Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
30/06/2020 второ гласуване

    Общ законопроект
    за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията,
    изготвен на основание чл. 81, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на
    първо гласуване на 27. 02. 2020 г. : Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 054-01-6, внесен от Спас Панчев и Законопроект за допълнение на Закона за устройство на територията, № 054-01-12, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители
    ДОКЛАД

    ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ

    на
    Общ законопроект
    за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията,
    изготвен на основание чл. 81, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на
    първо гласуване на 27. 02. 2020 г. : Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 054-01-6, внесен от Спас Панчев и Законопроект за допълнение на Закона за устройство на територията, № 054-01-12, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители



    Проект

    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията
    (Обн. ДВ. бр.1 от 2001г., изм. бр. 41 и 111 от 2001г., бр. 43 от 2002 г., бр. 20, 65 и 107 от 2003 г., бр. 36 и 65 от 2004 г., бр. 28, 76, 88, 94, 95, 103 и 105 от 2005 г., бр. 29, 30, 34, 37, 65, 76, 79, 82, 106 и 108 от 2006 г., бр. 41 и 61 от 2007 г., бр. 33, 43, 54, 69, 98 и 102 от 2008 г., бр. 6, 17, 19, 80, 92 и 93 от 2009 г., бр.15, 41, 50, и 87 от 2010 г., бр.19, 35, 54 и 80 от 2011г., бр.29, 32, 38, 45, 47, 53, 77, 82 и 99 от 2012 г., бр. 15, 24, 27, 28, 66 и 109 от 2013 г., бр. 49, 53, 98 и 105 от 2014 г., бр. 35, 61, 62, 79 и 101 от 2015 г., бр. 15, 51 от 2016 г., бр.13, 63, 92, 96 и 103 от 2017 г., бр.21, 28, 55 и 108 от 2018 г., бр. 1, 24, 25, 41, 44, 62 и 101 от 2019 г. и бр. 17 и 21 от 2020 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 62 се създава ал. 12:
    „(12) Общинският съвет приема наредба, с която урежда управлението и вътрешния ред в гробищните паркове, условията и реда за погребения и кремации, ползването и благоустрояването на гробните и урнови места и свързаните с тази дейност услуги на територията на общината. С наредбата се определят и изискванията към търговците, извършващи погребални, строително - монтажни и каменоделски услуги на територията на гробищните паркове.“
    Предложение от н.пр. Манол Генов и група народни представители:
    Параграф 1 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    Предложение от н.пр. Искрен Веселинов:
    Създава се нов § 1а:
    § 1а. В чл. 125, ал. 4 накрая се добавя „на хартиен носител и по електронен път“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 1а, който става § 2:
    § 2. В чл. 125, ал. 4 накрая се добавя „на хартиен носител и по електронен път“.

    Предложение от н.пр. Искрен Веселинов:
    Създава се нов § 1б:
    § 1б. В чл. 128а се правят следните допълнения:
    1.В ал. 1:
    а) в изречение първо след думите „се извършва“ се добавя „при необходимост“;
    б) в изречение второ след думите „да предоставят“ се добавя „безвъзмездно“ и накрая се добавя „на хартиен носител и по електронен път“.
    2.В ал. 2 след думата „изпраща“ се добавя „при необходимост“.
    3.В ал. 3 след думите „го изпраща“ се добавя „при необходимост“.

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 1б, който става § 3:
    § 3. В чл. 128а се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) в изречение първо след думите „се извършва“ се добавя „при необходимост“;
    б) в изречение второ след думите „да предоставят“ се добавя „безвъзмездно“ и накрая се добавя „на хартиен носител и по електронен път“.
    2. В ал. 2 след думата „изпраща“ се добавя „при необходимост“.
    3. В ал. 3 след думите „го изпраща“ се добавя „при необходимост“.

    Предложение от н.пр. Искрен Веселинов:
    Създава се нов § 1в:
    § 1в. В чл. 140а се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думите „по ал. 1“ се добавя „на хартиен носител и по електронен път с приложено копие (извадка) от действащ подробен устройствен план“, думата „експлоатационните“ се заменя с „посочените в заявлението експлоатационни“, а след думите „дружества за“ се добавя „безвъзмездно“;
    2. В ал. 3 след думата „служебно“ се добавя „и безвъзмездно на хартиен носител и по електронен път“.
    3. В ал. 7 думите „Във визата за проектиране по ал. 6 освен данните по чл. 140 се включват“ се заменят с „Визата за проектиране по ал. 6 съдържа данните по чл. 140 и към нея се прилагат“.

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 1в, който става § 4:
    § 4. В чл. 140а се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думите „по ал. 1“ се добавя „на хартиен носител и по електронен път с приложено копие (извадка) от действащ подробен устройствен план“, думата „експлоатационните“ се заменя с „посочените в заявлението експлоатационни“, а след думите „дружества за“ се добавя „безвъзмездно“;
    2. В ал. 3 след думата „служебно“ се добавя „и безвъзмездно на хартиен носител и по електронен път“.
    3. В ал. 7 думите „Във визата за проектиране по ал. 6 освен данните по чл. 140 се включват“ се заменят с „Визата за проектиране по ал. 6 съдържа данните по чл. 140 и към нея се прилагат“.

    § 2. В чл. 151 се правят следните допълнения:
    В ал. 1 се създава т. 16:
    „16. Поддръжка, дооборудване и/или подобряване на елементи на приемо-предавателни станции, както и тяхната подмяна или допълване чрез монтаж или демонтаж на елементи от радиопредавателната система, с елементи и оборудване на същата или друга електронна съобщителна мрежа от същия и/или друг вид технология в същия или друг честотен обхват, в случай че не се налага извършването на изкопни работи, не се променят съществено конструкцията, вида на конструктивните елементи и/или натоварвания на съответните съоръжения, при спазване на здравните норми и изисквания."
    2. Създават се ал. 4, 5, 6 и 7:
    „(4) Дейностите по ал. 1, т. 16 се извършват въз основа на:
    1. становище на инженер-конструктор и инженер с професионална квалификация в областта на съобщенията с указания за извършването им; и
    2. положителна експертна оценка за съответствие с изискванията за пределно допустимите нива на електромагнитни полета от Националния център по обществено здраве и анализи.
    (5) След извършване на дейностите по ал. 1, т. 16 се извършват
    измервания за съответствие с пределно допустимите нива на
    електромагнитни полета, както и регистрация пред органите на държавния
    здравен контрол, в съответствие със Закона за здравето и подзаконовите
    актове по неговото прилагане.
    (6) Измерванията по ал. 5 се извършват от лаборатории, акредитирани от
    Изпълнителна агенция „Българска служба по акредитация" или от друг
    национален орган по акредитация, който е страна по Многостранното
    споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за
    акредитация за съответната област или да отговарят на изискванията за признаване съгласно чл. 5а, ал. 2 от Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието.
    (7) В случаите по ал. 1, т. 16 операторът на електронна съобщителна мрежа подава до Комисията за регулиране на съобщенията заявление за регистрация, придружено с информация за изпълнените дейности. Заявлението за регистрация се подава по ред, определен от Комисията за регулиране на съобщенията."

    Предложение от н.пр. Спас Панчев:
    В § 2 в чл. 151 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1, т. 16 се изменя така:
    „16. Поддръжка, дооборудване и/или подобряване на елементи на приемо-предавателни станции, както и тяхната подмяна или допълване чрез монтаж или демонтаж на елементи от радиопредавателната система, с елементи и оборудване на същата или друга електронна съобщителна мрежа от същия и/или друг вид технология в същия или друг честотен обхват, при спазване на здравните норми и изисквания, в случай че не се налага да бъдат изпълнени изкопни работи и/или строително-монтажни работи, променящи конструкцията, вида на конструктивните елементи и/или натоварвания на съответните съоръжения, с оглед спазването на изискванията за механично съпротивление и устойчивост.“
    2. Алинеи 4, 5, 6 и 7 се изменят така:
    „(4) Дейностите по ал. 1, т. 16 се извършват въз основа на:
    1. становище на инженер конструктор, доказващо обстоятелствата по ал.1, т. 16;
    2. становище на инженер с професионална квалификация в областта на съобщенията с указания за извършването им
    3. положителна експертна оценка за съответствие с изискванията за пределно допустимите нива на електромагнитни полета от Националния център по обществено здраве и анализи.
    (5) Операторът на електронната съобщителна мрежа е длъжен да уведоми собственика, съответно - съсобствениците на имота, или собствениците в сгради в режим на етажна собственост чрез управителя на етажната собственост, в които е изградена приемно-предавателната станция преди започване на дейности по ал. 1, т. 16, свързани с допълване и/или дооборудване на елементи от друг вид електронна съобщителна мрежа или технология.
    (6) В случаите по ал. 1, т. 16 операторът на електронната съобщителна мрежа носи отговорност за всички причинени вреди на собственика, съответно на съсобствениците на имота или на собствениците в сгради в режим на етажна собственост.
    (7) В 14-дневен срок след приключване на дейностите по ал. 1, т. 16 операторът на електронната съобщителна мрежа възлага извършването на необходимите измервания за съответствие с пределно допустимите нива на електромагнитни полета. Измерванията се извършват от лаборатории, акредитирани от Изпълнителна агенция „Българска служба по акредитация" или от друг национален орган по акредитация, който е страна по Многостранното споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за акредитация за съответната област или да отговарят на изискванията за признаване съгласно чл. 5а, ал. 2 от Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието.“
    3.Създават се ал. 8 и 9:
    „(8) В 14-дневен срок след получаването на протокола за измерването по предходната алинея, операторът подава заявление за регистрация пред органите на държавния здравен контрол в съответствие със Закона за здравето и подзаконовите актове по неговото прилагане.
    (9) В 14-дневен срок след регистрацията по ал. 8 операторът на електронна съобщителна мрежа подава заявление за регистрация пред Комисията за регулиране на съобщенията и уведомява кмета на съответната община, като прилага документите по ал. 4, 7 и 8.“

