Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна комисия за изработване на проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание
30/10/2014
    Стенограма от заседание на комисия
    ПРОТОКОЛ
    № 1


    На 30 октомври 2014 г. в залата „Запад” на Народното събрание се проведе заседание на Временната комисия за изработване на Проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Приемане на правила за работата на Временната комисия за изработване на Проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    Заседанието бе открито в 14,10 ч. и председателствано от председателя на комисията Красимир Ципов.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Колеги, откривам заседанието на Временната комисия за изработване на Проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание.
    Всички имате проекта за дневен ред.
    Подлагам на гласуване проекта за дневен ред.
    Който е съгласен, моля да гласува така предложения дневен ред.
    Видимо всички сме „за”. „Против” и „въздържали се” – няма.
    Уважаеми колеги, трябва да решим няколко въпроса в днешното заседание.
    Първият и основен въпрос е по какъв начин ще работим във връзка с изработването на правилника. Искам да поставя на вниманието Ви двата варианта, които се поставят като възможности във всяко едно начало на Народното събрание– да изработим правилник и да дадем предложения по него на народните представители, които да направят такива предложения по него или като основа да ползваме приетия с Решение на Четиридесет и третото Народно събрание Правилник на Четиридесет и второто Народно събрание?
    Моля, да чуя Вашите аргументи.
    Заповядайте, госпожо Манолова.
    МАЯ МАНОЛОВА: Предлагам да се придържаме към стандартната практика в такива случаи, а именно за основа се ползва правилникът, който е действал в предишното Народно събрание, със срок, в който парламентарните групи и отделните народни представители да могат да направят предложения. Разбира се, това не ограничава никоя от групите да направи радикално различни предложения, които коренно да променят вида на правилника. Все пак нека изхождаме и от това, че парламентът има своите традиции. Така или иначе някои от парламентарните процедури имат своята история, развитие, утвърдили са се и да очакваме, че ще направим някакви революционни изменения в процедурните правила би било доста пресилено. От друга страна, този подход ще осигури и бързина, тъй като докато не бъде готов Правилника на парламента не могат да се структурират парламентарните комисии, които са основно звено в работата на парламента.
    Само бих обърнала внимание, разбира се, след това в процедурата по неговото изработване, за да не вземам думата за втори път, евентуално да бъде дадена възможност и на граждански организации да правят предложения, които са свързани с правилника. Те взеха активно участие в изработването му в предния парламент, което мисля, че беше изключително положително. Има промени, които са направени за първи път, които се оправдаха и други, които могат да бъдат отново променяни. Иначе аз подкрепям този подход.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, госпожо Манолова.
    Други становища, колеги? Заповядайте, проф. Имамов.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря, господин председател. Ние също смятаме, че по-ефективен би бил подходът, ако се базираме на досегашния правилник. По-голямата част от текстовете в този правилник наистина имат дългогодишна история, може би половината и повечето от половината от тези текстове се повтарят, ако обърнете внимание на правилниците през последните години.
    Аз също смятам, че не можем да правим радикални промени в това как трябва да работи Народното събрание. Имаме вече опит, има практика, която трябва да имаме предвид.
    Също смятам, че трябва да се вземе предвид мнението на обществени организации, но разбира се, в края на краищата ние ще преценяваме като комисия кое е необходимо и кое – не, от гледна точка на ефективността на работата на парламента.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви.
    Други становища? Не виждам.
    Подлагам на гласуване опцията като проект, въз основа на който трябва да работим, да бъде използван Правилникът за организацията и дейността на Четиридесет и второто Народно събрание.
    Който е „за” моля да гласува.
    „Против”? – няма.
    „Въздържали се” също не виждам.
    Колеги, позволете ми да направя следното предложение: ще качим Проекта на Правилник в линка на страницата на Народното събрание като ще обявим същият срок, който ще бъде даден на народните представители за предложения, за да могат и гражданските организации да дадат своите предложения по Проекта на правилник.
    Смятам, че няма нужда да поставям това на гласуване или има? Няма нужда.
    Следващият въпрос, който трябва да решим, е за подходящия срок за предложения от страна на парламентарните групи и отделните народни представители които ще дадем.
    Ще Ви предложа утре да направим изрично съобщение в пленарната зала за този срок, за да започне да тече, и да имат възможност народните представители да направят своите предложения.
    Предложението на Парламентарната група на ГЕРБ е 5 дни. Бих желал да чуя и Вашите становища.
    РЕПЛИКА: Докога е срокът?
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Ако не бъркам, до следващата сряда. Ако се съобщи утре, до следваща сряда включително.
    Предлагам срокът да е до 18,00 ч. следващата сряда.
    Това е предложението. Ако имате други предложения, моля, заповядайте да ги изразите.
    Заповядайте, госпожо Манолова.

    МАЯ МАНОЛОВА: Не смятате ли, че би било юридически по-издържано, ако внесете тук Проект за решение, все пак да се вземе от пленарната зала, тъй като самият факт че вземаме действащия правилник за основа, върху която ще се работи, би следвало да бъде скрепено със съответен акт? Поне подходът в предния парламент беше такъв – с което да дадем и срок. Или, ако не се възприеме, да има изрично решение на Временната комисия, че Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание в Четиридесет и втория парламент изрично става Проект за Правилник за организацията и дейността на работата на Четиридесет и третото Народно събрание.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Току-що взехме такова решение. Аз не възразявам. Ако желаете, да изготвим някакъв доклад, с който да кажем, че Проектът за Правилник и Правилникът за работата на Четиридесет и второто Народно събрание ... Но си мисля, че след като утре бъде направено съобщение какво е решението на Временната комисия и се съобщи, че срокът за предложения е до сряда, 18,00 ч. следващата седмица, това би било достатъчно.
    Заповядайте, проф. Имамов.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Господин председател, тук възниква друг въпрос: Ще следваме ли разписаната процедура в сега действащия правилник за първо и второ четене на правилника?
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Правилникът се приема с Проект на решение. Той минава само на едно четене.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Прав сте.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Заповядайте, господин Славов.
    ПЕТЪР СЛАВОВ: Аз считам за ненужно да приемаме решение, различно от вече приетото, тъй като всички знаем, че Проектът за правилник, за да стане действащ правилник, трябва да бъде гласуван в пленарната зала. Така че ние каквито и да е проекти преди това да утвърждаваме, те ще подлежат на окончателно решение и валидиране, образно казано, от пленарната зала.
    Нека работим по съществуващия проект и съответно срокът, който беше указан, ми се вижда достатъчен. Да важи както за нас, народните представители, така и за гражданските организации и да се постараем до сряда другата седмица да имаме комплектован вече груб вид на бъдещия правилник, за да не губим просто пленарно време. Благодаря.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Уважаеми колеги, да направим така: да направя утре процедурно предложение в залата, в което да обявя решението на Временната комисия и да направя предложение за срока, който да бъде гласуван от пленарната зала.
    Имате ли нещо против да процедираме така?
    Не виждам възражения.
    Благодаря, постигнахме консенсус.
    ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Трябва да го гласуваме.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Добре.
    Подлагам на гласуване това, което направих като предложение преди малко.
    Който е „за”, моля да гласува.
    „Против” и „въздържали се” не виждам.
    Решението е прието с консенсус.
    По точка втора – „Разни”, от днешния дневен ред искам да Ви направя следното предложение. След като парламентарните групи и народните представители оформят и внесат своите предложения по съобразния Проект за правилник, да сформираме експертна работна група, тоест с участието на експерти от Администрацията на Народното събрание, за да огледаме, да систематизираме предложенията, които са постъпили по проекта и да видим бихме ли могли да постигнем по по-голямата част от текстовете консенсус.
    Възразявате ли да подходим по този начин – да направим една или две сбирки на тази работна група в края на следващата седмица и началото на пò следващата, преди да стартира гледането на проекта във Временната комисия? Тогава ще поканим, разбира се, и представители на гражданските организации, които да дадат предложения по проекта.
    Заповядайте, госпожо Манолова.
    МАЯ МАНОЛОВА: Съгласна съм с това да бъде сформира работна експертна група. Това ще спести време за самата Временна комисия.
    Предлагам обаче да не ограничаваме възможността на гражданските организации и на гражданите да правят предложения след изготвянето на доклада, а още сега, след като взехме такова решение, че могат да предлагат, да им дадем възможност в срока, в който и парламентарните групи, и народните представители …
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Извинявам се, че Ви прекъсвам. Освен народните представители и парламентарните групи проектът ще бъде качен на линка на интернет страницата, който е за Временната комисия и ще дадем същия срок – до сряда, 18,00 ч., гражданските организации да направят тези предложения. Това не пречи ние да поканим техни представители както в експертната работна група, така и на заседанието на Временната комисия.
    МАЯ МАНОЛОВА: За да бъде всичко това ясно, мога ли да Ви предложа един Проект за решение, който да се приеме от Временната комисия и който да включва целия този алгоритъм? Вие да си го структурирате, ако предлагате, Вие да си го предложите:
    Първо, че Правилникът за работата на Четиридесет и второто Народно събрание става Проект за правилник на Четиридесет и третото Народно събрание.

    Второ, какъв е срокът.
    Трето, възможността на граждани и граждански организации да правят предложения в срока, който е и за народните представители.
    Четвърто, че проектът с постъпилите предложения ще се публикува на интернет страницата на Временната комисия, за да е ясно какъв е алгоритъмът.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Няма пречка, госпожо Манолова. Точно това възнамерявам да изчета утре под формата на процедурно предложение от парламентарната трибуна.
    Ако няма други възражения, мисля, че постигнахме някакъв консенсус.
    Ако Вие желаете да поставите някакви въпроси, моля, микрофоните са на Ваше разположение. Ако няма предложения …
    Уважаеми колеги, подготвили сме един Проект на правила за работа на комисията. Преценете има ли нужда въобще да ползваме такива правила или да се ползваме от правилника, който ще бъде някакъв съобразен проект, въз основа на който ще бъдат правени предложенията?
    Добре, няма нужда. Благодаря Ви.
    Няма и такава практика досега – временна комисия да изработва свои вътрешни правила.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Освен това в сега действащият правилник това условие не е категорично. Няма практика временни комисии да приемат правила. Няма смисъл да си губим времето.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ЦИПОВ: Колеги, ако няма нищо друго, закривам заседанието на Временната комисия.
    Благодаря Ви за участието.







    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Красимир Ципов
    Форма за търсене
    Ключова дума