1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Проект за решение за предприемане на действия за постигане на споразумение по Дело БЕХ – Газ, № 854-02-41, внесен от Делян Александров Добрев, Валентин Алексиев Николов, Александър Руменов Ненков на 16 юли 2018 г.
2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници, № 802-01-22, внесен от Министерски съвет на 19 юни 2018 г.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по енергетика
П Р О Т О К О Л
№ 22
На 19 юли 2018 г., в Народното събрание – пл. „Народно събрание“ № 2, зала „Запад“, се проведе редовно заседание на Комисията по енергетика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Проект за решение за предприемане на действия за постигане на споразумение по Дело БЕХ – Газ, № 854-02-41, внесен от Делян Александров Добрев, Валентин Алексиев Николов, Александър Руменов Ненков на 16 юли 2018 г.
2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници, № 802-01-22, внесен от Министерски съвет на 19 юни 2018 г.
3. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 14,01 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Делян Добрев.
* * *
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Колеги, предлагам да започваме днешното заседание. Ако не приключим до петнадесет часа без нещо, ще остане някой от моите заместници да води, понеже ме чакат - в Бюджетна комисия съм вносител и трябва да обясня някои текстове.
Дневният ред за днешното заседание:
1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Проект на решение за предприемане на действия за постигане на споразумение по Дело БЕХ – Газ, № 854-02-41, внесен от Делян Александров Добрев, Валентин Алексиев Николов, Александър Руменов Ненков на 16 юли 2018 г.
2. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници, № 802-01-22, внесен от Министерски съвет на 19 юни 2018 г.
3. Разни.
Гости на днешното заседание по списък, са: министър Петкова, двамата заместник-министри, председателят на Комисията за енергийно и водно регулиране, изпълнителният директор на „Булгартрансгаз“, представители на Българския енергиен холдинг, техните юристи, и други гости.
Предлагам да гласуваме така прочетения от мен дневен ред.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
По първа точка.
Колеги, тъй като аз съм един от вносителите, ще си позволя да кажа няколко думи от името на вносител.
Знаете, че през миналата година взехме решение на Народното събрание, с което единодушно подкрепихме приключване на делото за БЕХ – Газ по чл. 7 без признаване на вина. След вземането на това решение от парламента, възникнаха нови обстоятелства, съгласно които е редно ние да преразгледаме това свое решение.
Съгласно гласуваното решение от нас по време на заседанието от миналата Енергийна комисия, решихме дебатът по тази точка и в Комисия, и в пленарната зала да не провежда закрито, а да е открит за обществото и медиите, защото върнахме всъщност чувствителната търговска информация и чувствителната информация от гледна точка на Европейската комисия на Министерството и не сме се запознавали с такава.
След вземането на решение за приключване на делото по чл. 7 без признаване на вина от миналата година, настъпиха нови обстоятелства. Новите обстоятелства са в това, че делото на Европейската комисия срещу „Газпром“ приключи със споразумение по чл. 9. Тоест Европейската комисия не наложи санкции на „Газпром“, а делото приключи със споразумение. Освен това има и друго разследване в Румъния, което подкрепя тезата, че българската страна не е виновна и не носи вина, не ограничава по никакъв начин конкуренцията на газовия пазар в страната. Дори, вероятно си спомняте, че през 2012 – 2013 г. „Булгаргаз“, който притежаваше капацитета в румънската територия, даде капацитет, отдаде по себестойност капацитет на „Овергаз“ и „Овергаз“ в продължение на няколко години, доколкото си спомням аз, внасяше газ на крайни клиенти в страната, включително получаваше достъп и услуги, такива, каквито поиска от „Булгартрансгаз“.
Няма нито един документ, който да показва, че българската страна по какъвто и да е начин е ограничила конкуренцията на пазара на газ в България. Да не говорим, че жалбата срещу България в Европейската комисия, е от „Овергаз“, който е с 50% акционерно участие на самия „Газпром“, с който вече са сключили споразумение.
Казвайки всичко това, с оглед на новите обстоятелства, разисквахме в Комисията по енергетика няколко пъти тази тема и стигнахме до общото мнение на Комисията, и на Министерството, че е добре решението на Народното събрание да се промени, като се даде възможност на правителството да опита споразумение с Европейската комисия по чл. 9. Това е и същността на предложеното от мен и моите колеги решение.
Ще Ви го прочета за по-голяма яснота:
„Проект!
РЕШЕНИЕ
за предприемане на действия за постигане на споразумение по
Дело COMP/B1/AT.39849 – БЕХ Газ
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, като се основава на суверенното си право да гарантира енергийната сигурност и независимост на страната,
РЕШИ:
1. Възлага на министъра на енергетиката да предприеме действия за постигане на споразумение по Дело COMP/B1/AT.39849 – БЕХ Газ съгласно чл. 9 от Регламент (ЕО) № 1/2003 на Съвета от 16 декември 2002 г. относно изпълнението на правилата за конкуренция, предвидени в членове 81 и 82 от Договор (ОВ, L 1/1 от 4 януари 2003 г.) , като вземе предвид актуалната практика на Европейската комисия по дела със сходен предмет.
2. Решение на Народното събрание от 24 ноември 2017 г. за предприемане на необходимите действия за приключване на Дело COMP/B1/AT.39849 – БЕХ Газ (ДВ, бр. 95 от 2017 г.) се прилага, в случай че не се постигне споразумение по т. 1.
3. Възлага на министъра на енергетиката да информира Народното събрание за производството и предприетите по него действия.
4. Възлага на ресорния заместник министър-председател контрола по изпълнение на решението.“
Това решение не отменя решението от миналата година, то го допълва. Като дава възможност, отново казвам, за постигане на споразумение с Европейската комисия по чл. 9, а не налагане на санкция по чл. 7, както изглеждаше ситуацията миналата година.
На заседанието миналият път стана въпрос за включване на БЕХ, „Булгартрансгаз“ и „Булгаргаз“ в решението на Народното събрание, но след консултации с Правната комисия, с юристите в парламента се оказа, че няма как Народното събрание да вземе решение относно търговско дружество в България, било то и държавно търговско дружество. Това дори би създало един опасен прецедент. За това, въпреки че поехме ангажимент миналия път на Комисия да включим и дружествата в решението, днес те не фигурират, защото се съгласявам с мнението на колегите юристи в Народното събрание, че не е коректно.
Колеги, давам думата за изказвания.
Госпожо Петкова, желаете ли да кажете нещо?
Заповядайте.
МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Настина темата, свързана с Делото БЕХ –Газ беше обект на обсъждане в няколко поредни заседания на Комисията по енергетика. Аз използвам случая да благодаря за загрижеността и за подкрепата, която получаваме от всички Вас, защото темата наистина е важна.
Тук става въпрос за една изключително сериозна проблематика, една изключително сериозна тема, която вече няколко години – от 2013 г. е образувано това дело, но стои на дневен ред и може би съвсем скоро ще бъде намерено и нейното решение. Разбира се, колкото това решение е по-благоприятно за нас, това е в интерес и на българската държава, в интерес е и на целия енергиен сектор.
Ние обсъждахме в рамките на предишното заседание този текст. Вие, господин Председател, споменахте за причините, поради които не са включени дружествата в това решение. Аз само ще си позволя да отворя една скоба. Разбира се, може би колегите от Правна комисия в тази посока имат своите аргументи, но важно е да се знае това, че страни по делото и всъщност инициирането на каквито и да било документи за постигане на споразумение по чл. 9 или всичко онова, свързано по делото, се осъществява от страните по делото. Страни по делото са трите дружества – БЕХ, „Булгартрансгаз“ и „Булгаргаз“. Тоест, министърът може да бъде медиатор в този процес, но реалните документи и реалните решения на практика, ще излизат от трите дружества. Така че това беше и моят аргумент в предишното заседание да помоля за това да се допълни решението, но очевидно, след като има такава правна пречка не бива да влизаме в други колизии.
Аз, и екипът на Министерството, ще направим всичко необходимо, така че да изпълним това решение. Цялото правителство винаги е работило за това: този въпрос да бъде решен по най-добрия начин за България. Ще направим последен опит, така както и нашите правни консултанти ни съветват, последен опит, за да инициираме разговори с Европейската комисия, да информираме Европейската комисия, че ще е налице промяна в решението на българския парламент, и евентуално да видим дали е налице правна възможност за рестарт на преговорите в тази посока. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И аз Ви благодаря, госпожо Министър.
Моля Ви да изразите нашето остро несъгласие с подхода за сключване на споразумение с „Газпром“ по чл. 9 и евентуално наказание срещу България по чл. 7. Народните представители в Енергийната комисия, а и в цялото Народно събрание, категорично се противопоставяме срещу един такъв подход, различен към основния нарушител според Европейската комисия - „Газпром“. Просто казано, ние не приемаме, че основният нарушител няма да бъде глобен, а ще се сключи споразумение с него, а, от друга страна, българската страна, която се явява според делото на Комисията – не знам как да се изразя – помагач, да му се наложат едни по-големи санкции, отколкото на основния нарушител.
По отношение на дружествата, те са тук, видяха волята на Народното събрание. Мисля, че ще положат всички усилия, казваме им го, без да го записваме в решението, но го има в стенограмата на Народното събрание, че трябва да положат всички усилия, за да изпълнят това решение.
Колеги, предлагам да преминем към гласуване.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Решението единодушно е прието.
Преди да преминем към втора точка, има добра новина, която забравих да съобщя. Искам да Ви я покажа. Преди два дни бях поканен като председател на Комисията по енергетика на връчването на наградите на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Тази награда е за всички членове на Енергийната комисия, ще я сложим в кабинета на Енергийната комисия, съответно ще направим копия за всеки един от народните представители. С нея можем да се гордеем, тъй като тя е за това, че ние, всички заедно, в края на миналата година въведохме правила за търговия на електроенергията в България само през енергийната борса. Общото мнение на Асоциацията на индустриалния капитал, на медиите, на всички, наблюдаващи пазара е, че след това наше решение сме помогнали за изсветляване на икономиката в страната. Защото – ще цитирам една медия, която каза, че „Търговията с ток от далавера се е превърнала в обикновен бизнес“. Тоест, колеги, можем да се гордеем с това решение от края на миналата година.
Господин Велев ми загатна, че има с какво да се гордеем и тази година, ще трябва да почакаме до догодина. Така че да се надяваме, че ще продължим с добрата работа и благодарим за отличието на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
Давам на заместник-председателите да пипнат наградата.
Господин Ерменков не ме чу, но за следващия път ще организираме по едно копие за всеки един от народните представители в Енергийна комисия.
Колеги, преминаваме към втора точка:
РАЗГЛЕЖДАНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГИЯТА ОТ ВЪЗОБНОВЯЕМИ ИЗТОЧНИЦИ, № 802-01-22, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 19 ЮНИ 2018 г.
Госпожо Министър?
МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Бих желала да помоля за извинение, господин Председател, но се налага да тръгна. Заместник-министър Станков ще поеме представянето на Законопроекта с детайлите по него. Благодаря много, на всички.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И ние, благодарим.
Господин Ерменков.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Извинявайте. Трябваше да дам едно интервю, докато сте обсъждали първа точка. Искам само моето отсъствие да не се разглежда като някакво знаково отсъствие при гласуването на това решение. Ние го подкрепяме. Още повече считаме, че това е необходимо за развитието на сектора и най-важното, което искам да кажа е: жалко, че журналистите си отидоха, но има някои много интересни трактовки. Ние в залата ще се опитаме малко да ги пообразоваме за какво става въпрос, за да не правим свободни съчинения – едното е било съглашение, пък другото е било не знам какво си. Има много голяма разлика между двете точки. Така че ще помоля в залата да проведем и кратък образователен курс в журналистическото отразяване на проблема.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Да. И аз благодаря, господин Ерменков.
Аз казах част от аргументите защо внасяме това решение и защо смятам, че всички ще се обединим около него. Аз също съм също на мнение, че ние трябва да проведем задълбочен дебат следващата седмица при гласуването на това решение в пленарна зала, за да можем да обясним на цялото общество кое налага това решение и да покажем, че остро възразяваме, както вече казах докато беше тук министърът, остро възразяваме срещу това да се сключи споразумение по чл. 9 с „Газпром“, а за България се разглежда само наказателна процедура по чл. 7. Това за мен е пълно безобразие. Ще се изразя още по-остро дори в пленарната зала.
Давам думата на господин Станков.
Господин Заместник-министър, молбата ни е - в рамките на няколко минути. Всички сме чели мотивите, един по един параграфите във вашия законопроект. Съвсем накратко.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители, Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници е свързан с три основни аспекта.
Първият, е свързан с транспониране на изискванията на чл. 2 от Директива 2015/1513/ЕО.
Вторият, е свързан с изпълнение на условията по изпълнение на решение на Европейската комисия, свързан с държавна помощ
И третият, е свързан с препоръки и изпълнение на препоръки от Одитен доклад на Сметната палата.
Във връзка с първия аспект – промените с цел транспониране на Директива 2015/1513, са насочени основно към потреблението на биогорива в транспорта и изпълнение на задължителната цел от 10% дял от енергия от възобновяеми източници в крайното потребление на енергия в транспортния сектор до 2020 г.
Въвежда се праг от 7% на конвенционалните биогорива, които могат да бъдат отчитани за изпълнението на целта от 10% енергия от възобновяеми източници в крайното потребление в сектор „Транспорт“ до 2020 г.
Чрез транспонирането също сме уведомили Европейската комисия за нашата национална цел за биогоривата от ново поколение, а именно в размер на 0,05 процентни пункта енергийно съдържание от задължителния дял на енергията от ВЕИ.
С оглед постигането на тази цел, през тази година – месец септември – се планува да се въведе задължение към лицата, които пускат на пазара течни горива от нефтен произход за транспорта, да предлагат на пазара за дизелови двигатели горива със съдържание на биодизел от минимум 6% обемни, като минимум 1% обемен да е биодизел от горива от ново поколение. Това задължение е въведено и за крайните разпространители на тежки горива от нефтени продукти.
Във връзка с втория аспект, който споменах, а именно: изпълнение на условията по решение на Европейската комисия за държавна помощ, премахваме риска от нарушаване на чл. 30 и на чл. 110 от Договора за функциониране на Европейския съюз, като в Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници правим изменение в Закона за енергетиката, а именно: премахване на компонентата към цената „Задължение към обществото“, отразяваща разходите за енергия от възобновяеми източници за произведената на територията на трети държави – членки на Европейския съюз и енергия, която се потребява на територията на страната, като трябва да бъде определен и размерът на компенсация за периода от 1 юли 2011 г. до влизане в сила на Закона за енергетиката. Тази сума съответно, след като бъде определена, да бъде инвестирана за развитие на междусистемната свързаност и по-конкретно – за изграждане на електропровод на 400 киловолта между подстанция „Марица Изток“ и подстанция „Nea Santa“ с Гърция.
И третият, последен аспект, с още едно изречение. Както споменах, изпълняваме препоръки на Сметната палата и техен Одитен доклад, където регламентираме правомощия на колегите от Министерството на земеделието, храните и горите с оглед по-добрата координация при изпълнение на целите. Благодаря, господин Председател.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И аз Ви благодаря.
Нямаме остри забележки този път към господин Налбантов, дребни само, които ще отстраним между първо и второ четене.
Колеги, имате ли въпроси?
Господин Николов.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз имам един въпрос.
Ако може, понеже виждам крайните цели, фактически междинните цели са индикативни, а не са задължителни?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така. Това, което е важно,че трябва да бъде изпълнено, е задължителната обвързваща цел към 2020 г.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Други колеги?
Господин Ерменков.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Председател, аз още един път ще напомня, че част от този законопроект го приемаме пак, защото не сме си нотифицирали навреме действията и имаме наказателна процедура. Поредният Законопроект, който бързаме да го приемем, защото е започнала наказателна процедура срещу България.
И миналия път споменах, и сега настоявам, искам да видя цялата кореспонденция, която е водена по случая, за да знаем, да имаме мотивите, по които се вземат тези закони, да знаем за какво вземаме тези решения. Иначе пишем тук нещо, ама какво е било като кореспонденция, какво сме дали, какво ни е било препоръчано, отговаря ли това, което пишем на това, което ни е препоръчано и нотифицирали ли сме пак, ще нотифицираме ли, ще имаме ли съгласието на Европейската комисия по тези неща, които приемаме? Така че имаме недостиг на информация по тази точка. Като прибавим към това и забележките, които имат от Газовата асоциация, ние ще се въздържим при гласуването на Законопроекта и се надявам до първо четене в зала да ни предоставите тази информация, защото там ще гласуваме против, ако я нямаме.
Казвам Ви го от сега. Не го приемайте като шантаж. Приемете го като предупреждение. Не може да вземем и да гласуваме нещо, без да имаме яснота, информиран начин на гласуване. Аз знам, че и без нашите гласове пак ще го приемете, но все пак нека да не правим такива политически демаражи, защото ще обясним защо го правим. Благодаря.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Станков.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Ерменков, конкретно по трите аспекта, които изтъкнах, а именно: първото, е траснпониране на Директива, второто, е свързано, както споменах, с изпълнение на решение на Европейската комисия и, третото, е свързано с одитен доклад, нямаме притеснения за неизпълнение или нетранспониране на временна Директива. По-скоро имаме уведомително писмо от Европейската комисия, свързано с промени в Директива 2009/28, които също засягат и други директиви. В тази връзка извършваме съответното транспониране.
Важно е да споменем, че единствената кореспонденция, която е водена, тя е свързана с уведомително писмо от Европейската комисия, което ще Ви предоставим, съответно ние изпълняваме това задължение. Надяваме се с Вашите гласове в пленарната зала също да бъде потвърдено транспонирането на Директивата и съответно в срок да може да изпълним нашето задължение към европейските си партньори.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Заповядайте, господин Ерменков.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Надявам се освен уведомителното писмо, да ни изпратите и отговора, който сте изпратили към Комисията, тоест кореспонденцията – какво са Ви писали, какво сте отговорили, какви ангажименти сме поели, нали? Благодаря.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Костадинов.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря.
За да се вземе мотивирано и убедено решение в някаква посока, може би трябва и малко повече информация. Как заместник-министър Станков ще коментира твърдението на Българската петролна и газова асоциация, че предлаганите мерки надвишават изискванията на европейското законодателство и всъщност България е с най-висок компонент на биогорива средно за Европа? Съставлява ли това, факт ли е, истина ли е, интерпретация ли е? За мен е важно да го знам това. Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЖЕЧО СТАНКОВ: Благодаря много за коректно зададения въпрос.
Първо, бих желал да изкажа задоволството си от съвместната работа с Българската петролна и газова асоциация. Естествено не винаги сме имали възможност да приемем абсолютно всички техни забележки. Предполагам, че колегата също ще вземе отношение по Законопроекта, но това, което е важно да споменем, е следното: както Ви споменах, ние определяме за биогоривата от ново поколение в размер на 0,05 процентни пункта норма, за която на европейско ниво е казано, че може да бъде 0,5%. Така че ние залагаме 10 пъти по-ниска норма.
Винаги сме се придържали към европейското законодателство и консултирайки се с колегите, тези задължения да не забравяме, че са свързани с Директива и задължения. В момента - по време на Българското председателство, ние успяхме със съдействието естество и на колегите евродепутати от всички партии да договорим новите цени от 2021 до 2030 г. Тези цели, които в момента обсъждаме, те са били приети и са целите от 2011 до 2020 г. Затова през цялото време си говорим за въвеждане на съответните мерки и тяхното изпълнение до 2020 г. Така че не сме залагали нещо повече. Напротив, стремили сме се да бъдем амбициозни, но балансирани с цел изпълнение на тези 10% ВЕИ в сектор „Транспорт“. Изключително трудна цел. Само искам да Ви спомена, че включително и Германия си е поставила същата цел. В смисъл – тези 10% дори амбициозните държави не са искали да ги надскочат, а те са минимумът, който е поставен. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И аз благодаря, господин Станков.
Благодаря Ви, господин Председател.
СВЕТОСЛАВ БЕНЧЕВ (Българска петролна и газова асоциация): Уважаеми дами и господа, народни представители! Виждам, че сте запознати с нашето становище. Няма да Ви го преразказвам. Само няколко неща искам да кажа.
На първо място, и аз искам да благодаря на господин Станков. Ние не сме и толкова против самия законопроект. Като цяло разбираме, че това е необходимо. По-скоро сме против начина, по който то се прави и процентите, които се налагат за биогорива. Обяснили сме го ясно в становището. Аз затова именно ще Ви помоля: между двете четения да седнем с господин Станков и екипа му, да поработим върху текстовете, да Ви ги представим и ако не представлява проблем за Вас, Вие да ги приемете.
Да отговоря също и на Вас. България, да, е държавата наистина с най-голям процент биогорива, тъй като ние ги спесваме обемно. Това означава, че всеки един трябва да има осем, да. Това е начин на смесване, който се използва в много малко държави в Европейския съюз, защото те са предприели друг начин на отчитане и наистина ние сме държавата с най-голямо съдържание на биогорива. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И аз, благодаря.
Предлагам да преминем към гласуване.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 13, против – няма, въздържали не – 5.
Законопроектът е приет.
Благодаря на всички участници.
За т. „Разни“ ще оставя да води заместник-председателят Валентин Николов, защото аз трябва да бързам за друга комисия.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Изслушайте ме, ако обичате, по точка „Разни“. В предишния законопроект – това, господин Иванов, и за Вас се отнася, сега ще чуете, чуйте го, моля Ви се.
Законопроектът № 802-01-23, от 21 юни 2018 г., внесен в Народното събрание от Министерския съвет, в т. 26а се предвижда интелигентна измервателна система, но няма кой контролен орган – БИМ (Български институт по метрология) или Държавната агенция за метрологичен и технически контрол да извършва проверка на Сертификата за съответствие и експлоатационния контрол на софтуера за дистанционно управление и отчитане. БИМ отказа да го извършва поради липса на оборудване и подготвени кадри, а и няма нотификация от Европейската комисия.
Господин Иванов, тук за Вас се отнася сега, излизате си.
Вторият голям пропуск, е липсата на одобрен типов индивидуален договор за крайните потребители за продажба на електрическа енергия и природен газ. В писмо от 28 ноември 2013 г.– аз съм Ви го приложил, Европейската комисия – Генерална дирекция „Енергетика“ – се препоръчва за това да го одобри отговорният орган ДЕКЕВР. Аз няколко пъти съм го давал на господин Иванов и има Типов договор, публикуван от Европейската комисия в техния вестник. Това и до ден днешен не се върши.
Това е по отношение на тези непълноти, които господин Добрев каза да ги съобщя.
Другият документ, който го предадох на министърката, това е предупредително писмо за предстоящи протести поради неизпълнение искането на гражданите и на неправителствените организации за справедливо определяне на топлинната енергия отдадена от сградната инсталация и сключване на индивидуални договори между битовите клиенти и топлофикационните дружества.
Още след протестите през 2013 г. столичният кмет Йорданка Фандъкова издаде заповед и една огромна работна група с Техническия университет, активни потребители и други експерти организира и завърши със съответни решения какво да стане по този въпрос. Досега нищо не е направено пет години.
Депутатите Делян Добрев и Искрен Веселинов представиха на Вас Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергията, изготвен от професор Калоянов, професор Илия Ценев, Огнян Винаров, Любомир Кирилов, Георги Христов и инженер Иван Хиновски. До ден днешен по този въпрос нищо не е направено, а тази работна група, която в Министерството се създаде, вече втори месец боксува на едно и също място и никакви решения не се взимат. Тук съм приложил резюме от работата на работната група, становище и мнение на медиите, както и решението на Столичната община.
Не може в продължение на пет години да се пренебрегва и дискриминира този въпрос и да продължава историята, че няма законодателно решение, и както казва омбудсманът „Няма аз да Ви правя договорите, няма аз да Ви правя законопроектите“. В края на краищата 2 милиона българи живеят и работят в чужбина, те тук си плащат данъците, от тях 1 милион имат имоти и им се начислява сградна инсталация без те изобщо да ползват домовете си. Това не може да продължава и ще последват протестите, които в 2013 г. свалиха правителството. Това Ви го гарантирам. Подиграват се.
Дадох го на министърката, така както ми каза господин Добрев, обаче вземете отношение, много Ви моля. Не може да продължава да няма индивидуални договори за топлоснабдяването, да няма определяне на сградната инсталация. Един хаос е в тази работна група. Министрите си измиват ръцете като създават работни групи като онази в Социалното министерство за хората с увреждания. Като се създаде работна група „Аз нямам нищо общо с тази работа. Това работната група ми поднесе“. Никакъв резултат няма от тази работна група в Министерството.
ЗАМ.-ПРЕДС.: ТАСКО ЕРМЕНКОВ: И аз благодаря, господин Винаров.
Въпросите са важни. Те са дискусионни, в това число и възможността за индивидуални договори с „Топлофикация“, като имам предвид, че това е колективна услуга, но има основания и можем да поговорим по тези теми. Ние можем да направим една комисия, към постоянна подкомисия към КЕВР можем да се опитаме да направим такова нещо. Ще Ви помоля, все пак, ако имате нещо по-структурирано да го предоставите – на господин Николов, като председател на тази постоянна подкомисия.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Аз съм дал идея на господин Добрев. Той ни препрати този законопроект. Каза: „Нали там има една работна група, да видим какво ще свърши“. Ето, това.
ЗАМ.-ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Проблемът, господин Винаров, който съществува, също трябва да сме искрени и да Ви го кажем, че парламентът нещо го превърнахме в „носна кърпичка“ дето всеки се бърше с него, защото не си върши неговите задължения. Това между другото наистина е задължение на изпълнителната власт.
Но пак Ви казвам: ще Ви обърнем внимание. Подгответе нещо по-структурирано, в смисъл да не е многословно, обяснително. Ние знаем какви са проблемите, но ако имате и конкретни предложения, които все пак да са разумни. Защото, ако ни предложите да премахнем сградна инсталация, нали знаете, че това няма как да стане? Затова казвам – да са разумни предложения. Наистина, едно справедливо измерване на сградната инсталация чрез вариант: въвеждане на допълнителен топломер на изхода освен на входа и така нататък. Знам ги проблемите. Разчитам на това да предоставите една такава информация. Ние в Комисията ще я разгледаме. Нали така, господин Николов? Благодаря.
Някакви други въпроси имате ли?
Ако нямате, закривам заседанието на Комисията по енергетика.
Благодаря Ви.
(Закрито в 14,39 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д. Добрев
Стенограф:
Я. Иванова