Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
1. Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие и благоустройството госпожа Петя Аврамова, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Приемане на Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г.
П Р О Т О К О Л
№ 2
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 11,40 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Искрен Веселинов.
* * *
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на нашата Комисия.
Дневният ред, обявен предварително, включва две точки:
1. Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие и благоустройството госпожа Петя Аврамова, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Приемане на Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г.
Има ли някакви предложения по дневния ред?
Ако не, го подлагам на гласуване. Който е „за“, моля да гласува.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Пълно единодушие.
На заседанието имаме удоволствието да присъстват: от Министерството на регионалното развитие и благоустройството госпожа Петя Аврамова – министър, госпожа Весела Начева – началник на политически кабинет, госпожа Деница Николова – заместник-министър, госпожа Виолета Коритарова – изпълнителен директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър, господин Иван Несторов – дирекция „Национален строителен контрол“ – началник, госпожа Иванка Виденова – директор на дирекция „ВиК“, госпожа Стефка Захарян – началник на отдел в дирекция „ВиК“, господин Пенчо Димитров – директор на дирекция „Устройство на територията и административно-териториално устройство“, господин Георги Терзийски – Агенция „Пътна инфраструктура“ – председател на Управителния съвет, господин Иван Досев – член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, господин Олег Асенов – член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Уважаеми колеги, по силата на нашия Правилник всяка от парламентарните групи има право да зададе по два въпроса последователно, като започваме по големината на групите.
Думата имат колегите от ГЕРБ.
Кой ще зададе първия въпрос?
Заповядайте, господин Цветков.
ВАСИЛ ЦВЕТКОВ: С риск да изпреваря колегата Бонев и във връзка с кризата в Перник – широко бяха дискутирани проблемите във водния сектор, стигна се дори с опити за дискредитиране на целия отрасъл, много се изговори по тази тема.
Имам конкретен въпрос.
Уважаема госпожо Министър, бихме искали да ни кажете какви действия предприе Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за развитието на отрасъла „ВиК“, както и какви са плановете за бъдещи инвестиции във връзка с осигуряване на нормално водоснабдяване на населените места? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Министър. (Шум и реплики.)
За целия сектор е въпросът, не говорим само за Перник.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Уважаеми народни представители, екипът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството в голямата си част е тук на днешния блиц контрол в Комисията. Колегите с мен са – и имаме възможност, освен моето изложение по зададените въпроси, да задавате и допълнителни въпроси, които касаят конкретно отделните звена на Министерството, така че ще се опитаме да бъдем максимално полезни и изчерпателни.
Относно действията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за развитието на ВиК сектора в България.
Министерството продължава да изпълнява приоритетите и целите, които са поставени в Стратегията за развитие и управление на отрасъл „ВиК“ за периода 2014 – 2023 г., като те са: постигането на екологичен, финансово и технически устойчив отрасъл, който предоставя услуги на поносими цени и в съответствие с националните и европейските екологични изисквания.
Това, което и в последните дни след кризата в Перник беше мащабно дискутирано, е недофинансиране на отрасъл „ВиК“ в годините. В тази връзка в Министерството са приети и изготвени регионалните генерални планове за ВиК за цялата страна, както и са разработени Регионални и прединвестиционни проучвания (РПИП) за ВиК в консолидираните територии, отговаряйки на регионалния подход за планиране и изпълнение на инвестициите, като вече сме казали, че 15-те РПИП-а, които бяха изготвени, ВиК дружествата, които са бенефициенти по изпълнението на Оперативната програма, подписаха договори, като 12 ВиК оператора, сред които Враца, Русе, Перник, Видин, Силистра, Пловдив, Ямбол, Варна, Сливен, Стара Загора, Кърджали и Смолян вече имат договори и са пристъпили към провеждането на необходимите обществени поръчки, така че да стартират и с реалните строителни дейности.
Предвидените за изпълнение обекти са около 400 броя, а обществените поръчки са около 210 броя. Към момента са обявени процедури за 165 млн. лв. Вследствие изпълнението на проектите ще бъдат изградени 602 км водопроводна мрежа, 380 км канализационна мрежа, 14 пречиствателни станции за отпадъчни води и два броя за питейни води, нови тръбни кладенци, помпени станции, резервоари и други елементи на техническата инфраструктура.
Предстои да обявим тръжна процедура за избор на изпълнител за изготвяне на още шест регионални прединвестиционни проучвания за Хасково, Търговище, Велико Търново, Габрово, Софийска област и Плевен, като за инвестициите от готовите разработки ще може да се кандидатства по Оперативна програма „Околна среда 2021 – 2027“.
В случай, че някоя друга територия се консолидира и всички общини се присъединят към Областната асоциация по ВиК, Министерството има готовност веднага да възложи регионално прединвестиционно проучване, така че да имаме максимална готовност в цялата страна за кандидатстване в следващия програмен период. Има три територии, които са консолидирани с изключение само на една община, която не се е присъединила, като за тях това са Ловеч, Монтана и Кюстендил. За тях предстои да проведем разговори за допускане на европейско финансиране само за тези територии, където имат изключение по една община, която не се е присъединила към Областната асоциация. И така, остават три административни области – Благоевград, Разград и Пазарджик, които имат повече от една община и за които към настоящия момент няма да има достъп до безвъзмездни средства.
Регионалният подход на планиране и изпълнение ще продължи да бъде прилаган и в бъдеще, като ще бъде основен критерий – той е залегнал в Стратегията за развитие на ВиК отрасъла за периода 2014 – 2023 г. В условията на оперативните програми, ще бъде и основният критерий за приоритизация на инвестициите в рамките на разработвания към настоящия момент Национален инвестиционен план за водоснабдяване и канализация.
Вие знаете, Министерският съвет прие решение, с което учредяваме и нов търговски субект – това е „Български ВиК холдинг”, дружество със 100% държавно участие, с уставен капитал един милиард лева, с двустепенна система на управление. Какво целим със създаването на този холдинг, който ще бъде един допълнителен начин за финансиране на отрасъла? Първо, да има повече държава в управлението на този стратегически отрасъл, по-добра координация, по-добър контрол над ВиК дружествата. Централизира се отговорността за управление на ВиК сектора. Холдингът ще акумулира и преразпределя свободни парични потоци към дъщерните си дружества с цел да подпомогнем и съфинансирането при изпълнението на инвестиционните проекти по оперативните програми. Ще решава и текущи финансови проблеми там, където е необходимо, свързани и с оборотни средства на дружествата, ще може да формира и собствени приходи. Част от средствата ще бъдат влагани в голямата инфраструктура, като довеждащи водопроводи, изграждане на нови язовири.