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение от н.пр. Манол Генов и група народни представители:
    Параграф 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н.пр. Искрен Веселинов, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
    В § 2 в ал. 4 се създава т. 4:
    „4. в случаите на подмяна или допълване на елементи и оборудване от друг вид технология, от електронна съобщителна мрежа от друг вид или за друг честотен обхват – документ, удостоверяващ одобрението им от Комисията за регулиране на съобщенията.“

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2, който става § 5:
    § 5. В чл. 151 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 16:
    „16. поддръжка, дооборудване и/или подобряване на елементи на приемно-предавателни станции, както и тяхната подмяна или допълване чрез монтаж или демонтаж на елементи от радиопредавателната система, с елементи и оборудване на същата или друга електронна съобщителна мрежа от същия и/или друг вид технология в същия или друг честотен обхват, при спазване на здравните норми и изисквания, в случай че не се налага да бъдат изпълнени изкопни работи и/или строително-монтажни работи, променящи конструкцията, вида на конструктивните елементи и/или натоварвания на съответните съоръжения, с оглед спазването на изискванията за механично съпротивление и устойчивост.“
    2.Създават се ал. 4, 5, 6, 7, 8 и 9:
    „(4) Дейностите по ал. 1, т. 16 се извършват въз основа на:
    1. становище на инженер - конструктор;
    2. становище на инженер с професионална квалификация в областта на съобщенията с указания за извършването им;
    3. положителна експертна оценка за съответствие с изискванията за пределно допустимите нива на електромагнитни полета от Националния център по обществено здраве и анализи;
    4. документ, удостоверяващ одобрението им от Комисията за регулиране на съобщенията - в случаите на подмяна или допълване на елементи и оборудване с елементи и оборудване от друг вид технология, от електронна съобщителна мрежа от друг вид или за друг честотен обхват.
    (5) Операторът на електронната съобщителна мрежа е длъжен да уведоми собственика, съответно съсобствениците на имота или собствениците в сгради в режим на етажна собственост чрез управителя на етажната собственост, в които е изградена приемно-предавателната станция, преди започване на дейности по ал. 1, т. 16, свързани с подмяна и/или дооборудване на елементи и оборудване с елементи и оборудване от друг вид технология, от електронна съобщителна мрежа от друг вид или за друг честотен обхват.
    (6) В случаите по ал. 1, т. 16 операторът на електронната съобщителна мрежа носи отговорност за всички причинени вреди на собственика, съответно на съсобствениците на имота или на собствениците в сгради в режим на етажна собственост.
    (7) В 14-дневен срок след приключване на дейностите по ал. 1, т. 16 операторът на електронната съобщителна мрежа възлага извършването на необходимите измервания за съответствие с пределно допустимите нива на електромагнитни полета. Измерванията се извършват от лаборатории, акредитирани от Изпълнителна агенция „Българска служба по акредитация" или от друг национален орган по акредитация, който е страна по Многостранното споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за акредитация за съответната област или които отговарят на изискванията за признаване съгласно чл. 5а, ал. 2 от Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието.
    (8) В 14-дневен срок след получаването на протокола за измерването по ал. 7 операторът подава заявление за регистрация пред органите на държавния здравен контрол в съответствие със Закона за здравето и подзаконовите актове по неговото прилагане.
    (9) В 14-дневен срок след регистрацията по ал. 8 операторът на електронна съобщителна мрежа подава заявление за регистрация пред Комисията за регулиране на съобщенията и уведомява кмета на съответната община, като прилага документите по ал. 4, 5, 7 и 8.“

