Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна комисия за проучване на финансовото състояние на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях универсални и професионални пенсионни фондове и прилагането на регулаторната рамка
19/02/2015
    1. Приемане на правила за работата на Комисията
    2. Разни
    П Р О Т О К О Л
    № 1


    На 19 февруари 2015 г., четвъртък, се проведе заседание на Временната комисия за проучване на финансовото състояние на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях универсални и професионални пенсионни фондове и прилагането на регулаторната рамка.
    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 11.35 часа и ръководено от госпожа Корнелия Нинова – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колеги, имаме кворум. Предлагам да започваме.
    Откривам заседанието на Комисията и предлагам следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Вътрешни правила за работа на Временната комисия за проучване на финансовото състояние на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях универсални и професионални пенсионни фондове и прилагането на регулаторната рамка.
    2. Разни.

    Във втора точка предлагам да бъдат организационни въпроси в по-свободен разговор - кога ще заседаваме, какви документи ще изискваме и така нататък.
    Има ли други предложения по този дневен ред?
    Ако няма, моля, който е съгласен, да гласуваме дневния ред.
    Господин Байрактаров, за дневния ред ли сте?
    Против и въздържали се – няма.

    Първа точка – ПРОЕКТ ЗА ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА.
    Проектът Ви е раздаден. Моля да го погледнем сега адхок. Той е страница и половина. Разбира се, ако имате предложения, можете да ги направите. Класически вътрешни правила са, освен точката, ако се наложи, за класифицирана информация и съхраняването й в Отдел „Сигурност на информацията” на Народното събрание.
    Ако има готови, заповядайте.
    НАСТИМИР АНАНИЕВ: Здравейте, колеги.
    От това, което виждам в чл. 2 и след това в чл. 4, ал. 4 - във връзка със заместването, не би ли трябвало заместник-председателят да замества председателя?
    Комисията се състои от осем членове, представлява се от своя председател, а в негово отсъствие - от определен от него член на Комисията. Не е ли по-резонно от заместник-председателя, защото се губи вече тогава пък идеята защо има заместник-председател? Ще излезе, че някой член всъщност ръководи заседанието при присъствие на заместник-председателя на Комисията.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Редно е, и аз така мисля.
    НАСТИМИР АНАНИЕВ: Аз имам само още едно нещо във връзка с дневния ред на заседанията. Той се обявява от председателя при насрочването им. Би трябвало да гласуваме дневния ред. Може да има някакво предложение за добавка или нещо друго, а не само да идваме за готов дневен ред. Резонно ли е това като предложение?
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Само да отговоря. Що се отнася до втория въпрос „Дневният ред на заседанията се обявява от председателя при насрочването им.” Това е текст от Правилника ни. При гласуването на дневния ред се пита има ли други допълнения и предложения от някои от членовете на Комисията. Ако има такива, се гласуват и се приемат, или отхвърлят съответно. Никой не е лишен от правото да допълва дневния ред на Комисията преди окончателното му приемане, така че не мисля, че това е някакъв проблем. Но това е текст от Правилника – по принцип дневният ред се предлага от председателя.
    НАСТИМИР АНАНИЕВ: Не може ли „и се потвърждава от самата Комисия”?
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Ако не е приет от Комисията, не можем да започнем да работим. Той трябва да се приеме, тоест това е потвърждението на Комисията – приемането. Както преди малко предложих гласуването на дневния ред: ако той бъде отхвърлен от Комисията, няма да бъде приет.
    Ако искате, ще го запишем изрично, но това според мен не е необходимо.
    НАСТИМИР АНАНИЕВ: Да кажат и колегите какво мислят, ако имат притеснения.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колегата предлага в чл. 4, ал. 2 след текста: „Дневният ред на заседанията се обявява от председателя” да се допълни с думите „и се потвърждава от Комисията” или с израза „се одобрява от Комисията”. Според мен това не е необходимо, защото дневният ред се гласува от Комисията и ако бъде отхвърлен, няма да се състои. Излишно е това.
    И е юридически чисто, защото така е в Правилника.
    НАСТИМИР АНАНИЕВ: И последното като добавка: „За заседанията на Комисията се води протокол, който се подписва от председателя”. Може би: плюс заместник-председателя или плюс още един член. Да не се подписва само от един човек.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: По принцип протоколите от заседанията се подписват само от председателя и от секретаря, който води. Това е по нашия Правилник, и на постоянните комисии е така. Ако смятате, че за Временна комисия трябва да има изключение, но по принцип такава е практиката. Всъщност такава беше практиката и на всички временни комисии досега, каквато е и на постоянните.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: И не само, целият протокол, след прочитане от Комисията, да се подписва от всички членове, защото все пак това е сериозен документ.
    А практиката – не че искам нещо да Ви обвиня, госпожо Нинова, не ме разбирайте погрешно, но мисля, че тук става въпрос за сериозна работа и е редно всички, които са участвали в съответното заседание, да се запознаят с протокола и тогава да се подписва.
    Между другото аз имам и някои добавки във Вътрешните правила. Тъй като минаха два-три дни, имаше тук и други емоции, но ние коментирахме, че освен състоянието на пенсионноосигурителните дружества ще трябва да проверим и работата на Комисията за финансов надзор, а аз никъде не виждам тук да съществува тя във Вътрешните правила. Във тази връзка искам да направим едно допълнение на чл. 1, като след „регулаторна рамка” добавим „и осъществяван надзор от КФН”. В противен случай някак си го изключваме от правилата си.
    Освен всичко, тъй като имаме едномесечен срок за работа на тази Комисия, който е изключително малък срок, ние трябва да установим всъщност от коя дата започва да тече този едномесечен срок, защото все пак има някакъв елементарен срок на чисто организационна работа, който според мен не би следвало да се включва в този едномесечен срок. Поне така аз мисля.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Цонев.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Да помогна. Срокът на Комисията започва да тече от момента на нейния избор. Това няма как да го променим, защото така е по Правилник, но можем да удължаваме действието на Комисията.
    Аз съм бил председател на три временни комисии. Нямам спомен изобщо някоя временна комисия да е завършила работата в първоначалния срок, така че това не ме притеснява.
    По първия въпрос относно включването в точка първа. В точка първа не можем да включваме нищо друго освен заглавието на Комисията, защото това е решение на Народното събрание, на пленарната зала, тъй като в заглавието е определен и обхватът на действие, на обследвания и така нататък на тази Временна комисия.
    Но пък ще се съглася с колегата, че работата на Комисията за финансов надзор е предмет на тази Комисия, и това е отразено в втората част на заглавието – „и прилагането на регулаторната рамка”. Регулаторната рамка представлява законодателството, наредбите, които са приети, подзаконовите актове и прилагането им от Комисията за финансов надзор и от поднадзорните лица. Тоест ние затова и приехме неефективността в първоначалния вариант – ефективност на прилагането на работата на КФН, защото няма такъв термин, а и нямаме такова право съгласно европейските директиви, а прилагането на регулаторната рамка, защото, първо, то включва дейността на КФН и второ, освен всичко друго включва и спазването на регулаторната рамка пък от поднадзорните лица от самите пенсионни фондове. Аз предлагам да остане така, но това е в предмета ни.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Байрактаров, имаме два начина на действие от тук нататък – или да си оттеглите предложението за допълнение на чл. 1, или да го подложа на гласуване.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Оттеглям предложението си, тъй като е налице единомислие на членовете на Комисията, което вече прави това предложение безпредметно.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.
    ВЛАДИСЛАВ НИКОЛОВ: Аз искам само да се върна на точка четвърта. Мисля, че цялата Комисия да се подписва, вече е прекалено, но заместник-председателят е логично и може би нормално, ако го приемем, защото така и така тук от всяка една партия има представители. Ако приемем да бъде по този ред, макар че наистина е прав колегата, че всички други комисии се подписват само от председателя. Но като приемем, че е извънредна и в крайна сметка решаваме ние кой ще подписва този протокол. Може би с гласуване това ще се реши как да бъде. Не е нещо кой знае какво.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Това исках да добавя. Всъщност подписът на председателя верифицира стенограмата, а всички останали членове имат право да я четат. Даже имат задължението да я четат. Качва се и в сайта на Комисията, така че мисля, че трябва да остане така.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Освен това, колеги, не е наше решение кой да подписва, както казвате, защото в Правилника пише кой подписва протоколите от Комисията, Правилника на парламента имам предвид. Това е все едно госпожа Цачева и всички заместници да подписват стенограми и така нататък. Ако смятате, че така ще има по-сериозен контрол, добре, но това изразява и някакво недоверие, с което стартираме. Никой няма да фалшифицира протоколи – води се запис, има стенограма. Ако искате, ще го гласуваме, но според мен не е нужно.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Имах предвид не недоверие, а по-голяма тежест, когато се види, че цялата Комисия се е подписала, че е единодушно, защото утре това нещо ще представлява един официален документ. А вярвайте, и Вие го знаете, че тук ще се засягат сериозни интереси.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Цялата Комисия ще се подпише, когато излезем с доклада. Тогава вече е задължителен подписът на всички – с особено, без особено мнение, така че ще има тази тежест.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Вие ли го направихте формално?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Оттеглям и това предложение.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Друго има ли?
    Заповядайте.
    МАРИАНА ТОДОРОВА: Благодаря.
    Относно чл. 3 и допълнението „и от други източници”, вероятно това е стандартно и е направено, за да не се описват детайлите. Но какво правим при хипотезата, че тук дойдат някакви анонимни сигнали, или дори не анонимни, и те са отвъд нашите правомощия? Тогава тълкувателно трябва да ги насочим към компетентните институции, да ги проверяваме. Колегите, които имат опит с такива временни комисии и прецеденти, да се произнесат как би било по-удачно да се направи.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добре.
    Господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Аз мисля, че Наказателно-процесуалният кодекс е ясен – анонимни сигнали не се разглеждат дори от прокуратурата, така че е безпредметно да се занимаваме с анонимни сигнали.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Други?
    Господин Цонев.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Ако позволите, всъщност практиката е такава – ние можем да я разширим, но техническият състав на Комисията изготвя всички материали за членовете преди заседанието и ги праща на имейлите или на хартиен носител. Тези материали съдържат всичко, което се е получило, независимо от какъв характер е това, а пък на заседание решаваме какво ще разглеждаме, на какво ще се опрем и така нататък, но материалите, които се получават в Комисията се дават на всеки един от членовете. Независимо дали има писмо, сигнал – анонимен или не, всеки един от нас ще има достъп до него. Друг е въпросът дали това ще бъде предмет на обследване или не – това решаваме ние тук.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: При гласуването на дневния ред. Примерно, ако председателят е включил част от тези документи като предложение в дневния ред, всеки от Вас може или да го отхвърли, или да го подкрепи.
    Има ли други предложения?
    Остана само едно на финала и това е чл. 2: „Комисията се състои от осем членове – по един от парламентарна група, и се представлява от своя председател, а в негово отсъствие – от заместник-председателя.”
    Който е съгласен да приемем тази поправка от правилата, моля да гласува.
    Против – няма, въздържали се – няма.
    С това приключваме първа точка – приели сме си вече Вътрешните правила.

    Преминаваме към втора точка – РАЗНИ.
    Предлагам да обсъдим две теми.
    Първата е чисто технологична – кога събираме Комисията, в кой ден, така че да си съчетаем участието в другите комисии, и едното да не пречи на работата ни в другите комисии.
    И второ, ще Ви направя предложение с какво да започнем и чакам от Вас също предложения за действия от тук нататък какво да правим.
    Моята амбиция е да приключим за един месец. Господин Цонев е скептик, защото има опит в тази работа. Казвам го и по следните причини. В Бюджетната комисия и в Комисията по труда, социалната и демографската политика е свършена сериозна работа досега. Изслушвани са КФН, пенсионните фондове, събрана е информация. Фактите ги имаме като материали и документи – ето ги.
    За да не снимам цялата тази дебела папка, Ви информирам, че сега, след като Ви вземем имейлите, колегите ще Ви ги изпратят по тях. Това са: стенограма от Комисията по бюджет и финанси от 29 януари 2015 г.; стенограма от 12 февруари 2015 г. на същата Комисия; Комисията по труда, социалната и демографската политика – протокола, стенограмата от 21 февруари 2015 г. Запознайте се със съдържанието. Някои сме присъствали на тези комисии, но нека всички да видят какво дотук е събрано като информация и може би на следващото заседание вече ще обсъдим конкретни неща.
    Аз Ви предлагам да започнем с едно искане към Комисията за финансов надзор за предоставяне на нашата Комисия на актуална информация в писмен вид за състоянието на пенсионните фондове към 19 февруари 2015 г., тоест към днешното ни първо заседание. Да й дадем срок, в който да ни предоставят актуализирана информация. По Закон КФН има два вида надзор. Единият е ежедневен, тоест няма да ги затрудним кой знае колко. Те по закон трябва да си правят ежедневен контрол. Така че, ако обичат, да обобщят, за да ни предоставят тази информация към днешна дата.
    Господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Мога ли само допълнително, тъй като днес не съм подготвен, но имам едни интересни документи, дадени от граждани, и ще искам да конкретизирам с номера кои документи да предостави Комисията за финансов надзор. Просто в момента не съм подготвен. Мога да Ви дам утре номерата. За да нямаме неразбиране – ама не Ви разбрахме какво искате, ще ги уточним с точни номера.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.
    ВЛАДИСЛАВ НИКОЛОВ: Първо за събирането. Тъй като в сряда и четвъртък, ако не се лъжа, са повечето комисии, може би вторник е добра дата за срещи. Ако започнем от следващия вторник, ще имаме четири вторника до 18 март, когато би трябвало да ни изтече единият месец. Аз лично не мисля, че ще са ни достатъчни четири пъти. Но има и много информация, както казахте, цяла папка, с която трябва да се запознаем. С повечето от отчетите на Комисията за финансов надзор съм запознат, които са до 31 декември и са си по закон, които трябва да се пускат. Не знам между 31 декември 2014 г., които са официалните, до 19 февруари 2015 г. какво ново ще разберем по принцип, но може би е интересно документите, за които господин Байрактаров казва, който са по-специфични, различни от стандартните отчети, които се публикуват и са публично достъпни на страницата на самата Комисия, както е изискването по закон. Така че може би и някаква конкретика.
    Ако имаме имейл за контакт, в който можем да си дадем един ден до утре и всеки да каже какви документи мисли, че е хубаво да бъдат заявени, за да се видят. Защото да чакаме до следващия вторник да ги обсъждаме и да решаваме трябва ли ни нещо, или не ни трябва, но може и това да е подходът. Ако си дадем срок – до утре или както решим, в който всеки да заяви каква документация мисли, че ще е нужда, за да можем да изпълним целите на своята Комисия. Това е предложението. (Реплика.)
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колега, не разбрах?
    ЧАВДАР ПЕЙЧЕВ: Единият вторник е 3 март.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Аз Ви предлагам така да решим – единият ден, който ще ни е за редовните заседания, независимо дали са празници или не, знае се примерно: в сряда - Комисия. Когато има празник, естествено не заседаваме. Може да се наложи да имаме извънредни заседания, които ще свикваме адхок, като ще се съобразя с дневния ред на всеки един от вас. Ако решим, че вторник го правим примерно – следобед всички имаме парламентарни групи обаче, нека да е от 14,00 ч, ако Ви е удобно. Знаем, че вторник в 14,00 ч са редовните заседания, от там нататък извънредни. Ние не сме много, осем души, все ще се намерим и ще се съберем за едно извънредно заседание, ако се наложи.
    Заповядайте.
    ВЛАДИСЛАВ НИКОЛОВ: Вторник може да е удачен ден, обаче ние от Комисията по ДКЕВР имаме вторник заседания, почти през седмица може би. Така се редуват заседанията през седмица. Ако решите, няма проблем, ще подкрепя това искане.
    Бих ви предложил едно друго решение, ако помислите в тази посока. Можем да го правим в петък след 11,00 ч., защото, който има въпрос за контрола, е едно, но другите можем да правим. Но както прецените. Не се съобразявайте изцяло с мен. Аз ще се съобразя, ще видя тези заседания, ще гледам как да ги правим, така че ако пък помислите нещо в тази посока.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: ДКЕВР от колко е?
    ВЛАДИСЛАВ НИКОЛОВ: Обикновено от 15,00 ч го правим, защото от 17,00 ч имаме групи. Мисля, че всичките сме от 17-17,30 ч. Дори сме се засичали заедно тук.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Моето мнение е за вторник в 14,00 ч. (Реплики.) Във вторник? Лошо, двама вече може и да отсъстват.
    Вие предпочитате петък?
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Не знам дали е съобразно Правилника, има там забрана.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Не можем по време на заседание. Трябва след контрола.
    ВЛАДИСЛАВ НИКОЛОВ: Уважаеми колеги, недейте забравя, че понеделник и вторник са дни, когато народните представители от страната ги използват за обиколки в избирателните си райони. Не всички са от София, не всички са близкоживеещи до София, така че нека и това го имаме предвид. Освен групи, други комисии.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да го направим, за да не нарушаваме самия Правилник. Можем в петък да го направим, но в обедната почивка. Може повече време да ни отнеме, но поне няма да нарушим Правилника на самия парламент.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: В почивки няма да си правим комисии, това е несериозно. Тук ще имаме сериозни дебати, ще викаме хора на изслушвания, ще идват фондове – не. (Уточнения между членовете на Комисията.)
    Предлагам ви утре до 12,00 ч на имейл, който колегите ще ви дадат, всеки да си изпрати въпросите, които иска да задава. В 12,00 ч обаче „затваряме”.
