като по тях може да имаме разисквания и за да не чакат гостите.
Заповядайте.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Доколкото разбирам, тъй като те са с ново ръководство, малко ще бъде пресилено да очакваме кой знае какъв разговор да направим и да очакваме от тях за толкова кратък период да формират определена цел и приоритети в работата на Комисията. Затова исках да попитам: как ще постъпим с такъв тип институции? Регулярно ли ще ги викаме, защото има може би смисъл от такъв тип подход на работа, който да е през определен период, и тогава ще има смисъл да зададем дадени въпроси към тях, за да можем да изчистваме нещата и да има съдържание в това изслушване.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Смятам, че никой няма да бъде против това и мисля, че ще бъде в интерес и на Комисията, чиито членове сме ние, както на Комисията за защита на потребителите. Така че смятам, че е редно да бъдат периодични тези срещи.
Сега е чисто опознавателна и запознавателна, предвид това, че ръководството е съвсем ново и целта беше, както предложихме всички, да се запознаем с приоритетите в тяхната работа до края на годината. Ако имате и някакви други доуточняващи въпроси или нещо друго, можете сега да ги зададете, но, да, ще се постараем това да са периодични виждания между нас. Мисля, че през три месеца би било удачно да го правим.
Ние ще каним и други комисии, които са свързани с дейността на нашата парламентарна подкомисия.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Един въпрос, който касае и колегите от Комисията за защита на потребителите, и следващата комисия, която предвиждаме да бъде обект на разговор. Имаше намерения и заявки за законодателни промени в предходното Народно събрание, в посока обединение на Комисията за защита на потребителите с Комисията за защита на конкуренцията.
Отделно непрекъснато сме в процес на хармонизация на определени европейски директиви и изисквания. Знаете, че в частта на защита на потребителите не са никак малко и затова може би не знам колко време ще им трябва на колегите, но е добре да предоставят едно намерение към нас и оттук вече към Парламента, и едно виждане за работата на Комисията, нормативни промени, ако се необходими, да търсим определени законодателни решения в рамките на този мандат. Предполагам, че те ще обсъдят това виждане и намерение, което не казвам, не мога да преценя лично за себе си, дали беше удачно - да се слеят двете комисии, или да работят в този формат, но миналия път то беше дори подготвено на база законопроект и беше започнала неговата съгласувателна процедура по обсъждането.
Добре е ние като подресорна комисия, пряко имаща ангажименти към това, да знаем какви са намеренията и вижданията в тази посока, и, дето се казва, да сме в курса на нещата.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Желаете ли думата, господин Маргаритов, в тази връзка? (Неразбираема реплика.) Да, да.
Господин Ячев, заповядайте.
БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Колегата Бойчев всъщност повдигна темата, която и аз исках да повдигна, относно тази законодателна инициатива, която в миналото Народно събрание е спряла донякъде, но сега чувам, че отново е събудена и най-вероятно ще влезе в съгласувателен режим за обединение на двете комисии, предвид това, че техният обхват на дейност донякъде се припокрива. И тук бих искал да чуя мнението на новото ръководство на Комисията за защита на потребителите, ако, разбира се, вече имат някакво становище, според тях това добре ли е или ще ограничи функциите и ще попречи за нормалното функциониране на всяка една от тези комисии в техния обхват.
Освен това смятам, че малко може би по-често трябва да бъдат срещите и с двете комисии, защото това е целта, с която е създадена тази подкомисия всъщност, и обхвата на дейност е защита на потребителите и проблеми, свързани с монополите в България или с отношението монополисти и техни търговски партньори.
Така че, освен двете комисии - Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията, аз лично не се сещам, може би има и други институции, с които бихме могли да контактуваме и да разговаряме. Затова си мисля, че веднъж месечно поне една от двете комисии трябва да бъде канена на дебат, още повече че в момента различните парламентарни групи много интензивно внасят законодателни инициативи, свързани именно със защита на потребителите. Това са и промените, които минаха на първо четене в ГПК – чл. 417, и аз ще моля по-късно за едно становище на новото ръководство на комисията към този законопроект, и законопроекта на колегите от БСП за защита на потребителите, който също мисля, че мина тук на първо четене, в нашата комисия поне, и още редица други законопроекти, които вече са на дневен ред и са в режим на разглеждане в комисии.
