Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
ПРОТОКОЛ №24
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
-----------------------------------------------------------------------------
ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ЕНЕРГЕТИКАТА
В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
П Р О Т О К О Л
№ 24
На 30 септември 2015 г. /сряда/ от 16.00 часа в зала “Изток” на Народното събрание, се проведе съвместно заседание на Временната анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България и Комисията по енергетика.
Заседанието бе открито в 16.15 часа и ръководено от господин Валери Симеонов – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 16 часа и 15 минути /
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Уважаеми колеги и гости, откривам съвместното заседание на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България и Комисията по енергетика.
Предлагам заседанието да премине при следния дневeн ред.
1. Изслушване на г-жа Теменужка Петкова – министър на енергетиката по повод проверките на АДФИ на предприятия произвеждащи ел.енергия от ВЕИ.
2. Изслушване на г-н Иван Иванов – председател на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ по повод проверките на АДФИ на предприятия произвеждащи ел.енергия от ВЕИ.
3. Изслушване на г-н Венцислав Георгиев – директор на Агенция за Държавна финансова инспекция /АДФИ/ по повод проверките на предприятия произвеждащи ел.енергия от ВЕИ.
4. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 502-01-79, внесен от Министерския съвет на 16.09.2015 година.
5. Изслушване на енергийните дружества във връзка с подготовката за предстоящия есенно-зимен период.
Подлагам на гласуване дневния ред в Комисията по енергетика.
Който е за, моля да гласува.
Гласували 13 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
В Комисията по енергетика дневния ред е приет.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По отношение на точките от дневни ред, Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България моля, който е съгласен да гласува.
Благодаря ви. Приет е дневния ред.
Пристъпваме към първа точка.
Изслушване на госпожа теменужка Петкова – министър на енергетиката по повод проверките на АДФИ на предприятия произвеждащи електрическа енергия от ВЕИ. Предполагам, че сте запознати със смисъла на искането в тази точка. Бяха констатирани много факти, които АДФИ се затруднява да определи, дали са закононарушения или не. И по тази причина бихме искали да чуем вашата позиция, както и на господин Иванов.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги, на първо място бих искала да кажа следното. Промяната, която беше направена в Закона за енергетиката през м.март и създадената правна възможност за осъществяване на последващ контрол от страна на Агенцията за държавна финансова инспекция във всички енергийни предприятия, които участват в микса и по-конкретно в енергийните предприятия от ВЕИ сектпора, смея да твърдя, че е една много серизона крачка напред към това, сектор енергетика да стане абсолютно позрачен. Всичко да бъде ясно. Да се види кой, кой е. Кой какви разходи е извършвал, кой какви цени е ползвал преференциални. И дали това, което е определено като преференциална цена, на практика съответства на размера на инвестицията, която е направена.
Смятам, че колегите от Агенцията за държвана финансова инспекция се справиха и се справят много добре с това, което законодателя им е възложил. До настоящия момент в Министерство на енергетиката са постъпили 22 доклада на Агенцията за държавна финансова инспекция. Като 14 от тези доклади са проверки, които Агенцията е извършила, така да се каже по план определен от нея, на база на определени критерии. И осем от тези проверки са възложени на основание чл.80а от Закона за енергетиката, от министъра на енергетиката, тъй като закона предвижда и такава възможност. По искане на министъра на енергетиката, контролните органи да извършват проверки в определени обекти. Това са осем енергийни предприятия от ВЕИ сектора, за които в Министерство на енергетиката имаше информация за това, че тези предприятия са изградени, финансирани със средства от Държавен фонд “Земеделие”, които средства са безвъзмездни. Но при формирането на цената, тези средства, тази безвъзмездна финансова помощ не е отчетена при ценообразуването.
Резултатите на колегите от Агенцията за държавна финансова инспекция потвърдиха тези наши съмнения. Действително се оказа така, че за този период от време при формирането на преференциалната цена не е взето предвид финансирането, което е предоставено безвъзмездно на тези дружества.
Това което Министерство на енергетиката може да предприеме, съгласно своите компетентности и правомощията, които са предоставени от закона са следните.
Ние на първо място извършихме анализ на информацията, която постъпи в Министерството. На базата на този анализ изпратихме всички доклади, всички материали в Агенцията за устойчиво енергийно развитие. Знаете, това е Агенция, която е второстепенен разпоредител в бюджетен кредит към Министерство на енергетиката. Това е Агенцията, която съгласно чл.7 от Закона за енергия от възобновяеми енергийни източници на практика изпълнява държавната политика в производството и потреблението на енергия от възобновяеми енергийни източници.
Колегите от АУЕР имат правомощия да извършват проверки във всички предприятия от ВЕИ сектора, по отношение на това, каква енергия те имат ангажимента да издават гаранция за произведената електрическа енергия, за произход на произведената електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници. За да бъде издадена тази гаранция, която е абсолютно единствения официален и легален документ, на базата на който и Комисията за енергийно и водно регулиране определят дела на произведената електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници. Това е гаранцията за произход на базата на която потребителите може да им се гарантира, че енергията, която те закупуват или определен дял от произведеното количество е точно с такъв източник. За да бъде дадена такава гаранция е налице необходимост и правна възможност контролните органи на Агенцията за устойчиво енергийно развитие да могат да направят проверка.
Тази проверка се състои най-общо казано в две фази.
Първата е документална проверка и възможност за проверка на място.
Редът и начина за извършването на тези проверки са уредени в специална наредба, която е свързана с реда и условията за извършване на този вид проверки свързани с издаването на гаранции. Наредбата от 2011 г., последната й актуализация е от юли 2015 г. На базата на тези контролни правомощия, които има АУЕР, Министерство на енергетиката изпрати всички доклади на Агенцията за Държавна финансова инспекция, на Агенцията, която по компетентност може да извърши съответните проверки.
На първо място документална, на второ място проверка на място.
Какво включва проверката на място? Органите на Агенцията за устойчиво енергийно развитие имат право и задължение при такава проверка по документи и на място, да проверят абсолютно всичко свързано с този енергиен обект. В това число вида възобновяем енергиен източник, количеството електрическа енергия произведена, за което се иска тази гаранция имат право и възможност да проверят инсталираната мощност. Имат право и възможност да проверят финансирането. С какво финансиране е извършена съответно тази инвестиция. Така че АУЕР има възможност да извърши такава проверка.
Дали сме срок на АУЕР до 9 октомври да представи информация за това, до настоящия момент от тези 22 енергийни предприятия, колко пъти те са били обект на проверка от страна на АУЕР за последните три години. Какво е установено в резултат на тези проверки. И ако те не са били обект на проверка, това което ние изпращаме на базата на докладите на колегите от АДФИ, да послужи за основание, да се извърши такава проверка на място.
Тук искам само да отворя една скоба и да кажа, че в момента АУЕР съвместно с експерти на Електроенергийния системен оператор, извършва такива проверки в 52-ма производители на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници. Като тези 52 обекта са разположени на територията на трите електроразпределителни предприятия и такива, които имат договор пряко с ЕСО, с НЕК. Това са четиринадесет обекта на територията на ЧЕЗ, 20 обекта са на територията на ЕВН и 15 са на територията на ЕНЕРГО ПРО и три са директно с договори с НЕК. Така че резултатите от тези проверки до настоящия момент са проверени 43 от тези обекта. Остават още 11. До 15 октомври ние ще имаме обобщен доклад и анализи на това, какво е установено в резултат на тези проверки.
Това което мога да кажа към настоящия момент, че колегите са установили често повтарящи се несъответствия. Установен е досега и единичен случай, в който едно фотоволтаично предприятие се оказва, че произвежда повече, отколкото е инсталираната мощност. Това е само един случай до този момент.
Цялата тази информация ще бъде обобщена в доклад, който ще съдържа констатациите, изводите, препоръките и аз ще имам ангажимента да я предоставя на вашето внимание.
Така че очаквам от Агенцията за устойчиво енергийно развитие да извърши същите проверки и на база на докладите на колегите от Агенцията за държавна финансова инспекция.
Така че Министерство на енергетиката е предприело такива действия до настоящия момент. Отделно от това, знаете, че има създадена съвместна работна група със заповед на главни прокурор, на директора на ДАНС и на Министъра на енергетиката. В тази работна група са включени експерти от трите институции. (
Това което мога да ви кажа към настоящия мент е, че работим много активно съвместно. Цялата информация, която постъпва при нас като сигнали за нарушения, като доклади, които имаме от различни проверки се предоставя на тази съвместна работна група. И всеки в рамките на своята компетентност извършва необходимите проверки, необходимите действия. Може би в края на м.октомври ще бъде подготвен един такъв междинен доклад за работата на тази работна група, който мисля, че няма да има проблем да бъде предоставен, в случай, че проявите интерес към него.
Така че това са мерките, които Министерство на енергетиката, в рамките на своите компетентности може да извърши.
В заключение искам да кажа, че това което колегите от АДФИ правят е наистина много полезно, много важно. За първи път на някой му се дава законова възможност да надникне в един сектор, който до настоящия момент е бил тема табу. Така че колегите видяха много неща. Всички техни доклади са изпратени и на Комисията за енергийно и водно регулиране. Колегите оттам също имат възможност да направят своите изводи. Аз съм сигурна, че те работят по тези доклади. И се надявам резултатите да не закъснеят.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодаря ви.
По отношение на финансирането, то ще бъде уточнено от АУЕР. Фактически на база на тези констатации, надявам се господин Иванов и КЕВР ще вземете решение какво ще правите от там нататък. Говоря за случаите за финансиране с европейски пари от тук нататък и най-вече за миналия период, какво ще правите. Това се надявам вие да го засегнете.
Кой ще установи разминаванията в часовете. Нещо което беше установено при последните проверки на фотоволтаичните ветрови паркове. Часовете, които са регламентирани за изплащане на висока цена на електроенергията. Това не можах да разбера госпожо Петкова. Кой трябва да вземе отношение по този въпрос, надплатени часове от НЕК?
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Колегите от АУЕР имат такава възможност. Те когато издават гаранцията за произход на електрическата енергия, това е едно от нещата, които те проверяват.
На първо място, те проверяват документите, които съответните производители са предоставили при тях. След което правят своите анализи. В резултат извършената проверка на място имат възможност да установят и това, ако са налице такива часове над нормативно определените. Така че мисля, че АУЕР ще може да се справи с тази задача.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Въпросът ми е такъв. Има до момента действащи нормативни часове за фотоволтаици и за ветрови паркове. Какво има да проверяват при положение, че с фактурите, които се издават са за по-големи часове? Какво има да проверява АУЕР? Тук имате фактури, които са подадени към НЕК и са изплатени съответно. Аз не виждам какво трябва тепърва да се проверява. Това са факти, които са в документацията, която ви е подупечна, така да се каже.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Господин Симеонов, Националната електрическа компания, освен ангажимента да плаща има ангажимента и да проверява какво плаща. Така че те могат да изискат и да проверят съответно това, което е предявено за плащане от тяхна страна, дали съответства на реалното. И ако има някои съмнения за надплатени часове, то веднага трябва да се сезират органите на прокуратурата. да се сезира Комисията за енергийно и водно регулиране, защото това представлява и нарушаване и на лицензията. Нали така?
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точно така, но те не са го правили.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: НЕК не го е правил.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Какво прави Министерството по този въпрос, за до момента на вече изплатени такива суми? Те са ясни. НЕК обаче продължава да изплаща и по-големите часове на високата цена. Не може да чакаме АУЕР да го констатира. То е безспорно. Във счетоводството на НЕК го има това. НЕК обаче нищо не прави. Аз питам, вие предприемате ли по този въпрос някакви мерки?
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Това което аз се ангажирам да предприема като мярка. Ще напиша едно писмо на господин Илиев. Ще издам заповед, ако трябва и на господин Коен, тъй като Българския енергиен холдинг е собственик на капитала на НЕК. Ще напиша едно такова протоколно решение, с което ще задължа Националната електрическа копания в определен срок, да представи тази информация и да предприеме действия да си събере сумите или съответно да сезираме органите на прокуратурата или работната група, която в момента съществува и работи и господин Илиев е част от работната група и господин Коен също.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Разбирам. Но ви питам вас, защото това е изцяло ангажимент на Министерство на енергетиката и няма как да се прехвърли този въпрос към КЕВР. Защото КЕВР си е определил цени. Часовете са забити в закона. От тук нататък има явно нарушение. Има изплащане на средства над допустимите часове. И ние го установяваме в докладите, че това нарушение и към момента продължава. Нали така е господин Георгиев.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Госпожо министър, господин председател, наистина имаше такова констатирано нарушение. Но аз понеже се опитах да проверя. Оказа се, че има решение на КЕВР, преди това на ДКЕВР, особено за вятърните паркове, за ВЕЦ-ове, където фактически дават цени, след като минат определени часове за възвръщаемост. След това имат допълнително часове, които фактически се попълват на по-висока цена. Има ли такова нещо?
Ако има такова решение, то в този случай няма нарушение. Проблемът е в решението на КЕВР. Примерно за вятърните 2250 часа, ако не ме лъже паметта, такива часове са регламентирани с цел възвръщаемост и след това до 3000 часа също има цена. И след това е дадена цена, която фактически НЕК трябва да изкупува на база всички възобновяеми източници. А при ВЕЦ-овете се получава наистина по-висока цена, отколкото е регламентираната. Защото те влизат в кюпа. Въпросът е такъв, в един момент може да се окаже, че не е нарушение и да не избързваме преди да е констатирано. Това имам предвид.
КИРИЛ ЦОЧЕВ: Реплика към господин Симеонов. Ние сме поканени да имаме съвместно заседание. Чухме министъра на енергетиката. Чух и срокове по Закона за енергетиката чл.7. АДФИ прави проверки. Срок 9 октомври да бъде готов доклада и да бъде обобщен до 15 октомври на АУЕР доклада, който вие ще го предоставите на комисиите и респективно ще предложите, какво следва от тези проверки. В момента господин председател, виждам че влизаме в някаква конкретика, без да имаме абсолютно никакви данни по тези доклади. С това господин Симеонов вече половин година се занимава и той има достатъчно данни. Но ние членовете на Енергийна комисия нямаме. И на мен ми се струва, че неправилно тръгва разговора, да изслушаме председателя на КЕВР, да изслушаме АДФИ, както е записано в дневния ред. Да изчакаме докладите с конкретни предложения. Не само доклади за констатации, но и какво се предприема като законови мерки или съответно, ако някъде нарушенията са по-големи, да се сезират съответните органи. Но аз в момента не считам, че диалога трябва да бъде по този начин проведен. Изслушване, представяне на доклада с конкретни предложения и тогава обсъждаме по нарушенията и по конкретните мерки. Това е моето предложение господин председател.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Цочев, въпроса с проверките на докладите на АУЕР и съответно на ЕСО. Тези два доклада няма да имат нищо общо с въпроса, който поставям. Тук става въпрос за едно практическо извършвано нарушение, което не е предмет на някакво установяване. То е установено и до момента. Издават се фактури на по-висока стойност и се изплащат.
Госпожо Петкова, шефа на НЕК си спомням, че беше предприел мерки в началото на тази година, да сторнира сумите, които са надплатени. Това обаче не се получи тогава. В тази връзка въпроса, който поставям, той не е свързан с работата на ЕСО или на АУЕР, а е чисто административна дейност, акт който трябва да бъде извършен според мен от Министерство на енергетиката и на НЕК. Затова господин Цочев, този въпрос е много важен. И на предишната Комисия, на която бяхме поканили господин Георгиев с АДФИ, нашата Комисия също го установи това нещо, всъщност беше запозната и е нормално да поставим този въпрос. Ние затова сме ги поканили в момента тези хора.
КИРИЛ ЦОЧЕВ: Аз се извинявам господин Стоянов, не искам да влизам в диалог с вас по този начин, но не виждам каква е целта. Ние изслушваме и започваме да задаваме конкретни въпроси. Едва ли въпроса с енергетиката и проблемите в нея се касае до разликата във фактурирането на произведена и на платена енергия и над платена по лимита часове, които имат от КЕВР. А според мен е не само този проблем, а има още много проблеми. И това е въпрос на две седмици да изчакаме докладите. Да видим констатациите на АДФИ, след което те са длъжни да предложат какви мерки ще бъдат предприети. А вашата Комисия, която е точно за това анкетна комисия, да предложи законови мерки и други мерки, които да се приемат в Народното събрание след изслушване на доклада. Но за да стане това нещо, нека да видим констативния материал, който аз не съм го видял. Тук имаме един дневен ред и нищо повече. И това което слушах внимателно министър Петкова. Сега ще чуем и председателя на КЕВР и респективно на АДФИ. Добре, но само като информация. Аз не считам, че диалога трябва да се проведе точно в този момент.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Понеже казахте за действия, които НЕК е предприел в началото на годината. Да не става въпрос за този спор, който имаше за астрономическите часове и киловат часа. По този повод, ние направихме среща и с колегите от КЕВР и се стигна до решение. КЕВР излезе с допълнително пояснение по този въпрос. Може би господин Иванов по-конкретно ще даде яснота, ако става въпрос за това.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря ви господин председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, аз ще направя съвсем кратко изложение по повод на проверките, които бяха извършени от представителите на АДФИ. Но преди това, за да няма неразбиране, искам да отбележа по повод на въпроса, който зададе господин Валентин Николов.
Господин Николов, до 1 януари 2014 г. по закон, НЕК включително чрез трите електроразпределителни дружества изкупуваше изцяло произведената енергия от възобновяемите енергийни източници. След 1 януари 2014 г. беше ограничено това количество до определен брой, така наречените номинални часове, т.е. часове при условие на номинална мощност на ВЕИ централата, на което съответства количество електричество. Само това количество електричество се изкупува по първоначалните преференциални цени. Количеството, което е над това се изкупуваше по цена на обществен доставчик.
Искам да отбележа, че в този период 2014 г. цената на обществен доставчик беше 125 лв. докато осреднената цена, тя е различна за различните ВЕИ инсталации, съобразно кога са въведени, с каква технология, с какъв енергиен източник работят. Но осреднената беше 385 лв. Тоест това беше първата стъпка.
Това което беше направено през тази година беше намаляването на това количество номинални часове с потреблението за собствени нужди на ВЕИ централите. Това е първото.
Второ, цената извън преференциалната беше сведена до цена на излишък на балансиращия пазар. Като се даваше разбира се, възможност на отделните ВЕИ дружества, ако намерят начин да продават на други цени, най-често на цената на свободния пазар, което е около 70 лв. Няма решение на КЕВР, което да постановява някакви други по-високи цени.
Относно проверките, които бяха извършени от Агенцията за държавна финансова инспекция. Преди всичко аз искам да благодаря много на екипа на държавна финансова инспекция, които подходиха изключително отговорно и при нас вече има 21 досиета от общо 22 проверени. Като 22-то се обработва в момента, на всичките проверени до момента централи. Като се взе решение да се проверят тези, които са в лицензионен режим, т.е., които са с мощност над 5 мегавата.
Констатациите са следните. Тъй като всяка една от централите има индивидуални инвестиционни разходи, а в същото време централите влизат в определени категории, в които има нормативно определени разходи, очакването беше, че по-голямата част от централите са направили инвестиции по-малки от нормативно определените. Това обаче не се доказа от предоставените на КЕВР досиета от Агенцията за държавна финансова инспекция. За седем от проверените от нас 21 централи, действително инвестициите са по-ниски от нормативно определените. Но за 14 са по-високи от нормативно определените. Това си го обяснявам единствено с това, че поради голямата норма на възвръщаемост или способността тези централи бързо да изплатят направените инвестиции, не се е подходило по оперативния начин да се търси най-малката инвестиция.
Може ли да наложим някакви санкции? Не, ние не може да променим цените, които са определени, защото в това отношение ограничението е чисто законово и това е чл.31, ал.4, която гласи: “Цената на електрическата енергия от възобновяеми източници не се изменя за срока на договора за изкупуване, освен в случаите по чл.32, ал.4.”
Искам да отбележа, че това са случаите на централите на биомаса с животинска тор над 50процента, над 60 процента и покривните конструкции с мощност до 30 киловата.
Тази разпоредба, все пак с промяна в закона беше модифицирана за случаите, когато ВЕИ централи са реализирани със съфинансиране, безвъзмездно говоря, съфинансиране по национална или европейска програма. Това са 335 ВЕИ централи, които са основно, почти изцяло са финансирани по Фонд “Земеделие” и съответните програми за развитие на селските райони. Мерки 311, доколкото си спомням, 313.
В последствие, ние след като имаше промяна в закона, на страната по договор за изкупуване, а това са трите ЕРП-та и ЕСО, към които са присъединени на високо напрежение част от централите и от там НЕК в срок до 31 юли. Това беше едноседмичен срок, да приведат в съответствие договорите, защото те са страна по договорите със съответните производители на енергия от възобновяеми източници. И изрично упоменахме, че след три месеца, ние ще поверим какво е състоянието.
Пред мен е писмото, което Комисията изпрати до ЧЕЗ, ЕВН, ЕНЕРГО ПРО, Електроснабдителното предприятие “Златни пясъци” и до господин Петър Илиев на НЕК, в което им даваме срок до 9 октомври да отговорят на Комисията, какви са предприетите мерки във връзка с корекцията на цените по договори. Колко са производителите, на които се е наложило да бъдат променени договорите им. И колко са производителите, на които се изкупува енергия по силата на § 18, ал.3. Това са всъщност, тези при които няма промяна в цената. Този материал, който ще получим обобщен до 15 октомври, ние ще го предоставим, както на Комисията по енергетика, така и на Временната комисия ръководена от вас.
По отношение на още един въпрос, който беше засегнат, това е има ли централи, които работят с мощност по-голяма от присъединената. За такива случаи ние сме получили досега информация единствено от ЕСО, централи присъединени към електропреносната мрежа. За две от централите са подадени данни, но това са данни при които отклонението за едната централа е 1,8 процента. За другата е констатирано три пъти, на три дати 1,48 процента. Всички отклонения са в часовете на най-голямо слънчево греене между 13 и 14 часа.
Оказа се обаче, че това не е нарушение, защото за двете централи се дава така наречената присъединена мощност и в случая едната е 50 мегавата, другата е 25 мегавата. В договорите, които са сключени, изрично е записано на едната, която е 50 мегавата, че общата инсталирана мощност на модулите е 60 мегавата пикова мощност. И те достигат до мощност 50 мегавата.
За другата централа също има изричен текст, в който е записано, че централата максимално може да стигне до 29,3 мегавата. Единствено от трите централи, това е Калиакра уинд пауър, която има присъединена мощност 35 мегавата. Тя в изминали години е стигала до превишение от 6,24 процента. В периода на сегашния състав на Комисията за енергийно и водно регулиране до м.септември т.г. е констатирано през летните месеци единствено превишение с 3,3 процента. Независимо от това, господин председател, аз съм разпоредил и на проверка ще отиде екип от КЕВР, за да провери, дали не се оказва, че това превишение се дължи на допълнително инсталирана мощност. Трябва да са перки с мощност по-голяма, отколкото при стартирането на този ветропарк.
Това са нашите констатации, като отново заявих, че ние сме готови на 15 октомври, да ви дадем пълна разбивка върху тези 335 ВЕИ централи, за които има съфинансиране. До каква степен другата страна по договора, които ги изброих. Това са реално четирите ЕРП-та плюс НЕК, са изпълнили законовото изискване до 31 юли да се приведат договорите в съответствие с промяната, която е настъпила.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За да променят договорите и да ги актуализират съобразно инвестициите, които са ясни. Всички знаете и вие ги знаете и са изнесени, им трябват два месеца на ЕРП-тата. Дали сте им два месеца.
ИВАН ИВАНОВ: Срокът е само седем дни. Те трябваше да влезнат в сила на 1 юли. Дадохме три месеца, при което ние сме записали актуализацията, но след три месеца ще извършим проверка. Ние не можехме да извършим проверка през м.август голяма част и от персонала.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нали сте поискали от тях информация. Поне така казахте.
ИВАН ИВАНОВ: Да, поискана е информация.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И сте им дали три месеца да я правят тази информация.
ИВАН ИВАНОВ: Ние не сме поискали в първата седмица след изтичането на срока.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Втори въпрос имам. По отношение на тези, които са с 1,48 процента превишение и другите. Каква им е гаранцията, която им е дадена от АУЕР? Проверихте ли? Сравнихте ли? Като мощност.
ИВАН ИВАНОВ: Всички те са с изрядни документи за произход. Ние сме проверили в АУЕР тяхното състояние. Но понеже беше повдигнат въпроса, как ще се проконтролира, дали не се изкупува по-голямо количество електроенергия от някои ВЕИ централи? Буквално преди няколко седмици издадох задължително разпореждане до Националната електрическа компания с въвеждане на така наречения месечен регулаторен одит. Това означава, че НЕК трябва да предоставя в Комисията за енергийно и водно регулиране подробно описание на всички приходи и разходи за предшестващия месец. В това подробно описание трябва да се запише, какво количество електроенергия, дори през ЕРП-тата се изкупува от съответните ВЕИ централи.
Първо, това може да се сравни с месечните сертификати, които се издават от АУЕР.
Второ, ние може да го сравним с годишното количество електроенергия, което в нашия ценови модел сме записали. Ако това количество електроенергия се превиши, ние няма да признаем тези разходи на НЕК. Те не би трябвало, след като знаят какво количество електричество могат да изкупят, трябва да знаят, че изкупуване на по-голямо количество електроенергия няма да бъде признато като разходи.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имате ли писмен отговор по тези неща, които ги изнесохте. Дали ще може да ги предоставите? За м.август и за м.септември очакваме от НЕК да ни представи този регулаторен одит.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Димитров има въпрос.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря господин Симеонов.
Господин Иванов имам следния въпрос към вас. Първо поздравление за добрите неща и към вас и към госпожа Петкова и към Комисията по енергетика и Комисията на господин Симеонов, които бяха свършени в последно време. Интересуват ме санкциите при неизпълнение на законодателни решения, които ние сме гласували. Например, ако вие констатирате, че на 9 октомври част от тези 335 централи не са изпълнили закона и тока изкупуван от тях не е съобразно промяната, която ние сме гласували, какви санкции може реално да наложите?
ИВАН ИВАНОВ: Специално за този случай, санкциите са разписани в законните промени, които бяха приети с решение на парламента и влезнаха в сила от 24 юли. Аз ги търсих, но това е само за случая на съфинансиране. Ако ние не предприемем и съответните санкции, ще следва наказателна процедура от Европейската комисия, която заявява, че ако не бъдат предприети санкции чрез намаляване на цената или тези, които това нещо не го направят и съответно не бъдат санкционирани, сме заплашени 28 милиона лева или евро да бъдат обратно върнати на Европейската комисия.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Иванов извинявайте, не ме разбрахте, може би аз не се изразих точно. Какво би се случило, ако се окаже, че някое ЕРП или НЕК, продължава да изкупува от тези 335 централи, които са с европейско съфинансиране по високата цена, а не по ниската, въпреки промяната в закона?
ИВАН ИВАНОВ: Единствената санкция е НЕК, като единствен купувач, да не признае изкупената електроенергия на тази цена. Търговското дружество, което изкупува трябва да не позволи да се изкупува на нереалната цена. Ние затова го искаме този регулаторен одит. Защото там трябва да има и количество енергия и цена по която се изкупува.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Един въпрос господин Иванов. Тук като погледнахме докладите, които ни предостави АДФИ бяха констатирани следните разминавания. По принцип над 5 мегавата влизат в присъединяване към Националната електрическа компания на високо напрежение и вие давате лиценз за тях. Бяха констатирани мисля че два, които бяха надвишил 5,10 – 5,01. Така или иначе те надвишават. Доколкото знам, това е на база право на ползване. Не съм много сигурен точно в констатацията къде беше, но АДФИ го беше констатирал. Вие погледнахте ли да видите, дали те са нарушил всъщност закона и не са се лицензирали и са се присъединили към ЕРП-тата, а не към Националната електрическа компания.
ИВАН ИВАНОВ: Господин Николов, аз днес разисквах този въпрос. До момента не съм получил информация, но ще ви кажа какво ще направим, ако наистина се получи тази информация. Ако една ВЕИ централа извършва дейност, без лицензия и е в рамките до 5 мегавата всичко е нормално. Ако тя превишава 5 мегавата, следват две стъпки.
Първо, тя ще бъде глобена именно от КЕВР за извършване на дейност, която е лицензионна, а те я извършват незаконно.
Второ изискване, освен че ще бъдат глобени и това ще бъде наистина солена глоба. Но аз ще ви информирам, ако това стане. Те трябва незабавно да преустановят дейността си. Могат да я възстановят, ако по общия ред кандидатстват за лицензия. Тук има обаче следващото. Считано от 6 март няма право за възникване на нови правоотношения за производство на енергия от възобновяеми източници. Там, тъй като нямаме ясен отговор, ние ще проведем консултации с юристите, за да бъдем абсолютно чисти.
Това което ще в кажа, че ще спазим закона до последната буква.
АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Господин Иванов, не разбрах двете стъпки едновременно ли влизат в действие или първо се слага санкция и евентуално след това се отнема лиценза или автоматично вървят едното с другото.
ИВАН ИВАНОВ: Веднага влиза в действие. Ние постановяваме санкцията и прекратяваме производството от този енергоизточник.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тази информация е при вас господин Иванов. Поне така предишния път твърдеше господин Георгиев, че те са я предоставили, папките с проверките. Така че досега, ако не сте имали време направете необходимото, за да си свършите работата. Папките са при вас. Защото казвате, че не сте ги получили, но те са получени. При вас са.
ИВАН ИВАНОВ: Бъдете сигурен господин председателю, аз разпоредих тази проверка, но едва днес научих за този проблем, сутринта при разискването в Комисията и се търси в тези 21 досиета, които са при нас, при констатирането ще ви информираме и ще ви опишем и санкциите, които ще бъдат наложени. Ако досега не е наложено, то е защото аз не съм го констатирал, но господин Георгиев вероятно ще поясни. И ако ми каже в момента кои са, ние още утре ще действаме.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Последен въпрос, по отношение на тези проверки за инвестициите, първоначалните инвестиции. При нас има поне една категорично установена позиция, че са раздути инвестициите и са раздути и текущите разходи. Вие доколкото разбрах в началото на изложението си казахте, че не сте установили такива. Не е имало разминаване.
ИВАН ИВАНОВ: Ние нямаме възможността да проверим и тези първоначални инвестиции.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Те са описани и ги има в докладите.
ИВАН ИВАНОВ: Аз отново ви казвам. ние се позоваваме на докладите изготвени от АДФИ. От 21 доклада в 14 от тях инвестициите са по-големи от тези, които са нормативно определени. Ние не можем да поставим под съмнение заключенията, които ни подава АДФИ. А те са направили щателна проверка.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вижте какво се получава. АДФИ не извършва ревизия. Тя извършва възложени проверки по документи. И казват така. След като ние извършваме проверки, не можем да направим констатации. Очакваме тези констатации да ги направи КЕВР, които са на ясно с допустимите инвестиции. Вие сега казвате, ние не можем, защото няма нищо написано. Няма такива констатации за надвишаване. Сега в момента прехвърляме топката. На всички ни е ясно, че са раздути инвестициите. На всички ни е ясно, че не му е нужно да си купува хеликоптер за да обикаля ветропарка си или джип или не знам си какво, обаче няма кой да го констатира.
ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, ако ми позволите само две вметки. За нас не може да бъде аргумент това, че на всички е ясно. Ние може да действаме само по документи. Ако ни се представят документи, ние сме готови да действаме. Но като казвам, че ние сме готови да действаме, Народното събрание в промените премахна тази възможност. Имаше предложение за нов чл. 32а, който гласи, че Комисията за енергийно и водно регулиране определя индивидуална преференциална цена за производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които е констатирано различие по отношение на действителните разходи свързани с изграждането. Като това различие трябва да бъде повече от 5 процента.
