Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
12/09/2018
    Обсъждане на предложения от браншовите организации на превозвачите по отношение на промените в Закона за автомобилните превози – § 32 от Доклада по закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата.
    П Р О Т О К О Л

    № 17


    Заседанието беше открито и ръководено от господин Искрен Веселинов – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги, предлагам да се заемаме с работа. Имаме необходимия кворум.
    Точка единствена, която предлагам е:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ОТ БРАНШОВИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ НА ПРЕВОЗВАЧИТЕ ПО ОТНОШЕНИЕ НА ПРОМЕНИТЕ В ЗАКОНА ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ – § 32 ОТ ДОКЛАДА ПО ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА.
    По-скоро имаме предложения на браншовите организации. Вие сте запознати с него. Становище, което е депозирано в понеделник и което мисля, че не можем да пренебрегнем, тъй като все пак обединява на практика една, две, три, четири, пет, шест сериозни организации в областта на транспорта.
    Може би колегите от Транспортната комисия ще кажат, от министерствата, че бяха проведени срещи. Шлайфаха се приетите от нас на второ четене текстове и свиквам тази комисия именно, за да усъвършенстваме тези текстове, така че да не бъркаме работата на бранша и да доведем до някакви колизии, които смятам, че никой от нас не желае.
    Ако няма други предложения за точки от дневния ред, точка единствена е обсъждане на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, в контекста на предложенията на браншовите организации.
    Има ли други предложения? Ако няма, подлагам на гласуване дневния ред.
    Моля, който е „за“, да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 6.
    Колеги, дневният ред е приет.
    Присъстват и колеги от Комисията по транспорт и Красимир Ципов – заместник-министър на Министерството на вътрешните работи.
    ГЕОРГИ ДИНЕВ: Уважаеми колеги, по реда на чл. 83 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, предлагам в § 32 да се направят следните изменения:
    „1. В чл. 7б:
    а) Създават се нови ал. 2 – 5.“
    Господин Председател, алинея по алинея предложенията или общо да ги прочета?“
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Според мен, прочетете предложенията, все пак от гледна точка на това, че сега ги виждат колегите.
    ГЕОРГИ ДИНЕВ: В алинея 2, колеги, това, което досега бяхме обсъждали, предложението е да се добави – освен изискването за свидетелство за управление на водачите в съответната категория D1, D1Е, D и DE, предложението е да се добави също така и категоризацията и категориите на самите превозни средства М2 и М3, клас В, клас II и клас III за управление, като цялата алинея ще придобие следния вид:
    „(2) Моторните превозни средства от категория М2 и М3, клас В, клас II и клас III за управлението, на които се изисква свидетелство за управление от категории D1, D1Е, D или DE, се оборудват с устройство за мобилно видеонаблюдение и с обезопасителни колани за водачите и пътниците.“
    Мотивът за това е, това, което вкарваме като изменение е, че…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Предлагам да прочетете текстовете и след това общо ще кажете мотивите.
    ГЕОРГИ ДИНЕВ: „(3) Изискването за обезопасителни колани по ал. 2 не се прилага за моторни превозни средства от категориите М2 и М3, клас А и клас I при специализиран превоз по маршрути с еднопосочна дължина до 30 км.
    (4) Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията с наредба определя изискванията към устройствата за мобилно видеонаблюдение, реда за използването им и за съхранението на записите от тях.
    (5) Редът за оборудване с обезопасителни колани на моторни превозни средства от категориите М2 и М3, клас В, клас II и клас III за управление, на които се изисква свидетелство за управление от категории D1, D1Е, D или DE, които не са оборудвани фабрично с такива, се определя с наредбата по чл. 146, ал. 1 от Закона за движението по пътищата“.
    Това е относно чл. 7б, буква „а“, ал. 2 – 5.
    б) Досегашните ал. 2-5 стават ал. 6-9.“
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Да, следва преномериране на алинеите.
    ГЕОГИ ДИНЕВ: Сегашната ал. 2 става ал. 6.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИВ: Имаше нов текст. Заповядайте, представете го.
