Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
05/11/2020 първо гласуване

    аконопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021г., № 002-01-61, внесен от Министерски съвет на 29.10. 2020 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
    Д О К Л А Д

    Относно: законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021г., № 002-01-61, внесен от Министерски съвет на 29.10. 2020 г.

    На заседание, проведено на 5 ноември 2020 г., Комисията по бюджет и финанси обсъди законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г.
    На заседанието присъстваха: от Министерство на здравеопазването – проф. д-р Костадин Ангелов – министър, Жени Начева – заместник-министър и председател на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК); проф. д-р Петко Салчев – управител на НЗОК; представители на съсловните и пациентските организации.
    Законопроектът беше представен от г-н Костадин Ангелов.
    Основната цел на законопроекта е да се осигури достъпна, качествена и своевременна медицинска помощ на здравноосигурените лица и равнопоставен достъп на лечебните заведения, отговарящи на условията за сключване на договори с НЗОК, за да могат да предоставят на професионално и високо ниво медицински и дентални дейности. За осъществяването на тази цел в бюджета на НЗОК за 2021 г. се предвиждат 338,3 млн. лв. повече за разходи и трансфери (всичко) в сравнение с 2020 г.
    Основните показатели на бюджета на НЗОК за 2020 г. са следните:
    І. ПРИХОДИ И ТРАНСФЕРИ - ВСИЧКО: В приходната част на бюджета за 2021 г. се очаква да постъпят общо приходи и трансфери в размер на 5 084,9 млн. лв., или с 338,3 млн. лв. повече от 2020 г. Здравноосигурителните приходи се предлага да бъдат в размер на 4 981,0 млн. лв. или с 340,2 млн. лв. повече от 2020 г. От общата сума на здравноосигурителните приходи в размер на 4 981,0 млн. лв. от здравноосигурителни вноски сe очаква да постъпят 3 200,9 млн. лв. или 93,7 млн. лв. повече от 2020 г., и от трансфери за здравно осигуряване от централния бюджет 1 780,1 млн. лв., или с 246,5 млн. лв. повече от трансфера за 2020 г. От неданъчни приходи: глоби, санкции и наказателни лихви за 2021 г. е предвидено да постъпят 20,5 млн. лв., или с 0,07 млн. лв. по-малко в сравнение с 2020 г. Предвидени са трансфери от Министерството на здравеопазването за финансиране на разходите за лекарствени продукти – ваксини и дейности по прилагането им по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (ЗЗ) в размер на 6,6 млн. лв; за дейности за здравно неосигурени лица, включващи: интензивно лечение, комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с психиатрични заболявания и комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с кожно-венерически заболявания по чл. 82, ал. 1, т. 1а, 3а и 6б от Закона за здравето в размер на 2,1 млн. лв.; за дейности за здравно неосигурени жени по чл. 82, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето в размер на 6,7 млн. лв.; за сумите по чл. 37, ал. 6 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) в размер на 16, 0 млн. лв.; за дейностите във връзка с лечение на деца до 18 годишна възраст по чл. 82, ал.1а, 3 и 6 от ЗЗ в размер на 12,0 млн. лв.; за дейности във връзка с лечението на лица над 18 годишна възраст по чл. 82, ал. 1а и 6 от ЗЗ в размер на 2,0 млн. лв. и медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания извън обхвата на задължителното здравно осигуряване в размер на 38 млн. лв. т.е. общо за 2021 г. са предвидени 83,4 млн. лв. т.е. в същия размер като 2020 г.

    ІІ. РАЗХОДИ И ТРАНСФЕРИ - ВСИЧКО: Общо разходите и трансферите за 2021 г. са разчетени в размер 5 084,9 млн. лв. Тази сума е с 338,3 млн. лв. повече от сумата за 2020 г. Общо разходите са предвидени в размер на 5 084,9 млн. лв., като от тях за текущи разходи се предлагат 4 930,4 млн. лв., като тази сума е по-голяма с 333,6 млн. лв. от същите разходи за 2021 г.; за придобиване на нефинансови активи за 2021 г. са планирани 5,0 млн. лв., толкова колкото е през 2020 г. От сумата за текущите разходи 4 930,4 млн. лв с най-голям относителен дял са разходите за здравноосигурителни плащания, които за 2021 г. са разчетени на сума 4 770,3 млн. лв., или повече с 316,4 млн. лв. от закона за 2020 г. Тези средства се разпределят както следва:
    1. за първична извънболнична медицинска помощ 266,7 млн. лв. или с 22,7 млн. лв. повече от 2020 г.
    2. за специализирана извънболнична медицинска помощ (вкл.за комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение 283,2 млн. лв., или с 18,5 млн. лв. повече от 2020 г.
    3. за дентална помощ 197,4 млн. лв., или с 17,6 млн. лв. повече от 2020 г.;
    4. за медико-диагностична дейност 100,9 млн. лв., или с 6,6 млн. лв. повече от 2020 г.
    5. за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната и за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания и лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции при пациенти с вродени коагулопатии, включени в пакета здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, и прилагани в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги 1 332 млн. лв., или със 88,2 млн. лв. повече от 2020 г. в т.ч.:
    5.1. за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната 787 млн. лв., от които се предлага за лекарствени продукти, назначени с протокол, за които се извършва експертиза – 465 млн. лв. и за лекарствени продукти за домашно лечение на територията на страната, извън лекарствените продукти, назначени с протокол, за които се извършва експертиза, и медицинските изделия и диетичните храни в извънболничната помощ – 322 млн. лв.;
    5.2. за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания и лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции при пациенти с вродени коагулопатии, включени в пакета здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК и прилагани в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги – 545 млн. лв.
    6. за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ 116 млн. лв. или повече с 6,0 млн. лв. от 2020 г.
    7. за болнична медицинска помощ 2 389,1 млн. лв., или с 141,9 млн. лв. повече от 2020 г.
    8. за други здравноосигурителни плащания със законопроекта се предлага сума в размер на 85 млн. лв., или с 14,9 млн. лв. повече в сравнение с 2020 г., в т.ч. цялата сума е за медицинска помощ, оказана в съответствие с правилата за координация на системите за социална сигурност.
    В бюджета на НЗОК за 2021 г. са предложени разходи за персонал в размер на 56 млн. лв. Тази сума е по-голяма от сумата на разхода за персонал за 2020 г. с 8,8 млн. лв. За издръжката на административните дейности по здравното осигуряване за 2021 г. се предлага да се изразходва сумата 20,6 млн. лв.
    За 2021 г. плащанията за сметка на средствата от трансфера на Министерството на здравеопазването по ал. 1, ред 3 са в размер 83,4 млн. лв., т.е. остават на същото ниво в сравнение с 2020 г. Тази сума е предназначена да се разходва за:
    1. лекарствени продукти – ваксини и дейности по прилагането им по чл. 82, ал.2, т. 3 от Закона за здравето – 6,6 млн. лв. или с 2,4 млн. лв. повече в сравнение с 2020 г.
    2. дейности за здравно неосигурени лица, включващи: интензивно лечение, комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с психиатрични заболявания и комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с кожно-венерически заболявания по чл. 82, ал. 1, т. 1а, 3а, 6б от Закона за здравето – 2,1 млн. лв. като се запазва нивото на бюджетните средства от 2020 г.
    3. дейности за здравно неосигурени жени по чл. 82, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето се предвижда разход от 6,7 млн. лв. като се запазва нивото на бюджетните средства от 2020г.
    4. суми по чл. 37, ал. 6 от Закона за здравното осигуряване се предвижда намаление с 2,4 млн.лв. в предвидените средства в сравнение с 2020 г., а именно в размер на 16 млн. лв.
    5. дейности във връзка с лечение на лица до 18 годишна възраст по чл. 82, ал. 1а, 3 и 6 от Закон за здравето в размер на 12 млн. лв.
    6. дейности във връзка с лечение на лица над 18 годишна възраст по чл. 82, ал. 1а и 6 от Закона за здравето в размер на 2 млн. лв.
    7. медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания извън обхвата на задължителното здравно осигуряване – 38,0 млн.лв.
    През 2021 г. се запазва и размерът на разходите за придобиване на нефинансови активи от 5,0 млн. лв. За резерв, включително за непредвидени и неотложни разходи, са предвидени 149,4 млн. лв. или с 10,2 млн. лв. повече от 2020 г.
    Бюджетът на НЗОК за 2021 г. е подготвен при сега действащата задължителна здравноосигурителна вноска от 8 на сто. Със законопроекта за бюджета на НЗОК за 2020 г. се предвижда балансирано бюджетно салдо.
    Предлага се промяна, с която се предвижда преустановяване на изплащането с трансфер на средства към Националната агенция за приходите, като с планираните средства се завишават през 2021 г. средствата за здравноосигурителни плащания.
    Наред с това се предлагат промени в Закона за здравето, в Закона за здравното осигуряване, в Закона за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, свързани с регулиране на лекарствените продукти и медицинските изделия, заплащани с публични средства.

    След обсъждането се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За”- 10 народни представители, „Против”- 6 народни представители, без „Въздържали се“.
    Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването, Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021г., № 002-01-61, внесен от Министерски съвет на 29.10. 2020 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума