1. Изслушване на Министъра на отбраната по актуални въпроси на отбранителната политика, съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Върховното Главно Командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение към Парижкия протокол, № 702-02-5, внесен от Министерски съвет на 26.06.2017 г.
3. Законопроект за ратифициране на Техническото споразумение между министъра на отбраната на Кралство Белгия, Департамента по националната отбрана на Канада, Министерството на отбраната на Кралство Дания, министъра на отбраната на Френската република Федералното министерство на отбраната на Федерална република Германия, Министерството на отбраната на Унгария, Министерството на отбраната на Италианската република, Министерството на отбраната на Република Латвия, Министерството на отбраната на Кралство Нидерландия, Министерството на отбраната на Кралство Норвегия, Министерството на отбраната на Република Словения, министъра на отбраната на Кралство Испания, Правителството на Кралство Швеция, Министерството на националната отбрана на Република Турция, Министерството на отбраната на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия относно Центъра за координация на придвижването „Европа“, № 702-02-7, внесен от Министерски съвет на 29.06.2017 г.
4. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 7
На 6 юли 2017 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на Министъра на отбраната по актуални въпроси на отбранителната политика, съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Върховното Главно Командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение към Парижкия протокол, № 702-02-5, внесен от Министерски съвет на 26.06.2017 г.
3. Законопроект за ратифициране на Техническото споразумение между министъра на отбраната на Кралство Белгия, Департамента по националната отбрана на Канада, Министерството на отбраната на Кралство Дания, министъра на отбраната на Френската република Федералното министерство на отбраната на Федерална република Германия, Министерството на отбраната на Унгария, Министерството на отбраната на Италианската република, Министерството на отбраната на Република Латвия, Министерството на отбраната на Кралство Нидерландия, Министерството на отбраната на Кралство Норвегия, Министерството на отбраната на Република Словения, министъра на отбраната на Кралство Испания, Правителството на Кралство Швеция, Министерството на националната отбрана на Република Турция, Министерството на отбраната на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия относно Центъра за координация на придвижването „Европа“, № 702-02-7, внесен от Министерски съвет на 29.06.2017 г.
4. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,40 ч. и ръководено от председателя на Комисията Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми господа народни представители, на заседанието присъстват 12 депутати. Съгласно чл. 33, ал. 2 от Правилника Комисията може да заседава.
Удоволствие за мен е да обявя, че на заседанието присъстват министърът на отбраната господин Каракачанов, заместник-министърът господин Запрянов, заместник-министър господин Величков, началникът на отбраната генерал лейтенант Боцев, началникът на политическия кабинет и директор на Дирекция „Правно-нормативна дейност“, парламентарният секретар, голямо присъствие, наистина за нас е голяма чест. Началникът на отбраната за първи път е пред нашата Комисия, така както говорихме и преди това, за нас ще бъде удоволствие да го имаме по-често тук.
Така че откривам заседанието, всички са запознати с дневния ред в четири точки:
1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на отбранителната политика съгласно чл. 29, ал. 1.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Върховното Главно командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълване към Парижкия протокол, внесен от Министерския съвет.
3. Законопроект за ратифициране на Техническото споразумение между министъра на отбраната на Кралство Белгия, Департамента по националната отбрана на Канада, Министерството на отбраната на Кралство Дания, министъра на отбраната на Френската република Федералното министерство на отбраната на Федерална република Германия, Министерството на отбраната на Унгария, Министерството на отбраната на Италианската република, Министерството на отбраната на Република Латвия, Министерството на отбраната на Кралство Нидерландия, Министерството на отбраната на Кралство Норвегия, Министерството на отбраната на Република Словения, министъра на отбраната на Кралство Испания, Правителството на Кралство Швеция, Министерството на националната отбрана на Република Турция, Министерството на отбраната на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия относно Центъра за координация на придвижването „Европа“, № 702-02-7, внесен от Министерски съвет на 29 юни 2017 г. Внесено е от Министерския съвет на 29-и.
4. Разни.
Има ли други предложения за дневния ред? Ако няма, моля да гласуваме. Приемаме така предложения дневен ред.
Започваме с:
1. ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА ПО АКТУАЛНИ ВЪПРОСИ НА ОТБРАНИТЕЛНАТА ПОЛИТИКА, СЪГЛАСНО ЧЛ 29, АЛ. 1 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ, така нареченият блицконтрол.
Някой от групите дали ще задава въпроси, които изискват заседанието да бъде закрито? Ако има такива предложения, казвайте, ако няма, продължаваме по точка първа. Заседанието очевидно ще бъде открито.
Само да припомня: по два въпроса от парламентарна група. Започваме с първи въпрос от парламентарната група на ГЕРБ, БСП, Обединени патриоти, ДПС и „Воля“, след което ще направим втори тур с още един въпрос. Моля Ви да се спазват минутите така както сме ги обявили, да няма излишно разтакаване на времето.
Заповядайте от представителите на парламентарната група на ГЕРБ – има ли въпроси? Няма въпрос.
От БСП заповядайте.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин министър, уважаеми господа генерали и офицери! Аз бих искал да задам следния въпрос към министъра на отбраната по повод на създаденото обществено напрежение във връзка с част от процесите на модернизация на Българската армия: дали в него има някакви опасения или безпокойства, че сроковете на тези процеси могат да бъдат отложени напред във времето и да не се изпълни онова, което е заложено като норматив? Знаете, че създадохме в Народното събрание Комисия по установяване данни, факти и обстоятелства за бойните самолети, вече втора бойна машина наблюдаваме, господин министър, която ни беше представена, беше направена една много добра презентация и тестове на място, дали Вие имате, още един път ще кажа, някакво безпокойство, че могат тези срокове да бъдат нарушени, включително и по финансови причини? Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Велков.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Велков!
Както знаете, Министерство на отбраната внесе предложения и за разглеждане на третия проект, тоест за бронираната машина, тъй като миналото Народно събрание беше гласувало само за модернизация по отношение на авиацията за изтребители, закупуване на изтребители, и за 2 многофункционални модулни патрулни кораба. Тъй като всички, още в началото го говорихме, като се представих пред Комисията, всички и в Комисията, и в Министерство на отбраната сме на мнение, че модернизацията на Армията трябва да върви и в трите вида въоръжени сили и затова направихме това предложение. Внесли сме го като предложение в Министерския съвет, оттам трябва да дойде в парламента.
Както знаете, има създадена, парламентът е създал парламентарна комисия, която да разследва, да употребя точната дума, за да не създам допълнително напрежение, да обследва въпроса с модернизацията, за решението за самолетите и така нататък. Аз лично смятам, че след работата на Комисията трябва да се пристъпи към разглеждане на това, което ние сме предложили, да мине през Комисията по отбрана и след което да се работи, да се натовари министърът на отбраната да започне преговори и да работим в тази посока. Дали ще се загуби време не знам, лично аз смятам, че ние не сме вързани с някакви срокове до еди коя си дата, но мога да Ви кажа, че по отношение специално на бронираната машина, колегите от Щаба по отбраната и Сухопътни войски работят по въпроса. В момента, в който ние имаме зелена светлина от българския парламент, разговорите ще започнат.
Знаете, споделяли сме го и пред Вас, нашата амбиция е в разработването на проекта за бронирана машина максимално да включваме представителите на българската индустрия. В тази връзка освен разговори, които сме провели с някои от българските фирми, вчера имаше среща в Министерство на отбраната с представители на фирмите от военнопромишления комплекс, на която сме оповестили нашите намерения официално, те задаваха въпроси и мисля, че можем да стигнем до добро сътрудничество там.
За срокове аз не мога да говоря, те зависят от решението на парламента. Когато бъде гласувано предложението, започваме да работим. И мисля, че ще го направим по най-бързия начин, въпреки че ръководството на Министерството на отбраната, а пък убеден съм и Комисията по отбрана, всички сме заинтересовани нещата да станат ясно, прозрачно, за да няма съмнение в обществото, че някой някъде нещо е злоупотребил.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин министър.
Нещо реплика?
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Искам да кажа, че съм удовлетворен от отговора Ви, изчерпателен, точен. Само искам да попитам, господин министър, да разбираме ли, че имате необходимата готовност и можете веднага да започнете след решение на парламента? Да, благодаря.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Имаме готовност, ако говорим конкретно за бронираната машина, след като се обобщят направените запитвания за намерения от Института по отбрана могат да се започнат.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин министър.
От Обединените патриоти въпрос?
МИЛЕН МИХОВ: Нямаме въпроси, даваме възможност на останалите колеги да се възползват от нашето време.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: От парламентарната група на ДПС? Няма въпроси.
От колегите от „Воля”?
Започваме с втори тур. Много лесно минава, господин министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Засега.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: От парламентарната група на ГЕРБ? Няма въпроси. От БСП?
СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин министър, господа заместник-министри, господин генерал, уважаеми гости, драги колеги! Радвам, че днес сме в този състав, при нас е и генералът, началникът на отбраната. Считам, господин министър, че това е добър подход. Въпросите обикновено ние ги задаваме към Вас, но е добре представителите на Армията, на ръководителя на нашите Въоръжени сили в лицето на началника на отбраната да присъстват. Сигурно няма много въпроси, защото още стоте дни не са минали. Вероятно повече въпроси ще има в бъдеще.
Аз си позволявам да Ви задам един въпрос на база това, на което бяхме свидетели в последните дни от страна на служителите в МВР. Полицаите излязоха на улицата, недоволни от това, че последните години липсват пари за обувки, за дрехи, за снаряжение. Знам, че в Министерството на отбраната също има недостиг на пари от бюджета, знам, че и на Вас Ви е трудно, но Ви моля да ни запознаете с това какви са в този смисъл отношенията, какви са социалните придобивки, на които разчитат военнослужещите в това време, в което Вие сте министър и ръководите Българската армия като цяло.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Вие знаете, че служителите в Армията не правят стачки и не протестират. Въпреки че темата с възнагражденията е актуална тема в редовете на служителите, разговаряли сме и със синдикатите по въпроса, на срещата, които съм имал аз или заместник-министрите с различните части, с видовете въоръжени сили. Проблемът не е лесен, доколкото средства са необходими не само за заплати на военнослужещите и на полицаите, а и за други браншове – учители, медицински работници. Въпреки че съм министър на отбраната, не бих си позволил никога да спекулирам и да кажа, че само и единствено трябва да се гледа за заплатите и придобивките на служителите в Министерство на отбраната, защото няма да е справедливо, в края на краищата обществото едно цяло, а не сме разделени. Въпреки това ние сме направили съответните предложения към министъра на финансите за увеличаване на заплатите.
Това е в контекста още в края на май, когато имаше една рамка изпратена от Министерство на финансите, изпратена до всички министерства, как Министерство на финансите вижда бюджета за съответните министерства. Направили сме едно предложение, разбира се, то подлежи на коментар, на разговори, на преговори. Въпрос на възможности е какво ще успеем да постигнем.
По отношение на придобивки, не знам дали да го нарека придобивки, знаете, че е увеличен порционът с 30 лв. Това е нещо, което ще си залегне в новия бюджет, няма как да бъдат намалявани средствата. Бих казал и други неща, но в края на краищата сме в открито заседание и не искам те да се тълкуват в една или друга посока, затова Ви отговарям, че мисля, че сме с едни убеждения в Комисията. Още при първото заседание коментирахме, че това е един от проблемите – с възнаграждението на военнослужещите и тук трябва заедно да се стремим да направим нещо полезно в тази посока.
С точния размер не бих се ангажирал, или в проценти, или с брой лева, защото няма да е коректно, трябва да се направи цялостната аритметика в бюджета и тогава да видим какво е възможно. Ако ме питате мен какво бих искал, то е едно, но самият аз съзнавам, че желанията и нуждите са по-големи от възможностите на този етап, въпреки ръста на брутния вътрешен продукт, ситуацията в икономиката, но това всичко е в перспектива. Но мога да Ви уверя едно: че това е приоритетен проблем, с който ние сме се заели, защото това до голяма степен мотивира хората, въпреки че никъде военнослужещите не са поставили въпроса за заплатите. Честно казано, аз очаквах че това ще бъде основният въпрос. Там, където съм минал, говорим за други неща, говорим за това, че в магазините липсват дрехи и обувки, които могат да закупят, на едно или друго място специалните сили поставят въпроса примерно за крилото, парашута. Хората представят искания по отношение на това да могат по-добре да се обучават и условията на труд да бъдат по-нормални. Към момента чест прави, че никой от тях на официалните срещи не е поставил въпроса кога ще ни вдигнете заплатите. Аз знам, че този въпрос съществува, това мислене, този въпрос го имат, задават го. Така че към момента е това положението.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин министър. Смятам че доста хора от Комисията по отбрана ще Ви подкрепят във Вашите усилия в това направление.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Само да добавя: не бих искал да противопоставям служителите от Министерството на отбраната с тези от МВР, мисля, че са колкото по-малко се спекулира с тези теми, толкова по-добре, защото и МВР, и Министерство на отбраната са структури, които се занимават със сигурността на държавата ни. Не би следвало да се подхожда политически по тези въпроси. Мисля че всички заедно може да намерим необходимите решения с разговор около тази маса в Комисията. Това е като общо мнения, не в отговор на господин Панчев, че той самият прави подобно нещо, но истината е, че забелязах по отношение на полицейските протести, за съжаление си имаше и чисто политически пиар, който смятам, че не е много редно. Утре всяка една част от българското общество иска по-високи доходи. Тук е необходим диалог, а не политика.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин министър.
Господин Панчев, заповядайте.
СПАС ПАНЧЕВ: Разбира се, аз по никакъв начин господин министър, не бих искал да политизирам въпроса и Вие го казахте. Аз го казвам, защото и аз самият и колегите сме загрижени, искаме да имате достатъчно средства, военнослужещите да се чувстват комфортно, доволни и да изпълняват възложените им задачи с отговорността, която и сега правят, въпреки че наистина недостигът се чувства при Вас. Фактът че недокомплектът е такъв значителен, сам по себе си показва, че има нещо и ние не трябва да го крием. Аз и сега ще призова моите колеги от Комисията в тази година в бюджета за издръжката да се постараем да има едно прилично увеличение, за да може в Българската армия да има достатъчно средства както за издръжка, така за бойна подготовка, а така също за модернизация, без което няма добра перспектива.
Изказването ми в никакъв случай не е и призив някой от войската да прави стачки и недоволства, но загрижеността трябва да знаете, че е и при нас, нищо че сме от опозицията защото ни се иска, и така сме работили в миналите години, единодушно да гласуваме, когато става дума за Българската армия, да знаете че имате нашата подкрепа.
А пък що се отнася до това в магазините да има дрехи и обувки, мисля че това не е толкова голям проблем и тук също има неща, които зависят от Вас и бихте могли да ги решите, защото хората имат право, могат да получат по-евтини, има желаещи да доставят в магазините Ви, така че можете да изпълните и този ангажимент към хората, които 24 часа са в служба на нашата държава.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Панчев.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Стар проблем е, че когато се прави бюджетът, като говорим за недокомплект, ще се отделят средства по списъчен, а не по щатен състав и това малко или много е проблем, всички го знаем. Затова ние сме направили разчетите в следващите три години 1300 души за 2018-та, а за следващите две години по 800, тоест средства за заплати за тези хора да бъдат предвидени в бюджета, за да можем ефективно да се заемем с решаването на проблема с недокомплекта.
Трябва да си говорим откровено обаче, че ако ей сега Министерството на финансите, да помечтаем малко, извади парите и каже: ето парите, заплатите с 30% ги увеличаваме, трудно ще намерим 5500 млади хора, които ще се ангажират с военната професия. Една част от младите хора напускат страната, за съжаление една част от тях по здравословни или други причини – образователни, са негодни за служба, така че смятаме, че и това е достатъчно, ако бъдат отделени тези средства за 1300 човека и след това 2 години по 800 да започнем да преодоляваме проблема с недокомплекта.
Иначе по трите проекта за модернизация, това са 3 млрд. 520 млн., не са малко пари. И нашата философия беше, това, което сме си коментирали с много от Вас, да се разсрочат тези плащания по-дълго във времето, да не натежи изведнъж на бюджета, защото съзнаваме всички, че средства са необходими и за нови пътища, и за автобуси, ако щете, и за жп транспорта, за заплати в други професии и т. н. Какво ще стане, ще реши парламентът.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, Ви господин министър.
От Обединените патриоти? Не.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Аз само искам да приветствам господин министъра, че ги виждам заедно с началника на отбраната и това е един символ, че цивилното с военното ръководство вървят ръка за ръка и си взаимопомагат, така ще бъде и приятно да се видим с генерал Боцев, и с Вас, когато идвате. По този начин това е едно доказателство, че цивилната и военната експертиза вървят ръка за ръка. Повече успехи, защото всички се нуждаем от това, пък като дойде моментът да обсъждаме бюджета за следващата година, от тук зависи, от хората от Комисията по отбрана всеки един по начина, по който го разбира, да се бори за увеличаване на бюджета на Министерството, защото, мога да го кажа твърдо и отговорно, от доста години бюджетът на Министерство на отбраната е орязан и ако искаме да направим нещо, трябва вече категорично да има увеличение на бюджета. От дълги години вместо 1,5 както беше предвидено в Бялата книга, 1,1, 1, 3 в най-добрия случай, а това, което е пропуснато, ще ни трябват години, за да може да го възстановим.
Успех във всички действия, господин министър.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Само да информирам нещо. По повод на инцидента с хеликоптера „Пантер“ на 9-ти юни работната група… (Реплики.) Не, не, аз само ще Ви информирам, няма да влизам в подробности. Работната група си е свършила работата на 30-ти, докладът им е предоставен на командващия Военноморските сили за бележки или за някакви допълнения. Предоставен е на 3 юли, очаквам командващия Военноморските сили след неговото становище да мине при мен за утвърждаването, след което в съответния ред мога да Ви запозная или да го депозираме в Комисията за информация на народните представители.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин министър. Това беше едно от исканията.
С това приключихме така наречения блицконтрол. Да благодарим на господин министъра, на началника на отбраната, заместник-министрите.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Заместник-министър Запрянов ще остане по законопроектите. Желая приятна работа, с които не се видим – хубаво лято, ако има ваканция, ако няма, ще се видим още другия месец в началото. Довиждане.
Можем да преминем към точка втора от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ВЪРХОВНОТО ГЛАВНО КОМАНДВАНЕ НА ОБЕДИНЕНИТЕ ВЪОРЪЖЕНИ СИЛИ В ЕВРОПА И ЩАБА НА ВЪРХОВНИЯ СЪЮЗЕН ГЛАВНОКОМАНДВАЩ ПО ТРАНСФОРМАЦИЯТА ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ КЪМ ПАРИЖКИЯ ПРОТОКОЛ, № 702-02-5, внесен от Министерския съвет на 26 юни 2017 г.
На основание чл. 87, ал. 1, т. 7 от Конституцията на Република България от Министерския съвет е представен Законопроект за ратифициране на споразумението между Република България и Върховното главно командване на Обединените въоръжени сили в Европа, щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение на Парижкия протокол, внесен за обсъждане на първо гласуване.
С разпореждане на председателя на Народното събрание законопроектът е разпределен на Комисията по отбрана като водеща и на още три комисии: Комисията по външна политика, Комисията по бюджет и финанси и Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Проектът е одобрен с решение № 341 от Министерския съвет на 23 юни. Споразумението е подписано от българска страна на 15 март 2017 година, а от двете върховни главни командвания на НАТО на 24 и 26 април.
Целта на споразумението е да регламентира статуса на всички щабове и структури на НАТО на територията на Република България. По този начин се детайлизира и разширява статусът на съответната структура, личният състав, придружаващите членове на семейството в сравнение с така наречения Парижки протокол, който е бил ратифициран през 2004 година.
Ще припомня, че на територията на страната е разположен щабен елемент за интегриране на силите на НАТО, изграден е център за изследване, изграждане и усъвършенстване на способностите на НАТО за управление и реагиране при бедствия, страната ни осигурява модул КИС със способности за развръщане. От тази гледна точка може да се счита, че сключването на Споразумението е от спешна необходимост.
За представяне на Законопроекта давам думата на заместник-министъра на отбраната да запознае по-подробно народните представители.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господа народни представители, както председателят вече подчерта, Споразумението между Република България и Върховното командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение на Парижкия протокол беше подписано от България на 15 март, а от двете командвания съответно на 24 март и 26 април тази година.
На територията на нашата страна освен щабния елемент, за който стана дума – за интегриране силите на НАТО, има развърнати още и установен Център за изследване, изграждане и усъвършенстване способностите на НАТО за управление на кризи и реагиране при бедствия. Освен това Република България осигурява в щатно и ресурсно отношение и Модул за комуникационно-информационна система за способности за развръщане ДСМ модул, който е част от Втори свързочен батальон на НАТО, развърнат на нашата територия. Със споразумението се детайлизира и разширява статусът на съответната структура на НАТО, нейният личен състав и придружаващите го членове на семействата. В сравнение с установеното в така наречения „Парижки протокол“ или Протокол за статута на международните военни щабове, създадени в съответствие със Северноатлантическия договор, който е ратифициран от Народното събрание на Република България и обнародван в „Държавен вестник“ брой 104 от 2004 година.
Споразумението беше изготвено и договорено въз основа на предоставен от Върховното главно командване на Обединените въоръжени сили в Европа типов проект, допълнителни споразумения към Парижкия протокол, разпространение на всички страни-членки, на чиято територия предстои или установена съответната структура на Алианса.
По тази причина, както и председателят подчерта, сключването на това споразумение е спешна необходимост за Република България, тъй като на наша територия тези хора вече пребивават и работят в тези международни структури на НАТО. Тяхното пребиваване, както и на техните семейства, поставя много въпроси, които са извън компетентността на Министерството на отбраната, като например необходимост от издаване или признаване на идентификационни и други документи, регистрация на моторни превозни средства, данъчни облекчения. Тези въпроси, както и аспекти от статуса на самата военна структура не са детайлно разрешени в действащия Парижки протокол и Споразумение между страните по Северноатлантическия договор относно статута на техните въоръжени сили, подписано в Лондон на 19 юни 1951 година или така наречената SOFA, която е обнародвана в българския „Държавен вестник“, брой 65 от 2004 г., поради което са предмет на регламентация в проекта на допълнително споразумение.
Ако страната не предприеме мерки за осигуряване на необходимия статус на тези лица и на самата организация, това ще доведе до негативни последици за нейния имидж като надежден партньор и ще се отрази върху оценката относно изпълнението на практическия ангажимент за осигуряване на адекватно домакинство, както на интегрираното логистично формирование, така и на останалите международни структури на Алианса.
Когато подчертавам думата „адекватно домакинство“, искам да доложа също и това, че нашите български представители офицери, сержанти и войници, които са в подобни щабове в другите страни, вече имат тези привилегии, понеже тези страни имат ратифицирани такива споразумения. Така че чужденците, които са уважили България, искаме да се чувстват уютно и комфортно в една страна добър домакин, която зачита международните споразумения. Затова Споразумението предвижда Република България чрез своите компетентни органи да предприеме редица нормативни административни действия по осигуряване на неговото изпълнение в области като освобождаване от дължими данъци и такси, възстановяване на такива, регистрация на моторните превозни средства, собственост на тези лица, издаване на документи, идентифициране статуса на пребиваващите лица и други. Предвид това на законово ниво се налага да се възложи на тези компетентни органи предприемане на действия за издаване на необходимите актове в различните области на приложение.
Споразумението подлежи на ратификация със закон от Народното събрание на основание чл. 85, ал. 1, т. 7 от Конституцията на Република България, тъй като предвиденото в Проекта по отношение на правата и привилегиите на щаба на НАТО и неговите членове изискват мерки от законодателен характер за неговото изпълнение. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин заместник-министър.
