Комисия по икономическа политика и туризъм
1. В изпълнение на решение на Комисията по икономическа политика и туризъм от 10 юли 2019 г. - представяне на информация за дейността на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и Български институт по метрология през 2018 г. и първата половина на 2019 г
2. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
П Р О Т О К О Л
№ 67
На 2 октомври 2019 г., (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. В изпълнение на решение на Комисията по икономическа политика и туризъм от 10 юли 2019 г. - представяне на информация за дейността на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и Български институт по метрология през 2018 г. и първата половина на 2019 г
2. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
Заседанието на комисията бе открито в 14.02 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на Комисията по икономическа политика и туризъм.
* * *
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имаме кворум. Макар че кворум за това заседание не ни е необходим, защото имаме само изслушване без гласуване. Все пак предлагам да гласуваме дневния ред. Раздаден Ви е предварително:
1. В изпълнение на решение на Комисията по икономическа политика и туризъм от 10 юли 2019 г. - представяне на информация за дейността на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и Български институт по метрология през 2018 г. и първата половина на 2019 г.
2. Разни.
Гости на заседанието са:
от Министерството на икономиката – не виждам гости;
от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор: Петър Горновски – председател и Павлина Данаилова – главен секретар;
от Български институт по метрология: Паун Илчев – изпълняващ длъжността „председател“, Валентин Старев – главен директор на Главна дирекция „Мерки и измервателни уреди“, и Сашо Недялков – главен директор на Главна дирекция „Национален център по метрология“.
Моля, гостите да заемат местата си.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: „за“ – 11, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Дневният ред се приема.
По първа точка от дневния ред: Представяне на информация за дейността на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и Български институт по метрология през 2018 г. и първата половина на 2019 г.
Помните ли – преди месец или два месеца, Ви е изпратен един много обширен материал „Отчет за работата на Агенцията“ – около 40 страници. След което преценихме, че е по-добре да ни изпратят едно кратко резюме. Помолихме Агенцията да даде едно по-кратко резюме на Отчета, за да може да имате възможност и за повече въпроси.
Имате думата, господин Горновски.
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Благодаря, господин Кънев.
Господин Кънев, господа депутати членове на Комисията по икономическа политика и туризъм! Ще представя едно кратко резюме на всичко това, което сме предоставили, а сме предоставили отчети по отделните главни дирекции, които са в Държавната агенция за искания период 2018 г. и първото полугодие на 2019 г.
Съвсем накратко визитката на Държавната агенция.
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор е второстепенен разпоредител към Министерството на икономиката. От 468 човека е щата, разпределени в седем специализирани дирекции и две дирекции Обща администрация, като общата администрация, обръщам внимание на всички, е 48 човека, което е 10% от целия състав. Една сериозна оптимизация на структурата на Агенцията относно общата администрация. Знаете, че процентът, който може да имаме, е много по-висок, но с тази обща администрация в момента по това разпределение, което е направено, успяваме все още да обслужваме специализираните администрации и функциите, които са възложени на Агенцията.
Като Агенция работим по 10 закона – те са изредени в краткото резюме, и над 40 наредби, свързани с дейността на отделните специализирани администрации.
Отделни специализирани администрации.
Първата, с която ще Ви запозная, е „Инспекция за държавен технически надзор“. Тази Главна дирекция е най-голяма. След промените в Устройствения правилник, които направихме, поради това, че тази година ни възложиха нови функции, а те са свързани с надзора на басейните и на всички елементи, които се вграждат в тях, и затова че Министерството на туризма не се съобрази с нашето искане да предостави съответно финансиране и ресурс, ние трябваше да направим структурни промени. За изпълнението на тази функция заедно с другите функции, направихме нова функция в тази дирекция – „Инспекция за държавен технически надзор“, която е една от най-сложните и която е свързана с безопасната експлоатация на съоръжения с повишена опасност.
Няма да изреждам всички, но Вие сигурно от медиите сте запознати – това са асансьори, газопреносни съоръжения, парни котли, кранове, повдигателни съоръжения, газопроводи и петролопроводи, влекове и лифтове – може би изпускам някоя от дейността. Към цялата тази дейност прибавихме тази година, както Ви казах, след предложение на Министерството на туризма и басейните, въпреки че според Закона за технически изисквания на продуктите те не влизат към съоръжения с повишена опасност, все пак са свързани с безопасността и опазване на живота на нашите граждани. Една много тежка администрация.
Офисите на Агенцията в страната са 17. В цялата страна ние имаме разположени наши звена. Във всяка дирекция, разбира се, е различно. Като пример ще Ви кажа, че в Хасково основното ни звено е към Регионалния офис на Главна дирекция „Надзорни язовирни стени и съоръжения“ предвид на това, че само в област Хасково над 3 хиляди са язовирите. Общо язовирите са около 6844, само в Хасково са 3 хиляди. В този смисъл разпределението на регионалните офиси в страната са съобразени и със съответните звена, които трябва да наблюдават различните дейности.
Така че в първата дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ с най-голям състав е, казах, защото преструктурирахме и предоставихме възможност да има и такива щатни бройки, които да започнат да отговарят за басейните. Една нова дейност с нова наредба, която досега не е изпълнявана.
В тази дирекция можем да кажем, че нещата по изпълнението на нейните функции съответно са изписани в приложението, в табличката, която сме приложили според програмния Отчет, който ни се иска и в нея Вие може да видите: колко проверки се правят на съоръжения с повишена опасност през годината или в полугодието, колко административни актове за нарушения и съответно наказателни постановления са издадени. Мога да Ви докладвам и за това какви други режими ние управляваме като административни услуги.
Тук съответно са и всички тези фирми и оператори, които ние лицензираме за надзор на съоръженията с повишена опасност или тези фирми и икономически субекти, които всъщност извършват проверка на отделните съоръжения с повишена опасност. Едните са на разрешителен режим, другите са на лицензионен. Тази нашата дирекция отговаря пряко като наблюдаващ и лицензиран държавен орган за всички проверки над асансьорите, които са в обществения сектор: хотели, държавни учреждения и всякакви други. Тоест, освен че ние сме орган, който дава лицензионните разрешения и съответното разрешение за фирмите, правещи проверка на съоръжения с повишена опасност, наши служители изпълняват и функция като лицензиран орган за технически надзор над някои от тези съоръжения.
От тази дирекция се поддържа и регистър на всички съоръжения с повишена опасност, в който са регистрирани 345 хиляди съоръжения с повишена опасност от всички тези, които Ви изредих. От тях към момента са регистрирани 48 508 асансьора.
Започнах с главните дирекции, които съответстват на наименованието на Държавната агенция, а именно „Метрологичен и технически надзор“.
Втората дирекция, която съответства на наименованието, е „Метрологичен надзор“. Това е дирекцията, която отговаря и надзирава всички средства за измервания, които подлежат на метрологичен контрол и упълномощава съответно оператори и икономически субекти, които могат да извършват такъв. Това е дирекцията, която всъщност осигурява на гражданите спокойствие относно това, че те купуват продукти, стока – дали ще бъде петрол, бензин или дизелово гориво, дали ще бъде брашно, това е надзорният орган на държавата, който осигурява всички тези, които продават, да продават съответните количества, които са записани според съответните наредби или етикетирането.
Това е дирекцията, която изпълнява и немалко проверки по сигнали на гражданите. Вие добре знаете, че ние сме тази структура, която трябва да реагира по тези сигнали, свързани със средствата за измервания. Ако имате някакви въпроси, можем да се разпрострем.
Следващата дирекция, която съответства на наименованието, това е „Надзор на пазара“. И трите дирекции в своята компетентност извършват надзор на пазара, но тази, която съобщавам – третата Главна дирекция „Надзор на пазара“, основно работи по директиви от нов подход, които са транспонирани с наредбите в нашето законодателство. Мога да изредя: всички продукти, които също целят опазването на живота и здравето на нашето население – играчки, машини, нисковолтова директив, лично предпазно облекло и съоръжения, пиротехнически материали в цялата гама. Въобще това са – те са повече, но в момента работим с около 15 такива директиви. Съставът на тази дирекция всъщност проверява на пазара в крайния търговец, който предлага на нашия клиент тези продукти.
Сигурно сте виждали по медиите, често излизаме – дали ще бъде за проверки за играчки, дали ще бъдат проверки за лични предпазни средства – примерно очила, постоянно имаме такива запитвания, дали ще бъде за газови бутилки, които напоследък и през цялото лято имаше случаи за такива неприятни инциденти. Това е тази дирекция, която отговаря за всички продукти, свързани с тези директиви за нов подход и транспонирани в наредбите.
Преминавам към тези, които са ни възложени впоследствие, след като Държавната агенция е структурирана – „Контрол на качеството на течни горива“. Това е дирекцията, която всъщност проверява качеството на всички горива, които се предлагат на нашия пазар: бензини, дизелови горива, газьоли, подемни машини, за бита, всички горива. Тази наша дирекция също е с поделения в цялата страна отговаря и прави съответните проверки. Имаме стационарна изпитателна лаборатория и две мобилни лаборатории – в Плевен и в Бургас. Всъщност при взимане на пробите, което се осъществява от нашите инспектори, тези лаборатории проверяват и на база на резултати, които са установени – при бензините: октанови числа, различни други: сярно съдържание и други характеристики; при дизеловото гориво: подобни характеристики плюс едно изследване, което вече е законово регламентирано в Закона за възобновяемите източници, според който в дизеловото гориво и в бензина трябва да има биосъставка, която е в различен процент – 9% при дизеловото гориво, 6% при бензиновото. Там този показател показва съдържанието на биогориво. Това е тази наша дирекции.
Разбира се, немалко са и тук сигналите и жалбите от граждани. По тях извършваме моментални проверки, за да установим дали наистина в някои от тези точки и обекти, които са 3624 в страната и 50 бази – проверяваме също горивото и в петролните бази, дали наистина не са ощетени нашите граждани, като се предлага лошокачествено гориво.
Следващата дирекция е „Надзор на язовирни стени и съоръжения“. Тази функция ни беше възложена преди три години и е неспецифична за нашата Агенция. Беше доста сложна за изпълнение предвид на това, че нямаме компетенция, нямахме състав. Трябваше да наберем такъв компетентен състав, който да започне работа. Нямаше, уважаеми господа депутати, никаква информация и нищо близо 20 – 30 години не беше правена по язовирите в страната. Сега не говоря за предишния период.
Искам да Ви кажа, че вследствие на всички тези мерки, които бяха приложени, се окомплектова компетентен състав, разпредели се по отделните офиси. Извършените проверки, които бяхме задължени съвместно с областните управители, искам да кажа пред всички Вас, че ние отлично работим с областните управители, защото те имат задължения към комисия към тях, които също извършват два пъти в годината такива проверки на язовирите, ние успяхме наистина да направим така, че да предизвикаме собствениците – 94% са общините, да предвидят мерки, да набележат мерки и да направят всичко възможно да оправят допуснатите нарушения в язовирните съоръжения и язовирните стени.
Естествено, всички тези дирекции, които изредих, с които Ви запознах, основната тяхна дейност е административно-наказателна дейност. Същото е и при тази главна дирекция за язовирите. Наложи се да имаме много актове, съответно наказателни постановления. Много от кметовете ни се разсърдиха, но впоследствие след като започнахме да променяме цялата картина със състоянието на язовирите, видяха, че всичко това беше направено за добро.
Вследствие на наша инициатива миналата година, беше променен Законът за водите и дадена възможност на собствениците – общините, да прехвърлят тези язовири, които те решат, които те предлагат, на Държавно предприятие за управление и стопанисване на язовирите. Мога да се похваля, че това беше изключително наша инициатива, която ние предприехме след като създадохме един Консултативен съвет към Агенцията да работи по проблемите с язовирите и язовирните съоръжения. Там влязоха най-добрите специалисти в страната и всички тези, които имат отношение, а това са: МРРБ, „Напоителни системи“, „Земинвест“ и други. Направихме това предложение, приехме този закон и вече Държавното предприятие съществува. Остава един процес да се направи.
Вие знаете, че се направи още една промяна в Закона за водите, според която областните управители имат функцията вече да изпълнят – една технология за прехвърляне на язовирите, което ще даде възможност и вече дава възможност държавата да предприеме мерки за ремонтиране на всички тези язовири, които подлежат, имат нужда от такъв ремонт и съответно ние да се успокоим и населението да успокоим повече да не се повтарят трагични инциденти, които Вие много добре знаете, от миналото.
Следващата дирекция, която ни е възложена и която вече набира своя състав, която ни се възложи тази година, също неспецифична за нас, това е „Контрол на качеството на твърди горива за бита, въглища и брикети“. Една доста неспецифична. Искам да изкажа пред Вас моето отношение. От миналата година се започна кампания по създаването на тази дирекция. Аз и моите колеги бяхме против предвид на това, че наистина станахме с много функции и то много разнообразни. Просто палитрата на това, за което ние отговаряме, става много отворена. Въпреки всичко ни се възложи тази функция.
Участвахме в разработката и промяната в Закона за чистотата на атмосферния въздух, в наредбата и вече може да се каже, че имаме първите назначени колеги, които ще трябва да работят. Известни промени се налагат в наредбата, след което нотификации и ще започнем да работим за контрол, надзор на продаваните въглища на пазара и брикети, като те ще трябва да бъдат със съответните параметри, за да защитим и да създадем чистотата на атмосферния въздух такава, каквато трябва да пази гражданите.
Последната дирекция е „Разрешения за оценяване на несъответствието“. Една дирекция, която е малка, занимава се с нотификацията на съответните тела, които отговарят за оценяване на съответствието.
В резюмето сме изтъкнали и проблемите, които имаме в Агенцията. Единият вече го засегнах – това е, че наистина функциите стават много на Агенцията. Не че не се справяме, вече имаме самочувствието, че каквото и да ни дадат, ще успеем да го направим, така и става. Всъщност след като се справихме с язовирите и с другите функции, изтъквайки това, че ние можем да го правим, така ни дадоха и въглищата и брикетите, така ни дадоха и басейните. Сега очакваме – в Министерството на икономиката вече са подготвили, че ще ни дадат и други такива функции. Да, успяваме да се оправим, но все пак е тежка администрация.
Другият проблем, който искам да изтъкна пред Вас, е това, че както всички държавни администрации – мисля, че колегите от БИМ също ще го кажат, това е ниското заплащане на държавната администрация. Колеги, господа депутати, извинявайте, не един път сме го поставяли този въпрос, ще Ви кажа само един пример във връзка с надзора на асансьори: има шест асансьорни асоциации и постоянно една от тях нещо недоволства, сменят се. Идва при мен един от шефовете на тези асансьорни асоциации, казва: „Твоите хора, инспекторите, не разбират“. Аз му казвам: „Добре. Ти имаш подготвени хора, монтажисти и всякакви други, дай ми двама от твоите колеги. Аз ще ги назнача веднага“. Той беше изненадан. Казва ми: „И каква заплата ще им дадеш?“ „Хиляда – 1100 лв.“ Той каза: „Как така, бе. Аз им давам не по-малко от 2 хиляди. Как ще стане?!“
Разбирате ли къде е проблемът? Ние сме надзорен орган, тоест нашите компетентни инспектори трябва да са много по-добри от всички тези, които работят, а ние не можем да имаме такива кадри. Това е един голям проблем. Освен това, свързан пак със заплащането на всички тези инспектори и на целия състав, е свързан с това, че корупционният риск нараства. Наистина един голям проблем!
Вторият значим проблем е, че ние наистина сме една широко разгърната структура – държавна администрация, която като второстепенен разпоредител – ние не можем да имаме, защото само са първостепенните разпоредители, някои функции, които много са нужни за нас. Една от функциите е инспекторски състав. Спрямо някои министерства четири пъти сме по-големи от техния състав, но те имат инспекторски състав, ние нямаме. Имат щатове за пиар, ние нямаме. Всеки ден, уважаеми депутати, ние сме в медиите – дали ще бъде за лошо или за добро, ние сме в медиите. Ние нямаме щат за пиар, нямаме инспекторски състав, който аз и моите колеги да мога да управлявам и да контролираме процесите, които се случват в тези 17 офиса. Това е една от болките – лично моя като председател, защото наистина, когато са ти възложени такива отговорни функции и много разностранни, ти трябва да имаш някакъв състав, трябва да имаш възможности да контролираш всичките процеси, а това е трудно.
С другите проблеми, които са изредени в краткото резюме, може да се запознаете от него. Готов съм да отговоря заедно с главния секретар на всеки един от Вашите въпроси.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Другият ни гост – от Института, заповядайте.
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): Добър ден, господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Временно изпълняващ съм длъжността „председател“ на Български институт по метрология.
И ние сме изпратили доста широк материал, за което се извинявам, но просто функциите и дейността ни е такава, че не може да е много кратка, след което го обобщихме накратко в таблица, за да добиете представа за нашите функции през отчетния период 2018 – 2019 г.
Накратко и аз искам да Ви запозная с дейността на Института.
Български институт по метрология е създаден през 2005 г. със Закон за изменение и допълнение на Закона за измерванията. Ние сме второстепенен разпоредител към Министерството на икономиката.
Основните функции на БИМ се осъществяват в две специализирани главни дирекции и една дирекция „Обща администрация“.
Първата е, Главна дирекция „Национален център по метрология“. Щатната численост на тази дирекция е 62-ма служители, които се занимават основно, първо, със създаване, съхраняване и усъвършенстване на всички национални еталони в изпълнение на дългосрочната програма за поддържане и регистриране на утвърдени национални еталони.
Второ, организират и участват в международни сравнения за установяване степента на еквивалентност на националните еталони.
Трето, осигуряване на проследимост на националните еталони по международните еталони и еталони с държави – членки на Конвенцията за метъра или чрез калибриране на еталони в Международното бюро за мерки и теглилки.
Четвърто, разпространяване на единиците на националните еталони чрез калибриране.
Пето, извършва и организира сертификация и калибриране на референтни материали, издава указания и изгражда национална система за сертицифирани референтни материали.
Шесто, извършва калибриране на средства за измерване в различни области – акустика, вибрация, честота, дължина, равнинен ъгъл, електроенергийни и електромагнитни измервания.
В съответствие със Закона за измерванията, който е основният ни документ, втората Главна дирекция е „Мерки и измервателни уреди“. Нейната численост е 185 служители.
Първата й дейност е контрол на средствата за измерване, което се осъществява от одобряване на типа на средствата за измерване; първоначалните проверки на всички средства за измервания и последваща проверка.
Уважаеми дами и господа, това, което искам съвсем дебело да подчертая, е, че Български институт по метрология е контролен орган. Какво контролираме? Ние контролираме в измерванията – примерно да взема най-разпространеното, горивата, защото всички пътуваме. Ние контролираме количеството гориво, което Вие зареждате в резервоарите си. Всяко едно средство за измерване минава през контрол на БИМ, след което ние поставяме нашия знак, че е проверен обектът и че отговаря на съответните норми.
Но, другото, което трябва да кажа, е, че за да изпълним ние нашите контролни функции, собственикът на средствата за това измерване, носи отговорност. Той трябва да подаде заявление при нас и да иска да го проверим. Ако той не го извърши, колегите от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор като надзорен орган може да му съставят на него съответните наказателни актове и разпореждания.
С какво се занимава основно втората ГД „Мерки и измервателни уреди“? Извършва преглед на документите, изследване чрез изпитване на средства за измерване и използваният в тях софтуер; оценяване на съответствието; подготвя предложения за одобряване на типа на средствата за измервания; води публичен регистър на одобрените за използване типове; извършва първоначални и последващи проверки на средствата за измерване; извършва експертиза на средствата за измерване, които подлежат на контрол; извършва калибриране на …
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Това го имаме. На страница втора този текст го имаме.
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): Ами, това е основно, колеги. Другото е сухата документация, която сме Ви я изпратили и мисля да не я чета. Предполагам, че сте запознати. Ако имате въпроси, мисля, че е така, както и колегата господин Горновски подчерта, искам и аз, ако е удобно, да Ви кажа пък нашите проблеми, които в голям процент съвпадат с колегите.
Първо, до настоящия момент от държавата ние не сме получили повече от 5% за ново оборудване. Всичките средства, които получаваме към момента, това са по европейски програми и обновяваме еталоните и поддържането. Всичко е само така.
Вторият голям проблем, това са възнагражденията, разбира се. Трябва да Ви кажа, че средната работна заплата в БИМ е 829 лв. Има не един провален конкурс, има регионални отдели като Бургас, Варна и най-вече Пловдив. Първоначално, когато аз постъпих на работа 2015 г., заплатата беше 550 лв., никой не идваше. В момента младшите експерти ги назначаваме на тавана, който може да бъде даден, това е 850 лв. и пак нямаме желаещи. Проблемът с възнагражденията е голям.
Не може да пратим, както каза колегата, експерти да проверяват и да контролират бензиностанциите и той да е, да кажем, на 600 лв., които са специалисти, а не експерти, а в същия момент тези, които са в обслужващите сервизни фирми, получават по 2500 лв. и им се смеят. Но явно това не е проблем само при нас.
Друг един такъв малко по-технически проблем е, че ние към момента всяка година от бюджета на БИМ, който е заложен, първото нещо, което ни отрязват, това е калибриране на еталоните. Това е основната функция на Националния център.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колко е бюджета на БИМ годишно?
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): 4 млн. 785 хил. лв. От тях – калибрирането е периодично, то е на определен период, минимумът, който ни трябват на година, е между 300 и 400 хиляди в зависимост от това кой период е настъпил.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Това, което сте го дали като 5 милиона, приходи ли е?
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): Да.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Тоест, Вие печелите, грубо казано, събирате 5 милиона 600 хиляди, а разходната Ви част е 4 милиона и нещо.
Това изслушване го правим по решение на колегите народни представители. За мен тази агенция е най-интересната, честно да Ви кажа. Толкова години вече съм в управлението, но такова чудо – на едно място да събереш язовири, води, асансьори, теглилки, горива. И най-интересното е, че всички ние се възмущаваме като се съберем, но всичко това е минало оттук, през тази зала, и всичко това ние сме гласували. Така беше и с горивата – последното, което направихме, бяха големи спорове – помните, защо това трябва да е в тази агенция, а няма да бъде в другото министерство? Гледам водните басейни, пързалки и всякакви други технически съоръжения, пак е при Вас, а не в туризма. Гответе се за шума, доколкото разбирам!
Колеги, имате думата.
Аз имам един въпрос: днес като коментирахме с един друг колега, шеф на една друга Комисия, аз го поканих, но той каза, че не може да дойде, но питай: вярно ли е, че готвят аусорсинг на дейности, най-вече аусорсинг на лабораторните проби за качеството на горивата? И като се чуе аусорсинг, всички настръхват.
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Не сме чували такова нещо.
Ние имаме стационарна лаборатория и две мобилни лаборатории, така че покриваме всички тези изпитвания, които ние взимаме като проби. Използваме подобни външни лаборатории само при арбитраж. Така че няма основание за такъв аусорсинг. Не знам, не съм чувал.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Въобще някакъв аусорсинг в цялата Ви контролна дейност, имате ли – прехвърляне към други частни фирми?
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Да, имаме. Ние сме тези, които упълномощаваме лица, извършващи съответно проверки в метрологичния надзор и другите дирекции. Има такива фирми, които извършват такъв надзор, но специално за качеството на течни горива не съм чувал.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, господин Бойчев.
ДИМИТЪР БОЙЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
Моят въпрос е, защото не разбрах: аквапарковете бяха в едно такова висящо положение, дали минаха към Агенцията?
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Все още не.
ДИМИТЪР БОЙЧЕВ: Все още не. Защото дебатът беше, за съжаление, с неприятен инцидент, но стана дебат, че всеки бягаше от отговорност.
Искам да Ви попитам: разбирам, че имате една стационарна лаборатория за проверка на горива и две мобилни. Къде са разположени мобилните и на какъв принцип правите проверките?
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Мобилните лаборатории са в Северна България – в Плевен е едната, а другата е в Бургас. При извършване на проверки, които са планови, и съвместни с Координационния център, тоест с ГДБОП и „Митници“, участват мобилните лаборатории за вземане на проби и за проверки. Когато има някакви съмнения, те са в стационарната лаборатория, защото все пак в нея са други методите. Те се повтарят. Сега имахме последен случай, където има някакво разминаване и ние контролираме целия процес.
ДИМИТЪР БОЙЧЕВ: И още един въпрос имам: ясно е, че става въпрос за делегиране на много правомощия, съответно ниски заплати и липса на бюджет. Предполагам, че Вие при наличие на нарушение пишете и някакви постановления, санкции. Те в бюджета ли влизат?
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Всички приходи влизат в бюджета. Имаме план за приходите. Разбира се, едната съставна част на приходите е от такси, а другата е от глоби. Тоест всичко това влиза в приходите на бюджета.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: А процент получавате ли – някакво ДМС или от таксите, или от глобите?
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Бихме искали, но не.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Другите структури получават ли – „Митниците“ и НАП?
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Не.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте.
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): Ако може една реплика и ние да кажем.
С господин Горновски работим доста по този въпрос, и преди сме работили, ние искаме част от приходите, които са ни печалба – над плана, който е, да ни бъдат връщани за закупуване на нови еталони, за подмяна на съществуващата база. И това не ни разрешиха. Защото бюджетите и на двете организации са разходоориентирани. Приходите ни трябва да са като разходите. Ние имаме преизпълнение от това, че натоварваме персонала повече с други функции и оттам се получава така, че имаме винаги преизпълнение на плана, но не получаваме. Ние искаме от преизпълнението определена част да ни дойде за оборудване.
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Не само това, уважаеми господа депутати. Ние си даваме сметка, че много често наказателните постановления падат. Значи, има субективен фактор – компетентност. Защото юристите ни са на ниски заплати и ние не можем да ги поддържаме. Но има и друг фактор, който ние сме го установили – нямаме мотивировка в състава. Тоест, ако наистина се случи това, което Вие предложихте и намекнахте, част от процента, който ние взимаме от наказателни постановления, тоест от глоби да остава и да се използва за стимулиране, ще променим цялата картина. Имайте предвид, че санкциите и глобите, които са например в контрола на течни горива, са до 50 хил. лв. Петдесет хиляди лева! Дайте си сметка, че един служител с 900 лв. може да наложи 50 хил. лв. на някой от обектите, продаващи гориво. Тези 50 хил. лв. ще влязат в бюджета. Ето тук е моментът, това е моментът. Ние сме го предлагали, но за съжаление…
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Господин Бойчев.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Благодаря.
Слушайки ги, господин Председател, може би да упълномощим Вас ли, като председател на Комисията, в разговорите, които имате с министъра на икономиката, като ресорен на Вас с оглед на бюджетната процедура, която следва, най-малкото да…
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: „Господин Председател“ имате предвид мен, а не него?
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Да, Вас.
Според мен в бюджетната процедура Вие все пак може да изразите едно становище на база на това изслушване, че няма как такъв тип органи, които са натоварени с толкова важни функции – и като материален състав, и активи, и като мотивация на персонала, да бъдат на тези нива. То е ясно там какво се отговаря по принцип, но ми се струва, че някакъв знак може да се даде, още повече че в приходната част на бюджета, тук като гледам, не говорим за някакви драстични суми.
И тъй като Вие започнахте със слухове, които вървят, да попитам и аз: някакъв проблем с определени европейски акредитации имаме ли към момента на някой от двата Ваши органа?
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): При нас няма.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Защото вървят и такива коментари.
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Ние имаме акредитация по 17025 на лабораториите. Други такива нямаме. Не, няма проблем.
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): При нас имаше, уважаеми господин Бойчев, и то беше вътрешна, а не европейска акредитация с Лабораторията за електромангнитна съвметимост поради смяна на състава, но в момента всичко е наред. За една седмица беше отрегулирано, но с европейските нямаме проблем с акредитациите.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте.
ДИМИТЪР АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря, господин Председател.
Питането на колегата Бойчев и моето съответно, е за принципа – той към мен отправи въпроса и аз към Вас, по който избирате обектите? То е ясно как отивате на съвместна проверка. Примерно защо избирате днес бензиностанцията на Петрол, а утре на Шел?
А относно мотивацията, за която говорите. Хубаво е мотивацията, ама всеки медал си има две страни. Да не би прекалената мотивация да доведе до обратния ефект от цялата работа? Не знам дали разбирате какво искам да кажа?
Благодаря.
ПАУН ИЛЧЕВ (и.д. председател на Български институт по метрология): БИМ може да отговори само за мотивацията, защото ние не избираме обекти. При нас обектът е по заявление на собственика на средствата за измерване. Той като ни предостави заявление, ние го проверяваме.
Аз искам да кажа по отношение на мотивацията. Колегата Горновски каза много добре: не може да направиш акт за 50 хиляди и да взимаш 900 лв. заплата! При нас е същата история. Ние имаме наши експерти или специалисти, които отиват, между 600 и 900 лв. заплата, може да затвори един обект примерно на големите вериги, който днес има по 100 – 200 хиляди оборот. Кой ще му разреши? Няма как да го мотивират. Затова трябва все пак да има и мотивация от това. Говорим за част от средствата.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Тук ни подсетихте за корупционната практика при Вас. Скоро не сме чули нищо. Храните миналата седмица изгоряха. Имате ли случаи в последно време при Вас?
ПЕТЪР ГОРНОВСКИ (председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор): Не, нямаме. Нямаме такива случаи. Изпълняваме си съответно всички заложени по план всички корупционни практики и антикорупционни, така че нямаме.
Относно проверките. Проверките специално за бензините ли, за горивата ли питате? (Реплика: Да.) За горивата имаме два отдела инспекторски. Всеки отдел си предава съответните планови проверки за месеца и те се гледат в ръководството, ако трябва се коригират.
Искам да бъда съвсем откровен, аз лично като председател не намирам поле за по-добро планиране, защото и последната седмица ми докладва един от началниците, че малко се съсредоточават само в някои обекти, но това се разрешава и по пътя на междуведомствения контрол, който осъществяваме, както казах, с ГДБОП и с „Митници“-те. Почти през седмица ние правим съвместни проверки и тези планови проверки се правят от двете ръководства. Тоест, насочването на проверките се прави в тези региони, които ние изберем. Там няма намеса на съответните инспектори или служители и се прави в последния ден. Мисля, че това е регулирано.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, други въпроси?
Ако няма, да благодарим.
Ще попитам като практика как е? Досега не сме имали такъв случай дали не можем в резултат на това изслушване да подготвим едно писмо до двамата министри, че нашето становище е, че трябва да се направи първо, второ, трето и четвърто при формирането на новия бюджет. Доколко това ще стане, не съм оптимист, но трябва да вярваме и да пробваме.
Много благодаря на гостите и приятна работа!
По втора точка: РАЗНИ.
Другата сряда ще гледаме за първо четене Закона за туризма. Ще Ви помоля да сте тук, защото е последната работна сряда преди изборите. Раздаден Ви е отдавна, стои вече от доста време при нас. Изпратили сме още преди две седмици писма до неправителствените организации, които са в бранша – мисля, че са десетина. Като се приеме Законът, ще помоля да гласуваме и по-дълъг срок за предложения между първо и второ четене. Знам, че са предизборни времената, но да сме в пълен състав, доколкото е възможно.
Много Ви благодаря.
Закривам заседанието.
(Закрито в 14.49 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
Петър Кънев
Стенограф:
Янка Иванова