Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
24/01/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси



    П Р О Т О К О Л
    № 54


    На 24 януари 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за ратифициране на Протокола за изменение на Споразумението за многостранните разплащания в преводни рубли и организацията на Международната банка за икономическо сътрудничество, както и на Устава на тази Банка и на Протокола за изменение на Споразумението за организацията и дейността на Международната банка за икономическо сътрудничество от 22 октомври 1963 г. (с измененията, внесени с протоколите от 18 декември 1970 г., 23 ноември 1977 г. и 18 декември 1990 г.) и на Устава на Международната банка за икономическо сътрудничество (с измененията, внесени с протоколите от 18 декември 1970 г., 23 ноември 1977 г. и 18 декември 1990 г.), № 802-02-27, 26.11.2018 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Министерството на отбраната на Република България, Министерството на отбраната на Република Хърватия, Министерството на отбраната на Унгария и Министерството на отбраната на Република Словения относно създаването на Многонационална програма за подготовка на авиация за специални операции (МППАСО), № 902-02-2, 14.01.2019 г.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, № 802-01-52/ 20.11.2018 г. – второ гласуване.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по бюджет и финанси, и на гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на комисията – госпожа Менда Стоянова.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Добър ден, колеги!
    Имаме необходимия кворум и предлагам да започнем своята работа.
    Предлагам дневният ред да включва:
    1. Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Министерството на отбраната на Република България, Министерството на отбраната на Република Хърватия, Министерството на отбраната на Унгария и Министерството на отбраната на Република Словения относно създаването на Многонационална програма за подготовка на авиация за специални операции, № 902-02-2, 14 януари 2019 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Протокола за изменение на Споразумението за многостранните разплащания в преводни рубли и организацията на Международната банка за икономическо сътрудничество, както и на Устава на тази банка и на Протокола за изменение на Споразумението за организацията и дейността на Международната банка за икономическо сътрудничество от 22 октомври 1963 г. (с измененията, внесени с протоколите от 18 декември 1970 г., 23 ноември 1977 г. и 18 декември 1990 г.) и на Устава на Международната банка за икономическо сътрудничество (с измененията, внесени с протоколите от 18 декември 1970 г., 23 ноември 1977 г. и 18 декември 1990 г.), № 802-02-27, 26 ноември 2018 г.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, № 802-01-52/ 20.11.2018 г. – второ гласуване.

    Който е за този дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    По точка първа:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕМОРАНДУМА ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА РЕПУБЛИКА ХЪРВАТИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА УНГАРИЯ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА РЕПУБЛИКА СЛОВЕНИЯ ОТНОСНО СЪЗДАВАНЕТО НА МНОГОНАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА ПОДГОТОВКА НА АВИАЦИЯ ЗА СПЕЦИАЛНИ ОПЕРАЦИИ, № 902-02-2, 14 ЯНУАРИ 2019 г.,
    При нас е заместник-министър генерал Запрянов.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Съгласно Решение на Министерския съвет, извлечение от Протокол № 38 от заседанието на Министерския съвет на 3 октомври 2018 г., бях упълномощен да подпиша Меморандума за разбирателство между Министерството на отбраната на Република България, Министерството на отбраната на Република Хърватия, Министерството на отбраната на Унгария и Министерството на отбраната на Република Словения относно създаването на Многонационална програма за подготовка на авиация за специални операции при условията на последваща ратификация.
    Меморандумът беше подписан на 4 октомври миналата година в град Брюксел, Белгия по време на срещата на министрите на отбраната на страните – членки от Алианса.
    Меморандумът за разбирателство установява обща рамка сред участниците за създаването и функционирането на Многонационалния център, като определя неговите цели, задачи, организация, структура на управление и финансиране. Центърът за подготовка ще бъде разположен в град Задар, Република Хърватия.
    Българските военновъздушни сили ще участват с един военнослужещ в състава на Центъра, а авиационни екипажи ще провеждат периодично своята специализирана подготовка.
    Изграждането на Общ център за подготовка на авиационните формирования за специални операции на четирите участващи държави оптимизира разходите за обучение и подготовка на авиационни екипажи. Участието ни в Центъра ще допринесе за получаване и последващо поддържане на подготовката на авиационните екипажи, съгласно стандартите на НАТО, както и ще повиши оперативната съвместимост със съюзниците от Алианса.
    Щабът на Силите за специални операции на НАТО силно подкрепя инициативата и ще подпомага подготовката на Многонационалния център с инструктори, методическа помощ, съветници, което ще гарантира в най-висока степен придобиването на необходимата подготовка.
    Като се има предвид, че Министерството на отбраната към момента не разполага със способности за подготовка на авиационни екипажи за специални операции и не планира придобиването на такива със създаването на подобни центрове в България, с които да се постигнат изискванията на Цел на силите F 3113 от Пакета „Цели и способности на НАТО 2017“, участието ни в този Център е без алтернатива.
    Финансовите средства за изпълнение на националните ангажименти по прилагането на Меморандума ще бъдат осигурявани от Министерството на отбраната за съответната календарна година.
    Меморандумът следва да бъде подложен на процедура по ратификация от Народното събрание, тъй като задълженията за финансиране се поемат за дългосрочен период, чиято стойност по години не може да се изчисли предварително и да се фиксира като предполагаема сума. Общо за периода 2019 – 2025 г., предварителните разчети на Министерството на отбраната сочат, че ще е необходимо финансово обезпечаване в порядъка на около 1 млн. евро. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Колеги, имате ли въпроси?
    Господин Търновалийски, заповядайте.
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Благодаря, госпожо Председател.
    Да, ние подкрепяме тази идея. Само искам да попитам, тъй като прегледах материалите, тук се касае само за авиация за специализирани операции с вертолети, така ли? Да. Това е единият въпрос.
    Видях там една сума, а Вие казахте друго: 1 милион за този период до 2025 г. Аз видях в материалите 20 хиляди евро годишно. На мен тези 20 хиляди евро ми се сториха прекалено малко, тъй като ще имаме един представител, на който най-малкото заплатите му ще бъдат това. Ще трябва да участваме в обучения, които са важни и сигурно също ще струват пари. Затова като Финансова комисия, като Бюджетна комисия, ако можем да уточним 20 хиляди на година или 1 милион за този период?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Става въпрос за специализирана подготовка на авиационни екипажи, правилно сте разбрали, за поддръжка на Бригадата „Специални сили“ при провеждане на такива операции, когато се наложи те да бъдат пренасяни по въздуха, стоварвани по въздуха. Това са специфични условия на подготовката, които изискват специфична подготовка на пилотите. Така е, както Вие казахте.
    По отношение на издръжката на Центъра, на нашия представител – режийни и други разходи, да. Освен това по време на самото участие и подготовка на екипажите ние също ще заплащаме разходите си, така че сме направили сметка, че около 1 милион евро, че ще ни струва тотално издръжката на Центъра и подготовката на екипажите за този период.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Има ли други въпроси? Няма.
    В такъв случай преминаваме към гласуване.
    Гласуваме Законопроекта за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Министерството на отбраната на Република България, Министерството на отбраната на Република Хърватия, Министерството на отбраната на Унгария и Министерството на отбраната на Република Словения относно създаването на Многонационална програма за подготовка на авиация за специални операции.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет. Благодаря Ви, генерал Запрянов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател. Благодаря и на депутатите, защото България е единствена, която още не го беше ратифицирала и не може да стартира работата на Центъра. С това Вие давате зелена светлина, за да започне изграждането му. Благодаря Ви още един път.

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Преминаваме към точка втора:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ПРОТОКОЛА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА МНОГОСТРАННИТЕ РАЗПЛАЩАНИЯ В ПРЕВОДНИ РУБЛИ И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО СЪТРУДНИЧЕСТВО, КАКТО И НА УСТАВА НА ТАЗИ БАНКА И НА ПРОТОКОЛА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО СЪТРУДНИЧЕСТВО ОТ 22 ОКТОМВРИ 1963 Г. (С ИЗМЕНЕНИЯТА, ВНЕСЕНИ С ПРОТОКОЛИТЕ ОТ 18 ДЕКЕМВРИ 1970 Г., 23 НОЕМВРИ 1977 Г. И 18 ДЕКЕМВРИ 1990 Г.) И НА УСТАВА НА МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО СЪТРУДНИЧЕСТВО (С ИЗМЕНЕНИЯТА, ВНЕСЕНИ С ПРОТОКОЛИТЕ ОТ 18 ДЕКЕМВРИ 1970 Г., 23 НОЕМВРИ 1977 Г. И 18 ДЕКЕМВРИ 1990 Г.), № 802-02-27, 26 НОЕМВРИ 2018 г.
    Заместник-министър Маринела Петрова, моля.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря.
    Става въпрос за една от двете така наречени „бивши банки на СИВ“ – Международната банка за икономическо сътрудничество, която е основана през 1963 г. в Москва по силата на международно споразумение – Споразумението за многостранните разплащания в преводни рубли и организацията на Международната банка за икономическо сътрудничество от 22 октомври 1963 г., с измененията, които са внесени с протоколи от 1970 г., 1977 г. и 1990 г. България там е със статут на страна-учредител, заедно с останалите членки, които към момента са Русия, Чехия, Полша, Румъния, Словакия, Монголия и Виетнам.
    През 2013 г. е подготвена актуализация на учредителните документи на Международната банка за икономическо сътрудничество. Измененията в учредителните документи целят актуализиране с оглед привеждането им в съответствие със съвременните условия, в които функционира банката. Тази нова редакция на организацията и дейността на Международната банка за икономическо сътрудничество и на Устава на Международната банка за икономическо сътрудничество, като протоколът е подписан от името на Република България на 25 ноември 2014 г. в град Варшава в изпълнение на Решение по т. 30 от Протокол № 38 от заседанието на Министерския съвет на 25 септември 2013 г.
    С друг Протокол, подписан на 25 ноември 2014 г., са направени следните промени в учредителните документи на международната институция.
    Наименованията на страните-членки се привеждат в съответствие с действащите към момента имена на тези страни. Предвид отказа от участие на Република Куба и Унгария и излизането им от банката, се привеждат в съответствие и се актуализират текстовете, свързани с дяловото участие на тези страни, както и с наименованията на валутата и депозитаря.
    Протоколът ще влезе в сила след като всички страни-членки приключат процедурите съгласно националното си законодателство, считано от датата, на която последната от договарящите се страни предаде ратификационния документ на депозитаря на настоящия Протокол, а именно Министерството на външните работи на Руската федерация.
    Наред с Протокола от 26 ноември 2014 г. в Народното събрание се внасят за ратификация и измененията в Споразумението и Устава от 18 декември 1990 г.
    По този повод предлагам на основание чл. 85, ал. 1, т. 2, 4 и 8 и ал. 3 от Конституцията на Република България уважаемите дами и господа депутати, да одобрите Проектозакона. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Въпроси?
    Заповядай.
    ЛАЛО КИРИЛОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Разбира се, че ние от парламентарната група ще подкрепим Законопроекта, само че аз имам въпрос, защото ми стана интересно за дългия срок, в който не е подкрепена тази ратификация, има ли подробности от Министерството на финансите, планове… Защото ние сме една от страните с голям дял. Те са пет или шест страни, ние имаме 40 милиона евро. Явно е, че Руската държава или другите акционери ще ги ползват за техни икономически взаимоотношения, но ние имаме ли план? Защото така, като четох промените, тя бъде отворена и към частни кредитополучатели, депозитари, така че имаме ли план в Министерство на финансите каква политика ще провеждаме чрез тази банка?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте за отговор.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Всъщност това са две банки: Международна инвестиционна банка и тази банка – Международната банка за икономическо сътрудничество. Другата банка е по-активна. Ние бяхме внесли един протокол за ратификация по-рано. Те са доста по-напред от тази.
    До момента тази банка беше един вид ракла за пари в смисъл, че стояха там едни пари. Те не бяха раздвижени с кредити, защото имаше една стратегия, водена от Руската федерация преди известен брой години за това или да се слеят двете банки или тази да се ликвидира. Даже начело на Банката беше назначена представителка отново на Руската държава, която беше със специфичен профил, насочен към ликвидация на Банката.
    От миналата година се предприе нов курс може би във връзка със санкциите спрямо Русия, за активизиране и на тази банка, като целта е тя да се препозиционира, така че да не се самоизяждат двете банки и да си допълват дейността, като другата банка се фокусира върху финансиране на инвестиционни проекти, макар че в момента е доста напреднала и в областта на търговското финансиране, а тази банка да се специализира в търговски операции и разплащания, каквото е било всъщност предназначението й в миналото.
    Все още е трудно тази банка да набере достатъчно добър пакет от проекти, но към момента мисля, че ние сме на второ или трето място като размер/обем на проектите, не като дял в капитала.
    Кредитната дейност на банката до голяма степен не зависи от Министерство на финансите, защото ако се включи Министерство на финансите, това се възприема малко особено от руска страна, може би като наследство от миналото или друго, но когато се включи Министерство на финансите с активна позиция се счита, че това може да бъде форма на държавна гаранция и при несъбираеми и високорискови кредити, тъй като проблемът там е с по-високите лихвени проценти на финансиране, има риск държавата да загуби пари по недостатъчно добри и по-високорискови проекти, но дейността кредитиране се движи основно от нашия представител в Банката господин Бойко Коцев. Той е в мениджмънт-борда. Също се опитваме да правим кампании заедно с ръководството тук за срещи с Бизнес асоциацията, Българска банка за развитие. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Има ли други въпроси? Няма.
    В такъв случай подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Протокола за изменение на Споразумението за многостранните разплащания в преводни рубли и организацията на Международната банка за икономическо сътрудничество, както и на Устава на тази банка и на Протокола за изменение на Споразумението за организацията и дейността на Международната банка за икономическо сътрудничество от 22 октомври 1963 г.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е подкрепен.

    Преминаваме към точка трета:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ФИНАНСОВОТО УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ В ПУБЛИЧНИЯ СЕКТОР, второ гласуване.
    Господин Стефан Белчев – директор на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“, където са подготвили Законопроекта, заповядайте.
    Започваме.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.“
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона и § 1.
    Гласуваме: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са подкрепени.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 2, като предлага изменение, а именно след думата „контрол“ да се добави „в дружествата“, а думите „във връзка с“ да се заменят „съгласно“. Това са технически поправки.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 3. Също имаме техническа редакция.
    Параграф 4 е с редакция на работната група, която е пред Вас.
    Параграф 5, § 6 – по вносител.
    Изказвания – няма.
    Гласуваме анблок докладваните параграфи.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Приемат се.
    Параграф 7 е по вносител. Работната група подкрепя текста на вносителя и предлага редакцията, която е пред Вас, корекциите са технически.
    Параграф 8 също е подкрепен по вносител, с техническа корекция.
    Параграф 9 е по вносител.
    Параграф 10 е по вносител, с техническа корекция.
    Гласуваме анблок докладваните параграфи.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети.
    Параграф 11 е по вносител.
    По § 12 има предложение на работната група, което е намерило отражение в окончателната редакция на § 12.
    Изказвания, въпроси? Няма.
    Гласуваме параграфи 11 и 12 в редакцията по доклада на Комисията.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    По § 13 – работната група подкрепя текста на вносителя.
    Параграфи 14 и 15 също са подкрепени, но са с технически корекции.
    Гласуваме докладваните параграфи.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети.
    „Заключителна разпоредба.“
    Подкрепена е от работната група – наименованието става „Заключителни разпоредби“.
    По § 16 има предложение на народните представители Мария Илиева и Евгения Ангелова, което е подкрепено от работната група и съответно редакция на § 16, която е пред Вас.
    Има ли въпроси и изказвания? Няма.
    Гласуваме наименованието на подразделението и §16.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети.
    Предложение на народните представители Менда Стоянова, Александър Иванов, Даниела Савеклиева и Евгения Ангелова за създаване на нов § 17, което е подкрепено от работната група.
    Гласуваме § 17 в редакцията по Доклада.
    Гласували: за – 12, против – 7, въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Ако може да взема думата? Благодаря.
    Ние от § 17 до края – до § 20, сме против. Тези параграфи отново са внесени в нарушение на Правилника. Не са гледани на първо четене, не са ясни мотивите. В крайно сметка това са промени в закони и някои от тях са доста важни и съществени. Това е причината, поради която няма как да ги подкрепим. Смятаме, че тази порочна практика трябва да приключи.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря за Вашето становище. Ще отчетем Вашия глас.
    Искам да кажа, че всяко едно от тези предложения е мотивирано в самото предложение. Мотивите ги има. Те са качени и на сайта на Комисията, така че е ясно защо се предлагат тези промени. (Реплики.)
    Те са към съответното предложение на народните представители. Отдолу, под всяко предложение има мотиви и то немалко. Те са на сайта на Комисията.
    Предложение на народните представители Стоянова, Иванов, Савеклиева и Ангелова за създаване на § 18.
    Гласуваме § 18 в редакцията на работната група.
    Гласували: за – 12, против – 7, въздържали се – няма.
    Параграф 18 е приет.
    Предложение на Стоянова, Иванов, Савеклиева и Ангелова за създаване на § 19.
    Гласуваме § 19 в редакцията на работната група.
    Гласували: за – 12, против – 7, въздържали се – няма.
    И § 19 е приет.
    Предложение на Стоянова, Иванов, Савеклиева и Ангелова за създаване на § 20.
    Гласуваме § 20 в редакцията по Доклада на Комисията.
    Гласували: за – 12, против – 7, въздържали се – няма.
    И § 20 е приет, а с това приехме и Законопроекта на второ четене.
    С това изчерпахме днешния дневен ред и приключваме заседанието на нашата Комисия. Благодаря Ви за участието.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 15,00 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума