Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по икономическа политика и туризъм
17/07/2019
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018 г., № 902-00-19, внесен от Министерския съвет на 11 юли 2019 г.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2018 г., № 920-00-14, внесен от Комисията за защита на конкуренцията на 28 май 2019 г.
    3. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    КОМИСИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ПРИХОДНИТЕ АГЕНЦИИ И БОРБАТА СЪС СИВАТА ИКОНОМИКА И КОНТРАБАНДАТА

    ПОСТОЯННО ДЕЙСТВАЩА ПОДКОМИСИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ДЕЙНОСТТА В ОБЛАСТТА НА ЗАЩИТАТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ И ОГРАНИЧАВАНЕ НА МОНОПОЛИТЕ



    П Р О Т О К О Л
    № 60


    На 17 юли 2019 г., (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе съвместно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм, Комисията за наблюдение на приходните агенции и борбата със сивата икономика и контрабандата, и Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018 г., № 902-00-19, внесен от Министерския съвет на 11 юли 2019 г.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2018 г., № 920-00-14, внесен от Комисията за защита на конкуренцията на 28 май 2019 г.
    3. Разни.
    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм и Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите към Комисията по икономическа политика и туризъм, и гостите се прилага към протокола.
    Заседанието бе открито в 14.00 ч. и ръководено от господин Петър Кънев – председател на Комисията по икономическа политика и туризъм, г-н Емил Димитров – председател на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борбата със сивата икономика и контрабандата (по точка 1) и госпожа Даниела Савеклиева – председател на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имаме необходимия кворум.
    В момента се провеждат няколко комисии, затова част от колегите са дали мандата си, подписали са се и са отишли на работа по другите комисии. По стара традиция последните две седмици Парламентът работи усилено. В момента работим по 10 закона, но …
    Правим съвместно заседание на двете комисии.
    Първо гласуваме поотделно дневния ред… Вие имате ли кворум?
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Имаме кворум.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Дневният ред Ви е раздаден предварително:
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018 г., № 902-00-19, внесен от Министерския съвет на 11 юли 2019 г.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2018 г., № 920-00-14, внесен от Комисията за защита на конкуренцията на 28 май 2019 г.
    3. Разни.
    Членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм, моля, който е за така предложения дневен ред, ако нямате други предложения, не виждам такива, да гласувате.
    Гласували: „за“ – 18, „въздържали се“ и „против“ – няма.
    Дневният ред се приема.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Към колегите от нашата комисия, моля да гласуват така предложения дневен ред.
    Единодушно се приема.

    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: За протокола – по първа точка от дневния ред наши гости са:
    от Министерски съвет: господин Георги Кръстев – секретар на Съвета по сигурността и съветник в политическия кабинет на министър-председателя;
    от Министерството на вътрешните работи: Стефан Балабанов – заместник-министър на вътрешните работи, добре дошли, и Наска Алипиева – директор на дирекция „Анализи и политики“, добре дошли!
    от Държавна агенция „Национална сигурност“: Николай Ненков – заместник-председател, и Борислав Гърков – директор на Дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност“.
    Господин Кръстев, ще Ви дам думата първо на Вас, Вашите гости също имат думата. Докладът ни е раздаден предварително и е прочетен внимателно. Оттук нататък молбата ми е да не четете мотивите, ако имате да добавите нещо допълнително, и Вашите колеги също.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ КРЪСТЕВ (секретар на Съвета по сигурността и съветник в политическия кабинет на министър-председателя): Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господа председатели, уважаеми госпожи и господа народни представители! В изпълнение на точка 3 от Решение на Министерския съвет № 401 от 11 юли 2019 година представям на Вашето внимание одобрен със същото решение от Правителството Годишен доклад за състоянието на Националната сигурност на Република България през 2018 година. Проектът на доклад бе подготвен от работна група, създадена със Заповед № 17 от осми февруари 2019 година на министър-председателя в съответствие с разпоредбата на чл. 7, ал. първа, точка 3 от Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност и във връзка с точка 185 от Актуализираната стратегия за Национална сигурност. В подготовката на доклада бяха включени представители на всички министерства, на службите за сигурност и обществен ред, на редица ведомства, а също така на Българската академия на науките.
    Проектът на доклад е обсъден от Съвета по сигурността към Министерския съвет на заседание на 12 юни, след което бяха отчетени бележките и предложенията, направени в хода не заседанието от представителите на президента на Републиката. Характерно за годишния доклад за състоянието на националната сигурност през 2018 година е, значителното по обем представяне на дейностите, резултатите от постижението от Първото българско председателство на Съвета на Европейския съюз. Като цяло Докладът следва структурата и акцентите, разбира се, на самата стратегия за Национална сигурност. В доклада за 2018 година европредседателството е специфичен акцент и затова докладът е доста по-голям като обем. Шестте месеца на председателството бяха изпълнени с огромен брой дейности, осъществени с непозната за страната ни интензивност, мащабност, включване на голям брой служители от държавни институции, а също така от неправителствени организации и от структури на бизнеса в нашата страна.
    Постигнати бяха поставените цели. В резултат на усилията на българските институции редица теми бяха изведени на преден план, които имат съществено значение както за Европейския съюз, така и за нашата страна като това ще става по-конкретно. Само бих искал да отбележа: една от темите, може би най-важната – за Западните Балкани, която освен чисто политическите и от гледна точка на сигурността измерения, има и съществени потенциални последствия за икономическото развитие на региона и на страната.
    В структурата на доклада, както отбелязах, в съответствие със стратегията, в отделните раздели за състоянието на средата на сигурност, за политиките за сигурност и очакванията за развитие внимание се отделя на финансовите и икономическите аспекти на сигурността. Тъй като беше отбелязано, че докладът е раздаден, с това общо представяне предлагам да приключа и вече, ако има въпроси, да минем към тях.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, предлагам да дадем думата на господин Балабанов, и на господин Ненков, ако имат нещо да добавят. Ако не ще, пристъпим към дебат.
    НИКОЛАЙ НЕНКОВ (заместник-председател на Държавна агенция „Национална сигурност“): Уважаеми председатели на парламентарни комисии, уважаеми дами и господа народни представители! Съвсем кратичко искам да кажа, че ДАНС традиционно участва в работната група за изготвяне на годишния доклад за състоянието на националната сигурност. Считаме, че в предложения на вниманието Ви доклад са отчетени основните рискове в средата за сигурност и действията на институциите. Държавна агенция „Национална сигурност“ подкрепя годишния доклад за състоянието на Националната сигурност през 2018 година.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата, пристъпваме към обсъждането.
    Постъпило е предложение от господин Валери Симеонов да прекратим дебатите по точка първа. Сериозно питам, имаме ли предложения, питания? Нямате.
    Колеги, трети път питам, след което преминаваме към гласуване! Имаме ли?
    Предлагам по точка първа от дневния ред – само членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм, след това Вие ще гласувате отделно – Представяне, обсъждане и гласуване на годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018 година, да гласуват.
    Гласували: „за“ – 11, „въздържали се“ – 6 и „против“ – 1.
    Годишният доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018 година е приет.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Дами и господа, членове на нашата комисия, знаете че направихме това заседание извънредно с Икономическата комисия, благодарим на господин Председателя, че се съгласи, за да спестим на уважаемите гости от ДАНС, от МВР, от Министерския съвет още едно идване само за нашата комисия.
    Моля, гласувайте така предложения Ви доклад.
    Гласували: „за“ – 10 с пълномощията, „въздържали се“ – 7 и „против“ – няма.
    Годишният доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018 година е приет.
    Докладът се приема.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви за участието.
    Никой не попита за киберсигурността, но това е отделна тема за зала.

    Колеги преминаваме към втора точка от дневния ред: Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2018 г., № 920-00-14, внесен от Комисията за защита на конкуренцията на 28 май 2019 г.
    Гости: Юлия Ненкова – председател, Димитър Кюмюрджиев – заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията.
    Това Ви е съставът, доколкото разбирам, макар че бяхме поканили цялото Ви ръководство.
    Докладът е раздаден предварително, четен е внимателно. Имате думата за едно кратко експозе и оттам нататък ще пристъпим към обсъждане.
    ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Съвсем накратко.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Докладът, който сме представили пред Комисията, е изключително подробен, няма да се спирам детайлно, но ще Ви прочета само най-важните моменти от него.
    През 2018 година КЗК продължи да изпълнява своята мисия и да създава условия за разширяване на конкуренцията, като изпълни заложените в нейния предходен годишен отчет приоритети.
    На първо място КЗК повиши своята ефективност при противодействието на забранените споразумения и злоупотреби с монополно и господстващо положение. За целта Комисията осъществи наблюдение на значими и чувствителни за потребителите и бизнеса сектори на икономиката. Основният фокус беше поставен върху електронната търговия като заемаща все по-голям дял от стопанския оборот. В тази връзка след извършен анализ, публикуване на онлайн магазините за продажба, Комисията се самосезира по две производства за разследване на евентуално извършено нарушение – картел при търговията на продукти, свързани с отглеждане на бебета. Комисията постанови 3 определения, с предявени твърдения за извършени нарушения за картел под формата на тръжни манипулации, с което продължи борбата си с този вид антиконкурентни практики.
    Образувани са четири производства с предмет установяване на наличието или липсата на злоупотреба с монополно и господстващо положение, образувани по искане на лицата, чиито интереси са засегнати или застрашени от нарушения на ЗЗК.
    През 2018 година Комисията постанови общо 9 решения във връзка с прилагането на разпоредбата за господстващо положение и предяви 2 определения с твърдения за извършено нарушение.
    В изпълнение на заложените приоритети за 2018 година Комисията имаше специален фокус върху производства по секторните анализи, които са ефективен инструмент за анализиране на конкурентната среда. По своята същност производството за секторен анализи е една нелека задача, чиято цел е да се изследва задълбочено цял сектор, отрасъл или регион, в които конкуренцията може да бъде нарушена или ограничена.
    Осъществи непрекъснато наблюдение на особено значими и чувствителни потребители и бизнес сектори на икономиката, като енергетика, горива, храни, медии, банкова дейност и други. Като резултат през отчетния период бяха образувани 4 производства за секторен анализ на конкурентна среда с оглед наличието на данни за възможни проблеми в отделни сектори на икономиката, енергийния пазар, медийния пазар, пазара за предоставяне на банкови услуги и пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво. В същия период Комисията приключи проучването за състоянието на медийния сектор.
    В областта на концентрацията за първи път в своята 27 годишна история Комисията постанови забрана за осъществяване на концентрации в 2 случая: медии и енергетика.
    Първата забранена сделка се изразява в придобиването на едноличен контрол от страна на „Бидко 2, Нидерландия“ върху „Нова Броудкастинг Груп“ и нейните дъщерни дружества. В случая Комисията отчете водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, финансов и организационен ресурс, с който разполага, както и възможността за реализиране на икономии от мащаба и обхвата. По този начин новата Обединена група би имала стимул за реална възможност да промени своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията…
    Втората сделка, по която КЗК постанови отказ, това е „Инерком България“ върху предприятието от групата на ЧЕЗ в Република България. КЗК установи, че същата води не само до хоризонталния ефекти на пазара на производство и доставка на едро на електрическа енергия от фотоволтаични централи, но и до вертикални ефекти на пазарите, разположени по веригата, а именно пазарите на разпределение на ел. енергия, на снабдяване, на търговия с електрическа енергия и на свързаните с търговията услуги по координиране на балансиращи групи.
    Въз основа на цялостни анализи КЗК заключи, че предвид вертикално интегрираната придобивана група ЧЕЗ, която разполага със стабилен финансов ресурс и опит в енергийния сектор, се създават предпоставки нотифицираната сделка да доведе до установяване и засилване на господстващото положение.
    Комисията проведе и проект „Нотификационни срещи“ с дружества, планиращи да осъществят концентрация между предприятия. КЗК отчита полезността на тези срещи, особено в случаите, когато сделката подлежи на нотификации при други национални органи по конкуренция.
    През 2018 година най-често установени нарушения в областта на нелоялната конкуренция бяха свързани с недобросъвестно поведение в противоречие с обща забрана за нелоялна конкуренция по чл. 29 от Закона, следвани от нарушения, представляващи имитации и заблуждаваща реклама. Установи през предходната година по-голям брой нарушения по Глава седма, както и повече нарушения, извършени от физически лица, изразяващи се в съдействие на предприятия при извършено нарушение на конкуренцията.
    Една от най-големите наложени имуществени санкции през 2018 година е на „А1 България“ за злоупотреба с по-силна позиция при договаряне. В конкретния случай „А1“ въпреки че е бил ексклузивен партньор на дистрибутора на телекомуникационни услуги „Хенди-тел“ е прекратил договора неоснователно. С това „А1“ е увредил интересите на „Хенди“ като по-слаба страна в правоотношението.
    През 2018 година има увеличение на броя на производствата за застъпничество, образувано по собствена инициатива на Комисията. През отчетния период се забелязва двойно увеличение на исканията от други държавни органи за становище от КЗК относно съответствието на нормативни актове с правилата на конкуренцията.
    Чрез правомощието по застъпничество за конкуренцията Комисията цели да се избегне действието или въвеждане на разпоредби и нормативни актове, които неоправдано ограничават свободната инициатива и стопанската дейност.
    В изпълнение на друг свой приоритет – за активно участие в структурите на Европейския съюз в областта на конкуренцията, представители на Комисията участваха активно в заседанията на работната група G12 Конкуренция към Съвета на Европейския съюз и дадоха своя принос за оформяне на позицията по проекта за директива на Европейския парламент и Съвета за предоставяне на по-големи възможности от органите на защита на конкуренцията на държавите членки. Това е директивата ECN Plus, беше едно от ключовите досиета на Европейската комисия, Европейския парламент, като основната дейност по неговото обсъждане и приемане беше извършена по време на българското председателство на Съвета.
    В рамките на българското председателство на Съвета КЗК организира и проведе през 2018 г. Европейски ден на конкуренцията. Денят на конкуренцията е престижно мероприятие по време на всяко председателство на Съвета на Европейския съюз и това събитие беше организирано за първи път в България. КЗК като домакин на мероприятието подбра актуални теми за дискусии, които допринесоха за ползотворен обмен на опит и мнение относно това как политиката на конкуренцията да защитава по-ефективно интересите на гражданите на Европейския съюз. На това събитие присъстваше и европейският комисар по конкуренция Маргарет Вестагер.
    При осъществяване на правомощия по Закона за обществените поръчки могат да бъдат откроени две тенденции: най-често обжалвания акт на възложителя. Процедурите по възлагане на обществени поръчки продължава да бъде решението за класиране на участниците и избора на изпълнител. Най-често обжалваните действия или бездействия, с които се възпрепятства достъпът и участието на лица в процедурата по ЗОП, са предоставените от възложителя разяснения по условията на обществената поръчка или отказът да бъдат предоставени такива.
    По реда на Закона за поръчките през 2018 КЗК е установила 744 решения и 507 определения. През отчетния период са депозирани 12 жалби по Закона за концесията, като по тях са 7 производства, а по 4 от жалбите е отказано образуване на производство, тъй като са били подадени след изтичането на съответния законоустановен срок.
    Накрая бих искала да завърша с една кратка статистика, която също показва, че изминалата година беше една успешна година за Комисията. През 2018 година КЗК е образувала общо с 1120 производства, с което продължава започнатата през 2017 г. тенденция за достигане на максималния брой образувани производства в сравнение с годините отпреди 2017 г.
    Най-голям брой са образуваните производства по Закона за поръчките – 981 производства, следвани от 132 производства, образувани по Закона за защита на конкуренцията. Образувани са 7 производства и по Закона за концесиите. През отчетния период Комисията е постановила общо 1423 акта, което е около 300 акта повече спрямо 2016 и предходната година.
    През отчетната 2018 се подобри изключително много събираемостта на наложените с нейни решения и имуществени санкции. През годината КСК събра безпрецедентно наистина, досега никога не е правено това, възлизащи на 4 млн. 397 хил. 600 лв., което е с над пет пъти повече събрани парични вземания спрямо предходната година.
    В заключение бих искала да посоча, че предоставеният на Вашето внимание Годишен доклад съдържа изключително подробна информация за дейността на Комисията, представена включително и в графичен вид. В него сме набелязали нашите приоритети за следващия период, като сме отчели също и предизвикателства пред нашата работа, едно от които е предстоящо транспониране на директива ECN Plus и свързаните с него засилване на международното сътрудничество между органите по конкуренция от Европейския съюз.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря.
    Колеги, преди да Ви дам думата за въпроси, искам да Ви напомня, получили сте съобщението, предполагам, утре в 14.30 извънредно заседание, в другата сграда ще бъдем, в зала 456, по F-16, споразумението с „Локхийд Мартин“, знаете, че е секретно, който има желание да го прочете, моля да заповяда в секретна секция.
    Имате думата за въпроси към ръководството на Комисията за защита на конкуренцията.
    Заповядайте, господин Бойчев.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Моят поглед към доклада е насочен в частта на Вашите правомощия, които са извън Закона за обществените поръчки, въпреки че той отнема може би най-голям обем от работа на производствата, които извършвате Вие, с оглед на отговорността, която имате в цялата процедура по провеждане на обществените поръчки, но за мен винаги е било по-интересна тази друга част от Вашата дейност, която касае и контрола върху концентрацията между предприятията, и злоупотребите с господстващо положение, въобще всички тези практики, които изкривяват конкурентната среда. Вие и в изложението казахте, и в доклада ги има тези няколко случая, в два от които Вие наистина направихте забрана за такъв тип концентрация и по същество сделките не се случиха, но това, което ми липсва от доклада, от информацията, която имам при него, е следното. В тези производства, които имате в злоупотреба с монополно и господстващо положение примерно на пазара за електроенергия от ВЕИ-та, или да кажем на пазара за пренос на топлинна енергия с „Топлофикация“, или съгласуваните практики преди това по Закона за обществените поръчки в тази програма за санирането. Виждам като констатации, че сте ги направили. Исках да видя препоръките, ефекта от това, което сте свършили на база на тези производства и дали то в крайна сметка е решило и изчистило тези проблеми, защото аз Ви признавам, че не можах да се ориентирам. Четох внимателно примерно за „Топлофикация“, защото и в общите условия Вие правите едни препратки, че е необходимо да се унифицират регламентите, те са елемент на няколко закона.
    Същото нещо особено ми се искаше да видя в така наречените секторни анализи, защото мине не мине време и в държавата гръмне някакъв проблем и скандал и ние възлагаме на Вашата комисия като един от най-важните регулатори, да прави анализ и Вие почвате да правите едни секторни анализи, описали сте ги тези анализи като производство в решението, но това, което на мен ми липсва, може да не са завършени процедурите, защото виждам, че една част отсега започват, но да видим ефекта и препоръките, действията, които произтичат. То е ясно, че те не могат да бъдат при Вас, ама тук ли сте пратили като законодателното изискване, като изпълнителна власт, защото вижте дали са секторен анализ в конкурентна среда в електроенергийния пазар, медийния пазар, пазара за предоставяне на банкови услуги, пазара за производство и реализация на бензин и дизелово гориво.
    И онзи ден беше тук едно събиране за националната енергийна борса и разбрахме от министър Петкова, от КЕВР, че ще сезирате за дейността на борсата. Има смисъл в тези неща и това е Ваша функция, разбира се ако след това произтича нещо.
    От доклада в част от тези производства Вие казвате: В тази връзка намираме за необходимо да се анализират детайлно отношенията между участниците във всяко едно ниво на верига или производство. Просто ми се иска да видя в голяма степен, нали разбирате, ефекта от Вашата работа в реалната част.
    И другото нещо, не бих казал точно упрек, но да кажем като забележка към дейността, което ми прави впечатление, че аршинът към различните производства не е много еднакъв. По едни производства се произнасяте много бързо, в други, да кажем, много по-бавно. А Вие сте регулатор, който може да влияе изключително на конкурентна среда в България и реално погледнато давате карт бланш за всяка една от тези сделки.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Други въпроси имаме ли? Колеги? Няма засега.
    Заповядайте.
    ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): По първия въпрос относно установяване на нарушения и тръжни манипулации в санирането, то не е в самото саниране, а в паспортизацията преди санирането, са установени три групи от нарушители, които по време на извършване на процедиране на обществената поръчка са се договаряли. Това е забранено споразумение. На тях са им предявени нарушения, процедурата в момента тече, това е само предявяване на извършеното нарушение. Имат право в 14-дневен срок да дадат своите възражения и евентуално да поискат изслушване в открито заседание. Така че тук процедурата в момента е висяща и още не сме се произнесли.
    По отношение на въпроса Ви защо някои производства са по-бавни, други по-бързи. Причината се дължи на това, че фактическият състав на самото проучване е по-сложен, изисква повече време, а не защото правим някаква селекция примерно, защото това е концентрация и нас ни интересува или е приоритетна. Няма такова разделение, просто зависи от самото проучване, от заетостта на колегите в сектора и така.
    По отношение на секторните анализи. Задължението по Закона за защита на конкуренцията изисква само ние да констатираме какви са проблемите в дадения сектор, но ние не може по никакъв начин да влияем на съответните министерства, които трябва да вземат необходимите мерки, дали ще поправят… Ние даваме указание някой път да се промени нормативният акт, но ние не сме контролен орган да осъществяваме контрол върху тяхната дейност. Ние може само да дадем препоръки и това правим – към съответното министерство, Народното събрание уведомяваме и всички заинтересовани лица, включително КЕВР.
    По отношение на това, което ме попитахте за манипулации в борсата на енергийния пазар, трябва да Ви кажа, че в момента съм подготвила писма и до Министъра, и до Иван Иванов – председателя на КЕВР, да се съберем и да решим какво ще правим. Така или иначе това ще бъде предмет на нашия секторен анализ за енергетиката, която в момента се работи и мисля че и до средата на септември ще сме готови с констатациите си в това отношение. Това е, което мога да кажа. Ако съм пропуснала нещо…
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Благодаря.
    Има смисъл от това, което ще направите като изводи, ако те се приложат в практиката. Ясно е, че не е Ваша тази отговорност, но поне Вие следите тези препоръки, които давате на различните ведомства. Имате ли усещане, че те са…
    ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Изпълняват се в голяма степен, но бих казала, че даже там, където има неизпълнение, законът ни дава правна възможност да санкционираме тези, които не са изпълнили нашите указания и го правим, между другото, непрекъснато.
    ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): Само искам да допълня нещо важно.
    По отношение решението, свързано с „Топлофикация“, ние изпратихме конкретни указания и изводи, които бяха изпратени до КЕВР, включително и във връзка с промяната на тази наредба до „Топлоснабдяване“. Искам да кажа, господин Бойчев, че всъщност за съжаление законодателят с изменението от 2003 година отне правото на Комисията за защита на конкуренцията да обжалва във Върховния административен съд общи нормативни актове, в които има норми, които пряко противоречат на Закона за защита на конкуренцията. И ние всъщност нямаме тази възможност да се обърнем към съда и да искаме очевидно клаузи и регламенти, които противоречат на Закона, да бъдат отменени. Сега в проекта за новия закон, тъй като не е тайна, че ние готвим проект за новия закон, тъй ECN директивата изисква транспониране на тази директива до януари 2021 г. в проекта на новия закон ние ще включим отново това правомощие и се надявам народни представители да го приемат, защото ако това го има, на нас ще ни е много лесно това, което Вие казвате – от препоръки да стане нещо, което действително може да бъде променено чрез отмяната на този нормативен акт, който противоречи на Закона.
    ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Или изменение.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, господин Бойчев.
    ДИМИТЪР БОЙЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаема госпожо Ненкова, моят въпрос, доколкото разбрах, е свързан с въпроса на колегата за анализа, който правите в момента на електроенергийната борса, защото това в момента наистина е доста сериозен проблем. Той седи и пред работодатели и въобще пред всички. Защото още повече тази борса така е прохождаща, нова е за нас като свободен пазар на електроенергия и наистина е важно. Доколкото разбрах, септември месец ще завършите анализа…
    ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Да, ще завършим секторния анализ, ще бъде включен и този въпрос.
    ДИМИТЪР БОЙЧЕВ: Да, срокът наистина е малък.
    ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Ние работим от няколко месеца секторния анализ, така че мисля, че да краят на септември …
    ДИМИТЪР БОЙЧЕВ: Един въпрос мен ме впечатли: събираемостта, която сте увеличили Комисията, която наистина е доста сериозна, но какъв процент е от сумите, които имате да събирате?
    ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Това не може да се каже.
    ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): По съдебни решения. Някой път ги отменят, някой път ги потвърждават, така че не можем да кажем.
    Пет пъти е повишена в сравнение с миналата година, да не Ви говоря в сравнение с 2015 г., то е записано на стр. 28, обикновено Комисията събира между 600 хил. и 800 хил. лв., а този път е 4 млн. и 300 хил. лв.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колко Ви е бюджетът на Комисията, годишния?
    ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): Бюджетът на Комисията, господин Председател, е 6 млн. приходи, 4 млн. 575 хил. лв. разходи. До този момент сме събрали приходи, за 2018 г. естествено, 7 млн. 467 597 лв., от които държавни такси 3 млн. и 39 хил. лв., а по отношение на разходите сме ги изпълнили и 2018 година 96%. Тоест сме с това, което европейската директива ECN Plus казва, че регулаторите трябва да бъдат независими от правителството, може това да бъде изпълнено като станем регулатори със самостоятелен бюджет. В състояние сме да се самоиздържаме.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата. (Реплика.) Дано това не е мотив за повече глоби, макар че не Вие налагате глобите.
    Аз имам един въпрос. Преди 3 или 4 години си спомняте, беше една люта битка по така наречената тема „веригите“, когато вкарахме във Вашия закон тъй наречената злоупотреба с по-силна позиция при договаряне. Гледам, че за миналата година имате само три производства или бъркам нещо? Какви са Вашите впечатления? Беше люта битка да защитим интересите на малките производители, които имаха много големи проблеми в преговорите с веригите, ръкопляскахме, викахте и в един момент се оказа, че имаме само три производства. Така възпитателно ли е подействало на веригите, че няма никакви оплаквания?
    ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): Ако мога да Ви отговоря, господин Председател. Имаме 3 производства - за съжаление Върховния административен съд по делото „Кауфланд“, тъй като беше нов текст, започна да се прилага 2016-та година, нямаше никаква съдебна практика, нито практика на регулатора, ние определихме, така се каже, основните положения на състава на нарушението, но ВАС отмени нашето решение във връзка със злоупотребата на „Кауфланд“.
    Сега, в момента, както знаете, онзи ден образувахме дело срещу „Епъл“, пак по чл. 37а от Закона за защита на конкуренцията. За съжаление сега пък и Вие решихте делата да отидат в административен съд София окръг, така че няма съдебна практика. Ние образуваме винаги - срещу „Лидъл“ образувахме, срещу „Кауфланд“, срещу „Комсед“ веригата. Винаги, когато имаме сигнали, никога не сме се колебали да започнем производството. Но то е свързано, господин Кънев, Вие знаете, със злоупотреба с господстващо положение по чл. 21. И тук има разлика, когато тази злоупотреба касае търговска верига. Много е деликатно дали да го образуваме по злоупотреба общия текст по чл. 21, или да отидем към чл. 37а.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата.
    Ако нямате, да преминем към гласуване.
    Предлагам по т. 2 от дневния ред Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2018 година, моля, който е за приемане на доклада във вида, в който е подаден, да гласува.
    Гласували: „за“ – 9, „въздържали се“ – 8 и „против“ – няма.
    Годишният доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2018 година е приет.
    Докладът се приема.
    С тази точка от дневния ред приключваме.

    По точка Разни не виждам други съобщения.
    Утре в 14.30 в другата сграда ще имаме извънредно заседание.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14.50 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
    И ТУРИЗЪМ:

    Петър Кънев

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ПРИХОДНИТЕ АГЕНЦИИ И БОРБА СЪС СИВАТА ИКОНОМИКА И КОНТРАБАНДАТА:

    Емил Димитров

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОСТОЯННО ДЕЙСТВАЩАТА ПОДКОМИСИЯ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    Даниела Савеклиева



    Стенограф:
    Антон Лазаров
    Форма за търсене
    Ключова дума