Така че моето предложение е, и го подлагам тук на обсъждане, за едни по-чести срещи.
Освен това искам да попитам комисията, вижда ли като свое задължение и свой ангажимент към подкомисията на Народното събрание евентуално работа по конкретни сигнали, защото всеки един от народните представители, включително и членовете на подкомисията, са затрупани буквално с редица сигнали за защита на правата на гражданите от различни тип монополисти.
Разбира се, ние няма да превръщаме Комисията в бюро жалби и петиции, но все пак някои конкретни по-важни, значими проблеми биха могли да бъдат изпратени до тях и тук, в подкомисията, да получим и конкретен отговор, разбира се, и жалбоподателите.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря, господин Ячев.
Госпожо Ахмедова, заповядайте.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, имам два въпроса към ръководството на Комисията за защита на потребителите.
Първият въпрос е: вече имате ли изградени критерии за ефективността на Вашата работа? Защото като наша първа среща за мен е много важно да знам Вие какви цели сте си поставили, критериите, по които ще оценяваме Вашата работа. Така или иначе трябва да си бъдем съвместно полезни.
Вторият въпрос е: според Вашата преценка Вие работите с един набор от законодателство от десетина закона. Не съм ги броила, но горе-долу десетина със сигурност има. Какви промени според Вас трябва да има в рамките на това законодателство, с което Вие работите, за да може ефективността от Вашата работа да е максимална?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря.
Други въпроси имате ли, колеги?
Заповядайте, господин Маргаритов.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за ащита на потребителите): Благодаря.
Ще се опитам да отговоря накратко на всички въпроси и после, ако не възразявате, бих дал възможност и на колегите да добавят нещо.
Най-напред по въпросите, отнасящи се до взаимодействие-то, взаимоотношението и евентуално дублирането на функции на Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията. Аз лично нямам информация за подготвян бъдещ законопроект, който предвижда обединяването на тези две административни структури, но мога да кажа мнението си като експерт, който е работил в областта най-вече на обществените поръчки досежно въпроси, които са от компетентността на Комисията за защита на конкуренцията, че всъщност според мен тези два органа имат доста различни функции. Комисията за защита на конкуренцията както като антимонополен орган, така и като една, да кажем, по-специфична юрисдикция, която правораздава по въпроси, свързани с процедури за възлагане на обществени поръчки, работи в тази сфера. Докато, запознавайки се и виждайки сферата на дейност на Комисията за защита на потребителите, както стана ясно, и огромната тематика, многообразието на обществени отношения, самият факт, че се регулират тези обществени отношения от повече от десет нормативни акта на законово равнище, на подзаконово те може би са десетки, смятам, че тази комисия определено има свои функции, мисия и нашата цел е да бъдем наистина максимално ефективни.
По отношение на въпроса, свързан с евентуални наши предложения и анализ на законодателството за нормативни промени или затова какви инициативи бихме имали и бихме отправили, по-скоро тук бих изразил в аванс благодарността си към Вас за създаването на подкомисията и възможността да се работи ще ни позволи да представяме на Вашето внимание идеи, които касаят евентуални нормативни промени и то регулярно, толкова често, колкото Вие прецените.
А относно сигналите, с които разполагате, уважаеми народни представители, разбира се, че на нас това ни е работата – да реагираме по всеки един конкретен сигнал или жалба на гражданин, когато са застрашени или направо нарушени правата му на потребител. Така че можете да разчитате от наша страна да си вършим работата съвестно и отговорно.
По отношение на критериите за ефективност, бих казал, че в момента ние наистина набелязваме приоритети, които би следвало да изпълняваме. Тези приоритети, разбира се, в най-голяма степен произтичат от законовата рамка и от това какви функции са вменени на Комисията. Към момента вече има разработена програма за работа на Комисията през 2015 г., в която са посочени и конкретни цели, и срокове за тяхното изпълнение.
Ние като ръководство на Комисията за защита на потребителите смятаме, че трябва да се направи обстоен анализ на програмата и на целите, и където е необходимо – да бъдат оптимизирани, но можете да разчитате по всяко време да отговаряме на въпроси, свързани с ефективността на нашата работа и с критериите, по които смятаме, че можем да работим, за да бъдем максимално ефективни.
Колеги, ако Вие желаете нещо да кажете.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря.
Имате ли да допълните нещо? Заповядайте.
КОНСТАНТИН РАЙКОВ (член на Комисията за защита на потребителите): Съгласно изискването на закона един от членовете на Комисията трябва да е юрист, в случая това съм аз. (Реплика.) Да, и председателят.
Това, което искам да кажа, е, че дотук въпросите бяха повече във връзка със законодателство или с наши програми, нашето виждане относно предлагане на проекти за промяна на законите.
Това, което искам да кажа, е, че е необходимо да се променят доста закони. Доколкото съм запознат, в Комисията са изготвени вече такива препоръки, като естествено Ви благодаря за готовността да ни помагате в тази дейност. Както знаете, ние нямаме законодателна инициатива, тоест единственият начин да се постигнат тези промени е или чрез народни представители, или чрез министъра на икономиката, който е органът, към който сме ние.
Що се отнася до ефикасността, в комисията има изработен анализ по проект „Административен капацитет”, който наистина дава препоръки за критериите, по които да се изчислява тази ефективност и ефикасност. За съжаление, за да се изпълнят тези препоръки ще е необходим, естествено, бюджет, като намерение на комисията е да не се утежнява държавният бюджет на Република България, а да се търсят различни форми на финансиране от европейските фондове.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря и аз.
Имам един въпрос. Тъй като знам от медиите, че за миналата година са извършени около 35 хиляди проверки и инспекции, специално от Комисията, имате съставени актове и наказателни постановления, въпросът ми е сега, от началото на годината, колко са, ако имате такава информация, и има ли за миналата година например неразгледани жалби или недовършени в процеса на работата производства? Тоест доколко капацитетът на Комисията чисто административно може да покрие всички сигнали и жалби, които получавате?
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря.
Аз ще дам възможност на госпожа Емилия Елчинова, която е главен директор на Главна дирекция „Контрол на пазара” – основната административна структура в Комисията, да даде конкретната информация, която представлява интерес за Вас, но от това, което ние с колегите наблюдаваме в тези няколко дни, можем да кажем, че наистина обемите са много сериозни. Много сериозни!
И без това да Ви прозвучи като искане за нещо повече от това, което към момента представлява Комисията и като състав, и като бюджет, мога да кажа, че безусловно, за да се повиши ефективността, и за да може тя да се разпростре адекватно в новите области, в които ще ни бъдат възложени функции, просто ще трябва и подкрепа.
Но както каза и колегата Райков, засега ние сме твърдо решени да правим всички възможни опити и да впрегнем усилията си в осигуряване на програмно финансиране, защото съзнаваме, че може би в много сектори има такива проблеми, но те няма да се решат, ако всички просто очакват държавата да им помогне.
Иначе истината е, че в последните няколко години съставът не е увеличен, дори може би от три-четири години насам е намален, а пък работата по закони, които имат отношение към дейността на Комисията за защита на потребителите, е нараснала тройно.
Госпожа Елчинова, ако позволите.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря.
Само да уточня. Въпросът да не го приемате като предложение вече за някаква финансова помощ, в никакъв случай. Просто искам да знам ефективността на работа на самата администрация към Комисията, доколко там може нещо да се подобри, но все пак и обемът на работа наистина никак не е малък.
Госпожо Елчинова, заповядайте.
ЕМИЛИЯ ЕЛЧИНОВА (главен директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“): Да, благодаря.Уважаеми дами и господа, от началото на годината до момента без да бъде точно за месец март, но в общи линии приключваме и март, първото тримесечие на проверка от Комисията за защита на потребителите, над 5 хиляди проверки мога да кажа, че са към момента, от тях 2100 са в зимните курорти, защото, както всички знаете, това е сезонът, през който най-много се посещават Пампорово, Банско и Боровец.
Тези проверки, които сме извършили до момента, са съобразени с план-програмата и секторното законодателство по групи стоки, към които Комисията за защита на потребителите има конкретни компетенции.
Извън тези проверки има анализирани неравноправни клаузи на общи условия на договорите за организирани пътувания с обща цена основно, защото те не са включени в тези проверки. Бих могла да кажа, че почти във всички договори са налице две-три неравноправни клаузи, отправени са препоръки, намираме разбиране от страна на туристическия бранш, коригират се, така че това говори за колективните искове, които Комисията е завела от началото на годината. Те са по-малко, защото довършваме част от процедурите от 2014 г., но за 2014 г. мисля, че са 27 колективни иска. Това изобщо не е малко на фона на договорите, които сме разгледали. Това са заведени искове за колективните интереси на потребителите срещу търговци, които не са се съгласили с препоръката на Комисията, че са налице неравноправни клаузи, тъй като нашата комисия може да се произнесе в посока съмнения за неравноправни клаузи, а вече съдът ще каже дали тя е неравноправна и естествено, ако са неравноправни, тези клаузи са нищожни.
Мисля, че в частта на телекомите имаме заведени колективни искове, естествено няма да спомена името на фирмата, както и фирмите, предоставящи цифровизация, телевизии по конкретните райони. Имаме и колективни искове, които трябва да приключат, във връзка с ЕРП-тата.
Във ВиК сектора изцяло са променени общите условия.
Мисля, че това е към момента, което бих могла да изложа. Мога и още много неща да кажа, в смисъл относно контролната дейност, но не мисля, че е подходящо в момента.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви.
Господин Пейчев имаше въпрос.
ЧАВДАР ПЕЙЧЕВ: Благодаря, госпожо председател.
Интересува ме какво е технологичното време за реакция при получаване на сигнал за нередност – като първи въпрос. Задавам го предвид натовареността, която има комисията, и евентуално затруднена работа, от тази гледна точка.
И като втори въпрос, по-конкретно ме интересува при получаване на сигнал за предлагане на опасна услуга, за колко време се реагира и при евентуално реално установяване на предлагането на опасната услуга, технологично за колко време се спира нейното предлагане? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Господин Маргаритов, Вие ли ще отговорите? Заповядайте.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря.
След това може би, ако има пропуск, кратичко ще ме допълни госпожа Елчинова.
По принцип ние трябва да реагираме по жалбите, които ежедневно постъпват в Комисията за защита на потребителите в едномесечен срок. Не казвам, че този срок трябва да бъде по-дълъг и така нататък, но може би е въпрос, върху който трябва да се помисли във връзка с процесите общо по оптимизиране на работата.
А относно сигнала за опасна услуга, тъй като успях да се осведомя вече, че само в нашето законодателство в европейски контекст съществува контрол върху опасните услуги, в останалите държави – членки той се разпростира единствено върху опасните стоки, Комисията също трябва да вземе решение в едномесечен срок, и ако предприема действия, то те биха могли да бъдат както за временно спиране на предоставянето на тази услуга, докато съответният търговец докаже, че тя е безопасна, така и в случаи, които за съжаление точно поради факта, че опасните услуги не са уредени в останалата част от европейското законодателство, критериите за преценка са все пак малко по-обтекаеми, ако мога така да кажа, но може да се стигне при наличието на такива преценки и до забрана на опасната услуга.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря.
ЕМИЛИЯ ЕЛЧИНОВА (главен директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“): Ако мога само да добавя.
Да, абсолютно, това, което казва господин Маргаритов, е така, но мога да добавя, че когато в контекста на услугата е опасна стока, по-бързо реагираме.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря.
Колеги, имате ли други въпроси?
Господин Ячев има думата.
БОРИС ЯЧЕВ: Все пак в точка „Разни” във Вътрешните правила на Комисията ще разгледаме механизма на взаимодействие на КЗП и другата комисия – за защита на конкуренцията, но иска ми се да има и обратната връзка, тоест самите комисари и комисии да са по-активни към Подкомисията.
Няма да скрия от Вас, че споделям мнението на част от народните представители, че трябва един по-засилен парламентарен контрол върху тези две комисии – специално за Комисията за защита на потребителите. Знаете, че част от депутатите споделят мнението, че това е Комисията, която трябва да бъде избирана от Народното събрание, предвид нейния мандат и правомощия, така както са повечето, да не кажа всички останали комисии.
И понеже на този етап това няма как да се случи, една по-засилена форма на парламентарен контрол в лицето на тази подкомисия, която макар и малка, трябва да бъде осъществена.
Така че не просто ние да подаваме сигнали и въпроси, да искаме оценки по различни законодателни инициативи, а може би една активна обратна връзка от страна на Комисията, свързана с евентуален отчет за извършени проверки, за онова, което трябва да бъде променено в законодателството, което да улесни и направи по-ефикасна работата на Комисията за защита на потребителите. Всичко онова, което Вие бихте търсили в лицето на един нормален партньор, който може да помогне със законодателни инициативи.
Разбира се, от наша страна пък ще бъде контролът, заради който така или иначе тази Подкомисия е създадена, именно с тази функция. Казвам го просто като препоръка.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря, господин Ячев.
Аз също започнах с това и мисля, че интересът е взаимен в случая, така че ние сме насреща. Имате в наше лице един партньор. Защото мисля, че и каузата ни е обща – първо да защитим гражданите като потребители. Така че можем да си бъдем взаимно полезни и критиката винаги да бъде и градивна.
Госпожо Ахмедова, заповядайте.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Един по-конкретен въпрос искам да задам.
Тъй като съм и в Комисията по земеделие, на последното ни заседание обсъждахме един такъв проблем във връзка с доставката на храни, поръчани по Интернет. В тези случаи Агенцията за безопасност на храните е в невъзможност да проверява точно с какво качество и какво се доставя.
Във връзка с това Вашите правомощия достатъчни ли са за защита на потребителя? Точно как бихте реагирали на такива случаи?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Заповядайте, господин Маргаритов.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря.
Съгласно действащото законодателство Комисията за защита на потребителите няма компетентност и функция по отношение на храни. Ние бихме могли да имаме косвена ангажираност, доколкото сме контактни точки по системите за оповестяване, които споменах в началото. Но фактически може би това е един много навреме зададен и добър въпрос, тъй като ако там има известна празнота в действащото законодателство, ние ще се опитаме да предложим разумни решения в контекста на цялостното градивно общуване, за което благодарим още веднъж.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря.
Искате да добавите нещо ли?
КОНСТАНТИН РАЙКОВ (член на Комисията за защита на потребителите): Да, искам да добавя.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Заповядайте.
КОНСТАНТИН РАЙКОВ (член на Комисията за защита на потребителите): Абсолютно подкрепям председателя в това, което каза, но към Комисията има специализирана дирекция, която следи точно жалбите на гражданите относно Интернет търговията като цяло. Мога да Ви кажа, че това е една от най-натоварените дирекции.
Когато се получи сигнал по конкретна доставка или стока по Интернет, ако не е в прерогативите на самата комисия да се направи тази проверка, естествено сигналът се препраща към Агенцията по храните, която е компетентна да контролира съответната доставка.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря.
Колеги, имате ли други въпроси? Няма.
В такъв случай да Ви благодаря, че бяхте днес тук, при нас. Ще се виждаме често, както стана ясно.
Желая Ви ползотворна работа, лек и успешен ден!
Благодаря.
Преминаваме към следващата точка от дневния ред: РАЗНИ.
В тази точка ще разгледаме Вътрешните правила за дейността на постоянно действащата подкомисия. Получили сте проекта на мейлите си. Това е предложението.