    ГЕОРГИ ДИНЕВ: Мотивите относно измененията, най-вече по ал. 2 от чл. 7б е, че досега това, което бяхме обсъждали, не беше залегнала и самата категоризация на превозните средства, давам за пример превозните средства от клас II, които са до 22 места и там по Закона имаше право да има и правостоящи пътници, а така просто ги допълваме и доуточняваме с това, че вкарваме пак те да имат задължението да се оборудват с колани.
    ПРЕД. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, колега Динев.
    Има и един чл. 23г, който да прочетете. (Реплика.)
    ГЕОРГИ ДИНЕВ: Да, това е до момента. Създава се един нов чл. 23г:
    „Специализираните, случайните и превозите за собствена сметка на деца и/или ученици се извършват с моторни превозни средства от категории М2 и М3, клас В, клас II и клас III, като не се допуска превоз на стоящи пътници.“
    В чл. 95а, алинея 2 се допълва: „с устройство за мобилно видеонаблюдение“.
    В чл. 95б, т. 2, пак абсолютно същото: „с устройство за мобилно видеонаблюдение“.
    Идентично е изменението и предложението за изменение в чл. 95в :“устройство за мобилно видеонаблюдение.“
    В § 1 от Допълнителните разпоредби предложението за изменение в т. 55. – просто едно уточнение – устройство за мобилно видеонаблюдение е техническо средство, което позволява да се заснеме пътнотранспортната обстановка пред превозното средство по време на движение“.
    В § 33 т. 3 се изменя така:
    „3. Параграф 32, който влиза в сила в 6 месечен срок от обнародване на Закона в „Държавен вестник“, с изключение на т. 1, буква „а“ – чл. 7б, ал. 2 по отношение на устройствата за мобилно видеонаблюдение и ал.4, които влизат в сила в 18 месечен срок от обнародването на Закона в „Държавен вестник“. Това е, господин Председател.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, колега Динев.
    Желаещи за изказвания?
    Заповядайте, господин Иванов.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги! Колегата представи накратко мотивите. Считаме, че по този начин ще се затворят всички възможности за доуточняване след това, от органите на пътя и от водача за разправии – каква е категорията, какъв е рейсът и така нататък. Считаме, че когато вече категорията и рейсът, са поставени на едно ниво в Закона, ще бъде по-лесно за реализиране от контролните органи, след това за установяване нарушенията, ако има такива. Разбира се, надявам се да няма.
    По отношение на видеорегистраторите, които бяха записани, сега е записано устройство за мобилно видеонаблюдение, тъй като освен видеорагистратори, има фирми, които са си направили системи, които снимат водача, пътниците и имат предна и задна камера. Поради тази причина, не трябва да ограничаваме те да си слагат сега задължително видеорегистратори, затова сме го записали устройство за мобилно видеонаблюдение.
    По отношение на чл. 23г, го добавихме, тъй като имаше възможност за клас II, специално, тъй като клас II, както установява колегата са моторни превозни средства до 22 седящи пътника, но имат право да имат и правостоящи по пътеката между двата реда седалки. За да отпадне тази възможност за деца и/или ученици, го добавихме като нова буква в чл. 23.
    Това е най-общо по отношение на мотивите. Готови сме да отговаряме на въпроси, разбира се. Благодаря.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги, имате думата за изказване.
    Заповядайте, господин Аталай – имате думата.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, колко сме били прави на предишното заседание! Много сериозни изменения и допълнения, от които има необходимост. Никой не е казал, че няма необходимост, но не му е мястото в този закон, не в тази комисия!
    Преди междучасието приехме измененията и допълненията, затова дойдохме на това, по-голямото междучасие в момента.
    Четем пак чисто нови предложения, с които тепърва се запознаваме.
    Сега възниква въпросът кой от Вас знае за категоризацията на автобусите, какво представляват М2, М3, клас В, клас II и клас III? Примерно, аз не знам.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: За това сме тук – да отговаряме.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Доколкото разбрах и вносителите и Вие предишният път не сте знаели.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Знаехме, но това го добавихме – надграждаме.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Не знаете, но правите предложение.
    Приемаме значи, незнаещите правят предложение и…
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Знаехме, знаехме.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, ако не беше толкова сериозно всичко това, което се случи, ще се да бъде много смешно. Много смешно, Ви казвам!
    И в момента приемаме едни текстове, като ги четете, колеги, имах един колега, който казваше: „Тази книга като я чета, все едно аз съм я написал, като я затворя, все едно някой друг я е чел.“ Имам чувството, че същото е и при Вас.
    Остава ли в момента въпросът: всички автобуси ще бъдат ли оборудвани с колани? От въпросите, които преди бяха поставени от Транспортната комисия: кой ще отговаря за техническото изпълнение на поставянето на съоръженията, коланите; кой ще издаде съответните сертификати, че те вече ще издържат и на допълнителните направени отвори, да не казваме дупки, че да не се сетите за други неща; и вървим нататък – ще има ли Биг Брадър вътре в автобуса и защо ще го има; ще има ли Биг Брадър извън автобуса и защо го предлагате, защо да го има?
    Единствения въпрос, който поставих тогава: по какъв начин ще контролираме ние тези допълнителни съоръжения за обезопасяване, за безопасно движение по пътищата, как и по какъв начин ще бъдат контролирани?
    След това отиваме и към наказанията и глобите. Ако глобите ще бъдат пак ориентирани към собствениците на автобусите, които не се возят с тези автобуси, а създават търговската услуга, предоставят услугата, а пък са наказани за това защото са предлагали, ако ще бъдат наказани собствениците, защото шофьора също няма как да го контролират, а и шофьорът няма как да контролира поставянето на коланите на 42 човека, той как ще разбере дали са си поставили и дали по време на движението ще бъде махнат колана, в колата ще има ли сигнализация, че някой от пътниците си е махнал колана, няма ли да има, и кой ще установи нарушението при безопасното неексплоатиране на съоръженията?
    Тези неща остават, колеги, неизяснени в законите, които ги предлагате в междучасието.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря на колегата Аталай.
    Имаше още една заявка за изказване.
    Господин Бонев, искате ли да вземете думата?
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Исках да кажа, че в продължение на това, което каза колегата, че все пак изменяме Закона за пътищата, като основната тежест е в изграждането на бъдеща тол система.
    Това, което ни се предлага, по начин, който едва ли не редакционно обръща смисъла на Закона в по-голямата му част, ние няма да го подкрепим, ще се въздържим.
    Прекалено много са въпросите относно видеонаблюдението. Четейки становището на тези, които са се подписали Национално сдружение, Браншови съюз и така нататък, това изменение създава повече въпроси, отколкото дава отговори.
    Особено интересно в момента е това относно видеонаблюдението, което се предлага, дотолкова доколкото, защо да не е за всички превозни средства. Това е един от акцентите, които би трябвало да се засегне.
    И пак се връщам на това – прекалено е сериозно, без да преекспонираме трагедията, която провокира изцяло изменението на Закона, закон, който пак повтарям, през Закона за пътищата, което не е редно. Не е редно и не е нормално да се случва по този начин, поне за нас.
    Оттук насетне или това е безкрайно кърпене на Закона, защото може би следващата седмица ще се събираме пак да гледаме някакво друго нещо, не дай си Боже!
    Това са ни основните забележки относно Закона.
    Пак казвам: тези изменения създават повече въпроси отколкото ни дават отговори.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, колеги.
    Думата има господин Иванов, за да отговори на зададените въпроси.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател!
    Уважаеми господин Аталай, наистина беше поставен въпрос и на предишното заседание: колко моторни превозни средства ще трябва да се преоборудват? Беше поставен и въпросът дали в България има технически служби, които да извършат тези изпитания за коланите, които предвиждаме да станат задължителни в рейсовете.
    Първо, по отношение на броя моторни превозни средства. Около 16 хиляди превозни средства са минали годишен технически преглед, като от тях шест хиляди са след 2006 г., което означава, че те задължително са произведени с колани. Около 1600 са моторните превозни средства, които са произведени след 2004 г., между 2004 и 2006 г., тогава е имало изискване седалките да се предвидят така, че да може, ако се наложи, да се сложат колани. Това нещо са го направили фирмите, защото са знаели, че най-вероятно от 2006 г. ще има такова задължение и просто, за да не ги правят още тогава са ги предвидили. Тези седалки са технически изпитани и моторните превозни средства само трябва да се оборудват с технически изпитани колани.
    Най-голям е броят, преди 2004 г., на моторните превозни средства – около 9000. Девет хиляди моторни превозни средства, автобуси по-точно, обаче в тях са включени и градските, които са около 3000 – 3500 автобуса в цялата страна, плюс около 3000 до 4000 са автобусите, които са произведени след 1999 г. до 2004 г., когато Ви обясних, че са започнали да ги оборудват с колани.
    Тези автобуси, за които говоря, са автобуси, които са основно немски. Германия, след 1999 г., е задължила всички свои производители да имат колани и в автобусите. Така, че остават около 2000, които не са установени, колко са в движение, колко не са в движение. Тези 2000 автобуса трябва да се проверят и да се изпитат, ако нямат и те. За около 2000 превозни средства нямаме информация към днешна дата какво им е състоянието. Това е по отношение на броя моторни превозни средства, които трябва да се оборудват.
    По отношение на втория въпрос за технически служби, имахме среща в понеделник, в Министерството на транспорта, където бяха поканени всички служби, които имат право да правят технически изменения по автомобилите. Тези технически служби се оказа, че само три от тях имат право да правят технически изпитания върху моторните превозни средства, а не само типово да ги одобряват по данни на техните фирми майки, които са от Западна Европа. Три фирми са, както казах, три лаборатории, където се изпитват седалки.
    Тези три лаборатории се оказа, че имат възможност, правили са и могат да направят технически изпитвания на автобуси. Разбира се, трябва да кажем нещо изключително важно…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Моля за по-кратко изложение, защото времето ни е ограничено.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Тези 2000 автобуса, които споменах, че трябва да се изпитат, най-вероятно става въпрос за 30 – 40 марки автобуси, които ще бъдат изпитани, защото не са 2000 марки, няма нужда да се изпитват всички, като се изпита един с усилията, да се натовари достатъчно и така нататък, каквито са изискванията, нещата ще се докажат и ще може да се сложат. Благодаря.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Системата за контрол беше засегната от господин Аталай. Нещо по нея ще кажете ли?
    Заповядайте, господин Рановски.
    БОЙКО РАНОВСКИ: По отношение на контрола и сега в Закона за движението по пътищата, ясно са разписани разпоредбите. Всички водачи и пътници на моторни превозни средства от всички категории са длъжни да използват колените, с които превозните средства са оборудвани. Тъй като в момента не всички са оборудвани с колани, затова и контролът е само към тези, които са оборудвани. Ако в Закона за автомобилните превози се въведе задължение за оборудване с колани на определени категории автобуси и определени класове, тогава и контролът ще бъде по-ефективен.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: На кого се налагат санкциите, имаше въпрос? На пътника или на…
    БОЙКО РАНОВСКИ: В момента санкции се налагат и на водача и на пътниците, ако не използват предпазен колан.
    Санкцията, която се предлага сега по този закон за превозвача е, ако автобусът не е оборудван. Ако е оборудван, тогава отговорността вече е на водача и на самите пътници да използват коланите (реплика), да ако не са ги поставили.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Мисля, че стана ясно от текста, че ще бъде само пред моторното превозно средство.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател.
