Комисия по правни въпроси
Стенограма от заседание
П Р О Т О К О Л
№ 121
На 23 март 2020 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по правни въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Повторно обсъждане на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание на 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г., върнат за ново обсъждане с Указ № 70 от 22 март 2020 г. на Президента на Републиката по чл. 101 от Конституцията на Република България.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по правни въпроси, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 9,10 ч. и ръководено от председателя на Комисията Анна Александрова.
* * *
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Добро утро, колеги.
Откривам заседанието на Комисията по правни въпроси.
Дневният ред на днешното извънредно заседание е с първа и единствена точка:
Повторно обсъждане на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание на 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г., върнат за ново обсъждане с Указ № 70 от 22 март 2020 г. на Президента на Републиката по чл. 101 от Конституцията на Република България.
Имате думата по дневния ред.
Няма изказвания, закривам дебата и подлагам на гласуване предложения дневен ред.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПОВТОРНО ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕРКИТЕ И ДЕЙСТВИЯТА ПО ВРЕМЕ НА ИЗВЪНРЕДНОТО ПОЛОЖЕНИЕ, ОБЯВЕНО С РЕШЕНИЕ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА 13 МАРТ 2020 Г., ПРИЕТ ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА 20 МАРТ 2020 Г., ВЪРНАТ ЗА НОВО ОБСЪЖДАНЕ С УКАЗ № 70 ОТ 22 МАРТ 2020 Г. НА ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКАТА ПО ЧЛ. 101 ОТ КОНСТИТУЦИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.
Гости на днешното заседание от Министерството на правосъдието: министър Данаил Кирилов; от Президента на Република България – господин Пламен Узунов; от Прокуратурата на Република България – госпожа Филипова, заместник-главен прокурор.
Уважаеми господин Узунов, имате думата да представите мотивите за Указа на Президента.
ПЛАМЕН УЗУНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми членове на Правната комисия! Ако желаете, мога подробно да зачета мотивите на Президента на Републиката, но тъй като те са в писмен вид и са Ви предоставени, предлагам да не го правя, така че съм на разположение за всякакви въпроси. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Узунов.
Колеги, имате думата за изказвания, мнения, становища. (Реплики.)
Заповядайте, господин Зарков.
КРУМ ЗАРКОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми господин Узунов, уважаеми дами и господа журналисти! Ветото на Президента е шанс да погледнем отново спорни текстове. В случая то е особено важно, защото компенсира една бързина, която не винаги води до качествено законодателство.
Президентът връща два текста по същество. Единият е Наказателният кодекс и нов състав за невярната информация, свързана с разпространението на заразни болести. От БСП критикувахме този текст с часове. Няма нужда да повтарям –аргументите на Президента са подобни на тези, които ние изразихме. Затова ние подкрепяме Ветото по отношение на Наказателния кодекс.
По отношение на спекулата и текста, който касае Закона за защита на потребителите, също ще подкрепим Ветото на Президента. Също така искаме ясно да заявим, че оставаме категорично на позицията, че не трябва да се допуска и няма да допуснем някой да трупа лесни пари на гърба на хорското страдание. Затова скоро ще внесем прецизирани текстове по този въпрос. Апелираме също и правителството, и всички компетентни органи да внимават особено за спекулата с продукти от първа необходимост. Затова предлагаме да подкрепим Ветото на Президента – тези спорни текстове да отпаднат от Законопроекта.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Зарков.
Заповядайте, господин Ципов.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми народни представители, уважаеми гости! Парламентарната група на ГЕРБ също ще подкрепи Ветото и ще гласува против приемането на Закона, но следва да обърна внимание на две обстоятелства.
Първо, по отношение на промените в Закона за защита на потребителите отхвърлихме предложението, внесено от парламентарната група на „БСП за България“ и мотивите тогава бяха, че формулировките са неясни, непрецизни и няма да постигнат резултата такъв, какъвто очакват българските граждани от нас.
Но при разглеждането на Законопроекта на второ гласуване в пленарната зала, за да бъде постигнат консенсус по определени въпроси, ние прегласувахме този текст дори с ясното съзнание за непрецизната и неясната му формулировка. Идеята беше да покажем на българските граждани, че в този труден момент трябва да има някакъв консенсус между политическите сили.
За съжаление обаче, още на следващия ден се получиха множество сигнали от асоциации и неправителствени организации, които представляват стопанските субекти – че текстът е изключително неясен и непрецизен и ще създаде сериозни проблеми при прилагането му. Поради тази причина и вчера премиерът каза, че нашата позиция ще бъде променена и ние ще гласуваме против приемането на Закона и, ако може, да се постигне по-прецизна формулировка. Такава формулировка, за съжаление, не смятаме, че може да бъде направена.
Освен това Законът за защита на потребителите предвижда и други механизми, които да предотвратят негативните последици от определянето на цени и на стоки, особено такива от първа необходимост.
По отношение на мотивировката на Ветото на Президента на Републиката за промените в Наказателния кодекс – че няма яснота какво означава „невярна информация“, искам да обърна внимание на народните представители и медиите, че такава формулировка има още в два състава на Наказателния кодекс, това е чл. 260в и е по отношение търговията с финансовите инструменти. Там има формулировка „невярна информация“ и в чл. 353а по отношение разпространението на невярна информация за чистотата на въздуха.
Обръщам внимание, уважаеми народни представители, че чл. 353а е от 1995 г., ако не ме лъже паметта.
А за това какво означава „невярна информация за разпространението на заразна болест“, смятам, че всеки може да си направи своите изводи.
В заключение, ще потвърдя нашата позиция, че парламентарната група на ГЕРБ ще гласува „против“ приемането на Закона.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Ципов.
Имате думата за реплика, уважаеми господин Зарков.
КРУМ ЗАРКОВ: Кратка реплика, молба към господин Ципов – моля да не ни връща към начина, по който беше обсъждан и приет Закона за мерките за извънредно положение, защото и аз мога да разкажа много неща за начина, по който се прие този закон, и грешките, които поправяме днес, са следствие именно на тази, изнасилена бих казал, процедура. Не е това въпросът днес.
Взимам реплика всъщност, за да кажа, че също се запознахме с различните становище на асоциации и основно работодатели по отношение на спекулата. Разбираме техните притеснения, ще прецизираме текста. Но в същото време апелираме към тяхната отговорност, тъй като с тяхната активност те поеха сега и отговорност да следят внимателно да не се получават неща, които могат да ощетят българските граждани. Те също имат отговорност. Всички социални партньори имаме такава отговорност.
И последно. Един от аргументите срещу текста за спекулата е, че видите ли, той ще попречи на някои цени на ключови продукти да паднат. Сега този текст ще отпадне, ще следим дали ще паднат тези цени.
И накрая, за невярната информация, наистина с часове разсъждавахме за Наказателния кодекс. Радвам се, че подкрепяте неговото отпадане сега и всяка парламентарна група остава свободна, разбира се, в следващите дни или когато прецени да внесе текстове, които да бъдат разглеждани нормално и от компетентните комисии. Така както следващият текст за спекулата, надявам се, ще бъде разглеждан спешно не само в Правната комисия, а и от съответните икономически специалисти, за да постигнем целта, която, сигурен съм, ни обединява, а именно да не допуснем спекула на тази криза.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Зарков.
Имате право на дуплика, уважаеми господин Ципов.
Заповядайте.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря.
Госпожо Председател, уважаеми господин Зарков, уважаеми народни представители! Българските граждани трябва да чуят кой направи това предложение, трябва да чуят кой го защитаваше в пленарната зала, като съобщаваше, че това са изключително прецизни формулировки, които няма да създадат никакви проблеми. Точка по този въпрос!
По отношение на невярната информация. Да, дебатите бяха изключително сериозни. Да, изложиха се много аргументи, но българските граждани трябва да чуят, че това понятие не е ново за българското наказателно законодателство и това ще защитим като позиция в пленарната зала, въпреки че ще гласуваме „против“ приемането на закона.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря, уважаеми господин Ципов.
Други изказвания?
Заповядайте, господин Цонев.
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви.
Парламентарната група на „Движението за права и свободи“ също ще подкрепи Ветото, ще гласува „против“ Закона по двата текста. Ние още в залата изразихме своето отношение към тези текстове и аргументите ще ги чуете в залата. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Цонев.
Други изказвания? Няма.
Закривам дебата.
Колеги, смятам, че се обединихме около това да не бъде приет повторно Законът за мерките и действията по време на извънредното положение и ще го подложа на гласуване.
Гласуваме Комисията да не приеме повторно Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание на 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г., върнат за ново обсъждане с Указ № 70 от 22 март 2020 г. на Президента на Републиката по чл. 101 от Конституцията на Република България, като първа точка.
Моля, който е „за“ да не бъде приет, да гласува.
За – 19, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
Сега Ви предлагам на основание чл. 86, ал. 6 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание във връзка с процедурата по чл. 84 от Правилника спорните разпоредби и свързаните с тях текстове, да се гласуват, както следва – имате текстовете пред Вас.
Ще докладвам, след това, ако има изказвания, ще дам думата и ще ги подложа на гласуване точка по точка:
„1. В § 3, т. 2, буква „а“ да отпадне.
2. Параграф 12а да бъде отхвърлен.
3. Параграф 51 да стане § 52 и да се измени така:
„§ 52. Законът влиза в сила от 13 март 2020 г., с изключение на чл. 5, § 3, § 12, параграфи 25 – 31, § 41, § 49 и § 51, които влизат в сила от деня на обнародването на Закона в „Държавен вестник“ и се прилагат до отмяна на извънредното положение.“
4. § 50а да се преномерира на § 51.“
Имате думата за изказвания. Няма изказвания.
Закривам дебата.
Подлагам на гласуване т. 1 – в § 3, т. 2, буква „а“ да отпадне.
За – 19, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване т. 2 – § 12а да бъде отхвърлен.
За – 19, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване т. 3 – § 51 да стане §52 и да се измени така:
„§ 52. Законът влиза в сила от 13 март 2020 г. с изключение на чл. 5, § 3, § 12, параграфи 25 – 31, § 41, § 49 и § 51, които влизат в сила от деня на обнародването в „Държавен вестник“ и се прилагат до отмяна на извънредно положение.“
За – 19, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване т. 4 – § 50а да се преномерира на § 51.
За – 19, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
Уважаеми народни представители, с това се изчерпа дневният ред на днешното извънредно заседание на Комисията по правни въпроси.
Закривам днешното заседание. Благодаря на всички.
(Закрито в 9,30 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Анна Александрова