Искам да подчертая, че идеята ни е в този холдинг да има аналитично научно звено, което да консолидира в себе си експерти, квалифицирани специалисти, хидроинженери, ВиК инженери, което да работи съвместно с университетите, с Българската академия на науките, като на това научно аналитично звено ще разчитаме за развитие на отрасъла като експертна и научна мисъл при вземането на управленски решения.
Още веднъж да подчертая, че новата структура няма да дискриминира общинските дружества, защото чрез консолидацията всички могат да бъдат включени и да имат договори с ВиК асоциацията. Още веднъж да кажа, че Холдингът няма да има участие при изпълнението на договорите по Оперативната програма. ВиК дружествата ще бъдат бенефициенти, те ще си провеждат обществените поръчки и те ще бъдат изпълнители на тези договори.
Ако има допълнителни въпроси, аз и колегите сме готови да отговорим.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря за отговора, госпожо Министър.
Колеги, имате ли допълнителни въпроси?
Аз, злоупотребявайки с правото на водещ, да запитам: как ще акумулира средства този холдинг? Защото, някак си нездраво ми звучи – ако акумулира от печелившите дружества, се дава на губещите – няма ли да се загуби конкуренцията в отрасъла?
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Вече съобщих и Вие знаете, че холдингът ще разполага с един милиард капитал, като от тези средства ще финансира определени дейности.
Предвиждаме и към Холдинга да има изпълнително звено, което да се включва в изпълнението на строителни дейности по големите инфраструктурни обекти във ВиК сектора, така че да може и да акумулира собствени средства, като, естествено, през Холдинга ще разчитаме на средства от републиканския бюджет. Мисля, че всички се убедихме, че за финансирането на ВиК сектора в бъдеще време, трябва да търсим всички възможности – както европейско, така и национално финансиране.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Със строителство и от други собствени дейности, а не от страна на другите дружества? (Шум и реплики.)
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: И от държавния бюджет.
Няма как Министерството или Министерският съвет да предоставят средства директно на ВиК дружествата, защото е нерегламентирана държавна помощ, така че…
И към момента знаете, че има ВиК оператори, които са в тежко финансово състояние. Мога да дам за пример Добрич, където заради високата цена на водата и помпеното снабдяване на населението чрез помпен принцип води до 60% разходи от всички –60% са само за ел. енергия.
Имаме проблеми. Търсим тяхното решение. Както виждате с цикличността и на природата – както периоди на силни валежи, концентрирани, така и периоди на трайно засушаване, води до извода, че трябва в тази сфера да се работи, ползвайки и научния потенциал в България, както и експертизата на хидроинженери, на хидрогеолози. Това предвиждаме в бъдеще.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Понеже наруших Правилника, ще дам възможност и на господин Генов да го направи.
МАНОЛ ГЕНОВ: Господин Председател, през Вас искам да направя едно предложение.
Понеже към темата колегите от ГЕРБ са проявили изключително голямо желание да се заинтересуват какво става в сектора, виждам, че и госпожа Аврамова добре се е подготвила, имам едно предложение: да направим съвместно заседание между нашата Комисия и Комисията по околна среда и води и двамата министри да докладват на двете комисии, какъв е напредъкът по изпълнение на Оперативната програма. Защото имам чувството, че топката се подритва от едното към другото Министерство и обратно понякога. Мисля, че ще е много добре за всички – двамата министри от двете комисии да бъдат изслушани за напредъка на тази програма.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Нямам нищо против.
МАНОЛ ГЕНОВ: Може да коментираме организацията и работата на Холдинга, защото виждам, че тук има доста неясноти по отношение на функциите, на задачите, механизма и начините по които ще функционира той. Виждам, че и на самото Министерство не му е ясно, какво и как ще се случва. Защото на едно място се говори за придобиване на акции и увеличаване на капитала. От друга страна се говори за директни финансови плащания, които пак противоречат на Закона за държавната помощ. Както се казва – нивата е дълга. Не искам да става предмет на дискусия, но просто маркирам тези неща, които при добро желание у всички колеги, ако бъде изразено, съответно и от двамата министри, да направим едно такова съвместно заседание.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Процедурно предложение. Ще говоря с колежката Василева. Смятам, че ще бъде полезно подобно заседание. Би могло да се организира в следващите седмици. Останах удовлетворен от отговора на моя въпрос.
Колеги от БСП, заповядайте, за Вашите въпроси.
ДОРА ЯНКОВА: Въпросът ми е отново по Холдинга.
Публичното пространство, че министърът на регионалното развитие ще бъде принципал – 1 милиард, това означава ли, че за 2020 г. сте целеположили тези разчети, тези средства къде ще отидат: в мрежа, в нова инфраструктура, тоест, в каква инфраструктура ще ги целеположите? Тъй като водните оператори, които така наречените ВиК дружества, в Оперативната програма трябва да имат съфинансиране – означава ли, че от този холдинг ще получават съфинансиране или не?
На следващ етап това звено, което ще се направи – изпълнителското, означава ли, че ще бъде звено като фирма, която ще се ползва от in-house (ин хаос) възлагането, за да става по-бързо изпълнението на самите проекти? От там вече големият проблем, който дразни. Ние наблюдаваме внимателно Пернишката история. Неслучайно „Монтажи” са там, неслучайно регионалният министър е там – черпите може би ресурс от държавната компания, където 500 милиона отидоха преди една година.
Още един въпрос, който е за Комисията. Разговарях със Сдружението на общините – информирано ли е Министерството, изключително бавно върви издаването на язовирите от общините на дружеството, на министъра на икономиката. Тук добавям към Манол, ако ще правим дебат да го направим и с присъствието на министъра. На много места тези язовири в момента по Кадастралната карта, тук е директорът на Кадастъра, са земеделски земи. Общините нямат собственост. Всъщност секторът си е забатачен, обаче от много време.
Другото ми притеснение, като анонс, а Вие го коментирайте, тъй като Вие така малко, отговаряйки за сектора – 640 милиона, но управляващият орган на Оперативна програма „Околна среда“, знаете ли как бавно работи? По зле от костенурката. Там папката как ще бъде преместена, дали ще бъде преместена? Не знам дали знаете, че Проектът на Смолян през 2011 г. е договорен за 41 милиона. Мастерпланът мина. Сега операторът го пое, тоест ВиК го пое, но за 91 милиона със същите параметри – 9 години. За един планов период – Проект за края на втория планов период – обществени поръчки, за два пъти и половина повече цена.
Неслучайно препоръчах на министъра на околната среда да види как работи това звено – то не е Деница Николова, там са други играчи, които са много бавни и една голяма част от тях работят по друг начин.
За ВиК Холдинга има необходимост от повече публичност, а ние самите, ако искате някаква помощ от нас като членове на парламента, трябва просто да знаем повече, защото само това се знае. Сигурно на другото заседание ще Ви попитаме: къде ще сложите тези пари, този милиард къде ще го сложите? Какъв ще бъде ефектът от него? За какъв период той ще се изпълни? Ако имате готовност сега, е добре.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, госпожо Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Янкова, в следващите месеци ще бъде конструиран ВиК Холдинг. Идеите, които споделих днес пред Вас, е рамката, по която ще работим. Благодаря за това, че имате желание да работим заедно.
Аз, като министър – и Вие, като ресорна Комисия – ще се опитам в бъдеще време, в месеците, които ще конструираме Холдинга, да бъдем в постоянен диалог с Вас, така че да Ви информирам за стъпките, които предприемаме и за това, как го конструираме. Това е идеята. Все още няма структура, все още не сме го изчистили докрай като създаване. Това е работа, която ни предстои в следващите няколко месеца.
Апелирам Вашето предложение да бъде прието. Ако има съвместно заседание, то и министърът на икономиката да бъде поканен във връзка с неговия ангажимент относно язовирите. Да, бавно става прехвърлянето. Разговаряла съм с колегите от Кадастъра, с госпожа Коритарова, във връзка с прехвърлянето. Самите общини трябва да имат документ за собственост и скица към него. Дали ние имаме такива искания, дали съдействаме максимално бързо това да случва – Госпожа Коритарова може да Ви отговори.
Финансирането за водопровода за Перник е не от средствата, които са 500 милиона за ремонт на язовирите, а с Нарочно постановление на Министерския съвет, на който са отпуснати 27 млн. 39 хил. 570 лв. – това е цифрата в Постановлението за изграждане водопровода, както и допълнителни дейности, които са място в Перник.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Имате възможност за реплика, госпожо Янкова, заповядайте.
ДОРА ЯНКОВА: Смятах, че сте се по напред. Мен ме притеснява, че на този етап всичко е идейно, което означава, че ще си дойде лятото, ще си дойде зимата… В момента сигурно е най щастливият момент за Вас и за Вас, че дойде сняг. Няма радост в другото. Може би трябва денонощно добри адвокатски кантори, добри юристи около Вас да напрегнете капацитета и да го правите, ако ще се прави.
Една по-широка дискусия за приоритизирането на тези пари – къде ще отидат, защото това е много голям публичен ресурс. Той, трябва да се използва.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Така е, предстои ни сериозна работа, тежка работа, защото това все пак е администриране на голяма структура във ВиК холдинга, така че това ще бъдат нашите усилия в следващите 3-4 месеца.
Ще се опитаме да бъдем максимално прозрачни да даваме периодично отговори на всички въпроси, които Ви вълнуват и това което ние имаме като идеи, което предстои да структурирам. Но относно възлагането МРРБ няма участие към това възлагане. Затова идеята за съвместно заседание тримата министри, всеки в своите ангажименти, може да Ви даде малко повече информация.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожа Коритарова желае ли да вземе отношение?
ВИОЛЕТА КОРИТАРОВА: Благодаря, господин Председател.
Уточняващ момент.
Миналата година възложихме отстраняване на явна фактическа грешка в значителна територия на страната. Там с приоритет възложихме коректно заснемане на язовирите, за да може да подпомогнем общините със съставянето на актовете за общинска собственост. Където са поискали, сме го възложили, но те трябва все пак да ни представят и някаква изходна информация. А в област Видин процесът протича по друг начин. Там самите общини започват процедура по нанасяне, отразяване на вярното положение и граници на язовирите, за да може със съответните документи да бъдат предоставени на министъра на икономиката.
Процесът тече, много са язовирите. Все пак това са над шест хиляди язовира, които трябва да обработим. Няма да стане много бързо, но каквото зависи от Агенцията по геодезия, картография и кадастър – съдействаме на общините безапелационно, за да можем да помогнем.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Господин Аталай, Ваш ред е да зададете въпрос като политическа сила. Пропускате. (Шум и реплики.)
Ами като следващ въпрос ще го зададете.
ЛЮБОМИР БОНЕВ: Не, не аз Перник ще питам. Но това пак е свързано с Перник. (Шум и реплики.)
ЛЮБОМИР БОНЕВ: По принцип искам да похваля Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Нали, далече съм от мисълта.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Щом е за хвалене на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. (Шум и реплики.)
ЛЮБОМИР БОНЕВ: За разлика от тол системата, тя се оказа печатницата за пари на държавата. Но съвсем е друга тема на разговор. Затова трябва да се помага винаги на Агенцията по геодезия, картография и кадастър.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Бонев, не бързайте!
ЛЮБОМИР БОНЕВ: Аз друго искам да обърна внимание.
От известно време спекулираме с точното нанасяне на язовири и на водни съоръжения. Септември месец направихме предложение от трибуната на Народното събрание във връзка с Закона за водите, внесен от господин Христов, той излезе. Аз тогава си спомням дълго и напоително как ни обяснявахте, че реално няма нужда и час Агенцията не може да се справи. Агенцията може да се справи! И трябваше да има работна група, и да се знае какво се случва с язовирите! Веднага Ви привеждам пример. Язовир „Пчелина“ всички искаме да се ползва за промишленото водоснабдяване на град Перник. Язовир „Пчелина“ е граничен язовир на три землища. На язовир „Пчелина“ изцяло му е сгрешено географското местоположение и контура на язовира. И какво правим? Досега може би щяхме да го знаем. Само на това обръщам внимание.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Значи, поемаме ние думата от „Обединени патриоти“. Аз ще задам първия въпрос. Той е свързан с един конкретен проект. Става дума за магистралата Русе – Велико Търново. Въпросът ми е: как върви процедурата? Имахме официални уверения от ресорния заместник-министър, че до края на миналата календарна година ще имаме почти подготвена процедура за първите два лота. Какво се е случва, има ли някакви проблеми и кога ще имаме подготвена процедура за стартиране, за търгуване на магистралата Русе – Велико Търново?
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Господин Председател, Председателят на Агенция „Пътна инфраструктура” е тук с нас. Предлагам да му зададем директно въпроса, за да не се допълваме.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Терзийски.
ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията! Проектът „Подготовка на проект на магистрала Русе – Велико Търново” се финансира по Оперативна програма „Транспорт”. Говоря за изготвянето на Проекта. Към момента неговото физическо изпълнение е около 78%, а неговото финансово изпълнение 77%. Разделен е в две фази, като първата фаза включва дейности по изработване на идеен проект на Автомагистрала Русе – Велико Търново. Изработване на подробни устройствени планове за двата участъка Русе – Бяла и обход Бяла, както и изработване на доклад по ОВОС за цялото трасе от 120 километра. Към момента тези дейности са изпълнени на 100%, тоест имаме изготвени ПУП-ове и Доклад по ОВОС за цялото трасе. Предстои процедирането на съответните подробни устройствени планове и в зависимост от възможността за финансиране Агенцията е в готовност да започне процедури по избор на изпълнител за проектиране и строителство на отсечките Русе – Бяла и обход Бяла. Предстои изработването на подробен устройствен план за отсечката обход Бяла – Велико Търново. След изготвянето и неговото процедиране също ще имаме възможността да започнем процедура по избор на изпълнител. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Като реплика.
Физически кога се очаква да бъдат открити тези процедури? Имате ли някакъв график? Например март, май или някакъв друг срок, който Агенцията да си е поставила.
ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: За двата участъка имаме техническата готовност веднага да започнем такива процедури, разбира се, след осигурен финансов ангажимент.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Тоест чакаме Министерство на финансите да…
ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Чакаме или търсим, или се търси инструмент за финансиране на Проекта.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: До момента се е лансирала идеята, че става дума за финансиране през тол системата. Има ли някакви други решения, има ли някакъв проблем по отношение на финансирането, по какви решения работите тогава?
ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Към настоящия момент няма други избрани решения и затова към този момент единственият наш подход е да стартираме процедури след осигурено Държавно финансиране.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря за отговора, който всъщност няма конкретика. Вие не поемате ангажимент за стартиране на процедурата в някакъв конкретен срок?
ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Моите очаквания са 2020 г. да бъдат направени двете процедури за двата етапа. Но това е все пак подусловието за начина на финансиране, инструментът на финансиране, защото не е тайна, че се търсят и варианти този проект да бъде финансиран по Механизма на публично частно партньорство. (Реплики).
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Колеги от на ГЕРБ – заповядайте, господин Динев.
ГЕОРГИ ДИНЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! Уважаема госпожо Министър, в средата на месец януари тази година публично беше оповестено, че Българската страна е информирала Европейската комисия за оттеглянето на формуляр за финансиране с европейски средства на автомагистрала „Струма“, по-точно лот 3.2 Кресненското дефиле. Формулярът, който беше подаден август месец 2019 г. от наша страна, изграждането на автомагистрала „Струма“ наистина е от национално значение, но за нас – аз съм избран от първи многомандатен избирателен район Благоевград, по-точно живея в Петрич, и за всички нас, които ежеседмично преминаваме през този участък на сегашната Е-79, е още по-голямо значение. И при ежеседмичните ми срещи с хора от нашия район съм получавал множество въпроси. Използвам случая част от тези въпроси да задам и днес пред Вас.
Уважаема госпожо Министър, какво означава точно това оттегляне на този формуляр? Ще има ли някакви последствия за нашата страна и ако има, какви ще бъдат те? По този начин стопира ли се целият проект за изграждането на автомагистрала „Струма“? Ще бъдат ли връщани някакви пари? Като цяло България ще загуби ли пари от това оттегляне на формуляра? И не на последно място това стопиране за момент на изграждането на този участък ще повлияе ли на сегашните участъци, които към момента се изграждат? Визирам примерно изграждането на тунел „Железница“, който се намира в непосредствена близост до Кресненското дефиле. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, госпожо Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Първо, бих искала да подчертая, че няма риск от връщане на средства, които са предоставени от Европейския съюз за построените до сега, изграждащите се към момента участъци на автомагистрала „Струма“ с европейско финансиране. Оттеглянето на апликационната форма не е нито оттегляне от Проекта, отказ от Проекта, нито се отказваме от Европейско финансиране в бъдеще за този проект, а по-скоро мъдро решение за изпълнение на препоръките на Европейската комисия за намаляване въздействието на увеличаващия се трафик върху от околната среда. Оттеглянето на апликационната форма за Крупник – Кресна е продължаване всъщност на работата по този участък от магистрала „Струма”, като ще се помъчим да отговорим и на новите приоритети в приетия наскоро Европейски зелен пакт.
Знаете, че по Проект отсечката през Кресненското дефиле има две самостоятелни платна за движение – посока Петрич и в обратна посока, като новото трасе ще се построи източно, а старото трасе ще бъде рехабилитирано, така че да бъде в едната посока. Към Проекта няма да се добавят документи, а ще се извършат действия и мерки, които вече са планирани в Доклада по ОВОС.
Агенция „Пътна инфраструктура” и председателят на Управителния съвет вече имаха възможност да обявят, че 2020 г. ще изпълнят поредица от смекчаващи мерки, които се изискват, за да се намали вредното въздействие върху обекти от „Натура 2000“ по съществуващия път. Ще го направят изпреварващо преди рехабилитацията на самия път, който е предвиден в бъдещите действия за магистралата. Планираме и със съвместни действия на други държавни институции – на Министерството на околната среда и водите, да внесем отново апликационната форма, която да гарантира финансирането и завършването на магистралата.
Продължаваме работата по избрания източен вариант – „Г-10,5“, като промяната на трасето не разглеждаме към настоящия етап. Решаващото предимство на този вариант, знаете, той е много дискутиран, е еднопосочното движение на превозните средства, което ще намали трафика в самото дефиле и ще намали риска като еднопосочно движение за пътни инциденти. По-благоприятен е вариантът от останалите – това вече е дискутирано във времето. Двете платна за движение не се намират близо едно до друго и при инцидент би имало възможност да бъде направена такава организация на движението, да не се затруднява трафика. Това е най компромисното решение – този избран вариант, по отношение опазване на околната среда и сигурността.
Реалните строителни дейности по този участък – на лот 3.2 на автомагистрала „Струма“ – цялата магистрала „Струма“ се очаква да бъде завършена 2027 г., като дейностите, които съпътстват подготовката на апликационната форма продължават и не са спирани към настоящия момент.
Относно дейностите, които се извършват към настоящия момент по „Струма“, строителните дейности в отсечката от Благоевград до Крупник, тунел „Железница“, са в друга утвърдена от Европейската комисия апликационна форма и вървят с усилени темпове, като лот 3.1 – Железница, представлява участък с дължина 4,4 км и включва тунел с дължина 2 км, два моста – един преди и един след тунела, с обща дължина около 700 м.
На 23 октомври 2019 г. беше даден старт на строителството и на трите участъка. Работи се и по трите участъка, имаме добър темп на работа както на тунела, така и на участъците преди и след него. Добро физическо изпълнение. Агенция „Пътна инфраструктура“ наблюдава изпълнението, така че да се надяваме да вървят със същия темп и да можем да изградим този участък. По другия продължава нашата работа.
Ако имате някакви допълнителни въпроси, ще уточнявам.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колега, желаете ли да направите реплика?
ГЕОРГИ ДИНЕВ: Благодаря, уважаема госпожо Министър.
Наистина се надявам в най-скоро време да се изчистят всички проблеми относно този участък и до 2027 г. да се поздравим с една завършена и хубаво изградена магистрала „Струма“. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги от БСП – Кой ще зададе въпрос?
Господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ: Нашият въпрос е изключително актуален. Свързан е с така очаквания снеговалеж. Оказва се, че на едно място се радваме, когато вали сняг, а на друго като вали ни става трудно, тъжно и мъчно. Имам предвид за движението между Северна България и Южна България по проходите. От снощи е информацията.
Имайте предвид, госпожо Министър, тъй като съм народен представител два мандата, постоянно сме тормозили и госпожа Лиляна Павлова – и от нашите въпроси, и тя, когато беше министър, от отговорите – тя стигна до една истина, че трябва да взаимодейства с другите органи.
Вчера не се видя това взаимодействие между Пътната агенция и „Пътна полиция“. Имаше една такава практика: затваря се участъкът, почистват го и тогава пускат движението. Гледам сега по Хаинбоаз се навървили камиони, ТИР-ове, един залитнал наляво, друг надясно. Това не създава условия за нормална работа на снегопочистващата техника. И нека да си вземете поука!
Аз не знам какво е свършено? Сигурно ще кажете 1000 коли и толкова машини, толкова това, толкова онова… Ама накрая да тръгне някой оттам, пътува осем часа, друг седем часа и има изключително големи затруднения. Били са създадени вчера на пътуващите по тези проходи и участъци.
Кажете какво сте свършили? Обещайте обаче, че няма да го допуснете и през следващия сняг – дано да го има! Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, госпожо Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Аз ще кажа няколко думи и след това ще помоля да дадете думата на председателя на Управителния съвет – господин Терзийски.
Уважаеми господин Генов, ние констатирахме известни пропуски точно в субординацията при изпълнение на дейностите по снегопочистване и комуникацията с останалите ведомства, които имат отношение по регулиране на трафика. Още в ранните часове на вечерта започна поетапно спиране на тежкотоварните превозни средства по основни пътни артерии, така че да имаме възможност да осъществим качествено снегопочистване. Маркирани са няколко проблема от колегите, включително и такива като неспиране на палка „Стоп“ от тежкотоварни камиони и движение по участъци, които МВР – „Пътна полиция“, са се опитали да спрат движението, за да може да мине снегопочистващата техника.
Факт е, че имаше трудна нощ за всички снегопочистващи фирми, за Агенция „Пътна инфраструктура“, за всички колеги, които са били в координационните центрове – и на АПИ, и на координационния център към МВР. Ние сме си направили своите изводи от слабостите, които бяха допуснати, но въпреки това усилията при обилен, мокър и силен снеговалеж в отделни участъци, дори и при добра координация и субординация са довели до проблем със снегопочистването и с движението по пътната настилка. И към настоящия момент има области, в които няма ток. Има области, в които падането на дървета, клони е затруднило преминаването на техниката за снегопочистване, така че господин Терзийски може да Ви даде малко повече подробности.
Към настоящия момент заместник-министър Нанков е на терен във връзка със ситуационния център на АПИ, господин Досев е там. Отваряме поетапно всички основни пътни артерии, магистрали, изтегляме тежкотоварните автомобили, които са били спрени през нощта за почистване – нормализира се пътната обстановка. Най-тежко е положението в Североизточна България, където продължават усилията на колегите и на местните власти за справяне с проблема.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, госпожо Министър.
Господин Терзийски накратко, ако може нещо да добавите, ако е необходимо, разбира се.
ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря, господин Председател.
Няма да повтарям цифрите, които бяха изнесени на брифинг в Ситуационния център на АПИ днес пред журналисти. Ще отбележа само няколко неща за многоочаквания снеговалеж. За съжаление, от 17,00 ч. вчера, когато започнахме да затваряме високопланинските проходи в координация с органите на МВР, снеговалежът спря, даже някъде все още не е спрял, дори и в момента е изключително обилен, с много силен северен и северозападен вятър, което не даваше възможност, след като сме затворили участъка, той да бъде ефективно почистван, поради това че след това участъците биваха навявани.
Искам да подчертая също, разбира се, без да бягам от отговорността на Агенцията, че във вчерашния ден се сблъскахме с изключително недобросъвестно, бих казал, безотговорно поведение основно на водачите на тежкотоварни автомобили. Бяха установени дори случаи, в които след спряна голяма колона, тежкотоварни автомобили излизаха от нея и тръгваха в лява лента, в която беше лекото движение. Имам предвид и Хаинбоаз, и други високопланински проходи, а и не само – и по автомагистрала „Хемус“.
За миналото денонощие само са изтеглени повече от 600 товарни автомобили от републиканската пътна мрежа.
Допълнително се усложни обстановката от многото паднали дървета върху пътното платно особено в направлението 1.4 –Ботевград – Варна. В момента поетапно пускаме движението във всички области в Северна и Северозападна България за автомобили над 12 тона, както и вече се движи лекото движение на Хаинбоаз, с амбицията до 18.00 ч. да възстановим и движението на тежкотоварни автомобили.
По отношение на координацията, както и министър Аврамова отбеляза, установили сме съответно наши пропуски по места, които ще бъдат анализирани и съответно ще бъдат взети мерки, както и там, където снегопочистващите фирми не са изпълнили своя пълен обем по дейностите си, ще бъдат санкционирани. Благодаря!
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, господин Терзийски.
Господин Генов, желаете ли реплика?
МАНОЛ ГЕНОВ: Господин Терзийски, 600 камиона някой ги е пуснал, за да минат.
Паднали дървета. Говорили сме си много пъти тук с Ваши предшественици, че трябва да се огледат тези дървета, да се видят, които са в сервитута – могат ли да бъдат отрязани. Където не може – защото, за да отрежеш едно дърво, също е сложно, взаимодействие с лесничействата и с други служби. Това е въпрос за превантивната работа и въпрос на организацията и контрола.
Искам тук да напомня на колегите, че си правиха едни изменения в санкциите по Закона за движението по пътищата, мисля, че беше, и колегите от ГЕРБ тук ни агитираха, и ние подкрепихме това, за неподчинение на водач на тежкотоварен камион, за каквито – за 600 става въпрос в случая, санкциите, мисля, че станаха много по тежки, но някой трябва да ги налага тези санкции.
Вие сам признавате, че някъде комуникацията куца с „Пътна полиция”, с други служби. Както казах преди това, нека да си пожелаем на следващия сняг да е по-добра координацията, да е повече, а и да не създава затруднения на пътните превозни средства, които се движат по републиканската и другата пътна мрежа. Благодаря!
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Министър, желаете ли дуплика?
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Не, няма какво да допълня друго към изложеното от господин Терзийски. Стараем се и днес продължаваме работата по нормализирането на обстановката по пътищата в България.
Само за информация – съседни на нас държави спряха изцяло тежкотоварния трафик още на границата. Ние ги спираме на нашите пътища. Истина е, че патрулните автомобили на „Пътна полиция” направиха доста усилия, за да могат да стопират тежкотоварния трафик, да го подредят в определените за това места и колегите сподели с мен, че патрулният автомобил, като се придвижи в друг участък, тежкотоварният трафик тръгва. Това е голям проблем и аз се надявам колегите да бъдат безкомпромисни, както и Вие подчертахте, да има сериозни санкции, за да не се получава друг път това и да не затруднява движението.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Да, наистина процесът е доста сложен и проблемът е най-вече с турските тираджии, които се чувстват безнаказани, защото много рядко си плащат глобите, които им се налагат. И там проблемът е в Закона за движение по пътищата, който многократно изменяхме, но явно трябва да има една ефективна система, която на границата да ги санкционира. (Реплики.) Да, поне европейските страни ги обрахме и румънците ги дисциплинирахме малко…
Господин Аталай, желаете ли да зададете втори въпрос?
РАМАДАН АТАЛАЙ: Не, господин Председател. Ще искам накрая да кажа едно обобщение, едно становище от групата. Дано да видите още турските ТИР-ове, които спират и другите, които се обръщат, да им погледнете номерата и тогава ще се разберем. Благодаря Ви!
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Колев, заповядайте.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Освен конкретните проекти за развитието на инфраструктурата – пътните и други, от особена важност е и създаването на кадастралната карта за пълното покритие на територията на страната. Обаче прецизното трансформиране на картата, на възстановената собственост и нейното ускоряване, са изключително важни, защото преди малко чух думата за отстраняването на явна фактическа грешка. Ние явно сме си нароили огромни количества явни фактически грешки, задръстили сме инвеститорите си с достатъчно проблеми – не ние, това е било създадено преди години. Непрецизността на изготвянето на картата води кавалкада от проблеми и кавалкада от оттегляне на инвеститорите. Тези инвеститори страдат и отстраняването на тези явни фактически грешки коства време, пари и целият бизнес план отива по дяволите.
Подготвил съм редица въпроси в тази връзка, защото виждам, че колегите не се спират на един въпрос – и аз съм подготвил няколко. Моля да ме информирате на какъв етап е създаването на тази кадастрална карта и на кадастралните регистри? Какво е покритието, защото много е важно да бъде цялостно, всеобхватно? Какви са проблемите – явните проблеми, и те да бъдат фиксирани още при решаването си, още в самото начало да бъдат заложени като такива? И пак подчертавам – прецизността трябва да бъде водеща при завършването на картата. Прецизността.
Как това се отразява на предоставените административни услуги от Агенцията по геодезия, картография и кадастър и на потребителите? Изобщо административната проблематика там беше огромна. То се вижда, че нещата вече имат сериозно подобрение. Ние обаче нямаме яснота и хората е добре да знаят до каква степен са намалели тези административни проблематики, защото се предприеха наистина много действия, което се вижда – и адмирации в тази посока, но все още много предстои. Какви действия предприема Агенцията за облекчаване на тези административни тежести и достъпът на потребителите за разглеждане и проверка на данните в кадастралната карта?
Много интересен въпрос е този, който тук гласувахме тогава с редица забележки: има ли ефект от новите текстове в Закона за изменение и допълнение на Закона за имотния регистър, с който се създаде правна възможност за лицата, придобили правоспособност да подпомагат това административно обслужване? В тази връзка могат още въпроси да се зададат.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Колев, като докторат излезе работата. Извинявам се, но всичките тези въпроси са свързани с кадастрите, пък ограничението е две минути за въпрос и три минути за отговор. (Реплика.)
Госпожо Министър, заповядайте.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Благодаря. Това бяха въпросите.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Министър, заповядайте.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Аз ще маркирам основното, което е направено в ускореното създаване на кадастралната карта, и след това по темата – как подобряваме работата в кадастъра и какви проблеми срещаме. За отстраняването на явна и фактическа грешка – ще помоля да дадете думата на госпожа Коритарова.
Към настоящия момент 93,21% е покритието – това са 103 000 квадратни километра на територията на страната с кадастрална карта, като е набрана информация за над 17 милиона недвижими имоти. Кадастралната карта и кадастралните регистри са одобрени за 998 населени места, включително за областните градове и 131 общински центъра.
Трансформирането на картата на възстановената собственост в кадастралния е приключила за 3667 населени места, като е непрекъснат процесът на одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри по сключените договори за тяхното изработване, както и възлагане изработването на кадастралната карта за урбанизираните територии.
В края на 2019 г. е обявена обществена поръчка за изработване на кадастрална карта за урбанизирани територии на 276 броя населени места. И във връзка с реализацията на Проект „Модернизация на железопътна линия София – Пловдив“, по искане на НКЖИ, Агенцията ще забави преобразуването на картата на възстановената собственост за землищата, през които преминава трасето на линията до приема на Решение на Министерския съвет за отчуждаване на засегнатите имоти.
Темата с подобряване обслужването на гражданите, тук имате и Вие заслуга, защото Вие приехте промените в Закона и подкрепихте идеята, която имаше Кадастърът за намаляването на административната тежест за предоставяне на възможности и на други правоспособни лица, които да подпомагат дейността на кадастъра, с което да облекчим офисите на Агенцията по геодезия, картография и кадастър и да дадем възможности за по-бързо обслужване на населението.
Малко повече по темата – как това решение, което Вие сте взели за промяната в Закона, вече на практика се реализира и каква е нашата оценка за това дали то води до това облекчаване, което планирахме и ние, и Вие за промяната в Закона.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Коритарова, заповядайте.
ВИОЛЕТА КОРИТАРОВА: Благодаря, господин Председател.
Искам да добавя към изложеното от министър Аврамова, че предвиждаме през месец март да приключи на 100% преобразуване на картата на възстановената собственост, което ще означава, че ние оставаме единствен орган за поддържане на картата за земеделски и горски територии.
Явната фактическа грешка е проблем, пренесен в Агенцията от Министерството на земеделието, храните и горите. Тези грешки няма как ние да ги отстраним и да направим картата по-точна и вярна при преобразуването, защото преобразуването на картата на възстановената собственост в кадастралната карта и одобряването ѝ като такава и технологичен процес, който трябва да позволи данните от Министерството на земеделието, храните и горите да бъдат имплементирани в нашата информационна система. Това представлява преобразуването. Оттук нататък са дейностите по отстраняване на явна фактическа грешка. Ние при всяко искане и констатиране на такава го правим. Възлагането е или от заинтересованата страна, а процедурата се провежда от нас, или ние възлагаме на правоспособни лица да изготвят проектите и да процедираме тази явна фактическа грешка. Благодарение на последните изменения в Закона за кадастъра и имотния регистър и облекчения начин за уведомяване на засегнатите, процедурата не се бави, в приемливи срокове е. Всички процедури са с дълъг период на време, тъй като трябва да ги обявим на всички засегнати страни. Дори и да имаме бързо изработени проекти за изменение, не можем без да бъдат обявени и изчакани съответните срокове за възражения. Процесът обаче значително се подобри.
