1. Представяне на политическото и военното ръководство на Министерство на отбраната.
2. Представяне и обсъждане на проект на вътрешни правила за работа на Комисията по отбрана.
3. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад на Държавната комисия по сигурността на информацията относно цялостната дейност по състоянието на защитата на класифицираната информация в Република България през 2016 г. (поверително), № 702-03-3, внесен от Министерски съвет на 28 април 2017 г.
4. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 17 май 2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на политическото и военното ръководство на Министерство на отбраната.
2. Представяне и обсъждане на проект на вътрешни правила за работа на Комисията по отбрана.
3. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад на Държавната комисия по сигурността на информацията относно цялостната дейност по състоянието на защитата на класифицираната информация в Република България през 2016 г. (поверително), № 702-03-3, внесен от Министерски съвет на 28 април 2017 г.
4. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми господа народни представители, добре дошли на първото заседание на Комисията по отбрана!
На заседанието присъстват 15 депутата. Съгласно чл. 33, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и Комисията може да започне да заседава.
Имам честта и удоволствието да открия първото заседание на Комисията по отбрана към Четиридесет и четвъртото Народно събрание.
Ще ми разрешите да кажа няколко уводни думи. Наистина в Комисията, която винаги се е отличавала с подготвени, високо еродирани членове, и тази Комисия се отличава със същите качества. Тук имаме четирима висши офицери, имаме представители, които са работили в управлението на Министерството на отбраната, в ръководството на Министерството на отбраната. Има изявени специалисти, хора с достатъчно опит в предишни народни събрания, има хора с достатъчно опит, знания и научни титли. Така че наистина трябва да благодарим на парламентарните групи, че изпратиха такъв, бих казал, елитен състав в нашата Комисия, което предполага, че ние наистина ще изпълним нашите задължения, както са ни възложили нашите избиратели, и в една среда, която е доста сложна, ще взимаме компетентни решения, ще следим за тяхното изпълнение и сектор „Сигурност“, „Отбрана“ е нещото, на което ние ще държим, за да има повече стабилност и сигурност.
Тук са и нашите гости, които можем да приветстваме с „Добре дошли!“. Това са: господин Петьо Хаджиев – председател на Движението за защита на гражданите, и господин Киро Киров от същото движение.
Имам удоволствието да кажа „Добре дошли!“ и на журналисти, представители на медиите. Надявам се, че Комисията ще бъде достойно отразена, справедливо, точно, компетентно.
Има една традиция, така ми казаха, в началото, в първото заседание на Комисията по отбрана всеки един може да се представи съвсем накратко като професия, партия, избирателен район, за да се опознаем. Надявам се, че всичко това ще помогне за бъдещата ни работа.
Аз съм Константин Попов, 17 МИР. Това, което се знае за мен, е: повече от 37 години под пагон, сега в малко по-друго амплоа. Хубавото е, че продължавам да имам същата кауза – силни въоръжени сили, стабилна отбрана.
Благодаря на господин Цонков, че дойде. Надявам се, че имате добри новини в личен.
Да започнем от заместник-председателите.
Господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми колеги от медиите, уважаеми гости! Владимир Тошев – 30 години в армията, полковник. След това 10 години бизнес с компютърни неща и 10 години в политиката. Станаха много, но така е. Четвърти мандат съм в Комисията по отбрана.
Пожелавам на всички колеги, както сме работили досега в тази Комисия, една голяма част от колегите отново се повтарят в Комисията, така да работим и занапред – надпартийно и в интерес на националната сигурност и на въоръжените сили на Република България.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Цонков, заповядайте
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители, казвам се Николай Цонков. Преподавател съм в Университета за национално и световно стопанство. Имам два доктората – единият е по „Народно стопанство, регионална икономика и администрация“, другият е по „Управление на сигурността и отбраната“. Преподавам и във Военна академия „Г. С. Раковски“ в катедра „Мениджмънт на сигурността и отбраната“. Бях съветник на министър Ангел Найденов 2013-2014 г. Смятам, че ще спомогна да оздравим системата.
Надявам се да работим добре, да има консенсус в тази важна Комисия, защото само така можем да поправим грешките, които са се натрупали досега през годините. Както знаем, системата на сигурността и отбраната е основа за държавата и нейното развитие.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
Предлагам да продължим по групи, като започнем от най-голямата, разбира се.
ЕМИЛ ХРИСТОВ: Офицер съм, до последно бях в 61-ва бригада. Идвам тук като два мандата председател на Общински съвет в Стара Загора.
Благодаря.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Вицеадмирал от резерва Пламен Манушев. 40 години и 52 дни в армията. (Оживление.) Почти нищо друго не помня. И четири години в политиката.
ГЕОРГИ СТАНКОВ: Георги Станков от 29 МИР Хасково, Политическа партия ГЕРБ.
Аз не съм бил толкова години, както адмирал Манушев, но съм офицер от запаса и може би това е причината да бъда в тази Комисия. Надявам се, че с помощта на колегите от групата, ще бъда полезен.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Янков.
ЗАПРЯН ЯНКОВ: Уважаеми господин Председател, Уважаеми колеги народни представители, медии и гости, Запрян Янков от 17 МИР Пловдив. Имах честта да бъда един от последните набори, които са служили в Българската армия. Както каза и колегата заместник-председател на Комисията, приоритет на всеки един от нас е националната отбрана на държавата.
Пожелавам ползотворна работа на Комисията.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Гаджев, може би Вие сте следващият.
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
Казвам се Христо Гаджев, народен представител от 25 МИР София. Втори мандат народен представител. Бях член на Комисията по отбрана и в предното Народно събрание. Да се надяваме да продължим с приемственост в работата на Комисията, за да можем да постигнем целите, които сме си поставили, винаги то е правилното развитие на въоръжените сили.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Господин Тодоров.
АНТОН ТОДОРОВ: Добър ден на всички!
Господин Председател, колеги, Антон Тодоров от 25 МИР, Политическа партия ГЕРБ. Завършил съм „Политология“ и съм работил като политолог, анализатор, журналист. Бил съм в казарма 2 години и 3 месеца, Батальон за отбранително строителство – Герман.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Колегите от „БСП за България“.
Господин Панчев, може би Вие първи?
СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Честито на Вас и на колегите от Комисията! Наистина съставът е впечатляващ и съм убеден, че това ще бъде една от работещите комисии в парламента.
Бях заместник-министър на отбраната 2005-2009 г. Оттам ми е интересът към отбраната. След това два мандата бях член на Комисията по отбрана. Иначе съм председател на Земеделски съюз „Стамболийски“, коалиционен партньор съм в „БСП за България“.
Желая успешна работа.
И правя едно предложение. По т. 1 ние ще гледаме Правилника, но искам да Ви предложа да го гледаме след като се запознаем с ръководството, за да не ги държим отвън един час да ни чакат, ако Вие решите, господин Председател, и се приеме от Комисията.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, благодаря.
Господин генерал, заповядайте.
КОЛЬО МИЛЕВ: Благодаря.
Добър ден и от мен! Кольо Милев – генерал от резерва, бригаден генерал. Последно бях 6 години на бригадата в Белене и две на Карлово. След това 4 години кмет на Сливен. В момента съм избран от 21 район – Сливен.
Благодаря за гласуваното доверие. Смятам, че ще работим добре.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Господин Велков.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Благодаря, господин генерал!
Уважаеми колеги, аз съм от 14 Многомандатен избирателен район – Пазарджик, коалиция „БСП за България“, гражданска квота. Славчо Велков се казвам. Възпитаник съм на Военното училище „Васил Левски“ във Велико Търново и на Командно-щабния факултет на Военна академия „Г. С. Раковски“. Служил съм на различни командни длъжности в Българската армия, подразделения и части от първоешелонни съединения. Бил съм и преподавател по „Оперативно изкуство и тактика“V В момента преподавам в Нов български университет, Дипломатически институт към министъра на външните работи. Изнасял съм и цикъл от лекции във Военна академия и за моя чест съм имал удоволствието да изнасям лекции и пред генерал Симеонов. Това го казвам с удоволствие и удовлетворение.
Впоследствие съм работил в Министерството на вътрешните работи и Министерството на външните работи, каквото и да означава това.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Ерменков, заповядайте.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Добър ден!
Господин Председател, уважаеми колеги, подполковник от резерва, 21 Многомандатен избирателен район – Сливен, завършил „Международни икономически отношения“ в Москва, след това Военна академия, Факултет „Стратегическо разузнаване“ със златен медал. Доктор в областта на техническите науки. Надявам се да Ви бъда полезен.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Господин Андреев, заповядайте.
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Казвам се Георги Андреев, 3 МИР – Варна. Бил съм член на Комисията в Четиридесет и второто Народно събрание.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря и аз.
ПЕТЪР ВИТАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители, казвам се Петър Витанов, първи мандат народен представител от 25 МИР София.
Силно съм впечатлен от състава на Комисията, още повече, че аз не само не съм офицер, може би съм единственият, който не е отбил редовната си военна служба. (Оживление)
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Казвам се Слави Нецов и съм избран от 6 МИР – Враца. И аз, както колегата, за първи път съм в парламента, но имам звание „старшина“. Издигнал съм от войник със заповед на министъра на отбраната, може би за първи път в историята, ме назначи като старшина от войник. По принцип работя с автомобилите от 37 години. Мисля, че мога да бъда полезен. При такъв колектив може да се каже, че всички Вие сте професионалисти в тази работа.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
Да продължим с „Обединени патриоти“. Знам, че заместник-председателят е зает.
МИЛЕН МИХОВ: Болен е господин Вангелов, той е офицер от запаса. Днес се разболя.
Казвам се Милен Михов, 4 Многомандатен избирателен район – Велико Търново, където се намира и Националният военен университет, наследник на Военното училище, накратко казано. Университетски преподавател във Великотърновския университет по „Нова българска история“. Народен представител в Четиридесет и третото Народно събрание и член на Комисията по отбрана в него.
761 дни кадрова военна служба, като ефрейтор в 31 фронтова зенитно-ракетна бригада, която я няма в момента. Син на полковник от артилерията от поделение 55140 – Стара Загора. Действащ боец от Национално движение „Традиция“. (Оживление)
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин генерал.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Господин Председател, уважаеми колеги! Аз съм Симеон Симеонов от 4 Многомандатен избирателен район Велико Търново. Имам 40 години в армията. Минал съм всички длъжности, от които последната длъжност – началник на отбраната, бях пет години. Военен пилот от първи клас с над 2000 часа.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Благодаря, господин генерал.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Джейхан Ибрямов от Движението за права и свободи, втори мандат народен представител. За първи път в Комисията по отбрана.
Работил съм изцяло и единствено в областта на политиката и продължавам в тази област. Политолог по образование. Ще се опитам чисто експертно да работим в Комисията по отбрана.
Наслука и успех на цялата Комисия.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ибрямов.
Допълнителна информация.
Административното, организационно-техническото и експертното подпомагане на Комисията ще се извършва от петима експерти. Засега са назначени трима. Секретар ще бъде Жулиета Георгиева, има 17 години опит. Другите двама колега са полковник Александров и полковник Стоянов, които също от преди това са работили в Комисията, хора с достатъчно опит и в армията, и в Комисията, така че разчитаме на тяхната помощ. Членовете на Комисията винаги могат да се обръщат към тях за помощ по какъвто и да е въпрос, свързан с работата на Комисията.
При това положение предлагам да преминем към дневния ред. Ще ми разрешите да се съобразя с предложението на господин Панчев ида ви представя дневния ред по следния начин:
1. Представяне на политическото и военното ръководство на Министерство на отбраната.
2. Представяне и обсъждане на проект на вътрешни правила за работа на Комисията по отбрана.
3. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишен доклад на Държавната комисия по сигурността на информацията относно цялостната дейност по състоянието на защитата на класифицираната информация в Република България през 2016 г. (поверително), № 702-03-3, внесен от Министерски съвет на 28 април 2017 г.
4. Разни.
Предлагам първа и втора точка да бъдат открити, а трета точка, поради класифицирания характер на информацията, да бъде закрита.
Във връзка с това ще предложа първо да гласуваме дневния ред като цяло, а после да гласуваме трета точка да бъде закрита.
Някакви предложения за дневния ред? Ако няма, предлагам да пристъпим към гласуване.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Подлагам на гласуване предложението трета точка да бъде закрита.
Който е за, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се това предложение.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПОЛИТИЧЕСКОТО И ВОЕННОТО РЪКОВОДСТВО НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА.
Сега разрешете да поканим министъра на отбраната с неговия екип и да продължим работата си.
Уважаеми господин Министър, благодаря за това, че приехте поканата на Комисията по отбрана. Знаем колко е натоварена Вашата дейност. Знаем, че надвечер има полет.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: След малко.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Затова наистина благодаря за Вашата ангажираност и за факта, че тук е Вашият екип, на който ще си позволя от името на Комисията да пожелая успех. Надявам се, че ще работим заедно и ще имаме добър диалог и за в бъдеще.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин Председател, честта е за мен, всъщност е и задължение да се представим пред Комисията.
Ще представя част от политическия кабинет, хората ,с които ще работим. Казвам „работим“, защото това са хора, които ще работят и с Комисията по отбрана.
Както повечето от колегите, които са били в предишните комисии знаят, когато съм бил член на тази Комисия, в цялото си битие на народен представител съм бил или в Комисията по национална сигурност 1997-2001 г., тогава в тази комисия бяха включени и Министерството на вътрешните работи, и Министерството на отбраната, след това вече имаше отделна Комисия по отбрана. Никога не съм правил разлика като народен представител между колегите от управляващи или от опозиция, нито съм разглеждал съответния министър на отбраната като това дали е от партия, която ние подкрепяме, или не е от партия, която ние подкрепяме. Поп една проста причина – за мен темата с националната отбрана е тема, която няма логика да бъде политизирана и да се търсят политически дивиденти, при положение че става въпрос за изпълнение на едно конституционно задължение от страна на нашите въоръжени сили.
Ще ви представя колегите, които съм поканил тук. Част от тях Вие ги познавате.
Започвам със заместник-министър Запрянов, или генерал Запрянов, както всички го познаваме. Той беше известно време в предишния мандат заместник-министър. Един човек с изключително богат опит и в армията, и по отношение на връзките и политиката с НАТО. После, ако разрешите, ще дам думата на всеки един от тях да каже по няколко думи повече за себе си.
Господин Анатолий Величков – това е другият заместник-министър. Човек с определено политически опит. Бил е два мандата народен представител, с икономическо образование.
Ще представя другите колеги.
Александър Урумов е началник на Пресцентъра.
Може би не трябваше така да ги подреждам, трябваше да започна с началник кабинета господин Налбантов. Познавате го повечето.
И също така госпожа Ваня Деневска, която ще изпълнява функцията на парламентарен секретар. Всъщност колегите народни представители ще се виждат много често с нея. Даже тази сутрин една от парламентарните групи вече я беше поканила. Това й е работата.
Може би очаквате да говорим за основни приоритети. Ще го кажа за пред журналистите, защото ми омръзна да ме питат, а те ме питат с оглед на моите политически убеждения, които аз никога не съм крил, но те никога не са били в някакъв дисонанс с политиката, която България води след 2004 г. Не поставям, казвам го пак за медиите, защото с колегите от Комисията по отбрана, с които сме работили, много добре знаят за какво става дума, под никакво съмнение не може да бъде поставена външнополитическата ориентация на България. Въпреки всички нюанси, които съществуват в обществото или политически тези, членството в НАТО и в Европейския съюз е нещо, което не подлежи на коментар или на ревизия.
Оттук нататък ще кажа няколко думи за това, което на всички нас ни предстои като проблем – да изведем състоянието на въоръжените ни сили до онова положение, в което без съмнение в обществото те да могат да изпълняват конституционното си задължение – защита на териториалната цялост и суверенитета на Република България.
Ще се старая да не бъда критичен към предишните ръководства на Министерството. Определено обаче ще го подчертая, не е тайна – докладът, който беше внесен от служебното правителство смятам, че беше грешка с някои от формулировките. Защо? Нямаме право като хора, които сме загрижени за състоянието на отбраната, с подобни констатации да внасяме смут в редовете на армията, там има достатъчно проблеми, които трябва да се решават, или пък да внасяме съмнения в съзнанието на обществото. Ще предложа да се изтегли този доклад, да се преработи и то най-вече в частта му не да заглаждаме недоимъците в армията и съществуващите проблеми, а да направим повече реални препоръки – препоръки, които, като минат през Комисията по отбрана и през Народното събрание ще станат задължителни и за Министерството на отбраната, ще станат задължителни и за цялото политическо ръководство.
Това ми е целта. Казвам го откровено, директно. Не търся никакъв мотив за политическа конфронтация със служебното правителство, ни най-малко, генерал Янев беше един добър български генерал, създадохме добри контакти в последната седмица преди да напусне, но смятам, че този доклад по начина, по който беше представен, създаде повече шум и излишни опасения в обществото. Да, проблеми в армията има, трябва да ги решаваме. Проблемите не са натрупани през последните две, три, пет или седем-осем години. Моето убеждение, наблюдавайки процесите лично от 1997 г. насам, е това, че много години на армията се гледаше като на нещо, което може да почака. Всички помним, имаше и такава теза: за какво ни е да поддържаме такова ниво на боеспособност, или пък да отделяме толкова много средства за армията, след като ние ще станем членове на НАТО. А като станахме имаше и това успокоение и в обществото, и в политическия елит: ами, ние вече сме членове на НАТО, има един чл. 5, няма проблем.
Мисля, че със ситуацията, която се развива, традиционно се хвърля поглед в Черноморския регион, най-вече ситуацията между Русия и Украйна, или пък ситуацията в Близкия Изток и нелегалната емиграция, но ако се вгледаме по-внимателно, доста по-наблизо от тези дестинации има проблеми, които не са спирали. Реално погледнато, след 1991 г. проблемите на Балканите не са спирали, те са затихвали от време на време, да, не е онзи момент на военни конфликти, както беше в бивша Югославия, но проблемите със сигурността, които касаят Република България в западно направление по отношение на Балканския регион, не са преминали. И ситуацията в Македония, ако щете дори един нетрадиционен поглед – отношенията, които се развиха и се развиват между Албания и Косово. Всички смятахме, включително и аз, че между Албания и Косово като две албански държави, няма да има проблеми. Да, но започна битката кой ще ръководи това пространство на албанската нация. И както виждате, правителството в Косово май падна, а вмешателството беше от Тирана. Там не са се реорганизирали много неща, свързани с паравоенни формации. Ситуацията в Босна също е проблем – от една страна, хърватското население, от друга страна, проблемите в Сръбската република и претенциите на някои съседни страни за териториални ревизии. Тоест проблемите в Западните Балкани въобще не могат да бъдат счетени за отминали. Наблюдаваме какво се случва в някои от тези страни като присъствие и на радикални елементи.
От друга страна, нека да си дадем ясна сметка, че един от нашите съседи започна много амбициозна програма за превъоръжаване и то в контекста на ситуацията, не искам да използвам силни думи, но най-малкото на недоразумение между НАТО и Русия, и Европейския съюз и Русия.
Така че ние нямаме право да продължаваме да гледаме на всички тези проблеми в нашата армия, въобще в сектора „Сигурност“ като цяло с надеждата, че може би ще ни се размине.
Това са големите задачи. Честно казано пред генерал Попов, пред адмирал Манушев и пред други колеги, да се правя на по-голям специалист от вас не е коректно. Ще се стремим да търсим диалог. Ще ми се в Комисията по отбрана да разсъждаваме повече като български патриоти и хора, отговорни за темата с българската армия, а не като представители на управляващо мнозинство и на опозиция, защото много често в годините, в които аз съм участвал в тази Комисия, подобни дискусии не са водили до нищо ползотворно, най-вече за нашата армия.
Май бях по-многословен, отколкото трябва.
Ако разрешите, господин Председател, да дам думата на ген. Запрянов и на господин Величков с по няколко думи да се представят.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Генерал.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! За мен е чест доверието, което ми е гласувано от министъра на отбраната, от министър-председателя и правителството да бъда заместник-министър на отбраната в този мандат на правителството. Всички ме познавате, моята кариера е минала във въоръжените сили – от 1969 до 1974 г. като курсант, от 1974 до 2010 г. като офицер, включително последните 11 години като генерал. Завърших службата си като представител на генерал Симеонов в НАТО, Военния комитет и Европейския съюз. След това бях съветник на министър Аню Ангелов в първия кабинет на премиера Борисов, съветник и заместник-министър на министър Ненчев и сега съм заместник-министър в третото правителство на господин Борисов с министър господин Каракачанов.
Изпълнявал съм длъжности в свързочните войски до началник, след това бях началник на Военната академия. Бил съм заместник-началник на генералния щаб по ресурсите четири години, отговарях за операциите, материалното, логистично осигуряване, стратегическото планиране и четири години в НАТО като представител на началника на Генералния щаб по цялото планиране способностите и операциите на НАТО плюс в Европейския съюз.
Най голямото предизвикателство за мен, в съответствие със заповедта на министъра на отбраната, той ми е разпределил в ресора функционалното задължение, ще бъде поставената от него задача за решаване на въпроса с дефицита с личния състав, тоест кадровата политика, социалното осигуряване и най-вече повишаване мотивацията на личния състав. Започваме сериозна работа да разработим политики, които да върнат самочувствието, доверието на нашите военнослужещи в българската армия, да повишат мотивацията и този недостиг от 5600 души от кадровия ни състав и около 2500 души от резерва, които фактически са вакантни.
В смисъл на оценките, които министърът на прави – за средата за сигурност, за предизвикателството, ние не можем да си позволим въоръжените ни сили да нямат пълен комплект и да имат пълни способности. В този смисъл, съгласно военните теории, всички колеги тук сте опитни, ако частите и съединенията са под 10 процента, вече се нарушава частично боеспособността им, ако са неокомплектовани под 30% те се считат небоеготови.
Това за мен е сериозна задача. Ще дам пълните си знания и умения в тази област, която съм ръководил като заместник-началник на Генералния щаб по ресурсите, за да решим този въпрос.
Господин Министър, ще ми разрешите да помоля депутатите, когато министърът говори за бюджета, когато говори за заплатите, да имате предвид, че това е част от тази мотивация, за която говорим, и може би ние ще имаме сериозни предложения в това направление.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря и аз.
Заповядайте, господин Заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря.
Господин Председател, уважаеми господа народни представители, Анатолий Величков. За разлика от генерал Запрянов, който достолепно обяви, че го познавате всички и то е така, аз не мога да кажа същото. Бил съм народен представител като представител на ВМРО в рамките на Тридесет и седмото и Тридесет и осмото Народно събрание. Участвал съм в работата на Комисията по външна политика и в двата парламента. Впоследствие работата ми е била свързана с управление на структури на финансова институция и управление на продажбен процес. Това, което е обявено и като мое СV подсказва, че съм работил в пенсионно-осигурителна компания в последните 14 години.
Със заповед на министър Каракачанов ми е възложена работа в сферата на ресурсите и се надявам, засега се надявам, Вие ще го кажете като оценка впоследствие, дали работата, за която отговарям в ресора на Главна дирекция „Планиране, прогнозиране бюджет“, Главна дирекция „Финанси“, „Отбранителна реквизиция“ и Дирекция „Инфраструктура“ е довела до резултат, който да бъде окачествен като ефективно разходване на ресурсите на Министерството.
В същото време първите доклади, които получавам и с които съм се запознал по отношение на финансовото състояние на дружествата, на които принципал е Министерството, най-вече групата „ТЕРЕМ“, не е добро.
В допълнение, когато излезе и окончателният доклад чрез министъра ще имаме възможността да Ви информираме за възможностите за доизграждане на тези дружества в посока търсене на пазари и търсене на нови контрагенти.
По отношение на работата ни със заместник-министър Запрянов, смея да кажа, че той е един отличен администратор. Усещам го и получавам засега неговата безотказна подкрепа. И в екип с останалите колеги от политическия кабинет, се надявам да оправдаем доверието, гласувано и от правителството, и от министъра на отбраната.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: България.
Господин Налбантов, заповядайте.
ИЛИЯ НАЛБАНТОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители, аз нямам друг живот, извън армията, от 13-годишна възраст до момента. Съблякох униформата само, за да я сменя с костюм. Ще отдам всичките си сили за изпълнение на държавната политика, така че ние да имаме българска армия, въоръжени сили и система за сигурност, които отговарят на предизвикателствата, пред които е изправена страната ни.
Ще отдам всичките си сили, за да работим в екип и благодаря на министър Каракачанов, че ми предостави възможност да работим заедно.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Урумов, заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР УРУМОВ: Благодаря, господин Председател.
Последните 25 години съм работил в областта на медиите. Опитът ми в Министерството на отбраната е от 1997 до 2001 г. в един много труден, много напрегнат период на дълбоки реформи, къде успешни, къде от гледна точка на времето недотам успешни, с много кризисни моменти - и Косовска криза и други неща през този период. Вярвам, че ще мога да допринеса с опит и с желание за общия успех на екипа на министър Каракачанов.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И особено важния за Комисията по отбрана – парламентарен секретар.
ВАНЯ ДЕНЕВСКА: Първо, искам да благодаря за гласуваното доверие от господин Каракачанов. Работила съм както за господин Гаджев, така и с господин Панчев в Министерството на отбраната, в Правна дирекция седем години. След напускането ми на Министерството на отбраната бях адвокат на свободна практика. Ето сега, понастоящем – парламентарен секретар.
Надявам се, че ще оправдая доверието. Ще присъствам на всяка една от комисиите и с каквото можем да си допринесем да бъдем полезни може да се разчита на мен.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
Господин Министър, виждам, че сте сформирали силен, мотивиран екип, който Ви е благодарен, че работи с Вас, доколкото разбрах.
От мое име Ви пожелавам успешна работа. Надявам се, че тази силна мотивация, която се вижда, ще бъде превърната в реални резултати и реални успехи в интерес на българската армия, въоръжените сили, сигурността и отбраната. Ще работим, надявам се, добре, ползотворно, ще има добър диалог. Не мога да ви уверя обаче, че ще бъдем единствено положителни, сигурно ще бъдем и критични, което е нормално. Това е нашата дейност.
Ако някой от господа народните представители има въпроси и не е разбрал кой кой е по време на представянето, може да ги зададе.
Господин Панчев, заповядайте.
СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
Господин Министър, колеги! Искам да използвам възможността, че сме заедно на първото ни заседание и да пожелая успех на новото ръководство на Министерството на отбраната. Нагърбили сте се със сериозна работа. Едно трудно министерство, макар че там има много подготвени хора. И най-вече – имаме добри военнослужещи в Българската армия. Това винаги го казвам и искам и сега да го подчертая. Ние сме в дълг към тези хора, а не те към нас. И ако искаме да има успех в дейността на нашата Комисия и да помогнем на министъра на отбраната, най-важното са парите. Казвам го отсега, за да знаете. Другото може да се реши. Без пари, за съжаление, не става нищо. Ние поехме някога едни сериозни ангажименти като Батовска държава – да поддържаме 2,Ех от брутния вътрешен продукт като средства за отбрана. Много далеко сме от това ,което сме поели като ангажимент, а без пари в Министерството трудно ще се работи.
Парите стигат едва за заплата, камо ли да мислим за модернизация, за ремонт, поддръжка, боеспособност. А това са много важни неща и изисквания, които трябва Вие, господин Министър, да успеете да осигурите. И аз вярвам, че с това, че сте вицепремиер, ще имате малко по-голяма възможност да влияете пред министъра на финансите за осигуряване на нужните средства.
Още веднъж желая успех на Вас и на целия колектив.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Господин Председател, уважаеми колеги, господин Министър, заместник-министри и членове на Политическия кабинет, Радвам се, че това е политическият кабинет на Министерството на отбраната. Споменах преди малко, имам честта и аз цял живот да се занимавам с отбрана и въоръжени сили. В момента ,от известно време като политик, но винаги съм казвал, че аз съм полковник за цял живот и политик временно. Радвам се за това.
В една малко по-ведра нотка мога да кажа, че на тази маса в момента има два състав на два генерални щаба. (Оживление) Можем да формираме едно върховно командване.
Господин министър, съвсем сериозно – аз съм съгласен с това, което каза и колегата Панчев, но все пак нека си дадем сметка, че има приемственост в ръководството на армията и така трябва да бъде. Основното достойнство на армията е, че тя е инерционна институция, тоест тя не се колебае толкова много, както останалите сфери в живота на държавата ни. И това трябва да го запазим. Важното е да го ускорим. И тук ни предстоят много задачи. Аз, като заместник-председател на Комисията и като човек, който от доста време подготвя или гласува нормативната база на въоръжените сили, мога да Ви уверя, че само ще ви усъвършенстваме, ще Ви бъдем в помощ. И още по-важното – трябва да се вземат важни решения не само по окомплектоването с личен състав, но и превъоръжаването на армията – нещо, което трябва да свършим заедно, компетентно и бързо.
Тук съм абсолютно убеден, защото това, което казах на шега е наистина така - ще действаме само в интерес на въоръжените сили и ви уверявам от мое лице и от името на парламентарната ни група, че ние ще бъдем само във ваша подкрепа експертно и политически. И се радвам, че точно Вие сте ръководният екип на министерството. Защото е важно в такъв кризисен момент за региона ни ние да имаме в тази част на Република България едно стабилно управление, едно стабилно ръководство. И се надявам, че заедно с колегите, които се грижат за образа не само на министъра, но и на Министерството и на Въоръжените сили, армията ще остане водеща институция в държавата ни по рейтинг и по признание на хората.
Благодаря Ви и Ви уверявам в нашата пълна подкрепа.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря, господин Тошев.
Заповядайте.
КОЛЬО МИЛЕВ: Аз искам да замествам Таско Ерменков с няколко думи.
Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Тъй като разбрах, че този доклад ще се доработва и аз предлагам на базата на времето, с което разполагаме, да вкараме повече конкретика в доклада и информацията да дойде от формированията, от въоръжените сили, от отбраната и да не говорим в нашата комисия общи неща, а тези проблеми, които се натрупаха с годините, да започнем да ги решаваме и да кажем: това може да се реши, това не може.
Не съм скъсал и аз връзката си с войските, както се казва. Има много натрупани проблеми и те са по места във формированията. Тук на място не можем да се оправдаваме, че няма пари или че няма да достигнем скоро брутния вътрешен продукт, който ще позволи двата процента или повече. Ние не говорим в България изобщо за развитие на икономиката и за увеличаване на този брутен вътрешен продукт, а искаме да имаме пари за какво ли не. Именно поставяйки проблемите и начина на тяхното решаване, оттам идват и начините на решаване на проблемите и на идването на парите. Защото не само в България, а и навън ние нямаме икономически представителства и никой не работи за развитие на икономиката и за развитието на промишления комплекс.
Пожелавам успех на правителството и на Министерството. И ще бъдем конструктивни, разбира се, в бъдеще.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Господин Министър, както виждате, Комисията е достатъчно активна и може би ще изпуснете самолета.
Само да припомня точката, която разглеждаме – Представяне на политическото ръководство на Министерството на отбраната. Ще имаме достатъчно време след това да повдигаме доста въпроси. Разчитаме, че често ще Ви виждаме.
Заповядайте, господин Михов.
МИЛЕН МИХОВ: Ще бъда съвсем кратък. Само ще допълня полковник Тошев – на тази маса има и един Върховен комитет на ВМРО. Често пъти в историята организацията е била ръководена от генерали и полковници основно, сега дойде ред Министерството на отбраната да бъде ръководено от един войвода.
Да пожелая успех на ръководството. Убеден съм, че между Комисията и ръководството на Министерството ще се изгради дух на родолюбие и искрена грижа към армията и отбранителните способности от всички колеги, включително и от колегите от опозицията ,за които съм респектиран от техните познания и капацитет.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Михов.
Господин Генерал.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, господин Министър, колеги! Тъй като тази точка от дневния ред е представяне на политическото ръководство, няма да взема отношение по това, което каза бригаден генерал Милев, но с повечето от нещата не съм съгласен. Не сме прекъсвали нито веднъж връзката, нито за миг връзката с Българската армия, конкретно знаем какво става в нея в тази Комисия. Общи приказки почти не сме говорили, аз съм два пъти в тази комисия и трети, така че с повечето от нещата не съм съгласен. Също така говорим и за икономическия ръст на държавата и го планираме какъв да стане до четири години.
Но целта е друга. Да пожелаем на господин Министъра и на политическия комитет, на политическото ръководство, на политическия екип на това Министерство попътен вятър, по-малко бури да срещнат, като ги срещнат да ги преодоляват. И им пожелавам да имат винаги едно топло незамръзващо пристанище и това да бъде Комисията по отбрана, където могат да намерят подкрепа, утеха и помощ. Така че – попътен вятър.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Генерал Симеонов, заповядайте.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, колеги! Аз няма да говоря много, няма да преценяваме кое е за и кое е против. Само ще Ви кажа, че времето тече и нещата вече са достигнали краен предел. Генерал Запрянов ги осъзнава най-много, защото той е най-дълго в Министерството на отбраната. Новото ръководство ще се запознаят, но оттук нататък трябва да се предприемат много спешни мерки и само с лозунги няма да се решат нещата. Това касае всички от Комисията тук и от Министерството на отбраната. До 2014 г. бяха по един начин нещата, минаха три години. Искам да кажа, че нещата са станали още по-сериозни и по-тежки. Затова аз също споделям принципа, че по отношение на сигурността и отбраната, както и повечето западни държави имат единно мнение, те имат мнение и разлики само в политическите си програми, за политическата област, но що се касае за сигурността и отбраната трябва да са единни.
От тази гледна точка пожелавам на новото ръководство на Министерството на отбраната успех! В едно от интервютата си още като началник на отбраната казах, че политиците са в дълг към армията. Сега имам шанса вече като политик каквото мога да направя. И трябва да Ви кажа, че няма да давам мира на нито един от Вас, защото знам, че тази армия, за да бъде пратена някъде… Говоря съвсем сериозно и конкретно – когато стане пожар, когато стане Наводнение, както беше в Бисер, когато стане събитие някъде, или наводнението по Аспарухово, навсякъде, да не ги споменавам, първата работа е да се сещат за армията. Или дайте за границата – ще хвърлим армията там. Обаче, господа, армията трябва да се осигури във всяко едно отношение.
От тази гледна точка, господин Министър, аз мисля, че взаимно ще си помагаме. Целта е Българската армия да намери друго ниво, друго измерение, защото от изминалите 27 години се наслушахме на големите призиви и лозунги – малка, но добре въоръжена армия. Станахме една малка армия, но много лошо въоръжена. Това е.
Трябва да се вземат мерки, защото – и Вие го казахте – покрай нашите граници ври и кипи. Гарантирането на суверенитета и националната сигурност трябва да бъде по най-добрия начин.
Пожелавам Ви от сърце успех!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Заповядайте.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Благодаря.
Бих искал да изкажа удовлетворение от това, което виждам и чувам и да кажа, че съм с много приятно чувство от желанието на министъра и на екипа му да си върши работата. Впечатлен съм и от експертизата, разбира се.
Бих предложил на колегата Михов да не говорим на тази хубава овална маса за опозиция и за партии, тъй като ние тук сме в друго качество. Смятаме, че ще бъдем по-скоро единомишленици.
Да пожелая и аз успех!
Ще си позволя да кажа на министъра, че промяната в същността и съдържанието на доклада и добавянето на препоръки е много добро намерение, но то едва ли би могло да промени състоянието на въоръжените сили и оперативните им способности. Тоест с тези препоръки трябва да се отиде към практически действия за изпълнението им, като напомня, че новите предизвикателства пред Националната система за сигурност, най-вече пред въоръжените сили и отбраната, свързани с променената среда за сигурност, нека министърът да следва онази стара поговорка, че „Празна раница не пази граница“. Не се съмнявам, че ще го спази.
И нещо друго да препоръчам, ако може, разбира се, а законът му позволява това, тук има един или двама членове на Комисията, като начало на една негова много голяма и добра идея, да им осигури поне едномесечно военно обучение и да им присвои военно звание. (Оживление) И това го позволява законът, макар и редник, или ефрейтор от запаса.
Благодаря Ви.
Успех, господин Министър! Да сте живи и здрави.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да личи си, че сме Военна комисия.
Господин Нецов.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Всички ние от сърце желаем на министър Каракачанов ползотворна работа. Но, както казва заместник-министър Запрянов, така чух поне аз, не стигат средства едва за заплати. И за превъоръжение няма пари. Ако евентуално Вие подсигурите нов наличен състав, който има желание да се влее в редовете на Българската армия, трябва всички ние тук да намерим средства. Ако има пари корабът ще върви. Ако няма пари, предполагам няма и да отплува. (Оживление)
Значи първата задача, за да Ви подсигурим, Вие трябва да работите. Иначе пожеланията са само за медиите.
Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Ерменков, заповядайте.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Понеже господин Министърът ме провокира, няма как да му откажа на първа среща да не взема отношение. (Оживление)
Господин Министър, аз се радвам, че във Вашия екип има хора, които не само търсят увеличаване на дела на брутния вътрешен продукт за армията, а има хора, които сте включили , за да създават брутен вътрешен продукт. И много се надявам наистина, че заместник-министърът ще успее да реши този важен проблем, защото това ще ни бъде един допълнителен аргумент защо искаме пари. Защото и произвеждаме такива.
Пожелавам Ви успех.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ерменков.
Заповядайте.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Първо, благодаря на всички колеги, които се изказаха, за доброто отношение. Между другото, не го правя като комплимент, десет години съм бил в Комисия по национална сигурност, в Комисията по отбраната – толкова много специалисти в състава на Комисията по отбрана никога не е имало. Двама началници на Генералния щаб, генерали, хора, работили в Министерството, един заместник-министър. Хора специалисти.
Ще се възползвам от думите на генерал Симеонов. Няма нужда да ни давате мира. Напротив, целта е не да съществуваме мирно и спокойно, а да се опитаме да свършим повече работа.
Тук въпросът не е само до пари. Над 5600 е недокомплекта в Министерството на отбраната. Над 5200, ако не се лъжа, е в Министерството на вътрешните работи. Това са близо 11 хиляди човека. Но това не са 11 хиляди бройки, а 11 хиляди човека, които трябва да са здрави, прави, с акъла си и готови да служат. В тази ситуация няма да е лесно да ги намерим.
Разбира се, без пари няма да стане нищо. Може да сме имали различие в тази Комисия по темата кога точно да се въведе наборна военна служба или дали да се въведе, но различия за това, че трябва да подготвяме като възпитание младежите в едно познание и отношение към сектора „Сигурност“ – било армия, било Министерството на вътрешните работи. Затова в Програмата я има записана идеята за военно обучение в училищата в малко по-сериозен вид, отколкото е до момента с тези пет урока. За да може младежите да придобият малко повече познания за това какво са въоръжените сили, историята на въоръжените сили, това да провокира някакъв интерес в тях.
Дай Боже да има достатъчно пари. Казвам „Дай Боже“, защото нека бъдем обективни и честни – във всяка една сфера са необходими повече средства. И за учителите, защото говорим за децата, които утре искаме да дойдат да служат в армията. Някой трябва да ги възпита. Ама тези, които ги възпитават, също казват, че заплатите са ниски. По отношение на здравеопазването, по отношение на пенсиите – днес на Министерски съвет говорихме по темата. Тъй като бях направил, генерал Запрянов помогна съществено по въпроса за средствата, които трябва да се отделят за отбрана, като чух и другите колеги се очертава една много сериозна сума, която не виждам как ще се намери. Не може да кажа, че за здравеопазването няма нужда от пари, за социалната сфера няма нужда от пари, за образованието няма нужда от пари.
Да се надяваме, че ще намерим достатъчно средства и най-вече да ги използваме рационално, за да можем да подобрим готовността на нашата армия и нейното ниво на възможност да си върши работата.
Па отношение на проектите има още от миналото Народно събрание, в тази комисия сме ги гледали, правили сме разширен дебат. Няма как пак да се правим дебат в Комисията.
По отношение на доклада, ген. Милев го засегна, всъщност ние ще го правим заедно. Аз ще го изтегля, за да може, тъй като не е минавал през комисии, когато е внасян. Той просто е внесен от служебното правителство. Пак казвам – не влагам нищо политическо в това, но той беше правен и внесен в едно време, когато в парламента нямаше Комисия по отбрана, която да може да дава оценки, да участва. И затова казах още в началото – тук в Комисията по отбрана има толкова много компетентни хора, че аз мисля, че ние ще приготвим един документ, който няма да звучи като политическа констатация, а препоръките, които ще дава, ще бъдат една насока, в която да решаваме проблемите. Това ми беше мисълта за доклада.
Благодаря Ви, колеги, за доброто отношение. Надявам се, че няма да Ви разочароваме. Искам да подчертая, че всеки един член на Комисията по отбрана във всеки един момент, когато пожелае, е добре дошъл в Министерството на отбраната било, за да даде информация или съвет, било да постави проблем, било, за да изисква информация. На Ваше разположение сме в името на това действително да направим един екип, който да работи за повишаване на боеспособността на нашите въоръжени сили. Виждате отношението на гражданите не само на парадите. Хората обичат своята армия. Народът обича армията си. Но, освен да обича, ние трябва да направим армията такава, че тя действително да може да управлява без проблеми, без притеснения своите конституционни задължения.
Благодаря Ви за вниманието. Ако разрешите, ние ще се оттеглим.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря, господин Министър на Вас и на Вашия екип за времето, което отделихте тук. Мисля, че се постигна това, което беше замислено като начало – запознахме се. Очевидно ще се работи интензивно.
В смисъла на това, което казахте, знам, че на Съвета по отбрана обикновено каните и съветник на президента, на министър-председателя. Просто да обмислите дали не е целесъобразно някой от сътрудниците от Комисията също да присъства, за да може да имаме по-пряка информация, която идва директно. Разбира се това е Ваше решение.
Само да кажа и аз, че с министър Каракачанов имаме установен алгоритъм на работа, поддържаме добри взаимоотношения и смятам,че това ще е от полза.
Да Ви пожелая приятен полет, да се надяваме да се виждаме, особено след срещата на Върха в НАТО на 25-и в Брюксел, за да ни запознаете и с обстановката тогава, и с взетите решения, да имаме директно от извора информация.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: С удоволствие.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Успех Ви желая!
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ НА ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТА В КОМИСИЯТА ПО ОТБРАНА.
Проектът е разработен от секретариата, по принцип той е на основата на Правилника и на традициите в тази Комисия. Мисля, че сте имали възможност всички да се запознаете, в него е определен реда за работа, провеждане на заседания. Мисля, че няма нищо ново и изненадващо. Лично мое мнение е, че секретариатът добре си свърши работата.
Ако имате някакви въпроси, изменения и допълнения, нека да ги дискутираме.
Предложението е по принцип да провеждаме заседанията в четвъртък от 14,30 ч., за да има малко деконфликт с другите комисии, защото голяма част от членовете на тази Комисия участват в Комисията по външните работи и в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Общо взето сме гледали тези комисии да ги поразменим, така че да имаме възможност за по-сериозно участие.
Имате думата за изказвания, предложения, мнения.
Заповядайте.
ПЕТЪР ВИТАНОВ: Здравейте, още веднъж!
Простете парламентарната ми неопитност, имам два въпроса.
Първо, по чл. 9. Бихте ли ми казали какъв е редът за предлагане на съвместно заседание с друга Комисия? Чисто технически, тъй като не е упоменато в Правилника. Член 9, ал. 4 – какъв е редът за предлагане на съвместно заседание с друга комисия. Може би има традиция, но тъй като аз съм първи мандат не я зная.
И по чл. 13 имам едно питане, ал. 1 – при липса на по-малко от половината членове, Комисията може да заседава. Това значи ли, че може да взима легитимни решения.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да.
ПЕТЪР ВИТАНОВ: ОК.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: По чл. 9, ал. 4 – имало е, доколкото съм информиран, такива съвместни заседания и те по принцип са регламентирани в Правилника, кой председателства, как се вземат решения. Това доста добре е описано в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, така че там няма нищо ново и нищо изненадващо.
Имало е такъв опит с Комисията по външните работи.
Относно другата точка, мисля, че там е преписвано едно към едно от Правилника.
Заповядайте, господин Велков.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Бих искал да внеса успокоение. Миналата година, тук има хора, които са присъствали, ние имахме две изнесени съвместни заседания на територията на Военно-медицинска академия, съвместно със Здравната комисия, Вътрешната комисия и Комисията по отбраната, които се оцениха като изключително ползотворни. Ръководеше ги председателят на Комисията по отбрана.
Това е.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Велков.
Тези неща са си описани в Правилника, така че няма нищо ново в това.
