Комисия по бюджет и финанси
24/07/2018
Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2017 г. и Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2017 г., част от който е и Отчетът за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2017 г., № 820-00-14, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2018 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
Относно: Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2017 г. и Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2017 г., част от който е и Отчетът за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2017 г., № 820-00-14, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2018 г.
На заседание, проведено на 4 юни 2018 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа посочените отчети.
На заседанието присъстваха представителите на Комисията за финансов надзор – Карина Караиванова – председател, Бойко Атанасов, Ралица Агайн – Гури, Диана Йорданова – заместник-председатели и Владимир Савов – член.
Отчетите бяха представени от г-жа Карина Караиванова.
Председателят на Комисията за финансов надзор посочи, че изминалата 2017 г. за Комисията е била година, изпълнена с предизвикателства:
■ усъвършенстване на правната рамка в посока повишаване на прозрачността, доверието и ефективността на финансовите пазари;
■ успешно приключване на прегледа на активите на пенсионните фондове в България, прегледа на балансите и провеждането на стрес тестовете на застрахователите и презастрахователите;
■ гарантиране, че участниците на небанковия финансов сегмент отговарят на действащата нормативна уредба за извършване на дейност на пазара, посредством осъществявания превантивен, текущ и последващ надзор.
■ активно участие в дейността на международните организации – Европейския орган за ценни книжа и пазари (ESMA), Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), Европейския съвет за системен риск (ESRB) и др.
Г-жа Караиванова изрази от името на цялата Комисия благодарността към народните представители за подкрепата при приемането на промените в Закона за Комисията за финансов надзор, с които се постигна по-голяма независимост на Комисията, преминавайки на самостоятелен бюджет, сформиран от такси на поднадзорните лица, а не от държавна субсидия. През отчетната година беше приет от Народното събрание нов Закон за пазарите на финансови инструменти, с който се постигна увеличаване прозрачността на пазарите на финансови инструменти, по-добра защита на инвеститорите, укрепване на доверието и недопускане на нерегламентирана търговия с финансови инструменти. С приетите промени в Кодекса за социално осигуряване се осигури по-добра защита на интересите на осигурените лица, като се разшири понятието за „свързани лица” и се ограничи възможността за инвестиции в свързани лица. През отчетния период е приет нов Правилник за устройството и дейността на Комисията за финансов надзор и на нейната администрация. Промените са продиктувани както от необходимостта от подсилване на капацитета на административните звена в специализираната администрация на комисията, каквато е и една от препоръките на Международния валутен фонд и Световната банка, дадени по Програмата за оценка на финансовия сектор, така и от изисквания на европейското законодателство, свързани с осигуряване от страна на надзорния орган на специални канали за получаване на жалби, сигнали и информация от служители на поднадзорни на комисията лица за извършени от последните нарушения на правилата на общностното законодателство.
Превантивният контрол на Комисията за финансов надзор се изразява в процедурите по лицензионни, разрешителни, одобрителни и регистрационни производства. Чрез него комисията гарантира, че участниците на небанковия финансов сегмент отговарят на действащата нормативна уредба за извършване на дейност на пазара. В резултат на тази надзорна дейност броят на действащите дружества е променен, а именно: броят на договорните фондове се увеличава от 118 на 132; броят на управляващите дружества и на националните инвестиционни фондове остава непроменен съответно 31 и 3; броят на небанковите инвестиционни посредници намалява до 40, като е отнет лицензът на едно дружество; намалява и броят на дружествата със специална инвестиционна цел, като са отнети лицензите на общо пет такива дружества – броят на дружествата, секюритизиращи недвижими имоти е 50, а броят на дружествата, секюритизиращи вземания е 6; броят на застрахователите, лицензирани за извършване на дейност по общо застраховане е намалял от 29 на 26; броят на застрахователите с лиценз за извършване на дейност по животозастраховане е непроменен и остава 12, като лицензът на единствената взаимозастрахователна кооперация е отнет; увеличен е броят на застрахователните дружества със седалище в друга държава - членка на Европейския съюз, извършващи дейност на територията на Република България чрез упражняване на право на установяване на 13; броят на застрахователните брокери намалява от 394 в края на 2016 г. на 385 в края на 2017 г.; броят на пенсионноосигурителните дружества и на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване не се променя, съответно 9 и 29
Текущата надзорна дейност на Комисията за финансов надзор се изразява в извършването на дистанционен контрол и проверки на място на участниците в наблюдаваните пазари. През отчетната година са извършени 9 877 проверки на постъпилата надзорна информация по отношение на инвестиционните посредници; осъществена е проверка на 391 годишни и шестмесечни финансови отчети на управляващи дружества, както и 1420 месечни баланси на управляваните от управляващите дружества колективни инвестиционни схеми; извършени са проверки и одобрения на 24 364 форми за обявяване на емисионна стойност и цена на обратно изкупуване на договорните фондове; 48 броя проверки на база постъпили в Комисията уведомления за нарушения на инвестиционни ограничения по причини извън контрола на управляващите дружества и колективните инвестиционни схеми; осъществена е документна проверка на 5 574 годишни и тримесечни отчети на публични дружества и емитенти относно законосъобразността и непротиворечивостта на представената информация.
През отчетната година са извършени 833 дистанционни проверки по документи на застрахователи, презастрахователи, застрахователни групи и Гаранционен фонд и общо 20 проверки на застрахователни посредници по документи и на място.
По отношение на пенсионноосигурителните дружества са извършени 6 944 ежедневни проверки, в които се следи за законосъобразността на сключваните сделки с активите на пенсионните фондове, спазването на законовите ограничения и забрани при инвестирането на активите на фондовете, съотношението на инвестициите в отделни видове финансови инструменти спрямо активите на пенсионните фондове, притежаваните инвестиции в един емитент, начина на извършване на оценката на активите и правилното им отразяване от пенсионноосигурителните дружества и по регистрите на банките-попечители.
Що се отнася до проверките на място, които са свързани с проверка на финансовото, правното и организационното състояние на дружествата и изискват по-голям ресурс и повече време са извършени следния брой проверки, а именно: по отношение на инвестиционната общност – общо 11; по отношение на застрахователния пазар – 8 на застрахователни дружества и 20 на застрахователни посредници, от които 2 общи и 18 тематични.
Чрез последващия контрол или дейността по правоприлагане се реализира третият елемент на надзорната дейност, осъществявана от Комисията за финансов надзор. През 2017 г. от заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Надзор над инвестиционната дейност”, са издадени 264 броя наказателни постановления, с които са наложени санкции на обща стойност от 1 378 700 лева, от заместник председателя, ръководещ управление „Застрахователен надзор”, са издадени общо 697 наказателни постановления, с които са наложени санкции на стойност 1 695 200 лева за извършени нарушения по Кодекса за застраховането и актовете по прилагането му. Основната част от сумата 1 465 500 лева е формирана от влезли в сила наказателни постановления, с които е ангажирана административнонаказателната отговорност на общозастрахователните дружества. През 2017 г. са издадени 25 наказателни постановления на обща стойност 135 000 лева от председателя на Комисията за финансов надзор за нарушения, извършени по Закона за дружествата със специална инвестиционна цел, както и за възпрепятстване на Комисията, нейните органи и надлежно упълномощени служители от нейната администрация при осъществяване на надзорни правомощия. За нарушения на Кодекса за социално осигуряване са съставени 10 акта за установяване на административни нарушения и са издадени 3 наказателни постановления, като общия размер на санкциите е 20 500 лева. Сравнително малкият брой наказателни постановления се дължи на превантивния ефект на наложените през предходните отчетни периоди санкции, които имат възпитателно и предупредително-възпиращо действие спрямо лицата.
През отчетния период са приложени 113 принудителни административни мерки спрямо инвестиционната общност, 137 принудителни административни мерки спрямо участниците на застрахователния пазар и 6 принудителни административни мерки спрямо пенсионноосигурителните дружества.
Съгласно Отчета за изпълнение на Комисията за финансов надзор за 2017 г. приходите, свързани с регулаторната и надзорна дейност на комисията са в размер на 6 763 717 лева, от които 316 601 лева са събрани от Националната агенция по приходите и не са постъпили по сметката на Комисията за финансов надзор. Най-голям относителен дял в структурата на приходите заемат държавните такси и постъпленията от санкции. През 2017 г. Комисията за финансов надзор извършва разходи на стойност 11 006 082 лева за персонал, за текуща издръжка на ведомството, за данъци и такси, за заплащане на годишен членски внос в европейски органи и международни организации за надзор на небанковия финансов сектор, за капиталови разходи и по програма „Старт на кариерата” на Министерство на труда и социалната политика, като финансирането на разходната част е при следното съотношение: 61,45% са касово постъпилите приходи по бюджета, 38, 47% е трансфер от централния бюджет и 0,06% е трансфер от Министерство на труда и социалната политика по програма „Старт на кариерата”.
През 2017 г. активите на небанковия финансов сектор нарастват с 47,2% и в края на годината достигат 38 млрд.лв. Най голям принос имат активите на небанковите инвестиционни посредници с 36.6 пр.п., следвани от ръста на активите на пенсионните фондове – 7.4 пр.п., на застрахователните и презастрахователните дружества - 2.0 пр.п., на активите на колективните инвестиционни схеми и националните инвестиционни фондове – 1.0 пр.п. и накрая активите на дружествата със специална инвестиционна цел с 0.2 пр.п.
След обсъждане на отчетите се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За” – 12 народни представители, без „Против” и „Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси прие Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2017 г. и Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2017 г., част от който е и Отчетът за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2017 г., № 820-00-14, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2018 г.
ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА