Комисия по икономическа политика и туризъм
04/11/2020 първо гласуване
Д О К Л А Д
№ 053-01-37 от 05.11.2020 г.
Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.
На свое редовно заседание, проведено на 4 ноември 2020 г., Комисията по икономическа политика и туризъм разгледа законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2021 г.
На заседанието присъстваха: Росица Велкова - заместник-министър на финансите, Стамен Янев – заместник-министър на икономиката, Ирена Георгиева – заместник-министър на туризма.
Основните приоритети на държавния бюджет за 2021 г. продължават да са политиката по доходите, образованието, здравеопазването, отбраната, социалната политика, пенсионната политика. Приоритет остава и успешното усвояване на средствата от европейските фондове и програми, чрез които да се постигне устойчив икономически растеж, по-висока заетост, социално включване, изграждане на конкурентоспособна и иновативна икономика.
През 2020 г. се прогнозира спад на реалния БВП от 3%, но още през 2021 г. се очаква растежът на БВП да достигне 2,5% и да се ускори до 3% през 2022 г. и 3,2% през 2023 г. Прогнозира се инфлацията в края на 2021 г. да се увеличи до 2,8%, а средногодишната до 2,1%.
Очакванията за 2020 г. са средногодишният брой на заетите да намалее с 2,6% спрямо предходната година, а средногодишното ниво на безработица да се повиши до 5,6%. Заедно с процеса на възстановяване на заетостта се очаква безработицата да намалее първоначално до 5,2% през 2021 г., а през следващите години и до 4,6%.
Дефицитът по КФП на касова основа се очаква да бъде 3,9% от БВП за 2021 г.
По отношение на приходите изразени като процент от БВП, за периода 2021-2023 г., се очаква спад от 38,3% до 38,1%.
По отношение на разходите тенденциите са за намаление в средата на плановия период както в номинално изражение, така и като дял от БВП. Ръстът на разходите в проекта за 2021 г. спрямо ревизираната оценка за 2020 г. (3,8 млрд. лв.) се дължи, както на противоепидемичните мерки, така и на разходите за други приоритетни политики на правителството в различни области. Прогнозите за относителния дял на разходите към БВП за 2021 г. са 42,2%, като се има предвид, че тук са включени разходите, директно свързани с преодоляване на последиците от епидемията.
В законопроекта за държавния бюджет за 2021 г. е заложен буфер в размер на 600 млн. лв., в случай че ситуацията с пандемията COVID-19 се влоши значително и това доведе до необходимост от извънредно осигуряване на ресурси.
Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2021 г. ще остане непроменен и ще е в размер на 4,5 млрд. лв.
Отчитайки прогнозираното неизпълнение на неданъчните приходи по държавния бюджет и следвайки стратегията за подкрепа на икономиката, се предлага да бъде направена нова актуализация на бюджета за 2020 г.
Предвижда се отразяване на прогнозираното нетно неизпълнение на неданъчните приходите по държавния бюджет в размер на 895 млн. лв. и одобряване на допълнителни разходи в общ размер на 840,7 млн. лв.
Изготвените разчети предвиждат дефицитът по КФП за 2020 г. да се увеличи до 5,2 млрд. лв. (4,4% от прогнозния БВП), като общият размер на мерките, свързани с COVID-19 и финансирани чрез разходите по КФП през 2020 г., ще е около 2,8 млрд. лв.
По проектобюджета на Министерство на икономиката за 2021 г. са заложени приходи, които възлизат на 27 074 800 лв., като те запазват размера си от 2020 г.
Общият размер на предвидените разходи за реализиране на политиките на министерството и на програма „Администрация” е 101 329 300 лв., в т.ч. ведомствени разходи 76 279 300 лв. и администрирани разходи 25 050 000 лв.
Политиките на министерството за 2021 г. са „Устойчиво икономическо развитие и конкурентоспособност” и „Ефективното външноикономическо сътрудничество”.
За изпълнение на политиката „Устойчивото икономическо развитие и конкурентоспособност“ в проекта на бюджет за 2021 г. са предвидени 74 163 100 лв., като освен посочените средства от държавния бюджет ще бъдат използвани и средствата по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и Оперативна програма „Инициатива за малки и средни предприятия“ 2014-2020, като планираните за 2021 г. общо разходи са в размер на 393 200 000 лв.
За изпълнение на политиката „Ефективното външноикономическо сътрудничество“ за 2021 г. са предвидени 18 245 500 лв..
Бюджетът по програма „Администрация” е 8 920 700 лв.
Финансовата рамка на проектобюджета на Министерство на туризма за 2021 г. е: приходи в размер на 5 184 800 лв., разходи в размер на 19 648 500 лв. и трансфери в размер на 19 868 200 лв.
През 2021 г. Министерството на туризма ще изпълнява "Политика в областта на устойчивото развитие на туризма", която ще се реализира чрез две програми: „Подобряване на политиките и регулациите в сектора на туризма“ и „Развитие на националната туристическа реклама и международно сътрудничество в областта на туризма“. Средствата предвидени за програмата възлизат на 22 037 400 лв., като тези за туристическа реклама ще са в размер на 19 460 300 лв.
В хода на дискусията н.п. Валери Симеонов попита как ще бъдат намалени таксите за ползването на плажните съоръжения и принадлежности, какъв е предвиденият механизъм и правната форма; направен ли е анализ на изразходваните средства за ваучери за почивка в размер на 210 лв., предвидени като мярка за стимулиране на бизнеса в условията на пандемията от КОВИД-19.
Народният представител Димитър Данчев изрази мнение, че единствената работеща противоепидемична мярка е 60 на 40 и попита направен ли е анализ на засегнатите икономически сектори, за да не се отпуска безцелно финансиране, без ефективен контрол.
Народният представител Димитър Бойчев попита къде ще бъде насочен увеличеният ресурс за национална туристическа реклама през 2021 г. в контекста на загубата на основни туристически пазари.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати:
1. По Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2021 г., с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и 2: „Въздържали се” – 19 народни представители, без „ За” и „Против”.
2. По Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2021 г., със становище на Министерския съвет по чл. 1 и 2: „За” – 12, „Против” – 7, без „Въздържали се” народни представители.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическа политика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2021 г., със становището на Министерския съвет по чл. 1 и 2, № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА
ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ:
ПЕТЪР КЪНЕВ