Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
17/07/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси




    П Р О Т О К О Л

    № 71

    На 17 юли 2019 г., четвъртък, от 14,25 ч. се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за ратифициране на международен договор (LOA) BU-D-SAB „Самолети F-16 Block 70 и свързана с тях поддръжка“ (F-16 Block 70 aircraft and associated support), международен договор (LOA) BU-D-AAA „Боеприпаси в подкрепа на F-16“ (Munitions in support of the F-16), международен договор (LOA) BU-P-AAD „Sidewinder AIM 9X Блок II ракети, свързани материали и услуги“ (Sidewinder AIM 9X Block II Missiles, associated material and services) и международен договор (LOA) BU-P-LAR „Многофункционална система за разпределение на информация – Съвместна тактическа радиосистема (MIDS JTRS) (5) и свързана с нея поддръжка и оборудване“ (Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio System (MIDS JTRS) (5) and related support and equipment), № 902-02-19/ 15.07.2019 г., внесен от Министерския съвет.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 902-01-37/ 15.07.2019 г., внесен от Министерския съвет.
    3. Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България за 2018г., № 902-00-19/ 11.07.2019 г., внесен от Министерския съвет.
    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, предлагам да започнем днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Имаме кворум.
    Първо, ще си имаме нов колега на мястото на Лало Кирилов – Николай Тишев, но той днес отсъства.
    Предлагам днешната Комисия по бюджет и финанси да премине при следния дневен ред:
    1. Законопроект за ратифициране на международен договор (LOA) BU-D-SAB „Самолети F-16 Block 70 и свързана с тях поддръжка“ (F-16 Block 70 aircraft and associated support), международен договор (LOA) BU-D-AAA „Боеприпаси в подкрепа на F-16“ (Munitions in support of the F-16), международен договор (LOA) BU-P-AAD „Sidewinder AIM 9X Блок II ракети, свързани материали и услуги“ (Sidewinder AIM 9X Block II Missiles, associated material and services) и международен договор (LOA) BU-P-LAR „Многофункционална система за разпределение на информация – Съвместна тактическа радиосистема (MIDS JTRS) (5) и свързана с нея поддръжка и оборудване“ (Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio System (MIDS JTRS) (5) and related support and equipment), № 902-02-19/ 15.07.2019 г., внесен от Министерския съвет.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 902-01-37/ 15.07.2019 г., внесен от Министерския съвет.
    3. Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България за 2018г., № 902-00-19/ 11.07.2019 г., внесен от Министерския съвет.
    Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
    Подлагам на гласуване така изчетения от мен дневен ред:
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    По точки първа и втора при нас са: министър Владислав Горанов и госпожа Драгнева – директор дирекция „Правна“; от Министерството на отбраната генерал-лейтенант Атанас Запрянов – заместник-министър; от Министерството на икономиката господин Лъчезар Борисов – заместник-министър; и от Министерството на външните работи Емилия Кралева – заместник-министър, и Иван Найденов – постоянен секретар.

    Започваме с точка първа от дневния ред.
    Законопроектът за ратифицирането на четирите международни договора ще ни представи господин Запрянов.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин министър на финансите! Придобиването на нов тип боен самолет от въоръжените сили на Република България е от изключителна важност за националната сигурност и отбраната на страната и изпълнение на конституционните задължения на въоръжените сили на Република България за охрана и отбрана на въздушното ни пространство, както и за прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО и Общата политика за сигурност и отбрана на Европейския съюз.
    С успешното реализиране на този приоритет ще се преодолее дефицитът от способности на военновъздушните ни сили за неутрализиране на широк спектър заплахи и при всякакви метеорологични условия, по всяко време на денонощието и ще се постигне оперативна съвместимост със съюзниците от НАТО и ЕС.
    Изпълнението на пакет „Цели за способности 2017“ на НАТО изисква Република България да поддържа във висока степен на готовност определено количество изтребители и ниво на подготовка на летателните екипажи за изпълнение на задачите по охрана на външното пространство в мирно време.
    В изпълнение на Решение на Народното събрание от 16 януари 2019 г. за разглеждане на предложенията и мотивите за тях, посочени в доклада на Министерския съвет относно резултатите от провеждането на оценка на изпратените предложения, съгласно Примерен план (пътна карта) Приложение № 3 към Актуализирания проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“, приет с Решение на Народното събрание, обнародван в „Държавен вестник“ бр. 51 от 2018 г., се проведоха преговори с правителството на Съединените американски щати за подготовка на договор за доставка на самолети „F-16 Block 70“.
    Чрез Министерството на външните работи бяха уточнени редица въпроси с Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността като се обмени информация и с други държави от Европейския съюз, имащи опит в преговорите и сделки с правителството на САЩ за закупуване на военна техника и оборудване.
    В резултат на преговорите Държавният департамент на Съединените американски щати одобри възможна продажба на самолетите „F-16 Block 70“ на правителството на Република България, след като на 30 май 2019 г. Агенцията за сътрудничество на Съединените американски щати в областта на отбраната и сигурността ѝ даде необходимия сертификат, като уведоми Конгреса на Съединените щати за тази възможна продажба.
    На 17 юни 2019 г. от американска страна официално са представени на българското Министерство на отбраната предложение за сключване на четири отделни договора между Република България и правителството на САЩ за придобиването на осем изтребителя „F-16 Block 70“, въоръжение и свързаните с него системи за дългосрочна експлоатация и поддръжка, както и цялостната подготовка на пилоти и помощен персонал на обща стойност 1 256 153 000 щатски долара, както следва.
    Вие обявихте вече докладите, аз няма да чета американската абревиатура. Ще повторя:
    1. Проект на международен договор „Самолети F-16 Block 70 и свързана с тях поддръжка“ – 1 230 476 00 щатски долара. Срокът на валидност на тази оферта – 4 септември 2019 г.
    2. Проект на международен договор „Боеприпаси в подкрепа на F-16“ на стойност 461 631 щатски долара. Срокът на валидност на тази оферта – 3 септември 2019 г.
    3. Проект на международен договор за ракети „въздух – въздух“ „Sidewinder, свързани материали и услуги“ на стойност 20 437 000 щатски долара. Срокът на валидност на тази оферта изтича на 4 септември 2019 г.
    4. Проект на международен договор „Многофункционална система за разпределение на информация – Съвместна тактическа радиосистема и свързана с нея поддръжка и оборудване. Стойността на този договор е 4 777 000 щатски долара. Срокът на валидност на тази оферта – 5 септември 2019 г.
    Съгласно т. 4 от Решението на Народното събрание от 16 януари 2019 г. международните договори подлежат на ратифициране от Народното събрание на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 от Конституцията на Република България и чл. 15, ал. 1 от Закона за международните договори на Република България.
    Съществен момент във финансовия модел на договорите, свързани с придобиването на нов тип боен самолет, е начинът на плащане, което предвижда определената цена, посочена в международните договори с правителството на САЩ, да се депозира изцяло в кратък срок след тяхното подписване по сметка на федералното правителство, като сумите по договорите ще бъдат обособени по отделна сметка, предназначена за програмата за чуждестранни продажби за военни цели (FMS) на България. Депозираните средства ще се използват от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността за извършване на плащане в хода на изпълнение на договорите.
    Поради липса на кредитна история на Република България за закупуване на оръжия и бойна техника от САЩ до сега, чрез Механизма на чуждестранните продажби за военни цели, вътрешната нормативна база не позволява разсрочване на плащането.
    Именно този финансов модел за реализиране на Проекта за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“ в изпълнение на Решението на Народното събрание от 16 януари 2019 г. изисква осигуряването на допълнителни разходи над одобрените от Народното събрание със Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г.
    Поради съдържащите се в посочените четири отделни договора между Република България и правителството на САЩ за придобиването на осем изтребителя „F-16 Block 70“ финансови задължения за българската държава те следва да бъдат ратифицирани със закон на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 от Конституцията на Република България. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Колеги, имате думата за въпроси и изказвания.
    Заповядайте, господин Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря Ви.
    Да направим някои уточнения, коментари и въпроси към министъра на финансите, тъй като става дума за най-голямата сума пари, която е отделяна в България…
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Гечев, ако искате тогава да докладваме втората точка и да проведем общо разискванията, защото двете точки са свързани неразривно.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Да, добре. Аз помислих, че ми давате думата да се изкажа.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Горанов, заповядайте.
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Естествено, за да реализираме тези международни договори, ние трябва да вместим допълнителен разход в държавния бюджет, като цената на сделката по начина, по който беше предложена и приета от българската страна, възлиза на 2 млрд. 198,3 млн. лв., изчислена при прогнозен валутен курс към момента на превалутирането 1,75 лв. за щатски долар.
    Това ще доведе до промени в параметрите на държавния бюджет, в частта „Бюджет на Министерството на отбраната“, като разходите по бюджета на Министерството на отбраната ще бъдат увеличени с 2 млрд. 100 млн. лв. Влиянието върху общото салдо на държавния бюджет ще бъде увеличение до 2 млрд. 228 млн. лв., или с милиард осемстотин двадесет и девет милиона, в резултат на което салдото по консолидираната фискална програма по наши оценки към този етап ще възлезе на 2 млрд. 429 милиона превишение на разходите над приходите, или съпоставено с прогнозите за размера на брутния вътрешен продукт за тази година – 2,1 на сто от прогнозирания брутен вътрешен продукт.
    Спомена се, че имаме възможност да депозираме средствата в банкови и инвестиционни сметки във Федералната резервна банка на Ню Йорк. В активни преговори сме с Българската народна банка. Съгласувано с нея, тя приема да играе агент на българското правителство, представено от Министерството на отбраната, резултат от което ще бъде, че част от средствата, които в началото няма да бъдат необходими за плащането, в смисъл ще стоят в тази резервна сметка във Федералната резервна банка на Ню Йорк, ще бъдат инвестирани най-вече в овърнайт депозити и ниско рискови краткосрочни федерални съкровищни бонове с различна срочност.
    Оценката на българската и американската страна е, че по този начин ще се постигне около процент и половина нетна доходност от инвестирания ресурс. Макар и минимално, по този начин ще се облекчи цената на сделката. Разбира се, тази оценка за около процент и половина нетна доходност е направена при текущата конюнктура и тя би била различна при съществени промени на текущите пазарни условия.
    Най-общо това са измененията, предложени в годишния Закон за държавния бюджет. Разбира се, други изменения в него не са били предмет на дебат в рамките на правителството. Основният повод за предложеното изменение на Закона за държавния бюджет е именно сделката, свързана с придобиване на нови способности за военновъздушните сили. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Предлагам разискванията и по двете точки, а после ще направим гласуване поотделно.
    Заповядайте, господин Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря.
    Ние ще трябва донякъде да се ограничим, тъй като става дума за един много сложен двустранен договор с много сериозни финансови последици за България, но възникват няколко въпроса и коментари.
    Първо, нека да уточним. От информацията, с която разполагаме, на практика не са водени никакви преговори, а просто българската страна е приела договорът такъв, какъвто е. Там не е променена нито една запетая. Това, което е променено, че в рамките на коригираната финансова рамка, това, което е направила американската страна, е извадила част от окомплектовката на „F-16“. Това са факти. Никаква друга промяна няма. Така че ние не виждаме за какви преговори става дума. Нашите представители ходиха до Щатите. Това е добре, нека да видят – това е хубава страна, огледали са я, но те не са постигнали никакви промени по Договора в полза на българската страна. Разбира се, щом става дума за договор, би следвало той да е от полза на двете страни. Това значи, че двете страни щом се съгласяват и подписват, те са защитили интересите си, което не е съвсем така за българската страна. На практика е абсолютно, ясно, отчетливо диктуване на условията по Договора от страна на продавача.
    Освен това, няколко факти, които идват от заключенията на специално създадената комисия, наричам я условно, на българското правителство. Това са Ваши заключения.
    Първо, изключени са съдебни процедури по българското право, се казва, тъй като е казано в Договора, че там действа само американското право. Няма Европейския съюз, няма българско. Вашият извод, на правителството, е, че това може да доведе до, господин Министър на финансите, непредвидими по основание и размер разноски за българската страна. Непредвидими! Това го казва екипът. Тук става страшно, какво значи „непредвидими“? Колко са: милион, сто милиона, пет милиарда? Не е ясно.
    Второ, Вашият извод е, че гаранционната отговорност и условията за рекламации и изключителни права са формулирани преимуществено, в полза на доставчика.
    Третият извод: стандартните условия, приложими към всеки от договорите, са определени едностранно и не подлежат на промяна по искане на българската страна.
    Четвъртият извод: тези четири договора съдържат текстове, които след подписване на договорите, внимавайте сега, могат да бъдат модифицирани от правителството на САЩ с промяна на стойността и графика на отделни доставки, като българската страна ще бъде само уведомена за модификациите. Господин Министър, те ще Ви уведомят още колко ще струва това и онова. Това го казва правителството, екипът, който е сформиран.
    Пето, доставката, както знаете, собствеността се прехвърля на територията на Съединените американски щати. Хубаво! И оттам нататък каквото и да възникне от доставката, транспортирането на самолетите от територията на Съединените щати до България, Вашите хора, съвсем точно казват, че ако се случи нещо, ние покриваме всички разходи. А могат да се случат много неща.
    Шесто, сключени са договори и с частни американски компании, които са изпълнители на проекта, без провеждане на самостоятелна национална процедура за избора им, като единствено възможните контрагенти са определени от американското правителство, тоест никаква конкуренция, никакви опити за намаляване на никакви цени.
    Всеки един от тези шест аргумента, които са изведени в анализа на нашите представители на българското правителство, всеки един от тях е достатъчно основание, за да се гласува против този договор.
    Беше излишно в началото да казвам, че тук не коментираме технически параметри на самолети, тъй като си има специалисти в тази област. Имаме някаква обща култура, достатъчна, но какво излиза, скъпи приятели, че ние сега ще поемем ангажименти за над два милиарда и няколко лева, при положение че този самолет към момента не е въоръжение на нито една страна, в това число и на доставчика, той е в проектен вариант, първо.
    Второ, господин Министър, ние финансираме рисърч енд дивелъпмънт във военнопромишления комплекс на Съединените щати. Това правим! Тъй като ние плащаме предварително цялата сума, без никакво разсрочване, за самолет модификация, която не лети никъде. Дано да лети! Той със сигурност ще лети, въпросът е: кога ще бъде произведен и кога ще бъде доставен? Защото примерно техният самолет, на същата фирма, „F-35“ има отлагане на въоръженията с години, поради това че има софтуерни проблеми на управлението на самолета.
    Във връзка с това, в този договор възниква въпрос: след като Вашите експерти твърдят в няколко клаузи, че всъщност ние подписваме празен чек – това въобще не е цената на сделката, тъй като доставчикът си запазва правото да променя условията по договора, къде е защитата на българския интерес? Къде ни е гаранцията на нас, на представителите в Народното събрание, да гласуваме сметка, която е отворена?
    Освен това, тук няма информация, господин Министър на финансите, ние сме Бюджетна комисия, за пълните разходи на Република България. Какъвто и да е самолетът, който и да е доставчикът, не е нужно да си запасен офицер, а от обща култура хората знаят, че трябва да се види какви точно ще ни бъдат разходите по оборудването – трябваше да бъдат две летища или на едно летище, какви ще бъдат разходите при промяната на ПВО на Република България? Защото сега ПВО-то е от едно качество – тя разпознава други самолети, а ще има един период, в който евентуално след четири години, ако поддържаме и МИГ-овете, ще летят два вида самолети примерно, три даже със СУ-то. Колко ще струва това нещо?
    Колко ще струва допълнителното окомплектоване на оръжията? Тъй като Вие правите един трик сега от правителството, всъщност Вие не искате да влезете в парламента и да кажете, че искате три милиарда. Щеше да бъде по-честно.
    Вижте, ние поне от нашето поколение сме ходили в казарма, някои сме и запасни офицери, а има и действащи. Става дума за това, че народните представители са длъжни да се грижат за националната сигурност на страната. Щеше да бъде по-честно да кажете: „Вижте, при тази сделка ни трябват 3 милиарда лева.“ Вие сега имате скрити разходи. Не е ли ясно, че след като са извадени от окомплектовката на „F-16“ ракети, брой летци, инженери – нали това го има във Вашия доклад, те трябва да бъдат закупени. Като бъдат закупени, какво правим ние?! Сега всъщност актуализираме бюджета – два милиарда и нещо, а след това другият милиард го спестяваме за по-нататък. Но той не е само 1 милиард, тъй като тук ще се включи оборудване на летището, допълнително обучение, промяна на ПВО. Тук става дума за колосални суми, които няма как ние да знаем колко са в момента, но Вие трябва да знаете. Поне в пленарната зала Вие трябва да се ангажирате, господин Министър, за какви суми става дума. Така че плащаме предварително колосална сума за стока, която не лети в момента и не можем да я видим.
    Да не пропусна. Ако може да отговорите на въпрос – екипът, който е водил преговори – искам да попитам: какви са неустойките за доставчика, като при всеки договор, ако няма доставка през месец септември 2022 г., 2024 г., когато и да е? Има ли в Договора, защото не видяхме, неустойки? Доставчикът може да забави и с пет години. Той може да го забави, първо, защото диктува условията по Договора – който и да е доставчик при такъв договор.
    Освен това в този договор има една много интересна позиция, че, естествено, това е разбираемо донякъде, но производителят на самолета ще иска да инспектира и да ратифицира, дето се вика, да подпише, че оборудването, което ние сме инсталирали и сме подготвили летището, където ще бъдат самолетите – едно или две, засега разбирам, че ще е едно летище, че то отговаря на условията, за да са сигурни, че техният продукт ще функционира нормално. Това е разбираемо.
    От сега мога да Ви кажа, че ако аз – доставчикът, закъснявам със самолетите, мислите ли, че моят екип ще подпише този протокол на летището? Той ще Ви върти пет години, няма да подпише. Единият път ще каже едно, другият път ще каже, че е боядисано в зелено, третият път ще има песъчинка и няма да подпише. И ние ще си чакаме самолетите, и десет години може да ги чакаме. Вие може да кажете: не, няма да ги чакаме! Вижте, ние тук не подписваме обещания и мнения на един или друг народен представител или министър. Ние искаме да видим числа и да видим договор, в който пише като във всеки договор: ако доставчикът не достави към десет часа сутринта на 23 септември, какво става, господа министри?! Какво става с нас, които сме си дали парите, чакаме четири години и самолета го няма? Тоест българската страна не е защитена по никакъв начин икономически.
    Завършвам с това, че става дума за предварително плащане – колосално, не получаваме нищо с абсолютна сигурност след четири години, договорът е направен едностранно под диктовката на продавача, нашите интереси не са защитени.
    Така че е много хубаво да имаме един чудесен самолет, но този договор и тези икономически условия са неприемливи и ние няма как да го подкрепим. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Гечев.
    Разбрахме Вашата позиция и въпросите, които зададохте.
    Генерал Запрянов, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Първо, по начина на водене на преговорите и какъв е ефектът от тях. Доколкото сме в открито заседание, няма да коментираме подробни параметри, но ще кажа, че първоначалните преговори стартираха за този пакет, който получаваме с малко модификация, 1 млрд. 410 милиона. Благодарение на усилията на преговорните екипи имаме четири договора за милиард двеста петдесет и шест, при условие че Американският конгрес е в процедура – няма да я коментирам тази процедура, говорим за милиард двеста петдесет и шест. Тази цена може да падне под милиард и две.
    Проведени са много преговори. Първо, в София, американски екип през месец април, след това през месец май български екип във Вашингтон – от четирите ведомства, след това американски екип през месец юни в София. Това, което Вие сте чели в Договора е преглеждано ред по ред от нашите експерти. Преговорите са водени на две нива – военнополитическо ниво и на военнотехническо ниво. Ние смятаме, че договорите така, както са подготвени, отговарят на българския интерес.
    Второ, по отношение на задълженията на българската страна и правата на американската страна. Препоръчвам Ви да прочетете на сайта на Агенцията на САЩ за международни военни продажби правилата на така наречените FMS. По никакъв начин забавата в изпълнителите на всички доставки за България – самолети, ракети, тренажори, обучение не са освободени от отговорност, тъй като при FMS процедурите това, което те като забава компенсират за американските въоръжени сили, го компенсират и за нас. Цените, на които ние придобиваме въоръжението – ракетите, не се различават от тези, при които цени ги придобиват въоръжените сили на САЩ. Няма никакви надценки, няма никакви специални цени за нас, това е именно FMS програмата, която над 100 държави използват. Ние сме последната натовска държава, която сключва договор по FMS, затова нямаме и преференцията за разсрочено плащане, въпреки голямата борба на двете ведомства – на Финансите и на Отбраната, да разсрочим тази сделка, но те няма как да преодолеят вътрешните процедури, правила и нормативна база, както и ние, ако нарушим, Вие ще ни санкционирате като парламентарен контрол.
    Така че не бива да се говори, че договорът просто е безотговорно отношение на американското правителство към неговите доставчици, които доставят стоки и услуги, въоръжение и техника за американската армия, видите ли, с отговорност на американското правителство, а за България – не, най-малкото нека да уважаваме правителството на една друга държава и да смятаме, че то сериозно се отнася към договори с над 100 страни досега.
    По отношение на изискванията за инфраструктура. Никога инфраструктурата не е била предмет на доставка, от която и да е държава, към която сме се обърнали за доставка на самолети, включително и трите държави, които останаха накрая.
    По отношение на изключителните права. Да, така е, изключителните права на американската страна да защити строго секретното ноу-хау и натовското ноу-хау. Това са системите за опознаване, които са с особен режим, за които са изхарчени милиарди, и компрометирането им в една държава ще доведе до нови милиарди за нови разработки, тоест режимът на тези – тактическото радио Link-16, изисква ние да спазваме правилата на НАТО за конфиденциално съхранение, физическа и специална сигурност. Така че какъвто и самолет да купим – и да не е „F-16“, ако той има инсталирани тези авионики, които са свързани с нашата оперативна съвместимост на НАТО, ние ще сме длъжни да ги спазваме. Впрочем, ние не може да продаваме съветските ракети, не може да унищожаваме съветските бойни глави – касетъчни, за нашите ракети извън България, защото имаме договор със Съветския съюз за опазване на тайната за тези оръжия и ние го спазваме. Ако речем да го направим по друг начин, ще нарушим междудържавен договор. Така че това са нормални клаузи на страните за запазване на тяхното ноу-хау.
    Ние в Министерство на отбраната смятаме, че договорът в тези параметри е изгоден за България. Самолетът, който получаваме е с двойно по-големи способности от следващия – в това, което имаме като състезание или анализ. Най-важното, този самолет, ако се забави доставката на „F-35“ за Турция, може би ще постави България с най-добри авиационни способности в региона до 2025 г. Така че нека да не говорим за технологичното ниво, тъй като това е самолет с пето поколение авионика – на „F-22“, на „F-35“, и с подобрени технически параметри.
    По отношение на финансовите параметри. Мисля, че това, което е постигнато, повтарям, е много добро, особено и Конгреса ако се отнесе благосклонно по нашето искане.
    Дали има намалени цени? Да, точно това, което Вие казахте, е намалено. Съгласно американските правила, американската държава може да ни опрости – първо, парите за разработка, които са намалени, така че от тази цена – едно 410, влизаше определена сума и то няколко десетки милиона, именно за разработката. Американската част ни е напълно опростена. След това могат да бъдат опростени и отклонени така наречените административни разходи. Цената на административните разходи също е преработена.
    Това, което Вие говорихте за транспортните разходи. Да, ние сме поели отговорността за транспортни разходи, тъй като самолетите ще прелетят – така или иначе ще прелетят, няма да ги возим с кораби, няма друг начин, те ще прелетят с българските пилоти. Надяваме се те да бъдат подготвени да прелетят с тях и това ще си бъде наша отговорност. Вие коментирате ситуация, ако трябва да прелитат самолетите с американски пилоти. Тогава ние трябва да имаме допълнителни гаранции, а когато летят с наши пилоти, те са наша отговорност. Всички имущества ще бъдат превозени с използване на българските часове в стратегическия транспорт, който имаме в „С-17“. Рискът да превозим имуществата от САЩ до България е точно толкова голям, колкото да превозим българските войници от България до Афганистан – и ние ги возим с „С-17“, с нашите часове. Така че не бива да се плашим от това, че ще имаме транспортни услуги, които ще бъдат организирани от наша страна. Тези разходи по отношение на американските калкулации са много високи, ако трябва те да го правят. Това също е използвано като мярка за намаляване на цената на договора и много страни го правят от опита, който сме изучили.
    Аз мисля, че това, което казах като специфика, особено спецификата FMS. Много малко хора в България познават системата за Международни военни продажби на САЩ. Оттам възникват тези въпроси, от които някои смятат, че американското правителство няма отговорност. Напротив, има клаузи, където пише, че американското правителство се задължава в рамките на тази цена да достави всички поети стоки, услуги, оръжие, самолета. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Въпрос към заместник-министър Запрянов?
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Не ми е отговорено от министъра на финансите колко…
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Не сме му дали думата още.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Да де, но какви са пълните разходи, имате някакви сметки.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: На министъра на финансите не можем да му дадем думата. Вие искате да задавате допълнителни въпроси.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Аз питам, тъй като обсъждаме този въпрос, той е икономически, а ние сме Бюджетна комисия.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Добре, нека да дадем думата на министъра на финансите.
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми професор Гечев, в съответствие с традициите и Закона за публичните финанси нашите бюджети са годишни. В този смисъл в разглежданите днес договори и актуализацията на Годишния закон за бюджета са включени всички разходи, свързани с изпълнението на тези договори, които предвиждат доставка и обучение – доставка на въоръжение и обучение на служители от Българските въоръжени сили, с оглед на това държавата България – членка на НАТО, да придобие нови способности на Военновъздушните сили.
    Чисто, от гледна точка на компетенциите на министъра на финансите и на мен ми се искаше и имах очаквания да успеем, след като искаме да придобием нови способности за Българските военновъздушни сили, да сложим два репера, от които нямаме отклонение. Тези два репера за мен – макар, че профилът им е по-скоро експертен, но аз съм част от правителството, следователно имам и политически функции, са били винаги две – НАТО и нови, тоест придобиване на нови способности, а не на способности втора употреба, и задължително от 2004 г. част от Северноатлантическия договор за колективна отбрана.
    За мен винаги е било логично и нормално всички инвестиции, свързани с колективната отбрана, да бъдат солидарно разпределени. Неслучайно и българското правителство, а и българският парламент припознава – в това число и политическата сила, която Вие представлявате, припознава приоритетите на НАТО, за достигне на 2% на разходите от брутния вътрешен продукт.
    Казвам това, само за да заявя своята позиция, че изборът и договорът, който предлагаме на българския парламент да бъде одобрен, не са като за покупка на леки коли за администрацията. Той съдържа в себе си доста повече от обикновени технически решения. Той съдържа геополитика, съдържа стратегическото позициониране на българската държава в рамките на Алианса. За мен, като изключим огромните усилия, които екипите на българското правителство вложиха в разговорите със Съединените американски щати, остава единствено въпросът кога ще успеем със съвместни усилия да постигнем това ниво на българския брутен продукт – осем самолета да не изглеждат толкова драматична сделка за нашето общество.
    За да завърша отговора на Вашия въпрос, всички разходи по тези договори са намерили място в актуализацията на българския бюджет. Живот и здраве, да сте дълги години още в парламента, няма да Ви се налага да се занимавате в Бюджетна комисия с изменение на бюджета във връзка с този договор. Всичко е включено в сегашната актуализация и в тези четири споразумения, които са предложени за ратификация.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Господин Гечев, последен въпрос, за да може и колегите да вземат отношение.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря.
    Всъщност министърът на финансите отговори юридически правилно, че ние се занимаваме с актуализация на бюджет 2019 г.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Така е.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: По принцип във всички страни е имало актуализации, не е проблемът в актуализацията. Но Вие ни казвате, потвърждавате всъщност, че тази година гласуваме тази сума, но Вие не искате да кажете и да признаете, че тази покупка на самолети е свързана с много по-големи разходи, които ще бъдат в бъдещи периоди.
    Вие сте прав, тъй като ние сега, господин Горанов, даваме една колосална сума от два милиарда и нещо и следващите три-четири години няма да се занимаваме, тъй като тези пари ще бъдат усвоени. Освен това няма достатъчно време – ние ще разгърнем и в парламентарната зала и в медиите, но тези приказки за Федералната банка, Федералния резерв в Ню Йорк и съкровищните бонове – нали Вие отлично знаете, че всъщност това са нашите пари по тази сметка, които ще бъдат преведени на доставчика – частните фирми, когато те си изпълняват задълженията. Но Вие знаете отлично, че нетните ни приходи на българската държава от ценни книжа, подобни в БНБ, доходът ни е отрицателен. Ние финансираме бюджетните дефицити на други страни.
    Нали няма да е тайна да кажем, че тези пари ще бъдат използвани за закупуване на държавни ценни книжа на Федералното правителство на Съединените щати. Те няма да купуват ДЦК-та от Министерството на финансите на България или на Бангладеш, което е напълно логично. Така че ние финансираме дълга на Съединените щати, като плащаме предварително четири години.
    Тоест Вие сте прав, няма да имаме повече разходи и следващите две-три години може би, тъй като ние не получаваме нищо, господин Горанов. Самолетът го няма с тази модификация. Ние плащаме цялата сума и не получаваме нищо, то това е трагедията.
    Не получих отговор от господин заместник-министъра за клаузите за неустойки. Ако не се доставят самолетите в договора…
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Той ще Ви отговори.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: …има ли заложена сума? Питам Ви съвсем конкретно, защото според мен няма – за един ден закъснение, за една седмица, като всеки договор. Какво става? (Реплика от заместник-министър Атанас Запрянов извън микрофоните.)
    Сайтът съм го чел. Първата ми дисертация е по военно-промишления комплекс на НАТО, така че смятам, че имам добра обща култура, но ми отговорете за неустойките.
    Какво получава българската държава, ако доставчикът, който и да е той във всеки договор – в случая, ако те не доставят самолетите на уговорената дата, какво става? Какви са компенсациите?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Аз казах, че тези неустойки се търсят от американското правителство по отношение на фирмите.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Кой търси? Ние?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Американското правителство. То има договор с тях като доставчици и прилага техните правила за неустойки. Фактически ние няма да имаме загуби от това, а напротив, фирмите ще имат загуби. (Реплика от народния представител Румен Гечев извън микрофоните.)
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Министър Горанов?
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Какво очаквате да заключа, госпожо Председател? Аз Ви го казах като рамка в правителството – нови самолети, купени от натовска държава. Ако има друга алтернатива за нови самолети от натовска държава, за да заявим позицията си къде сме геополитически в отношенията си с останалия свят, с който сме се разбрали, че ще имаме колективна отбрана, всеки може да изрази позицията си.
    Нашето правителство смята, че покупката на „F-16 Block 70“ по договор със Съединените американски щати е най-доброто, което сме могли да постигнем. То ясно заявява солидарността ни с останалите натовски държави по отношение на колективната отбрана и ангажиментите, които българската страна има.
    Разбира се, детайлите са изключително много. Част от тях не биха могли да бъдат споделени с народните представители в открито заседание на Комисията. Вероятно това буди и част от въпросите, които логично се задават от страна на народните представители.
    Всеки има право на избор и на решение дали подкрепя една подобна сделка, или не. Със сигурност тези пари не отиват за нищо друго, те отиват за превъоръжаване на Българската армия с нова натовска техника.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Други изказвания или въпроси?
    Господин Цонев, заповядайте.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Нямам въпроси, госпожо Председател. Изказване.
    Ние от ДПС ще подкрепим договорите, както и промяната на бюджета.
    Искам да припомня нашата позиция, която я изказахме, още когато се променяха условията на конкурса. Ние смятаме, че като член на НАТО в този регион, който е изключително актуален в последните години, за съжаление, актуален в смисъл на напрежение – стратегическо, регионално положение и така нататък, ние смятаме, че тази техника и друга техника от подобен калибър, във връзка с обновяването на отбранителните способности на страната в рамките на НАТО, беше абсолютно излишно да бъде правено по тази процедура.
    Излишно е, защото българското законодателство позволява директни преговори, когато става въпрос за националната сигурност и за далеч по-малки неща тези възможности се ползват. Покупката на такъв калибър военна техника не е покупка на картофи и боб за продоволствието на българските военнослужещи. Няма нужда да обявяваме конкурси, в които конкурси, първо, компрометираме процедурата.
    Второ, компрометираме отношенията си с други страни, които също са наши партньори в други взаимоотношения.
    Трето, компрометираме и партньора, от който купуваме.
    Очевидно е, че става въпрос – винаги е ставало въпрос, за сигурността на страната в рамките на НАТО. Кой е най-големият партньор в НАТО, кой плаща сметката на НАТО – почти цялата, кой осигурява сигурността на Европа – кой? – Европейски въоръжени сили ли?! Не, разбира се. (Реплики извън микрофоните.)
    Тази сигурност се осигурява от най-големия партньор в НАТО – Съединените щати, с възможностите на неговите въоръжени сили, с възможностите на целия военнопромишлен комплекс, който, няма никакво съмнение, е един, да не кажем, от най-високо технологичния в света. Хайде да не спорим на тази тема. Ако не е най-високо технологичният, със сигурност е един от трите най-високотехнологични.
    Така че тук въпросът не опира толкова до конкретната покупка, колкото опира до това, че ние купуваме сигурност, купуваме една наистина нова модификация на боен самолет. Купуваме, разбира се, и сигурност, докато този самолет дойде, а и след като дойде.
    Ние от ДПС заявяваме така: и за в бъдеще такава солидна бойна техника трябва да се купува по този начин. Тя трябва да бъде в контекста на общата сигурност на страната – кой ѝ я осигурява, кой блок и кой е там старшият партньор?
    Ако в думите ми съзирате, това част от инвестицията за сигурността на България ли е тази сделка? Да, прави сте. Да, това е част от инвестиция за сигурността на България, която се осигурява и от този военнопромишлен комплекс, който дава най-модерната техника на НАТО.
    Ние така разглеждаме въпроса и затова имаме само тази забележка – да се ползват възможностите за директно договаряне, за да не се компрометират толкова сложни сделки като тази, в която да изпадаме в детайли кой кого ще глобява, какви забавяния ще има и да принизяваме този договор до чисто търговски договор без неговите елементи, касаещи националната сигурност, касаещи блоковите отношения и още ред други неща, а да не говорим за геополитика тук в Бюджетна комисия.
    Затова ние подкрепяме договорите и отправяме този апел: не правете такъв подход при закупуване на сложна техника, на нещо, което повишава нашите способности за отбрана! Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Други желаещи за изказване?
    Господин Александров.
    НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Аз ще си позволя да отправя и два въпроса към министър Горанов или към господин Борисов, в зависимост кой от тях двамата реши да отговори. Може би само ще взема един анонс от предходното изказване на господин Цонев. Той каза, че може би не е правилен този ред. Действително в ЗОП съществува такава процедура, но може би целта беше именно даване на по-голяма гласност, по-широко обществено обсъждане, за да няма после обвинения, че има нещо скрито и покрито в самата сделка. Поне моят прочит до известна степен е такъв.
    Относно това, че ние в момента купуваме може би най скъпото нещо във военно отношение, защото аз не мога да се сетя по-скъпо от самолетите, като вид бойна техника. На базата на това, на мен ми е много интересно дали Министерството на финансите към някакъв етап или по някоя от точките по въпросната сделка, или по време на преговорите, има негативно становище по каквото и да било, защото все пак сме Бюджетна комисия, това е един от въпросите, които разглеждаме.
    Откъм политическа гледна точка, по време на обсъжданията в залата за подкрепа на стартиране на преговорния процес, господин Сидеров изрази едно становище, че може би е добре да се търси друг вид сделка, тъй като покупката не само с плащане, но и на бартерно начало, може да има своя израз. Ако говорим за общи инвестиции в съвместната колективна отбрана на НАТО, на базата получаване на военна техника при ползването на военни съоръжения, а именно става въпрос за базите, които се намират на територията на Република България.
    Във връзка с това предложение – правени ли са опити от преговорния екип, коментирани ли са други възможности освен разсроченото плащане и предварителното 100% плащане за реализация на този вид сделка? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Нали не се съмнявате, че след като пред Вас обсъждаме решение на правителството, ще си позволим да коментираме процеса, по който сме стигнали до него. Дори да сме имали някакви дебати в рамките на правителството, днес пред Вас сме с Решение на Министерския съвет за предложение до Народното събрание за одобрение на четири договора, по които има единодушно решение в рамките на Министерския съвет, това като първо.
    После, не разбрах какви алтернативи за плащане – ако съм пропуснал нещо от анонса, дайте да го преповторим, за да го коментираме, но в правилата на американската страна ясно е разписано какво може да бъде приемано за тях при подобен тип сделки и какво не може. Алтернативни форми на плащане след Бретановската конференция не са широко приемливи за Съединените американски щати по отношение на договори за покупка на военна техника. Ако искате нещо по-детайлно или по-конкретно да ме насочите, за да съм по-конкретен в отговора си, съм готов.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Имате ли допълнителен въпрос, господин Александров? Не.
    Има ли други желаещи за изказване? Няма.
    Закривам дебата и преминаваме към гласуване.
    Гласуваме поотделно: по първа точка Законопроекта за ратифициране на четирите международни договора, да не ги чета всичките.
    Който е „за“, моля да гласува:
    За – 11, против – 8, въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    Гласуваме втора точка: Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г.
    Който е „за“, моля да гласува:
    За – 11, против – 8, въздържали се – няма.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет е приет.

    Преминаваме към точка трета:
    ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2018 г.
    По точка трета: господин Георги Кръстев – секретар на Съвета по сигурност и съветник в политическия кабинет на министър-председателя.
    ЗАМ.-ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Благодаря.
    Господин Кръстев, заповядайте да представите точката.
    ГЕОРГИ КРЪСТЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа членове на Комисията по бюджет и финанси към Четиридесет и четвъртото народно събрание! Представям на Вашето внимание в изпълнение на т. 3 от Решение № 401 от 2019 г. на Министерския съвет, одобрен от правителството със същото решение по т. 1 – Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018 г.
    Проектът на доклад бе създаден от работна група, създадена със Заповед № 17 от 8 февруари 2019 г. на министър-председателя, в съответствие с Разпоредбата на чл. 7, ал. 1, т. 3 от Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност и във връзка с т. 185 от Актуализираната стратегия за национална сигурност на Република България. В подготовката на Доклада бяха включени и представители на всички министерства на службите за сигурност и за обществен ред, на ведомства, а също така и на Българската академия на науките.
    Проектът на доклад е обсъден от Съвета по сигурността към Министерския съвет на заседание на 12 юни 2019 г., на което представители на президента на Републиката направиха бележки и предложения. Тези бележки и предложения са отчетени в Проекта на доклад, внесен в заседание на Министерския съвет. Структурата на Годишния доклад за състоянието на националната сигурност е съобразена със структурата и акцентите за Стратегията за националната сигурност.
    Характерно за Годишния доклад за 2018 г. е значителното по обем представяне на дейностите в резултатите и постиженията от първото Българско председателство на Съвета на Европейския съюз, което се характеризира с огромен брой дейности, осъществявани с непозната за страната ни интензивност, мащабност и включване на голям брой служители от държавните институции.
    В рамките на това председателство бяха реализирани редица инициативи на нашата страна, а бяха също така приключени, както се казва – досиета, които нашата страна прие от предишното председателство.
    Съществено място в Доклада е отделено на проблемите в сферата на демографията, както се вижда от текста. Искам да отбележа, че текстовете, които касаят Европейското председателство са концентрирани в подраздели в съответните основни раздели. По традиция и в съответствие със Стратегията за сигурност, темите за финансовата и икономическата сигурност са в началото на всеки раздел, което е показателно за акцента, който се поставя върху финансовата и икономическата сигурност на страната, като основа за политиките за сигурност и в другите сфери.
    Аз предлагам с това да приключи общото представяне. Ако има въпроси и има възможност, ще отговоря и на тях.
    ЗАМ.-ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Кръстев.
    Колеги, има ли изказвания, коментари? Не виждам.
    В такъв случай преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България за 2018 г.,
    № 902-00-19 от 11 юли 2019 г., внесен от Министерския съвет.
    Моля, който е „за“, да гласува:
    За – 11, против – 6, въздържали се – 2.
    Благодаря.
    Докладът е приет.
    С това изчерпахме дневния ред.
    Заповядайте, господин Цонев.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Искам да обявя, тъй като утре няма да мога да бъда на Бюджетна комисия, че гласувам „за“ Закона – по повод ветото, „против“ ветото. (Реплики.)
    „Против“ ветото, „за“ Закона.
    ЗАМ.-ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Добре, благодаря.
    Благодаря Ви, колеги.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,25 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Менда Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума