Комисия по външна политика
1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет нa 29 октомври 2018 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Джема Грозданова – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Добър ден, колеги, уважаеми гости! Имаме кворум да започнем заседанието.
Представям на Вашето внимание дневния ред:
1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет нa 29 октомври 2018 г.
2. Разни.
Който подкрепя дневния ред, моля да гласува.
За – 12 гласа.
Наши гости от Министерството на външните работи са: госпожа Емилия Кралева – заместник-министър, госпожа Елена Шекерлетова – постоянен секретар, и госпожа Жасмина Ананиева – директор на дирекция „Бюджет и финанси“; от Министерството на финансите: господин Добрин Пинджуров – директор на дирекция „Бюджет“, и господин Здравко Бечев – младши експерт в дирекция „Държавни разходи“.
Първо ще дам думата на представителите на Министерството на финансите да ни представят накратко рамката на бюджета и неговите приоритети.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Може ли, госпожо Председател?
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Господин Жаблянов, заповядайте.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми гости! Считам за нормално и естествено проектът за бюджета на Министерството за следващата година да бъде защитен от министъра. Не виждам някаква причина – не знам дали сме информирани за това, толкова наложителна, че министърът да отсъства. Ако има възможност, под някаква форма Комисията да постави този въпрос на Министерството.
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Господин Жаблянов, министър Захариева е поканена писмено да присъства на днешното заседание. Смятам, че има достатъчно широко присъствие на Министерството на външните работи, и постоянен секретар присъства.
Ако имате някакво процедурно предложение, съм готова да го подложа на гласуване.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Процедурното предложение може да бъде само едно – настоятелно да бъде поканена от Комисията да се присъедини.
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Поканена е. Благодаря Ви.
Господин Пинджуров, заповядайте да ни представите рамката и приоритетите на Бюджет 2019.
ДОБРИН ПИНДЖУРОВ: Благодаря Ви.
Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Представям на Вашето внимание Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2019 г. Когато говорим за бюджета за 2019 г., следва да подчертаем, че той стриктно отразява и следва заложените приоритети от Програмата на правителството. Макроикономическата прогноза за следващата година е в съответствие с актуалните очаквания за развитието на икономическата среда в международен план. Очакваният икономически ръст е 37 на сто, като растежът на БВП е прогнозиран да се ускори основно по линия на публичното потребление и инвестициите и номинално да достигне 116 млрд. лв. в края на 2019 г.
Ето някои основни параметри:
Прогнозната средногодишна инфлация е 3 на сто. Нивото на безработицата трайно намалява и за 2019 г. очакваме тя да се понижи до 4,8 на сто. Управлението на консолидирания държавен дълг осигурява финансова стабилност и гарантиране на фискалния резерв, който към месец септември тази година достигна 11,2 млрд. лв. Заложена е положителна тенденция за трайно намаляване на държавния дълг на България спрямо БВП, който дълг е третият най-нисък дълг в Европейския съюз, и от очакваното равнище 22,5 на сто в края на 2018 г. се прогнозира спад до 19,1 на сто в края на следващата година, или номинално намаление от 2,1 млрд. лв. Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма за 2019 г. е разчетено на дефицит от 0,5 на сто.
Благоприятната циклична позиция на икономиката води до нарастване на данъчно-осигурителните приходи, които допълнително са повлияни от мерките за подобряване на събираемостта.
През 2019 г. се предвижда общо приходите по консолидираната фискална програма да достигнат 43,8 млрд. лв., което е с 4,7 млрд. лв. повече спрямо 2018 г.
На база на заложеното увеличение на приходите през следващата година се планират разходни политики, които включват постоянно по своя характер повишение на разходи, като заплати, пенсии и други социални плащания.
През 2019 г. бюджетът преразпределя 44,5 млрд. лв., или 38,2 на сто от БВП, като се спазва фискалното правило за размера на публичните разходи под 40 на сто от БВП.
Накратко за приоритетите на Бюджет 2019. Приоритети на Бюджет 2019 са социалната политика, политиката по доходите, образованието, отбраната.
Разходите са насочени приоритетно:
- за гарантиране на финансовата рамка на Законопроекта за хората с увреждания – знаете, там бяха обещани и са предвидени 150 млн. лв.;
- за целеви помощи за отопление, които са увеличени двойно поради повишените цени на енергоспестителите, за което са предвидени допълнително 40,4 млн. лв.;
- за въвеждане на нов вид месечна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител съгласно промените в Закона за семейни помощи за деца – размерът на помощта за 2019 г. е 115 лв.;
- за увеличение на минималната работна заплата от 510 на 560 лв. от 1 януари 2019 г.;
- за увеличение с 10 на сто на средствата за заплати, осигурителните вноски от 2019 г. на заетите в бюджетната сфера, а на педагогическия персонал е предвидено увеличение на възнагражденията средно с 20 на сто за 2019 г.
Спазено е изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г., като в бюджетната рамка за 2019 г. общо разходите за отбрана възлизат на 1 млрд. 839 млн., което е 1,58 на сто от БВП.
Гарантирани са и средствата за трите големи инвестиционни проекта на армията – самолети, кораби и бойна техника в Сухопътните войски.
Близо половин милиард лева допълнителни средства са предвидени за общините. Новите моменти в частта на бюджетната рамка за общините са свързани с въвеждането на по-справедлив модел за определяне на бюджетните взаимоотношения с държавния бюджет чрез подобряване на механизмите за разпределение на целевата субсидия за капиталови разходи и на общата изравнителна субсидия.
Това са накратко основните акценти на бюджетната рамка за 2019 г. По-подробна информация знаете, че е на разположение в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за 2019 – 2021 г., както и програмните бюджети на съответните бюджетни организации. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря Ви, господин Пинджуров.
Госпожо Кралева, можете да ни представите и бюджета в сферата на външната политика.
Да напомня на колегите, че ние го разглеждаме в сферата на външната политика, но го гласуваме в неговата цялост.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ КРАЛЕВА: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Преди да започна, ще се възползвам от възможността, че ми е дадена думата да обясня защо министър Захариева днес не е тук с Вас. Имаме официално посещение на азербайджанския министър на външните работи и нямаше възможност тя да промени програмата си, която започва от обяд и продължава нататък с няколко неща, включени в нея. Сигурна съм, че тя с удоволствие би дошла на това място, за да представи от свое име бюджета на Министерството. Ще се опитам да свърша тази задача на свой ред. За сметка на това съм тук с колеги, които също могат да говорят по темата – госпожа Шекерлетова като постоянен секретар; директорът ни за финансите, който най-добре знае всичко, каквото е необходимо по този въпрос – Жасмина Ананиева.
Продължавам по темата с надежда да Ви представя бюджета по най-добрия начин, който е одобрен за нас към този момент на ниво Министерски съвет.
Основната задача на Министерството на външните работи, както всички знаем, е да осигурява планирането, координирането и провеждането на външната политика на държавата въз основа на националния интерес в съответствие с Програмата на правителството. За да бъде реализирана тази основна функция, е необходимо: осигуряване на ефективно функционираща и финансово обезпечена администрация; организираност на работните процеси; поддържане на административно-информационни и технически способности, съответстващи на съвременната международна среда, в която се изпълняват политиките и програмите; насърчава се мотивацията на служителите и се привличат и задържат компетентни кадри с цел и активно надграждане на добри практики.
С така предложения бюджет за 2019 г. е частично преодолян залаганият в продължение на години бюджетен дефицит в издръжката на дипломатическите и консулските ни представителства в чужбина, които са нашият основен инструмент за работа.
Приходите, които са заложени в проектобюджета за предстоящата бюджетна година в размер на 59 млн. 789 хил. лв., са увеличени с 4 млн. 599 хил. лв. в сравнение със заложените в Бюджет 2018 г.
В сравнение с разходния таван за 2018 г., който е 125 млн. 970 хил. лв., разходният таван на Министерството за 2019 г. е 132 млн. 669 хил. лв., който е увеличен с над 6 милиона, или 6 млн. 699 хил. 200 лв. Тази сума е резултативна величина, формирана от влиянието на различни фактори. В нея се включват следните неща: обезпечено е допълнително финансиране за персонал в размер на 2 млн. 375 хил. 300 лв., в което имаме обезпечаване индексирането на работната заплата на служителите до 10%, нарастването на минималната работна заплата на 560 лв. и съответно на социалните осигуровки. Обезпечено е също така допълнително финансиране за издръжка по бюджета на Министерството в размер на 4 млн. 183 хил. лв.
1 млн. 261 хил. лв. са обезпечени за издръжката на новооткриващото се посолство в Рияд, в Саудитска Арабия. Имаме 122 хил. лв. за предоставяне на услуги между Република България и Агенцията на НАТО за комуникация и информация относно предоставяне на комуникационно и информационно обслужване за новата Главна квартира на НАТО.
2 млн. 800 хил. са обезпечени за дългосрочни командировки на служителите зад граница. Имаме още разходи, допълнително обезпечени, които вероятно не е необходимо да чета в детайли – Вие ще ги видите в текстовете, които ще имате.
Като цяло средства, които са ни обезпечение по централния бюджет, имаме, които ни подсигуряват с една допълнителна възможност. Това са:
- осигуряване на дейности, свързани с изпълнение на Решение на Министерския съвет № 789 от 20 декември 2017 г., които са за създаване и организиране дейността на постоянно действащ Междуведомствен координационен механизъм за присъединяване на България към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, с 504 хил. лв.;
- освен това, са осигурени финансовите ни ангажименти за 2019 г. във връзка с Механизма за бежанците в Турция, които възлизат на 1 млн. 906 хил. 833 лв., които са част, разбира се, от Общото споразумение на Европейския съюз за създаване на рамка за управлението и условията на Механизма за Турция;
- предвидени са и средства за организиране на прояви за отбелязване на 70-годишнината от създаването на Организацията на Северноатлантическия договор и 15 години от членството на България в НАТО в размер на 200 хил. лв.
Министерството на външните работи ще направи всичко възможно за подобряване координацията с другите ведомства, които имат изнесени служби извън граница и провеждат възложената политика в тяхната област.
В рамките на проектобюджета за 2019 г., който е предложен за одобряване, ще набележим мерки за оптимизиране на разходите с цел осъществяване на най-важните политически дейности на Министерството за следващата година.
По принцип разходите са разпределени по области на политики, бюджетни програми, както следва:
С предвидените разходи по проекта за бюджет за 2019 г. в размер на 132 млн. 669 хил. 600 лв. се осигуряват условия за успешното провеждане на външната политика на Република България както чрез централната администрация, така и с нашите дипломатически и консулски представителства зад граница, включително с работата ни с Дипломатическия ни институт и Държавния културен институт, в съответствие със заложените в Правителствената програма стратегически цели и приоритети.
През 2019 г. Министерството на външните работи ще изпълнява следните области на политики, имаме три основни такива: политика в областта на развитието на ефективна дипломатическа служба, политика в областта на публичната дипломация и политика в областта на активната двустранна и многостранна дипломация. С тези политики се цели постигане на отчетност, систематизираност на разнообразните дейности, изпълнявани с оглед формиране и получаване на крайния ефект и резултат в осъществяването на външната ни политика.
В първата област – ефективна дипломатическа служба, общо разходите са в размер на 110 млн. 295 хил. Реализира се с две програми, а именно: Програма „Администриране и осигуряване на дипломатическата служба“ с разходи в размер на 26 млн. и щатна численост 658 щатни бройки; и Програма „Управление на задграничните представителства и подкрепа на българските граждани в чужбина“ с разходи в размер на 83 млн. 493 хил., щатна численост – 720 щатни бройки.
По втората политика – публична дипломация: тя включва разходи в размер на 853 хил. лв., има две програми – „Публични дейности“ и „Културна дипломация“. Всяка от тях е осигурена със съответната сума. Едната е 609 хил. лв., а „Културна дипломация“ – 244 хил. лв.
Третата политика – в областта на активната двустранна и многостранна дипломация, включва общо разходи в размер на 21 млн. 520 хил. лв. Тя има няколко програми, всъщност тук са основно дейности на самото министерство, на дипломатическата служба, между които са: „Принос за формиране на политики на Европейския съюз и НАТО“, Програма „Двустранни отношения“, Програма „Международно сътрудничество“, Програма „Европейска политика“, Програма „Визова политика и управление при кризи“, Програма „Осигуряване и контрол на външнополитическата дейност“ и Програма „Международно сътрудничество за развитие и хуманитарни въпроси“. Тук разходите са най-големи, тъй като знаете, че ние работим активно в тази област – политиката ни за развитие, която е в размер приблизително на 6 млн. лв. Не чета всички цифри тук, за да не Ви губя времето с всяка една дребна цифра. В общи линии това имам като общо представяне на бюджета. Благодаря много за вниманието. Ако имате въпроси, нашият екип е на линия.
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря Ви.
Аз имам един общ въпрос и един по-конкретен. После ще дам думата на колегите.
Спрямо исканията, които сте поставили към Министерството на финансите първоначално, и спрямо числата, които ни представихте сега, удовлетворени ли сте от постигнатото?
Числата, които представихте за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и за Механизма за бежанците в Турция, влизат ли в тези 132 млн. 700 хил., или са отделно – като числа?
Може би вторият въпрос към госпожа Ананиева, първият – към Вас, госпожо Кралева.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ КРАЛЕВА: Благодаря Ви.
По принцип сме удовлетворени, тъй като има повишение спрямо предишната година в размер около 6 милиона, което до голяма степен покрива дефицита, който се образуваше при предишни бюджетни години. Смятаме, че по този начин ще можем да се справим със задачите, които имаме. Разбира се, всеки би искал да има много повече пари – тогава по-лесно се правят много неща, но всички сме наясно какви са възможностите, добре сме запознати и достатъчно наясно със ситуацията, при която всяка една сфера на дейност изисква да получи съответното финансиране. Смятаме, че ще се справим с така предложените възможности.
По отношение на втория въпрос госпожа Ананиева може да обясни.
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Заповядайте.
ЖАСМИНА АНАНИЕВА: По отношение на средствата, които са за Механизма за Турция и по линия на ОИСР (Организацията за икономическо сътрудничество и развитие) – средствата са в централния бюджет, тъй като не засягат само Министерството на външните работи, а и други ведомства. През 2019 г. в зависимост от мероприятията и дейностите, които са свързани със съответната година, ще бъдат обезпечени допълнително по бюджета, извън цифрата е.
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Това ми беше въпросът. Благодаря Ви.
Заповядайте, колеги, за изказвания и за въпроси.
Господин Гаджев.
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Имам един бърз въпрос: дали е правен анализ в Министерството на външните работи колко хора ще бъдат засегнати от § 15 на Преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет?
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Госпожо Шекерлетова, заповядайте.
ЕЛЕНА ШЕКЕРЛЕТОВА: Здравейте и от мен! Госпожо Председател, уважаеми дами и господа депутати! Анализ все още не можем да направим, защото всъщност не разполагаме с официалните данни. Едва след като се приеме въпросният текст, ние ще имаме основание да поискаме от Националния осигурителен институт справка за това колко са колегите, които евентуално попадат в обсега на този текст, тоест пенсионирали са се вече, но продължават да работят, и то продължават да работят като държавни служители.
В зависимост от величината на проблема ще търсим решение. Предполагам, че между тях ще има хора със специфична и нужна за Министерството квалификация. Разбира се, те ще могат да останат на работа вече по трудов договор и ако преценят, че имат интерес, ние ще търсим възможности да запазим тези експерти, на които бихме искали да продължим да разчитаме. Но едва след като имаме официална информация, защото към този момент все още работещият може да се пенсионира и не е длъжен да уведоми своя работодател, а и тази информация НОИ няма право и основание да я предоставя, когато не се следва. Това е засега.
ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря Ви.
Други въпроси имате ли? Няма.
Пристъпваме към гласуване.
Подлагам на гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет нa 29 октомври 2018 г.
За – 12, против – 4, въздържали се – няма.
Законопроектът е приет на първо гласуване.
Благодарим Ви за участието.
Колеги, по точка „Разни“ някой да иска нещо да сподели с нас? Не.
Благодаря Ви. Приятен ден!
(Закрито в 14,55 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Джема Грозданова