Заповядайте, господин Ерменков.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Председател, извинявайте, сигурно малко нахално ще прозвучи, ще се опитам да сменим часа за започване заседанието на Комисията по енергетика, която обикновено заседава в четвъртък в 14,00 ч. Аз съм и заместник-председател на тази Комисия, но не съм много убеден дали ще успеем. Питам, ще се съобразя с Вашето решение, но дали има възможност началният час да е 15,00 ч., за да има възможност да открием онази комисия, да свърша някаква работа и да дойда да се включа в работата на тази.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Господин Ерменков, имаме опит в предния парламент и имаме сериозни проблеми с кворума. Сега ако питаме всеки поотделно ще каже: ОК, и в 16,00 ч. да започваме няма проблеми. Обаче след това става сложно. Не може да бъде друго, защото тук доста хора сме дублиращи и друга комисия и няма как. Ако само Вие сте в енергетиката и може да се направи нещо…
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Въпросът беше половин час по-късно да започваме.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Мисля, че ако нямате нищо против, да си оттеглите предложението, за да не го гласуваме.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Оттеглям го.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други въпроси?
Ако сме приключили с дебатите, въпросите, мненията, ви предлагам да гласуваме така предложените Вътрешни правила за работа на Комисията да бъдат приети.
Който е съгласен да бъдат приети, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Правилата са приети.
Преминаваме към обсъждането на трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ГОДИШЕН ДОКЛАД НА ДЪРЖАВНАТА КОМИСИЯ ПО СИГУРНОСТТА НА ИНФОРМАЦИЯТА ОТНОСНО ЦЯЛОСТНАТА ДЕЙНОСТ ПО СЪСТОЯНИЕТО НА ЗАЩИТАТА НА КЛАСИФИЦИРАНАТА ИНФОРМАЦИЯ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2016 Г. (ПОВЕРИТЕЛНО), № 702-03-3, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 28 АПРИЛ 2017 Г.
(Следва закрито заседание.)
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Колеги, продължаваме с откритата част на заседанието.
Преминаваме към четвърта точка:
РАЗНИ.
Тук искам да направя няколко кратки съобщения и ако някой има нещо да допълни.
Първото съобщение е, че, както сте запознати, създадена и утвърдена е от Народното събрание Парламентарна делегация в Асамблеята на НАТО, като всичките нейни шест члена са членове и на Комисията по отбрана. Ръководител на нашата делегация е адмирал Манушев. Да му пожелаем успех!
Другото съобщение е, че е пристигнал Отчет на Министерството на отбраната за степента на изпълнение на политиките и отбранителните програми на Министерството на отбраната и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия през 2016 г. Част от отчета е класифицирана информация и се намира в регистратурата на Народното събрание.
Само няколко думи от полковник от резерва Александров.
АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Отчетът за степента на изпълнение на политиките и отбранителните програми в Министерството на отбраната, знаете, че е годишна стандартна процедура. Той се изготвя, съгласно указания на министъра на отбраната за програмирането, в случая 2016-2001 г. Тази година ще бъде изготвен за 2017-2022 г. Отчита се за всяка година. А също и в изпълнение на Закона за публичните финанси и указанията на министъра на финансите от 6 юли 2016 г.
Министерството на отбраната е първото, което през 2003 г. въведе този програмен подход в противовес на използвания дотогава функционален подход при формирането и разходването на бюджета. След влизането в Европейския съюз постепенно всички ведомства, а днес вече е задължително, преминаха на посочения програмен подход.
По съдържание информацията в отчета на Министерството на отбраната, с изключение на дадените по таблици – това, което каза председателят в класифицираната част, които са много подробни, информацията по съдържание е идентична с тази в Годишния доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили през 2016 г., но е поднесена в друг формат – във формат на изпълнение на политиките и съответните програми.
Програмите са десет, има и приложения. Набързо ще ги повторя все пак. Първата и основна е „Подготовка и използване на въоръжените сили“. Втората е „Управление на човешките ресурси и резерва“. „Военна полиция“ е № 3. Номер 5 –„Медицинско осигуряване“. Номер 6 – „Военно-патриотично възпитание и военно почивно дело“. Номер 7 е програма „Изследвания и технологии“. Номер 8 – „Военно образование“. Номер 9 – „Административно управление и осигуряване. Това са основните програми. Към всяка от тях има съответни подпрограми. Програма 10 е всичко, което е свързано със служба „Военна информация“. Тя също е основна програма.
Програма 4 се отнася до цялостната дейност по съюзната ни политика в системата за колективна отбрана. Основното в тази програма № 4 е изпълнението на целите за способности, в случая за 2013 г. Само да кажа съвсем накратко защо е за 2013 г. Защото септември-октомври, в този период, се предлагат, обсъждат и се приемат целите по способностите на Българската армия в смисъла на колективната защита за двегодишен период. Тоест 2013-2015 г. През септември 2017 г. ще дойде периодът, който е за следващите две години. А периодът от 2015 до 2017 г. още не е приключил. Затова това е двегодишният период на отчитане – 2013-2015 г.
В класифицираната част на отчета, с който всеки може да се запознае по-внимателно, няма друг технически способ, освен всеки народен представител да отиде и да го види в регистратурата, която е на нашия етаж. Там са дадени в детайли планираните и разходвани средства.
Най-основните моменти съвсем накратко.
Дадени са общите параметри на основните разходи, като основно е посочено, че разходите, които са направени през 2016 г., представляват 99,14% от тези, които са планирани, а планираните са в размер на 1 млрд. 185 млн. 761 хил. 963 лв. Това е с допълнителните 165 млн. лв., които бяха дадени в отчета. Дадени са също така и в табличен вид разходите и разпределението на финансовите средства по проценти – за личен състав, за текуща издръжка, за подготовка, за капиталови разходи. Особеното е за капиталови разходи – 11,76%, за текущата издръжка – 23,07%, и разходите за личен състав – 64,88%. За съжаление разходите за подготовка са под 1%, но подготовката, всички сте запознати, е свързана с много неща, които са свързани с двустранното и многостранното сътрудничество в рамките на колективната защита.
В доклада са направени и съответни изводи за изпълнението на политиките и програмите. Основният извод, който е направен, е, че ресурсното осигуряване на отбранителните програми през 2016 г. е било в съответствие с изискванията на указанията на министъра, и в съответствие с планираното изпълнение на задачите, включително и за осигуряването на тези сили, които са за НАТО и Общата политика за сигурност и отбрана на Европейския съюз.
В същото време се отбелязва, че основните проблеми са: при провеждане на подготовката на формированията, високия процент на неокомплектоване на военните формирования с личен състав и състоянието на количеството изправно въоръжение, бойна техника и авиационни средства.
Най-голямо внимание е отделено на Програма № 1, която се отнася до цялостното състояние на въоръжените сили, съвместното командване на Сухопътни войски, Военновъздушни сили и Военноморския флот.
Завърших.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Полковник, за предоставената информация.
Някакви други неща, които да включим в т. „Разни“? – Няма.
Благодаря на голямото присъствие и за активността.
Желая на всички успех!
Закривам заседанието.