Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
16/09/2015
    ПРОТОКОЛ №22
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ЕНЕРГЕТИКАТА
    В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ






    П Р О Т О К О Л

    № 22


    На 16 септември 2015 г. /сряда/ от 16.00 часа в зала “Изток” на Народното събрание, се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
    Заседанието бе открито в 16.20 часа и ръководено от господин Валери Симеонов – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *


    / Начало 16 часа и 20 минути /


    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Уважаеми колеги и гости, откривам заседанието на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
    Предлагам заседанието да премине при следния дневeн ред.
    1. Изслушване на г-н Иван Йотов – изпълнителен директор на Електроенергиен системен оператор ЕАД /ЕСО/
    2. Изслушване на г-н Илия Николаев – председател на Управителния съвет на Асоциацията на топлофикационните дружества в България /АТДБ/.
    Имате ли други предложения? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Приема се.
    Господин Йотов имате изпратено писмо с поставени въпроси. Първият е изпълнението на промените в Закона за енергетиката от 26 февруари, чл.84, ал.6, т.2 предаване на данни в реално време за производство на топлинна и електрическа енергия.
    Втората точка, това е количеството електрическа енергия от високо ефективно производство в топлинна енергия по месеци за периода 2010 г. – 2014 г. в табличен вид.
    Третото е готовността на мрежата за производство на ел. енергия във връзка с предстоящи зимни месеци за гарантиране на сигурността на мрежата.
    Четвърто, заложили сме необходими законодателни промени, с които да се гарантира и подобри лицензионната дейност. Тази е една постоянна точка, която имате възможност все пак да изразите вашата позиция като институция, така че да може да ви съдействаме в качеството си на законодателен орган. Така че заповядайте.
    ИВАН ЙОТОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми членове на Комисията, в началото искам да кажа, че ние с моя колега господин Бойко Човиков – зам.-директор на Централно диспечерско управление сме готови да отговорим напълно и подробно на всеки един от посочените във вашето писмо въпроси и съответно на допълнителни, които биха възникнали вследствие на това. Като разпределение на функциите между нас двамата, аз бих помолил за разрешение да разрешите на господин Човиков по първа точка, тъй като е по-добре запознат от мен, мога да си го призная, за да представим позицията на ЕСО, като от там нататък аз ще поема нещата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Заповядайте.
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми членове на Комисията, за изпълнение на промените в Закона ЕСО положи доста организационни усилия през периода и към днешна дата сме сключили договори за достъп с всички производители на комбинирана енергия, с изключение на ТЕЦ Пловдив. Като новините от последните два часа са с ТЕЦ “Пловдив”. Днес уточнихме последните приложения към договора. И другата седмица ще минем към подписването.
    В тези договори е описан обема на нужната информация, за да осъществяваме ние контрола, начините на предаване и от там нататък всички останали технически изисквания, които трябва да се изпълнят от производителите.
    Към момента на сто процента това е изпълнено от ТЕЦ “Стамболийски”. От тях получаваме действително целия обем информация. От останалите производители напред сме по отношение на ТЕЦ “София” и се надяваме с ТЕЦ “Пловдив”, тъй като тяхната СКАДА система в общи линии е в голяма съвместимост с нашата и предаването на данни да стане в най-бърз порядък. На останалите производители оказваме помощ по отношение на подготовка на спецификация за нужните й съоръжения и устройства, които трябва да се закупят, за да се осъществи предаването.
    От страна на ЕСО ние сме готови към точката на присъединяване. Изградили сме пътищата оптични или високочестотни да получаваме информацията от тях. Сега от там нататък, те са на ход, както се казва.
    В изпълнение на Наредба 16301 до момента, в който те предават данни в реално време трябва да ни изпращат отчетна информация за изминалия ден по факс или по имейл. С изключение на Топлофикация Перник или Топлофикация Сливен всички останали изпълняват това си задължение, като да речем от Брикел и от Плевен не е в целия обем. Но като цяло всички се стремят да го изпълняват.
    По отношение на втория въпрос, съгласно издадената лицензия и нашите задължения, в самия закон има малка неточност. Тъй като с получаваните данни в реално време, ние ще може да определяме кое количество енергия е комбинирано, но не е високо ефективно. Тъй като високо ефективното се определя, съгласно закона от Комисията за енергийно и водно регулиране на месечна база. И въз основа на тези сертификати, които се издават, Националната електрическа компания е длъжна да ги изкупува. Така че ние може да казваме само дали е комбинирана или не, осъществявайки този контрол в реално време. И в справката ние сме дали брутните количества енергия, но не може да дадем каква е високо ефективна.
    ИВАН ЙОТОВ: И ако разрешите да допълня, заради това вие сте написали да дадем в табличен вид и на електронен носител. Ние просто няма как да го дадем, защото то не е при нас. ДКЕВР го определя на база на издадените месечни сертификати.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз имам един такъв въпрос във връзка с това, което току що казаха. Вие може да установите, дали произведената електроенергия е била съпътстваща с произведена топлинна енергия, но не може да установите количеството на топлинната енергия, дали съответства на количеството на електроенергията, която би трябвало да бъде, ако е високо ефективно. Така ли е?
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Не е съвсем точно. Ние може да определим, дали е комбинирана. Тоест, дали количеството електрическа енергия отговаря на топлинната произведена енергия, за да бъде равна на товара. Топлинният да бъде равен на електрическия. Но не можем да кажем, коя от нея е високо ефективна.
    ИВАН ЙОТОВ: Тъй като високо ефективната се иска там, да се увеличи КПД с 10 процента и въз основа на отчетните данни, които се дават от топлофикацията.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това не е ваша работа. Става въпрос на КЕВР, който да издава лиценза. Ако тази централа има лиценз за високо ефективно производство, значи тя е високо ефективна. Тук да отговаря КЕВР, който е издал лиценза. Никой друг не може да отговаря за това нещо. Вашата работа е само да виждате съответствие на топлинен и електротовар. И ако вие това може да го правите, значи ние сме си свършили също работата тук.
    ИВАН ЙОТОВ: В голяма степен може, но трябва да се предават новите данни, които се изискват. А в предходната точка господин Човиков обясни, че голяма част от тях все още не са в техническо състояние да го правят.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Вече, както се казва имате достатъчно информация. Тази информация освен, че засичате топлинния спрямо електрическия товар, от тук нататък какво става? Какво като ви носи тази информация. От тук нататък тази информация трябва да носи някакви последствия или някакви резултати. От тук нататък какво се получава?
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Законът както и наредбите касаещи случая, не ни дават от нас нещо да предприемаме. Ние между нас вътрешно имаме нагласа и желание и сме си написали какво трябва да се прави, при положение когато се установи такова нещо. Пак искам да кажа, в отговора на господин Човиков в предходната точка каза, че единствено и напълно може да отчитаме засега от една топлофикация.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Дори и да имат, какво правим?
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Дори да има КЕВР винаги може да ни зададе въпрос, искат или не искат информация от нас по въпроса.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Наредбата трябваше да уреди този въпрос. Наредбата трябваше да направи така, че тази информация по някакъв начин да е от полза и да се знае какво става.
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Тук има и друго, закона вече позволява на производителите да произвеждат и не високо ефективна и некомбинирана енергия и да я продават на пазара. Така че ние може да виждаме случаите и да съобщим на Комисията и да видим дали имат графици за съответния ден към търговец, в дните в които се произвежда или не некомбинирана енергия, над комбинираната. Това може да направим.
