Комисия по бюджет и финанси
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 89
На 20 февруари 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, № 054-01-10, внесен от народните представители Ивелина Василева и Евгения Ангелова на 12 февруари 2020 г.
2. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерския съвет на 27 януари 2020 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по бюджет и финанси, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Менда Стоянова
* * *
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси при следния дневен ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, № 054-01-10, внесен от народните представители Ивелина Василева и Евгения Ангелова на 12 февруари 2020 г.
2. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерския съвет на 27 януари 2020 г.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИТЕ СТРУКТУРНИ И ИНВЕСТИЦИОННИ ФОНДОВЕ.
Давам думата на госпожа Ангелова като вносител да ни представи Законопроекта.
ЕВГЕНИЯ АНГЕЛОВА: Уважаема госпожо Председател, колеги! Направените предложения за допълнение и изменение на текстовете в Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове преди всичко са свързани с електронното съобщаване на административните актове. Аз съм убедена, че всички Вие сте запознати с мотивите и няма да ги чета.
Най-общо ще кажа, че основното е свързано с начина на съобщаване на административните актове. Проблемът, който е съществувал до момента, е, че всичко се извършва в така наречената система ИСУН с изключение на съобщаването и връчването на тези административни актове. Съобщаването е важно, Вие знаете, заради сроковете, които текат. Поради тази причина се е създала една правна несигурност, която всъщност ние уреждаме с предложенията, които сме направили.
Никакви финансови последици няма от направените предложения. Чисто административно те ще направят промяната в срока, който е упоменат – 31 октомври. Няма пречка този срок да бъде спазен и не би трябвало да има проблем системата да бъде пригодена. Благодаря.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
Имате думата за въпроси.
Заповядайте, господин Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря Ви.
Ние се запознахме с текстовете и с отзивите и ще подкрепим, тъй като става дума за прилагането на допълнение на юридически практики.
Аз се извинявам, че сега питам, защото не е колегиално и може и да не са готови колегите, но понеже става въпрос за инвестиционните фондове, ако не сега, най-вероятно следващ път, госпожо Председател, ще е полезно, ако някой може да ни каже как стои България в тези фондове в момента. Някаква информация да ни даде. В такива случаи ще е добре да кажат няколко числа: колко средства се реализират в България.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ще преценим кой да поканим.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Понеже предварително не е казано, може би в някое от следващите заседания. Ще ни бъде полезно да чуем.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ще преценим. Може би ще извикаме някого от Министерския съвет.
В такъв случай, ако няма други изказвания и въпроси, подлагам на гласуване внесения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Законопроектът е приет.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2020 Г.
Всяка година по това време гледаме Годишната програма и избираме теми, по които да работим ние, но след това Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове прави окончателния доклад.
По тази точка при нас е госпожа Маринела Петрова – заместник-министър на финансите, госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“, и други колеги от Министерството на финансите.
Заповядайте, госпожо Петрова.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря.
Годишната програма за участие във форматите в Европейския съюз за тази година е в по-особен формат, доколкото сме в преходен период между две комисии. Сформира се новата Комисия, но, за съжаление, все още имаме само намерения и стратегически приоритети, все още нямаме конкретни досиета, по които да се работи.
Между тях открояваме следните, които са с по-стратегически характер към момента.
Най-напред се спирам на Европейската зелена сделка. Въпреки че тя звучи не толкова финансово, колкото икономически от енергийна и климатична гледна точка, има доста засилен финансов аспект, така че това е във фокуса на нашето внимание през годината главно по линия на така наречения Фонд за справедлив преход, където водещи отново са Министерският съвет, но като част от миналогодишната финансова рамка ние също го следим.
Другата тема, която за нас е приоритет, и в момента също се дебатира в Брюксел на най-високо ниво от Европейския съвет, е Многогодишната финансова рамка за следващия програмен период, като очакванията са 50 на 50 днес, утре или вдругиден да се постигне съгласие по досието. България е от малкото страни, които получават увеличение на пакета по структурните и кохезионните фондове, а намалението по програмите за развитие на селските райони, за съжаление, е всеобхватно и ние не сме изключение от това.
Следваща тема, която е предвидена в Програмата и е свързана с многогодишната финансова рамка, са бюджетните въпроси. Това е малко или много нормална, ежегодна тема, която възниква с издаването на насоки, освобождаване от отговорност на Комисията по изпълнение на бюджета за предходната година, насоки за бюджета за 2020 г. и приемането на бюджета за 2021-а в края на 2020 г.
След това имаме още един инструмент, който е на финална фаза от подготовката му в рамките на Съвета, и това е бюджетен инструмент за конвергенция и конкурентоспособност, който ще бъде формиран специално за целите и за нуждите на зоната, като страни от ERM-II, в това число потенциално и България, ако някога се присъедини, ще бъде бенефициент по този инструмент. Отделно от това има друг инструмент, който е за техническа помощ и всъщност е инструмент за конвергенция и реформи и инструмент за техническа помощ. Те са за страните извън Еврозоната. Идеята е да се подкрепят структурни реформи на базата на общи приоритети в Еврозоната или в Европейския съюз и обвързани с Европейския семестър.
В частта на финансовите услуги малко или много досиетата, които бяха открити в миналия период, са затворени. Продължава стратегическият дебат за завършване на Банковия съюз, като се очаква основно да се върви по линия на политическо съгласие за изпълнение на основните елементи от пътната карта за завършване на Банковия съюз, в това число в частта намаление на рисковете по отношение на банковата система, въвеждане на изискванията на стандартите на Базел III. И другият основен поток е споделяне на рисковете, в това число ранно въвеждане на схемата за обща подкрепа на банките, схемата за гарантиране на влоговете. Има и други по-екстремни предложения от страни като Италия, но те са все още в сферата на малко вероятните.
Други важни теми в областта на Банковия съюз са темите, свързани с прането на пари и с несъстоятелността в банковата система, но отново казваме, че там чакаме нещо по-конкретно да се появи като предложение на Комисията, за да стартират разговори.
В областта на Съюза на капиталовите пазари се обмисля промяна на подхода с въвеждане изцяло на по-комплексна система за разрешаване на проблемите и фрагментацията на небанковия финансов сектор, в това число регулация на пенсионни схеми, схеми по застраховане, решаване на съществуващи проблеми в застрахователния сектор, както при нас беше с казуса „Олимпик“. Оказа се, че има и други подобни случаи в други страни. Това са идентифицирани слабости, които Комисията има намерение да адресира с промените, които ще предложи през годината.
В областта на данъчната политика акцентът е върху цифровата икономика и данъчното облагане на цифровата икономика, където тенденцията е да се следва подходът и напредъкът, който е в рамките на ОИСР.
Друга тема, която също стои на дневен ред, е списъкът с некооперативните юрисдикции. Това също е регулярен преглед на списъка, на изпълнение на ангажиментите от некооперативните юрисдикции.
Другите теми към момента са замразени. Благодаря.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вие ни докладвахте повече теми, отколкото ние ще предложим на народните представители. Друг е въпросът дали след това Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове изобщо ще ги включи в Годишната програма на Народното събрание. Миналата година нищо от нашите теми не пожелаха да включат.
Предлагаме Ви да се спрем на четири теми, защото не можем да наблюдаваме всичките, които са по-основни.
Предложение за Регламент на Съвета за определяне на Многогодишната финансова рамка 2021 – 2027 г. Мисля, че е важна и ключова тема.
Предложението за Решение на Съвета относно системата на собствените ресурси на Европейския съюз. Това също е важна тема – по какъв начин се формират и ще има ли промени там.
Европейският зелен пакт в посока на финансиране на прехода към него, което явно ще е тема, която ще става все по-интересна и все по-важна.
И накрая, данъчно облагане на цифровата икономика. Продължаваме дебатите по темата, която и преди се дискутираше – по какъв начин да се направи единно облагане на тези оператори в интернет.
Това Ви предлагаме.
Ако имате някакви други предложения, нещо друго да се включи от това, което госпожа Петрова спомена. Ние правим този доклад и предлагаме на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, която изготвя проекта на Годишната програма на Народното събрание.
Имате ли нещо да кажете по това, което Ви докладвам?
Заповядайте, господин Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: И четирите теми са наши, хубави, но сигурно Ви прави впечатление, аз имам някакво обяснение, че не предлагате четвърта тема – чакалнята и Еврозоната. В тези условия това е по-важно, отколкото цифровата икономика, защото ние не сме водещи в цифрова икономия.
Не знам дали това е свързано с изказването на премиера онази вечер, че засега се отказваме, аз така го разбрах.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ако решим да включим тази точка, тя включва два сегмента – единият е за тези, които ще бъдат в чакалнята, това са инструменти за конвергенция, и на тези, които са извън. Тоест ние при всички случаи, ако включим тази тема, ще включим с двата компонента, те си вървят заедно.
Няма проблем, ако Вие предлагате подобно нещо, да го гласуваме.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Подобно нещо е важно, ако ще влизаме в чакалнята, но премиерът онази вечер каза, че ще се въздържим.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ще питаш премиера, той ще ти отговори.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Няма да го питам, защото аз знам защо той се въздържа. И Вие ще разберете скоро. Това е друга причина. Може би в момента не можем да вземем такова решение.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Какво решение искате да вземем? Ние пак можем да си включим точката. Няма проблем, защото тя ни касае, дори и да не сме в ERM-II.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Искам да ме разберете, колеги, правилно. Не настоявам. Просто задавам въпрос. Защото даже да не влизаме в чакалнята, това касае България така или иначе.
Единственият ми аргумент защо това би било може би по-полезно от цифровата икономика, е, че ние сме най-слабо развити в Европейския съюз на тази тема. Но пък, от друга страна, е перспективна. Мисля, че никой от нас не е налагал мнение.
Да решим тук кое ще е по-полезно. Може би ще може и да се добави нещо, ако е необходимо.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Няма проблем да се добави. Не е казано, че трябва да заменим. Можем да го добавим. Данъчното облагане също си е наша тема. Друг е въпросът, че ние сме коментирали тази тема и в предходния мандат на Комисията, ще ни засегне по един или друг начин.
Ако искате да добавим: Бюджетният инструмент за конвергенция и конкурентоспособност на страните от Еврозоната ERM-II и инструмента за конвергенция и реформи за тези, които не са част от Еврозоната. ( Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаването на Програмата за подкрепа на реформите ). Ще го допълним в доклада и ще предложим пет теми. А дали тези теми ще влязат – каквото решат колегите от Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. По Правилник те са водещи по тази тема.
Друго? Няма.
В такъв случай подлагам на гласуване да направим предложение за тези пет теми, за които говорихме досега.
За – 17, против и въздържали се – няма.
С това приключихме днешното заседание.
Закривам заседанието.
(Закрито в 14,50 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Менда Стоянова