1. Представяне, обсъждане и гласуване на Закон за безопасно използване на ядрената енергия, № 702-01-43, внесен от Министерския съвет на 2 ноември 2017г.
2. Разни
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по енергетика
П Р О Т О К О Л
№ 10
На 16.11.2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по енергетика при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Закон за безопасно използване на ядрената енергия, № 702-01-43, внесен от Министерския съвет на 2 ноември 2017г.
2. Разни
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по енергетика, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,10 ч. и ръководено от господин Делян Добрев – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добър ден!
Имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по енергетика.
Предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Закон за безопасно използване на ядрената енергия, № 702-01-43, внесен от Министерския съвет на 2 ноември 2017 г.
2. Разни.
Присъстващи: от Министерството на енергетиката, госпожа Екатерина Костадинова – началник отдел „Сигурност на ядрената енергетика“, от Агенцията за ядрено регулиране господин Алексей Алексиев – заместник-председател, госпожа Юлия Димитрова – главен секретар, госпожа Даяна Досева – директор на Дирекция „Радиационна защита“, госпожа Пепа Стоянова – държавен инспектор.
Колеги, подлагам на гласуване така прочетения дневен ред.
Гласували 16 народни представители: за 16, против и въздържали се няма.
Дневният ред е единодушно приет.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА БЕЗОПАСНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА ЯДРЕНАТА ЕНЕРГИЯ.
Давам думата на Агенцията за ядрено регулиране. Молбата ми е в рамките на 5 до 10 минути, ако може съвсем накратко, да ни представите мотивите към Законопроекта. Заповядайте.
АЛЕКСЕЙ АЛЕКСИЕВ: Благодаря Ви.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Представям на Вашето внимание Проекта на закон за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия, с който се цели основно въвеждане изискванията на Директива 2013/59/Евратом на Съвета, която определя основните норми за безопасност за защита срещу опасностите произтичащи от излагането на йонизиращи лъчения. Това е цялото заглавие на Директивата и в същност тя кодифицира законодателството на Европейския съюз в областта на радиационната защита, въвеждайки съществените изисквания в тази област.
Съгласно чл. 106 на тази Директива всяка държава–членка е длъжна на транспонира тези изисквания до 6 февруари 2018 г. Директивата установява степенуване на тежестта на изискванията в регулираните контролни дейности при използване на ядрената енергия, като въвежда уведомителен регистрационен и лицензионен режим и регламентира изискванията и критериите за прилагането на тези режими. До сега легалното изискване е било да бъде прилаган само лицензионен режим, на общо основание за всяка една дейност в тази сфера. Степенуване значи: тежестта на изискванията поставени в нормативната рамка към лицето, което осъществява дейности в тази област да съответства на степента на риска от самата дейност, която естествено, трябва да бъде разрешена. С други думи, има нормативно уредба, с която да не се абсолютизират най-строгите изисквания, без да се отчита спецификата на всеки различен случай.
Съгласно Директивата всички дейности свързани с облъчването, подлежат на уведомление. В зависимост от степента на риска регулаторният контрол може да се ограничи само до прилагане на уведомителен режим, който включва и инспекции с подходяща честота.
Дейностите, за които трябва да се прилага лицензионен режим са изрично регламентирани в чл. 28 на Директивата. Съгласно чл. 27 на същата Директива, всяка държава–членка може по своя преценка да въведе в националното си законодателство регистрационни и лицензионни режими в случаите, в които те бъдат обосновани и приети и са извън обхвата на дейностите по чл. 28.
Понастоящем в действащото законодателство Законът за безопасно използване на ядрената енергия у нас определя единствено разрешителен режим, издаване на лицензи и разрешения, без да е предвиден регистрационен режим за определени дейности там, където това е разумно и може да бъде обосновано. Доколкото такива регулиращи режими се въвеждат само със закон, транспонирането на Директивата наложи да предложим настоящите промени в Закона за безопасно използване на ядрената енергия.
Въвеждането на тези нови режими, прилагайки степенуване на изискванията съобразно Директивата, ще доведе до облекчаване на административни процедури и тежести по отношение на лицата, които осъществяват дейности в приложното поле на Закона.
Съвсем накратко ще посоча само основните изисквания, които се въвеждат със Закона за изменение и допълнение на СБИЯЕ: изискване за освобождаване от регулиране – § 4 и § 18, а съответно за останалите случаи се въвеждат изисквания за уведомяваме, регистрация, издаване на лицензии и разрешения. Тези промени са в пълно съответствие с членове 24, 26, 27 и 28 на Европейската директива.
В тази връзка е предвиден и текст, с който да бъдат допълнени правомощията на председателя на Агенцията за ядрено регулиране за издаване, прекратяване и отнемане на удостоверение за регистрация по новия режим.
Определени са конкретните дейности, които подлежат на уведомяване или на регистрация. Това са: материали с повишено съдържание на естествени радионуклиди, управление на материали, произхождащи от обекти за добив и преработване на уранова руда, дейности, при които облъчването от радон на работни места не може да бъде пренебрегнато от гледна точка на радиационната защита, това също е ново, и регистрация за работа с източници, с цел техническо обслужване, монтаж, демонтаж, измервания, строителни и други дейности.
Въвеждайки този режим, се дава възможност на контролните органи в рамките на своите компетенции да извършат инспекции. Освен това, в случаите, съобразно чл. 54 и чл. 100 на Директивата, при случай на съществуващо облъчване и при случай на облъчване от радон на работни места, контролните органи ще имат възможност да предписват мерки за радиационна защита, в случаите, когато това е необходимо.
С изменение и допълнение в параграфи 8, 9, 10, 11 и 12 се предлага уредба на основните положения на регистрационния режим. Този ред ще бъде впоследствие детайлизиран допълнително в Наредбата по чл. 26 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия. Разширява се обхвата на дейности подлежащи на лицензионен режим в съответствие с императивните изисквания на чл. 28 на Директивата, включително за експлоатация на обекти за добив и преработка на уранова руда и за техническа ликвидация на обекти за добив и преработка на уранова руда.
В България понастоящем, както и в много други държави, разбира се, тези случаи са заварено положение. С предложението, което правим за внасяне на изменение в Закона, всъщност искаме да регламентираме извършването на тези дейности.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря Ви!
Мисля, че колегите получиха достатъчна информация.
Колеги, имате ли въпроси? Не виждам въпроси, всичко е ясно. Ако няма въпроси, предлагам единодушно ги подкрепим.
Който е за, моля, да гласува.
Гласували 16 народни представители: за 16, против и въздържали се няма.
Единодушно приехме на първо четене в Комисията по енергетика Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия.
Точка „Разни“.
Гостите, заповядайте, моля.
МАРИЯ АСИМИ: Благодаря Ви.
Уважаеми господин председател, уважаеми депутати, уважаеми гости! Обръщам се към Вас с молба да бъдем изслушани. Слушайки днес в 12.30 премиерът, каза нещо много умно – цитира Закона за приватизацията, цитира, че всичко, което е станало по време на приватизацията е законно, но не е морално и това е вярно.
Имайки предвид Закона за енергетиката, искам да цитирам и Вас, господин Добрев: преди три дни, четох в „Медиапул“, Вие казахте, че до един месец ще бъде направен новият Закон за енергетиката. Ако е така, е много добре?!
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Ако може да поясня, казах че новият закон може да бъде направен за един месец, но се надявам да бъде внесен в Народното събрание до края на март следващата година. Това бяха точните думи, защото в крайна сметка може да бъде направен, но зависи от организацията.
МАРИЯ АСИМИ: Господин Добрев, питането ми е целият Закон ще бъде преработен, заедно с Глава десета „Топлоснабдяване“, нали?
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Точно така, за мен трябва да има изцяло нов закон, защото при положение, че ще правим корекции в 50%, или 2/3 от стария закон, по-лесно ще бъде да направим нов.
МАРИЯ АСИМИ: Благодаря Ви!
Същото каза и министърката, значи държите на думата си от миналата година. Ако си спомняте, миналото лято ние работната група бяхме четири месеца в Министерството, КЕВР и ФДР-та, но до този момент резултат няма.
Аз имам едно питане към Вас: може ли да се прави закон, тогава, когато моралът е нещо друго – той отсъства от закона? Може ли да има закон, там където отсъства моралът? Тогава всичко е както и сега: казваме, че приватизацията е законна, но не е морална! Аз мисля, че трябва най-напред, когато правим този нов закон да участваме ние – другата страна, защото Вие сте тези, които предлагате, ние не трябва да Ви даваме съвети, но би трябвало да се чуе и другата страна, защото пропуските са много. (Шум в залата.) Тези недостатъци, които са в Закона, господин Желев, държа много да ме чуете, поне от уважение, знаете недостатъците са много, и притесняваме и Вас, и ние сме притеснени.
Монополистът прави това, което иска. Аз дори нося неща, които са грозни: трета изравнителна сметка на моята абонатна станция! Съседите ми не знаят, но Вие добре знаете, че познавам и Наредбата и Закона.
Третата, знаете ли от кога е? В Наредбата се пише до 30 септември, а те са го написали на 9 октомври и е дошла на 29 октомври. Как да се борим ние с монополиста, когато сме в правото си? Отделно, аз питам: за какво бяха сложени тези разпределители? За какво имаме водомери? Искам да цитирам: „Семейство три години не плаща вода!“ – отговорът от „Сименс & Елвеко България” беше: „Че те могат да не се къпят!“, казвам Ви го като пример. Безотговорни са ФДР-та, нарушенията са много, гражданите сме беззащитни. Казахме, ако си спомняте предишния път за енергийната ефективност – както и направихме, санирахме си блоковете, вложихме лични пари и в крайна сметка отново плащаме толкова, дори и повече. Аз например, не съм пускала два радиатора в трапезария и в спалня, но плащам сградна инсталация.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Разбрах.
МАРИЯ АСИМИ: Нещо последно, което искам да Ви кажа: благодаря на господин Николов! На срещата, която беше с Комисията за наблюдение над КЕВР, той промени дневния ред, с което показа, че ние не сме натрапниците, а сме работодателите. Той каза: „Давам думата на гражданите.“ Дали сме доволни или не, чест му прави, че направи това. Възхитена съм от поведението му, моля да отбележите и да му обърнете внимание.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Да, той ще се зарадва много. Ще му кажа.
Законопроектът ще бъде изготвен в Министерството на енергетиката, знаете че там е експертният потенциал. Ние тук с колегите, колкото и големи специалисти да сме, нямаме толкова време за да направим нов закон. Експертите в Министерството на енергетиката ще го подготвят – там има Консултативен съвет, ще има и обществено обсъждане. Сигурен съм, че ще имате възможност да участвате във всички фази и да си дадете предложението още на етап подготовка и преди да бъде одобрен Законопроектът от Министерския съвет, защото знаете, между първо и второ четене, промените са по-трудни.
Заповядайте, господин Винаров.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Благодаря, господин Председател!
Уважаеми депутати, уважаеми колеги, аз имам два въпроса. Единият е, ние сме внесли фактически в трето Народно събрание, по предложение на тогавашния председател Рамадан Аталай се създаде работна група от техническия университет за установяване чрез измерване на сградната инсталация за всяко жилище по отделно и сградната инсталация на всеки блок по отделно, което трябва да го извършва по начин, който е определен там. Решението на Столична община задължително да бъде поставен втори топломер на онези, сградни инсталации с хоризонтално разпределение, които са си купили и са си платили топломерите, а топлофикациите, примерно Софийската и други в страната, с изключение на Пловдивската, която са поставили втори топломер за измерване на горещата вода. Този въпрос след това, поради две прекратявания продължителността мандата на Народното събрание, се проточиха и сега са при Вас. Кога ще дадете ход на това, понеже това е от изключително голямо значение за гражданите?
Втората част, вторият текст е по отношение на точното измерване, първото е по топлоенергията, вторият въпрос е по точното измерване и отчитане на електрическата енергия. И в двете работни групи са участвали професори, от ниво определено от парламента – проф. Илия Ценев е сертифициран метролог на европейската комисия. Самите електроснабдителни дружества се оплакват, че им се краде от 15 до 20 млн. от това, че се преработва софтуерът. Българският Институт по Метрология и Държавна агенция за метрологичен и технически надзор са към Министерството на икономиката и тогавашния министър Божидар Лукарски уволни директора и сега там е шеф, човек завършил Библиотекарския институт, но това са детайли. Няма никакво движение по тези два въпроса.
Третият въпрос в този Проектозакон, е въпросът, че системно, поради една невероятна дискриминация в България, всички жалби, които въпреки всяко решение на КЕВР пише, че имат 14–дневен срок да се обжалват, се отменят с едно определение на господа съдиите и прокурорите: поради липса на правен интерес. Как може 500 млн. европейци да имат правен интерес, да имат правото да се жалват в Страсбург, а ние тук 6–7 млн., колкото останахме българи, нямаме право да се жалваме срещу решенията на КЕВР.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Това са трите въпроса. По вторият въпрос само две-три минути ще отделя. Ние направихме едно предложение, но сега отново го правя, като имате предвид, че зад това стоят редица неправителствени организации, в това число ДНЕС, нашата „Граждански контрол“, „Федерацията на потребителите“ и други, с които искаме Вие да направите промяна в тази нескопосана и невярно отчитаща КЕВР. Например, увеличението на природния газ на 1 април, в самите документи е показано, че „Газпром експорт“ иска 13%, тя го увеличи 29,7% и излъга, че всъщност е 36%. На господин Николов му показах, че е 36%, даде документа на господин Иван Иванов, но той премълча и не можа да отговори. Това са фалшификации.
Следващата е за водата. Позорът на този състав, на този екип, който Вие избрахте в Народното събрание и е толкова неудачно скалъпен, защото две от неговите заместнички – Светла Тодорова има висящо досъдебно производство, тя е провалила се преди него, другата Евгения Харитонова също се е провалила в дейността си, а Вие ги сложихте в неговия екип, като негови помощници. Евгения Харитонова, сигурно Ви е неудобно да вземете мерки защото като Ваш заместник министър на 15 ноември 2012 г., е дала обяснение, че Вие сте скрили намалението на цената, когато благодарение на Вас, стана един път на 31 март, когато бяхте в Москва – 11%, и 22% – когато тук идва Путин и му подариха кучето. Тя беше Вас заместник и всички тези хора са написани в досъдебното производство, което се води от прокуратурата: защо станаха тези вълнение, кой е виновен и какво струва на държавата да има нови парламентарни избори и ново правителство? Половината от екипа, който сега е в КЕВР дава такива показания. Мисля, че трябва вземете мерки, защото най-силната мярка, последната, която ще Ви кажа, е че има три протеста на Върховната административна прокуратура срещу техни решения. Това е показателно! В съществуването на КВЕР и КЕВР не е имало нито един такъв случай.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре, темите бяха най-общо две и предложенията.
Първите три въпроса касаят новия Закон за енергетиката, така че участвайте във всички обществени обсъждания и в Консултативния съвет към министъра на енергетиката, защото когато влезе тук, през март месец, пак ще е късно за сериозни промени, а Вашите предложения са сериозни. В този период до края на месец март трябва да бъдат предложени и защитени в Министерството на енергетиката.
По темата за регулатора, според мен той доказа, че е независим, това сме казвали неведнъж. Претенции към неговия състав са в известна степен навременни, защото знаете, че почти половината или четирима от комисарите трябва да бъдат сменени, ще бъдат сменени в първите няколко месеца на следващата година. Това е и за колегите от енергийната комисия. В някой от следващите събрания ще предложим правила, по които Народното събрание, тъй като по гласувания от нас Закон има жребий затова кои членове да бъдат сменени, как да изтеглим жребия и как да проведем процедурата по избора, която трябва да се случи до края на февруари следващата година.
Заповядайте.
ЦВЕТАНКА ИЛИЕВА: В този ред на мисли, които казахте господин Добрев, искам да Ви дам едно предложение да го обмислите, сега му е моментът. Когато правите избора за нов състав на КЕВР дали да не сложите един комисар, който да отговаря само за потребителите и за жалбите на потребителите. Такава практика има в Комисията за финансов надзор, може да проверите какъв е ефектът и да обмислите това предложение.
Специално искам да благодаря на господин Валентин Николов за заседанието миналия път, че ни даде думата и имахме възможност да обсъдим с комисарите от КЕВР да обсъдим някои въпроси, но времето не беше достатъчно и искам да направя второ предложение: ако може Комисия за наблюдение дейността на КЕВР да направи едно заседание, на което да обсъдим проблемите свързани с образуването на цената на топлинната енергия и цената на водата. Имаме някои забележки за недостатъци, които КЕВР приема и които не са добре уточнени. Отделно в Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги има пропуск в частта за определяне на социалната поносимост на цената на водата в рамките на петгодишния период – не за първата, а за следващите четири години. Мисля, че там е мястото, където можем да обсъдим тези неща, това е моето предложение към Вас.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре, ще предам на господин Николов, разбрах идеята за комисар, който да работи с потребителите. Затова, обаче, ще трябва промяна в Закона. Разговарял съм с господин Иванов и мисля, че в състава на Комисията той предвиждаше такава фигура. Няма такава фигура така ли? Добре, ще търсим начин да има.
МАРИЯ АСИМИ: Господин Добрев, искам да Ви благодаря наистина за проявеното добро отношение вече към нас гражданите. Наистина се чувстваме удовлетворени! Така трябва да бъде! Това е диалогът, защото Вие сте далече от проблемите ни. Възхитена съм днес от поведението Ви.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Винаги е било добро отношението ми към Вас гражданите. Благодаря Ви.
МАРИЯ АСИМИ: Благодаря за вниманието!
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря Ви и аз!
АНГЕЛАКИ ГОЦЕВ: Добър ден! Енергиен експерт съм. Работил съм 33 години в сферата на ядрената енергетика – бях в Агенцията за ядрено регулиране.
Въпросът ми е ще се възстанови ли гражданският контрол в енергетиката? В Министерството на енергетиката имаше Обществен съвет, който се закри. Аз бях член на този Обществен съвет. Бях също член и на Консултативния съвет, който контролираше Комисията за енергийно и водно регулиране. Нито Консултативният съвет в момента работи, нито Общественият съвет в Министерството. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И аз Ви благодаря. На следващо изслушване на министър Петкова, от името на народните представители, ще насърчим тя да възстанови работата на Консултативния съвет и да има по-добър диалог с гражданските организации. Благодаря Ви за всички предложения.
Господин Николов, тук за протокола, получихте благодарности от всички присъстващи граждански организации за Вашето добро отношение, промяна в дневния ред. Дали сте първо думата на гражданските организации и едва след това сте гледали работата в комисията, която председателствате.
Аз след като разбрах за този добър опит, се опитвам да го следвам.
Други предложения?
МАРИЯ АСИМИ: Господин Добрев, ще бъде ли като в „Господари на ефира“ – обещано за Закона? Слагате ли щемпел „обещано“?
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Ако зависеше от мен веднага слагам щемпела.
МАРИЯ АСИМИ: Благодаря Ви, чакаме Вашето рамо, разчитаме на Вас.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря.
До следващия път. Закривам заседанието на Комисията.
(Закрито в 14,38 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Делян Добрев
Стенограф:
Катя Данчева