Комисия по икономическа политика и туризъм
16/06/2020 първо гласуване
Д О К Л А Д
№ 053-01-16 от 12.06.2020 г.
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 002-01-19, внесен от Министерски съвет на 27 май 2020 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 002-01-19, внесен от Министерски съвет на 27 май 2020 г.
На свое редовно заседание, проведено на 10 юни 2020 г., Комисията по икономическа политика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа.
Законопроектът, представен от заместник-министъра на финансите Маринела Петрова, цели въвеждане в българското законодателство на мерките по прилагането на Регламент (ЕС) 2017/1129 относно проспекта, който трябва да се публикува при публично предлагане или допускане на ценни книжа до търговия на регулиран пазар; улеснен достъп на малки и средни предприятия до финансиране чрез капиталовите пазари, без да бъдат възпрепятствани от ненужни разходи, като същевременно се запазва високо ниво на информираност и защита на инвеститорите в ценни книжа; подобряване на регулацията и на инвестиционната среда, включително отстраняване на пропуски и констатирани практически проблеми при прилагането на закона, и пълна хармонизация на законодателството ни с правото на Европейския съюз.
Новата регулаторна рамка на ниво Европейски съюз, налага мерки по прилагането на регламента в няколко насоки:
1. Във всички случаи на публично предлагане на ценни книжа и/или допускане до търговия на регулиран пазар се изисква изготвяне и публикуване на проспект, одобрен от Комисията за финансов надзор.
2. Не се изисква изготвяне на проспект само в случаите по член 1, параграф 4 от Регламент (EС) 2017/1129. В тази връзка са предложени изменения в Търговския закон, с които се уточнява приложимостта на чл. 205, в случаите в които емисия безналични облигации попада в изключенията от задължението за публикуване на проспект по чл. 1, параграф 4 и 5 от Регламента;
3 Въвежда се праг на национално ниво, под който проспекта се замества от документ за допускане по правилата на многостранна система за търговия, съответно от документ за публично предлагане. Този праг е левовата равностойност на 3 милиона евро, като публичното предлагане на ценни книжа под посочения праг, без публикуван проспект, може да бъде осъществявано само на територията на Република България и не подлежи на паспортизиране по Регламент (ЕС) 2017/1129.
4. Във връзка с изискването за определяне на компетентен административен орган от всяка държава членка, Комисията за финансов надзор е определена като такъв, като й се предоставят съответните регулаторни и надзорни правомощия.
5. Предвиждат се и промени в таксите, събирани от Комисията за финансов надзор по Раздел III на тарифата в Приложение 1 по чл. 27, ал. 1 от Закона за Комисията за финансов надзор. В съответствие със Стратегията за развитие на капиталовия пазар няма да се събират такси за потвърждение на проспект за публично предлагане на ценни книжа в срок до 1 януари 2021 г.
Във връзка с констатирани пропуски и проблеми при практическото прилагане на закона, с предложението за изменение и допълнение, се предлагат изменения с цел прецизиране и усъвършенстване на действащи разпоредби. В чл. 100б, ал. 4 от закона се предвижда решението относно извършване на промени в условията, при които са издадени облигациите, включително конкретните параметри на емисията облигации, да няма обратно действие. Предлага се изменение в чл. 100г, ал. 3 като се въвежда ограничение за придобиване до 20 на сто от емисията облигации, когато довереник на облигационерите е и облигационер по същата емисия облигации. В чл. 116в, ал. 2 се предвижда при придобиване на статут на публично дружество, назначените членове на управителен или контролен орган на публичното дружество да предоставят гаранция за управлението си. С цел повишаване защитата на интересите на инвеститорите се предвижда членовете на управителен и контролен орган на публичното дружество, за които общото събрание е определило размер на възнаграждение, но не e определило размер на гаранцията за управлението, размерът на гаранцията за управлението да се приема за равен на тримесечното брутно възнаграждение на лицата. Въвежда се и изискване за актуализиране на гаранцията при промяна на възнаграждението на съответния член на управителен или контролен орган на дружеството.
В преходни и заключителни разпоредби се предвиждат изменения, обослувени от европейското законодателство.
В Закона за пазарите на финансови инструменти, чл. 77 се създават три категории лица, към които се прилагат различни изисквания за знания и компетентност – лице, предлагащо финансови инструменти, инвестиционен консултант и брокер на финансови инструменти. Същевременно, се допуска при определени условия предоставянето на услуги под наблюдение. Създава се нов чл. 227с, с който се въвежда делегация за наредба на Комисията за финансов надзор. С наредбата ще се въведат допълнителните изисквания, на които трябва да отговарят администраторите на бенчмаркове с малка значимост във връзка с функцията по наблюдение по чл. 5, входящите данни по чл. 11, прозрачността на методиката по чл. 13 и изискванията за управлението и контрола за доставчиците на входящи данни по чл. 16 от Регламент (ЕС) 2016/1011.
Предложено е изменение и в Кодекса за застраховането, с цел да се гарантира, че националния компонент ефективно ще смекчава последствията от прекомерни спредове на облигации в съответната държава. Следва да се определи подходящ праг за коригирания спрямо риска спред на държавата, за активирането на националния компонент, като се предлага той да бъде променен от 100 на 85 базисни пункта. Директива (ЕС) 2019/2177 въвежда задължение за влизане в сила на тази промяна, считано от 1 юли 2020 г.
Писмени становища по законопроекта, с конкретни бележки по някои от текстовете, са постъпили от Българска стопанска камара, Асоциация на индустриалния капитал в България, съвместно с Асоциация на директорите за връзки с инвеститорите в България, Конфедерация на работодателите и индустриалците в България и Българска асоциация на лицензираните инвестиционни посредници.
В хода на дискусията народният представител Румен Гечев попита разполага ли с достатъчно административен капацитет Комисията за финансов надзор, за да изпълни задълженията си по този закон и как е определен прагът от три милиона евро за публичното предлагане на ценни книжа под посочения праг, без публикуван проспект, като даде за пример праговете в други държави членки.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За“ – 17, без „Против“ и „Въздържал се“ - един народен представител.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическа политика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 002-01-19, внесен от Министерски съвет на 27 май 2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
ПЕТЪР КЪНЕВ