Комисия по правни въпроси
03/04/2019 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. 953-03-26/03.04.2019 г.
Относно: законопроект за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода, № 902-01-12, внесен от Министерски съвет на 11.03.2019 г.
На свое заседание, проведено на 3 април 2019 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода, № 902-01-12, внесен от Министерски съвет на 11.03.2019 г.
На заседанието присъстваха от Министерство на правосъдието – г-н Николай Проданов – заместник-министър, г-н Александър Стефанов – държавен експерт в дирекция „Съвет по законодателство“, г-жа Катя Панова – държавен експерт в дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси“ и г-н Димитър Терзииванов – главен експерт в дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси“.
От името на вносителите, законопроектът беше представен от г-н Николай Проданов, който посочи, че с него се цели въвеждане на изискванията на Рамково решение 2008/909/Правосъдие и Вътрешен ред на Съвета от 27 ноември 2008 година за прилагане на принципа за взаимно признаване към съдебни решения по наказателни дела, с които се налагат наказания лишаване от свобода или мерки, включващи лишаване от свобода, за целите на тяхното изпълнение в Европейския съюз.
Законопроектът определя за компетентен орган по признаване и изпълнение на чужди съдебни актове окръжния съд по местоживеенето или обичайното местопребиваване на лицето, на което е наложено наказанието или мярката. Ако местоживеенето на лицето в страната е неизвестно или то не живее в страната, компетентен да признае акта е Софийският градски съд.
Г-н Проданов отбеляза, че условие за изпращане на съдебен акт за изпълнение в Република България е деянието, за което той се отнася, да съставлява престъпление и по българското законодателство. Двойна наказуемост не се изисква, когато присъдата или мярката са постановени по повод на престъпленията тероризъм, участие в организирана престъпна група, корупция, трафик на хора, измама, включително такава, която засяга финансовите интереси на Европейския съюз, подправяне на парични знаци и други изрично посочени престъпления.
Процедурата по признаване на чужди съдебни решения включва възможността за провеждане на консултации с компетентния орган на издаващата държава членка преди изпращането на съдебния акт.
В съответствие с изискванията на Рамковото решение, на съда се предоставя възможност да адаптира наказанието, наложено от издаващата държава членка, като го приспособи към най-близкото по вид и характер наказание, предвидено за подобни деяния по българското законодателство. Наказание „лишаване от свобода“ или мярка, включваща лишаване от свобода, не могат да бъдат заменени с глоба или с друга форма на парична санкция.
В законопроекта са регламентирани възможността за обжалване на решението за признаване, сроковете на производството и последиците от признаването на съдебното решение на друга държава членка. Предвидена е разпоредба за прекратяване на изпълнението при оттегляне на удостоверението или друг случай, в резултат на който наказанието престава да подлежи на изпълнение, включително при постановяване на амнистия или помилване.
Предлага се законопроектът да влезе в сила от 1 януари 2020 г., тъй като той би оказал въздействие върху държавния бюджет на Република България за 2020 г., като с неговото приемане ще се създадат условия за по-бърза процедура за извършване на трансфер на осъдените лица, с което се очаква увеличението им с до 200 лица годишно.
По законопроекта е постъпило становище от Върховния касационен съд на Република България.
В дискусията взеха участие народните представители Данаил Кирилов, Димитър Лазаров, Симеон Найденов и Христиан Митев.
Народните представители изразиха подкрепата си за законопроекта, като отбелязаха че има необходимост от прецизиране на определени разпоредби между първо и второ гласуване.
Г-н Найденов посочи, че би следвало да се разшири каталога на престъпните деяния в чл. 8, ал. 2 и с други престъпни състави.
Г-н Лазаров отбеляза, че се получават неточни и буквални преводи при въвеждане изискванията на директиви и рамкови решения.
В отговор на поставените въпроси, представителите на Министерство на правосъдието посочиха, че в българското законодателство се въвежда определено Рамково решение и Република България е обвързана с него, като е стандартна разпоредба сред различните правни системи да се използват общи понятия, за да може да бъде постигнат компромис.
В резултат на проведеното обсъждане, Комисията по правни въпроси единодушно с 13 гласа „за”, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода, № 902-01-12, внесен от Министерски съвет на 11.03.2019 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ДАНАИЛ КИРИЛОВ