Временна анкетна комисия за проверка на всичките данни, факти и обстоятелства, водещи до съмнения за изкривяване на конкуренцията на пазара на горива и до съмнения за злоупотреба с господстващо положение в периода от 2008 г. до юли 2016 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Временна анкетна комисия за проверка на всичките данни, факти и обстоятелства, водещи до съмнения за изкривяване на конкуренцията на пазара на горива и до съмнения за злоупотреба с господстващо положение
в периода от 2008 г. до юли 2016 г.
П Р О Т О К О Л
№ 2
На 22 ноември 2016 г. в зала „Изток“ на Народното събрание се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка на всичките данни, факти и обстоятелства, водещи до съмнения за изкривяване на конкуренцията на пазара на горива и до съмнения за злоупотреба с господстващо положение в периода от 2008 г. до юли 2016 г., при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на господин Борислав Борисов – заместник-директор на Агенция „Митници“.
2. Разни.
Заседанието бе открито в 15,03 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Валентин Николов.
Към протокола се прилага списък на присъстващите народни и представители.
* * *
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, уважаеми журналисти! Добре дошли!
Обявявам заседанието за открито.
Преди да преминем към изслушването на представителите на Агенция „Митници“ искам да Ви кажа какво сме свършили досега.
В пощата, която сме открили, не получихме някакви въпроси или някакви предложения, с които да занимаем институциите. Затова като председател си позволи да съставя някакви въпроси и да ги изпратя до конкретните институциите, а именно Агенция „Митници“, Националната агенция за приходите, Държавна агенция „Държавен резерв“, съответно до Националния статистически институт и Министерството на транспорта.
Сега ще Ви изчета кои въпроси сме изпратили, за да знаете и ако трябва, да ги допълним.
Въпрос № 1: Справка относно вносители – имена, адрес на регистрация, име на управителя, количества по години.
Въпрос № 2: Справка относно производители – имена, адрес на регистрация, име на управителя, количества производство по години.
Въпрос № 3: Справка относно субекти – физически и юридически лица, които съхраняват в петролна база, параметри на базите.
Въпрос № 4: Справка относно субекти – физически и юридически лица, които транспортират нефтопродукти, количества по години.
Въпрос № 5: Справка относно търговци на петролни продукти – имена, адресна регистрация, име на управителя, количества, търгувани по години.
Въпрос № 6: Справка с данни относно контрабанда на петролни продукти за посочения период, ако има такива.
Въпрос № 7: Анализ, ако има такъв, за пазара на горива по години.
Това лично съм го пратил на всички институции. Засега, допреди около половин час, успяха от Агенция „Митници“ да ни предоставят някаква справка. Не съм я гледал.
Разбира се, ние трябва да я разгледаме от гледна точка на конфиденциалност дали срещу някаква декларация да Ви се предостави или да идвате и да четете – това трябва да решим в комисията сега.
Чул съм се с госпожа Ненкова, която е председател на Комисията за защита на конкуренцията. Тя очаква през тази седмица да поискаме от нея информация, каквато решим в комисията – освен доклада, да поискаме, предлагам, предложения относно законодателни промени, така че да помогнем на комисията за установяването и предотвратяването на картели, не само на горива, а въобще и начина на разследване, което също сме заложили в програмата на нашата Временна комисия. Така че това можем да го дискутираме в т. Разни.
Обещах Ви, че ни трябва юрист. Искам да Ви представя Тодор Димитров. Той е наш колега от 41-то Народно събрание. В момента е в 10-те, да кажем, големи адвокатски кантори, и който е тук, за да ни помага. Той ме увери, че не се е занимавал с дела относно петролни продукти. Но нека той да се представи и да каже. Тоест, няма конфликт на интереси. Това имам предвид. Няма и роднински връзки с някой, който работи в петролната индустрия.
ТОДОР ДИМИТРОВ: Добър ден! Адвокат Тодор Димитров съм аз. Част от Вас ме познават. Нямам конфликт на интереси, нямам дела, свързани с горива, с КЗК и така нататък. Така че смятам, че мога да осъществя експертизата към настоящата комисия. Вече ако има конкретни въпроси, съм готов да окажа съдействие. Благодаря.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да, благодаря Ви.
Относно това изложение, ако имате да добавите нещо, и да разискваме. Ако не, да преминем към изслушване на представителите на Агенция „Митници“ относно тези и други въпроси, които съответно ще зададем, стига да са подготвени.
Въпросът е, че с Агенция „Митници“ трябва да уточним информацията, която открито могат да произнесат. Ако има такава – за закрито заседание, с конфиденциални въпроси, касаещи търговската тайна или друг вид нарушаване на закона по българското законодателство, то в този случай може би ще трябва да закрием заседанието във втората му част.
Искам само да кажа, че имах кореспонденция със Статистиката. Съгласно чл. 101 от нашия Правилник, ако не ме лъже паметта, всички държавни, общински органи и институции са длъжни да предоставят дори служебна информация и каквито и да е данни, изискани от комисията, тоест не представляват никаква тайна за народните представители. Те възразиха и казаха, че нарушаваме европейски регламент и ще ни обобщят данните. Няма да могат да ни ги персонифицират. Това е относно Статистиката.
Давам Ви думата за предложения или ако имате нещо да кажете.
Заповядайте.
ПЕТЪР СЛАВОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Съвсем кратко преди да закрием вероятно заседанието с оглед на това, че ще обсъждаме данъчно-осигурителна информация, искам само да спомена, че вчера с колеги от две парламентарни групи сме внесли законопроект, който адресира част от проблемите, поне по наше убеждение. Аз ще го предоставя и на всички останали колеги от комисията. Надяваме се той да може да послужи за база за евентуални законодателни промени. Защото, колеги, както си говорихме, може би основната цел на тази комисия е наистина да помисли за адекватни законодателни промени, адресиращи конкуренцията, на първо място. Тоест, създаване на реална конкуренция на пазара на горива, от там търсене на по-ниски, по-конкурентни цени и по-прозрачен пазар. Разбира се, на второ място, да подпомогнем КЗК, ако ни изпратят конкретни бележки в разследването на разследвани картели или дружества, които се подозират в картелни образувания или злоупотреба с монополно положение.
Така че за мен законодателната ни дейност е водеща и аз много се надявам, че в рамките на малкото оставащи дни на този парламент ние да бъдем активни и наистина накрая с конкретен законопроект, дай Боже, да мине през пленарна зала, да се похвалим и мисля, че това ще е най-доброто, към което трябва да се стремим.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: И аз благодаря.
Ако искате, после в т. Разни можем да продължим дискусията.
Ако искате, да поканим представителите на Агенция „Митници“ – доколкото знам, председателят е извън България, поради тази причина е изпратила свой заместник.
Първо, моля да се представите за протокола и, второ, ще започнем с обобщените данни и информация, която носите. След това, ако има някаква конфиденциална информация, тогава да гласуваме за закрито заседание, за да може да продължим нашата работа.
Заповядайте.
БОРИСЛАВ БОРИСОВ: Благодаря, господин Председател.
Действително директорът на Агенция „Митници“ госпожа Димитрова е в командировка в чужбина, поради което аз имам честта днес да се отзова на поканата на Временната анкетна комисия с определения предмет, който трябва да бъде изследван.
Казвам се Борислав Борисов и съм зам.-директор на Агенция „Митници“. С мен си позволих да поканя за участие господин Георги Димитров, който е началник на отдел „Методология“ в дирекция „Акцизи“ в Централно митническо управление и госпожа Елена Карачорова, която изпълнява длъжността „директор“ на нашата Аналитична и статистическа дирекция.
Получихме в петък Вашите писмени въпроси. Информацията действително е много обемна, защото се иска връщане към 2008 г. Масивите при нас, съдържащи исканата информация, са изключително големи. По-голямата част от тях успяхме да обработим. Преди 20-тина минути тази справка, тази информация трябва да е внесена в Деловодството на Народното събрание.
Страхувайки, че навлизайки в дискусията, можем да бъдем изкушени или да бъдем принудени да заявим факти и обстоятелства, които са класифицирани като данъчна информация. В този ред на мисли бих помолил, ако е възможно заседанието да се приведе в условията на закрито такова.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми колеги, предлагам да гласуваме заседанието да бъде квалифицирано като закрито, за да можем да изслушаме представителите на Агенция „Митници“ с класифицираната информация, която ще ни предоставят.
Моля да гласуваме.
Гласували 10 народни представители: за 10, против и въздържали се няма.
Приема се предложението.
Уважаеми колеги, журналисти и гости! Съжалявам, но заседанието минава в закрит тип.
(Журналисти и гости напускат залата. Следва закрито заседание.)
(След закритото заседание.)
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Колеги, вече преминаваме към откритата част на заседанието.
Във връзка с изслушването по точка първа, предлагам, първо, от КЗК, доколкото казаха, че има данни за наличие на картел, да ни ги предоставят.
Второ, съответно ще искаме от КЗК предложения за промени на Закона за защита на конкуренцията или други закони, с които да можем да подпомогнем комисията в нейното разследване за картел на горивата.
И, трето, искаме от тях предложения за промяна на някои закони на базата на техните анализи, така че да избегнем господстващо положение или картел на горива.
Ако имате да добавите нещо или да изменим така формулираното от мен?
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Да поканим главните картеладжии, за да си кажат мнението.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Предлагам следващия път да извикаме КЗК. Ако искате, и други да извикаме, като ги изслушаме последователно. Не знам дали ще имаме време, защото след това имаме групи.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ако го направим от 13,00 ч.
ПЕТЪР СЛАВОВ: Господин Председател, ако позволите – мисля, особено предвид, че има висящо производство пред КЗК на част от големите производители, едновременно да ги изслушваме в закрито заседание, когато те могат да научат факти и обстоятелства, предмет на това разследване, е крайно неразумно затова. Затова ако ги изслушваме, нека да бъде последователно, но това означава, че едните ще трябва да чакат.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ами, ще чакат.
ПЕТЪР СЛАВОВ: Това ми се вижда донякъде неуважително. Можем да ги поканим на по-следващото заседание. А другия път да изслушаме КЗК и други държавни органи, ако считаме за необходимо.
НАСТИМИР АНАНИЕВ: И НАП може.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да, всички. Ако искате последни да бъдат от бизнеса.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Напротив, аз мисля, че те ще кажат неща, които за нас ще са интересни.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Сигурен съм, но въпросът е кога.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ако искате, можем и да не ги викаме.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Не, защо? Ще ги викаме. (Реплики на Емил Димитров.)
Мисля, че всички ще бъдат поканени. Никой не е казал противното. Въпросът е последователността да изработим тук, да знаем следващия път кой да поканим. Следващия път няма против да се извика КЗК, в лицето на нейната председателка госпожа Ненкова и експерти.
ПЕТЪР СЛАВОВ: От Държавния резерв.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: От Държавния резерв или от НАП, дайте, да преценим. А може и двете.
ФИЛИП ПОПОВ: С оглед структуриране и на нашите въпроси, би било разумно да се покани първо бизнесът. От там да добием някаква информация, след това Комисията за защита на конкуренцията и другите.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ще ги викаме два пъти.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Нормално е да имаме различни мнения. Това, което каза колегата, по-добре е да викнем, ако викнем, само КЗК. Първо само КЗК – там има достатъчно място за анализи. Даже за един път ние ще получим само предварителна информация. Мога да предположа, може би преди да са се произнесли окончателно – не знам каква информация ще ни предоставят, но поне ще разберем какъв тип анализи имат, какво е равнището на тези анализи, как са стигнали до извода за тази пазарна структура, какви предварителни намерения имат за промяна на законодателството – ако не в детайли, и от там нататък да видим. Защото преди да сме чули прокурора, няма смисъл да изслушваме подсъдимите, така да се каже. Те са невинни до доказване на противното. Това, че са големи, те не са виновни. Това, че някои са направили складове, те не са виновни, такъв е бил законът. Виновна е държавата, която не си е свършила работата и ние трябва да видим каква ни е вината и какво можем да направим. (Уточнения.)
ПЕТЪР СЛАВОВ: Господин Председател, имам процедурно предложение, ако позволите все пак. Имаше две предложения – да гласуваме кого първи да изслушаме. Моето предложение, а мисля, че беше и Ваше всъщност, първо да изслушаме КЗК, евентуално и други държавни органи, след това да изслушаме бизнеса. Аз го поддържам и мисля, че е по-разумното, защото логично е, колеги, на базата на информацията и анализа от КЗК, който ще получим, и проблемите, които те ни посочат, след това ние да питаме конкретния представител на бизнеса – ти защо така правиш, а ти защо онака правиш? Ние в момента не знаем кой-какво точно прави, включително от тези, които са разследвани, в детайли и се надяваме тази информация да я получим, изслушвайки КЗК. Логично ми се вижда първо да чуем тях, а накрая бизнеса.
И още веднъж Ви моля, като каним бизнеса, да поканим и представители на малките търговци. Вероятно от тях ще чуем доста интересни неща.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Абсолютно всички, мисля, да поканим. (Реплики на Румен Гечев и Емил Димитров.)
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: КЗК е скочила, защото някой им е казал да скочат и в момента се чуди как да й промениш закона, че да могат да оправдаят… Даже са дали вече и закон, човекът да го прекара. Нали разбирате, че фалът е огромен?
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Така или иначе, нашата комисия е формирана и тя трябва нещо да направи. Най-добрият продукт, който може да направи, е предложение за изменение на законите. Друго не виждам какво може да направи. Или да разгласи нещо, което други ги е страх или не могат да разгласят. Това са единствените наши възможности.
Затова предлагам КЗК да бъде изслушана не само в един ден, а да бъде сама в този ден, защото предполагам, че там най-много въпроси и данни ще бъдат изнесени. Въпросът е дали този ден да бъде следващия вторник или да е след деня, в който ще поканим бизнеса? Това, доколкото разбрах, е въпросът.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Вие, като председател трябва да ги попитате. Те може и да не са в състояние да дойдат, да не са в състояние да се подготвят. Вие отправете покана и си я съгласувайте.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Говорих с госпожа Ненкова, даже днес. Тя каза – трябва ли да дойда този вторник. Ние не бяхме изпратили покана. Аз казаха – не, защото не сме готови и не сме изпратили към Вас въпроси. Тя каза: „Добре, очаквам от Вас въпросите, за да Ви отговоря и съм готова да дойда“. Тоест, ние имаме, така да се каже, съгласие с тях, че следващия вторник може да дойде. Така че аз съм осъществил контакт. Ще изчакаме до утре, сряда, с господин Димитров и разбира се, Ваши предложения, освен формулираните, които направих пред Вас, ако се сетите нещо повече или да изменим въпросите и призива към тях какво да ни предоставят. Въпросът е да гласуваме за следващото заседание във вторник дали да извикаме КЗК или бизнеса.
Предлагам да гласуваме да извикаме за следващото заседание Комисията за защита на конкуренцията.
Гласували 9 народни представители: за 6, против 1, въздържали се 2.
Приема се. Вече е решено – на следващото заседание ще извикаме Комисията за защита на конкуренцията, тогава ще решим кого ще извикаме на по-следващото. Така предлагаме.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Дайте да излезем с предложението да не каним бизнеса и направо да ги запознаят с новата законодателна промяна, която ще я донесе колегата. И готово. Това също е решение.
РЕПЛИКА: Какви са тия глупости сега? (Реплики.)
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Извинете! Коя от данните на Митниците беше секретна?
РУМЕН ГЕЧЕВ: Един момент, колега! Само едно пояснение. (Реплики на Емил Димитров.) Това са две различни неща.
Ние искаме от КЗК да ни каже – те, за да установят картел, трябва да имат този анализ, за което Ви говорих. Ние от него се интересуваме – дали те имат аудиозаписи, специални разузнавателни средства и други, защото картелът се доказва по този начин. Не съм юрист, но съм чел кейсове, които юристи и служби са доказвали. Те са аудиовизуален запис, засичане на имейли и други от службите за сигурност. Гледал съм поне кейсове на ФБР, които са влезнали в учебниците. Ние не искаме от нея да ни казва тя какви доказателства има по делото. Ние ще питаме за пазара. Няма нищо страшно. (Реплики на Емил Димитров.)
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Мисля, че взехме решение. Вече се оформи решение следващия път бизнесът да е след КЗК.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Защо? Те може да не искат да дойдат? Умрели са за предварителни присъди.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Мисля, че ние не издаваме присъди.
Благодаря, колеги.
Закривам днешното заседание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Валентин Николов