Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 902-01-63, внесен от Министерския съвет на 29 ноември 2019 г. -- първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Доклад за изпълнението на Закона за експортния контрол над продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2018 г. от Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет, № 902-00-29, внесен от Министерския съвет на 5 септември 2019 г.
3. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ



П Р О Т О К О Л
№ 73


На 18 декември 2019 г., (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 902-01-63, внесен от Министерския съвет на 29 ноември 2019 г. -- първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Доклад за изпълнението на Закона за експортния контрол над продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2018 г. от Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет, № 902-00-29, внесен от Министерския съвет на 5 септември 2019 г.
3. Разни.

Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
Заседанието на комисията бе открито в 14.05 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на Комисията по икономическа политика и туризъм.

* * *

ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, откривам заседанието – имаме кворум.
Извинявам се за малкото закъснение, но знаете, че имахме удължено работно време на Парламента. А също така знаете, че по Правилник нямаме право на заседание, докато тече редовно пленарно заседание.
Отбелязваме последното заседание на нашата комисия за тази година. Най-вероятно ще се видим чак на 15 януари.
Дневният ред Ви е раздаден предварително:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 902-01-63, внесен от Министерския съвет на 29 ноември 2019 г. -- първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Доклад за изпълнението на Закона за експортния контрол над продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2018 г. от Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет, № 902-00-29, внесен от Министерския съвет на 5 септември 2019 г.
3. Разни.
Имате ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Моля, който е „за“ да гласува.
Гласували: „за“ – 11, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Дневният ред се приема.

Първа точка от дневния ред: Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 902-01-63, внесен от Министерския съвет на 29 ноември 2019 г. -- първо гласуване.
Гости на днешното заседание са:
от Министерството на правосъдието: Евгени Стоянов – заместник-министър на правосъдието, Лиляна Гюрова – държавен експерт в Дирекция „Международно правно сътрудничество по европейски въпроси” и Любомир Талев – директор на Дирекция „Съвет по законодателство”;
от Министерството на финансите: Христина Пендичева – държавен експерт в Дирекция „Регулация на финансовите пазари” и Елена Петрова – държавен експерт в Дирекция „Регулация на финансовите пазари”;
от Комисията за финансов надзор: Габриела Младенова – младши експерт в отдел „Надзор на инвестиционната дейност” и Младен Милев – началник отдел „Нормативна дейност и методология”;
от Централен депозитар АД: Васил Големански – изпълнителен директор и Добри Варадев – директор на Дирекция „Правомерност”;
от Асоциацията на индустриалния капитал в България: Иван Даскалов и Мария Георгиева.
По първа точка от дневния ред давам думата на вносителя.
Чели сме материала много внимателно, затова Ви моля много кратко експозе на това, което представяте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Ще бъда съвсем кратък.
Благодаря, Уважаеми господин Председател. Отново – Честит рожден ден!
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Представям на Вашето внимание за разглеждане законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа. Предлаганите изменения и допълнения в този закон имат за цел да въведат в законодателството изискванията на Директивата 2017/828 по отношение на насърчаването на дългосрочната ангажираност на акционерите и на мерки по прилагането на регламент за изпълнение 2020/1212 на Комисията за определяне минимални изисквания за прилагането на разпоредбите на Директива 2007.
С оглед постигане на пълно съответствие на националното законодателство промените са в следните направления: на първо място, идентифициране на акционерите в публични дружества, улесняване упражняването на правата им и защита на предаваната във връзка с упражняването на правата им информация.
Въвеждат се разпоредби за начин на изискване, предоставяне и съхранение на необходимата информация за даден акционер – всички лица, на които същата може да бъде предоставена, както и срокове за съхраняване на идентификационните данни на акционера. Въвеждат се изисквания за осигуряване на публичност на корпоративните събития на дружеството. Въвеждат се гаранции за потвърждаване и преброяване на гласовете, подадени по електронен път, както и изисквания за разходите за предоставяне на услуги.
На второ място, политиката за възнаграждение на членовете на ръководни органи в публични дружества. Със Законопроекта се предлага да се прецизират разпоредбите, свързани с правото на глас на акционера по отношение на възнагражденията на членовете на управителните и контролните органи на дружеството.
На трето място, сделки със свързани лица. За пълно хармонизиране се предлагат изменения за доразвиване на разпоредбите за сключване сделки на голяма стойност от публичните дружества и техни дъщерни компании.
На четвърто място, в уредбата се въвежда фигурата на упълномощения съветник, юридическо лице, което по занятие анализира, разкрита, регулирана и друга информация, свързана с публичните дружества. Целта е да се предостави съвет и препоръка във връзка с упражняването на правото на глас на инвеститорите. Изменение и допълнение в други нормативни актове с цел въвеждане на изискванията, свързани с изпълнението на политиката за ангажираност. Директивата изисква управителите на активи и институционалните инвеститори да приемат и публикуват политика за ангажираност и да оповестяват публично как са я изпълнили, или да предоставят обяснение защо са избрали да не приемат такава политика, както и включването й в инвестиционните им стратегии.
В тази връзка с Проекта на Закона за публично предлагане на ценни книжа се правят предложения за изменение и допълнение в Закона за пазарите на финансови инструменти, в Кодекса за застраховането, Кодекса за социално осигуряване и в Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране.
Със законопроекта се правят изменения и допълнения в Закона за Комисията за финансов надзор във връзка с въвеждането на фигурата на упълномощения съветник и в Закона за счетоводството във връзка с нововъведените разпоредби относно политиката за възнаграждения.
Законопроектът е разработен и съгласуван в рамките на междуведомствена работна група, в чийто състав бяха включени представители на Министерството на финансите, КФН, БНБ, Централен депозитар, Асоциация на индустриалния капитал, Асоциация на директорите за връзка с инвеститорите, Българска асоциация на лицензираните инвестиционни посредници, Българската асоциация на управляващите дружества.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата.
Законът е много специфичен. Законът е за транспониране на европейски директиви. Обикновено винаги в такива случаи вносителите използват случая в Преходни и допълнителни разпоредби да вкарат нещо, което да мине покрай Брюксел. Поне от информацията, която имаме от нашите колеги, няма засега такова нещо в Закона, но имате думата – на първо четене е.
Народните представители имат ли въпроси? Не.
Минаваме към гласуване.
Който е „за” точка първа от дневния ред да бъде приета във вида, в който е по вносител, моля да гласува.
Гласували: „за“ – 17, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа се приема.
Благодаря на всички, които участваха в дебатите по точка първа.

Точка втора от дневния ред: Представяне, обсъждане и гласуване на Доклад за изпълнението на Закона за експортния контрол над продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2018 г. от Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет, № 902-00-29, внесен от Министерския съвет на 5 септември 2019 г.
Моля, вносителите, заемете местата си. Добре дошли!
Гости по тази точка са:
от Министерския съвет: Аню Ангелов – съветник към политическия кабинет на министър-председателя и секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките;
от Министерството на икономиката: Десислава Дойчева – държавен експерт в Дирекция „Международно контролирана търговия и сигурност”;
от Българската стопанска камара: Борислав Георгиев – експерт.
Докладът ни е раздаден – той е пълен копи пейст с други цифри, разбира се, от предишни години.
Имате думата за много кратко експозе.
Моля, представете се за протокола.
БЕНКО ЛАМБЕВ (главен специалист в секретариата на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет): Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Законът за експортния контрол задължава Междуведомствения съвет да внася доклад за своята дейност по изпълнението на Закона в Министерския съвет, който Ви го препраща в Народното събрание.
Законът за експортен контрол задължава Междуведомствения съвет да издава пет вида документи по експортен контрол, лиценз за износ – внос и трансфер, лиценз за транспортиране, удостоверение за регистрация за трансфер, удостоверение за регистрация за брокерска дейност и сертификат за получател на продукти, свързани с отбраната.
През 2018 г. Междуведомственият съвет проведе осем заседания, като разгледа 94 заявления на фирми за издаване на документи. За отбелязване е, че има 23 нови фирми, които кандидатстват за първи път за дейност с продукти, свързани с отбраната, издадени са 27 петгодишни лиценза, един петгодишен за транспортиране, 26 удостоверения за регистрация на трансфер и 16 удостоверения за регистрация за брокерска дейност. Разгледани са и заявления за изменение на обстоятелства, при които са издадени тези документи, при които се издават изменения към притежаваните лицензи, издадени са 11 изменения за лицензи към лиценз износ – внос, 14 изменения за регистрация към трансфер и 2 изменения към удостоверение за регистрация за брокерска дейност.
Междуведомственият съвет през годината спря действията поради нарушен критерии за надеждност и впоследствие от неиздадените на фирма „Авала-В” ЕООД лиценз за износ – внос и удостоверение за регистрация за трансфер на продукти, свързани с отбраната. Прекрати по искане на притежателя едно удостоверение за един лиценз и удостоверение за регистрация за трансфер и възстанови действията на едно удостоверение за регистрация на трансфер на продукти, свързани с отбраната.
Междуведомственият съвет прие за сведение 20 уведомления за промяна на обстоятелствата, по които са издадени документи, които не изискват издаване на изменения, и отложи за представяне на допълнителни документи три заявления на фирмите.
За отбелязване е, че към 31 декември 2018 г. 266 фирми притежават 629 лицензи, удостоверения и сертификати. Тенденцията е към увеличаване броя на фирмите, които се занимават с такава дейност. В края на 2007 г. са били 121, в края на 2018 г. са били 266.
Друга част от дейността на Междуведомствения съвет по изпълнение на Закона това е осъществяването на текущ контрол преди, по време и след издаване на лицензи на фирмите.
Междуведомствена работна група, Междуведомствена комисия осъществява проверка през годината на 31 фирми и проверката установявана, че фирмите спазват изискванията на Закона за експортен контрол, водят необходимите регистри, подават своевременно информация за промяна на обстоятелствата, нямат налични задължения към НАП и съхраняват документация по сделките повече от 10 години.
В заключение се отбеляза, че нарастват заявителите за издаване на документи по Закона за експортен контрол, Междуведомственият съвет насочва усилията си към осъществяване на постоянен текущ контрол за изпълнение на изискванията на Закона след издаването на заявените документи. Увеличеният брой на заявления за промяна на обстоятелствата, при които са издадени тези документи, показва, че фирмите са дисциплинирани по изпълнение на техните законови задължения за уведомяване на Междуведомствения съвет за промяна на обстоятелства.
Приетите промени за събиране на информация относно съдимостта на физическите лица и информацията от НАП за наличие на публични задължения изключително много улеснява фирмите, като те не губят време за придобиване на тези документи от администрацията, а ние по служебен път ги придобиваме от НАП и Министерството на правосъдието.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви.
Господин Аню Ангелов вече е тук. Добре дошли!
АНЮ АНГЕЛОВ (съветник към политическия кабинет на министър-председателя и секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките): Благодаря. Извинявам се за закъснението.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Няма никакъв проблем.
Тъй като съвносители на дадения материал са двама министри – на отбраната и на икономиката, имам въпрос към Десислава Дойчева: имате ли да добавите нещо допълнително към това, което колегата каза?
ДЕСИСЛАВА ДОЙЧЕВА (държавен експерт в Дирекция „Международно контролирана търговия и сигурност”): Нямам.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Добре.
Уважаеми народни представители, имате думата.
Заповядайте.
ХРИСТО ПРОДАНОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Ние ще се въздържим от подкрепа на този доклад по няколко причини. Основните са следните:
Първо, той касае периода за дейността 2018 г. През нея ние не сме забравили за стачките и протестите, които се организираха от работниците на „ЕМКО”. Спомняме си за действията и мотивите, поради които Съветът отказваше – продукцията на „ЕМКО” беше натоварена на корабите в пристанище Бургас и се правеха спънки тази продукция, която имаше сключени договори, да бъде изнесена.
Така че това е първото – тенденциозното отношение към определени фирми през 2018 г.
Второто е чисто политически, свързано с това как държавата се грижи за развитието на държавните фирми в сектора. „КИНТЕКС” от много години е един от водещите оператори и представители на тази търговия по целия свят. В Доклада се вижда – за период от около 10 години двойно са нараснали фирмите, които получават лиценз за търговия с такъв вид продукция. Както казахте и Вие, има още 26 или 28 заявления за нови лицензи. И всичко това работи против интересите не „КИНТЕКС”, на държавното предприятия, респективно на държавата.
Поради тези причини основно ние ще се въздържим от подкрепа.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Други изказвания.
Господин Гечев, заповядайте.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря.
Не сме говорили с колегата Проданов, но аз ще продължа втората част на неговия въпрос.
Наистина прави впечатление – абе, вече стават 300 фирми, в това число „Кака Пенка и син”, има вътре фирми, едноличен търговец, ще ми продават оръжие от държавни фирми?! Какво става тук? Какво става в нашата държава?
Има ли данни Междуведомственият съвет, ако няма аз ще направя питане към министъра, много ми е любопитно като икономист каква е нормата на печалбата, на какви цени купуват от държавната фирма и на какви цени продават в Индия и в други страни? Защото почти съм сигурен какъв е отговорът. И защо е така също е неизвестно! Хората се обаждат, аз имам имейли от държавни фирми, вдигнали са ръце. Има случаи, в които част от ръководствата на фирмите се хващат с частни търговци и си поделят печалбата. Не сте ли го чули това?
Какви 300 фирми? Аз не казвам, че трябва да забраним лицензирането, защото е пазарна икономика, но това не е нормално. Триста фирми търгуват с три - четири държавни. Държавните фирми нямат ли отдел „Маркетинг”? „КИНТЕКС” не си ли върши работата? Преди продаваше за милиард и половина – преди 30 години, и нямаше никакъв проблем. Сега още 300 фирми ще продават?!
Не ме притеснява толкова, макар че е показателен броят на фирмите, но питам: правителството би трябвало да има информация, това е негова собственост – може ли да ми кажете имате ли анализ за инпакта? По какви цени се купува от държавните фирми и по какви се продава? Защото това се контролира отвсякъде – кой купува, при какви условия – договорите са при Вас. Имате ли готовност в момента да отговорите на този въпрос, или ще трябва време?
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, господин Ангелов.
АНЮ АНГЕЛОВ (съветник към политическия кабинет на министър-председателя и секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките): Първо, по въпроса поставен преди малко от народния представител господин Проданов. По отношение със случая „ЕМКО” се води съдебно производство, мисля, че е на втора инстанции. Не мога да дам информация за хода на това съдебно производство.
Що се касае до „КИНТЕКС” – всички държавни и частни фирми, между другото, кои държавни фирми имате предвид като остана само ВМЗ – Сопот, „КИНТЕКС” и „Авионамс”, която се занимава на практика с ремонтни дейности, а не с покупко – продажба.
По отношение на равнопоставеността при нас, в Междуведомствения съвет, щом дойдат документите и отговарят на изискванията на Закона за експортния контрол, и има пълно единодушие, в повечето случаи от всички членове на Съвета, то се взема решение за издаването на съответния лиценз. В какви взаимоотношения влизат държавни с частни фирми, при нас такава информация няма. Такава информация може да се намери евентуално в Междуведомствената комисия към министъра на икономиката, където са всички сделки, които се правят и от частни, и от държавни фирми, по отношение на експорта или импорта.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Други въпроси?
Колеги, имате думата.
ХРИСТО ПРОДАНОВ: Допълнение към това, което каза и професор Гечев. Трябва да знаете, че всеки който напусне „КИНТЕКС” или ВМЗ – Сопот, прави фирма за износ на оръжие. Ето това прави! (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, искам да обясня.
Имайте предвид, че има две комисии – Междуведомствената комисия за законността и лицензирането. Ако има въпроси по темата за цените, това е другата комисия на Министерството на икономиката и е логично да изискаме такава информация. Но да питаме господин Ангелов в момента на каква цена продават, няма как.
Заповядайте.
АНЮ АНГЕЛОВ (съветник към политическия кабинет на министър-председателя и секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките): Искам да отговоря и на този допълнителен въпрос – става дума за „КИНТЕКС”.
Трябва да знаете, че много от частните фирми използват мрежата от представителства на „КИНТЕКС” и с тях организират съответните продажби. Много са малко фирмите, които директно участват на пазара. Това са основни фирми производители на оръжие, които – между другото, за спомената фирма „ЕМКО” – 25% е комисионната, която „ЕМКО” плаща на „КИНТЕКС” за съответна сделка било с Индия, било с друга държава. Така че много зависи от активността на „КИНТЕКС”. В момента имаме нов изпълнителен директор на тази фирма, който е бившият секретар на Междуведомствената комисия към министъра на икономиката господин Иван Пенчев и аз силно се надявам дейността на тази фирма да се разшири значително.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, други въпроси?
Заповядайте, господин Симеонов.
ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По принцип въпросът за цените не би трябвало да се коментира – това са въпроси на частни договори. Частна фирма на какви цени продава е неуместен въпрос. Извинявайте, че Ви правя нещо като реплика.
Не мога да проумея съображенията Ви да се въздържите, при положение че става въпрос за доклад, в който се изнасят резултати, факти, цифри, а Вие имате някакви възражения по принцип. Това, което каза господин Ангелов, е така – в случая със скандалното спиране на боеприпасите за Индия в склада в Долно Езерово край Бургас, което тогава аз следях много внимателно, всъщност тази пратка беше организирана чрез „КИНТЕКС” – частната фирма през „КИНТЕКС”. „КИНТЕКС” държи на един, бих казал, огромен процент от пазарите и това е съвсем нормално естествено, а нов пазар в нови държави трудно се завоюва, това го знаете и Вие. Така че, ако не е въпрос на Ваше категорично партийно решение, аз мисля, че това е Доклад, в който има едни голи цифри – нормално е да бъде подкрепен.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Други колеги?
Ако няма, да минем към гласуване.
Колеги, който е съгласен да подкрепим Доклада за изпълнението на Закона за експортния контрол над продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2018 г. от Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет, № 902-00-29, внесен от Министерския съвет на 5 септември 2019 г., моля да гласува.
Гласували: „за“ – 10, „въздържали се“ – 7 и „против“ – няма.

Докладът за изпълнението на Закона за експортния контрол над продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2018 г. от Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет е приет.
Благодаря Ви за участието.

Колеги, преминаваме към трета точка: РАЗНИ.
Колеги, няма да имаме повече заседания за тази година. Благодаря Ви за участието.
Весели празници!
Закривам заседанието.

(Закрито в 14.30 часа)


ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:

Петър Кънев





Стенограф:
Маргарита Крачунова
Форма за търсене
Ключова дума