Ще кажа няколко сухи цифри, но ще ги спомена, защото говорят еднозначно за положителния ефект от измененията на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗАКИР) миналата година.
През 2018 г. имаме справки през електронната система на кадастъра – над 600 000.
За 2019 г. това са 1 млн. 300 хиляди.
Ние успяхме да убедим, че всеки, преди да започне каквато и да е процедура, може сам да направи справка в информационната система, да види състоянието на собствените си недвижими имоти и тогава да предприема действия.
Заявленията и услугите също са нараснали двойно за една година. Да, това е и благодарение на факта, че покритието на страната значително се увеличи и то се обслужва от Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Натоварването на нашите експерти обаче нарасна. Численият състав на Агенцията е един и същ и ако през 2015 г. един служител е изпълнявал десет услуги на ден, вече изпълнява 19 и въпреки това успяваме в законовите срокове да процедираме и изпълним услугите.
След измененията през месец ноември, в обявения от Закона тримесечен срок, имахме и нашите наредби, с които разписахме правилата и реда правоспособните лица по кадастъра да ни помагат. За два месеца и половина имаме над 160 правоспособни лица, които са заявили желание да има административно обслужване от тяхна страна и са получили съответните разрешения от нас. На всички тях ние сме раздали образец на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, утвърден с моя заповед, на която пише и партидния номер на това правоспособно лице, тоест във всеки един момент да знаем кой, защо е издал съответните документи.
Към момента не сме правили проверка за обслужването от тези правоспособни лица, но плануваме от месец март поетапно да започнат инцидентни проверки в техните офиси, за да видим тяхната коректност. Към момента при нас нямаме некоректни изпълнения и отношения.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви.
Господин Колев за реплика.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Само няколко думички.
Много добре би било тези, които изпълняват в момента съответната поръчка, да има едно изречение, че ако във времето на карта, която те са изработили, се появят явни фактически грешки, да си ги отстранят за тяхна сметка и тогава те няма да имат интереса да претупат тази работа и да бъде добре направено, да се носи отговорност за това.
Надявам се, че няма да започнете да скучаете сега като се намесиха правоспособните лица. Точно към прецизността е моментът да си насочат усилията Вашите експерти.
Има много неща, които могат и трябва да бъдат отстранени и затова се надявам да се подобри още повече административното обслужване, където вече видимо се получава това административно подобряване на административното обслужване. Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря на господин Колев.
Имате ли нужда от дуплика, госпожо Коритарова.
ВИОЛЕТА КОРИТАРОВА: Благодаря.
Аз искам да добавя, че именно това беше целта и на законовите промени, за да може експертите да подобрят качеството и за да гарантираме качествена продукция, гаранционните срокове, които залагаме в нашите договори са 5 години и всичко за сметка на изпълнителя.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви.
Господин Аталай, желаете ли да вземете думата в блиц контрола?
Заповядайте.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви.
Аз обещах, че днес няма да задавам въпроси, но да кажа няколко изречения. Тъй като е блиц контрол – за ситуацията, за състоянието, което е в кратък срок от развитие в нещата, които се случват в регионалното развитие, особено свързани с тези въпроси, които са зададени.
По първия въпрос във връзка с водния холдинг.
Госпожо Министър, нашето становище, моето предложение е, ако можете да накарате да се отмени това министерско решение и да не го правите този холдинг. От този холдинг няма да имате никаква полза. В него ще съсредоточите един финансов поток, който в последствие ще бъде разпределен централизирано през една определена фирма или всъщност ще направите това, което преди години направихме с енергийния холдинг, това, което направихте с пътищата, с магистралите, които в момента строите. По този начин ще загубите конкурентоспособността, няма да имате онези фирми, които могат да се явят на участие в конкурсите, за да могат да намалят цената, а тя ще бъде на всяка дейност определена и дадена от Министерския съвет, съответната сума, която ще бъде разпределена на съответните подизпълнители.
Това не е добро решение. Това е централизирано управление, това беше до 1989 г. в България – така наречените агропромишлени комплекси и ред други комплекси.
Когато го правихме, идеята на БЕХ-а беше съвсем друга.
БЕХ-ът беше направен като енергиен холдинг, който да може да се явява за получаване на онези големи средства, които трябваше да се използват във връзка със строителството на стратегически енергийни обекти. Да не влизам в подробности.
За нас това, което предлагате и правите, ще установите след време, че е сериозна грешка и ще се отчете, но ще бъдат направени достатъчно бели, които за България не са необходими в момента.
За идеята Ви казвам – не го правете. Проблемът си е Ваш как ще го направите оттам нататък.
Бих Ви помолил да обърнете внимание – от 2012 г. има един план за развитие на водния сектор. Този план като го разгледате, ще видите, че има четири отрасъла, единият от които е ВиК, да наблегнете в развитието и на законовата база, и оттам нататък как и по какъв начин да привлечете съответните средства – и от европейските структури, разбира се, и от онези средства, които събирате при реализирането на ВиК услугата. Не говоря за водата. Другите отрасли в този план – приет от Вас всъщност план – 2012 г., не можахте да развиете нито хидроенергийния сектор, нито хидромелиорациите и затова в момента нямате комуникацията и координацията във всички тези сектори и Ви се получават кризисните ситуации.
Направете така, че да узаконите всичко, което строите за Перник в момента – приключвам с това изречение. Не искам да задавам въпроса кой, по какъв начин, как е определен, защо строят Министерството на икономиката, къде е проектът, кой е надзорът? Всички тези въпроси ще Ви задам след като приключи всичко това и Вие ще сте отговорна за всичко това, което се случва в момента със строителството там.
Дотук с ВиК сектора.
Във връзка със ситуацията, която се създаде със снеговалежите.
Колеги, виждам, че цялата парламентарна група Ви хвалят. В политиката започнат ли да Ви хвалят, значи сте на грешен път. Внимавайте! Значи нещо грешите.
От снощи ситуацията в България е не по основна вина Агенция по „Пътна инфраструктура”, а по вина на управлението на отделните сектори, които се занимават с цялостната ситуация.
Първо, всички метеоролози от няколко дни – поне от четири дни, онези стари метеоролози ги няма вече, но новите казваха, че ще се случи това нещо – така ще стане, че идва студът, ще завали. Вие от тези институции получихте съответната информация и този път не сгрешиха дори с час, два, три – вече беше предадено. Къде беше онова управление – Вашето управление, координирано с онези институции, които трябваше да създадат условия за почистване на два сантиметра сняг, когато падне по магистралите и по пътищата? Нямаше ги!
В последствие се оказа така, че само снощи пътуването до Враца на един автомобил беше от 18.00 ч. до 00.00 ч. Защото, ако пътните полицаи бяха създали онези условия, чрез които Агенцията „Пътна инфраструктура” беше изкарали почистващата техника, може би в рамките на един час, днес нямаше да останете пак под онези въпроси, които задаваха колегите на госпожа Лили Павлова, но тя, за разлика от Вас, поне говореше напоително и приспивателно. Господин Нанков научих, че днес пак е бил на терен – разкъсахте го момчето вече.
Не възприемайте като основна вина всичко това, което се случва в момента по пътищата, само като грешка на Агенция „Пътна инфраструктура”. Възприемайте го като грешка на цялостното Ваше управление.
Виждам, че нито един от колегите не е настроен да Ви атакува, да Ви обвинява, защото пък се намериха достатъчно институции, които атакуват и обвиняват, дори и извън границите на България.
Затова колегата веднага установи, че ако не са били турските тирове, нямало да има задръстване. Защото аз към Враца - и тези, които казахте, господин Терзийски, за този път, където и господин Веселинов зададе въпроса – и ние сме заинтересовани, много пъти сме го задавали, излезе, че като посрещат царя трябвало да гърмят топовете и когато не са гръмнали, попитали: „Защо не гръмна?“, везирът казал: „Имаше 1001 причини.“, вика: „Кажи една от тях“ – „Нямаше барут.“, вика: „Другите 1000 не ги казвай.“
Разбрахме, че Вие не сте осигурили пари за този път. Тези тирове там дълго време ще висят, и много време пътуваш за Русе, чакаш, ако предварително от полицията не ги спрат, без да гледат номерата дали са турски или български, и АПИ не изчистят пътищата… Благодаря Ви. Дано да съм Ви бил полезен.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Министър, въпреки че не беше въпрос, имате право да изразите отношение към изказването на господин Аталай.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Аталай, въпреки че не зададохте въпрос, беше по-скоро изложение, само няколко думи като отношение. Създаването на Холдинга е с много добри намерения.
Разчитаме на него за по-добър контрол, по-добро управление, по-добра координация на всички ВиК дружества в България, така че да можем да си изпълним и целите, както и финансиране на големи стратегически обекти от ВиК инфраструктурата в България. Относно пътищата – да, в момента Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министерството на регионалното развитие и благоустройството търсят вариант за финансиране на пътя Русе – Велико Търново като приоритетен. Знаете, че към момента не е лесно да работим на много места в България по големи магистрални отсечки. Знаете, че с държавни средства се финансира магистрала „Хемус“, със средства от държавния бюджет се финансира скоростният път от Видин до Ботевград и част от него магистрала.
Със средства от държавния бюджет се финансира и магистрала „Европа“ и по още много други пътни отсечки, така че и бюджетът на държавата има някакви възможности. Като събираемост на средства от бъдещите постъпления от тол такси ние имаме определени ограничения. Търсим възможност и за тази приоритетна пътна отсечка от Видин до Търново, за нейното финансиране. Благодаря за Вашето становище. Ще бъдем максимално открити при създаване на Холдинга и в цялата си дейност, знаем, че Министерството е едно от тези министерства, в структурите на което са важни държавни дейности, така че ще се опитаме да бъдем максимално открити, прозрачни и ще отговаряме винаги на Вашите въпроси.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, госпожо Министър.
ДОРА ЯНКОВА: Само едно изречение, без да злоупотребявам.
Господин Аталай е прав за Холдинга, но опитайте се да го направите на целия воден сектор, а не на ВиК дружествата, защото ВиК дружествата са при Вас – горе-долу там ги поподредихте. Обаче целият воден сектор – язовири, каскади – всичко, което е необходимо, и му сложете една агенция да си го ръководи, или който и да е, за да може тогава и да приоритизирате, иначе…
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Както се разбрахме, водният сектор ще го бистрим заедно с още две комисии, живот и здраве, следващата седмица, като реално погледнато и енергетиката има, макар и по-косвено касателство… (Реплики.)
Колеги, преминаваме към точка втора от дневния ред:
ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2020 Г.
Тъй като традиционно нямаме представител на Министерския съвет, от МРРБ има ли готовност да представят частта за кохезионната политика с няколко думи?
ДЕНИЦА НИКОЛОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Тъй като не е все пак в компетенциите на Министерството материалът, който е подготвен към Вас, съвсем накратко ще кажа, че всички позиции, които се изразяват в рамките на годишната програма, са обобщени от Министерския съвет с оглед и съгласувателен процес, който минава с всички министерства. Мога да взема отношение най-вече по линия на кохезионната политика и националната позиция там, която изразяваме.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Това ни касае нас като комисия, да.
ДЕНИЦА НИКОЛОВА: Позицията всъщност е фокусирана върху това, че ще се проследява работата до приемането на Многогодишната финансова рамка на ниво Европейски съюз. В частност по отношение на кохезионната политика, ние поддържаме позиция, че средствата трябва да бъдат запазени или увеличени по линия на финансиране към най-бедните изоставащи райони. В допълнение на това фокусираме върху изискването ни да бъде запазено правилото към настоящия момент за бюджетен ангажимент от Европейския съюз, който касае линията М+3, а не както е предложено към момента М+2. Разбира се, наша основна стъпка и роля в този процес е да поддържаме желанието си за съвместяване на кохезионната политика с общата селскостопанска политика и да търсим възможности за тяхно по-добро взаимодействие в хода на новия програмен период.
Очакванията са, че в рамките на следващите месеци ще има интензивни дискусии на ниво Европейски съвет по отношение на Многогодишната финансова рамка. По отношение на бъдещото ни участие за съфинансиране, ние поддържаме линията, че това трябва да бъде справедливо и обосновано спрямо брутния национален доход и на всяка една от държавите членки, за да имаме икономическа съизмеримост между всички участници на държавите в Европейския съюз.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, госпожо Николова.
Колеги, има ли желаещ да вземе отношение по материала?
РАМАДАН АТАЛАЙ: Аз имах една процедура – все пак да чуем Министерския съвет.
На следващо заседание да дойде някой, да уважи тази комисия, да си представи плана. Излиза, че приемаме нещо, а тези които го внасят, ги няма.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Няма причина да го каним, ако в момента приемем материала. (Реплики.)
РАМАДАН АТАЛАЙ: Вие ще го приемете, не че няма да го приемете, но не го правете! В такъв смисъл го казвам.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Добре.
Който е съгласен с предложения материал, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 8.
С това ще предложим на Народното събрание проект за решение.
Приемаме за сведение Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 00-30-03???, внесен от Министерския съвет на 27 януари 2020 г.
Второ, в компетенциите на Комисията не попадат проектите на актове на Европейския съюз за 2020 г., поради което не предлагаме Проекти за актове на институциите на Европейския съюз, които да бъдат включени в Годишната програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2020 г.
Колеги, благодаря Ви за участието в заседанието.
(Закрито в 15,55 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ
Стенограф:
Маргарита Крачунова