В Ъ Т Р Е Ш Н И П Р А В И Л А
за дейността на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисия по икономическа политика и туризъм
Чл. 1. Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисия по икономическа политика и туризъм, наричана по-нататък „подкомисията“, организира и провежда своята дейност съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) и настоящите вътрешни правила.
Чл. 2. Подкомисията има 8 члена, един от които е председател.
Чл. 3. (1) Председателят на подкомисията ръководи заседанието и дава думата за изказване на народните представители.
Чл. 4. (1) Заседанията на подкомисията са редовни и извънредни.
(2) Дневният ред, периодичността и продължителността на заседанията на подкомисията се определят от нея.
(3) Подкомисията се свиква на заседание от нейния председател по негова инициатива или по искане най-малко на една трета от членовете й, или от председателя на Народното събрание.
Чл. 5. (1) Заседанията на подкомисията са открити, освен ако подкомисията не реши друго.
(2) Подкомисията може да реши отделни заседания да бъдат закрити.
(3) На заседанията на подкомисията се водят пълни стенографски протоколи, които се подписват от председателстващия и водещия протокола.
Чл. 6. Председателят на подкомисията обявява писмено дневния ред, часа и мястото на заседанията на определените за това места в Народното събрание или срещу подпис на техните членове.
Чл. 7. (1) Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите заседава, когато присъстват повече от половината от членовете й. Ако 15 минути след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, подкомисията може да заседава и при наличния състав, когато той е не по-малко от една трета от всичките й членове.
(2) Решенията на подкомисията се вземат с мнозинство от присъстващите членове.
(3) При провеждане на заседание членовете на подкомисията се подписват в присъствен лист.
Чл. 8. По въпроси, неуредени в настоящите вътрешни правила за дейността на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите, се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Настоящите вътрешни правила за работа на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм са приети на заседание на подкомисията, проведено на 1 април 2015 г.
Имате ли други предложения към него? Разбирам, че няма.
Моля да гласувайте.
Гласували: „За” – 7, „против” и „въздържали се” – няма.
Благодаря Ви.
Вътрешните правила за дейността на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм се приемат.
Само секунда, искам да Ви кажа кога да планираме следващото събиране на Комисията.
Предвид това, че следващата седмица ще имаме заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм, ако искате, веднага след празниците, за да изслушаме и Комисията за защита на конкуренцията. Ние сме на работа на 22-и, ако не се лъжа. Единият вариант е на 23-и, другият, ако не е дълго заседанието на Комисията по икономическа политика и туризъм - на 22-и, да направим заседанието след това. И аз мисля, че може би ще е по-удобно, поне ще сме тук. Малко от нас имат други комисии в сряда, предполагам. (Реплика.)
Да, бързо свършваме в Комисията по икономическа политика и туризъм.
Тогава за 22-и пак ще получите уведомление по имейлите, ако не възникне нещо междувременно.
Заповядайте, госпожо Ахмедова.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Госпожо председател, при последната ни среща се бяхме разбрали да искаме от тези комисии, с които ще се виждаме, концепция, виждания, защото това, което днес направиха, е пълно губене на време. Нямаше никаква конкретика и заседанията ни стават безсмислени.
Затова, когато ги каните, ги предупреждавайте да дойдат с някакъв материал. И за следващия път, когато същата комисия ще бъде поканена, да дойдат с анализи, критерии, предложения, защото и Вие бяхте член предишния път, знаете, че в тази комисия се работи, не е алабалистика...
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Да, така е, абсолютно съм съгласна.
Предвид това обаче, че те наистина са от броени дни, като ново ръководство, мисля, че следващият път ще бъдат по-подробни, а иначе и уведомлението беше именно такова – че очакваме от тях концепция, как ще работят.
Благодаря Ви.
Друго имате ли в т. „Разни”? Няма.
Благодаря Ви, колеги. Лек и успешен ден!
Закривам заседанието.
(Закрито в 15.00 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОСТОЯННО ДЕЙСТВАЩАТА ПОДКОМИСИЯ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Даниела Савеклиева
Стенограф:
Божидарка Бойчева
(Файлът съдържа 33 874 знака)