Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по външна политика
22/01/2020
    1. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Ислямска република Пакистан за избягване на двойното данъчно облагане и предотвратяване на отклонението от облагане с данъци на доходите, № 902-02-35, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2019 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Спогодбата за пенсионно осигуряване между правителството на Република България и правителството на Република Азербайджан, подписана на 6 ноември 2019 г. в Баку, № 902-02-34, внесен от Министерския съвет на 20 декември 2019 г.
    3. Разни.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по външна политика, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Джема Грозданова.
    * * *

    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум.
    Откривам заседанието на Комисията по външна политика.
    Предложеният дневен ред е следният:
    1. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Ислямска република Пакистан за избягване на двойното данъчно облагане и предотвратяване на отклонението от облагане с данъци на доходите, № 902-02-35, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2019 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Спогодбата за пенсионно осигуряване между правителството на Република България и правителството на Република Азербайджан, подписана на 6 ноември 2019 г. в Баку, № 902-02-34, внесен от Министерския съвет на 20 декември 2019 г.
    3. Разни.
    Моля, който подкрепя дневния ред, да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОГОДБАТА МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ИСЛЯМСКА РЕПУБЛИКА ПАКИСТАН ЗА ИЗБЯГВАНЕ НА ДВОЙНОТО ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ И ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА ОТКЛОНЕНИЕТО ОТ ОБЛАГАНЕ С ДАНЪЦИ НА ДОХОДИТЕ, № 902-02-35, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2019 г.
    Наши гости са: госпожа Росица велкова – заместник-министър на финансите, госпожа Десислава Калудова – директор на дирекция „Спогодби за избягване на двойното данъчно облагане“ в Националната агенция за приходите. Добре дошли!
    Заповядайте, госпожо Велкова, накратко да представите Законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Двустранните икономически отношения между Република България и Ислямска република Пакистан не са развити в достатъчна степен, поради което са необходими действия в тази насока. Към настоящия момент между двете държави липсва действаща спогодба за избягване на двойното данъчно облагане.
    Ислямска република Пакистан е една от най-големите държави в Азия и по население се нарежда на пето място в света. Икономиката на Пакистан е 25-тата в света по брутния вътрешен продукт по паритетна покупателна способност.
    В периода януари – юни 2019 г. износът ни за Пакистан възлиза на 6,9 млн. щатски долара, а вносът на 13,4 млн. щатски долара.
    Някои от основните въпроси – предмет на подписаната спогодба между двете държави, са следните. Договорена е клауза, регламентираща прилагане на принципа на независимите пазарни отношения в сделките между свързани лица и извършването на кореспондираща корекция на печалбите им, която е в съответствие с модела на СИДДО на ОИСР.
    Постигнато е съгласие за включване на новата разпоредба от модела на СИДДО на ОИСР относно формирането на място на стопанска дейност чрез представител със зависим статут. Включена е обща клауза, имаща за цел да предотврати неправомерното използване на данъчните облекчения съгласно СИДДО, тази клауза ограничава ползването на данъчни облекчения, когато едната държава прецени, че получаването на това облекчение е една от основните цели на която и да е договореност или сделка.
    Договорена е печалбите от въздушния и сухопътен международен транспорт да се облагат само в договарящата държава, на която е местно лицето, което експлоатира транспортните средства, а по отношение на морския транспорт облагането в държавата на източника да бъде намалено с 50% като във всички случаи данъчната ставка няма да надвишава 4%.
    Договорени са данъчни ставки за облагане с данък при източника на доходите от дивиденти – 12,5%, лихви – 10%, авторски и лицензионни възнаграждения – 12,5%, и възнаграждения за технически услуги – 10%, които намаляват високите нива на облагане с данък при източника в Пакистан.
    В Заключителните разпоредби на Спогодбата са уредени случаите на равенство в третирането на местни лица на другата договаряща държава, обменът на информация, процедурата за взаимно споразумение в случаите на разногласие при тълкуването и прилагането на Спогодбата, както и случаите, когато местни лица от договарящите държави са обект на данъчно облагане, което не съответства на разпоредбите на Спогодбата.
    СИДДО между Република България и Ислямска република Пакистан е от взаимен интерес и осигурява постигането на баланс в данъчнооблагателните правомощия на двете държави. Благодаря.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря Ви.
    Колеги, имате ли въпроси, освен съкращенията, които се използват? Ако са ви познати – добре, ако не – питайте.
    Има ли въпроси по Законопроекта? Ако няма, подлагам на гласуване съответния Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Ислямска република Пакистан за избягване на двойното данъчно облагане и предотвратяване на отклонението от облагане с данъци на доходите, № 902-02-35, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2019 г.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря Ви много! Всичко добро Ви желаем!

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОГОДБАТА ЗА ПЕНСИОННО ОСИГУРЯВАНЕ МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА АЗЕРБАЙДЖАН, ПОДПИСАНА НА 6 НОЕМВРИ 2019 Г. В БАКУ, № 902-02-34, внесен от Министерския съвет на 20 декември 2019 г.
    Наши гости са: господин Лазар Лазаров – заместник-министър, господин Николай Алексиев – старши експерт в отдел „Обществено осигуряване“ в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“.
    Заповядайте, господин Лазаров, да ни представите Законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Госпожо Председател, госпожи и господа народни представители! На Вашето внимание е предложен законопроект за ратифициране на Спогодбата в областта на пенсионното осигуряване между правителството на Република България и правителството на Република Азербайджан.
    Ползвам повода да споделя, че тези спогодби касаят единствено и само трети държави, които са извън Европейския съюз. В рамките на Европейския съюз действа Регламент за координация на системите за социална сигурност и за тях не се налагат такива спогодби. А тези спогодби са един допълнителен международен инструмент, който гарантира правата на гражданите, които полагат труд в договарящите се страни.
    На предходното заседание Вашата комисия е одобрила Споразумение за сътрудничество в областта на пенсионното осигуряване между провинция Квебек и Република България. Казвам това, защото характеристиките на двата международни договора са сходни. И двата са в областта само на пенсионното осигуряване, и двата касаят единствено и само пенсиите за трудова дейност и инвалидна пенсия за трудова дейност и наследствените пенсии, които се полагат от тях. И двата документа предвиждат принципи за еднакво третиране на лица, износ на пенсионни плащания и осигуряването на равнопоставеност, приложимост само на едно законодателство по отношение на осигуряването и, разбира се, сумиране на периодите за осигуряване. И тази спогодба предвижда това да бъдат при лицата, които биват осигурявани и при определяне на размера на пенсия впоследствие да се зачитат периодите в двете държави – тогава, когато се изисква за определянето на пенсия. Също така се предвиждат възможности, в случаите когато да се ползват осигурителни периоди в друга държави, когато съответната държава, която определя размера на пенсията, има споразумение с другата държава.
    Това са общите принципи, въз основа на които са изградени двата документа, включително и този.
    Може би единствено, което бих споделил с Вас, да дам информация по отношение на обхвата в настоящия момент. През миналата година около 50 български граждани са пребивавали на територията на Азербайджан и в рамките на 5 години средногодишно вероятно са още толкова – още 50 български граждани са работили в Азербайджан.
    По отношение на граждани на Азербайджан, работили в България, това са около 68 души средногодишно. Това, от своя страна, показва, че подписването на тази спогодба и ратифицирането на Законопроекта няма съществено влияние върху бюджета на ДОО, но пък е предпоставка за развитие на двустранните отношения между Република България и Република Азербайджан. Вие като специализирана комисия знаете, че приоритет на Европейския съюз е развитието на източното партньорство. Азербайджан е част от източното партньорство. Освен това е и приоритетна държава, с която България има добре установени взаимоотношения.
    Това са основните съображения, които ни навеждат на предложението за подкрепа на Законопроекта за ратифициране на Спогодбата в областта на пенсионното осигуряване между правителството на Република България и правителството на Република Азербайджан. Благодаря.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодарим Ви и ние.
    Колеги, ако имате въпроси – заповядайте.
    Господин Ангелов!
    ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Госпожо Председател! Господин Заместник-министър, единственото, което само бих Ви препоръчал, е да изследвате още един въпрос, който може би не е обхванат от статистиката – колко българи или български граждани работят в Азербайджан. Той касае следната ситуация. В Република Молдова – и в Украйна, разбира се, но в Република Молдова една част от българите-гагаузи са получили българско гражданство. В Азербайджан има доста работници, които работят на нефтените платформи. Най-вероятно те работят като молдовски граждани, там не им изискват някакво друго гражданство и те не са обхванати със сигурност като статистика. Така че препоръката ми е просто да имате предвид и това, защото тези българи-гагаузи – и в Азербайджан, и в други държави привличат на тяхна територия, защото те са българи, но са тюркоезични, православни, наистина работят на тези платформи, защото там получават големи възнаграждения и има такава практика. Така че Ви призовавам да изследвате и този процес. Дори някои от тях в момента да нямат българско гражданство, след години могат да получат и държавата все пак трябва да има предвид и тези разходи, които ще бъдат направени. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодарим Ви, господин Ангелов.
    Други въпроси и изказвания? Нямате.
    Подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Спогодбата за пенсионно осигуряване между правителството на Република България и правителството на Република Азербайджан, подписана на 6 ноември 2019 г. в Баку, № 902-02-34, внесен от Министерския съвет на 20 декември 2019 г.
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    Господин Лазаров, благодаря Ви за участието в Комисията.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Колеги, ако имате някакви въпроси по тази точка? Нямате.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 14,46 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Джема Грозданова
    Форма за търсене
    Ключова дума