Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по енергетика
07/11/2019
    1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет нa 31 октомври 2019 г.
    2. Представяне на информация от енергийните предприятия относно подготовката за есенно-зимния сезон 2019 – 2020 г
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по енергетика






    ПРОТОКОЛ
    № 40


    На 7 ноември 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по енергетика при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет нa 31 октомври 2019 г.
    2. Представяне на информация от енергийните предприятия относно подготовката за есенно-зимния сезон 2019 – 2020 г.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по енергетика, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията по енергетика Валентин Николов.

    * * *

    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Госпожо Министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! Давам начало на днешното заседание при следния дневен ред:
    1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет нa 31 октомври 2019 г.
    2. Представяне на информация от енергийните предприятия относно подготовката за есенно-зимния сезон 2019 – 2020 г.
    Има ли други предложения? Не виждам.
    Който е „за“, моля да гласува.
    „За“ – 13, без „против“ и „въздържали се“.

    Преминаваме към точка първа:
    ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2020 Г., № 902-01-57, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НA 31 ОКТОМВРИ 2019 Г.
    Кой ще представи бюджета?
    Очаквам накратко да кажете общо за бюджета и после да се спрете на секторите, които нас ни интересуват, имам предвид за Комисията по енергийно и водно регулиране, Агенцията за ядрено регулиране, съответно и Министерството на енергетиката.
    Заповядайте.
    ВЕРГИНИЯ ЙОНЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Представям на Вашето внимание актуализираната средносрочна бюджетна прогноза и Законопроекта за 2020 г.
    Основните показатели в есенната макроикономическа прогноза са растежът на БВП да достигне 3,1% през 2020 г. Процентът на инфлацията в края на годината се очаква да бъде около 2,3%, средно годишно 2,1%. Заетостта се очаква да отслабне до 0,2%. Салдото на сектор „Държавно управление“ е отчетено положително, начислена основа за 2018 г. През 2019 г. да бъде положително в размер на 0,05% от БВП. Средносрочен план се очаква дефицит за 2020 г. в размер на 0,1% от БВП и излишък, съответно от 0,5% и 0,1% от БВП за 2021 г. и 2022 г.
    Минималният размер на Фискалния размер към 31 декември е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за 2019 г. в размер на 4,5 млрд. лв. Приоритетите на Бюджет 2020 г., които надграждат вече заложените средносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания за развие на секторните и хоризонталните политики са образованието, здравеопазването, отбраната, пенсионната политика и политиката по доходите.
    Образованието през 2020 – 2022 г. ще продължи реализирането на мерките, насочени към повишаване на привлекателността за учителската професия и мотивация на действащите учители.
    Здравеопазване. Основните приоритетни направления в неговата област през 3-годишния период са осигуряване на финансова устойчивост и обезпеченост на Здравната система с цел подобряване здравето на населението, повишаване и поддържане качеството на живот през целия жизнен цикъл. За гарантиране финансовата стабилност и предвидимост в Здравноосигурителната система разходите по бюджета на НЗОК през 2020 г. нарастват с 394 млн. 200 хил. лв. От тях за здравноосигурителни плащания, включително и резерва – 349,7 млн. лв. за здравни дейности, извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, финансиране от държавния бюджет – 40 млн. 400 хил. лв.
    Отбрана. През 2020 – 2022 г. политиката, провеждана от правителството в областта на отбраната продължава да е приоритетна. Осигурени са средства за поддържане на развитие на националните отбранителни способности и способностите, свързани с колективната отбрана, в това число средства за изпълнение на приетите от Народното събрание инвестиционни проекти. Относителният дял на капиталовите разходи към общите разходи за отбрана е над 20-процетния критерии на НАТО. Спазено е изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на две на сто от БВП на Република България до 2024 г., който е одобрен с РНС 3 от 4 януари 2018 г. като освен за увеличение на средствата за персонал са предвидени и допълнителни средства за изпълнение на международни договори във връзка с придобиване на нов тип боен самолет, транспорт и застраховки за изграждане на интегрирана система и инфраструктура за усвояване и експлоатация и осигуряване на новия тип боен самолет, и за проекти за модернизация на българската армия.
    Пенсионната политика от 1 юли 2020 г. всички пенсии отпуснати до 31 декември 2019 г. се увеличават с 6,7%, определени по правилото на чл.100 от Кодекса за социално осигуряване. Политиката по доходите освен вече предвиденото в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта на тази година увеличението на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2020 г. на 610 лв., от 1 януари 2021 г. на 650 лв. като размерът ще се запази и през 2022 г. В настоящата прогноза е заложена мярка за 2020 г. за увеличение с 10% на средствата за заплати и възнаграждения на персонала, наети по трудови и служебни правоотношения, включително и средствата за осигурителни вноски, които ще имат отражение върху заплащането на заетите в бюджетния сектор.
    За периода 2020 – 2022 осигурителната политика предвижда увеличение на минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се лица съответно в размер на 610 лв. за 2020 г. и 650 лв. за 2021 г. и 2022 г. Увеличение на минималния осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители от 400 лв. на 610 лв. от началото на 2020 г. Разходите по основни функции на КТП за 2020 г. като процент от брутния вътрешен продукт без вноска в бюджета на ЕС се разпределят както следва: социално осигуряване и подпомагане и грижи – 11,7 от брутния вътрешен продукт; икономически дейности и услуги 6,1%; здравеопазване – 4,5%; отбрана и сигурност – 4,3; образование – 3,8%; жилищно строителство, благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда – 1,9%; общи държавни служби – 2,4%; почивно дело, култура и религиозни дейности – 0,6% и разходи на класифицирани и другите функции – 1,5%.
    Разходите по група минно дело, горива и енергия са размер на милиард 901 млн., в това число текущи разходи милиард 872.3 млн. лв. и капиталови разходи 28,7 млн. лв., от които държавният бюджет осигурява 71,8 млн. лв.; Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ – милиард 829.1 млн. лв., други сметки по международни програми и договори около 0,1 млн. лв.
    Бюджетните структури заети в енергетиката са Министерството на енергетиката, Комисията за енергийно и водно регулиране, Агенцията за ядрено регулиране и Фонд „Сигурност на електроенергийната система“. Министерството на енергетиката има планирани приходи в размер на 151.4 млн. лв. Разходите са в размер на 81.6 млн. лв. Приходите по проектобюджета на Министерството на енергетиката са намалени с 3,9 като през 2020 г. отпадат постъпленията по наредбата за организация и контрол по изпълнение на Националния план за инвестиции се предвижда увеличаване на приходите от Фонд „РАО“ и Фонд „Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“. Това са най-големите промени. Разходите на Министерството намаляват с 3,9 млн. лв. като пак това е резултативна величина, тъй като през 2019 г. разходите от 28,2 за 2019 г. за НЕП и националния план за инвестиции става 21,3 млн. лв. Разходите за персонал съгласно провежданата политика по доходите на правителството с 1,7 млн. се увеличават и с 3 млн. са увеличени разходите, които са финансиране на дейности от Фонд „Радиоактивни отпадъци и извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“.
    Приходите на двата фонда РАО и ИЕЯС се очаква да са 108,3 млн. Разходите са 49 млн. като в тях влизат субсидии и капиталови трансфери, и натрупването по двата фонда се очаква да бъде 59,3 млн. лв.
    Комисията за енергийно и водно регулирано – планирани са в размер на 10 млн. 700 хиляди. Те са основно от такси. Разходите са в размер на 9 млн. и 300. Удовлетворени са предвижданията на Комисията. Агенцията за ядрено регулиране очаква приходи в размер 8 млн. и 600 хил. са планирани, разходите са в размер на 7 млн. и 100 хил. Фонд „Сигурност“ има намаление на приходите с 594 млн., които са от цена задължение към обществото, заплащани от присъединяването към енергийната система крайни клиенти и така нататък. От 200 млн. и 200 хил. реално няма да бъдат събрани във Фонда, също се отразяват в намаление, тъй като същият е започнал да администрира процеса по предоставяне на отстъпки, определи със заповед на министъра на енергетиката за над 140 бенефициенти по наредбата за намаляване на тежестта на разходите за енергия от възобновяеми източници, които съгласно изменение и допълнен закон за енергетиката постъпват като приход по бюджета на Фонда от 1 юли 2018 г. Разходите на Фонда са до размера на приходите – милиард 829 млн. и 100 хил. и са основно за покриването на разходите, извършени от обществения доставчик, предоставяне на премия на производителите по чл. 162 от Закона за енергетиката и производител с обект с обща инсталирана мощност с един мегават и над 1 мегавата по Закона за енергия от възобновяеми източници. За издръжка на дейността на Фонда 1% от приходите събирани петпроцентни вноски през годината. Другите сметки от Европейския съюз са в размер около 100 хил., те са петдесет и няколко, закръглени към 100 хиляди и за няколко проекта с четиригодишен срок на действие. Държавните инвестиционни заеми в момента се възвръщат, тоест се изплащат, не се финансира с тях, само се възстановяват.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Добре, благодаря Ви.
    Госпожо Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Няма да преповтарям цифрите, които колегата от Министерството на финансите посочи. Бюджетът на Министерството на енергетиката е, смея да твърдя, един добър бюджет, който дава възможност Министерството, съответно изпълнителната власт, да реализира своята държавна политика в областта на енергетиката. Всички наши дейности, всички наши стратегически цели са обвързани със стратегическите цели, които нашата страна, като страна-членка на ЕС, следва в рамките на ЕС, и разбира се, нашата вътрешна законодателна нормативна уредба. Така че планираните приходи по Проектобюджета за 2020 г. в размер на 151 млн. 418 хил. лв. и съответно разходите, в размер на 81 млн. 572 хил. лв. ще създадат възможност с тези разходи да се финансира една политика, която Министерството реализира и тя е политика за устойчиво и конкурентноспособно енергийно развитие, за която са заложени 76 млн. 918 хил. лв. при утвърдени със Закона за държавния бюджет за 2019 г. 80 млн. 381 хил. лв. и разходи по Програма „Администрация“ 4 млн. 653 хил. лв. при утвърдени със Закона за държавния бюджет за 2019 г. 4 млн. 355 хил. лв. С бюджета ние ще изпълним съвсем спокойно в неговата цялост нашата стратегическа цел, който е и стратегическа цел на държавното управление в сектор „Енергетика“.
    Искам да благодаря на колегите от МФ, на Вас, уважаеми дами и господа народни представители за диалога, който имаме непрекъснато, и за разбирането, което колегите проявяват. Бюджетът е един наистина добър бюджет и ще ни позволи да реализираме нашата политика. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, госпожо Министър.
    Доходите на администрацията ще се увеличат следващата година, така ли?
    МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Да. Доходите на администрацията и съответно разходите за бюджета. Планирани са допълнително 10% увеличение за персонал, който всъщност е и доказателство за изпълнението на нашата правителствена политика по отношение на доходите в държавната администрация. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Костов, заповядайте.
    ЛЪЧЕЗАР КОСТОВ: Благодаря, господин Председател.
    Аз също няма да повтарям числата. Ще кажа това, което и министър Петкова спомена, че ние сме участвали в бюджетната процедура за следващата година. Съгласували сме числата и отделните пера. Те ни позволяват да изпълним поставените пред нас задачи, които стоят през следващата година, особено в частта за външни услуги. Ние основно ги ползваме за експертизи. Предвиждаме експертизите, свързани с Проекта „Белене“ да бъдат извършени тази година, така че не очакваме големи разходи в тази посока. По-скоро предизвикателствата пред нас са свързани със стартирането на Проекта. Ще се наложи да формираме местна инспекция на място, за което, разбира се, ние се готвим, но няма как да не спомена острия дефицит на кадри в ядрения сектор. Той важи както за Министерството, предполагам, така и за нас, така и за колегите от експлоатиращите организации.
    Вече години наред не можем да намерим друго попълнение, освен пенсиониращи се хора от Атомната електроцентрала в Козлодуй. Така е и тази година. За съжаление и тази година ни напуснаха един-двама квалифицирани кадри. Няма как да не спомена, че това е директно свързано със заплащането, което, разбира се, доста се увеличи през последните години. Имахме преди няколко години едно целево 10 процентно увеличение за нашата агенция, след което в рамките на увеличенията за цялата администрация. Растат разходите за персонал с по 10%. Имаме разбиране в МФ, че нашият сектор е по-особен, но така или иначе на тях им е трудно да намерят числово изражение специално за нашата агенция да има диференцирано по-голямо увеличение. Така че, ако в лицето на Комисията по енергетика – ние винаги сме имали разбиране, че наистина отрасълът е дефицитен, кадрите са дефицитни при нас – и имате инструментариума и желанието да направите нещо повече в тази посока, ще Ви бъдем благодарни.
    В заключение ще кажа само, че продължаваме да поддържаме едно число от около 10-15 човека незаети щатни бройки. Страхувам се да не прозвучи прекалено песимистично, но се страхувам, че много скоро, ако не сме вече в този етап, каквито и заплати да предлагаме, няма да има хора, които да назначаваме да вършат тази експертна работа. Благодаря.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Костов.
    Не е лошо да дадете в Комисията някакви Ваши разчети, да кажете как виждате Вие нещата – с колко увеличение на бюджета или друга формула, както КЕВР. Тоест какво искате от нас, защото ние трябва да знаем.
    ЛЪЧЕЗАР КОСТОВ: Това, което може ми искаме от Вас е 5% плюс стандартните за цялата администрация 10% в рамките на разходните тавани за годината.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Георгиев от КЕВР.
    НИКОЛАЙ ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Имам заръка от Председателя на КЕВР да потвърдя, че това, което беше прието от Комисията месец септември, в законоустановените срокове, като Проектобюджета за 2020 г., внесен в МФ, напълно е приет и удовлетворява Комисията в изпълнението на задачите, които си е поставила за 2020 г.
    И при нас има увеличение за персонала, което е прието от МФ, за което благодарим на Министерството.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря Ви.
    Колеги, въпроси?
    Господин Ерменков, заповядайте.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Имам няколко въпроса. Първо ще помоля, ако може МЕ да ни представи между първо и второ четене програмния формат на бюджета, защото имаме числа, но не знаем какво стои зад тях като реални дейности, за да можем да ги коментираме. Иначе в момента можем да си говорим само за аритметика и нищо повече.
    Към Комисията за ядрено регулиране имам един такъв въпрос: Вие говорили ли сте със съответните образователни институции, в това число може и с МО, с университетите за държавни поръчки в областта на ядрената енергетика и специалистите, за да може наистина да решаваме въпроса с кадрите? Това също е свързано с разходи по темата за ядрено регулиране, в това число ядрени кадри, което проблем, който сигурно ще възникне и когато, живот и здраве, реализираме и втората ядрена централа.
    И към КЕВР имам въпрос: в бюджета е предвидили ли сте разходи, в това число и за осигуряване на контрола, който Ви се възлага и регулирането на газовата борса и газовия пазар?
    НИКОЛАЙ ГЕОРГИЕВ: Да, в бюджета за 2020 г. има предвидено такова перо.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Както се казва, Вие сте привилегировани от нашата комисия да издейства да имате достатъчно бюджет за формиране на разходи, така че… На база Вашите приходи, нали така? Добре.
    Заповядайте, госпожо Министър.
    МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател. По повод препоръката на господин Ерменков, разбира се, ние между първо и второ четене ще подготвим тази информация, която господин Ерменков иска да бъде предоставена, за да може да бъде разгледан целия Програмен бюджет и да може да има обсъждания по всяка една от програмите.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, госпожо Министър.
    НИКОЛАЙ ГЕОРГИЕВ: Съвсем накратко.
    Господин Ерменков, разбира се, че сме в диалог с колегите от Министерството на образованието и науката, но не само с тях. Ние с госпожа Петкова, и с Атомната електроцентрала, Държавно предприятие „Радиоактивни отпадъци“, този въпрос стои постоянно на нашето внимание, но опциите са тези, които са.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да, това е голям проблем. Трябва да се опитаме да помогнем, да въздействаме, защото, ако примерно централната в Унгария започна да се развива, ще започнат да вземат кадри от нас, което е голям проблем. Тоест ние по някакъв начин трябва да подготвим кадри. Доколкото си спомням в Китай казаха, че подготвят на година по три хиляди ядрени специалисти. (Реплики.) Ние имахме двама или трима, които бяха записани в нашия университет.
    ЛЪЧЕЗАР КОСТОВ: Господин Председател, ако позволите само да едно допълнение, което може би ще бъде интересно за аудиторията. В Абу Даби вече втора година два блока – готови, нови, на Атомната електроцентрала стоят поради липса на персонал.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    Не виждам други да искат думата така че ще гласуваме бюджета с предложението на ВСС за техния бюджет.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – няма, против – няма, въздържали се – 14.
    Не се приема.
    Гласуваме бюджета на РБългария с предложението на МФ за бюджет на ВСС.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 4
    Приет е бюджетът на РБългария заедно с бюджета на ВСС, предложен от МФ.
    Благодаря на Министерството на финансите.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ОТ ЕНЕРГИЙНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ ОТНОСНО ПОДГОТОВКАТА ЗА ЕСЕННО-ЗИМНИЯ СЕЗОН 2019 – 2020 Г.
    Предлагам да минем през дружествата. Накрая да обобщи съответно БЕХ и накрая госпожо Министър, ако не бързате.
    Господин Михов ме помоли да е първи, защото трябва да тръгне спешно за Козлодуй, ще започнем от АЕЦ „Козлодуй“.
    Заповядайте, господин Михов.
    АТАНАС МИХОВ: Благодаря. Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Благодаря за поканата.
    Ако позволите преди да Ви запозная с мероприятията, които сме предприели и състоянието на Централата във връзка с предстоящия есенно-зимен сезон, да направя едно допълнение към това, което каза господин Костов във връзка с кадрите. Въпросът с кадрите не само в Агенцията за ядрено регулиране, а и при нас е изключително сериозен. Ние имаме програма, тя е обявена, официална е, работим с университети, работим с училища за привличане и рекламиране на нашата дейност, да покажем, че това е една надеждна професия с перспектива за развитие. Но засега не можем да се похвалим с големи успехи.
    Като информация ще Ви кажа, че в следващите пет години от Централата ще напуснат по възрастови ограничения – пенсиониране, 750 човека.
    В тази връзка търсим всякакви възможни варианти за привличане на специалисти от България.
    Вярна е тази информация, която казахте, че по света се строят нови ядрени съоръжения с технология като нашата и ние практически се явяваме един неизчерпаем или вече изчерпаем ресурс за привличане на хора не само от България, а и от други места, където се експлоатират при по добри финансови и всякакви други условия. Така че този въпрос стои не само при нас, стои и на друго място и не е от вчера. Така че каквото е необходимо ние се опитваме да го направим и ще го направим.
    По отношение на темата, за която съм тук, само да кажа с две думи, че АЕЦ „Козлодуй“ към момента се намира в много добро финансово-икономическо състояние, което позволява да поддържаме експлоатацията и безопасната работа на блоковете.
    Ремонтните и инвестиционните програми се изпълняват в срок. Пети и шести блок бяха пуснати – пети навреме, шести блок беше пуснат с шест денонощия по-рано, и от електропроизводството, което беше реализирано, реализирахме над 14 млн. лв. допълнителна печалба.
    Да кажа за есенно-зимната подготовка. Ще се опитам да бъда максимално кратък, защото материалът е над 17 страници, изпратил съм Ви го.
    Имаме инструкция за организация, координация и контрол в изпълнение на дейностите по зимна подготовка на дружеството и в тази връзка е изготвена и въведена в действие Програма за зимна подготовка на АЕЦ „Козлодуй“.
    Изпратил съм Ви графиките и таблиците. За общостанционни обекти са планирани 30 административни и 159 технически мероприятия. За електропроизводство две, блокове пет и шест, където са, са планирани 85 мероприятия.
    Мероприятията от Програмата се изпълняват по план и към момента мога да отчета, че всички са изпълнени на сто процента.
    Не са идентифицирани проблеми при реализацията на Програмата и за изпълнението са осигурени необходимите ресурси.
    На механизацията за почистване на сняг по пътищата на територията на дружеството и републиканската пътна мрежа е извършено техническо обслужване. Преминала е вътрешноведомствен технически преглед и е в готовност за работа.
    Осигурени са 259 хиляди килограма насипна морска сол, 400 тона пясък, 25 тона калциев двухлорид.
    За съгласуване на нашите планове за дейности по почистване на пътищата е проведена работна среща с ръководствата на областни пътни управления град Враца и Монтана, и е сформиран постоянно действащ щаб за координация на действията на органите за управление.
    За нуждите на механизацията и автотранспорта са осигурени антифриз, заявени са акумулаторни батерии, автомобилите са оборудвани със зимни гуми, поддръжката на повдигателните съоръжения е осигурена с договори.
    На територията на площадката са ревизирани отоплителните инсталации в помещенията на всички сгради и са проверени отводнителните системи на покривните конструкции и канализационните системи на сградите.
    Приети са и се спазват всички мерки за подготовка на ядрените блокове за работа в зимни условия и недопускане на замръзване.
    Осигурено е работно облекло за персонала, а превозът на служителите, тъй като голяма част от хората при нас са от околните населени места и се извършва с автобуси, превозът е гарантиран с договори и беше извършен вътрешноведомествен преглед на автобусите, заедно с Районното управление на полицията на АЕЦ и Службата по противопожарна безопасност.
    С изпълнените до момента дейности и набелязаните мерки мога да кажа, че АЕЦ „Козлодуй“ е готова за посрещане на зимния период 2019 – 2020 г. Благодаря.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Михов, за краткостта.
    Само искам да кажете всичко ли е наред, Вие подавате топлинна енергия за град Козлодуй?
    АТАНАС МИХОВ: Да, наред е всичко.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Добре. Благодаря.
    Госпожо Петкова, разбрах, че бързате, ако искате да вземете думата и след това продължаваме с дружествата.
    МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, аз бих искала само да акцентирам върху проверките, които ежегодно Министерството на енергетиката извършва във връзка с готовността на дружествата, трите електроразпределителни дружества и електроенергийният системен оператор за посрещане на есенно-зимния сезон.
    И тази година експерти на Министерството направиха проверки в трите ЕРП-та и в електроенергийния системен оператор. Извършена беше проверка на случаен принцип в различни населени места от територията на съответния лицензиант и това, което мога да обобщя като изводи от тази проверка е, че и трите електроразпределителни предприятия и електроенергийният системен оператор са в готовност да посрещнат есенно-зимния сезон. Извършени са проверки на съответната инфраструктура, на електропроводи, на трафопостове, всичко това, което е необходимо да бъде предприето като действия, свързани с осигуряване на екипи за реакция при аварийни ситуации, е направено.
    Така че всички ние, и хората, трябва да бъдат спокойни, че от страна на трите електроразпределителни дружества и електроенергийният системен оператор са предприети всички необходими мерки и действия, за да посрещнем есенно-зимните условия.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, госпожо Министър.
    Аз предлагам да чуем ТЕЦ-2 имат ли достатъчно въглища? Господин Димчев.
    ЖИВКО ДИНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Въглищният склад е пълен. Ремонтната програма на Централата е почти завършила. Един блок остана за зимен ремонт, но, ако има нужда от Централата, седем блока ще бъдат гарантирани.
    Също така приключва и програмата за зимната подготовка.
    Механизацията е налице. Правихме също срещи с пътните служби. Имаме координация за пътищата и начина за почистването. Централата е готова за зимата.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Много Ви благодаря, господин Димчев.
    Господин Андонов.
    АНДОН АНДОНОВ: Благодаря, господин Председател. „
    Уважаеми народни представители, уважаема госпожо Министър! Както каза господин Динчев, складовете му са пълни, пълни са и всички складове на централите от комплекс „Марица изток“.
    Знаете, че нашето дружество осигурява на 100% въглища за тези централи. В момента имаме рекорд открити въглища, около 85 милиона, които са готови, за да ги продадем. Само да има кой да ги вземе. Така че всички мероприятия сме ги направили. Нямаме никакви проблеми с резервните части, материали, които са необходими за зимата. Вие знаете, че ние сме свикнали с открития въгледобив – открит е, защото работим открито. Сезоните при нас знаете, че са два – каляне и прашник. Сега е калният период, но няма дъжд, така че всичко е нормално при нас.
    Очакваме да се изпълним ремонтната и ивационна програма в края на годината и да завършим дружеството с положителен финансов резултат.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    (Реплики.)
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Искам да попитам как стои въпросът при Вас с разкрипките, процентно как стои?
    АНДОН АНДОНОВ: (извън микрофоните.)…Понеже казваше, че нашите багери, новите са в кашони в четвъртък фирмата ги издава, и ще ги пуска в експлоатация и двата. Да знаете.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: От НЕК, кой ще вземе думата? (Реплики.)
    Финансовото състояние? Нас ни интересува по-скоро ВЕЦ-овете. Ако искате и за финансовото кажете. Говорим за есенно зимния сезон. (Реплики.)
    НИКОЛАЙ ГАЙТАНДЖИЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Техническото състояние на НЕК е добро. Есенно-зимната подготовка се изпълнява по график. За всички централи и за всички язовирни райони има изготвени планове за есенно-зимна подготовка. Те се изпълняват. На повечето места се изпълнени, особено високо в планината. До края на месец ноември всичко ще приключи по тази подготовка. Ремонтната програма е изпълнена частично. При нас се наблюдава това, че към края на годината най-често ние наваксваме с ремонтите, поради естеството на ремонтите. Върви рехабилитация по Каскада „Правец – Чаира – Белмекен Сестримо – Клисура“. Това мога да кажа.
    Автомобилният парк е стегнат. Имаме договори за поддръжка и доставка на части. Зимните гуми са сложени. Техниката за почистване на пътища е прегледана и обслужена. Готова е да си изпълнява функциите. Имаме верига – запас от всички необходимо материали за поддръжка на пътища през зимата.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: А вода, имате ли? Защото не Дай си Боже да падне единият блок, ще може ли, докато се задейства студеният резерв, да издържите?
    НИКОЛАЙ ГАЙТАНДЖИЕВ: В Доклада, който сме представили, има една част накрая, в която се говори за водните запаси. Направили сме прогноза до пролетта на следващата година при обезпеченост суха година, средна година и много суха година, какво ще бъде положението. От анализа излиза, че ако настъпи много суха година, тогава е с обезпеченост 85% това означава, че няма да можем да покрием енергийните нужди на страната. Това е много малка вероятност. Да кажем така.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    Преди да преминем пред системния оператор, нека да чуем „Булгартрансгаз“, Черен и „Булгаргаз“ после.
    ВЛАДИМИР МАЛИНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Това, което мога да заявя към днешна дата е, че газопреносната мрежа на „Булгартрансгаз“, както и на хранилището в Черен, са готови за извършване на основните си лицензионни дейности при зимни условия.
    Дали сме го в Доклада. Надявам се, че ако имате някакви въпроси към него съм готов да отговарям, за да не Ви отегчавам и губя времето.
    Конкретно на въпроса на господин Николов. В Черен в момента в газохранилището има 545 милиона кубични метра нагнетен природен газ. Голяма част от природния газ, който се намира там, е собственост на „Булгаргаз“. „Булгартрансгаз“ също съхранява количества, с които да подпомогнем в случай на кризисна ситуация. За първа година имаме близо 80 милиона кубични метра природен газ на трети лица извън „Булгартрансгаз“ и „Булгаргаз“.
    Само да Ви кажа, че целият търговски капацитет, който се предоставя на пазара, е 550 милиона. Днес започнахме добивният сезон от началото на този месец Бяхме близо с половин милион под целия капацитет на хранилището. Всички необходими мероприятия по рехабилитацията, поддръжката, ремонтни дейности са проведени. Включително и в момента има екипи, които са на трасе. Извършват дейности по рехабилитация на мрежата. До края на ноември ще бъдат приключени всички необходими активности.
    Инвестиционната програма и ремонтната се изпълняват съгласно бизнес плана на дружеството, и заложените в тях показатели. Мога да заявя, че имаме готовност да посрещнем и по лоши атмосферни условия от тези, които са в момента.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да споменем, че добивът Вие сте го увеличили със сондажите, които сте направили повече, нали така?
    ВЛАДИМИР МАЛИНОВ: В случай на криза това, което можем да гарантираме е над четири милиона кубични метра на ден, добив. Средната производителност, която сме подали към нашите клиенти на хранилището е 3,8 милиона кубични метра на ден. В случай на криза може до 10 дни да издържим дори над 4,5 милиона на ден.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Много благодаря, господин Малинов.
    Господин Павлов?
    НИКОЛАЙ ПАВЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Накратко ще представя дейността на „Булгаргаз“ за есенно-зимния сезон. Както всички знаят „Булгаргаз“ е обществен доставчик за територията на Република България.
    Във връзка със своята лицензия има и задължения за осигуряване на качествена и непрекъсната доставка. В тази връзка и предвид неравномерното потребление в страната, силно изразеното неравномерно потребление, „Булгаргаз“ е длъжна да нагнетява определени количества природен газ в газохранилището в Чирен.
    Тази година бяха нагнетени 330 милиона кубични метра, което е рекорд досега – близо 20 милиона повече в равнение с миналата година, като част от тях са нагнетени от алтернативни източници. Както знаете второто и третото тримесечие на тази година „Булгаргаз“ закупи близо 300 милиона кубика на значително по-изгодни условия от основния доставчик.
    Разбира се, за да се изпълнява своята дейност това изисква и финансова стабилност. Тези доставки бяха осъществени, благодарение на финансовата стабилност на „Булгаргаз“. Това е свързано и с висока събираемост.
    Към настоящия момент „Булгаргаз“ е както на оперативно, така и на счетоводна печалба – 36 милиона, близо към деветмесечието. В сравнение с миналата година към 30 септември, които сме добавили близо 20 млн. лв. като печалба. Ние си спазваме всички наши задължения по отношение на доставка.
    Готови сме да доставим за последното тримесечие близо 800 милиона кубични метра, а за първото тримесечие на 2020 г. близо 880 милиона кубични метра.
    По отношение на инвестиционни програми. Както знаете „Булгаргаз“ не разполага с инфраструктура, която да изисква съответната поддръжка, така че единствените средства, които се отделят, това е за техника, компютри, поддръжка на автомобили или наемна сграда.
    Ако имате въпроси, готов съм да отговоря.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: На 1 януари коя ще е входната точка?
    НИКОЛАЙ ПАВЛОВ: Засега входна точка е Иксача. В момента водим разговори, преговори с „Газпром“ за промяна на точка на доставка. Надявам се в следващите седмици да постигнем такава договореност, която със сигурност ще бъде на много по-изгодно условие, отколкото е на Иксача.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Павлов.
    Господин Цачев.
    АНГЕЛИН ЦАЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Електропреносната мрежа на Република България е готова да посрещне екстремните есенно зимни условия. Към този момент тя е в много добро състояние. През тази година са конструирани над 110 километра електропроводи 110 киловолта. Почистени са над пет хиляди декара просеки, подменени са над 150 километра мълниезащитни въжета.
    По отношение на превозните средства. Осигурени са автомобили с висока проходимост за всички райони. Подсигурени са необходимите инструменти и материали за отстраняване на аварийни ситуации.
    Изпълнението на инвестиционните и ремонтните програми върви съгласно техния план. Към момента са изпълнени над 100 километра от електропроводите от общ европейски интерес. Изпълняват се в срок и останалите дейности по инвестиционната програма. Към този момент средствата за инвестиции, вложени в електропреносната система, са над 90 милиона. Средствата за ремонтни и профилактики са над 18 милиона.
    Финансовият резултат на дружеството, към деветмесечието, отчита печалба в размер на 16 млн. 600 хил. лв., като се надяваме, че ще завършим с положителен резултат в края на годината.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Цачев.
    Тук, в моя списък, първо е „Енергопро“ – господин Николов, сигурно ще вземе отношение.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Представили сме Доклад, подробен, за готовността на дружеството за есенно-зимния период. Аз ще се постарая накратко да преразкажа това, което сме дали като информация.
    Територията на Дружеството, лицензионната територия на Дружеството, покрива територията на 71 общини в Североизточна България, с дължина на електропреносната мрежа 42 хиляди километра.
    Подготовката за зимата се изразява в обслужване на съоръженията, което беше проверено в края на предния месец от комисия, сформирана от Министерството на енергетиката, като в момента на проверката екипите бяха проверени в момент на извършване на обслужването. Бяха проверени част от подстанциите на Дружеството на територията на град Русе – Подстанция 110 на 20 киловолта.
    Дружеството притежава 11 хиляди собствени трафопоста и пет хиляди чужди, които са в електроразпределителната мрежа, 27 подстанции, всички са приведени в готовност за работа в зимни условия.
    Имаме 900 автомобила, половината от тях – 450, са високопроходими, екипни автомобили 4х4, оборудвани със зимни гуми, заредени са с антифриз. При кризисни ситуации тези 400 автомобила могат да бъдат премествани от едно място на друго място да бъдат командировани.
    Инвестиционната програма на дружеството за годината е 45 милиона, като вече сме над 80% изпълнение. Като казвам изпълнение, това са чисто капитализирани разходи.
    Основно инвестиционната програма тази година беше насочена в две основни направления: едното е сигурност на електроснабдяването, подмяна на съоръжения с изтекъл експлоатационен срок и влагане на средства в такива региони с много чести прекъсвания, причинени от растителност или от птици, обезопасяване на електропроводите.
    Екипите са ни оборудвани с работни облекла – зимни, оборудвани са с лични предпазни средства и сме готови за зимата.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Чемширов, Вие сте наред по моя списък.
    ГОЧО ЧЕМШИРОВ: Благодаря Ви, господин Председател, господа народни представители, колеги! В Дружеството подготовката на мрежата за сигурна работа е един непрекъснат процес, започва с обходи, отбелязване на специални обходни листове на проблемните места, обобщаване на данни, бюджетиране, планиране на изпълнението и приключва с отчети и документиране на тези дейности, свързани с поддържане в изправно състояние на системата.
    Какви са основните ни цели? Качествени инспекции, разбира се. През 2019 г. инспекциите на всички съоръжения средно-ниско напрежение приключиха към 31 юли 2019 г. Общо около 198 хиляди човекочаса бяха използвани за тази дейност. Отстранените дефекти са 3100 подменени стълба, 268 километра подменени проводник, подменени са близо 4000, близо 800 изолатора, 2780 санирани и почистени фундаменти на стълбове. Това са все дейности, които са специфични за разпределителния бизнес.
    Много важна за нас е професионалното оборудване. Що се отнася до парка, имаме 384 високопроходими автомобила, 30 високопроходими вишки за работа на височина, две АТВ-а са оборудвани с вериги, позиционирани са на две различни места в Дружеството, за да могат по-бързо да бъдат придвижвани при необходимост, четири УТВ-а имаме закупени, също оборудвани с вериги, девет моторни шейни, договори за допълнителна техника с фирми при необходимост. Подготвени са всички автомобили. За всеки електромонтьор естествено е осигурено професионално оборудване, зимно работно облекло, обувки, снегоходки, щанги и оборудване за работа на височина.
    Проведени са и тренировки с целия ни персонал и с фирмите, с които работим за работа при зимни условия на полигона, който имаме. Имаме в дружеството подготвено и специално оборудване – 14 мобилни агрегата, които при необходимост да бъдат поставени на съответните места, за да осигурят електрозахранване, имаме четири мобилни трафопоста напълно оборудвани, двата са с трансформатори по 400 киловолтампера, другите два с по 630, също при повреда конкретно в трафопост да може да бъде заменено за часове. Имаме радиостанция, изградена наша радиовръзка, която дублира другите мобилни връзки за сигурност, всяка кола е оборудвана с такава радиостанция. В учебния полигон, на първо място, се провеждат тренировки по безопасност, тъй като безопасността е важен фактор за нашата дейност. Проведени са обучения и изпити по експлоатация с целия персонал. Специализираните вътрешни обучения за работа под напрежение и работа на височина са проведени също, в това число и на полигона за практически занятия, провели сме и обучения с фирмите, с които работим за работа по нашите съоръжения. Имаме изградено добро сътрудничество, което вече досега е показало много добри резултати с институциите – областен управител, община, гражданска защита, правим с тях съгласувани аварийни планове.
    Относно вътрешната организация на дружеството при кризисните ситуации имаме изграден кризисен щаб с обучени ръководители за работа в криза, има специална инструкция за работа в криза, 36 координационни щаба имаме на територията на дружеството, има осигурен авариен резерв в нашите структури, ТЕЦ-ове по места, тези 36 ТЕЦ-а, ITкомуникации, сключен е и договор за взаимопомощ с колегите от ЧЕЗ и „Енергопро“ имаме за работа при екстремни ситуации.
    Що се отнася за дежурството – 24-часово, 7-дневно дежурство има изградено, един дежурен по дружество, две специализирани взаиморезервирани диспечерски звена, 75 аварийни групи в ТЕЦ-овете дежурят 24 часа, пет центъра за кабелни лаборатории и три регионални центъра за специализирана техника и освен това имаме и договор за специална техника с фирми, които предлагат такъв вид услуга. Това е съвсем накратко.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    Господин Бойчев има един въпрос към Вас.
    ДИМИТЪР БОЙЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, въпросът ми е провокиран при една от срещите ми с една от индустриалните зони в Бургас с бизнеса. Изостриха ми вниманието, че тези планове и профилактики, които прави Вашето дружество, доколкото разбрах на шестмесечие, се извършват в ден понеделник през работно време и хората доста бяха озадачени, че понеделник си е работен ден, а там има една от доста големите индустриални зони на Бургас, има доста производствени предприятия. И така поставиха въпроса дали не може тези профилактики да се предвидят събота и неделя, когато са почивни дни, а не през работни дни и ако може съответно – то явно има някаква логика от Ваша страна, но все пак интересно ми е. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Предполагам, че не сте подготвени.
    ГОЧО ЧЕШМИДЖИЕВ: Мога веднага да отговаря по принцип. По принцип плановите профилактики се извършват не само в понеделник, те се планират. Тук те са планирани рано и задължително един месец предварително предупреждаваме всички бизнес клиенти, които са, кога ще бъде направена профилактиката. Правенето само в почивни дни би създало доста проблеми, защото битът тогава – ние имаме в много от изводите, не само в дадено предприятие, а има и бит, така че наистина е предизвикателство кое е точно подходящото време. Но разчитаме на предварителното предупреждение и, ако има обратна реакция, се съобразяваме винаги да договорим, ако има. Така че разчитаме на обратната връзка за случаите, в които за някой не е удобно това време. Но така или иначе те пък трябва да се направят в някакво време.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    Господин Станчев.
    ВИКТОР СТАНЧЕВ: Уважаеми господин Николов, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! В ЧЕЗ разпределение мога да кажа, че подготовката на съоръженията за есенно-зимния сезон е приключила, или е в една такава финална фаза. Дружеството предприе, както и през предходните години първоначално извършване на огледи и обходи на съоръженията. Бяха набелязани всички необходими мероприятия, които трябва да бъдат направени и бъдат обезпечени.
    В тази връзка допълнително предприехме и като мярка заснемане на съоръжения над 200 километра сме заснели въздушни електропроводни линии с дрон, има райони с трудно достъпни места и съответно качеството на огледа да бъде максимално точно и ясно, за да може да противодействаме максимално ефективно да вземем мерки да обезпечим работата на съоръженията.
    По отношение на обезпечаването на работата на нашите служители ще започна отзад-напред с подготовката и обезпечаването на екипите. На територията на дружеството ние поддържаме около 57 хил. километра мрежи. За целта имаме готовност да реагираме всеки ден над 400 аварийни екипа, като всеки един екип се състои от двама служители. Паралелно с това при възникване на такива ситуации и усложнения аварийни можем да включим още 250 служители, за да обезпечим съответно и да възстановим захранването. Дружеството разполага с над хиляда автомобила, като 308 от автомобилите са високопроходими и така наречени аварийни автомобили, с които извършваме всекидневната си дейност. Отделно с това притежаваме и в готовност за използване на 132 машини специализирана техника – това са специализирани кранове и вишки и съответно багери. Паралелно с това във връзка с усложнена зимна подготовка разполагаме с 12 АТВ и девет моторни шейни. Отделно от това разполагаме с един рактрак в територията на Самоков, с който можем да реагираме в труднодостъпния терен на Рила планина. Паралелно с това всички наши служители са обезпечени с необходимото специализирано оборудване, със снегоходки, със зимно работно облекло, с инструменти, които обезпечихме в рамките на тази година. Паралелно с това имаме готовност и сме обезпечили допълнително работата с договори за доставка на горива, сервизно обслужване на целия автопарк, съответно договори за прегледи на съоръженията със специално предназначение, освен това договори за СМР дейности, които можем да ползваме при необходимост от външни изпълнители.
    Бих казал, че тази година е годината на модернизация на съоръженията на територията на дружеството, което в едната част се състои във внедряване на високотехнологично оборудване за дистанционно управление, или така наречени комутационни апарати или активни елементи, към които в момента имаме вложени над 260 такива комутационни апарата, управляваме ги дистанционно, дават едни много добри резултати и бързо локализиране например на аварирали участъци и захранване на участъците, в които няма забележки и съответно това означава по-малко безстокови паузи за клиентите.
    Паралелно с това дружеството в рамките на тази и миналата година ще има над 200 оборудвани трафопоста с кабелни сигнализатори за дистанционно предаване на данни, което за урбанизирани територии, основно за градските райони, за големите областни градове, за района на София, е от изключително важно значение, тъй като една кабелна повреда вече я откриваме много бързо и предполагам, че сте усетили разликите в обслужването на такива трасета. Възстановяваме захранването вече в периоди под един час, което за нас това е много голям успех и значителен скок в развитието на компанията.
    Другото нещо, което мога да кажа. От изключително важно значение а са така наречените съоръжения от критичната инфраструктура, тук, основно в град София. Всяка година вече в продължение на пет години дружеството подменя по един стар маслен 110 киловолтов кабел и използване на суха технология кабели, което повишава сигурността на захранването специално тук на територията на столицата, тъй като и самите клиенти, които са тук на територията са най-много. За информация само клиентите, които са на територията на дружеството с електромери са 840 хиляди на фона на 2150 хиляди за цялото дружество. Сами може да направите оценка колко е важно това за електроснабдяването.
    Другото нещо, което е: продължаваме с подмяната на силовите трансформатори – 110 на 20 на 10 киловолта, тъй като това, мога да кажа, са един от най-важните елементи от електроснабдяването. Миналата година подменихме шест трансформатора, тази година четири – 110 киловолтови, така че извеждаме от експлоатация вече трансформатори, които са в експлоатационен живот над 40 години и по този начин считаме, че ще увеличим сигурността на електрозахранването.
    Продължаваме с реконструкциите на подстанциите. Една част от подстанциите в рамките на тази година „Студентски град“, „Георги Димитров“, „Младост“ и „Долна Митрополия“, който е на територията на област Плевен, им правим пълен ретрофит на оборудването, което увеличава техните експлоатационен живот и разширяваме възможността да захранваме допълнително потребители, имайки предвид бурното строителство, което продължава и през тази години и тенденцията и през следващите години да продължи. Модернизирайки по този начин съоръженията ще увеличим пропускателната възможност, ще увеличим обема на енергията, която можем да пренасяме и съответно даваме на потребителите.
    През тази година извършихме пълна реконструкция на подстанция „Фестивална“. Това значи пълна реконструкция на част 110 киловолта, трансформаторни машини и съответно разпределителни уредби средно напрежение, която подстанция е от изключително важно значение за развитието на квартал „Дружба“, тъй като там исканията за мощности са много големи и по този начин даваме възможност на инвеститорите да изграждат съоръженията без да пречим, а да ги подпомагаме.
    Като цифри мога да Ви дам, за да придобиете представа за обема на дейностите, които извършихме по чистото поддържане на мрежата. Подменени изолатори приблизително 16 хиляди броя, говорим за мрежи средно напрежение. Подменени комутационни апарати над 500, положени кабели средно напрежение до момента 107 хиляди метра кабели.
    По отношение на просеките, това е от изключително важно значение за експлоатацията на съоръженията за въздушните електропроводи. През миналата година до момента, през тази година повече от 1 млн. 200 хил. кв. м. това е подраст и храсти и изсичане на приблизително 79 хиляди дървета. Това е в електропроводи и въздушни в извън урбанизираните територии, които са от изключително важно значение за захранване на селищата на нашата лицензионна територия.
    В същото време, по мрежи ниско мога да кажа и в това число трансформаторните постове. През последните три години предприехме стратегия да не профилактираме съоръженията на години, а да ги профилактираме на база извършена термовизионна диагностика и само тези съоръжения, по които има забележки и се налага това нещо да го правим, да се извърши тази профилактика. Това се прави с цел да намалим безтоковата пауза и съответно удовлетвореността на клиентите да бъде по висока, тъй като практиката и анализите, които направихме през последните 10 години назад, показва, че са правени профилактики реално на съоръжения, които не е било необходимо.
    Така че тази тенденция продължава и за момента за тази година сме извършили профилактика на 709 трафопоста в сравнение с предходните пет години сме правили над 3500 такива профилактики, което срещнахме много сериозен отпор от страна на клиентите и на бизнеса, тъй като това са тежки изключвания за по 3 4 часа и това внася сериозен дискомфорт.
    По отношение на изпълнение на инвестиционната програма. Инвестиционната програма на дружеството в рамките на тази година е малко над 110 млн. лв. Към края на месец октомври изпълнението е малко над 87 млн. лв. Това, което сме си поставили като цел е, че инвестиционната програма, която ще бъде направена е минимум 100% изпълнение на инвестициите, това което е признато и от регулатора, така че последно завършвам и заявявам най-отговорно, че разпределителното дружество е готово за посрещане на есенно-зимния сезон. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Станчев.
    Господин Ковачев.
    ВИКТОР КОВАЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Дами и господа народни представители! Ще бъда кратък и съм готов да отговоря на допълнителни въпроси.
    „Топлофикация“ е готова за работа през есенно-зимния сезон и също така е готова за отоплителния сезон, който междувременно започна от два дни.
    Един детайл само, който се промени в това, което изпратих като материали и той е малко конкретен – и пета машина в ТЕЦ „София – Изток“ е вече на разположение. Иначе в таблицата пише, че трябва да се довършва. Това е от мен.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    Очаквам госпожа Бънкова да вземе отношение за тяхната асоциация.
    ЕВЕЛИНА БЪНКОВА: Здравейте, господин Председател.
    Дами и господа народни представители, колеги! Топлофикационните дружества в страната са готови за сезона. На топлоизточниците са направени ремонти, има достатъчно резервни мощности. Резервите от горива са осигурени и даже надвишават изискуемите по наредба. Подробна информация беше изпратена към Министерството на енергетиката, така че Вие имате обобщения доклад с подробностите.
    ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    Остава „Български енергиен холдинг“, ако има нещо да добави, ако няма? Няма.
    Господин Маринов, Вие имате ли нещо да добавите? Нямате.
    Колеги, някой има ли въпроси? Не виждам.
    Благодаря.
    Благодаря на всички, че дойдохте!
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,15 ч.)




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Валентин Николов




    Стенограф:

    Теодора Енчева
    Форма за търсене
    Ключова дума