    § 3. В чл. 195, ал. 5 и 6 се изменят така:
    „(5) Кметът на общината може да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да премахнат, преобразуват или ремонтират неподходящи по местонахождение, разположение, вид и материали огради, гаражи, второстепенни, селскостопански и други обекти по чл. 151, ал. 1, т. 1 - ¬15 временни постройки, септични ями, канализационни съоръжения, насаждения, както и да извършат необходимите работи в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите.
    (6) Кметът на общината издава заповед за премахване на:
    1. строежи, които поради естествено износване или други обстоятелства са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на пожар или са вредни в санитарно-хигиенно отношение и не могат да се поправят или заздравят;
    2. елементи на приемо-предавателни станции по чл. 151, ал. 1, т. 16, които са извършени в нарушение на чл. 151, ал. 4 и 5.“

    Предложение от н.пр. Спас Панчев:
    В § 3 в чл. 195, ал. 6, т. 2 се изменя така:
    „2. Елементи на приемо-предавателни станции по чл. 151, ал. 1, т. 16, които са извършени в нарушение на чл. 151, ал. 4, 5, 7, 8 и 9.“

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение от н.пр. Манол Генов и група народни представители:
    Параграф 3 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 6:
    § 6. В чл. 195 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 5 след думите „чл. 151, ал. 1“ се добавя „т. 1 - 15“.
    2. Алинея 6 се изменя така:
    „(6) Кметът на общината издава заповед за премахване на:
    1. строежи, които поради естествено износване или други обстоятелства са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на пожар или са вредни в санитарно-хигиенно отношение и не могат да се поправят или заздравят;
    2. елементи и оборудване на приемно-предавателни станции по чл. 151, ал. 1, т. 16, които са монтирани в нарушение на чл. 151, ал. 4, 5, 7, 8 или 9.“

    § 4. В чл. 237, ал. 2 се създава т. 8:
    „8. на оператор на електронна съобщителна мрежа, извършил дейности по чл. 151, ал. 1, т. 16 в нарушение на чл. 151, ал. 4 или 5 - в размер от 1 000 до 10 000 лв.“

    Предложение от н.пр. Спас Панчев:
    В § 4 в чл. 237, ал. 2, т. 8 се изменя така:
    „8. На оператор на електронна съобщителна мрежа, извършил дейности по чл. 151, ал. 1, т. 16 в нарушение на чл. 151, ал. 4, 5, 7, 8 или 9 - в размер от 1000 до 10000 лв.“

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от н.пр. Искрен Веселинов:
    В чл. 237 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 след думите „При неизпълнение“ се добавя „в срок“, след думата „задълженията“ се добавя „или при предоставяне на непълни или неточни данни“, а думите „на 1000 лв.“ се заменят с „от 1000 до 2000 лв.“
    2.Създава се ал. 4:
    „(4) Кметът на общината, съответно областният управител, министърът на регионалното развитие и благоустройството, министърът на отбраната, министърът на вътрешните работи, председателят на Държавна агенция "Национална сигурност" или председателят на Държавна агенция "Разузнаване" налага имуществена санкция в размер на 2000 лв. на съответното експлоатационно дружество, поискало заплащане за предоставяне на изходни данни, становища, възражения, предписания или друга информация в случаите по чл. 125, ал. 4, чл. 128а и по чл. 140а, ал. 3.“
    3. Досегашната ал. 4 става ал. 5.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от н.пр. Манол Генов и група народни представители:
    Параграф 4 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 7:
    § 7. В чл. 237 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 се създава т. 8:
    „8. на оператор на електронна съобщителна мрежа, извършил дейности по чл. 151, ал. 1, т. 16 в нарушение на чл. 151, ал. 4, 5, 7, 8 или 9 - в размер от 1000 до 10000 лв.“
    2. В ал. 3 след думите „При неизпълнение“ се добавя „в срок“, след думата „задълженията“ се добавя „или при предоставяне на непълни или неточни данни“, а думите „на 1000 лв.“ се заменят с „от 1000 до 2000 лв.“
    3. Създава се нова ал. 4:
    „(4) Кметът на общината, съответно областният управител, министърът на регионалното развитие и благоустройството, министърът на отбраната, министърът на вътрешните работи, председателят на Държавна агенция „Национална сигурност“ или председателят на Държавна агенция „Разузнаване“ налага имуществена санкция в размер на 2000 лв. на съответното експлоатационно дружество, поискало заплащане за предоставяне на изходни данни, становища, възражения, предписания или друга информация в случаите по чл. 125, ал. 4, чл. 128а и по чл. 140а, ал. 3.“
    4. Досегашната ал. 4 става ал. 5.

    Предложение от н.пр. Спас Панчев:
    Създават се преходни и заключителни разпоредби.
    Създава се нов § 5:
    § 5. В Закона за електронните съобщения се правят следните допълнения:
    1.В чл. 33 се създават ал. 5, 6 и 7:
    „(5) Комисията за регулиране на съобщенията създава и поддържа регистър на приемо-предавателните станции на мобилни мрежи. Обстоятелствата, които се вписват, условията и реда за воденето, поддържането и ползването на регистъра се определят в Наредба на Комисията за регулиране на съобщенията.
    (6) Операторът на електронната съобщителна мрежа е длъжен да подаде заявление за регистрация пред Комисията за регулиране на съобщенията в 14-дневен срок след регистрацията пред органите на държавния здравен контрол в съответствие със Закона за здравето и подзаконовите актове по неговото прилагане.
    (7) Комисията за регулиране на съобщенията уведомява служебно кметовете на съответните населени места и районните здравни инспекции за регистрацията по предходната алинея.“
    2.Създава се нов чл. 334д:
    „Чл. 334д. За нарушение по чл. 33, ал. 6 се налага глоба или имуществена санкция в размер от 500 до 5000 лв.“
    3.В преходни и заключителни разпоредби на Закона за електронните съобщения се
    създава нов § 1:
    § 1. Комисията за регулиране на съобщенията създава регистъра и приема наредбата по чл. 33, ал. 5 в срок от шест месеца от влизане в сила на закона.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията предлага да се създаде подразделение „Заключителни разпоредби“ с § 8 и 9:
    Заключителни разпоредби

    § 8. В Закона за електронните съобщения (обн., ДВ, бр. 41 от 2007 г.; изм., бр. 109 от 2007 г., бр. 36, 43 и 69 от 2008 г., бр. 17, 35, 37 и 42 от 2009 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2009 г. – бр. 45 от 2009 г.; изм., бр. 82, 89 и 93 от 2009 г., бр. 12, 17, 27 и 97 от 2010 г., бр. 105 от 2011 г., бр. 38, 44 и 82 от 2012 г., бр. 15, 27, 28, 52, 66 и 70 от 2013 г., бр. 11, 53, 61 и 98 от 2014 г., бр. 14 от 2015 г.; Решение № 2 на Конституционния съд от 2015 г. – бр. 23 от 2015 г.; изм., бр. 24, 29, 61 и 79 от 2015 г., бр. 50, 95, 97 и 103 от 2016 г., бр. 58, 85 и 101 от 2017 г., бр. 7, 21, 28, 77 и 94 от 2018 г., бр. 17, 47, 74, 94 и 100 от 2019 г. и бр. 28 и 51 от 2020 г.) се правят следните допълнения:
    1. В чл. 33 се създават ал. 5, 6 и 7:
    „(5) Комисията създава и поддържа регистър на приемно-предавателните станции на мобилни мрежи. Обстоятелствата, които се вписват, условията и редът за воденето, поддържането и ползването на регистъра се определят с наредба на Комисията.
    (6) Операторът на електронната съобщителна мрежа е длъжен да подаде заявление за регистрация пред Комисията в 14-дневен срок след регистрацията пред органите на държавния здравен контрол в съответствие със Закона за здравето и подзаконовите актове по неговото прилагане.
    (7) Комисията уведомява служебно кметовете на съответните общини и районните здравни инспекции за регистрацията по ал. 6.“
    2. Създава се чл. 334д:
    „Чл. 334д. За нарушение по чл. 33, ал. 6 се налага глоба или имуществена санкция в размер от 500 до 5000 лв.“

    § 9. Комисията за регулиране на съобщенията създава регистъра и приема наредбата по чл. 33, ал. 5 от Закона за електронните съобщения в срок 6 месеца от влизането в сила на този закон.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
    БЛАГОУСТРОЙСТВО И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
    Искрен Веселинов
    Форма за търсене
    Ключова дума