    ИВАН ЙОТОВ: Аз искам в допълнение да кажа нещо. Видното, че работи, според мен е енергийния баланс, който съм ви го приложил в табличките в папките. Там има производство за период на миналата година и за периода от тази година. За топлофикационните централи е видно, че тяхното производство на електроенергия е намаляло с близо 22 процента. НЕК в ролята си на обществен доставчик е изкупил с 22 процента в пари не знам колко е, сигурно не е малко, по-малко енергия. Много по-добре е ситуацията със заводските централи 32 процента. Така че според нас това нещо в голям смисъл работи. Не напълно може да е изградено, но централите и топлофикациите се съобразяват.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За същия период на 2014 г. ли е в първата графа. От 1 януари 2014 до 13 септември 2014 годна.
    ИВАН ЙОТОВ: Точно така.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Тези проценти са много хубав, но имаме ли някаква представа за температурния режим какъв е бил като климатични условия? Защото вие знаете, че специално като електроенергия. Нали ме разбирате?
    ИВАН ЙОТОВ: Да аз ви разбирам, но се мъча да си спомня.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: За шест месеца няма да е голяма разликата.
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Миналата година и тази година са съвместими.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Тази информация е необходима на НЕК според мен. Вие я установявате като такава, но би трябвало под някаква форма и по някакви канали да се предоставя на НЕК, в рамките на задължението на НЕК да изплаща и изкупува тази енергия по различни цени. Тоест, когато при вас има информация за съответствие на произведена електроенергия на съответното количество топлоенергия е едно. И тя се изкупува на една цена. И на съвсем друга цена трябва да се изкупува енергията, която е произведена просто като електроцентрала. И може би, ако е необходимо и смятате, че това трябва да бъде едно от нашите предложения, промени в закони и в наредба или нещо други, с което да се обвържат ЕСО и НЕК, за да може тази информация да стига до тях, го кажете или си помислете по въпроса.
    ИВАН ЙОТОВ: През Министерство на енергетиката това нещо е дискутирано и НЕК знае, че винаги може да поискат от нас тази информация. Но аз мисля, че те се ограничават единствено и само в месечния сертификат, който поучават от ДКЕВР и на база на него заплащат. Това правят в момента.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Има си методика, в която се включва произведеното количество електро и топлоенергия и количеството газ. От там като ги сложим във формулите, то си проличава комбинирано ли е или не. Така че КЕВР го прави това. Ние също се съобразяваме, защото няма накъде. Което не е комбинирано просто не го признава за такова. А вече отделно са случаите, когато влизаме в търговията с електроенергия и тогава вече, който има договорки продава на определена цена, но това е друго. То също се обявява. Нещата са вързани и с балансирането и с обявяването. Така че много възможности за излизане от правилата няма. Защото има три постановки, в които ние трябва съвместимо да работим – балансирането, търговията и високо ефективното.
    ИВАН ЙОТОВ: Като ние най-активно участваме в първите две.
    ЕМИЛ ГОРАНОВ: Тук се говорят неща, които не ни вършат работа изобщо. Какво имам предвид? Философията на промените в закона бяха, да се отчита високо ефективната енергия, която е моментна характеристика. Тя не е интегрална характеристика. Това което се подава в КЕВР, за да се изготви сертификат на месечна база не върши работа, защото КЕВР работи с документи от топлофикациите.
    Идеята беше ЕСО да бъдат като верификатор. Защото те в момента, аз понеже контактувам там. Има доста компетентни хора, които в момента знаят, дали това производство на еди коя си централа е високо ефективно или не. Още повече, тази информация от ЕСО трябва да пристига в КЕВР и да се сравнява, щом го приехме на месечна. Въпреки, че директивата на Европейския съюз оказва, че високо ефективната енергия за колко мегават часа е необходимо да се произведе, за да се докаже. И се вижда, че е моментна характеристиката. Не нося директивата, но много кратко съм я цитирал.
    Явно, че с 20 процента се намалили, защото иначе беше очевадно да не се намали това производство, което го цитират колегите от ЕСО. Отначалото идеята беше да се правят разни обществени поръчки и т.н., след което се усетиха и разбраха, че тази информация, която ни е необходима, за да докажем, дали е високо ефективна или не, нея я има на 90 и няколко процента, съгласно изискване на една наредба, която съм я чел и мога пак да я прочета и тя е от 2008 г. Мога да прочета тук два члена. Отдавна е трябвало да го направят и може би те са го направили. Имат го. Има го и ЕСО. Така че въпрос на воля е философията на закона да влезе в сила и да се отчете максимално реалната високо ефектива енергия. Всичко друго са игри. И от там биха могли да бъдат редуцирани разходите, които сега се плащат. Защото даже в рамките на 24 часа те много добре знаят кога е във върхова енергия, какво е производството на топлина и енергия, даже в рамките на едно денонощие.
    На Запад са сертифицирани инсталациите забележете, а не някакъв орган после да ми определя и да ми издава сертификат. И това е все едно, както един ТИР има тахограма и ти го виждаш по трасето кога се движи. Щом е сертифицирана инсталацията там лъже и измама няма. Тя прави запис и ти дава и ти виждаш, кое е високо ефективно. Тъй като тук инсталациите не са сертифицирани бяхме принудени да отидем на това он лайн мерене. Трябва да се прояви малко управленска воля, за да влезе ЕСО в дейността и да бъдат коректор относно тази енергия и един път за винаги да спрем да се заблуждаваме.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Може ли малко яснота да внеса. По принцип такова разсъждение е вярно, само че за съжаление практиката е по-различна. И то е по-различна по други причини. Тук става въпрос за средна стойност за някакъв период, за да се получи показател за високо ефективно комбинирано производство. При променливи режими каквито са на топлофикациите, ние нямаме стационарно производство. Ние имаме плаващо, съгласно режимите. Понякога тези флуктоации са в по-кратки периоди, понякога са в по-дълги периоди.
    Какво правим когато ефективността е 93 процента, колкото стига в някои топлофикации в определени моменти. Тогава какво трябва два пъти да ги обявяваме за два пъти високо ефективни ли? Или когато временно трябва да намалим, защото се разтоварва двигателя по някакви причини от моментно и друго ползване на топлоенергия. Какво трябва да направим. Трябва да спрем топлинната енергия ли? Системата е инертна и ние трябва да продължим да произвеждаме при някакви условия, които в даден момент никъде не е казано и няма никой да го каже, че в даден момент трябва да бъде винаги високо ефективна. Няма такова нещо. И в директивата нямаме. Даже сроковете в другите страни са по-големи. Но това е друг въпрос. Да оставим за парните турбини, където тях не можеш да ги разтовариш и да искаш под определено ниво и ред други неща, които са чисто технически и не могат така умозрително да се правят заключения. Такива умозрителни заключения може да си ги правим, но те не са свързани с реалността.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Какви са измервателните уреди, които се монтират основно по топлофикациите, съответно за топлинен товар или електрически? Въпросът е следния. Интересува ме какъв е протокола, който се ползва за пренос на данните и какъв е софтуера? Защото имаме достатъчно основания да мислим, помагайки на Комисията на господин Симеонов, че има случаи в България за манипулиране на дистанционното мерене, специално говорим за електромери, смартмитери.
    ИВАН ЙОТОВ: Измервателните уреди са на отделните дружества, като предаването на данни към нас е това, което сме изписали.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Аз не казвам, то е ясно, че от гледна точка на закона, те не могат да са ваши. Имам предвид, вие осъществявате ли някакъв контрол и имате ли някакви технически изисквания към самите измервателни уреди, за да се предотврати възможността да бъде манипулирано това мерене. Не твърдя, че това нещо се случва в никакъв случай.
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Мисля, че информацията колегите са длъжни до точката на присъединяване. Те имат локално РТУ и от това РТУ към нашата СКАДА система се подава информацията. Тя отговаря за качеството на информация до включително и РТУ е тяхно. Устройството което събира информация от техните датчици и се прилага към нас. Към нас се получава по 101 или 104, стандартните.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Аз ви разбрах. Само искам да ви потвърдите. Нали правилно ви разбрах, че де факто за качеството, ако приемем, на данните отговарят само те и няма контролен орган в момента, който да верифицира, дали тези данни са истински или не.
    БОЙКО ЧВИКОВ: Данните които влизат в РТУ, да ние нямаме никакъв достъп до тях.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Точно това исках да попитам. Благодаря.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Какви са сроковете за въвеждането на измервателни уреди по наредбата?
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: По наредбата три месеца от 30 юли до 30 септември.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Някакво обяснение за закъснението на въвеждането на тези уреди? От двете страни ще помоля и най-вече от вас. Защото в този отчет имаме само един въведен работещ. Другото е, доколкото разбирам писане на факсове, на листи на хартии. И няма кой да ги гледа вероятно.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Аз искам да направя уговорката, че не съм упълномощен да отговарям за съответните дружества и за съжаление ние нямаме такава административна структура и права и отговорности в този смисъл. Но от информацията, която събрах, без София и Пловдив да кажем, но вие получихте информация София – Пловдив, че нещата са напреднали.
    Другите дружества имат чисто технически проблеми и проблеми с доставките. Доколкото съм разговарял с колегите, вероятността да бъде спазен срока за повечето дружества е реална. А другите са свързани и с уточняване на протоколите и заданията с мрежовите и системния оператор. Неща които според моите колеги. тук вече чухме, че топката била в топлофикациите. Според топлофикациите точно обратното. Включително имаме един свитък с кореспонденция на едно дружество, което има пет писма за уточняване на тези неща до мрежовия и системния оператор. И за съжаление чак преди няколко дни има отговор. Тоест проблемите са най-разнообразни, но не са от не желание или бойкотиране. Няма такова нещо. Много са напреднали нещата. И колегите твърдят, че имат желание да спазят срока, но някои имат процедури, които не могат да се ускорят по доставки. От една страна като търгове, а от друга страна като срокове на доставка от доставчиците. Защото те събират оферти по определени вътрешни правила и правят заявки. А някои от доставчиците просто не могат да се вместят в тези срокове. а в същото време цените им са примерно два пъти по-ниски. Тоест не може заради това, че някой ще спази срока, да му платиш двойно повече. Вътрешните правила са такива. Тоест, има процедурни и технически проблеми по отношение на въвеждането на тези системи. Точно обратното, няма принципни проблеми или нежелание или нещо от този род.
    ИВАН ЙОТОВ: Говорим с принципни неща и аз нямам представа кое е това дружество. Ще ви помоля да ми дадете какво е забавянето от нас и петте писма.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Има ги писмата. Ще ви ги дам.
    ИВАН ЙОТОВ: Кажете ми дружествата, аз ще си ги намеря. Но без да цитирам дружества зная, че нарочно се пускат неща с цел забавяне. Но това не го казвам за защита. напротив смятам, че доста добре кореспондираме и желанието особено на мрежовия оператор, на системни оператор е да го свършим това нещо и затова сме създали необходимата организация. В голяма степен съм съгласен с вас, че някои от уредите, които трябва да ги доставите са трудно реализируеми на пазара. Те не се продават във всеки един магазин, така че тук наистина има някаква логика за забавянето.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Няма непреодолими пречки, включително и проблемите с мрежовия и системни оператор не са непреодолими, не са и в резултат на някакво специално отношение, а нормални отношения, които са затруднени по някакви технически причини. Поне такова е моето впечатление, след като съм разговарял с колегите. Така че искам да потвърдя, че добрия тон съществува и не би трябвало да се мисли, че има някакви непреодолими проблеми.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Предполагам, че не подаването на информация от Топлофикация Перник е също в духа на добрия тон. Никаква информация до момента е записано, че не е подавана. Това добрия тон ли е също?
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Не мога да отговоря за съжаление, за тези за които съм говорил, за тях мога да кажа.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Следващият въпрос. Аз нямам представа какви са тези измервателни уреди, в смисъл нито съм ги виждал, нито съм се запознал с техническите им характеристики. Но след като някои могат да доставят, а за други три месеца не стигат, аз си правя извода, че има нежелание и че също няма наличие на добър тон и на добронамереност по отношение изпълнението на законите и на наредбите. Защото тези закони и тези наредби всъщност се правят, за да се спазват. Как така имало технически проблеми и проблеми с доставките? Какви са тези проблеми три месеца да не могат да се доставят уреди, за които съм сигурен, че първо не са като количество кой знае какви, колко за една топлофикация. Едва ли са повече от десетина. Вход – изход. Колко инсталации има една топлофикация? Колко уреда трябва да се сложат на тези инсталации. Това предполагам, че са комбинирани уреди. Това не са за всеки параметър. От какъв порядък са цените на тези уреди?
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Господин Симеонов, на тези въпроси, които задавате, първо Асоциацията не може да отговори. Те са специфични за всяка една топлофикация.
    Второ, сроковете наистина някъде може да са изпълними, поради наличната вече изградена система в последно време. На други места тази система може да не е била изградена и не е, защото не имало необходимост от нея.
    Освен това комбиниран уред, който мери газ, ток и топлоенергия, уверявам ви не съществува. Отделно може да се мерят отделни параметри, да се изчисли тази енергия и т.н., но това са места, които се решават на място. И точно заради това на някои места дори е необходимо проектиране и преработка на тръбопроводи, за да могат да се монтират уреди за измерване на разход на пара, което е най-сложното в случая. Разход на пара, там където се изисква в момента да се мери, никога не е било необходимо да се прави.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Измерването на разхода на парата не носи ли със себе си информация за температурата?
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Да, разбира се.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз това имам предвид комбинирана, а не едновременно електричество и производство на пара. Това е нелепо. Не получих отговор на другия въпрос. Защо Топлофикация Перник и Топлофикация Сливен не дават никаква информация.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Трябва да питате директно тях и ще ви отговорят. Не бях запознат с този момент, че не са подавали информация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: От гледна точка на нашата Комисия. Давате една информация и тук Комисията, аз мисля, че колегите са съгласни с това, остават с впечатление, че до момента не се прави необходимото за въвеждането на закона в действие. Имаме едно единствено предприятие, което реално е изпълнило изискванията. Имате до края на месеца по-малко от 15 дни. Останаха 14 дни. За какви доставки ми говорите. За какъв добър тон ми говорите. В тази точка се издънва и наредбата и закона. За какво се успокояваме.? За какъв добър тон ми говорите? Ние за какво ги приемаме тези закони? Какво правим тук ние? Дошли сме само да ви слушаме, някакви оправдания и да ни говорите за някакви доставки на уреди, които в никакъв случай не са космически уреди. Какви са тези уреди? Като че ли на другите места в света не се мерят.
    Проблеми с доставките. Две дружества никакви отчети д не благоволяват дори писмени отчети да изпращат на ЕСО. Аз не знам защо ЕСО го приема това като някакъв факт, който не подлежи на санкциониране. Не знам какво прави ЕСО? Ще поискам господин Йотов да ми отговори. Какво направихте, когато не получавате и явно се нарушава наредбата. Вашата Асоциация вие в момента като представляващи Асоциацията, също не ни давате никакъв конкретен отговор. За мен и двете страни не сте изрядни. А за мен е абсолютно нежелание за изпълняването на законите, които се приемат в Народното събрание. Това е извода, който мога да направя.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, наистина проблема, който господин Симеонов го повдига е изключително важен, защото ние тук имаме констатация. Някои дават не точна информация. Други не дават в обем съответстващ на Наредбата, а трети нищо не дават. Ако господин Симеонов не ги беше задал тези въпроси, сигурно така щеше да си продължава. Вземат ли се някакви мерки по въпроса? Има ли някакви санкции, които се налагат? Предвидени ли са? Ако не са трябва ли да се предвидят? Наблюдението отстрани е интересна дейност, но има дума воайорство се казва. Когато участваш в процеса трябва да участваш в него, а не само да го гледаш.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Бях на друга комисия и се извинявам за краткото ми отсъствие. Господин Йотов, ако към края на месеца или към 15 октомври тези уреди не бъдат монтирани, аз ви призовавам да изпратите писмо към Комисията по енергийно и водно регулиране и да ги уведомите, че закона не е изпълнен. И след като закона не е изпълнен би трябвало Комисията вече да не заплаща високо ефективно производство при това положение, а да започне да им заплаща по ниските цени, а ако те искат никога да не ги монтират. Свободен пазар. За мен не изпълнявайки закона, който не е изпълнил закона и това трябва да се каже ясно, трябва да не му се плаща цената по високо ефективното производство. За какво ги пишем тези закони, за какво ги гласуваме, ако няма и санкции.
    Така че настоявам да проверите към края на месеца и да изпратите това писмо и до нас и до Валери Симеонов.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз ще напиша отделно писмо. Нека и господин Йотов да си пише писмо. Ние също като законотворци, като законодатели ще си напишем едно писмо и предполагам, че ще го напише господин Димитров до КЕВР. Да видим как ще реагира вашия представител.
    ИВАН ЙОТОВ: Ако в закона и в какъвто и да е друг нормативен акт ние нямаме право нито на санкции, нито на въздействие. Мога да ви уверя, а и господин Николаев не го отрече, че многократно са водени разговори, писма имейли, приканвания. Виждате, кои централи по-различен начин са напреднали. Видно е, че процеса върви. Където има желание, явно се случва. Където има проблеми и не желание според вашите думи, явно не се случва. Аз нямам друго какво да отговоря, нито да въздействам, за съжаление.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Йотов извинявайте, всичко това го разбираме. Накрая на месеца ще изпратите ли писмо на КЕВР. Тези хора са монтирали, тези хора не са монтирали и вече КЕВР да прецени какви санкции трябва да наложи за неизпълнение на закона.
    ИВАН ЙОТОВ: Разбира се, че ще изпратим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Бих ви препоръчал, защото ние също ще го направим, да напишете, че за изминалия период от време не се полага и трябва да се възстанови изплатеното количество като високо ефективно. Ние това ще го напишем. Отговор от Асоциацията ще имаме ли?
    ИВАН ЙОТОВ: Сигурно не е лошо да ви кажем, че когато се обсъждаше въпроса какъв да бъде срока за поставянето на тези уреди, решението на работната група беше за шест месеца. И след това, тъй като там имаше широка дискусия по този въпрос, колко време е необходимо, така че да успеят всички да ги направят тези уреди и да се проиграе системата и т.н. Но в последствие наредбата излезе със срок три месеца. Така че този въпрос, аз не знам как да го коментирам. Предложението на работната група беше за друг срок. Така че сега очевидно, че не знам колко обективно и субективно, но някои закъсняват.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Смисъла на тези три месеца беше точно такъв, да се обхване с измервателни уреди периода на реалното мащабно производство на отоплителния период. Производство на електроенергия, когато се произвежда голямо количество топлоенергия. Такъв е смисъла, такава е идеята. И сега тази таблица, извинявайте господин Йотов, която ни я показвате тя хубава говори. Показвате едни минус 21 – 21,8 процента, 30. Какво ще стане обаче до края на годината, като влезем в отоплителни период. Вероятно тези проценти рязко ще се увеличат. Може да стане производството колкото миналата година. Напълно възможно е. Защото имаме информация, обаче вие сте си увеличили мощностите, доста са увеличени мощностите по заявки за топлинно производство като обем. И след като са увеличени мощностите, при всички случаи може да се подмени намалението на производството и да стане дори преизпълнение спрямо миналата година.
    ЕМИЛ ГОРАНОВ: В работната група, в която участвах, тя беше февруари месец, когато се правиха тези промени. Защото закона влезе в сила от 6 март. И шест месеца досега изтекоха. Там имаше различни мнения.
    Но искам да хвърля светлина върху комисията, какво има в отделни топлофикационни дружества като апаратура, която се мери и което е тяхно задължение още от 2008 г., съгласно една наредба, която се казва Наредба 267 от 19 март 2008 г. за определяне на количеството електрическа енергия, произведена от комбинирано производство на топлинна електрическа енергия.
    Чл.17 казва така: Всяко енергийно предприятие, което експлоатира съществуваща и изгражда нова инсталация за комбинирано производство монтира и поддържа средства за измерване и регистриране на необходимите величини посредством, които се определя количеството комбинираната електрическа енергия. В това число, първо произведена електрическа енергия има от измерване машините на всеки електрогенератор.
    Второ, количеството топлинна енергия на входа и изхода от всяко съоръжение на инсталацията за комбинирано производство.
    Трето, използваното количество гориво, което ни трябва за високо ефективното, на всички входове в инсталацията за комбинирано производство. Това е чл.17.
    Чл.18. Енергийното предприятие изгражда и поддържа база данни за всички инсталации за комбинирано производство, в които се регистрират измерените величини по чл.17, както и необходимите производни величини и показатели за определяне на комбинирана електрическа енергия.
    Ал.2. Изискванията за поддържане на база данни се отнасят и за инсталации за разделно производство на топлинна електрическа енергия, които са на същите площадки.
    Ал.3. постоянен достъп до базата данни по ал.1 и ал.2.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Горанов извинявай, че те прекъсвам. Говорим за дистанционно.
    ЕМИЛ ГОРАНОВ: Всички тези данни при положение, че на место ги има, никакъв проблем не е да се получат.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Сега може да има проблем. Можа да има несъвместимост на уредите.
    ЕМИЛ ГОРАНОВ: Тези неща, които ги изредих ги има в ЕСО. Предполагам, че вие усещате, че целта е да се тупа топката до безкрайност. За какво да си говорим тук едни и същи неща няколко месеца.
    Провел съм консултации с колеги експерти, както от ЕСО, така и с отделни топлофикационни дружества. Казаха ми, че въпроса е да не кажа елементарен. Първо над 90 процента е решен. И второ, те трябва да доказват, че е високо ефективен, а не ние да им се молим и да продължаваме да плащаме по този начин.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Първо искам да обърна внимание, ние за какво сме се събрали тук. Ние искаме да установим състоянието на енергетиката. И в частта топлинна енергия виждаме, че нещата не са изпълнени. Ние задаваме въпроса, ще се изпълнят ли? Като гледаме няма да се изпълнят. И от тук нататък няма смисъл да разсъждаваме кой, къде, как защо и по какъв начин. От тук нататък ние трябва да констатираме, да го запишем в доклада, че няма да се изпълнят и да видим къде е причината. Поднормативния акт ли, в нормативния акт ли и да се вземат някакви мерки. Няма смисъл да задълбаваме чак толкова и да навлизаме в технически детайли. Вярно тук почти всички сме инженери, но не е необходимо да сме толкова вещи. Няма смисъл да влизаме в детайли. Изпълнено ли е или не е изпълнено. Като не изпълнено да видим по-нататък как ще се реагира. Това е според мен.
    ТАСКО ЕРМEНКОВ: Господин председател ако разрешите да допълня, въпроса е изпълнено ли е, не е ли изпълнено. Защо не е изпълнено и да дадем препоръки какво трябва да направим, за да се изпълни. Иначе да влизаме в детайлите технологично съвместимо, несъвместимо и т.н., не е наша работа това. Ние не сме технически надзор на инсталации.
    Нещо повече, от това което господин Горанов прочете и всички сме запознати с него, Наредбата от 2008 г., която сме писали тогава, именно с тази цел, за да има информация, че е високо ефективно. Да не използвам думата комбинирано, да сме по-реалисти. Всички това го има. И затова се учудвам, защо има топлофикации, които тази информация по наредба трябва да я имат в дневника, който трябва да водят. И не я изпраща. Като не се изисква да я изпращат по някакъв друг начин, освен по факс или електронна поща. Ето това е въпроса, защо не се изпълнява. Не само Перник и Сливен. В непълен обем Брикел, Плевен. Някои въобще нямат договори с тях. Това са проблемите, които поставяме. Нас не ни интересува технологична съвместимост, несъвместимост и т.н. И ако няма санкции, да ги предвидим.
    Комисията за енергийно и водно регулиране може да налага санкции за неизпълнение на законови и подзаконови нормативни актове. Така че проблема, дали са написани санкции или не са написани санкции няма никакво значение.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Малко извън темата, но днес чух вицепремиера господин Дончев да казва, че нощес произвеждали по фотоволтаици ток. Аз знам, че те са он лайн вързани към вас. Вие ли сте подали такива данни? Откъде им такива данни? И въобще по принцип могат ли да злоупотребят нощес да произвеждат ток, без вие да разберете, малко ме съмнява, но да чуем все пак.
    ИВАН ЙОТОВ: Ние имаме данни за всички директно присъединени към преносната мрежа. Аз чух изявлението на господин Дончев. Попитах и от присъединените към преносната мрежа, такова нещо няма.
    Ако той има информация от разпределително дружество или от някъде от друго място, не знам и много общо беше изказването. Не можахме да разберем. Аз го разбирам от един факс, който идва от една от асоциациите да ме питат, да ни кажете кои са тези колеги, които го правят. За преносната мрежа присъединени към нас не.
    БОЙКО ЧОВИКОВ: Комуникацията между някакъв малък парк и съответна СКАДА на разпределителното дружество да е заспала и да е останал половин мегават или някакво число. Имаше такъв случай миналата година при нас. блокирало е РТУ. На практика няма такава енергия. Но тъй като ние тук работим с датчици, не работим с електромери и от грешките, които се натрупват при преобразуването е имало такива числа и на нашия сайт, които са фалшиви.
    ИВАН ЙОТОВ: От там е информацията. И ако има такъв проблем в мрежата високо напрежение. Тъй като при нас он лайн показваме производството на фотоволтаиците и на другите централи. Сравняваме го с показанията на електромера и го опровергаваме съответно.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По отношение на втория въпрос, количеството високо ефективна енергия по години, Асоциацията има ли информация подготвена?
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Ние сме представили за тези, които дадоха информация. За съжаление другите не можах в този срок да се впишат. Не допускам, че нарочно не са давали.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Доколкото разбирам не всички са дали. А колко не са дали?
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Пет дружества не са дали от 12. Това са София Пловдив, Сливен, Търново, Габрово. Може да се счита, че са пренебрежими.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: А имате ли информация, защо не са отговорили.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: За съжаление не мога да ви отговоря, но не са длъжни да ми дават обяснение.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Те получиха ли информация, че Комисията го иска това, а не вие?
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Получиха информация. Само се оказа, че до Търново не е стигнало писмото. Може би грешката е моя. Техническа грешка. Но Търново и Габрово не са интересни по принцип. Те са много дребни производители.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Гамизов заповядайте.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Аз само искам да подкрепя господин Симеонов в това, което каза за отоплителния сезон. Ще добавя към господин Йотов. Наистина може да е намалено с 20 и няколко процента количеството енергия, която изкупува НЕК, обаче държавния регулатор тази година увеличи топлинния фар в Топлофикация Перник с 1000 процента. Новата сушилна инсталация, не знам как се казва дружеството. Има едно публично име. Казва се на господин Ковачки, но предполагам, че е някакво друго.
    В същото време вие споменахте в момента, че виждате 30 процента от фотоволтаиците, които са присъединени високо напрежение. Когато господин Симеонов ни възложи преди около три, четири месеца да се занимаваме с връзката на фотоволтаиците със загуби в мрежата в ЕРП-тата, там има съвсем видна връзка, че може би има манипулация на електромерите, които са присъединени, всъщност които ги виждате ЕРП-тата.
    Накрая довършвам с един прост пример. Нямаме доказано високо ефективно производство, но има документ. Господин Ерменков го нарича комбинирано производство и е абсолютно правилно. Но има един прост факт.
    В топлофикационните дружества масово се разпространява офертата. Един лев на кв.метър за отопление и харчете колкото се може повече енергия, защото ние печелим от това през електрическата енергия.
    И заключавам накрая цялото си изказване. В момента всички, които говорим тук, ние говорим само за данните, независимо какви са. Но не говорим за качеството на данните по никакъв начин. В резултат на което вие получавате някакви данни, обаче вие не знаете, дали те са коректни. 1000 процента увеличаване на топлинния товар в Топлофикация Перник. Искам да я повторя цифрата 1000 процента. Това е нова голяма сушилня инсталация, която ще суши въглища. После ще ги гори в топлофикацията собственика. Много е сложен въпроса, дали това е високо ефективно производство. Приемаме, че е пропуск в закона. Ако нямате достъп и до качеството на данните, няма санкция. Извинявайте господа депутати, но закона не се спазва просто.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Господин Гамизов, може ли една лека поправка. 1000 процента звучи много хубаво. Но от 100 000 на 250 000 мегават часа, това са съвсем други проценти.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Данните ми са от комисарите в Комисията по енергийно и водно регулиране.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Не може да съществува число 1000 процента.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Може ли да коментирате факта един лев на кв. метър и това ли не съществува. Защото аз отидох до Перник да го видя, да не са ме излъгали.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Съществува разбира се. С колко според вас ще увеличи топлинната енергия? Какво ви притеснява вас увеличаването на комбинираното, евентуално казвам, защото това ще е следващата година. Ако предприятие примерно подало заявление след като е надуло количеството комбинирана електрическа енергия, то само си сваля цената.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Веднага ви казвам какво ме притеснява. Мен ме притеснява, че в момента се готви жалба до Европейската комисия за нерегламентирана държавна помощ на топлофикациите и ме притеснява в резултат на това, че Националната електрическа компания субсидира топлофикациите по тази схема. И ме притеснява това, че след две или три години, няма значение кога. Бърза е Европейската комисия и всички ще платим някаква колосална сума глоба. Ето това ме притеснява.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Това е имагинерно.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Не е имагинерно. И второто нещо, което ме притеснява, не съм сигурен, че не се фалшифицират данните. Не ви обвинявам вашите членове, че го правят. Ето господин Йотов го попитах. Вие всички сте на възраст, в която сте работили при старата комунистическа система. Това за което ние говорим, го правеше едно време една жена с една тетрадка. Сваляше данните. След това малко сметки, защото не са сложни сметките и излизаше баланса. Нали така беше?
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Аз не съм бил свидетел. Но вие щом сте бил.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Аз пристигнах 1996 г. в тази система и го заварих това нещо и беше доста точно.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Преди и сега ги има тези неща сигурно, но друг е въпроса, дали може да се докаже.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Нямаме спор по въпроса, че вие контролирате качеството на данните в момента. Така ли е?
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Сертификата го издава КЕВР на база каквото реши той. Изисква всичко.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Ние уточнихме, че този софтуер не е верифициран по никакъв начин, така че господин Йотов да може да нямаме спор по въпроса, дали качеството на данни е такова или не. Нямаме никакво съмнение за електромерите при фотоволтаиците. На господин Симеонов ще му предоставим тази информация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Гамизов това е въпрос на проверки, на контрол.
    СТЕФАН ГАМЗИЗОВ: Не господин Симеонов, прощавайте, че ви противореча в случая. Истината е, че няма изобщо методология за това нещо.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За проверките ли?
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: За техническа методология. Ще ви кажа следното нещо. Вие когато ни възложите задачата за фотоволтаиците, ние употребихме доста време да видим един електромер, който е на фотоволтаик в така наречената цивилизована Европа. Откъде идва? Има ли съгласуване на протоколи? И се оказа, че предприятията, които са ролята на господин Йотов на предприятието, всъщност имат далеч по-сериозно участие в определянето на това нещо, защото всички в един етап, откакто е започнала зелената енергия говоря, са се опитвали да манипулират данните на електромерите.
    Господин Николов, ние сме ви изготвили съвсем точна графика и ще видите, че системата е една и съща. Няма никакво съмнение, че системата е една и съща. Има абсолютна връзка и корелация в дневните загуби, с дневното производство на зелената енергия. Ти виждаш, че всъщност каквото се случва на електромера, това се оказва и в загубата в мрежата на средно и ниско напрежение. Не обвинявам никой и не казвам нищо. Само казвам, че тази система работи навсякъде в България.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Гамизов ясно, но конкретно в случая нямаме тази тема. Темата е друга, за топлофикациите е ясно. Въпрос е на контролни проверки на уредите. Другаде не може да бъде. И ако е възможно вие да създадете и да привлечете. Не софтуер, а трябва законодателност да се закове по някакъв начин.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нищо няма да създаваме. Не ни бъркайте с Министерството. Това е работа на Министерството. Ние може да го искаме.
    Имате ли някакви други въпроси по същество към представителите на Асоциацията, която не напълно представлява всички топлофикации. Имате ли други въпроси?
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Извинявам се колеги, че отсъствах за известно време и е възможно въпроса, който ще ви задам да е отговорено на него. Искам да ви питам следното нещо. Разбрах от колегата Николов, че повечето топлофикации към края на септември нямат възможност да монтират тези уреди. А казаха ли ви кога могат. Примерно до края на октомври сме готови или примерно 15 ноември последен срок. Казват ли кога това ще стане?
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Някои са посочили такива срокове. Примерно до средата на октомври при определени условия или до края на октомври. Очевидно, че края на септември се оказва труден срок за масата топлофикации. Но процедурите си вървят. Те са задействани. Това е очевидно. Технологията е задействана за поръчки, за сключване на договори за изграждане. Всички които са дали данни са посочили тези неща.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Има ли във вашата Асоциация топлофикация, която е казала, че ние тези уреди няма да ги монтираме.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Няма такова
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Този който смята да не ги монтира казва, че винаги сроковете са къси.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Няма такива, които са казали, че няма да монтират. Това е категорично.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Всяко изискване на нормоопределящия орган – Министерство, КЕВР и т.н. трябва да бъде обвързано с определени неблагоприятния условие при неизпълнение. Не е задължително винаги да е със санкции. Достатъчно е да бъде примерно незаплащане на електроенергия на тази цена. Те ще имат стимул, това е естествено. Ако не са го заложили в наредбата, естествено, че те няма да бързат, защото нямат никакъв интерес да го правят.
    Други въпроси имаме ли? Господин Желев.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Кратък въпрос към господин Йотов. Вие нямате ли притеснение, че извършвате пренос на ел. енергия в предприятия, които не са изпълнили закона? Честно казано в такъв аспект не съм поглеждал и не знам правно, дали би съществувал някакъв проблем, но лесно ще ви отговаря. Те не ако не са изпълнили закона, ще бъдат по отношение на това доказване на част от енергията каква е. Нали така говорим за високо ефективна. Аз тъй като не я деля и не мога да я разделя, нямам притеснение, защото не знам. Това в интерес на шегата, но е истина. Аз няма как да я разделя, за да знам, тази която я изнасям, дали е законна или не е законна, която минава през мрежата.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Йотов, вие сте един от хората, които можете да накарате да има инструмента за влияние върху тях. Защото в един момент вие сте задължен да изкупувате само високо ефективната енергия, да изкупувате цялата енергия и НЕК е задължен да плаща. Той е задължен да присъединява само високо ефективната енергия. И в един момент може да каже, че няма доказателство, че сте високо ефективни. Казах го също под формата на шега, но е много сложно. Единствените, които могат да повлияят на системата колеги, това е КЕВР. КЕВР и НЕК може да каже няма да го плащам, защото нямам доказателство, че е високо ефективно.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Наредбата трябваше да направи така, че тези данни да отидат в НЕК.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Нали с това започнах. Нали затова беше първия въпрос, който зададох.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Получих цифра, да ви дам допълнителен аргумент за забавянето. Новото ценово решение, за да не спорим с господина малко или много, новото ценово решение на КЕВР от комбинирано и високо ефективно производство са 200 млн. лева повече. Така че залога е сериозен, ако не си сложиш уред. И тези 200 млн. са в голямата си част 90 процента в топлофикациите. Тоест в двете дружества, които вие назовахте, че най-много се бавят.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Заповядайте господин Николаев.
    ИЛИЯ НИКОЛАЕВ: Казват, че това са 200 млн. повече. Аз го поправих, че това е всъщност цялата сума на електроенергията, а не повече.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имате ли някакви други въпроси по същността на информацията, която сме искали? Може и странична? Нямате.
    Благодаря ви.
    Да останат господата от ЕСО, за да може да получим информация за готовността за зимата.
    Следващият въпрос господин Йотов за подготовката за зимата.
    ИВАН ЙОТОВ: Нашата подготовка започва веднага след като започне годината и мине зимата, започваме подготовка за следващата есен и следващата зима. Като самата подготовка включва няколко дейности. Това е изпълнение на ремонтни инвестиционни и профилактични действия по елементите на преносната мрежа, както и осигуряване, доколкото ни позволява закона, на баланса на електроенергията, която да бъде необходима за задоволяване на потреблението вътре в страната.
    Искам да кажа, че в информацията, която съм ви дал, основно място е посочено на това, че ние държим и ще спазваме по време на есенно-зимния период, схемата която работи преносната мрежа, да бъде на необходимото ниво с най-малко изключвания, със завършване на планираните ремонти. Ще се спрем само и единствено на пред аварийни ситуации и отстраняване на аварийни такива.
    Ремонтите които извършваме в момента и тези, които смятаме да организираме ще бъдат напълно съобразени с възможностите на мрежата, с метрологичните условия, с възможността за износ на електроенергия да кажем от районите, където има присъединени водноелектрически централи, ВЕИ-та и т.н.
    По отношение на самата работа на системата смятаме, че през зимния период националното потребление ще бъде задоволено. Като държа да отбележа, че в такъв случай ще бъде много намалена електроенергията, която ще остане за износ. Държа да го кажа и затова съм ви предоставил енергийния баланс на страната. В който ако погледнете ще видите, че износа е доста голям тази година, което по същество не е лошо. А потреблението също е увеличено. Производството също е увеличено с малко повече от 9 процента. Но тревожното, което ние виждаме тук е акумулираната енергия в язовирите, която е на последния ред отдолу, която е близо с 30 процента, както и общото производство за комплекса Марица-изток, което е с 23,4 процента повече от предходния период на миналата година.
    Ако разрешите да изтълкувам тези данни, искам да кажа, че явно електроенергията произведена в предходния период на годината, вследствие на използване на тези ресурси, до голяма степен в пълнота е задоволила потребностите на населението в страната. но голяма част от нея е изнесена зад граница. Това е довело до намаляването на тези ресурси, което е видно от справката на комплексните язовири и от писмо на Мини “Марица изток”, което сме получили миналата седмица четвъртък или петък. В което те заявяват какви количества въглища могат да подават към централите в есенно-зимния период.
    Ние изготвихме прогнозен електроенергиен баланс за този есенно-зимен период и сме го изпратили на компетентните органи, на Министерство на енергетиката, на БЕХ, на Комисията за енергийно и водно регулиране, както и на държавните дружества в енергетиката. И сме инициирали една среща открита дискусия, за да можем, отчитайки тези неща, да предприемем необходимите мерки.
    А мерките, които според нас трябва да бъде са такива, че износа трябва да бъде редуциран до нивата позволяващи ресурсите, които са в страната. До повечето използване възможността на ПАВЕЦ “ЧАИРА” с оборотна вода, да посрещаме пиковете в системата. Както и на последно място да се помогне на мини Марица-изток да подобрят своята програма по разкривка, по експлоатация на съоръженията си. Защото доколкото знаем, при тях инвестиционната програма е доста назад и те едва ли биха могли да се справят без проблемно през този период.
    Тъй като с господин Андонов директора на Мините се срещнахме вчера и той доста амбициозен план ми представи, просто да хване последния влак. Той не може да направи разкривка. На вас ви е ясно това нещо. Коефициентът на добиване на въглища към разкривка е 1 към 4. В момента е 2,3 доколкото разбирам по неговите думи и той затова дава какви количества може да подаде, с цел да осигури вътрешния баланс на страната. И което остане вече, да бъде реализирано зад граница.
    Разбирам, че намаляването на износа е болезнен въпрос за другите държавни дружества, но те трябва и според мен е задължително да се съобразят с необходимостта вътре на потреблението в страната.
    По отношение на резервите в системата. Това което сме направили. Проведохме търг за така наречения студен резерв в различните периоди на сезона. Като сме осигурили за всички периоди над 500 мегавата, предоставен студен резерв. Като според мен също и тези дружества биха могли да изпитат затруднения с първичния ресурс въглищата.
    По отношение на Дунава в момента ниско ниво на водата и прагове, както и възможността на Мини “Марица изток” да подават въглища, според мен са един утежняващ фактор. Въглищата за Свилоза идват по Дунава и за Русе също. А те са едни от централите, които спечелиха част от търговете за студен резерв. И ако ги активираме в настоящия период и трябва те да поддържат дълго време включен резерва, те просто няма да имат възможност. Но казват, че Дунава започнал да се пълни вече.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Йотов, аз помолих господин председателя да включи този въпрос не случайно. Сега ако не ме лъже паметта, спомням си, първите тримесечия НЕК обяви печалба. Това беше изненада за всички. След това отиде на загуба на база на тарифния дефицит, който има.
    Спомням си, че първото полугодие на тази година Мини “Марица изток” обявиха увеличаване производството на въглища. С 4 процента ли беше, не си спомням, но обявиха едно добро изпълнение и преизпълнение на програмата за добив на въглища.
    Сега виждам тук, при условие, че язовирите бяха препълнени, преливаха, виждам, че са изпразнени. Този ток е продаден, защото потреблението на страната не виждам да е вдигнато кой знае колко. Това значи, че всичко е изнесено в чужбина. И е оставено зимния период, когато на България ще й трябва електрическа енергия е оставена на празни язовири. В момента подготвят писмо към ДАНС, как така тези язовири се изпразниха и защо се изпразниха. И НЕК в момента започва да изнудва ТЕЦ “Марица-изток” 2 и АЕЦ “Козлодуй”, започва да им взема цялата електрическа енергия, за да може пак да продават ток, но не говори за загубите и за регулирания пазар.
    От друга страна при изпълнение на въглища долу в Мариците в Мините не са направили разкривките. Тоест те гледат да изработят въглища, а да не правят разкривки. И в един момент, ако единия блок отпадне, какво правим? Ще може ли да издържи системата. Не може да го покрием. Студеният резерв е 500 мегавата. И то не се знае колко ще издържи. Той не е ли част от националната сигурност, енергийната сигурност. Язовирите намалени с 30 процента.
    Има ли някакъв план в тази връзка? Сигнализирате ли сте съответните органи?
    ИВАН ЙОТОВ: Неколкократно сме сигнализирали. Писали сме до Министерството, до енергийния ходинг, до НЕК съответно. С навлизането на балансиращия пазар ние не може да влияем на графиците, които производителите си подават. А те имат задължение по лицензия и са длъжни да преценят потреблението, особено обществения доставчик, потреблението вътре в страната и след това каквото и да било за износ.
    Разбирам вашето притеснение от това, че язовирите са изпразнени. Да, така е. МОСВ им разрешава до кои обеми да стигнат. И те използват разрешението и използвате електроенергията. Продават електроенергията. Разрешенията, с които те работят за количества водна маса се дават от МОСВ. Преди два или три дни пристигна от МОСВ допълнително 25 млн. разрешение поискано от НЕК. Защо е така, аз няма как нито да въздействам, нито да реагирам.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Йотов, гледам тук в баланса, който сте ни направили топлофикационни централи. Вие записвате 22 процента спад 2015 г. спрямо 2014 г. в тока, който ще произведат и съответно продадат.
    ИВАН ЙОТОВ: Тук е сравнен периода от 1 януари 2014 година до 13 септември за двете години за 2014 и 2015 г. Това е отчетено.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Питам ви, защото тук господин Гъмизов ни говореше за сериозно нарастване на количествата. Тук има 22 процента спад. Но може би той има предвид следващия ценови период, което ще го проверим.
    ИВАН ЙОТОВ: Тук ценови период не е отразен. Това е календарно. Но тепърва предстоят месеци през които топлофикациите ще работят повече. Така че напълно е възможно да се променят.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Може ли да обясня. Може би господин Йотов гледа от негова гледна точка. Топлофикационните дружества са направили добри оферти на своите потребители, за да могат да влезнат като техни абонати. КЕВР няма как да им откаже. Взема и го предвижда този период като комбинирано производство, че ще го надхвърли. Но после на база данни, които са при него, той ще коригира за следващия ценови период.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Като споделям загрижеността на господин Николов във връзка със сигурността на електроенергийната система в държавата и не розовото бъдеще, ако се получи някаква аварийна ситуация. През април, май ще започнат да се пълнят язовири от сняг. По-рано няма как да стане това нещо. Аз забелязвам и някаква друга тенденция. Това е намаляването на производството на електроенергия от АЕЦ.
    Въпросът, който исках да задам е, тъй като все пак става въпрос за износ. Вие като ЕСО провеждате търгове за достъп до преносната мрежа за износ. Нямате ли някакъв механизъм, по който да се намесвате в такива случаи, за да спазвате все пак някакъв баланс. Разбирате ме какво искам да кажа. Да отказвате да намалявате количества и т.н. Или поне като сте го забелязали, информирали ли сте министъра за създаващата се ситуация по отношение на електроенергийната сигурност на държавата?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Въпросът е не дали са спазени нивата, защото МОСВ дават за минимални нива. Но той не ви дава разрешение или той не се меси, но въпроса е как ще бъде експлоатирана самата водна маса. Нашият въпрос е тази водна маса, която е източена, фактически вие информирали ли сте и какъв отговор получихте? Като алармирате, че има риск зимата да останем на сухо.
    ИВАН ЙОТОВ: Само да внеса едно уточнение. Количество разрешава МОСВ. Но ние на господи Илиев сме му написали, че според нас това са големи количества. Уведомили сме и Министерството. БЕХ не отговориха.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги, предлагам да минем към законодателните промени. Някой друг има ли някакви въпроси?
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Господин Йотов казахте за инициирана среща. Кога ще бъде тя? Уточнено ли е къде?
    ИВАН ЙОТОВ: Все още не е уточнено. Аз утре имам среща с госпожа Петкова и ще я инициираме във възможно най-кратък срок.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По последната точка господин Йотов.
    ИВАН ЙОТОВ: Господин председател, уважаеми народни представители, искам да разделя моето изказване на две. Едното е за това иницииране на законодателни промени във връзка с допълнение Закона за енергетиката свързани с изграждането на енергийни обекти от една страна. И от друга страна промяна на наредби касаещи правилата за сечите в горите. И най-вече по отношение на самите просеки, които ние извършваме в тях.
    Ще започна с първото. Господин председател във вашата папка сме поставили нашите предложения. Като се разбрахме, че ще бъдат предоставени на Комисията и в електронен вид. Това е едното.
    Искам най-общо да кажа, но не на последно място, че самото изграждане на електроенергийни обекти по сегашния начин на работа с тези условности, които са в Закона за енергетиката е трудно осъществимо, а в някои случаи е почти невъзможно.
    Ние в нашето изложение и в мотивите, както и в правните мотиви по назад сме посочили какви са нещата, които ни притесняват. А те са най-вече от характера, че с цел изграждане на един обект или учредяване на сервитут и ПУП върху определен терен на линеен обект, дори и там където на нас за стъпка на електрическо съоръжени е необходимо съвсем малко земя е необходимо да преминем през процедура, която освен направа на предварителен, окончателен ПУП.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Само да ви информирам. Утре ще разглеждаме Закона за използване на земеделските земи. В него сме предвидили именно при изграждането на линейни обекти до 12 или 15 кв. метра изграждане, да не се изисква цялата тази процедура за преустройство и т.н.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Увеличихме го. Беше 15.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: От тази гледна точка далекопроводи, трафопостове и т.н. да могат да бъдат строени, без да се изисква цялата тази документация, за която говорим. Така че малко сме изпреварили този път нещата.
    ИВАН ЙОТОВ: Аз благодаря, ако е така. Защото като мотиви също бих могъл да изтъкна това, че ние участваме и по европейски програми печелим обекти. Мога със задоволство да кажа, че близо 60 млн. спечелихме от Европейската комисия безвъзмездно. И когато тръгнем да прави трасетата е почти невъзможно да го изградим. Има риск да изгубим европейски пари, които няма да се губят.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Какъв далекопровод се прави сега някъде към Лом?
    ИВАН ЙОТОВ: Към Лом трябва да правим на Оряхово второ захранване, както и електропровод 110 Магура. Но то не е към Лом, а по-скоро към Белоградчик в този регион.
    Ако разрешите да допълня по втората точка, по която също сме ви предоставили правилата. По отношение сечите в гората, в горските масиви. Проблемите които станаха през пролетта не бяха толкова от просеките, които са съществуващи в момента и са били изградени към момента на изграждане на електропровода. Те са били съобразени с височината на дърветата и сега са израснали.
    Предлагаме в промяна към две наредби за контрол и опазване на горските територии и за правилата за провеждане на сечи, да имаме възможност да разширяваме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не може ли да ги сечете от средата някъде? Да ги направите десет метра. Боровете са 40 метра. Те остаряват. Те са крехки дървета. Но да го сечеш това дърво, това значи 40 метра .
    ИВАН ЙОТОВ: По отношение на единични дървета, ние тук там в държавата намираме съдействие. И от горското в някои райони ни помагат. Но там където е самата гора и масово където е такава територията, там почти нищо не решава това единично изсичане на дървета. Защото те всичките са такива, както казвате вие. Аз разбирам, но едва ли бихме могли да ги кастрим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Виене може да вкаратеа вишка там.
    ИВАН ЙОТОВ: Нищо не може да вкараме.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Йотов, много се радвам, че вие имате високо мнение за нашата Комисия, даже и ни товарите със задълженията на изпълнителната власт, имайки предвид наредбите. Но Наредбите са в прерогативите на Министерския съвет и на съответните министри. Това, което евентуално бихме могли ние да направим като работодатели на тези министри и Министерския съвет е да проконтролираме, дали те си изпълняват тези задължения по наредбите. Но това може да стане, ако вие сте го инициирали. Ако ни кажете, че вече сте ги информирали, а те нищо не са направили.
    ИВАН ЙОТОВ: Март месец още.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Имаме достатъчно теми за среща с госпожа Петкова, според мен вече.
    ИВАН ЙОТОВ: Това не е при нея. То е при Министерство на земеделието.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Йотов, на 1 октомври чакаме от вас писмо до нас и до КЕВР, кои топлофикации са изпълнили закона с монтирането на уреди и предават в реално време данни към вас и кои не са изпълнени. Като неизпълнените може да ги сложите в скоби, едни обещават за тази година, други обещават за догодина. Важното е кой е изпълнил и кой не е изпълнил, да ни изпратите писмо на 1 октомври.
    ИВАН ЙОТОВ: Разбира се господин Димитров. Аз първо ще проверя, дали това е крайния срок на периода, на наредбата и на следващия ден ще имате писмото.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодаря ви за времето и за отзивчивостта.
    Закривам заседанието.

    Закрито в 18 часа 05 минути.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯТА
    ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА
    ЕНЕРГЕТИКАТА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:


    / Валери Симеонов /



    Файлът съдържа 62 318 знака
    35 стр. Стенограф: С. Михайлова
    Форма за търсене
    Ключова дума