Откривам форума за дискусии и въпроси.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Един въпрос към генерал Запрянов: дали можем да разполагаме с това, с които Вие ни запознахте?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Да, разбира се.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: За да бъдем обосновани после в изработване на становище. Благодаря.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Колеги, в подкрепа на това, което каза заместник-министър генерал Запрянов, това е изключително важен документ всяка една държава, в която има натовски щаб, някакви елементи от системата на НАТО и има много държави, които са подписали такива документи. Основоположен е животът на тези военнослужещи чужденци в съответната държава. Ако тези документи не бъдат ратифицирани, това означава, че оставаме на опашката и ще има съответните проблеми. С такъв проблеми и генерал Попов се е сблъскал, тъй като аз бях първият български генерал, назначен на натовска позиция щаба на НАТО в Битгошч. Поляците имаха същия проблем, бавеха тази сертификация и де факто отнесоха много негативи, след което се коригираха.
Тук, колеги, не е само по отношение на живота на чуждите военнослужещи, а по отношение на здравеопазване, за обучение на техните деца, ако щете дори и прословутите магазини, които съществуват, където има войскови части на НАТО, където имат право да пазаруват с облекчение, това, което прочете генерал Запрянов, да бъдат освободени от такси, включително и ако закупуват коли и техника на територията на Република България. Това е приета практика във всички държави, така че тази ратификация е задължителна, още повече, че и свързочният батальон е тук, част от полка на НАТО, базиран в Италия, ако не са променили дислокацията, така че не трябва да бъдем на опашката и това е наистина изключително важно да бъде ратифицирано от Народното събрание.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин генерал.
Ако Народното събрание го гласува, надявам се, че ще гласува и ратифицира, оттам нататък предполага много работа и то не напразно е дадено и на други комисии, защото следват много технически споразумения, работа с Министерството на финансите, с Министерството на съобщенията, на вътрешните работи, много работа, която следва оттук нататък, за да може това да се приведе в изпълнение. Надявам се Народното събрание да гласува това, за да може да започнем същинската част, която също изисква време, между другото.
Други изказвания по темата? Ако няма, да пристъпим към гласуване. Моля, гласувайте ратифицирането на споразумението между Република България и Върховното главно командване и Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение към Парижкия протокол да бъде одобрен от Комисията по отбрана за ратификация. За 19, против и въздържали се няма.
Предлагам да преминем към точка трета от дневния ред:
3. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ТЕХНИЧЕСКОТО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА НА КРАЛСТВО БЕЛГИЯ, ДЕПАРТАМЕНТА ПО НАЦИОНАЛНАТА ОТБРАНА НА КАНАДА, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА КРАЛСТВО ДАНИЯ, МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА НА ФРЕНСКАТА РЕПУБЛИКА ФЕДЕРАЛНОТО МИНИСТЕРСТВО НА ОТБРАНАТА НА ФЕДЕРАЛНА РЕПУБЛИКА ГЕРМАНИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА УНГАРИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА ИТАЛИАНСКАТА РЕПУБЛИКА, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА РЕПУБЛИКА ЛАТВИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА КРАЛСТВО НИДЕРЛАНДИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА КРАЛСТВО НОРВЕГИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА РЕПУБЛИКА СЛОВЕНИЯ, МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА НА КРАЛСТВО ИСПАНИЯ, ПРАВИТЕЛСТВОТО НА КРАЛСТВО ШВЕЦИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА НАЦИОНАЛНАТА ОТБРАНА НА РЕПУБЛИКА ТУРЦИЯ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА ОБЕДИНЕНОТО КРАЛСТВО ВЕЛИКОБРИТАНИЯ И СЕВЕРНА ИРЛАНДИЯ ОТНОСНО ЦЕНТЪРА ЗА КООРДИНАЦИЯ НА ПРИДВИЖВАНЕТО „ЕВРОПА“, № 702-02-7, внесен от Министерския съвет на 29 юни 2017 г.
Като отново на чл. 87, ал. 1, т. 7 от Конституцията на България от Министерския съвет е представен Законопроект на техническо споразумение относно Центъра за координация на придвижването „Европа“, № 702-02-7, внесен от Министерския съвет на 29 юни.
Проектът е одобрен с решение № 348 Министерския съвет. С разпореждане на председателя на Народното събрание Законопроектът е разпределен на Комисията по отбрана като водеща комисия и на още две комисии – Комисията по бюджет и финанси и Комисията по външна политика. Споразумението относно Центъра за координация придвижването „Европа“ е сключено между Министерството на отбраната на 15 държави, понеже господин Велков попита: Белгия, Канада, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Латвия, Холандия, Норвегия Словения, Испания, Швеция, Турция, Великобритания. Българската страна се е присъединила към Споразумението с нота за участие, подписана на 14 ноември 2016 година. Със Споразумението се създава Център за координация на придвижване „Европа“ и се определят основните административни финансови разпоредби за неговата експлоатация и поддръжка.
