Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
18/04/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси




    П Р О Т О К О Л

    № 64

    На 18 април 2019 г., четвъртък, от 14,40 ч. се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз, № 902-02-9, внесен от Министерския съвет на 8 април 2019 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 902-01-19, внесен от Министерския съвет на 11 април 2019 г.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 902-01-14/27 март 2019 г., внесен от Министерския съвет – второ гласуване.

    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Предлагам то да протече при следния дневен ред:
    1. Законопроект за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз, № 902-02-9, внесен от Министерския съвет на 8 април 2019 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 902-01-19, внесен от Министерския съвет на 11 април 2019 г. – ние не сме водеща комисия.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 902-01-14/27 март 2019 г., внесен от Министерския съвет – второ гласуване.
    Моля да гласуваме.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Преминаваме към точка първа.
    По точка първа при нас са колеги от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията: господин Димитър Геновски – заместник-министър, който ще ни представи и двата законопроекта, предполагам, по първа и втора точка; господин Димитър Димитров – директор на дирекция „Съобщения“; и госпожа Людмила Василева – началник-отдел „Развитие на пощенските услуги“.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми гости! С Решение № 188 от 8 април 2019 г. Министерският съвет предлага на Народното събрание да ратифицира актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз.
    Всемирният пощенски съюз е междуправителствена организация от системата на Организацията на обединените нации, специализирана в областта на пощенските услуги. В нея членуват 192 страни, като взаимоотношенията между страните членки, както и между техните избрани пощенски оператори, се уреждат чрез актовете на Съюза. Тези актове се изменят, допълват и приемат от всеки проведен конгрес, който е върховен орган на Всемирния пощенски съюз.
    Вторият извънреден конгрес на ВПС се проведе през 2018 г. в Адис Абеба. Като страна членка, Република България взе участие в конгреса с делегация, чиято позиция, състав и правомощия на членовете бяха определени с решение на Министерския съвет. В съответствие с предоставените му правомощия ръководителят на българската делегация подписа, при условие за последваща ратификация, приетите от конгреса актове.
    Приемането на Закона за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз ще доведе до следното:
    - утвърждаване на участието на Република България в осигуряването на единна световна пощенска територия, основана и регламентирана чрез актовете на ВПС;
    - създаване на правна основа за осъществяване на международните пощенски услуги между Република България и останалите страни – членки на ВПС, и между техните избрани пощенски оператори;
    - осигуряване на прилагането на актовете на Съюза от органите, които провеждат държавна политика, и регулирането в областта на пощенските услуги;
    - осигуряване на прилагането на актовете на Съюза от избрания пощенски оператор, задължен съгласно чл. 27 на Закона за пощенските услуги да изпълнява актовете на Организацията, които са ратифицирани от Народното събрание на Република България;
    - гарантиране на правото на потребителите да ползват международни пощенски услуги от и към всички 192 страни – членки на ВПС;
    - гарантиране на правото на Република България да участва в качеството си на страна членка в цялостната дейност на ВПС, в неговите ръководни органи и работните структури към тях.
    Въз основа на гореизложеното предлагам Народното събрание да приеме Закон за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, имате думата за изказвания и въпроси. Няма.
    В такъв случай подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз, внесен от Министерския съвет.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.

    Преминаваме към точка втора.
    Заповядайте да ни представите и Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Благодаря Ви.

    Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости! Проектът на закон за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги е одобрен от Министерския съвет с Решение № 193 от 10 април 2019 г. Проектът предвижда следните пό съществени промени:
    С цел осигуряване на изпълнението на Регламент № 644 от 2018 г. на Европейския парламент и на Съвета относно услугите за трансгранична доставка на колетни пратки са дефинирани санкции за нарушения на правата на Регламента. Същите изменения следва не по-късно от 23 ноември 2019 г. да бъдат нотифицирани пред Европейската комисия.
    Променен е моделът на компенсиране на пощенския оператор със задължения за извършване на универсална пощенска услуга. Предлага се тези изменения да влязат в сила от 1 януари 2020 г.
    С цел компетентните органи да разполагат с данни, необходими за извършване на контрол по спазване на данъчно-осигурителното законодателство от страна на лица, извършващи търговска дейност в интернет чрез пощенската мрежа, така и при осъществяването на дейност на правоохранителните органи в областта на националната сигурност и разследване на престъпления е въведено изискването пощенските оператори да събират, обработват и съхраняват лични данни на податели на вътрешни пощенски пратки и изходящи международни пощенски пратки с наложен платеж. Също така пощенските оператори ще събират, обработват и съхраняват идентификационни данни на получателите на суми в брой от наложения платеж.
    Прецизирани са разпоредби, разграничаващи, от една страна, универсалната пощенска услуга, като пакет от основни пощенски услуги, и от друга страна, услугите, включени в нейния обхват с цел преодоляване на затруднения в тълкуването и на двете понятия от правоприлагащите органи.
    Прецизирани са разпоредби, отнасящи се до броя и разположението на точките за достъп до пощенската мрежа с цел оптимизиране на броя на част от градските пощенски станции, което ще даде възможност за по-гъвкаво управление на пощенската мрежа.
    Тази промяна няма да повлияе на съществуващата мрежа в малките населени места. Оптимизирането на част от градските пощенски станции представлява резерв за намаляване на разходите на задължения пощенски оператор.
    Създадени са правила, чрез които се дава възможност за санкции спрямо лицензираните пощенски оператори с непогасени публични вземания. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Колеги, имате думата за изказвания и въпроси. Няма.
    В такъв случай подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 902-01-19, внесен от Министерския съвет.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет единодушно.
    Благодаря на колегите от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

    Преминаваме към точка трета:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И ПРЕСТРУКТУРИРАНЕ НА КРЕДИТНИ ИНСТИТУЦИИ И ИНВЕСТИЦИОННИ ПОСРЕДНИЦИ, № 902-01-14/27 МАРТ 2019 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ – второ гласуване.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници“.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
    Работната група подкрепя текстовете на вносителя за параграфи 1, 2, 3 и 4.
    Гласуваме анблок наименованието на Закона и параграфи от 1 до 4 включително по вносител.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага редакция на § 5, която е пред Вас – тя е чисто техническа корекция.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага редакция на § 6 – чисто техническа.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 7.
    Гласуваме анблок параграфи 5 и 6 по текста на работната група и § 7 по вносител.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграфите са приети.
    Предложение на работната група за създаване на нов параграф – създаване на нова ал. 3 в чл. 16 на Закона, която е изискване на Единния банков орган, тъй като във връзка с присъединяването на България към Механизма за сътрудничество е необходимо БНБ да има достатъчно нормативно основание, за да предоставя необходимата информация на този орган.
    Гласуваме текста, предложен от работната група, който аз, естествено, припознавам като народен представител и го внасям официално на това заседание.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Параграфи 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 – по вносител, със съответната преномерация.
    Гласуваме анблок.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя на § 18, който става § 19, и предлага редакция по изчистване на самия текст технически.
    Докладвам Ви и § 19, който също е в редакция на работната група – подкрепен е текстът на вносителя, който става § 20.
    Гласуваме параграфи 19 и 20 в редакцията на работната група.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети единодушно.
    Докладвам Ви параграфи 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 – по вносител, със съответната преномерация.
    Гласуваме анблок.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграфите са приети.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага редакция на § 33.
    Гласуваме § 33 в редакцията на работната група.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Докладвам Ви параграфи 34, 35, 36, 37, 38, 39 – по вносител.
    Гласуваме анблок параграфите.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя за § 40, който става § 41 в редакция на работната група.
    Гласуваме § 40 по вносител в редакцията на работната група.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Докладвам параграфи 41, 42, 43, 44, 45, 46 – по вносител.
    Гласуваме анблок параграфите.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграфите са приети по вносител.
    По § 47 имаме редакция на работната група, който става § 48.
    Гласуваме § 48 в редакцията на работната група по Доклада на Комисията.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграфът е приет.
    Параграф 47 – по вносител.
    Параграф 48 също е по вносител, като работната група предлага в ал. 1 думите „предходното изречение“ да се заменят с „изречение първо“.
    Гласуваме двата параграфа – 47 по вносител и 48 с промяната на работната група.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 49, който става § 50.
    Гласуваме § 50 по Доклада на Комисията в редакцията на вносителя.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Работната група предлага да се създаде нов § 51. Това отново е изискване във връзка с кандидатстването ни в Банковия механизъм за прилагането на определени регламенти.
    Гласуваме предложения параграф – нов, който аз припознавам като вносител на това заседание.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграф 50 по вносител – в редакция на работната група.
    Гласуваме § 50, който става § 52 в редакцията на работната група.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграф 51 – по вносител. Работната група предлага да бъде отхвърлен, тъй като систематично е отразен в § 52 по Доклада, който ние току-що гласувахме.
    Гласуваме отхвърлянето на § 51.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграфът е отхвърлен.
    Параграф 52 – по вносител.
    Гласуваме текста на вносителя, заедно с наименованието на подразделението „Преходни и заключителни разпоредби“.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграфи 53, 54 и 55 – по вносител, с новата номерация.
    Гласуваме.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграф 56 – по вносител. Работната група подкрепя по принцип текста, но предлага § 56 по вносител да бъде отхвърлен, тъй като е отразен систематично в § 41.
    Гласуваме отхвърлянето на § 56 по вносител.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграфът е отхвърлен.
    Параграф 57 и § 58 – по вносител.
    Гласуваме.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Предложение на работната група за създаване на нов § 59. Този § 59 предвижда банките да съставят текущите и консолидираните си финансови отчети на база на международните стандарти съгласно изискванията на БНБ – това да важи и за 2018 г. Ако си спомняте, в края на миналата година приехме промяна в Закона за счетоводството – в чл. 34, в който дадохме възможност за избор за прилагане на международните и националните стандарти. Явно финансовите институции в лицето на банките трябва да прилагат международните финансови отчети и те ги прилагат, защото имат право на такъв избор, но това трябва по някакъв начин да бъде ясно в Закона, за да не би някой пък да вземе да реши, че може да си прилага и националните стандарти.
    Въпреки всичко, считам, че това трябва да се случи, но то не касае само банките и може би систематичното му място изобщо не е тук, в този закон, а трябва да направим допълнение в Закона за счетоводството, в чл. 34, където да запишем, че той се прилага, с изключение на, и там да изброим – банките, инвестиционните посредници и застрахователите. Мисля, че за пенсионните има текст в закона – КСО. (Реплика при изключени микрофони.)
    Така че, колеги, аз Ви предлагам това да не го гласуваме, тоест няма да правим подобно предложение, но на негово място правя предложение за нов параграф, а именно изменение на чл. 34 от Закона за счетоводството. И възлагаме на референтите и колегите от Финансите, КФН и БНБ да ни дадат коректен текст днес.
    По реда на чл. 80 правя предложение за нов параграф за изменение на чл. 34 от Закона за счетоводството.
    Моля да гласуваме.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Този нов параграф е приет.
    Още едно предложение на работната група, което аз припознавам – за нов § 61, за изменение в Закона за платежните услуги и платежните системи. Тук просто се създава едно изречение второ в настоящата ал. 5, която уточнява, че с Наредбата, която е уредена в ал. 5, се определя редът за освобождаване на доставчик на платежни услуги и така нататък именно във връзка с изискванията на съответните регламенти, които са подробно описани тук.
    Моля да гласуваме новия § 61 по Доклада на Комисията.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Параграф 59 – гласуваме го като § 62 по Доклада в редакция на работната група.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет, с това и Законопроектът на второ четене.
    С това изчерпахме дневния ред. Благодаря на всички.
    Закривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.

    (Закрито в 15,10 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Менда Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума