Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по икономическа политика и туризъм
19/06/2019 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    № 953-01-25 от 21.06.2019 г.

    по Законопроекта за марките и географските означения, № 902-01-29, внесен от Министерския съвет на 06.06.2019 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по Законопроекта за марките и географските означения, № 902-01-29, внесен от Министерския съвет на 06.06.2019 г.


    Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 19 юни 2019 г., разгледа и обсъди Законопроекта за марките и географските означения, № 902-01-29, внесен от Министерския съвет на 06.06.2019 г.
    На заседанието присъстваха: от Министерството на икономиката: Лилия Иванова – заместник-министър и Силвана Любенова – директор на Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите“; от Министерството на финансите - Цецка Дочева – началник отдел в Главна дирекция „Митническо разузнаване и разследване“; от Министерството на земеделието, храните и горите - Павлин Белчев – държавен експерт в отдел „Схеми за качество“ към Дирекция „Политики по агрохранителната верига“; от Патентно ведомство - Офелия Киркорян - Цонкова – заместник-председател; представители на национално представените работодателски организации и на неправителствения сектор.
    Законопроектът бе представен от заместник-министър Лилия Иванова.
    Според вносителя целта на предложения законопроект е на първо място транспониране в националното законодателство разпоредбите на Директива (ЕС) 2015/2436 на Европейския парламент и на Съвета от 16 декември 2015 г. за сближаване на законодателствата на държавите членки относно марките. Директивата приема, че е достатъчно да се определят основните принципи като на държавите-членки се даде свобода да въвеждат по-детайлни правила. В същото време чрез нея се гарантира, че регистрираните марки се ползват с една и съща защита в правните системи на всички държави-членки. Ключовите промени касаят премахването на изискването за графично представяне на определението за марки на ЕС и националните марки; абсолютните основания за отказ на регистрацията; защита на наименованията за произход и географските указания; засилване закрилата срещу недобросъвестното заявяване на търговските марки; ефективна борба срещу фалшифицирането на марките.
    Втората група предложения в новия законопроект произтичат от практиката на прилагане на действащия до момента ЗМГО и Регламент (ЕО) 207/2009 на Съвета от 26 февруари 2009 г. относно марката на общността, кодифициран като Регламент 2017/1001 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 г. относно марката на Европейския съюз.
    Законопроектът за марките и географските означения (ЗМГО) урежда условията и реда за регистрацията на марките и географските означения, правата, произтичащи от нея, както и защитата на тези права. Други проблеми, към които е насочен предложеният законопроект, са свързани с усъвършенстване на правната уредба в провежданите процедури, ускоряване процеса на регистрация и придобиване на права, засилване на правната защита, съкращаване на сроковете, улесняване на кореспонденцията със заявителите и притежателите на права.
    Предвижда се съществуващият досега модел за заплащане на държавните такси, съгласно който плащането се извършва на всеки етап от процеса на регистрация, да бъде заменен с едно единствено заплащане на обединената услуга, дължима в началото на процедурата. Заплащането на единна такса е целесъобразно и от гледна точка на процесуалната бързина и ефективност на производството.
    Законопроектът предвижда увеличаване на размера на налаганите глоби и имуществените санкции, като те се уеднаквяват с тези, предвидени в Закона за авторското право и сродните му права, защото и в двата случая става дума за нарушения на права на интелектуална собственост.
    Съкращават се и някои срокове във връзка с регистрациите както по отношение на Патентно ведомство, така и по отношение на заинтересованите страни.
    С цел постигане на пълно съответствие с изискванията на европейското право от приложното поле на новия ЗМГО ще бъде изключена регистрацията на всички стоки и продукти, за които правото на ЕС предвижда европейска регистрация и закрила на географските означения, а именно регистрациите на географските означения за спиртните напитки, лозаро-винарските продукти и ароматизираните лозаро-винарски продукти, която се осъществява по реда на Регламент (ЕО) № 110/2008, Регламент № 1308/2013 и Регламент (ЕС) № 251/2014. Регистрациите на географските означения за земеделски продукти по досегашния ЗМГО, които попадат в обхвата на цитираните по горе регламенти, се прекратяват от датата на влизането в сила на този закон.
    Действащият до момента Закон за марките и географските означения се отменя.
    Предлага се създаване на съответстващи нови разпоредби в Закона за патентите и регистрацията на полезните модели и в още четири закона, като изпълнението на закона се възлага на председателя на Патентното ведомство.
    Според вносителя законопроектът няма да има пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.
    Към законопроекта е приложена Цялостна предварителна оценка на въздействието, както и изискващите се по чл. 76 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание справки.
    Група представители на индустриалната собственост изразяват съображения относно текстовете в закона, които са извън транспонирането в националното законодателство разпоредбите на Директива (ЕС) 2015/2436, които биха довели до сериозно накърняване на конституционното право на защита на лицата-заявители или притежатели на търговски марки до степен това право на защита изобщо да не може да бъде упражнявано – нито в основни административни производства в Патентно ведомство, нито в административното съдопроизводство пред компетентния по обжалваните актове на Патентно ведомство първоинстанционен съд Административен съд – София град.
    Алиансът за интелектуална собственост в областта на фармацията, химията и биологията в свое становище изразява несъгласие с въвеждането на крайни/преклузивни срокове в процедурите по възражение срещу регистрацията, искане за отмяна или заличаване регистрацията на марка, както и с въвеждане противопоставянето на марки и фирмени наименования.
    Съюзът за стопанска инициатива настоява за запазване на досега действащия модел за заплащане на таксите в процедурата по регистрация и възразява срещу съкращаването на процесуалните срокове за представянето на становища и доказателства в производството.
    Асоциацията на организациите на българските работодатели изразява притеснение, че законопроектът сериозно ще навреди на икономическите интереси на представляваните от тях фирми и организации и ще урони имиджа на България като страна с добър инвестиционен климат. Част от новите разпоредби в законопроекта, които не са свързани с транспониране на европейското законодателство, биха довели до сериозно накърняване на конституционното и европейското право на защита на лицата-заявители или притежатели на търговски марки, до степен това право на защита изобщо да не може да бъде упражнявано. Противоречащите на принципите на административния процес и оттам нарушаващите правото на защита предложения в законопроекта изразяват приравняване на административния с гражданския процес, т.е. подмяна на самата същност и цел на административното производство.
    В последвалата дискусия народните представители Румен Гечев, Жельо Бойчев и Адлен Шевкед поставиха въпроси относно защитата на регистрираните в Патентно ведомство до момента географски означения за земеделски продукти и храни, които не попадат в обхвата на законопроекта и чиято регистрация се прекратява след влизането в сила на закона, както и за премахването на ограничението представителите на индустриалната собственост да бъдат само местни лица.
    На поставените въпроси отговориха представителите на Министерство на икономиката, на Патентно ведомство и на Министерство на земеделието, храните и горите.
    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 10 гласа, „Въздържали се” – един и „Против” – 6 гласа,

    Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за марките и географските означения, № 902-01-29, внесен от Министерския съвет на 06.06.2019 г.



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума