Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисия по икономическа политика и туризъм
1. Представяне на Доклад за дейността на Комисията за защита на потребителите през 2015 г., № ПГ-620-00-5, внесен от Комисията за защита на потребителите на 31 март 2016 г.
2. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 13 април 2016 година, (сряда) от 14.30 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на Доклад за дейността на Комисията за защита на потребителите през 2015 г., № ПГ-620-00-5, внесен от Комисията за защита на потребителите на 31 март 2016 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14.30 ч. и ръководено от председателя на подкомисията госпожа Даниела Савеклиева.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Уважаеми колеги, скъпи гости, откривам днешното редовно заседание на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите.
Днес предложението ни за дневен ред е от една-единствена точка:
1. Представяне на Доклад за дейността на Комисията за защита на потребителите през 2015 г., № ПГ-620-00-5, внесен от Комисията за защита на потребителите на 31 март 2016 г.
2. Разни.
Имате ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
Гласували: "за" – 6, "против" и "въздържали се" - няма.
Дневният ред се приема.
Преди да пристъпим към точка първа да честитя и аз рождения ден на господин Мартин Димитров, благодарение на което тук имахме едни приятни емоции.
Преминаваме към точка първа от дневния ред: Представяне на Доклад за дейността на Комисията за защита на потребителите през 2015 г., № ПГ-620-00-5, внесен от Комисията за защита на потребителите на 31 март 2016 г.
На комисията днес гости са: господин Димитър Маргаритов – председател на Комисията за защита на потребителите и господин Константин Арабаджиев – член на Комисията за защита на потребителите.
Очакваме и представители на граждански организации, но тъй като приключихме по-рано с основната комисия, затова започваме малко по-рано заседанието на подкомисията.
Уважаеми господин Маргаритов, всички членове на комисията сме запознати с доклада. Беше ни разпратен и сме го прочели. Затова ще Ви помоля в резюме или, ако имате нещо, на което Вие бихте искал да наблегнете, да го изкажете.
Заповядайте.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря Ви, госпожо председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители, благодаря за поканата и затова, че имаме възможността пред вас, като пряко ангажирани с това да осъществявате и мониторинг върху дейността на нашия орган, ние да представим накратко резултатите от тази първа за нас година в настоящия състав на Комисията за защита на потребителите.
А на народния представител, който днес има празник, най-добри благопожелания, преди всичко здраве и много успехи, разбира се.
И така, накратко. След като наистина всички изложени в доклада факти, цифри, статистика са станали известни на уважаемите народни представители, аз бих искал да кажа две – три неща, които считам за важни и които по-скоро определят тенденциите в нашата работа през изминалата година и дават насоките в нашата работа за следващия период.
На първо място, още с встъпването ми в длъжност аз и моите колеги заявихме, че нашата основна цел ще бъде да бъдем активни и да бъдем открити и достъпни за потребителите. Мисля, че в тази посока успяваме да изпълним това свое обещание, което същевременно, разбира се, е и задължение. Статистиката го показва през призмата на това, че са получени през изминалата година над 20 хиляди жалби и сигнали. За първи път минаваме прага от 20 хиляди на годишна база и съответно са извършени близо 40 хиляди проверки както по тези жалби и сигнали, така и по различните кампании, които ние проведохме в хода на изминалата година.
Активността според мен имаше своя ефект, тъй като статистиката ни показва, че на годишна база броят на нарушенията, които ние сме констатирали и съответно санкционирали, намалява с около 10 на сто. Това е оптимистична тенденция, защото, когато има активност и когато има очевидно една подобряваща се комуникация между институцията и потребителите, от една страна, ако щете, търговците, от друга, неминуемо това поражда и положителния ефект.
Само да спомена, че там, където се наблюдават най-добрите тенденции като намаляване броя нарушения, това е на първо място в сферата на туризма. В последните години с около 50 процента намаляват случаите, в които се предоставят туристически услуги в некатегоризирани обекти. И второто, още по-добре звучаща перспектива, намаляване на нарушенията с около 35 процента в сферата на онлайн търговията през последното тримесечие на 2015 г. спрямо първото тримесечие на 2015 г.
Това може би означава, от една страна, подобряване на ефективността на контрола, от друга страна, си го обясняваме и с обстоятелството, че все повече търговците, които предоставят онлайн услуги и продават своите стоки онлайн, научават актуалните правила на действащото законодателство и са склонни да ги спазват. Основно, най-често срещано нарушение беше съкращаването на срока за упражняване правото на отказ от закупена стока. Но това се дължеше и на факта, че – знаете – до 2014 г. действително този срок беше седем дни, а сега вече е 14 дни. Тоест, тук по-скоро сме свидетели на наистина едно усъвършенстване на самите търговци, които прилагат закона такъв, какъвто е.
По отношение на самата администрация вие знаете, че подходихме с доста внимание, с необходимата административно -бюрократична култура, ако смея така да кажа. В основни линии екипът е запазен, тъй като установихме, че действително в по-голямата си част колегите са професионалисти, които са трупали своя опит с години и имат познания по отношение на материята, по отношение на това какво и как трябва да се извършва. Така че с някои несъществени ходове по оптимизиране на дейността смятам, че като цяло не сме създали условия за някакво притеснение или сътресение. Максимално ефективно колегите са съумели да свършат работата, която имат.
По-скоро, за да не се спирам повече на конкретни неща от доклада и отчета, бих искал да кажа за това, което непосредствено ни предстои и за което вие своевременно ще бъдете информирани в хода на дейността. Очевидно предстои активния летен сезон. Първоначалните данни показват, че той ще бъде успешен. Надявам се да е такъв, с много по-добра посещаемост от предходния и в този смисъл ще прегрупираме отново нашия капацитет, така че да има активно присъствие още от средата на месец май по Черноморието, в големите курорти и в по-малките населени места.
Отново имаме идея да ситуираме временни приемни най-малко в трите големи курорта плюс градовете, в които така или иначе имаме регионални структури, а като мобилни офиси – и в по-малките населени места, тъй като там полезното е, че по-често гражданите се обръщат към нас за консултация и ние имаме възможност да им я дадем, включително информационни материали, които подготвяме, да ги упътим как би трябвало да постъпят, когато имат някакви относително лесни за решаване проблеми с търговци. А, ако не успеят да се справят, разбира се, това, че ние сме там, на място, им дава възможност по-бързо да се свържат с нас.
Това плюс присъствието ни в търговските обекти по задаващите се празници. Вече сме инициирали съвместни екипи с Българската агенция по безопасност на храните, тъй като по-чувствителните – около Великден – сектори са свързани и с продажбата на хранителни продукти. А там без съдействието на колегите не бихме били максимално ефективни. Така че тези съвместни проверки предстоят сега, около 1 и 6 май, а останалите неща са си по-скоро като регулярна дейност, която ние продължаваме да извършваме.
След като Народното събрание – вероятно скоро – приеме окончателно на второ четене и новия закон за ипотечните кредити, както е известен той, знаете, че нашата комисия ще има също така функции по осъществяване на контрол частично и по този закон съвместно с Българска народна банка. Така че функциите ни се уплътняват в някаква степен, но ние ще се стремим да бъдем максимално ефективни и полезни. Надявам се, че сме набрали една първоначална скорост и ще се опитваме все повече да вдигаме оборотите.
Ако има въпроси, сме насреща с колегата. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Маргаритов.
Колеги, имате ли въпроси? Явно всичко ни е ясно и докладът наистина е доста изчерпателен.
Имате ли сравнителна база от 2014 и 2015 г. като брой наказателни постановления, приходи от тях, брой проверки?
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Да, ние изработихме междувременно и една такава информация, която аз ще ви предоставя сега. Ако, след като се запознаете с нея, считате, че има и допълнителни неща, които биха могли да бъдат включени, ние сме на разположение и можем да допълним тази сравнителна информация. Така че ще ви я предоставя сега.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Маргаритов.
Колеги, имате думата.
Господин Ячев, заповядайте.
БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател!
Госпожо председател, уважаеми представители на Комисията за защита на потребителите! Безспорно докладът е изключително обемен и много интересен. Обхванал е според мен основните дейности на комисията през изминалата година.
Аз имам два много бързи и конкретни въпроса. Как Комисията си взаимодейства с други комисии, които работят общо взето в същата сфера – относно запазване права на потребители или на граждани? Имам предвид примерно Комисията за защита на личните данни, Комисията за защита на конкуренцията, Комисията за финансов надзор евентуално, защото не видях в доклада такава информация. Явно не е и било обект на отчетност тази дейност – взаимодействие с останалите контролиращи органи.
Вторият ми въпрос е по-скоро предложение. Имате ли някакви идеи във връзка с усъвършенстване на законодателството по отношение на защита на потребителите, които ние като народни представители бихме могли да внесем, но да бъдат инициирани от вас на базата на тази едногодишна практика, която вече имате. Имам предвид идеи, свързани с това достатъчно ли са вашите правомощия, достатъчни ли са санкциите, които Комисията може да налага, обхвата на проверките, които правите – нещо, което да помогне комисията да си върши по-нормално работата.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Ячев.
Заповядайте, господин Маргаритов, за отговор.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря Ви, госпожо председател!
Ние взаимодействаме с наши сродни институции основно по линия на извършване съвместни проверки. В този смисъл най-активно може би работим с Българската агенция по безопасност на храните, с Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, както и с Националната агенция по приходите. За миналата година мога да кажа, че имаме добри резултати от съвместните проверки, особено по време на активния летен сезон. Всъщност тогава взаимодействаме най-добре, защото има и такъв тип дейности, които предполагат, че сама по себе си всяка една от тези институции може вероятно да констатира някакви проблеми. Ако това взаимодействие действително не е разработено като отделен сегмент в доклада, по-скоро го отдавам на някакъв технически пропуск. Но такава информация и то подробна можем да предоставим. Да, действително може би с Комисията за финансов надзор по-рядко имаме допирни точки, макар и с тях да сме също в контакт. С Комисията за енергийно и водно регулиране, с Комисията за регулиране на съобщенията също сме във взаимодействие и най-малкото поради факта, че след влизане в сила на последните изменения в Закона за защита на потребителите ние имахме задължението да структурираме секторните помирителни комисии, които вече са нотифицирани и в Европейската комисия.
Тук искам да подчертая, че имахме отлично взаимодействие с всички регулатори по повод номинирането на представители за участие в секторните помирителни комисии. Така че, оттук нататък остава само да започнат работа по конкретни казуси и да се надяваме, че резултатът от работата по тези конкретни казуси ще бъде както едни добри помирителни споразумения за конкретните потребители, така и основа за много други добри практики – пак във взаимодействие с колегите ни от другите институции, имащи отношение към потребителската защита.
На втория въпрос, да, ние имаме идеи, включително анализираме идеи за промени в законодателството, които са били обсъждани и в по-предходни периоди, и когато сме напълно готови, ще ги представим, като дори и за нас е чудесно, че вие предлагате протегната ръка за съдействие по повод възможността да бъде оптимизирана нормативната уредба.
Нещо, което аз ще си позволя да засегна конкретно, е свързано с една идея за нормативна промяна, която се обсъжда все още на фаза публично обсъждане, но тя касае Закона за туризма. Има идея там да бъде променен моделът, по който се извършва контролът върху качеството на туристическия продукт, като бъде създадено специално звено от Министерството на туризма, което би следвало да извършва контрола по спазване на изискванията, които произтичат от наредбата за категоризацията на туристическите обекти и преди всичко на местата за настаняване, нещо, което към момента се осъществява от Комисията за защита на потребителите.
Ние сме изказали становище, включително и писмено. То е изпратено до министъра на туризма и нееднократно е коментирано в публично обсъждане и във формати, които са били организирани по този повод.
Тук по-скоро считаме, че не бива да бъде извършена промяна, която да направи реално така, че всъщност контролът върху качеството на туристическия продукт да отиде там, където се издават самите разрешения, защото това според мен би означавало едно канализиране на две дейности в една институция и би създало някои сериозни рискове.
Нашата комисия – без това да звучи като самореклама тъй като в голяма степен е наследено от нас като актуален състав – през годините е изградила доста добър капацитет за контрол и всъщност резултатите, включително и тези, които са посочени в нашия доклад, го показват.
Това е нашата позиция по това предложение за нормативна промяна. А по отношение на това, което ние бихме инициирали, да, тук има и конкретни неща, които са свързани със санкциите, с възможността те да бъдат или завишени, или да се определят на принципа, на който се определят, когато санкционен орган е например Комисията за защита на конкуренцията, представляващи проценти от годишен оборот и т.н.. Защото действително при нас най-малко възпиращ ефект като че ли имат санкциите, които към момента не са особено високи.
Аз не съм привърженик на това, че единствено високата санкция е гаранция за спазването на нормативната уредба, но все пак може би като комплекс от фактори, които влияят върху това, този елемент също не е за подценяване.
Благодаря още веднъж. Ще имаме готовност скоро да предоставим и такива предложения.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Маргаритов.
Колеги, имате ли други въпроси?
Към нас се присъединиха и представители на граждански организации. Ние започнахме малко по-рано заседанието, но така се стекоха нещата.
Добре дошли и на вас: Мария Ассими – Обществен съвет, Цветанка Илиева, Ваня Божинова, Иван Александров, Стоян Грозданов и Любомир Кирилов.
Имате ли други въпроси? Заповядайте.
Моля да се представите.
МАРИЯ АССИМИ (Обществен съвет): Току-що идваме от Общинския съвет, където бяхме във връзка с повишаване цената на билетчетата за градския транспорт. Възмутена съм като гражданка на София, родена в София. Господин Стойнев, заседанието на комисията беше 15 минути. Съветниците не приемат. Аз попитах Стоян Александров, защото живееше в нашия квартал: какво е това отношение към тези, които си плащаме данъците? Такова отношение? Потресена съм. Добре че се обадиха от телевизии, за да си кажем мнението. Не искам да ставаме за резил. Не може така да постъпваш ти с гражданите на София. Въпросът беше за цената на билетите. Вместо с точка 1 започнаха с точка 8. Стигат до точка 1 и кой от тях против – протокол не се води. Нещо грозно, грозно.
Най-напред искам отговорност от моята партия, за която гласувам. Господин Маргаритов, днес в КЕВР от 10.30 ч. се обсъждаше цената на водата в столицата. Знаете, че трябва да стане доста по-скъпа. Аз присъствах в КЕВР по повод на какво?
На 4 април спират водата за планов ремонт от 9.00 ч. до 18.00 ч, а казаха, че може да продължи и след това, като пише, че ако продължи повече, ще ни докарат водоноска. Имаше официално съобщение. Благодаря им. Към 8.45 ч. започнах да пълня шишета с вода. Съжалявам, че го подарих, помолих господин Иванов да пие от водата. Той отказа. В 8.45 ч. започвам да пълня шишета. Има минерална вода в къщи, но трябваше за миене и други неща. В един момент съпругът ми бърза, идва и пита: ти сложила ли си нещо във водата? Водата синя, както едно време се слагаше синка във водата, по-светъл от този цвят с пяна – такава беше водата. Звъня на „Софийска вода“, защото се тегли от водата, знаете историята за Г.М. Димитров – да не я разказвам – и в този момент, в който аз звъня и казвам: чакам да ми отговорите. Имаме пет бебета, слава на Бога, във входа, казвам: много ви моля, кажете има ли нещо, за да знаем как да я ползваме тази вода и дали да я ползваме. Нямаме отговор. Звъня втори път, защото трябваше да отида в Комисията по енергетика. Казвам: много ви моля, кажете. Отговор пак не получаваме. Те казват: госпожо, сигурно само Вие се обаждате. Казвам: ние се разбрахме със съседите, ние всички започнахме да контактуваме, за да разберем защо е тази синя вода. Казвам им: разбрахме се аз да ви звъня, вие да ми дадете отговор, за да знаем какво да правим. В този момент те ми казват: сигурно това е вашият тръбопровод. Казвам: госпожо, щранговете са сменени, грамотен технически човек съм. Нашите пък тръби са с полипропилен, с нови тръби. Ремонтът беше преди една година. Тя казва: вие сигурно имате отделен водопровод. Казвам: да Ви кажа ли? Сигурно Бойко Борисов няма индивидуален водопровод, та камо ли аз – госпожа Никой!
Това ме амбицира, звъннах навсякъде – по ХЕИ, за да занеса проба. Занесох проба. Ето ги резултатите. Днес по всички телевизии ще ги гледате. Оказа се, че наистина водата е замърсена. Ще ви дам да ги видите. Господин Димитров е по-близо, ще му ги дам. „Вкус – неприемлив“. Десет пъти ме питаха по телефона. Не се смейте! Жалко е, защото всички можем да попаднем на тази вода.
И хлор - бяла вода съм виждала с хлор, виждала съм кафява, виждала съм сива, бежова, но синя не бях виждала и то с пяна. Пробата излезе. Чаках търпеливо. Водата е все едно синка си сложил вътре. Чакахме микробиология. Но за микробиологията бяха необходими максимум до три часа заради бактериите. Ето ги отговорите – официалните.
Направих жалба в „Софийска вода“, като в жалбата питам колко обаждания е стандартът на „Софийска вода“, за да вземат по внимание? Знаете ли какъв беше отговорът, французинът: да не ги даваме в „Господари на ефира“. Мен ме е срам, Питам: какъв е стандартът?
Вие сме смеете. Но аз не съм човек, който се заяжда. Искам да се решат проблемите. Искам лично да ни приемете, да обърнете внимание, защото вие сте нашият защитник и парламентът. Като вие не ни защитавате, не можете да си получавате само заплатите, без да ни защитавате. Днес им предложих водата. Французинът остана много изненадан. Аз им занесох и им дадох вода. Питам ги: какъв е стандартът? Знаете ли отговора на господин Гълъбов? Сигурно е от някое казанче! Тоалетно казанче е всмукнало! Казвам му: не го казвайте пред телевизиите. Ако питейната вода е на комшиите от казанчето, Бога ми, защо живея в София.
Питам: в България ли живея? Ето ги документите. Виждате, че това е бланка на „Софийска вода“, официално с подписите на съседите. Там само дето не ме набиха.
Останах възмутена от поведението. И днес французинът каза: ще коригираме, моля ви не ходете по телевизиите, не се оплаквайте. Не може вие да искате по-висока цена на водата. Нека да има. Аз прочетох доклада им. Такива разминавания в доклада има, добре че даде предложение една друга колежка, която помоли, когато има ремонт, след това тръгва кафявата вода, поне някакви кубици от тази вода да бъдат намалявани. Не кубици, а литри да бъдат намалявани, защото тече кафява вода. Тя ти запушва и пералня, и всичко.
Аз съм убедена, че и господин Маргаритов ще обърне специално внимание.
Много благодаря и на вас за нужното внимание, което ни отделихте, но не може да се взима безотговорно решение.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Сигурна съм, че ще се обърне специално внимание на този случай.
МАРИЯ АССИМИ: Казват, че 573 лв. е издръжката на едно семейство. Дай, Боже, едно четиричленно семейство да има 2400 лв. доход. Моля Бога да е така. А 5.12 лева се предлага цената на водата, като тенденцията е – знаете – господин Бойчев, Вие поне бяхте там и имате представа – след Нова година се предвижда между 8.20 и 10 лв. да бъде кубик вода. Тогава няма да се къпем. Безобразие.
По отношение на парното. Аз искам и парламентът да обърне внимание, много сериозно внимание. Изчела съм всички доклади и на „Софийска вода“. Това не ми е работа и не съм юрист. Знаете как се формира цената на парното. Погледнете им докладите и на „Топлофикация“. Има страхотни разминавания, както и на „Софийска вода“. Седем милиона кубика ние сме изразходили, същите количества са обработени. Къде са загубите? Грозна работа! Такива разминавания в докладите има. Има 50 процента загуби.
Господин Маргаритов, знаете ли, бяха 64 процента най-напред. Второ, ако са действително 50 процента, това е падение. Ние плащаме излишна вода. Когато има някакъв спукан водопровод, ти пет часа чакаш, за да дойдат да спрат водата. Тази вода ние я плащаме. А това е световен проблем. Трябва да пестим водата.
По отношение на „Топлофикация“ държа много – и аз като в „Господари на ефира“ – „Обещано“ и да бъде прието. Знам, че много от вас са недосегаеми. Моля Ви, вие сте нашият защитник. Искам някой да ми обясни Законът на енергетиката, който е специален закон, не трябва ли и Законът за потребителите да бъде специален закон? Искам отговор, господа.
Благодаря от сърце.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: господин Маргаритов поиска думата. Заповядайте, господин Маргаритов.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря Ви, госпожо председател!
Действително ние ще се отнесем с внимание към въпроса. При нас мисля, че няма случай, в който гражданин да е поискал да бъде приет и да не е бил приет. Така че ще Ви поканим, елате. Има и кафе. Вече не знам, с вода също можем да Ви почерпим, но ще бъдем по-предпазливи с водата. Но при всички случаи ще се отнесем с необходимото внимание. Ще донесете и документите, с които разполагате.
А относно последния детайл, който Вие въведохте току-що, знаете, че националният омбудсман се ангажира доста сериозно с въпроса именно с изчисляването на топлинните загуби и разпределянето между съсобствениците в етажната собственост. В момента госпожа Манолова е отправила запитване до Върховния касационен съд с искане за тълкуване на това, тъй като знаете, че има противоречива съдебна практика. Като че ли засега по-голямата част от нея все пак отдава приоритет на Закона за енергетиката. Но, така или иначе, ще има официално становище. Ще има тълкувателно решение по този въпрос. След като има такова, ние ще предприемем необходимото. Каквото е в нашите сили и възможности, ще съдействаме.
Заповядайте в удобно време. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Маргаритов.
Господин Бойчев искаше думата.
Заповядайте, господин Бойчев.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Аз, тъй както виждам, дамата е изключително активна и трябва да се насърчава такъв тип гражданско поведение, и мога да си позволя съвет към Вас. Първият ми съвет е – ще се пошегувам – да не слушате Мартин Димитров. Това е първият. Но сериозно: има звено „Концесионен контрол“ в Столична община. Аз бих помолил Вашия сигнал да го дадете и там. То има ангажимент да контролира самата концесия. А в концесионния договор има много ясно разписани ангажименти относно качеството на услугата, което касае качеството на водата. Част от режима за разваляне на договора и за атакуване на договора, е именно няколко констатирани такъв тип нарушения.
Затова молбата ми е да го заведете този сигнал, защото Комисията за защита на потребителите по- не е институцията, която касаят тези договорни отношения. Има такъв тип звено – „Концесионен контрол“ към Столична община. Нека да направят на база на това, което сте констатирали, една официална проверка и да се заведе, тъй като там се прави годишен доклад за изпълнението на концесията и е добре такъв тип случаи, такъв тип нарушения или пропуски в работата на оператора да бъдат заведени. Ако не го заведем така, няма да го има по никакъв начин. А иначе господин Маргаритов Ви отговори, че госпожа Мая Манолова наистина се намеси в тази тема, тъй като при „Топлофикация“ – там е друга история.
А иначе по темата с цената на билетчетата само мога да Ви поздравя и да Ви кажа, че ви подкрепяме.
МАРИЯ АССИМИ: Да Ви отговоря, господин Бойчев.
Господин Минчо Христов беше сега в КЕВР. Той представи един документ на господин Иванов. Заедно са били с господин Иван Иванов депутати. Тогава сте подавали именно тези сигнали към концесионера и към Столична община именно заради качеството на водата. Той ги приложи сега тези два документа. Присъствахме и той ги даде на господин Иванов. Освен да се свържа по някакъв начин, като го видя. Той е бил депутат от 40-то Народно събрание и дори господин Иванов го потвърди това нещо. Така че обърнаха внимание.
Да ви кажа, че на нас госпожа Теменужка Петкова ни обърна внимание. Почти една година уж работим с министерството за тези промени и тези грешни изчисления от „Топлофикация“, които стават. Много хора от вас, без да ви обидя, вие сте юридически грамотни, тук, като ни гледате, ние сме хората, които сме в час, без да искаме.
Много благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря и аз.
Колеги, имате ли други въпроси? Заповядайте, представете се, ако обичате.
СТОЯН ГРОЗДАНОВ (Обществен съвет): Добър ден на всички. Казвам се Стоян Грозданов.
Господин Маргаритов, имах покана от Вас, в ефир на СКАТ да дойда при Вас и да си направим една среща. В нарочно писмо до Вас в първата част също поднових предложението. Но втората част от писмото искам да коментирам. Тук бяха изложени нарушения на „Топлофикация“, които са за заблуждаваща и агресивна политика по чл. 68 и следващи към физически лица. Тук са изложени десет за заблуждаваща и някъде към пет за агресивна политика, целият този тормоз, който се извършва над гражданите.
Ходих два пъти, за да си издействам отговора. Отговорила ми е Емилия Елчинова – сигурно знаете за кого става въпрос. Толкова е завоалиран отговорът, мога да изброя колко са думите, че нищо не мога да разбера.
Затова имам два кратки въпроса. Считате, че това не е към Комисията за защита на потребителите, защото „Топлофикация“ – София не продава на физически лица, а продава на етажната собственост – не знам, но не продават на физически лица и тогава този Закон за защита на потребителите не е в сила. Или пък считате, че тъй като това е по Наказателния кодекс – една организирана група със своите подбудители, със своите извършители, със съучастници? Седем раздела от Наказателния кодекс – консумират от „Топлофикация“, заблуда, грабеж, принуда, неверни документи и т.н. Считате, че това не е към Комисията за защита на потребителите, а трябва да се отнесе към прокурор? Това ми е първия въпрос.
Вторият ми въпрос е следният: мога ли от Вас да взема протокола? Въз основа на този отговор е проведено – според това писмо – някакво заседание, Комисията се е събирала. Мога ли да взема протокола, да разбера всъщност за какво става въпрос, защото от това писмо и този отговор, ако някой тук разбере нещо, ще си скъсам всички дипломи, които имам.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Грозданов.
И тъй като вече минаваме към едни частни случаи, а пък днес разглеждаме доклада на комисията за дейността й за миналата година, мисля, че и след като приключим заседанието, господин Маргаритов също ще е на разположение.
В тази връзка бих искала да попитам: правите ли Ваши изнесени или открити Ваши приемни?
СТОЯН ГРОЗДАНОВ: Госпожо, това не са частни случаи – 220 хиляди дела има.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Не, не.
Разбирам Ви, но просто темата и на комисията сега е друга. Нямам против, разбира се.
СТОЯН ГРОЗДАНОВ: Не съм дошъл по мой личен въпрос. Аз нямам проблеми.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Разбира се, не казвам нищо. Въпросът е, че нашата тема днес е друга.
Заповядайте, господин Маргаритов.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря Ви, госпожо председател!
Уважаеми господин Грозданов, по отношение приложението на Наказателния кодекс има, разбира се, органи в държавата, които са оторизирани с това да преценяват кога и как да бъде прилаган Наказателният кодекс. Така че няма да мога да взема отношение по този въпрос.
По конкретния случай мога да взема отношение, когато всъщност се запозная с него и Вие сте добре дошъл при мен, за да го обсъдим и да видим какво се е случило до момента.
На втория въпрос, ако искате официално копие от протокола от заседанието на комисията, на което е разгледан този случай, по реда на Закона за достъп до обществена информация ние сме може би институцията, която – хайде да не казвам никога не отказва, защото понякога обективно законът създава някои предпоставки за отказ – но предоставяме абсолютно всяка обществена информация, която е поискана от нас. Така че ще получите този протокол, за да разполагате с него, както намерите за добре.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Заповядайте, господин Грозданов.
СТОЯН ГРОЗДАНОВ: Благодаря Ви, господин Маргаритов. Както казват от „Господари на ефира“, „ОБЕЩАНО“.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря ви.
Заповядайте, господин Кирилов, наистина за един много кратък въпрос.
ЛЮБОМИР КИРИЛОВ: Тъй като Комисията за защита на потребителите е органът, който следи за изпълнението на Закона за защита на потребителите и тъй като масовите случаи за нарушения специално в София, а и не само в София, свързани с доставката на енергия, на вода и т.н., става, както знаете, засега при условията на действие на така наречените „общи условия“.
Препоръчвам на Комисията за защита на потребителите да бъде по-активна при приемането и утвърждаването на тези „общи условия“, тъй като те в голямата си част, много често са в нарушение на други закони – Закона за защита на потребителите и т.н., да присъстват на тези заседания и да взимат сериозно отношение по отношение на тези „общи условия“. Тъй като се приемат формално и обикновено на тези обсъждания досега може би един или два пъти в последните години е имало представител на Комисията за защита на потребителите, който взима отношение по тях.
Има много неща и тъй като Вашите заседания на Вашата подкомисия специално, доколкото видях на страницата на парламента, е един път годишно, затова мисля, че по някакъв начин трябва да се осъществи по-непосредствен контакт с представителите на Комисията за защита на потребителите.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Кирилов. Наистина може би приемните, които правите – и открити, и изнесени – може би трябва да са малко повече и по-начесто и обществото да е информирано кога и къде имате приемни, за да бъде достъпът и контактът с вас по-лесен.
Благодаря на всички за участието в днешното заседание на подкомисията.
Весел празник на господин Мартин Димитров.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15.20 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОСТОЯННО ДЕЙСТВАЩАТА ПОДКОМИСИЯ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Даниела Савеклиева
Стенограф:
Божидарка Бойчева