След като се констатира, че за едни ще трябва да се изиска допълнително, поради надвзети така да се каже, средства от цената, а за други ще трябва да им се доплати от НЕК. Мисля, че Комисията по енергетика преди второ четене, вероятно с достатъчно основателни аргументи реши да не се въвежда този текст. Тоест, когато вие искате от нас да предприемем действия, тези действия не ни бяха разрешени именно от народните представители.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Георгиев, вие по този въпрос по първа точка имате ли нещо да кажете. Или каквото сте имали да го кажете, сте го написали.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Искам да уточня тези разминавания, които се получиха. Ние на предишното заседание ви докладвахме и ви изпратихме 14 доклада, които бяха готови към момента. От тези 14 доклада в самото писмо сме написали, че за четири от № 24 до № 27 текат срокове. Има такива заключения. Един от тях вчера е изпратен към КЕВР. От тези четири два са тези, за които сме установили, че са над 5 мегавата. Още няма там тази информация, но ние освен тези два, работна информация имам за още три такива случая. Тоест ще го има установено в доклада. И когато изтекат всички срокове ги изпращаме.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Георгиев, вие казахте, че тези, които сте ни ги изпратили на нас, сте ги изпратили на КЕВР. Това казахте тук.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: На вас сме изпратили 22.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Всичките казахте, че сте ги изпратили на КЕВР. Няма да издребняваме.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В писмото сме го написали.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колегите от Комисията някакви въпроси?
ВЕНЦИСЛАВ КАЙМАКАНОВ: Вие сте великодушен днес господин Симеонов и решихте, че няма да издребняваме. Подкрепям господин Иванов, че всъщност забележките, които бяха отправени към КЕВР не са основателни. Това е в топката на законодателя. И затова смятам, че ние малко не сме си свършили работата. Как да оценим една инвестиция, дали е надута или не. Всички сме знаели или не. Това е въпрос на законодателство и на начин, по който законодателя е решил този въпрос. Аз съм запознат в детайли със ситуацията. Не защото имам конфликт на интереси. Но наистина смятам, че тук законодателя трябва да си свърши работата и в никакъв случай не трябва да обвиняваме КЕВР.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Бойчев.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Благодаря господин председател.
Аз за първи път изслушвам какво се случва, след промените, които бяха направени в законодателството. Честно да ви кажа, че съм изумен. Радвам се, че няма журналисти и външни лица.
Уважаеми колеги, това се отнася и за колегите от Министерството и за Регулатора и за Агенцията за държана финансова инспекция. Аз искам само да припомня няколко неща.
Всички подкрепихме тези промени в закона и даване на възможност АДФИ да извършва тези проверки. Помните дебатите и какви големи очаквания имаше. Тъй като винаги съм бил скептик, тогава изразявахме тази позиция. След това тук се обединихме. Народното събрание заседава един път извънредно и знаете, че направихме прецедент, като удължихме срока на ценовия период, в смисъл с един месец го отсрочихме, с един от аргументите на министър Петкова. Тогава бяха три. За разходите на държавните дружества. За това, че по наредбата ви трябва още време. Но третия аргумент беше, че очакваме проверките от Агенцията за държавна финансова инспекция, които ще бъдат видите ли основания на Комисията да преразгледа част от цените и от там да падне този товар. И от там да направим това облекчение в цената. Припомням това беше преди месеци.
В момента вече сме края на септември, господин председател. От това, което чух аз съм изключително притеснен, че това което законодателя беше възложил като процедура, като механизъм, от това което виждам по същество няма да доведе до нужния резултат, който е бил търсен.
И затова моята молба е наистина, като приключат до 9-ти, до 15-ти, ако са необходими още някои законодателни промени, господин председател. Съжалявам, че господин Добрев го няма. да ги направим тях. Тъй като вече никой няма да повярва в нашата държава за нищо. Дадохме едни правомощия. И ако се окаже, че те след това не водят до ефекта, който сме търсили, ще се окаже, че вие не може да преразгледате цената, както господин Иванов казва, че тя е за целия срок по договора. Ако се окаже, че нямате санкции и възможност да нанасяте санкции в тази посока, ако се окаже, че тези хора няма по никакъв начин как да бъдат санкционирани, аз ви предлагам в съвсем спешен порядък, за пореден път да правим някакви промени, за да има смисъл. Защото иначе, съжалявам, че го казвам, но изглеждаме изключително нелепи всички и вие и ние. Защото обещавам едно нещо пред хората, пред обществото и всеки разумен гражданин трябва да с зададе въпроса. Като не направихте тези неща. като толкова институции са впрегнаха, да видим какъв е ефекта. Какво беше реализирано като ефект? Затова казвам, защото виждам, че няма механизми, които да предлагат по-бързо нещо. Защото ги чакаме доста време тези доклади.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези доклади не са панацея господин Бойчев. Имате донякъде основание, донякъде нямате. Имате основание по отношение необходимите промени, ако има такива да се правят спешно. Имаме една дежурна точка в нашата Комисия. Винаги се обръщаме към нашите гости и ги питаме: Вие какво предлагате сега? Какви промени вие предлагате като пряко ангажирани с конкретния проблема?
От друга страна нямате основание, както и господин Каймаканов ще ме извинява, но проблема не е само в енергетиката. Тук изразявам собствено мнение, а и като цяло в законността в България, това че действащите закони не се спазват и те даже не се спазват. И много от нарушенията са по действащи закони. Но прав сте по принцип.
ВЕНЦИСЛАВ КАЙМАКАНОВ: Понеже бях споменат, искам думата.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие се засегнахте.
ВЕНЦИСЛАВ КАЙМАКАНОВ: Не, не съм се засегнал. Напротив, мисля че трябва да мислим по-конструктивно.
Господин Бойчев е прав, че обществото има някакви очаквания. Очакванията на обществото какви са господин Бойчев? Всички които произвеждат електрическа енергия от възобновяеми източници да са виновни. И ние трябва да намерим начин да обвиним някого. Ако наистина закона казва, че те не са виновни, няма как господин Иванов да измисли някаква вина и да обвини. Това според мен, дори е атака срещу бизнеса от тази гледна точка. Ние трябва да го пазим. И ако те наистина са спазвали закона и правилата, това че той е имал някаква несъвършенност, да съгласен съм. Дайте да я променим. Но защо трябва непрекъснато да говорим в публичното пространство, че виждате ли всички, които произвеждат ВЕИ-та са виновни и ние трябва да излезем с всякакви актове.
Обществото очаквало. Има 26 проверки, в които няма проблем. Защо трябва да направим проблема?
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодаря ви. Господин Каймаканов, моля ви да не бъдете толкова емоционален, защото ви личи.
ИВАН ИВАНОВ: Господин Бойчев, аз бях един от хората, който се притеснява от това, че ценовия период ще се увеличи с един месец. Причина за притеснението ми беше факта, че НЕК трупа всеки месец по 50 до 60 милиона дефицит. Но все пак, за да бъдем коректни и да кажа истината, че в рамките на м.юни бяха предприети две съществени мерки. Едната беше създаването на Националния фонд “Енергийна сигурност”, който събира 210 млн. и не можехме да го направим до 30 юни.
Второ, по отношение на ВЕИ-та. В резултат на промените, които влезнаха в сила на 24 юли имаше три сегмента, които ни позволиха 55 млн. да бъдат намалени разходите на НЕК и на ЕРП-тата, от тези три сегмента. Но само тези, които закона позволи. Аз не мога да излизам извън законната рамка. Това беше отчитане на потреблението за собствени нужди. Отчитане на цена излишък на енергията, която е извън тази, която е на преференциални цени. И третото е съфинансирането. Аз имам и разбивката. Така че не е вярно, че нищо не се е предприело.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Госпожо Петкова заповядайте.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря господин председател.
Понеже господин Бойчев няколко пъти спомена хронологията на събитията и очакванията по отношение на проверките на АДФИ. Искам само да припомня някои неща. Както и господин Иванов цитира разпоредбата на промяната в Закона за енергетиката, която беше предложена. И тя беше свързана именно с това. В случай, че бъдат установени несъответствия между размера на инвестицията и преференциалната цена, която е определена, то тогава КЕВР да има възможност да издаде индивидуално ценово решение. Тази промяна не беше приета. Беше отхвърлена.
Наред с това имаше много сериозна реакция от страна на Европейската комисия, имайки предвид това, което бяхме предвидили за ретроактивно действие на тази разпоредба. Тоест, ние искахме за целия срок на действие, в който има надвзета сума, тя да бъде възстановена. Тогава от страна на Европейската комисия беше ясно заявено, че такава ретроактивност на законодателството е недопустима.
От друга страна подобна мярка засяга инвестициите. Тук вече влизаме в друг проблем, който е свързан с ангажиментите, които има българската страна по отношение защита на инвестициите и тогава вече рискувахме да има поредица от съдебни дела срещу страната, което също не е добре. Това е всъщност хронологията. На всички ни е ясно, как можеше да се случи, но така или иначе тази разпоредба не можа да влезе в сила, поради тези причини.
Аз смятам, че нямаме основание да се притесняваме от това, че има контрол в момента. По скоро трябва да се притесняваме или е трябвало да се притесняваме преди години, когато не е имало такъв контрол, който може би щеше да спре по някакъв начин това, което се е случило. Така че смятам, че независимо, че късно се случва това нещо, то има своя ефект. Ако щете и чисто превантивно.
Благодаря.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имате писмо от Европейската комисия, в което тя смята, че ретроактивността е недопустима, при положение, че се използвани европейски пари. Правилно ли разбрах?
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Нямаме писмо. Имаше разговори с Европейската комисия, в които те казаха, че е недопустимо да има ретроактивност на законовите разпоредби.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Чакаме отговор от стария състав на ДКЕВР, за двата сигнали за не позволена държавна помощ. Надявам се да предприемете и вие мерки. Защото засега само ние сме писали писмо от нашата Комисия. Пишете им едно писмо. С Шевкович говорихме. Той заяви, че е безспорно установено не позволено държавно финансиране във ВЕИ-тата. За ТЕЦ 1 и 3 каза, че се работи още. Но е хубаво вие като институция да проявите активност.
И последния въпрос госпожа Петкова. Последният вариант на последните промени на Закона за енергетиката изпратен ли е за нотифициране?
ИВАН ИВАНОВ: Кои са автори на тези последни промени? Кои последни промени? Които влезнаха в сила или нови.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Всички са влезнали в сила вече.
ИВАН ИВАНОВ: Какво по отношение на тези промени?
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Дали са изпратени за нотифициране промените в Закона за енергетиката.
ИВАН ИВАНОВ: Те не подлежат на нотификация. Ако се касае за Наредбата, тя е изпратена в момента, в който завърши работата по нея и получи подписите на тримата министри. И тя е в Брюксел за нотификация.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Други въпроси има ли?
По втора точка по отношение на монтирането на уредите.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Симеонов в програмата се опасявам, че такава точка няма, но няма значение. Но господин Иванов да ви задам следния въпрос. Имам въпрос и към госпожа Петкова. Заедно с господин Симеонов, господин Валентин Николов, не знам дали госпожа Ташева беше точно на това заседание, господин Ерменков беше. Поканихме ТЕЦ-овете и им зададохме следния директен въпрос. Дали ще монтират измервателни уреди, както е записано в закона до 15 октомври, мисля че беше срока и дали ще спазят законовото изискване. Получихме следния отговор. Колегите ще ме допълнят, ако не съм изчерпателен, че един ТЕЦ е изпълнил изискването до момента, а останалите изразиха опасения и колебания, кога ще успеят да изпълнят изискването.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Димитров извинявайте, прекъсвам ви. Аз мисля, че разбрахме въпроса. Давам възможност на господин Иванов да отговори. Министър Петкова заповядайте.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря ви господин председател.
По отношение на промяната в Закона за енергетиката, която беше приета и е свързана с ангажимента на топлоелектрическите централи, да монтират измервателни уреди, които в реално време да дават информация за произведеното количество електрическа енергия по високо ефективен и комбиниран начин. Срокът, вие правилно господин Димитров отбелязахте, че изтича на 15 октомври. Но независимо от това, че срока изтича на 15 октомври, Министерство на енергетиката в момента извършва проверки във всички топлофикационни дружества, заводски централи, които имат този законов ангажимент.
Това което мога да кажа е, че до настоящия момент почти нито един от задължените обекти не е монтирал подобни уреди. Това което ние ще направим, ще изчакаме датата 15 октомври. Просто искахме чисто превантивно да сме там. Да им покажем на колегите, че всъщност няма да оставим нещата по този начин. Защото това всъщност е една от причините, поради които Националната електрическа компания продължава да плаща за високо ефективно производство, което те самите са преценили, че е такова. Ние не сме съгласни с подобна практика. И ако на 15 октомври, пак ще направим такава проверка и ако не са монтирали тези уреди, ще сезираме Комисията за енергийно и водно регулиране с молба, ако е възможно, разбира се, в тази енергия, която производителите считат, че е високо ефективна, да не бъде определена като такава и да бъде изкупувана по пазарни цени, а не по преференциални.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Ако позволите госпожо Петкова, господин Иванов, ако бъдете сезирани по този начин, имате ли всички законови правомощия, да излезете с решение по този повод.
ИВАН ИВАНОВ: Господин председател, мога ли да взема думата.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Заповядайте господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Това което каза министър Петкова е вярно, че от началото на седмицата, два екипа на Министерството, единия за Северна, а другия за Южна България, правят проверка на место във всяка една от топлофикационните и заводски централи.
Искам да допълня, че от Министерството имаше инициатива, на която ние откликнахме. След съгласувани действия и в двата екипа има експерти на Комисията за енергийно и водно регулиране, за да може да се извърши съвместна проверка. Това е първото. И ние получаваме вече от понеделник вечерта насам данни за проверяваните. Обикновено се проверяват по три топлофикации дневно в Северна и три в Южна България.
Извън това ние изпратихме спешен факс до всичките 40 топлофикационни и заводски централи, в които поискахме да ни се каже монтирани ли са такива измервателни уреди и отчита ли се в реално време електроенергията, която се произвежда и топлинната енергия, топлинния товар, който трябва да гарантира високо ефективния характер на произвежданата електрическа енергия.
Истината е, че по-голямата част поне от тези отговори, но ние получихме на по-малко от половината досега, на 19 от 40, получихме отговор. Тези които ни отговориха в по-голямата си част, 80 процента от тях заявяват, че са монтирали тези измервателни уреди. Имат готовност да подават в реално време и чакат от ЕСО, като оператор на преносната система да им каже точно комуникацията, програмното осигуряване, модула как ще бъде организирано това подаване.
Нека бъдем все пак коректни, те имат още две седмици. На 14 юли беше публикувана наредбата. Трите месеца изтичат. На 15 октомври биха били вече в неизпълнение. Аз мога поред да ви кажа кои ни отговориха. Топлофикация – София, Топлофикация – Враца, Велико Търново, Свилоза, Декотекс. Като казвам Декотеск, веднага ще каже, че няма монтирани средства за измерване. Имат основание, че когенерацията не работи. Тоест те нямат необходимост. Топлофикация Разград, една от малките топлофикации има монтирани средства за измерване, изготвени са технически задания и са събрани оферти за изграждане система за предаване на данни в реално време към ЕСО. Топлофикация Плевен. Предстои финализиране на процедурата. Има монтирани средства. Биовет на Кирил Домусчиев. Изпълнени са всички изисквания и се предават данни в реално време. Виолия – Варна, оранжерии Гимео, ТЕЦ “Горна Оряховица” изпълнява изискванията.
Много добре, че след тези подадени данни, в момента отива проверката на место. Това трябва да установи, като тя е петдневна. В петък след обяд аз очаквам експертите от КЕВР, също и Министерството ще подготвим доклад и ще ви информираме.
Считам, че тази проверка и това, което ние направихме с този факс и поискахме буквално за 24 часа да ни отговорят. Защото или има или няма. Те наистина отговарят кратко и ясно. Ще има много дисциплиниращ ефект. Мисля, че в новия отоплителен сезон практически ще изчистим съмненията за това, дали е високо ефективна и в какво количество е високо ефективната енергия от топлофикациите.
Благодаря ви.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Иванов и аз имам един въпрос. Да допуснем, че някои от тези топлофикационни дружества не са монтирали измервателните уреди на топлинната енергия, за да може да засечем, кое е високо ефективно производство и кое не е. В този случай те имат лимити на високо ефективната електроенергия, която е произведена по решението на Регулатора. В Закона още февруари месец записахме, че ако те надскочат тези лимити, произведат повече електроенергия трябва да си я продават, на който си искат.
ИВАН ИВАНОВ: Точно така е.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: При това положение, дори и да не са монтирали измервателните уреди, в момента в който те достигнат определеното количество високо ефективна електроенергия, Националната електрическа компания трябва да спре да изкупува тяхната електроенергия.
ИВАН ИВАНОВ: Точно така.
ДЕЛЯН ДОРЕВ: Националната електрическа компания има ли ясни инструкции, указания от Регулатора, че тя трябва да следи за това и да го направи в деня, в който те достигнат съответните стойности?
ИВАН ИВАНОВ: Това сме го заявили както за когенерациите, така и за възобновяемите източници, където също е фиксирано какво е количеството. И затова именно, за да проверим доколко НЕК изпълнява това, въведохме този месечен регулаторен отчет. А що се касае до топлофикациите, вие знаете, че до края на тази година тримесечни сертификати се издават, поради липса на административен капацитет на Регулатора.
Надявам се депутатите да изпълнят своя ангажимент, че ще позволят да се увеличи административния капацитет на Регулатора и по настояване на господин Валери Симеонов от 1 януари е записано, че ще издаваме месечни сертификати. Това допълнително ще лиши тези топлофикации от възможността да представят неверни данни. Защото ще има комулативен ефект. Ще знаем всеки месец какво е състоянието и ще проверяваме какво изкупува и НЕК.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря ви. Сигурен съм, че народните представители при приемането на бюджета ще гарантират, че Комисията за енергийно и водно регулиране ще получи необходимите финансови средства в размера, в който ги е поискала.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря ви.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Госпожо Петкова имаме само едно искане, което писмено ви го отправихме, да възложите на АДФИ във връзка с чл.80, ал. 7, да се извършат последващи проверки на енергийните предприятия, обхващащи паричните потоци от ЕРП-тата. Има ли някакъв проблем там?
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Господин председател, няма никакъв проблем. С писмо от 28 септември сме уведомили колегите от Агенцията за държавна финансова инспекция. Помолил сме ги на основание чл.80а от закона, да се възложи. Писмото е в мен. Ако искате мога да ви го предоставя.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Георгиев ще имате още малко работа.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Може ли в тази връзка, сега разбрах, че КЕВР ще проверява тези, които са изградили обекти с финансиране, във връзка с проведените промени на Закона на енергетиката и са си привели цените в законовите норми. Нали и на предишното заседание стана дума, че ние също имахме намерение да проверяваме такива неща. Да не се дублираме. Да си извършим тази проверка, която вие поискахте.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма такова нещо господин Георгиев. Не е казал господин Иванов такова нещо. Той каза, че са написали писмо на ЕРП-тата и ЕРП-тата ще им отговорят. Това не означава, че ще кажат истината. Така че добре е да бъдат проверявани. Особено на ВЕИ-тата не може да им се има никакво доверие. Господин Каймаканов, нали сте съгласен с мен?
С това приключваме закритата част на заседанието.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 17 часа и 30 минути /
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯТА
ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА
ЕНЕРГЕТИКАТА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:
/ Валери Симеонов /
Файлът съдържа 55 924
31 стр. Стенограф: С. Михайлова