Центърът е предназначен за координиране между участващите държави с цел да се подобри използването на способностите на въздушен и наземен транспорт, дозареждане във въздуха и така нататък. Основно е фокусиран върху стратегическия транспорт, без това да изключва използването при необходимост на възможностите на Центъра в областта на оперативните и техническите придвижвания. Присъединяването към споразумението води – и тук това трябва да го подчертая, и до финансови задължения в дългосрочен период. По тази причина споразумението подлежи на ратификация на Народното събрание на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 от Конституцията на Република България.
За представянето на Законопроекта отново ще дам думата на заместник-министър Запрянов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господа народни представители, както вече стана дума, на 14 ноември 2016 година от българска страна сме подписали нотата за участие в техническото споразумение със страните, които бяха посочени в изложението на председателя. Предмет на техническото споразумение е международното сътрудничество в рамките на Центъра за координация на придвижването „Европа“ в областта на всички видове транспорт. Техническото споразумение конкретизира общите процедури и мерки, необходими за ефективното изпълнение на задачите, отговорностите и участниците в тях, включително процедури за възстановяване на разходите при осигуряване на услуги в областта на транспортирането и придвижването. Говорим за всички видове транспорт. В моето изложение ще Ви дам малко повече информация относно транспортното осигуряване.
По време на многостранните консултации с НАТО през февруари 2014 година беше отчетен напредъкът на България в областта на стратегическия транспорт, който беше постигнат с присъединяването към инициативата „Способност за стратегически въздушен превоз“ SAC C-17, тоест ние сме една от страните, които участват в придобиване на транспортния самолет със Ц-17 за нуждите на България и на други страни в НАТО и към Атинския многонационален център за морски транспорт AMSCC.
Същевременно бяха направени препоръки България да обмисли членството си в Центъра за координация на придвижването „Европа“ с цел доразвиване и подобряване на способностите си в областта на стратегическия транспорт, тоест да обхванем всички видове транспорт. В центъра членуват 27 страни, от тях 24 са членки на НАТО и три не са: Швеция, Финландия и Австрия. От страните членки на НАТО единствено България, Гърция, Албания и Исландия не членуват в този център. Участието на Република България в Центъра ще спомогне допълнително за ефективно изпълнение на една от договорените с НАТО цели за способностите – Цел на силите 2013, а именно № Е2201K стратегически превоз, съгласно която Република България осигурява способност за развръщане, поддръжка и изтегляне по въздух и море на национални сили, декларирани за участие в ръководени от НАТО операции и по никакъв начин не задължава и не ограничава ползването на други алтернативи за извършване на транспортни услуги за декларираните национални сили за участие в операциите на НАТО. Участието на Република България в Центъра по никакъв начин не задължава и не ограничава ползването на други алтернативи за развръщането на транспортни услуги при участие в операции на НАТО.
По силата на споразумението Република България поема финансово задължение в дългосрочен период, която обаче стойност ние не можем да Ви доложим сега, тъй като не може да бъде изчислена предварително и да се фиксира като предполагаема сума. Поради тази причина предлагаме да се ратифицира документът на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 от Конституцията на Република България. В допълнение на това, което доложих, опитът, които придобиваме и момента от придвижването на съюзни войски за провежданите многонационални учения на територията на България или на съседни територии показват, че координацията на транспортното осигуряване е от изключителна важност за придвижване на войските чрез въздушен, морски или сухопътен транспорт. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин заместник-министър.
Ще използвам случая за един технически въпрос да поясните, тъй като става въпрос за някакви финансови ангажименти, има ли някакви дивиденти от включването ни и участието ни в тази инициатива на НАТО, има ли някаква ефективност?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Има ефективност, това е принципът на реципрочност в НАТО. Ние осигуряваме придвижването тук, а за нашите, когато се придвижват на други територии, ни осигуряват съюзените държави. Това облекчава много придвижването на нашите войски на териториите на други държави.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте за въпроси, колеги.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин председател.
И в двете споразумения не виждам нищо проблемно, напротив, те са част от големия договор за членство в НАТО, така че всички споразумения произтичат от него. Това може по-скоро да облекчи дейността на нашите Въоръжени сили и да покажем все пак съпричастност и убеденост, в членството ни. Така че не виждам нещо лошо, напротив, тази стандартна процедура трябва да си я спазим, за да няма по-скоро негативни последствия и по някакъв начин да ни навреди обратното, ако не приемем споразумението.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Цонков.
Заповядайте, генерал Милев.
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Господин генералът каза, че финансовите параметри още не са напълно изяснени и за първото споразумение ли е така, не попитахме?
И другото, очаква ли се някакъв паритет поне на тези финансови параметри нашите войски като се придвижват навън и чуждите при нас?
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин генерал.
Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: По първото споразумение няма финансови ангажименти, но по второто ще имаме финансов ангажимент относно координацията и организацията на работа на този многонационален център за придвижване. Това не са някакви големи средства, така че ще ни струва много повече да си организираме придвижване на войските ни, тъй като се правят едни групи, които осигуряват придвижването на съюзни войски на чужда територия. Ако ние не ползваме услугите на този център, трябва ние да си организираме, което е разходи, да командироваме, да влизаме в договорни отношения в страната и то ад хок, когато се наложи, да го правим. Докато членството в този център значи, че това се планира, координира от нас тук чрез Центъра примерно за ходене на учения в Испания, Италия и където и да е другаде на територията на НАТО. Не става въпрос за някакви много големи средства, става въпрос за много минимална сума.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър.
Реплика?
КОЛЬО МИЛЕВ: Само да доуточня, че такъв център имаше и в България тогава, така че това сме го правили и не е ново.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ако няма други въпроси, да пристъпим гласуване на техническото споразумение относно Център за координация на придвижването в Европа, внесен от Министерския съвет, да бъде одобрен от Комисията и да бъде предложен за ратификация на Народното събрание. За 19, против и въздържали се няма.
Преминаваме към точка четвърта: РАЗНИ.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Ще ми разрешите ли, господин председател, да благодаря на депутатите за подкрепата. ПРЕДС.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Забравих, че вие не сте член на Комисията. Благодаря Ви за участието. Толкова често виждаме тук, че…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Особено ми е приятно единодушното гласуване, щеше да ми е неприятно, тъй като Външната комисия гласува единодушно, а пък ресорната да не гласува. Така че благодаря Ви за единомислието тук и съответно за другата комисия по външна политика, което значи, че мислим държавнически и консенсусно. Благодаря Ви. Желая Ви успех.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър. Благодаря и на екипа Ви. До другата седмица.
Имам няколко съобщения. На 20-ти юли, както знаете, имаме покана цялата комисия от министъра на отбраната да участваме във ВИП деня на Ново село. Началото е 10,30 ч.
Започваме с организацията на транспорта. Има осигурен микробус за 20 човека, но съм длъжен да Ви информирам, че тахографът на този микробус, а пък и на останалите по-малки микробуси, за мен е учудващо, дава максимална скорост 95 км/час. Освен това трябва да се има предвид, че може би ще има почивки, тъй като по данни на хората от гаража транспортът ще продължи минимум 4 часа и половина от София до Ново село. Който желае, може да отиде със собствен автомобил, разбира се, но микробус ще бъде осигурен. Ще Ви дадем допълнителна информация в колко часа най-късно ще трябва да тръгне Комисията, за да може да пристигне навреме, като 10,30 ч. ще е окей, но може би малко по-рано ще е по-добре. Това ще Ви бъде сведено до знанието.
Още една информация, която и господин Цонков подхвърли, получена е покана от министъра на отбраната за присъствие на 18-ти юли от 10 до 17 ч. Това не е ВИП ден, а е медиен ден, на Шабла, Зенитния полигон. Доста хора го знаят къде се намира. На 18 – вторник е, смятам, че който има желание, може да си осигури транспорт. Има покани и за отделните хора, и за 19 за учението „Бриз“. Но засега организираме само придвижването на така наречения ВИП ден, който е на цялото учение на Ново село на 20-и.
За предварителна информация планираме изнесено заседание на Комисията по отбрана в Министерството на отбраната, зала Тържествена на 26-ти, мисля че се пада в сряда. Знам, че може би ще влезем в конфликт с други комисии, но на 27 министърът е зает, все пак би трябвало министърът да бъде там. Засега за 14,30 ч. Още го уточняваме, защото и той има срещи.
Нещо друго от колегите?
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Среща с избирателите в Морското училище – имаме покана от началника флотилен адмирал Боян Медникаров да направим едно изнесено заседание във Военноморското училище, когато решим или преди или след ваканцията. Имаме какво да видим, повярвайте, като Комисия по отбраната. Военноморското училище е отишло в космоса с тренажори, техники, начин на обучение, трябва да го видим. Повярвайте, ще бъде полезно, трябва да се пренесе в цялата армия и в института в Търново, навсякъде. Много са напред. Канят ни.
И второ, искам да благодаря на всички за нашата работа тук. Наистина уважавам труда на тази Комисия. Не искам да кажа, че няма политика, Народното събрание е политически орган, но Армията е над политиката, взимаме такива решения и аз съм Ви благодарен за високата отговорност, морал и приноса към развитието на Българската армия. Дано да сме по-ефективни в следващото време и особено следващата година Армията да се чувства по-добре.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин адмирал.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Ако разрешите, едно съобщение: на 14 правим тържествено освещаване на паметника на Васил Левски в парка на Военна академия. Ще присъства президентът, гвардейската част, след това ще има кратък концерт. Каним цялата комисия.
Понеже съм в инициативния комитет с генерал Михов, затова Ви го казвам.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, за 14-и става въпрос. Аз съм поел вече ангажимент и ще участвам. От 10 ч. в Княжеската градинка.
Други въпроси? Ако няма други, благодаря за участието на всички.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,28 ч.)