    (Реплика): Въпроси или документи?
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Какво искате да питаме КФН.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Кой каквото иска.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Каквото иска, утре до 12,00 ч моля на имейла на колегите.
    Уведомявам Ви, че ние нямаме все още секретар и администрация на Комисията. Аз ползвам администрацията на ПГ „БСП лява България” в момента. Ще имаме такива, но все още нямаме.
    Ние ви даваме имейл. Докато се конструира администрация, трябва да си общуваме по някакъв начин, няма как.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Извън съгласието за това, което искате, то е безспорно – кой каквито въпроси има да задава или да иска документи, това не подлежи изобщо на коментар. Аз все пак искам да се опитаме да поставим акцентите, в смисъл с какво започваме. Очевидно е, че са две темите, които трябва да обследваме. Едната е финансовото състояние на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове. Говорим за универсални и професионални. Тук искам да припомня на колегите, вероятно може да има някой, който не е строго професионално ориентиран, че става въпрос за две различни дружества. Едното са пенсионните фондове, в които са събрани парите на хората, личните сметки, а другото са самите управляващи дружества, така че ние ще обследваме състоянието на едните и на другите. Едните са тези, които събират таксите и ги разходват, вземат решенията и правят различни неща, а другите са самите фондове.
    Доколкото имаме консенсус за прилагането на регулаторната рамка, че трябва да видим как КФН прилага тази рамка, трябва да видим според мен и каква е самата рамка. Тоест да започнем с това – каква информация имаме най-актуална за състоянието на двете групи дружества. Да я поискаме от Комисията за финансов надзор, всеки от нас да се запознае с нея. Това е общата информация, фундаментът на онова, върху което ще стъпим. След това техническият състав да ни извади цялата регулаторна рамка. Най-добре ще е да го даде КФН, защото го има - и наредбите, и абсолютно всичко.
    Всеки един от нас да се запознае, защото когато обследваме действията на регулатора и на поднадзорните лица, ще трябва да го правим в контекста на техни правомощия и задължения, а те са описани в регулаторната рамка, и е добре да ги знаем, за да не правим самодейност и да приемаме желаното за реално. Тоест предлагам и тази работа да я свършим като начало и вече от там нататък всеки ще конкретизира въпросите си, ще предложи на Комисията линия на движение, по която искаме да получим информация и да разсъждаваме по нея, конкретни документи и така нататък.
    Тоест това с конкретните документи и с въпросите да стои и да се изисква, но да стъпим наистина върху анализа на цялостното състояние на двата вида дружества, на регулаторната рамка – законови, подзаконови. Всеки си има въпроси в различни посоки и това е целта на Комисията. Просто го предложих като стъпки, като ред, не като нещо ново. Благодаря.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря, логично да.
    Заповядайте, госпожо Тодорова.
    МАРИАНА ТОДОРОВА: Аз предлагам да поканим независими експерти, които да ни обяснят откъде идва разликата в изчисленията на доходността, защото това, което ни съобщава Комисията по финансов надзор и самата Асоциация на пенсионните дружества, е различно. Дали е на базата на методологията, дали е на база периодът, от който се изчислява? Това е общественият дебат в момента и може би трябва да отговорим на очакванията на обществото.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добре. Аз Ви предлагам това да бъде втората стъпка. След като КФН ни предостави актуалната информация и се запознаем, да потърсим експертиза за анализ на тази информация. Имаме от Социалната комисия и другата гледна точка, изслушвани са и там представителите на дружествата.
    Ние имаме право да наемаме външни експерти като Комисия. Ще имаме и някакъв бюджет, все още не знам какъв, до дни ще го знаем, за да платим на такива експерти. Нормално е да не разбираме от всичко, и особено в тази материя да потърсим експертиза. Това да бъде втората ни стъпка, след като получим актуалната информация.
    Други предложения има ли?
    Всички ли си дадохте имейлите на колегите? Ние даваме един временен, служебен, на който си общуваме. Моля утре до 12,00 ч да си пишем, чуваме и говорим за всичко, което искате да питаме Комисията за финансов надзор. Утре в 13,00 ч подписвам писмото и го пускаме до КФН какво искаме. Нямаме много време, така че ви моля за коректност и точност като режим: 12 – 12.
    Ако няма друго, закривам заседанието.
    Благодаря Ви засега.

    (Закрито в 12.05 ч)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Корнелия Нинова
    Форма за търсене
    Ключова дума