    Да, господин Ципов, заповядайте.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми народни представители! Уважаеми господин Аталай, не мисля, че можем да говорим за Биг Брадър. Става дума за устройство за мобилно видеонаблюдение, такова, каквото има и Министерството на вътрешните работи, органите на пътната полиция, с цел да де установи съответното нарушение. Това, което е дадено като дефиниция, е достатъчно общо и то е с цел да позволи да се заснеме пътната транспортна обстановка, а целта не е да заснема водача, не е да заснема пътниците и непрекъснато да се наблюдават те. Мисля, че бях достатъчно ясен.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Ципов, преди малко слушах господин Иванов. И онзи ден тук водихме едни разговори как камерата ще бъде обърната навътре, как ще снимаме, оставаше да издадем и заповед да не могат да се пипнат двойките по ръцете, да не се целуват в автобусите, евентуално. Преди малко, пак от господин Иванов чух, че някои вече са си монтирали – вътре имат действащи камери.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Говорим за наблюдение пред и зад автобуса. Нали това казахме.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Напротив…
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Мога ли да внеса пояснение, уважаеми господин Аталай?
    РАМАДАН АТАЛАЙ: След малко ще внесеш. И след това, въпросът ми е: като снимате с автобуса отпред, какво целите с това снимане? Какво ще видите? Вижте, аз не казвам, че пътят в Своге е бил в идеално състояние, но ако тръгнем в момента да обвиняваме всички пътища в България и се тръгне наново да се правят проверки по какъв начин и какви пътища има в България, да се обвиняват всички пътни строители, също не е правилно. Нали? Какво целите с това снимане отпред? Кажете на народните представители и да видим какво искат. Ще постигнете ли нещо? Няма да има повече катастрофи? Пътищата ще бъдат снимани, за да видим, че са с дупки, защото едва ли можеш да се движиш, той и господин Веселинов се движи между Разград и Кубрат, ако не си с БТР или с танка на Каракачанов, със синята му каска, не можеш да минеш. Какво ще снимате там?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Днес говорихме с председателя на Агенцията за конкретния път, който споменахте, но това между другото.
    Господин Ципов, искаше да вземе думата.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Съвсем кратко. Целта е, уважаеми господин Аталай, да се заснеме пътнотранспортната обстановка пред превозното средство по време на движение. По-ясна дефиниция от това какво представлява това устройство за мобилно видеонаблюдение, не смятам, че може да бъде дадена. Целта е да се заснеме пътнотранспортната обстановка и конкретно пътнотранспортно произшествие, а не да се заснеме водачът, пътниците и така нататък.
    Идеята е да има такъв материал, такъв запис, тогава, когато има пътнотранспортно произшествие и може да се провери.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Нищо не постигате. Дайте, да ги сложим във влаковете, дайте и на колелетата да сложим вече. Нищо не постигате. Слагате го ей така, колкото да кажете, че сте направили някакъв закон и там сте предприели някакви мерки. Казах Ви, ако не намерите точната причина за това, което се е случило в Своге, този закон няма да Ви помогне за нищо.
    Ние ще Ви подкрепим, аз Ви казвам, има положителни неща, които трябва да се направят, но не трябваше през тази комисия, не трябваше по този начин. Опорочавате всичко. Затова става въпрос. Благодаря Ви. Ще го подкрепим, не се притеснявайте.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
    Колеги, не виждам други изказвания.
    Закривам дебата.
    Подлагам предложенията, които са на господин Динев – § 32 – редакционни, и не само, предложения и допълнения, с които господин Динев ни запозна ги подлагам на гласуване.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържали се 6.
    Предложението се приема.
    Който е съгласен с текста на § 33, т. 3 – измененията по нея, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържали се 6.
    Предложението се приема.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Извинявайте, нали в т. 55 е записано : “Устройство за мобилно видеонаблюдение е техническо устройство, което позволява да се заснеме пътнотранспортната обстановка през превозното средство по време на движение“?
    Колеги, благодаря Ви, че се отзовахте на днешната комисия.
    Тази седмица няма да има комисия. Другата в четвъртък, живот и здраве, ще направим заседание.


    (Закрито в 12,00 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Искрен Веселинов



    Стенограф: Катя Данчева
    Форма за търсене
    Ключова дума