Комисия по бюджет и финанси
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 35
На 6 юни 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Проект на решение на Народното събрание за приемане на Проект на инвестиционен разход „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и на Актуализиран проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“, № 802-03-8, внесен от Министерски съвет на 21.05.2018 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по бюджет и финанси, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 11,35 ч. и ръководено от заместник-председателя на комисията Евгения Ангелова.
* * *
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум.
Уважаеми народни представители и гости, откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
Дневният ред е с единствена точка:
1. Проект на решение на Народното събрание за приемане на Проект на инвестиционен разход „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и на Актуализиран проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“, № 802-03-8, внесен от Министерски съвет на 21 май 2018 г.
Моля да гласуваме дневния ред.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет единодушно.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ЗА ПРИЕМАНЕ НА ПРОЕКТ НА ИНВЕСТИЦИОНЕН РАЗХОД „ПРИДОБИВАНЕ НА ОСНОВНА БОЙНА ТЕХНИКА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА БАТАЛЬОННИ БОЙНИ ГРУПИ ОТ СЪСТАВА НА МЕХАНИЗИРАНА БРИГАДА“ И НА АКТУАЛИЗИРАН ПРОЕКТ ЗА ИНВЕСТИЦИОНЕН РАЗХОД „ПРИДОБИВАНЕ НА НОВ ТИП БОЕН САМОЛЕТ.
С нас днес са вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов, генерал Атанас Запрянов – заместник-министър, Анатоли Величков – заместник-министър, генерал Пламен Атанасов, генерал Валери Цолов, генерал-майор Цанко Стойков.
От Министерството на финансите: Маруся Гърбачева – държавен експерт в дирекция „Държавни разходи“.
Министър Каракачанов, Вие ли ще представите проекта за решение?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Аз ще направя встъпителното изказване и предлагам, ако приеме Комисията, по всеки един от проектите: по този за Сухопътни войски - бригаден генерал Цолов, а по проекта за Военновъздушните сили – командирът на ВВС генерал-майор Цанко Стойков. Ако Комисията го приеме като подход. Така вчера процедирахме в Комисията по отбрана.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Мисля, че няма възражения.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Благодаря Ви.
Госпожо Председател, уважаеми колеги! Няма да влизам в дълбочина по отношение на това какви са пропуските по отношение на модернизацията на Българската армия през последните 28 години. Наистина е назряло времето да се отделят средства, за да започне модернизацията на българските въоръжени сили.
На Вашето внимание днес представяме два проекта. Първият проект е инвестиционен разход за придобиване на основна бойна машина за изграждане на батальонни бойни групи от състава на Механизираната бригада. И вторият проект е Актуализиран проект – казвам актуализиран, тъй като той е съобразен с решенията на Временната парламентарна комисия, която излезе с решение през октомври 2017 г. – за придобиване на нов тип боен самолет.
Единият от проектите, говоря конкретно за нов тип боен самолет, стартира още в миналото Народно събрание при миналото правителство, беше гласуван като проект на 1 юни 2016 г., след което след приключването му и работата на Временната парламентарна комисия се наложи проектът да бъде актуализиран.
Затова, ако разрешите, за да не губим време, да започнем с първия от проектите, както е внесен и приет от Министерския съвет. Това е проектът за инвестиционен разход за придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на Механизираната бригада.
Ако разрешите, ще дам думата на заместник-командира на Сухопътни войски – бригаден генерал Цолов.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Заповядайте, бригаден генерал Цолов.
БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ ВАЛЕРИ ЦОЛОВ: Уважаема госпожо Председател, господа народни представители, господин Министър, господа заместник-министри, господа генерали!
Ще предоставя на Вашето внимание кратко експозе на Инвестиционния проект „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на Механизирана бригада“.
Настоящият проект е съставен от два етапа.
Първият етап е придобиване на бойна, специална и спомагателна техника за оборудването на три батальонни бойни групи от състава на Механизираната бригада. Етапът, е разписано, че стартира след вземане на решение от Народното събрание.
Вторият етап от целия голям проект, е придобиване на допълнителна специална техника и етапът стартира след завършването на първия етап, или паралелно с първия етап след осигурено допълнително финансиране. За този втори етап е предвидено, съгласно проекта, да бъде изготвен отделен проект за инвестиционен разход, който е извън обхвата на този проект, който предоставяме на Вашето внимание.
В Проекта за инвестиционен разход са дадени необходимостта от придобиване на тези бойна и спомагателна техника и допълнително оборудване.
В реализирането на проекта са водещи два основни стълба. Първият стълб са задълженията на въоръжените сили по трите мисии – отбрана, принос към националната сигурност и подкрепа на международния мир и сигурност. Вторият стълб, който е особено важен, са поетите ангажименти на България към НАТО, съгласно пакета цели на способностите 2017 г. на НАТО.
В проекта за инвестиционен разход за етапа е предвидено придобиване на не по-малко от 150 броя машини, които са разпределени както следва: не по-малко от 90 броя бройни машини и не по-малко от 60 броя спомагателни машини.
Освен придобиването на бойните машини и придобиването на специалните машини, допълнително оборудването включва придобиване на системи за обучение като тренажори, симулатори и документация. Второто е автоматизирана система за управление на минохвъргач в огъня на минохвъргачната батарея от състава на батальонните бойни групи, и комуникационно-информационни системи на трите батальонни бойни групи.
В Проекта за инвестиционен разход са дадени финансовите параметри. Общият обем е 1 млрд. 464 млн. лв., които са разпределени както следва:
- за придобиването на не по-малко от 150 машини – 1 млрд. 224 млн. лв.; и
- за придобиването на системите и допълнително оборудване – 240 млн. лв.
Предварителният общ финансов план на разходите е показан в т. 3.1.5 от Проекта за инвестиционен разход, където са дадени намеренията по години за придобиване на бойните и на специалните машини, и от финансирането, което е дадено за проекта.
На база отговорите за искане на информация, Бордът за управление на проекта е вземал следният най-оптимален вариант: придобиване на нови и стандартизирани в НАТО отбранителни продукти чрез лицензионен трансфер на технологии с цел местно производство на машините и на интеграцията на подсистемите, оборудването и въоръженията.
В Република България считаме, че следва да се изпълняват като минимум следните основни дейности: поддръжка на целия жизнен цикъл, модернизация и надграждането. Лицензионният трансфер трябва да позволява създаването на предпоставки за износ на произвежданите отбранителни продукти в трети страни, като това ще стане като се създадат възможности за достатъчно участие на български производствени фирми при спазване на българското и европейско законодателство.
Бордът за управление на проекта знае необходимите стъпки, които следва да извърви след приемането на проекта от Народното събрание.
В заключение искам да добавя и да завърша: Проектът за инвестиционен разход е разработен за времеви интервал от 12 години, като до 8 години придобиването на тези не по-малко от 150 единици бойна техника и изплащането им за 12 години. При този вариант, който е заложен в Проекта за инвестиционен разход за изпълнение на всеки две години от началото на стартирането на проекта, да се получава основната бойна техника на две батальонни бойни групи, а спомагателното и допълнителното оборудване – до 8 години, така че след осем години да имаме напълно функциониращи три батальонни бойни групи. Завърших.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Благодаря Ви, бригаден генерал Цолов.
По следващата част от Проекта за решение, заповядайте
ГЕНЕРАЛ-МАЙОР ЦАНКО СТОЙКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, господин Министър, заместник-министри, господа генерали и офицери!
Ще направя по същия начин експозе за Проект за придобиване на нов тип боен самолет с основни параметри на проекта както следва: общ брой на самолетите – 16, като начинът на реализация на тяхното придобиване е два етапа. Първият етап – придобиване на не по-малко от 8 броя бойни самолета. Вторият етап – придобиване на още 8 броя или по-малко до 16 броя общи, в зависимост от количеството, придобито през първия етап.
Времевата рамка за реализация на първия етап – доставка на самолети, на резервни части и на специално оборудване, е три последователни години с първа доставка два самолета не по-малко от 24 месеца от датата на влизане в сила на договора.
Времева рамка за реализация на втория етап – след приключване на доставките по първия етап и подписване на договор за реализация за втори етап на проекта.
Постигане на първоначална оперативна готовност за изпълнение на задачата по Еър полисинг – в края на третата година от датата на влизане в сила на договора за доставка на самолетите.
Постигане на пълна оперативна готовност за изпълнение на задачата – в края на петата година от датата на влизане в сила на договора за реализиране на проекта.
Финансова рамка за реализиране на първия етап – 1 млрд. 800 млн. лв. с ДДС.
На базата на получените в началото на 2017 г. в Министерството на отбраната отговори за предоставяне на предложения може да се направи изводът, че финансовата рамка за придобиване на не по-малко от 8 броя бойни самолети в зависимост от техния тип, би била от порядъка, както Ви доложих, на 1 млрд. 800 млн. лв. с ДДС. Тази суми включва разходите за придобиване на летателните апарати, средствата за надземно обслужване, средствата за обучение, обучението на състава, първоначалната интегрирана логистична поддръжка за период от три години и въоръжението.
Предвид факта, че процедурата по избор, започнала с изпращането на искания за представяне на предложения през 2016 г. още не е приключила, в настоящия Актуализиран проект за инвестиционен разход не могат да бъдат посочени ценовите предложения, получени в отговор на RFP. Реалната стойност на разходите ще стане известна след повторно изпращане на RFP до определените държави, получаване на отговори и последващите преговори за подготовка на договор или договори.
Съществува вероятност, макар и малка, стойността на разходите да е по-ниска от посочените в настоящия Инвестиционен проект. Предвид факта, че придобиването на допълнително количество самолети от същия тип и в същата конфигурация след 6 – 7 години ще е съпроводено с известни трудности и рискове, следва да се използва възможността в случай че цената на самолетите и оборудването го позволява, за закупуване на по-голям брой самолети в рамките на посочената по-горе стойност 1 млрд. 800 млн. лв. с ДДС.
След проведеното съгласуване с Министерството на финансите се предвижда плащането да се осъществи за период от десет години с примерно разпределение на плащанията, посочени в таблица № 6 от Проекта за инвестиционен разход, т. 5.2. Тук искам да направя следната забележка: посоченото разпределение на плащанията по години е прогнозно и се допуска промяната му в рамките на общата прогнозна максимална стойност, съгласувано с Министерството на финансите и съгласно действащата в страната законова рамка.
Методиката за оценка на вариантите за реализация на проекта ще включва механизъм за оценяване на предлаганите от държавите схеми за плащане. Планира се доставките да се извършват в шест последователни години, стартирайки не по-рано от 12 месеца от сключване на договора, а начинът на плащане ще бъде договорен в процеса на подготовка и сключване на договора и той ще е изцяло съобразен с изискванията на българската страна. Благодаря Ви за вниманието. Доложих.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Благодаря Ви за ясната, точна и стегната информация.
Колеги, имате думата за въпроси, изказвания, коментари.
Има ли желаещи? Не виждам.
В такъв случай да преминем към гласуване.
Гласуваме Проект на решение на Народното събрание за приемане на Проект на инвестиционен разход „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и на Актуализиран проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“, № 802-03-8, внесен от Министерския съвет на 21 май 2018 г.
За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
Проектът на решение е приет.
Благодаря на министър Каракачанов и на представителите на отбраната за участието.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Ако разрешите, госпожо Председател, искам да благодаря на Комисията по бюджет и финанси от името на Министерството на отбраната, защото това, което днес чухте, беше плод на дълъг труд на командването на Сухопътни войски и на Военновъздушните сили. Българската армия наистина заслужава внимание, заслужава тези средства за обновление и модернизация, защото времената, в които се налага да живеем, не стават все по-сигурни, стават все по-опасни и все по-несигурни.
Благодаря още веднъж на Комисията по бюджет и финанси.
Искам да Ви информирам, тъй като вчера научихме, че влиза в дневния ред за утре, Проектът ще бъде представен в пленарната зала от заместник-министър Величков, тъй като ние с другия заместник-министър сме в Брюксел по линия на нашето Европредседателство. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Благодаря Ви, колеги.
Закривам заседанието.
(Закрито в 11,56 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Евгения Ангелова