Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна комисия за контрол на разходите на публични средства, свързани с преодоляването на последствията от разпространението на Ковид-19
16/12/2020
    П Р О Т О К О Л № 5
    На 16 декември 2020 г., сряда, от 14,30 ч. се проведе заседание на Временната комисия за контрол на разходите на публични средства, свързани с преодоляването на последствията от разпространението на COVID-19 при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на министъра на здравеопазването по въпросите, свързани с дейността на Временната комисия.
    2. Разни.

    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от господин Йордан Цонев – председател на Комисията.

    * * *
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Някои от колегите са на подпис присъствено, имаме кворум. Уважаеми господин Министър, госпожо Заместник-министър, колеги! Откривам днешното заседание на Комисията.
    Предлагам следния дневен ред:
    1. Изслушване на министъра на здравеопазването по въпросите, свързани с дейността на Временната комисия.
    2. Разни.
    Има ли други предложения относно дневния ред? Няма.
    Който е „за“, моля да гласува.
    Приема се дневният ред.
    Господин Министър, благодаря Ви, че откликнахте на нашата покана в много трудно време. Съзнаваме и Вашите ангажименти, но искахме преди края на тази парламентарна сесия работата на Комисията да приключи с изслушването на най-важния министър за дейността на нашата Комисия, защото във Вашия ресор е голяма част от реализирането на мерките и преодоляването на последствията от разпространението на COVID-19.
    Ние вече имахме една Комисия, която отсрочихме по здравословни причини, и сега се радвам, че можем да осъществим тази среща. Вие знаете предмета на дейност на Временната комисия и това е контролът върху публичните средства, които се разходват във връзка с преодоляването на пандемичната криза. Комисията досега е изслушвала почти всички ръководители на ведомства, които имат отношение по темата, и съвсем съзнателно искахме Вие да сте в края на тази поредица от изслушвания.
    Давам Ви думата да изложите пред нас основните теми, по които имахме въпроси.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Благодаря за поканата.
    За мен е отговорност да представя пред уважаемите народни представители Отчет за дейността на Министерството на здравеопазването и по-специално на Комисията за контрол на разходите на публични средства, свързани с преодоляването на последствията от разпространението на COVID-19. Информацията е относно организацията и мерките, изпълнявани от Министерството на здравеопазването, и изразходваните публични средства по тези мерки, както и набраните средства по дарителските сметки и тяхното изразходване. В Българската народна банка е открита банкова сметка в лева с титуляр Министерството на здравеопазването за набиране на средства от дарения и помощи за подпомагане финансирането на дейности и мерки срещу разпространението на COVID-19 на територията на страната.
    Към 30 ноември 2020 г. по сметката са постъпили 5 млн. 326 хил. 991 лв. и 23 ст., от тях 1 млн. 341 лв. 765 лв. и с изричната воля на дарители са осъществени действия за превеждане на даренията за бенефициентите. Предоставени са средства на лечебните заведения за болнична помощ в размер на 138 хил. 465 лв. 24 ст. Предоставени са средства на Националния център по заразни и паразитни болести в размер на 1 млн. 200 хил. 300 лв. Извършена е корекция по бюджета на РЗИ – Добрич с 3 хил. лв. Без изрична воля на дарител са постъпили средства в размер на 3 млн. 985 хил. 225 лв. и 99 ст., като са използвани за закупуване на: 633 броя многократни облекла от български производители за 1 млн. 500 хил. лв.; 177 хил. 305 броя защитни облекла за еднократна употреба за 2 млн. лв. 40 ст., а с останалите 52 хил. 832 лв. 47 ст. ще се закупят допълнителни количества лични предпазни средства.
    Министерството на здравеопазването стартира ДАМС кампания в подкрепа на българските медици, работещи в условията на COVID-19. Към 30 ноември 2020 г. набраните средства са в размер на 432 хил. 393 лв. 12 ст. Средствата в размер на 431 хил. 809 лв. са предоставени на: Национален център по трансфузионна хематология за закупуване на 2 броя апарати за автоматична плазмена фареза за нуждите на регионалните центрове по трансфузионна хематология в размер на 120 хил. лв.; Университетска специализирана болница за активно лечение по ортопедия „Проф. Бойчо Бойчев“ ЕАД за доставка на мобилна рентгенова система – 45 хил. 500 лв.; МБАЛ – Монтана, МБАЛ – Силистра, и МБАЛ – Шумен за закупуването на 3 броя апарати за изкуствена белодробна вентилация в размер на 147 хил. 389 лв.; МБАЛ „Проф. д-р Параскев Стоянов“ – Ловеч за закупуването на апаратура за оборудване на лаборатория за извършване на PCR изследвания на пациенти в размер на 114 хил. 920 лв.
    В изпълнение на приетото Решение на Народното събрание от 6 април 2020 г. към момента по бюджетната сметка на МЗ са постъпили трансфери в размер на 2 млн. 751 хил. 575 лв., като от Народното събрание средствата са 1 млн. 749 хил. 787 лв. и от политическите кабинети на министерствата и другите разпоредители с бюджет – 1 млн. 178 хил. лв.
    С предоставените средства са осигурени тестове за доказване на COVID-19, закупени за реактиви за PCR за доказване на COVID-19, бързи тестове за доказване на антитела или бързи тестове за доказване на антиген. Министерство на здравеопазването е получило дарения в натура, както следва: дарения от Китай на защитни маски тип Н-95 – 20 хил. броя; маски хирургически – 50 хил. броя; защитни облекла за еднократна употреба – 10 хил. броя; тестове за COVID-19 – 417 комплекта или 10 хил. броя; защитни очила – 10 хил. броя§ защитни ръкавици – 10 хил. чифта, калцуни – 10 хил. чифта.
    От други физически и юридически лица са получени дарения в натура, както следва: предпазни шлемове – 10 хил. 54 броя, лекарства – 15 хил. 595 опаковки, медицински маски – 770 хил. 944 броя, хирургически маски – 399 хил. 500, дезинфектант за ръце – 10 хил. 130 литра, предпазни костюми – 45хил. 378 броя, автоматизирана система за екстракция на ДНК и РНК за Столично РЗИ, китове за изолиране и детекция на SARS COVID-2 за Столична регионална здравна инспекция, респиратори, доставени в лечебни заведения – 147 броя, гориво за линейки на стойност 100 хил. лв.
    От Агенция „Митници“ на Министерство на здравеопазването са предоставени конфискувани стоки, както следва: хирургически маски – 276 хил. 250 броя, антибактериален гел – 17 хил. 280 опаковки, предпазни шлемове – 1298 броя, медицински маски – 15хил. 150 броя. Всички дарения в натура постъпват в базата на „Български червен кръст“, село Лозен и се разпределят чрез Регионалната здравна инспекция по предложения на логистично-координационния център, създаден със заповед на министър-председателя на Република България и с ръководител главен комисар Николай Николов, съобразно необходимите потребности на лечебните заведения и държавните и общинските институции.
    Със средствата по Проект „Подкрепа на работещи в системата на здравеопазването“ в условията на заплаха за общественото здраве от COVID-19, финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ с общ бюджет 240 млн. лв., от които 500 хил. лв. са за закупуване и за предоставяне на лични предпазни средства. Министерството на здравеопазването е сключило договори в размер на 121 хил. 399 лв. 20 ст. за доставка на: 100 хил. броя хирургически маски и 4 хил. 800 броя маски с висока степен на защита.
    По Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020 г.“, която е с общ бюджет от 40 млн. 439 хил. 291 лв., Министерството на здравеопазването е сключило договор в размер на 25 млн. 330 лв. 36 ст. за доставката на: 225 броя апарати за белодробна вентилация; 72 хил. броя комплект за тестове; 6 броя апарати за автоматична екстракция при извършване на PCR изследвания; 2 млн. 226 хил. 770 броя маски с висока степен на защита; 200 хил. броя предпазни очила; 100 хил. броя еднократни защитни гащеризони; 60 хил. броя многократни защитни гащеризони; 150 хил. броя калцуни тип ботуш. Предстои сключването на още договори за доставката на аспиратори, тестове и предпазни средства.
    Със средства от бюджета на Министерството на здравеопазването, които са в размер на 11 млн. 758 хил. 625 лв., са закупени медикаменти, тестове за бърза диагностика на COVID-19, PCR тестове, лабораторни консумативи за извършване на тези тестове, както и лични предпазни средства за работниците и служителите, работещи в системата на здравеопазването, а в това число са: PCR тестове – 364 хил. 742 броя; бързи тестове – 548 хил. 575 броя; имуноензимни тестове – 15 хил. 661 броя; маски с висока степен на защита – 2 млн. 349 хил. 451 броя; обикновени маски и хирургични – 1 млн. 308 хил. 803 броя; защитни очила – 220 хил. 699 броя; защитни ръкавици – 2 млн. 532 хил. 742 броя; защитни шлемове – 35 хил. 192 броя; калцуни – 456 хил. 468 броя; защитни костюми – 174 хил. 582 броя.
    За закупуването на лекарствени продукти са усвоени 1 млн. 139 хил. 689 лв., представляващи плащане, съгласно Решение от 3 април 2020 г. на Министерския съвет по Договор с Китайската национална фармацевтична корпорация – за външна търговия. Със средствата са закупени хидроксихлорохинсулфат на таблетки от 100 милиграма по 14 таблетки – 171 хил. 424 опаковки, и азитромицин – 250 милиграма по 12 таблетки в опаковка – 30 хил. опаковки. Лекарствените продукти се предоставят на лечебните заведения чрез „БУЛ БИО“ ЕООД.
    Средствата, които са извън оперативни програми и дарения, Министерството на здравеопазването е предоставило по бюджета за 2020 г. за държавните лечебни заведения целеви средства за капиталови разходи в общ размер на 2 млн. 848 хил. 570 лв., разпределени по отделни лечебни заведения, като го виждате в Доклада, който съм входирал до Вас.
    На второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на здравеопазването са предоставени средства за капиталови разходи, за оборудване на лаборатории за изследване на COVID-19 и за въвеждане на мерки срещу разпространението му в размер на 1 млн. 220 хил. 275 лв., разпределени по съответните институции като Национален център за трансфузионна хематология, Столично РЗИ, Национален център по заразни и паразитни болести, РЗИ-тата в Благоевград, Държавната психиатрична болница в Севлиево. Закупени са съответно термо камери, системи за дезинфекция, автоклави и друга апаратура.
    Министерството на здравеопазването изпълнява Проект в подкрепа на работещите в системата на здравеопазването в условията на заплаха за общественото здраве от COVID-19 с общ бюджет от 240 млн. лв. и срок на изпълнение до 31 май 2021 г. Основната цел на Проекта е превенция и подкрепа на медицински и немедицински персонал, който посреща първи предизвикателствата на глобалната пандемична криза, свързана с разпространението на COVID-19.
    В изпълнение на дейност 1 – предоставяне на допълнителни възнаграждения на медицинския и немедицинския персонал, пряко зает с изпълнение на дейностите, свързани с мерките за превенция и борба с COVID-19, се изплащат брутни възнаграждения от месец март 2020 г., както и дължими осигуровки за сметка на работодателя, осигуряващи нетно месечно допълнително възнаграждение от 1000 лв. на медицински и немедицински персонал, зает с дейностите по наблюдение, диагностика и лечение на пациенти с доказан корона вирус в лечебните заведения за болнична помощ.
    На служителите на: РЗИ, които са участвали в дежурства на гранични контролно-пропускателни пунктове, взимали са клинични проби за провеждане на лабораторни тестове за SARS-COVID-2, осигурявали са медицинско наблюдение на български граждани без общопрактикуващ лекар, поставени под домашна карантина, издавали са предписания за задължителна карантина на лица, били в контакт със случай на COVID-19, извършвали проверки по спазването на задължителната карантина и са провеждали епидемиологични проучвания на случаи с COVID-19; служителите на ЦСМП от медицински и немедицински персонал участвали пряко при обслужването на болни с коронавирус или със съмнения за такъв; служителите на Националния център по заразни и паразитни болести от медицински и немедицински персонал на Националния център по заразни и паразитни болести са работили за провеждането на лабораторни изследвания и потвърждения на COVID-19; персоналът на медико-диагностичните лаборатории, определен със заповед на министъра на здравеопазването за провеждане на високо специализирано медико-диагностично изследване PСR; медицинските специалисти, осъществявали активна работа на първа линия в условията на COVID-19 на влизащите в Република България на граничните контролно-пропускателни пунктове, тоест на всички тези служители се изплащат брутни допълнителни възнаграждения от месец април 2020 г. в размер на 610 лв. и дължими осигуровки за сметка на работодателя, както и за здравните медиатори, извършвали активна работа на първа линия в условията на развиващата се пандемия от COVID-19 на територията на общината.
    В изпълнение на дейността до настоящия момент са изплатени 171 млн. 686 хил. 42 лв. 97 лв. за периода от месец март до месец октомври 2020 г., включително и авансови средства към лечебните заведения за месец ноември, както и допълнителни възнаграждения на медицинския и немедицинския персонал от лечебните заведения – РЗИ, центровете за спешна медицинска помощ, Национален център по паразитни болести, медико-диагностичните лаборатории и здравните медиатори и медицински специалисти, осъществявали активна работа на първа линия в условия на COVID-19.
    За месец март 2020 г. са изплатени средства в размер на 5 млн. 472 хил. 697,04 лв. на 3694 лица в различни структури, осъществяващи борбата срещи COVID-19 на територията на страната. За месец април – на 6688 лица и 9 млн. 788 хил. 280,92 лв. За месец май 2020 г. – на 6925 лица или 10 млн. 103 хил. 380,19 лв. За месец юни – на 7507 лица или 11 млн. 900 хил. 536,31 лв. За месец юли 2020 г. – на 10 736 лица или 15 млн. 907 хил. 54,68 лв. За месец август – на 11 857 лица или 17 млн. 574 хил. 240, 87 лв. За месец септември – на 11 745 лица или 17 млн. 304 хил. 7,66 лв. За месец октомври – на 17 861 лица или 26 млн. 136 хил. 215,30 лв. За месец ноември са предоставени авансово средства в общ размер на 58 млн. 390 хил. 630 лв. на 195 лечебни заведения за болнична помощ за изплащане на допълнителни възнаграждения на максимален брой лица – 37 990, от медицински и немедицинския персонал. За месец декември предстои изплащане на средства в размер приблизително на 10 млн. лв. за служители на ЦСМП, за здравни медиатори от общини и за лица, работещи в лаборатории, и за служители на Националния център по заразни и паразитни болести.
    Предвидено е до края на 2020 г. да се усвоят целевите средства, предоставени с постановление на Министерския съвет, които са в размер на 15 млн. лв. за закупуването на 1 милион бързи антигени тестове, както и да бъдат закупени такива със средствата от бюджета на Министерството на здравеопазването в размер на 1 млн. 410 хил. лв.
    На интернет сайта на Министерството на здравеопазването се публикува и актуализира периодично пълен отчет за набраните и изразходваните средства от даренията, както и отчета за извършваните разходи във връзка с мерките за предотвратяване на разпространението на COVID-19 и лечението му. Информацията е достъпна на следните линкове, които са приложени в Доклада, който съм входирал в Народното събрание. Информацията се предоставя ежемесечно и на Министерството на финансите. Благодаря Ви, господин Председател.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Много изчерпателно беше Вашето изложение. Предлагам да минем с колегите към въпросите, за да не губим време. Разбира се, въпросният Доклад ще бъде пуснат на имейлите на всички членове на Комисията, така че ще имаме възможност да се запознаем по-детайлно.
    Колеги, имате думата за въпроси.
    Господин Божанков, заповядайте.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, изслушахме с интерес Вашия Доклад за средства, дарения и целенасочени мерки, а една голяма част от публичния ресурс се харчи по конвенционалните пътища през Здравната каса.
    В началото на годината бившият вече управител господин Дечев изнесе данни за системно ощетяване на публичния фонд в полза на частни болници. От изнесените данни стана ясно, че определени лекарства се плащат на седем пъти по висока цена спрямо тази в държавните болници. Няма да Ви припомням стенограмите на Министерския съвет, но очевидно там е приет текст, който трябваше да регулира това положение. По някакви неизвестни и чудодейни причини този текст изпадна по трасето между Министерския съвет и Народното събрание, като и не беше гласуван, заради което с колегите от БСП го предложихме отново. Той беше отхвърлен. Припомням Ви, че срещу България тече процедура от страна Европейската комисия.
    В тази връзка е моят въпрос: кое в момента гарантира, че публичният ресурс няма да бъде изразходван на седем пъти например по-висока цена? Ако тази аномалия се повтори, не виждам причина да не се повтори и в контекста на наказателната процедура, а кой ще носи отговорност за това?! Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря, господин Божанков.
    Първо, исках да информирам колегите в точка „Разни“ и смятах да Ви предложа веднага след ваканцията да изслушаме ръководния орган на НЗОК по средствата, които вървят по линия на обичайното финансиране от НЗОК.
    Господин Божанков, ако министърът не желае или не е подготвен да даде такава информация или отговор – още повече, че въпросът не е свързан конкретно със средствата за COVID, а с други общи практики на НЗОК, не възразявам. Исках само да уточня, че тази процедура ще я развием в следващия месец.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Предлагам отговор на този въпрос да Ви даде госпожа Жени Начева, която е председател на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Заповядайте, госпожо Начева.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми професор Ангелов, в отговор на вашия въпрос – Националната здравноосигурителна каса предприе редица действия, както господин Цонев отбеляза, че сме готови да дадем пълен отчет за това по каква линия и как вървят плащанията към изпълнителите на болнична и извънболнична медицинска помощ през 2020 г. Едно от основните направления е въвеждането на механизъм, съгласно който дейността се заплаща на 85%, дори когато не е отчетена, тоест има гаранция за стабилност на плащанията на всички лечебни заведения.
    Въведе се механизъм за заплащане на 1000 лв. за изпълнителите на извънболнична помощ, общопрактикуващите лекари и наетите при тях лица, и за работата им на първа линия. Въведе се механизъм за откриването на Ковид зони в диагностично консултативните центрове, където също е предвидено заплащане. Увеличиха се цените на всички клинични пътеки и се предвиди механизъм съгласно, който допълнителни средства в бюджета на Касата се предоставят за тестове и за лечение на Ковид болни.
    Относно въпроса, който Вие поставихте, и Доклада, който е изнесъл доктор Дечев, бяха инициирани редица проверки от Министерството на здравеопазването към Изпълнителна агенция по лекарствата и Националния съвет за цени и реимбурсиране, като бяха направени проверки. Съгласно резултатите от тези проверки са сезирани съответните органи – там, където има констатирани превишения и нарушения в цените.
    Това, което мога да кажа като експерт и представител на надзорния съвет на Касата, е, че Националната здравноосигурителна каса заплаща към момента абсолютно еднаква стойност на всички видове медицински дейности, независимо от формата на собственост на контрагентите на Здравната каса, тоест лечебни заведения за извънболнична помощ и болнична медицинска помощ. В стойността на клиничната пътека влизат разходите за труд, консумативи, медикаменти, а тази стойност е еднаква за абсолютно всички лечебни заведения, които се отчитат по правилата и реда на Националния рамков договор. Единственото перо или направление на плащанията, в които за определени фирми, подчертавам, беше констатирана разлика в цените, е свързано със заплащането на лекарствата за онкологично лечение, за които знаете, че се заплащат извън стойността на цената на клиничните пътеки.
    След направените анализи и предприетите действия и с подкрепата на министъра на здравеопазването, за което благодарим, и на Министерството на финансите, чрез Закона за бюджета на Касата, който беше приет от парламента тази година, са направени промени в Закона за здравното осигуряване, съгласно които Националната здравноосигурителна каса заплаща най-ниската стойност между договорената в централизираните търгове от Министерството на здравеопазването на лекарствени продукти, и тази, на която се реализират лекарствата в лечебните заведения за болнична помощ.
    Знаете, че Министерството на здравеопазването от тази година започна да прави централизирани търгове за онкологични и неонкологични лекарства за болнична лечение и най-ниската цена се взима от тях. Ако в лечебно заведение е констатирана още по-ниска цена, това е стойността, на която Касата ще заплаща онкологичните лекарства на абсолютно всички лечебни заведения, независимо от формата на собственост. Тоест няма прецедент и законова, правна, и техническа възможност Касата да заплаща различна стойност на който и да е контрагент, за което и да е направление на медицинските дейности, които тя заплаща.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви, госпожо Начева.
    Уточняваме с колегите, че на първото заседание след парламентарната ваканция ще Ви поканим и ще Ви помоля да се подготвите с отговор от името на НЗОК и съответните колеги, които искате да дойдат да вземат участие, защото има и други въпроси за уточняване.
    Колеги, други въпроси имате ли към министъра?
    Професор Гечев, заповядайте.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател, колеги.
    Уважаеми господин Министър, Вие сега сте един от най-натоварените министри, така Ви се е случило, и обикновено три четири ключови министерства са с големи натоварвания, както е Здравеопазването, и поради тази причина при бъдещи срещи мога да си позволя да препоръчвам… Този доклад не сме го получили, но някак губим време министърът да чете 10 страници. Вашите ангажименти са по-различни и трябваше да коментираме политики, а тук колегата започна с въпрос.
    Първият ми въпрос е като продължение на въпроса за цените. Отговорът не беше много убедителен. Тъй като е известно, че частните болници благополучно бяха освободени от следването на общите търгове за лекарства, медикаменти и други услуги, си доставиха лекарствата на значително по-високи цени. Не ние, а професор Дечев – шефът на Касата, каза, че разликата за ред групи лекарства е седем пъти. Затова ние искаме да чуем от министъра, а не само от негови заместници: какви мерки е взело правителството, така че, когато плащаме услугите по COVID-19, и то касае цялото здравеопазване, да не се облагодетелстват частни болници?
    Вижте, въпросът е не само политически, но някак си е странно, господин Министър, че Вие не реагирахте, когато някъде по пътя за парламента изчезна текста на Вашето предложение. Нали така? Аз не мога да си представя, че член на кабинета – министър на здравеопазването или премиер, няма да вдигне телефона, защото оставаме с впечатлението, че някой от Вашия екип голям началник е вдигнал телефона и е наредил да отпадне текста. Ние не сме наивници! Правителството предлага конкретен текст и изведнъж той изчезва?! На такова нещо просто и в детската градина няма да повярват.
    Каква е Вашата лична позиция? Вие ще поставите ли като министър отново този въпрос за този текст и той да влезе в парламента? Този текст касае Вашата дейност, няма как министърът на здравеопазването да няма отношение. Затова Ви питам: Вие ще внесете ли текста пак, ще се вземат ли мерки той да не изчезне от „Дондуков“ № 1 до Народното събрание, защото разстоянието е малко? Кажете, ще дойдем, ще го вземем текста от Министерския съвет, ще го донесем и Ви гарантирам, че няма да се загуби. Това е първо.
    Ние тук не сме одитори, нито Вие давате отчет пред одитори, нито става дума – Вие четете за стотинки и левове, правилно, голяма точност, но за това си има държавни органи. Ние коментираме политики и затова се интересуваме от ценовата политика – еднакви ли са цените, как се харчи публичния ресурс? Мисля, че това ще бъде във Ваша помощ, защото не Ви е леко, тъй като тук става дума за харчове в милиарди, а също не сме деца и знаем, че натискът е огромен. Така че за в бъдеще, когато получим Доклада, тогава вече ще видим какви са политиките и дали средствата се харчат по някакви приоритети, а не дали струва 3 лв. 16 ст.
    Аз се заинтригувах от даренията, които са дадени на Министерството на здравеопазването и неговите поделения. Това, което чух от Вас, е, че досега дарения е направила единствено Китайската народна република. Ако това е така, какво става с тази евро-атлантическа солидарност? Това значи ли, че ние не сме получили нито един чифт ръкавици от Германия, Франция или Съединените щати? Интересно ми е политически. Вие казахте, че само от Китай имаме дарения към момента. Така ли е? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Аз ще си позволя да уточня някои неща преди да отговорите.
    Много Ви моля, колеги, да се придържаме към Правилника. Няма неудобни въпроси, но все пак Комисията ни не изпълнява функцията на неосъществен или на недобре реализиран парламентарен контрол.
    Какви текстове са хвърчали между Министерството, Министерския съвет и парламента, и какво е внесла БСП или който и да било друг, то не е предмет на работа на тази комисия.
    Вторият въпрос е с политически оттенък, а аз не смятам като председател на Комисията да позволя да има политически оттенъци в работата на Комисията. Всичко, което касае разходването на публичния ресурс, е обект на контрол от страна на тази комисия. Законодателните текстове и така нататък, касаещи общия контрол върху работата на Националната здравноосигурителна каса, мисля, че са с предмет на контрол от Комисията по здравеопазване, както и в залата на Народното събрание. Правя това уточнение не за друго, а защото трябва да бъдем много стриктни, а без това не разполагаме с много време като хоризонт за работа на Комисията.
    Нека да се концентрираме върху това, което ние можем да обследваме, и да бъдем полезни с това, което ние ще получим накрая като резултат.
    Заповядайте.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Колега, Вие знаете, че си имаме взаимното уважение, но искам да Ви кажа, че ние като представители на опозицията нямаме никакво намерение да се съобразяваме с каквито и да било ограничения, в това число и от председателя, който е равен с нас. Какво питаме ние си е наша работа, и ако обичате, не коментирайте кое е политическо.
    Ние се занимаваме с политика в парламента между другото и няма как да кажете, че въпросът за цените на лекарствата, свързани с COVID-19, не касаят Комисията. Какво касае тогава Комисията? Да слушаме доклад от 15 страници и да се чете даже от министър?! Аз предпочитам да си го видя в компютъра и да задам въпроси по политиките на министъра, който и да е той.
    Ние питаме за политиките на цените и това е въпросът, защото разликите са в стотици милиони. Въпросът за текстовете е съвсем точен, защото текстовете касаеха точно това, в това число и разходите за COVID 19, които са огромни, а и те трябва да са такива в тази история. Така че никаква цензура на въпросите ни. Министърът да прецени, той може да прецени, ако иска, да ни отговори, но тук другите ще чуят какво иска да отговори той, какво не иска.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Цензура няма, професор Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Да отговори тогава.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Въпросът Ви пак е некоректен интерпретиран, както и Вашият навик да го правите във всички комисии. Моята работа е да парирам Вашия навик, когато моите задължения го изискват, защото по същия начин беше и в другите комисии.
    Разбира се, че въпросът с цените на лекарствата в Националната здравноосигурителна каса тогава нямаше нищо общо с COVID-19 – както беше зададен и както беше дискутиран. И нас ни интересува този въпроси и ни интересува защо има една Каса в България, след като никъде в Европа и в света няма една каса, но БСП продължава да поддържа: щом ни отваряте очите, значи, че се занимавате с политика.
    Тогава аз да Ви запитам: защо продължавате да поддържате съществуването на една монополна каса, която разбира се, че ще прави такива грешки? Тя ги прави вече 20 години. Тъй като много обичате да цитирате Европа и така нататък, никъде няма една Каса. Така че, ако ще си говорим за политики, можем да излезем извън рамките на тази комисия и да говорим часове. Затова парирам въпроса или по-точно уточнявам, че министърът може да отговори, а може да не отговори, ако иска, тъй като е извън предмета на дейност на тази комисия, а въпроси с политически характер...
    От 20 години ние питаме защо е една каса, а от 20 години БСП – независимо дали е в опозиция или в управление, защитава модела с една каса. Да Ви кажа, извинявайте, че излязох извън предмета на дейност, но тъй като има медии и Вие се опитвате да внушите, че правя някаква цензура нека да Ви кажа: няма цензура!
    По време на тройната коалиция ние разработихме съвместно модела и аз председателствах работната група, при който да се демонополизира Касата. Знаете ли кой стопира този модел? Стопира го БСП – премиерът и министърът от БСП директно го стопираха с вето! Е, и сега какво? Берем плодовете на Вашия модел, а Вие питате защо този модел е крив. Крив е и ще продължи да бъде крив, защото и в Програмата Ви, с която съм добре запознат, продължава да съществува една Каса. Да не се връщаме към политическите въпроси, защото нямаше да говоря така, ако не бяхте казали, че ние се занимаваме с политика. Ето, да занимаваме се с политика. Затова казах, че не му е мястото тук на този въпрос.
    Извинявайте, господин Министър, но ние имаме понякога такива разговори помежду си, за да уточним гледната точка.
    Заповядайте.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители!
    Уважаеми господин Гечев, аз много внимателно изслушах Вашите въпроси, те бяха с доста голям колорит. По един или по друг начин всички сме в тази лодка, която се намира в много бурно море, но само някои от нас гребат. Дайте да се погрижим за всички гребци в тази лодка! Всички политици се хранят или се страхуват от темата за COVID-19, обаче проблемът тук изобщо не е политически, а спекулациите или заиграването с тази тема биха излезли много скъпо на хората, които го правят.
    Аз осъзнавам, че Вие използвате всеки един момент, в който има журналисти, наясно съм, че изборите предстоят, но който и да дойде на власт, най-важното е да има физически кой да го избере. Нека да не стигаме до парадокса да ходим на избори не за нови партии или за власт, а за избор на нов народ!
    По отношение на нещата, които прави Министерството на здравеопазването, свързани с достигането на най-ниските цени, госпожа Начева много ясно и точно отговори, че Министерството на здравеопазването е предприело законодателна инициатива, която да гарантира, че Националната здравноосигурителна каса заплаща най ниско договорената цена на територията на Република България, независимо в кое лечебно заведение е договорена тази цена. Това българските граждани ясно могат да разберат, това е публикувано със Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса, което означава следното: че независимо каква е договорената цена на един медикамент от всички лечебни заведения в страната, Националната здравноосигурителна каса заплаща този медикамент на най-ниско договорената цена. Именно това е философията на Закона за обществените поръчки.
    Второ, Министерството на здравеопазването е предприело всички организационни мероприятия за провеждането на централизираните търгове за доставка на медикаменти, които да гарантират най-ниско заплащаната цена, а тя е именно от всички структури, които се снабдяват с лекарства на територията на България.
    Не мисля, че беше недвусмислено обяснено от заместник-министъра. Както казах, госпожа Начева е председател на Надзора на Националната здравноосигурителна каса, а управителят на Националната здравноосигурителна каса се избира от уважаемите от мен народни представители. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: И аз Ви благодаря.
    Господин Божанков, заповядайте.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, всъщност по същество беше абсолютно политическо изказване в този стил. Преди да задам следващия си въпрос, ако позволите, господин Председател, с две думи дуплика в същия стил, че всички сме в една лодка, но само някои гребат.
    Моята интерпретация е, че докато някои гребат, други правят доста пари черно на бяло. Смятам, че това не е хипотеза, не е твърдение, то е доказан факт. До момента режимът остава същия и е необяснимо защо държавните болници работят по един начин, частните по друг. Какво налага едни субекти, които купуват едно и също нещо, да спазват два различни режима? За мен това остава абсолютна мистерия, а от Вашия отговор това не стана ясно.
    Уважаеми господин Министър, следващият ми въпрос е свързан с една тема, която смятам, че вълнува българските граждани. Това е цената, на която се заплащат PCR-тестовете, утвърдени като златен стандарт в борбата с тази пандемия, но за съжаление, те останаха непосилни за множество български граждани, тъй като в началото се заплащаха на цена от около 120 лв., сега от около 100 лв. От информация в публични източници стана ясно, че държавата ги заплаща на цена от около 60 лв., а тяхната себестойност е около 18 лв.
    Като уточнявам, че не съм професионалист в областта, моля да ми обясните: всъщност на какво се дължи това? Благодаря.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Само ако може, Вие не отговорихте на въпроса за Китай и другите страни. Има ли други страни от Европейския съюз, които ни помагат или засега остава Китай? Не отговорихте на този въпрос, а това е важно.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Само една секунда, господин Министър.
    Господин Божанков, отговорът на първия Ви въпрос, понеже не сте разбрали, аз го разбрах – нека да уточни министърът, аз разбрах, че режимът не е същият – заплащат се независимо как са закупени, заплащат се по най-ниската стойност. Беше много ясен отговорът. Не знам аз ли разбрах неправилно, или господин Божанков е разбрал?
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Хората плащат по 120 – 100 лв.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Не, не говорим за тестовете. Говорим за първия въпрос, защото обобщението на господин Божанков беше, че отговорът не е ясен, а отговорът беше ясен. Не се заплащат на частните… Аз така разбрах. Заплащат се по най-ниската стойност, която е постигната от други. (Реплики.)
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Не бива да уточняваме така, защото все пак слушат хората.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Като юрист ще направя следното уточнение, господин Председател – две процедури за едно и също нещо. Различно е за държавните и за частните болници. Защо едните ползват и правят обществени поръчки, а другите не правят? Аз нямам обяснение.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: На тези, които не правят, им се заплаща по цената на обществената поръчка.
    Заповядайте, господин Министър, да отговорите за цената на PCR тестовете и за даренията.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители!
    Уважаеми господин Божанков, в първия Ви въпрос имаше внушение, че се създава атмосфера, в която се извършват едва ли не нерегламентирани плащания или Вие имате данни за такъв тип дейности, които противоречат по един или друг начин на Закона.
    Вие като гражданин сте длъжен, ако имате такава информация, да информирате компетентните органи, за да може тя да бъде проверена и да предприети необходимите действия. Тъй като на мен такава информация до момента не ми е известна, не съм предприел необходимите действия. Отново държа да подчертая, че държавата заплаща най ниската цена на лекарствен продукт, независимо от кого е договорена тази най-ниска цена и независимо по каква процедура.
    По отношение на въпроса Ви за PCR тестовете, държавата заплаща цена в размер на 60 лв., а когато казвам държавата, имам предвид Националната здравноосигурителна каса. Те са в размер на 60 лв. и оттам нататък цената, за която говорите и която се заплаща по така наречените платени PCR тестове, държавата няма право да ценообразуване, държавата няма право да въвежда монопол, олигопол или всички забранени от закона неща, които са позволени от конкуренцията, или да бъде регулатор на цените на частни или държавни субекти под формата на регулация на цените в търговските дружества.
    Това, което сме направили, е: направихме среща с всички лаборатории, които в началото бяха лицензирани със заповед на министъра на здравеопазването, провели сме разговори с всички лаборатории, особено държавните лечебни заведения. Това че доставената цена на един тест, както Вие казвате, която споменахте, е такава, това не означава, че крайната цена за извършване на теста е такава.
    Колегите, които бяха на тази среща – представители на лечебни заведения и лаборатории, ясно и точно формулираха какви са съставните части на цената, за да достигне тази сума от 60 лв. и именно това стои в основата на мотивирането на цената, по която Националната здравноосигурителна каса заплаща направените PCR тестове, за които са издадени направления по съответния ред, на всички лаборатории, независимо от формата на тяхната собственост – и на държавни и на частни, като по този начин считаме, че интересът на българските граждани е защитен. Ние не плащаме на цени по-високи от 60 лв. на PCR тест в България. Благодаря.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: И аз Ви благодаря. (Реплики.)
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: В Доклада, който сме входирали, по всичките въпроси, които задавате, ще намерите отговор, там е посочен. (Реплики извън микрофоните.)
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Дуплика.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Едно кратко отношение, тъй като нямам други въпроси към Вас, господин Министър. Може би ще имаме, след като се запознаем с доклада, тъй като сега обсъждаме доклад, който все пак не сме чели. Но думата „внушение“ е тежка дума.
    По отношение на публичните данни господин Дечев говори за системно ощетяване на публичния фонд, а нали това не е нещо, което аз съм си изсмукал от пръстите?! Това в крайна сметка, когато идва от високо държавно ниво, естествено привлича и нашия интерес. Единствено обръщам внимание, че не засегнахте темата с наказателната процедура – как смятате да я избегнете, предотвратите и въобще защо има такава процедура от Европа, ако в крайна сметка всичко е наред и няма проблем? Благодаря.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Пак уточнявам, че въпросът е абсолютно извън контекста на предмета на дейност на Комисията, но така сте решили, така се държите.
    Заповядайте, господин Поповски.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, уважаема госпожо Начева! Аз искам да взема отношение като дългогодишен лекар с 30 години практика и за това, че съм наясно с организацията на здравеопазването в България от края на социализма, началото на демокрацията и вече по-новите времена, откакто съществува Националната здравноосигурителна каса.
    По линия на лекарствата мога да кажа, че в последния бюджет, който гласувахме за 2021 г., относителният дял на лекарствената политика по принцип в общия бюджет на Касата е намалял от 32 – 33%, какъвто сме имали в предните бюджети на този мандат, на Четиридесет и четвъртото Народно събрание, сега бюджетът за лекарствата е 1 милиард 350 милиона, който от 5-милиардния общ бюджет е някъде 26 – 27%.
    Да, наистина част от лекарствата се плащат на по-високи цени, защото ние сме го взели като решение. Не че се плащат на по-високи цени, а България плаща и най-новите формули специално при онколекарствата – това решение го взехме в Народното събрание под, така да кажа, обществен натиск още в началото на този мандат. Знаем, че част от западните държави плащат генерични названия, плащат лекарствени молекули, за които има поне двегодишен клиничен опит, а ние плащаме и най-новите молекули.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Колега, ориентирайте се по-конкретно във връзка с работата.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Да. Сега, във връзка с работата на Комисията и работата на Министерството искам да кажа още няколко думи и една препоръка на финала към министъра.
    Искам да кажа, че българското здравеопазване към момента се справя сравнително доста добре в есенния пик на това заболяване, за което никой не предполагаше, че може да се случи, и благодарение на това, че министър Ангелов императивно задължи частните болници да приемат пациенти. Иначе в пролетния малък пик на заболяването в началото пациентите се приемаха основно от общинските и най-вече от държавните болници, без значение че нямаше клинична пътека все още и някаква себестойност на този труд, но пък имаше възмездие за труда на болниците – 85% от бюджета, който им е месечният лимит.
    В този пик ние към момента сме даже, мога да кажа смело, от няколко дни в едно плато, имаме около 7000 пациенти, които са хоспитализирани, даже към днешна дата са дори малко под 7000 – шест хиляди и нещо, и около 550 пациенти на контролирана вентилация в интензивните звена в реанимациите, което също е много тревожно. Дано не нарастват повече, защото пък там, освен че един пациент е между живота и смъртта, този пациент коства много финансови средства на българското здравеопазване.
    Към настоящия момент имаме малко над милиард може би средства, които държавата фактически е акумулирала от различни фондове, оперативни програми и от бюджета на министерствата, които са допълнителен разход по Ковид пандемията.
    Отделно има пропуснати ползи, които има към фиска, заради това, че част от предприятията и част от бизнеса на България не работи или работи на ограничителен режим, но смело мога да кажа, че организацията е добра, всичко се прави, съществуват най-модерни форми на лечение – реконвалесцентна плазма, „ремдесивир“, всички нови антибиотици, които съществуват по света, имунопрепарати, и с тях се работи на ниво сериозно във всички големи болници на България.
    Моята препоръка към министъра занапред е да се погледне към новия бюджет, който ще влезе в сила буквално след 10 – 15 дена: да се актуализира малко цената на клиничната пътека и да се направи някаква диференциация с тези болни, които попадат на контролирана белодробна вентилация, защото те наистина изискват допълнителен разход, да се прецени някаква осреднена стойност, която да се плаща на болниците – и на частни, и на държавни, естествено, те са равнопоставени пред закона.
    Мога да кажа, че в моя избирателен район в Плевен четирите частни многопрофилни болници в есенния пик приемат пациенти сборно даже повече от държавната болница, включително и пациенти на контролирана вентилация, без да правят сметка на разходите, което им прави чест, защото те все пак са частни търговски дружества.
    Това е моят апел към министъра. Пак казвам, още веднъж – цената на клиничната пътека, плюс актуализацията на цената на пациентите, които са на контролирана вентилация. Да се надяваме, че все пак новата ваксина, за която знаете, че от два дни е разрешена от FDA, от десетина дни е разрешена от британската комисия по храни и лекарства, а буквално след няколко дни чакаме третото важно разрешение от ЕМА, ще отговаря за 500-милионна обединена Европа. Имаме ли ги тези три разрешения за допускането на първата ваксина за масова употреба сред населението – 300 милиона американци, 500 милиона обединена Европа, 60 – 70-милиона Британия?!
    Ние нямаме мотив да се съмняваме в качествата и в безопасността на тази ваксина, така че би трябвало и ние да апелираме населението към масова ваксинация, защото не направим ли сборно 70% от популацията на населението, ние няма да можем да направим общия стаден имунитет и да прекъснем предаването и тежките прояви на тази болест. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви.
    Господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители!
    Уважаеми доктор Поповски, всичките въпроси, които задавате, не са от компетенцията на Министерството на здравеопазването – както въпросите, които зададе господин Божанков, са от компетенциите на Националната здравноосигурителна каса, така също и актуализацията на цената на клиничната пътека също е от компетенциите на Националната здравноосигурителна каса.
    Управителят на Националната здравноосигурителна каса се избира от Народното събрание, Надзорният съвет на Касата – държавната квота са четири човека, а обществената квота са пет човека. С това Ви давам отговор, че министърът теоретично и реално няма възможност да влияе върху решенията на Националната здравноосигурителна каса, която е независим орган, но аз ще положа всички усилия, за да могат Вашите предложения чрез държавната квота да стигнат до дневния ред на Надзорния съвет.
    По отношение на наказателната процедура – съжалявам, че господин Божанков напусна залата, но компетентният орган за тази процедура не е Министерството на здравеопазването, а Агенцията за обществени поръчки, така че под никаква форма не бих могъл да приема упрек или някакъв тип критика в тази посока. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Една от причините, поради която не бях съгласен отговорите във връзка с лекарствената политиката на НЗОК да бъдат отправени към Вас, беше този отговор, който дадохте. Министърът на здравеопазването по никакъв начин не е отговорен за това, което прави НЗОК, доколкото тя е обществен орган, доколкото неговите органи на управление не се назначават от министъра на здравеопазването. Това е по този въпрос.
    Аз имам един въпрос, но преди това ще дам думата на колежката Адлен Шевкед, защото тя също има някакъв въпрос, заповядайте, и след това ще кажа моя въпрос.
    Заповядайте.
    АДЛЕН ШЕВКЕД: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, кризата с Ковид-19 показа доста слабости на здравната система, като говорим за цял свят и най-вече за Европа. До края на работа на Комисията бихте ли ни представили каква е Вашата визия за липсата на медицински кадри – независимо дали е висш или среден медицински персонал? Каква е визията и политиката на Министерството на здравеопазването за осигуряване и подпомагане най-вече на периферните болници? Ние сме го коментирали навремето с госпожа Начева, че медицината не е само в София и медицината в София е коренно различна от тази в периферията?
    Каква е вашата визия и дали ще има промяна в Наредбата за специализацията? Имате ли статистика каква е необходимостта и от какви специалисти и дали ще тръгне Министерството в посока за подпомагане и защита на определени специалности?
    Видяхме, че в момента ние нямаме анестезиолози нямаме инфекционисти, нямаме пулмолози, а точно в тази криза са едни от специалностите и лекарите, които са на първа линия. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Ако ми позволите, да задам моя въпрос, тъй като е по-конкретен и ще можете да ми отговорите.
    Предстои кампанията по ваксинация и, разбира се, ваксината е безплатна за хората, но разходите по тази кампания ще бъдат все пак значителни. Моят въпрос е: кой осигурява тези разходи, как ще бъдат направени и ще има ли достатъчно средства за кампанията? (Реплики.)
    Като цяло е откриване на центрове за ваксинация, заплащане на персонал, разходи, консумативи и така нататък. В тази кампания ваксината за пациентите ще бъде безплатна, но за Касата, за Министерството и за отделните звена няма да е безплатна, както се казва – кой ще плати безплатния обяд? По какви направления ще върви това плащане и подсигурени ли са тези средства? Смятам, че това е актуалната стъпка в следващите два месеца. Ако има такива разчети, за къде са предвидени средствата и с какъв ресурс ще се върви там?
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители!
    Уважаема госпожо Шевкед, първо ще отговоря на вашия въпрос. Категорично имам ясна визия за нуждата от медицински кадри, макар че „думата“ кадри не ми е от любимите и аз говоря за медицински специалисти, лекари, сестри и санитари. Такъв анализ се изготвя в Министерството на здравеопазването. Ще Ви кажа какво сме направили дотук по отношение на медицинските сестри. Проблемът, бих казал, е световен и проблемът е от много години. Ние работим в изключително добро сътрудничество с българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    Най-важното, което искам да кажа, е, че по инициатива на Министерството на здравеопазването съвместно с Министерството на образованието го внесохме на правителствено заседание и взехме решение специалността „професионалист по здравни грижи“ да стане приоритетна специалност. Това означава, че всяко висше медицинско училище, което разкрие повече места за професионалисти по здравни грижи – медицински сестри акушери, рентгенови лаборанти и така нататък, ще получи по-висок бюджет, а съответно тези студенти, които се запишат да учат по тази специалност, ще получат двойни стипендии. По този начин слагаме началото на една политика, която ще даде резултати след четири години, когато приключи първият такъв випуск, който да започне отсега, тоест приети и завършили професионалисти по здравни грижи.
    По отношение на специализантите работим изключително активно с националното сдружение на общините в Република България като идеята, която имам, е за така нареченото тристълбово финансиране на специализантите в местата, където имаме недостиг на лекари.
    Какво имам предвид? Работим в тесен контакт с кметовете на общини – през националното сдружение на общините в Република България, като кметовете на общини трябва да отговорят на въпроса какъв е броят на общинските жилища, които те могат да предоставят за живеене на млади лекари на територията на общината. В зависимост от отговора на този въпрос ние ще осигурим средства за финансиране по линия на общините. Нека да приемем, че заплатата на един млад лекар, който започва в лечебно заведение, ще бъде 1000 лв. Тя е почти толкова в цялата страна и е в зависимост от лечебното заведение, в което започва работа.
    По линия на своя бюджет общината ще получи допълнителни средства – подготвяме тази програма и в момента я анонсирам. Общината ще получи допълнителни средства и ще дава още една заплата в размер на 1000 лв., а държавата отделно ще направи фонд и ще дава една заплата от 1000 лв. По този начин се оформя едно добро трудово възнаграждение, с което един млад лекар или сестра може да започне работа, както казахте, в непривлекателни райони за живот на младите лекари, специалистите и професионалистите по здравни грижи, и с осигуреното общинско жилище ние бихме могли да гарантираме живота на това лечебно заведение в този район.
    По отношение на това какво правим за тези периферните болници – в началото на август гласувахме допълнителни средства в размер на 6,5 милиона лв. за корекция по Наредба №3 за средствата за общинските болници в така наречените отдалечени райони и за неблагоприятни условия. За тази година те ще бъдат около 45 милиона – 2021 г., с които ние ще продължим да финансираме тези лечебни заведения. Лечебните заведения, които ще попаднат в обхвата на Наредба №3, ще бъдат подадени от Националното сдружение на общините в България.
    Към настоящия момент по линия на Наредба № 3 ние финансираме 75 лечебни заведения, като това са предимно общински структури. По отношение на Наредбата за специализации – претърпя много промени в годините и всеки се упражнява върху нея, така да го кажем.
    Основният проблем, който съществува в тази наредба и който споделят колегите ми, когато аз се срещам с тях в обиколките ми из страната на лечебните заведения, които посещавам, е именно възможността младите лекари да провеждат специализациите си в лечебни заведения, които не са първо ниво на компетентност, а това са областни болници или общински болници. В тази посока сме насочили усилията си, за да намерим консенсусно решение и да бъде променено, за да могат примерно лекарите в Смолян да провеждат специализацията си там, да провеждат основните курсове и колоквиуми, ако щете, в по-големите лечебни заведения, които са първо ниво на компетентност. Същото важи за болницата в Чирпан, болницата в Свищов, болницата в Габрово, където се наложи да бъдат прекъснати някои специализации във връзка с тази наредба.
    Нещо повече, бихме могли да разрешим в хода на обсъждането на Наредбата и провеждането на колоквиумите на място от комисия от лекари, които са в това лечебно заведение, като този начин ще гарантираме и ще насърчаваме колегите за така нареченото продължително обучение – по време на целия им живот, с оглед да бъдат up to date по всички научни постижения в съответната медицинска специалност, за да могат, когато седнат срещу колегите специализанти, да проведат един нормален колоквиум.
    Да, господин Цонев, Вие сте абсолютно прав, че ваксините са надежда за българските граждани и личният ми ангажимент като министър на здравеопазването е да създадем максимално отворена информационна кампания, така че българските граждани да получат отговори на всички въпроси, които ги вълнуват. Аз ще настоявам от фирмите производители да дадат отговори на всички въпроси, които касаят българските граждани, без да има премълчавания или да има информация, която да не бъде казана. Това е изключително важно, защото в момента се дават едни отговори преди да са ясно обявени от фирмите производители.
    В хода на тази кампания, която ние възнамеряваме да започнем и да проведем, искам ясно да подчертая, че Министерството на здравеопазването под никаква форма няма да препоръчва конкретна ваксина или да насърчава българските граждани да избират определена ваксина, напротив – нито ще бъдем дистрибутори на ваксини, нито ще бъдем представители на съответните фирми. Ние ще обясним на българските граждани, че ваксинирането е пътят към спасението, и ако щете, е пътят към прегръдките в наближаващите празници и към нормалните човешки отношения – хвърлянето на маските, отпадането на социалната дистанция, а именно ваксините ще ни дадат спасение от Ковид.
    По въпроса Ви, свързан с разходите и кой ще ги заплаща, които са свързани с логистиката на целия процес по ваксиниране и осигуряване на хладилни вериги, осигуряване на транспорт – ще бъдат поети от централния републикански бюджет по линия на бюджета на Министерството на здравеопазването. Една част от разходите, свързани с поставянето на ваксините, ще бъдат поети от Националната здравноосигурителна каса, а по линия на заплащането на общопрактикуващите лекари една част от разходите ще бъдат поети от самите фирми, тъй като те са длъжни да доставят ваксината до посочените от нас точки, както е разписано по предварителните споразумения.
    За нас е много важно ние да направим най-добрата логистика, така че всеки български гражданин, където и да се намира на територията на България и когато заяви желание, че иска да бъде ваксиниран, то да осигурим ваксина. Всеки български лекар и общопрактикуващ болничен лекар в специализираната извънболнична медицинска помощ ще получи необходимата информация, така че да може да проведе прегледите и да може да предостави цялата информация на българските граждани, за да могат да вземат своето информирано решение, и то да бъде мотивирано с медицински мотиви, както и с представи, които българите са натрупали в хода на тази информационна кампания.
    Дебело искам да подчертая, че фирмите трябва да дадат отговор на всички въпроси. Благодаря Ви много.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря за този изчерпателен отговор, а и за останалите.
    Заповядайте, госпожо Илиева.
    МАРИЯ ИЛИЕВА: Уважаеми господин Председател, нямам конкретен въпрос, а само бих искала да изразя отношението си.
    На първо място, ще се съглася с казаното от Вас по отношение на обхвата на тази временна комисия и да обърна внимание, че следва да внимаваме и да не дублираме дейността на комисията по здравни въпроси, така че тезите, които бяха изредени малко по-рано излизаха от контекста. Струва ми се, че би следвало да се придържаме към Доклада, който беше достатъчно подробен, за което Ви благодарим.
    Не мога да не се съглася с казаното от Вас, господин Министър, че справянето с кризата всъщност зависи от всеки един от нас и не само като хора, които трябва да спазват отделните мерки, но и като работа на институциите и взаимодействие между тях. С риск да си противореча с казаното преди малко, господин Председател, искам само да потвърдя, че съм правилно разбрала ситуацията и фактите, че независимо коя болница и на каква стойност са закупени лекарства, Здравната каса заплаща на всички една и съща, и при това най-ниската цена. Благодаря.
    ПРЕДС. ЙОРДАН ЦОНЕВ: Ако ми позволите накрая една препоръка, доколкото си позволих да дам оценка в едно сериозно предаване за първата фаза на пандемията през май месец, защото като член от опозиционна партия аз казах, че Правителството се справя прекрасно, за което отнесох доста критики. Опозицията не трябва да дава такива суперлативни мнения, тоест от тази гледна точка, че тогава си позволих да кажа това, което мисля. Ще си позволя и сега да кажа повода, за да говоря по тази тема и за спора, който се води за мерките.
    Адмирирам, поздравявам Вас и лекарското съсловие за това, че настоявате мерките да останат строги, дори още по-строги. Изказвам мнението си личното. Мисля, че и моята партия е на това мнение – популизмът и ненавременната реакция направиха кризата по-тежка, а втората вълна е по-тежка, направиха работата и живота на лекарите, медицинските специалисти и на всички, които се занимават с това, буквално Ад.
    Апелирам да не влагаме политика в това, както казах, когато справянето беше отлично, си позволих да дам тази оценка. Апелирам да отстоявате тезата за мерките – не може държави като Германия с превъзходна система да има мерки един месец преди нашите, не можете да са в пъти по-строги, не може така да е в Австрия и Франция – държави, които претендират да имат завършени здравни системи по най-добрите образци, които въобще съществуват в момента, а ние да подлагаме нашата здравна система на щенията на този или онзи, дори ако той е с висок ранг. Мерките са такива, каквито Вие и лекарското съсловие, и хората, които се занимават с тях, ги искат, трябва да бъдат такива.
    Това е моето лично мнение, надявам се, че не е извън контекста на работата на Комисията, защото от това зависят разходите. Аз смятам, че плащаме висока цена поради субективни грешки и тук не визирам нито вас, нито лекарите, нито екипа на Министерството, без това да звучи като комплимент към присъстващите, но няма как по цял свят да правят едно нещо и в Европа, а ние да правим различно нещо.
    Всеки от нас трябва да плати цената на общото здраве. С това смятам точката за приключена. Ще бъда доволен, ако Доклада го входирате при нас.

    Предлагам Ви в точка „Разни“ да уточним темата за един график за работата на Комисията – до нейното приключване.
    Моето предложение е следното: на първото си заседание през следващата година да изслушаме Националната здравноосигурителна каса, като остава да изслушаме и Министерството на образованието. Мислех си за другите ведомства, но не се сещам да има нещо значимо и да ги викаме на отделно изслушване, освен това, което пратиха, а след като изслушаме и тях, да се запознаем с материалите преди приключването. Както се бяхме разбрали, в началото ще поканим отново управителните органи на оперативните програми Министерството на икономиката, Министерството на труда и социалната политика, защото когато ги викахме, те бяха още в процес на определяне на условията, за да видим каква е степента на усвояемост на мерките, докъде са стигнали, доколкото оттам минава една голяма част от помощите.
    Професор Гечев преди малко предложи нещо, докато говорихме. Аз съм склонен наистина да го предложа и то е да поканим Държавната финансова инспекция. Искам да попитаме дали правят одит на болниците, защото имат право да го правят и дали го правят, а ако не го правят, да се обърне внимание да направят. Защото ние не можем да правим одит и да почне да викаме болници, но можем да обърнем внимание на АДФИ, че това трябва да го направят и да излязат със съответните актове. (Реплики.)
    Добре е да насочим усилията им нататък, защото все пак те могат неприсъствено да го правят – документацията по търговете да я сравнят, а тогава ще излязат разликите. Отделните болниците имат бюджет и също купуват. Моето лично мнение е, че там едва ли нивото ще е такова, каквото виждаме тук на ниво Министерство. Като Комисия ние ще сме направили това, ще сме им обърнали внимание и ако им препоръчаме, те ще го направят веднага. Ако сте съгласни с този график, ще можем някъде през февруари да приключим. (Реплики: „Добре.“)
    Искам още нещо да Ви кажа, дано не прозвучи политически. Напоследък зачестиха критиките към работата на Комисията от страна на Христо Иванов и възнамерявам да му отговоря. Той казва: виждате ли, те там как ще замажат, виждате ли, че еди-какво си ще стане така, виждате ли, защото председателят на Комисията е Цонев.
    Аз смятам, че работата на Комисията върви в един много добър ритъм. Смятам, че получаваме нужната информация и не щадим никого, въпреки някои наши пререкания относно темата. (Реплики.) Въпросът беше, че имаше обективни причини, защото бях в карантина повече от три седмици, но ще имате още 3 ¬- 4 заседания. Възнамерявам да отговоря, че ако някой се интересува от работата на Комисията, да заповяда, да гледа и да слуша, а не да хвърля обиди към цялата комисия. Благодаря Ви, колеги.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,00 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Йордан Цонев



    Стенограф:
    Мария Петрова
    Форма за търсене
    Ключова дума