Комисия по бюджет и финанси
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ПРОТОКОЛ
№ 110
На 2 декември, сряда, 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Указ № 247 на Президента на Република България, постъпил на 26 ноември 2020 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, приет от Народното събрание на 19 ноември 2020 г., с мотивите към Указа.
2. Проект на решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит за съответствие на обществените поръчки, възложени на „Автомагистрали” ЕАД в периода 1 януари 2016 г. – 31 декември 2020г., № 054-02-89, внесен на 25 ноември 2020 г. от Румен Гечев и група народни представители.
3. Законопроект за ратифициране на Споразумението за кредитна линия между Република България като кредитор и Единния съвет за преструктуриране като кредитополучател, № 002-02-18, внесен на 4 ноември 2020 г.
4. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 002-01-56, внесен на 26 октомври 2020г., внесен от Министерския съвет.
5. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 002-01-58, внесен на 29 октомври 2020 г. от Министерския съвет.
6. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-106, внесен от Менда Стоянова и група народни представители на 27 ноември 2020г.
7. Второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, № 002-01-53,внесен от Министерския съвет 21 октомври 2020г.
Списък на гостите и членовете на Комисията по бюджет и финанси, присъствали на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието бе открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията по бюджет и финанси госпожа Менда Стоянова.
* * *
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Предлагам да започнем днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси, което да протече при следния Дневен ред:
1. Указ № 247 на Президента на Република България, постъпил на 26 ноември 2020 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, приет от Народното събрание на 19 ноември 2020 г., с мотивите към Указа.
2. Проект на решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит за съответствие на обществените поръчки, възложени на „Автомагистрали” ЕАД в периода 1 януари 2016 г. – 31 декември 2020г., № 054-02-89, внесен на 25 ноември 2020 г. от Румен Гечев и група народни представители.
3. Законопроект за ратифициране на Споразумението за кредитна линия между Република България като кредитор и Единния съвет за преструктуриране като кредитополучател, № 002-02-18, внесен на 4 ноември 2020 г.
4. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 002-01-56, внесен на 26 октомври 2020г., внесен от Министерския съвет.
5. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 002-01-58, внесен на 29 октомври 2020 г. от Министерския съвет.
6. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-106, внесен от Менда Стоянова и група народни представители на 27 ноември 2020г.
7. Законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, № 002-01-53, внесен от Министерския съвет 21 октомври 2020г. – второ гласуване.
Както виждате, по стар обичай, в края на годината имаме повече работа.
Има ли желаещи да кажат нещо по дневния ред?
Заповядайте, господин Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Госпожо Председател, колеги! Искам да обърна внимание, че вече няколко пъти правим заседанията на Комисията в сряда.
Има други комисии, госпожо Председател. В момента тече Икономическата комисия, от която съм излязъл, а имам въпроси към министъра на икономиката в тези трудни условия за страната. Кое налага днес да направим заседанието или утре?
Освен това, най-малкото, ще Ви препоръчам да се обадите на заместник-председателите си и ги уведомете. Така ли ще я караме вече – в сряда да е Комисията, когато са и другите комисии? Какъв е смисълът? Това, първо.
Второ, престанете с тези материали два часа преди заседанието! Хвърляте ни тук материал – видях го в интернет сутринта, в който има промени в още няколко закона. Законът за армията урежда ДДС на уиски-то примерно и други…
Стига с тези неща! Кога ще ги погледнем тези закони, за да видим какво гласуваме? Ако ще препускаме така и да правим на юфка цялото законодателство на България, здраве му кажете.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Не знам какво имате предвид. Кои текстове са Ви дадени сутринта в 11,00 ч.?
РУМЕН ГЕЧЕВ: Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, ето.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Трябва да Ви кажа, че ДОПК най-вероятно ще има още един текст, който още го няма. Така е. Това е точно във връзка с това, което министърът на икономиката е презентирал преди малко в Икономическата комисия – трябва да има и текстове, които законово да уредят въпроса, който той е презентирал.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Аз Ви разбирам. И Вие сте под натиск, но…
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Едни само си приказват, а други трябва и малко работа да свършат.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Хубаво, но тук ние не сме бутононатискачи. Все пак имаме някаква отговорност, когато гласуваме. Настоявам да си провеждаме заседанията в четвъртък. Няма пожар в държавата.
Второ, стига с тези материали в деня на заседанието!
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Гечев.
Има ли други изказвания? Няма.
Подлагам на гласуване предложения Ви дневен ред.
За – 16, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Гости на днешното заседание са: от Министерството на финансите – заместник-министър Росица Велкова; госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“; госпожа Диана Драгнева – директор на дирекция „Правна“; Цветанка Михайлова – директор на дирекция „Регулация на финансовите пазари; Росица Петкова – началник отдел в дирекция „Регулация на финансовите пазари“.
От Българската народна банка: Атанас Иванов – съветник на подуправителя направление „Банков надзор“; Нели Маданска – началник отдел в „Преструктуриране на кредитни институции“.
От Сметната палата – господин Тошко Тодоров, заместник-председател.
Преминаваме към първа точка:
УКАЗ № 247 НА ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ПОСТЪПИЛ НА 26 НОЕМВРИ 2020 Г., ЗА ВРЪЩАНЕ ЗА НОВО ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, ПРИЕТ ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА 19 НОЕМВРИ 2020 Г., С МОТИВИТЕ КЪМ УКАЗА.
Това е Указът на президента, който връща Закона за данък върху добавената стойност в частта му на § 93 от приетия Закон за изменение и допълнение от Народното събрание.
От Президентството ни се обадиха и казаха, че няма да присъстват, няма да участват, тъй като мотивите към Указа са подробно изложени, с които народните представители са се запознали. Считат, че не е необходимо тяхното присъствие.
Има ли желаещи да се изкажат по тази точка?
Заповядайте, господин Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Госпожо Председател, колеги! Ще помоля юристите на Комисията да ни запознаят с фактическата ситуация, тъй като наши юристи и външни експерти твърдят, че се намираме в уникална ситуация, в която ако не подкрепите връщането от президента на този скандален параграф – управляващите, може да се озовем в ситуация, в която са публикувани два закона след 1 януари следващата година и хората ще полудеят. Не знам руска рулетка ли, кой закон ще изпълняват?
Затова предварително искам да кажа: здравият разум е да подкрепим връщането от страна на президента, за да не изпадаме в юридически приключения и да ни се смее целият свят. Ние сме много объркани – Вие оттегляте текст, който още не е публикуван, сега обсъждаме текст, който го няма, но може и да го има, да се публикува… Въобще не е ясно юридически какво става.
Предлагам да не изпадаме в политически недоразумения, да не гласуваме просто против президента, а да гласуваме със здрав разум – все пак сме в края на 2020 г. Ние не знаем какво ще обсъждаме сега.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Нека да направя кратко изказване.
Трябва да се има предвид обстоятелството, че измененията и допълненията, направени с § 93 от Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност в Закона за потребителския кредит влизат в сила от 1 януари 2021 г. От 1 януари 2021 г. влизат в сила измененията в Закона за потребителския кредит, които са направени с § 13 от Закона за държавния бюджет на Република България, която практически отменя текстовете, приети със Закона за данък добавена стойност и връща текстовете, които действат и в момента, и биха действали и до 1 януари, и те си действат до 1 януари, тъй като това изменение беше направено с дата на влизане в сила от 1 януари 2021 г.
Използваната от законодателя правна техника не води до колизия на правни норми. На практика те не съществуват и разпоредбите на чл. 93 от Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност и § 13 от Закона за държавния бюджет на Република България се наслагват темпорално, последователно, в резултат на което се възстановява действащата до 1 януари 2021 г. правна уредба. Така че този въпрос практически правно е уреден и ако ние сега приемем ветото на президента, точно тогава ще се получи колизията, за която Вие говорите, защото практически текстовете, които действат в момента, ще действат до 1 януари 2021 г. и ще продължат да действат и след 1 януари 2021 г., и това е факт с приетия § 13 със Закона за държавния бюджет на Република България.
Чисто правно-технически, за да бъдат нещата такива, каквито са в момента, следва да отхвърлим ветото на президента в тази му част.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Така казвате Вие, но нашите експерти казват, че не е така и, естествено, ние ще гласуваме заедно с нашите експерти. Това е наше право.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вижте, това, което аз току-що Ви прочетох, е …
РУМЕН ГЕЧЕВ: Госпожо Председател, изслушайте ме за една минута! Цялата тази работа – ние обсъждаме в момента един скандал, който произтича от приемането на закони на коляно през нощта не само в нашата Комисия, навсякъде.
Първо, тук трябва да има разследване. Ние знаем кой го е предложил – има го, и кой го е гласувал. Това е скандално гласуване! Това е корупционно гласуване – внасят се поправки в полза на особено богати българи, мултимилионери, които щавят кожата на обикновения българин… Ние кого защитаваме тук?!
Първо, не обсъждаме въпроса: как така се стигна то това решение? Хайде, предложил го Иванчо. Ами Иванчо защо не гласува тук? Как така му се гласува? Така ли ще гласуваме ние в бъдеще? И сега ще занимаваме президента преди Коледа! Такава ни е цялата работа, и то идва от хвърлянето на законите в последния момент и от наглеци в нашите редици, които прокарват тук корупционни практики. Прибират парите и ни въртят на шиш тук преди Коледа. Срам и позор!
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви, господин Гечев.
Дебатът по темата, която Вие в момента засягате по същество, беше проведен, когато дебатирахме Закона за държавния бюджет и съответно § 13 по този закон, който отмени въпросните разпоредби. В случая – с ветото на президента, в момента трябва да решим един юридически въпрос.
Аз Ви призовавам да гласувате за отхвърляне на ветото, за да може това, което вече е факт в правния мир, а именно, че тази норма не действа и няма да действа от 1 януари 2021 г, да остане такъв факт.
Други желаещи за изказване?
Заповядайте, господин Апостолов.
ЙОРДАН АПОСТОЛОВ: Уважаема госпожо Председател, колеги!
Господин Гечев, много правилно отбелязахте, че трябва да бъдем по-смирени. Наистина има хора, които внасят такива законопроекти, но нека да кажем, че именно във Вашите редици са едни от най-крупните разпространители на този вид дейности, така че по-добре смиреността да дойде от Вас, не от нас. Да озаптите собствените си хора, които желаеха тези промени и ги внесоха по един или други начин, за да се облагодетелстват.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Кои са тези хора? Кажете ги!
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, казах, че дебатът по същество беше осъществен в тази зала и той продължи доста време, имаше много изказвания, предлагам да продължим по нашата работа.
Ако няма други изказвания, подлагам на гласуване предложението да се приеме повторно Законът за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, приет от Народното събрание на 19 ноември 2020 г.
За – 11, против – 5, въздържали се – няма.
Законът за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, приет от Народното събрание на 19 ноември 2020 г., е приет повторно от Комисията по бюджет и финанси.