Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по отбрана
17/11/2017
    1. Изслушване на командира на Сухопътните войски и командира на 61 бригада за запознаване с видовете Въоръжени сили и формированието.
    2. Изслушване на представител на Министерството на отбраната относно основните резултати от изпълнението на бюджета на Министерството на отбраната за 2017 г., как ще бъдат преразпределени неизразходваните средства до края на годината и какво ще се постигне с Бюджет 2018.
    3. Представяне на проекта за Програма на Интерпарламентарна конференция по Общата външна политика и политика за сигурност и Общата политика за сигурност и отбрана на ЕС, която предстои да се проведе в София на 16-17 февруари 2018 г.
    4. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 17

    На 17 ноември 2017 г., петък, се проведе изнесено заседание на Комисията по отбрана във Военно формирование 34 750 – Карлово, при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на командира на Сухопътните войски и командира на 61 бригада за запознаване с видовете Въоръжени сили и формированието.
    2. Изслушване на представител на Министерството на отбраната относно основните резултати от изпълнението на бюджета на Министерството на отбраната за 2017 г., как ще бъдат преразпределени неизразходваните средства до края на годината и какво ще се постигне с Бюджет 2018.
    3. Представяне на проекта за Програма на Интерпарламентарна конференция по Общата външна политика и политика за сигурност и Общата политика за сигурност и отбрана на ЕС, която предстои да се проведе в София на 16-17 февруари 2018 г.
    4. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 17,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.
    * * *
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря на нашите домакини, на Началника на отбраната ген. Боцев, на командира на брагадата бр. ген. Йорданов. Благодаря на кмета, че е заедно с нас.
    Откривам заседанието.
    Предлагам дневният ред да бъде от тези четири точки. Други предложения? Няма.
    Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува. За – 18, против и въздържали се няма. Приема се.

    ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
    МИХАИЛ ПОПОВ: С помощта на мултимедийна презентация ще Ви представя структурата на Сухопътни войски, как допринасяме за мисията на Въоръжените сили, ще Ви представя и основния инвестиционен проект на Сухопътни войски.
    В общата мисия са отразени трите основни мисии на Сухопътни войски: мисия „Отбрана“, мисия „Принос към международния мир и сигурност“ и мисия „Принос към националната сигурност в мирно време“.
    Структурата на Сухопътни войски е: командването, две механизирани бригади, едно бригадно командване в Благоевград, три полка – артилерийски, инженерен и инженерно-логистичен. Има самостоятелни батальони – 101 алпийски, 1 разузнавателен, батальон за осигуряване. Има два центъра за подготовка на специалисти – в Плевен, Сливен, нашия полигон, две фази за подготовка на артилеристи в Шумен, ремонтна база за въоръжение и техника. Всяко формирование е уникално.Ако загубим едно формирование, другите остават.
    От 1 декември Алпийският батальон в Смолян става Алпийски полк, а Единният център за първоначална подготовка ще претърпи изменение в структурата си, за да поеме командаването на Четвърти механизиран батальон в Плевен и 29-и батальон в Шумен. Бригадното командване вече отговаря за собствения си механизиран батальон в Благоевград и за батальона във Враца. Промените към 1 декември са за подобряване системата за управление и повишаване на способностите ни, особено в планонско-гориста местност. В тази дислокация има 17 гарнизона, 70 войскови района, 55 формирования. С изключение на две-три, останалите формирования са настанени в казарми, строени между 1930 и 1960 г., и поддръжката им изисква доста финанси. През тази година сме провели над 200 учения с бойни стрелби, тактико-технически учения на ротно ниво.
    Втората мисия е „Подкрепа на международния мир и сигурност“. Формираме контингенти за Афганистан, Косов, Босна и Херцеговина, които са в готовност за действие. Подготвяме формирования за силите за отговор на НАТО. Ежегодно над 150 човека участват в такива формирования в съответствие със стандартите на НАТО. Имат готовност за действие.
    На следващия слайд виждате нашия принос към националната сигурност в мирно време – помощ при бедствия и аварии. Понякога има забавяния, но в 98% от случаите работим сравнително добре. Поддържаме 64 специализирани формирования плюс 2 формирования за евакуация на населението с числен състав около 2 хиляди души и 540 единици техника.
    Страната е разделена на 5 зони – две в Северна България, три в Южна България за действия при пожари, наводнения, земетресения, зимни условия, за унищожаване на невзривени боеприпаси и формирования за действия при аварии в АЕЦ „Козлодуй“. Формирования от Враца биха могли да действат във В. Търново.
    Тази година има над 70 случая, когато нашите формирования са участвали в такива случаи. Средно по 3 задействания на седмица имаме по унищожаване на невзривени боеприпаси. Тази година сме унищожили над 15 хиляди боеприпаси. Над 150 души са участвали в такива действия.
    Некомплектът с личен състав е между 20 и 30 %. Към момента имаме 2900 вакантни места – 900 за офицери и сержанти, останалите са за войници. Февруари и март следващата година ще проведем конкурс за приемане на войници. Целта е да провеждаме конкурси три пъти годишно. Важно е къде е разположено формированието.
    Окомплектовани сме с необходимите танкове, бойни бронирани машини, автомобилна техника. Изправна е. Поддържаме я, защото е морално остаряла. Липсват резервни части. Две трети от техниката, която има нужда от ремонт, може да бъде възстановена със сили и средства на Сухопътни войски. Бригадите имат собствени ремонтни органи. Закупуването на резервни части е извън нашите правомощия. МО работи за решаването на тези неща.
    Командирите на полкове и самостоятелни батальони понякога имат нужда от суми от порядъка на 100-200 лв., за да реагират за спешни дребни ремонти. Парите ги има, но процедурата за отпускане на тези разходи отнема две седмици. Например колегите на границата имат нужда от смяна на водна помпа, която струва 40-50 лв., но не можем да им осигурим пари. Това са законови спънки.
    От април 2015 г. оказваме логистична подкрепа на колегите от Гранична полиция с транспорт на личен състав, на техниката, а от юли 2016 г. – в операции при навлизане на чужденци на територията на България. Участвали сме с 200-300-400 човека. Ротираме ги.
    В проекта е предвидена „Поддръжка на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи“. Идеята за проекта е: на база на финансовата рамка 1,2 млрд. (без ДДС) да осигурим като първи етап 150 бойни машини и машини за родовете войски, като ще осигурим окомплектоването на три батальонни бойни групи с основни бойни възможности.
    Вторият етап, който не е обект на сегашното финансиране, при следващото финансиране предвижда придобиване на 48 машини, с които трите батальонни бойни групи ще имат пълни оперативни възможности. Идеята е машините да бъдат придобити за 6 години, а сумата от 1,2 млрд. лв. да бъде изплащана 12 години. Оптималният вариант за реализация на този проект ще бъде придобиване на отбранителни продукти, разработени с участието на български фирми, които след това ще изпълняват и пълната логистична поддръжка за целия жизнен цикъл на техниката. Това е нашето предложение.
    При наличие на финансиране, вторият етап може да започне и по време на първия.
    Командването вижда реализирането на проекта по следния начин. Скоро проектът да влезе за разглеждане от Министерския съвет. Ще коригираме ТТ задания на машините – променяме нивото на защита. ТТ заданията ще бъдат приети на Съвета по въоръжение. Ще променим Концепцията за изграждане на отбранителните способности. Ще представим Проекта за инвестиционен разход в Народното събрание. Надяваме се да бъде приет до края на 2018 г. Паралелно Сухопътни войски ще работим с Института по отбрана в работна група. Ще работим по изготвянето на методиката за оценка за определените фирми от списъка, после за оценка на отговорите. Ще поискаме машините да бъдат тествани във формированията. Следва избор на изпълнител, сключване на договор (през 2018 г.). Надяваме се първите доставки на бойни машини да станат през 2019 г.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: При такава структура на Сухопътни войски няма какво да се съкращава. При такъв недокомплект хората са поставени на изпитание.
    Давам думата на бригаден генерал Йорданов.
    ПЛАМЕН ЙОРДАНОВ: Бригадата е сформирана на 2 октомври 1992 г. и е наследник на бойните традиции на 28 Стремски полк, 21 Средногорски полк, 11 танкова бригада, а през 2007 г. наследихме 23 Шипченски полк.
    На слайда виждате структурата на управление – щаб, командване, маневрени формирования, три механизирани батальона за бойно осигуряване, самоходен дивизион, зенитно-ракетен дивизион и т.н., логистични и обслужващи формирования.
    Формированията на бригадата са дислоцирани в два района – Карлово и Казанлък. Мисията на бригадата е да води комплексна подготовка за придобиване и поддържане на способности за участие в операции за поддържане на международен мир и сигурност, да развива способности за защита на населението и територията на страната при бедствия.
    Основните задачи са участие в операции в отговор на кризи, застрашаващи националната сигурност, участие в многонационални съвместни операции в системата на колективната отбрана.
    Основни приоритети – поддържане на постоянна бойна готовност, придобиване на нови способност, сертифициране на 4 формирования. Ние сме формирование с ниска степен на готовност към НАТО.
    По мисията „Подкрепа на международния мир и сигурност“ миналата година подготвихме един контингент за Афганистан, тази година също.
    Имаме два пехотни взвода в Босна и Херцеговина, имаме две пехотни роти в Сараево, изпратили сме в Кербала два пехотни батальона и два в Ирак. В Афганистан имаме 4 роти, 10 роти в Кандахар и 4 взвода в Кандахар.
    Задачите по мисията „Принос към националната сигурност в мирно време“ ще видите на следващия слайд. Имаме формирование в готовност за действия при терористични атентати.
    Имаме формирования за действия при природни бедствия: 4 в Карлово и 5 в Казанлък.
    На слайда виждате подготовката на формированията. С наблюдатели от НАТО сертифицирахме 4 формирования от бригадата. Участвахме в голямото учение на НАТО „Сейвър гардиън“ в Ново село с Щаба на бригадата и в стрелбите в Шабла. Сертифицирахме рота за междинен резерв в Сараево и взвод за мисията в Кандахар. Следващата седмица предстои участие в занятието в Гърция.
    На следващия слайд е дадена техниката, която видяхте преди малко. Новото е безпилотния летателен апарат
    По подготовката – разполагаме с 4 учебни полигона.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Давам думата на началника на отбраната.
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: Много пъти сме излагали проблемите пред Вас – не само с личния състав, а със сградния фонд, с учебната материална база. Знаете какво е състоянието. Системното недофинансиране води до това. Проблем имаме с осигуряването на части, защото техниката е остаряла, 99% от нея е руска. Имаме проблеми с договорите. Държавата отпуска толкова, колкото може. Ако се отпускат средства както е по меморандума – до 2020 г. нещата ще се подобрят. Правим преглед на План 2020 и на Плана за развитие на Въоръжените сили.
    Надяваме се до края на февруари да излезем с предложение, което да се обвърже с бюджета и до 2024 г. да станем до 2% от брутния вътрешен продукт. Трябва да увеличим личния състав. Силите и средствата, приети с Плана 2014 – 2020 г. не отговарят на обстановката в глобален аспект и на Балканите.
    Какво правят нашите съседи? Отпускат се средства и се провеждат процедури за закупуване на ново въоръжение и техника и за увеличение на личния състав в техните въоръжени сили. Ние трябва да се нагласяме спрямо обстановката. Единствената пречка, за да влезе Проектът на Сухопътни войски, е, че в момента се доработва Проектът на Военновъздушните сили. През декември като Пътна карта трябва да влезе в пленарната зала. Двата проекта трябва да влязат заедно, защото касаят законовите рамки. Надяваме се това да се случи с Ваша помощ. При благоприятно стечение на обстоятелствата до 2018 г. трябва да се сключи договор.
    Комисията за многофункционалния патрулен кораб приключи. Данните са обнадеждаващи. Офериращата фирма се включи в сумата. Надяваме се през 2019 – 2020 г. да започне да се въвежда новото въоръжение. Проблемът ни е свързван постоянно с ремонти, несигурност при използването на системите. Надяваме се с Ваша помощ проектите да стартират.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Кметът постави въпроса командирите на гарнизони по-ефективно да реагират при бедствия и аварии.
    КМЕТ ЕМИЛ КАБАИВАНОВ: Не се оплаквам. Благодаря за доброто взаимодействие със Сухопътните войски и 61-ва бригада. Ние искаме да намалим административната тежест. Вие ще помислите как да се развържат ръцете на командирите на гарнизони, за да имат по голяма оперативност.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: По какъв начин кметовете на общини могат да кандидатстват, за да вземат някаква техника, да я поддържат, за да се използва при ситуации на бедствия и аварии?
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: На тези въпроси има решение. Никога, когато сме получили информация за бедствие, не сме чакали официални документи. Обикновено нещата оформяме документално след това. Веднага сме давали разрешение модулите да се задействат. Има обаче технологично време, когато не е в работно време, да се съберат участниците в този модул. Винаги даваме разрешение командирът да започне да действа.
    Когато кметът реши проблема с командира на бригадата и утре информацията излезе във вестниците, утре министърът ще вдигне телефона и ще попита. Иначе това, което аз мога да разреша, го разрешавам веднага. Казвам „действайте“ и веднага се обаждам на министъра. Знам, че министърът винаги ще каже „да“.
    Можем да дадем безвъзмездно техника на кметствата. Когато техниката е в „търговия и снабдяване“, тогава министърът дава разрешение. Когато не е в утвърдените списъци от министъра, тогава командирите като второстепенни разпоредители могат да направят дарение. Когато е над 10 хил. лв., трябва да мине през финансовия министър.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Ние сме тук, за да помагаме на българската армия. Съгласен съм, че диалогът за намаляване на централизацията в обществото и в българската армия води до недоразумения, какъвто беше примерът за 50-те лева. Командирите са принудени да броят стотинките за един лист хартия, което е несериозно. Ние от Комисията и Вие, господа генерали, трябва да искаме нещата да се променят. Това води до дебати в Народното събрание.
    Процедурата за техниката работи, но нямаме толкова добра техника в българската армия. Ние прекалено много затваряме българската армия в поделенията и не я показваме пред обществото. В САЩ всяко движение на човек от армията се заплаща и показва лицето на армията в мирно време. Всичко е остойностено. Това трябва да стене и при нас. Когато се постави задача на дадено формирование, за да я изпълни в зимно време, знае се, че тази задача струва толкова пари и това ще бъде възстановено. Имаме много инженерни формирования. Тези формирования могат да бъдат лице за решаване на всяка криза. Не трябва и при най-малкото бедствие на преден план да бъде показвана пожарната. Трябва да покажем как армията е отишла на място, и че тя е основният фактор, който е решил проблема. Затова тези модули трябва да бъдат окомплектовани, да могат да действат и издигат имиджа на българската армия. Дори трябва да се даде свобода на командирите, за да предложат мерките, които трябва да се изпълнят, за да се популяризира военната професия и да се привличат повече млади хора.
    До 2010 г. нямахме проблеми с окомплектоването на бригадата. За всяко място имаше трима кандидати.
    Много бавно нарастваме с процентите, за да се стигне до 2%.
    Няма място, където да се ремонтират танковите прицели. Сега никой не сключва договори за ремонт на тези прицели.
    ГЕНЕРАЛ МИХАИЛ ПОПОВ: „Терем“ може да изпълнява ремонти на Т-72 с поделението си в Ивайлово. Тази година бяха отделени 2 млн. лв. за ремонт на Т-72 и около 350 хил. лв. за ремонт на танкови мерници. Поради късното време, когато тези пари бяха отделени във финансовия план, не можахме да сключим договори, но със заместник-министър Величков имаме готовност да сключим рамкови споразумения, която ще ни позволи гъвкавост при използване на финансовите ресурси, дори и останалите в края на годината, които да могат да бъдат пренасочени. Ще може да бъде използвана ремонтната база в Сливен и 107-ми полк.
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: През 2014 г. имахме по 6 – 7 човека за едно място. Времената се промениха. В Карлово и Казанлък заводите обаче заработиха и ни глътнаха хората. В Стара Загора също имаме проблеми. Където работи икономиката, имаме проблеми. Във Враца и Благоевград нямаме проблеми, в Смолян и Плевен – нямаме. Дадохме възможност на командирите да правят предложения, ние да пускаме заповедта и те да могат да се окомплектоват. Проблемите ни са от края на 2015, 2016 и 2017 г.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Бил съм войник. Бил съм механик-водач на Т-72. Проблемите са ми познати. Като действащ политик от много години насам ще пречупя нещата през друга призма.
    Благодаря за представянето. Моля да получим слайдовете. За мен е важен касаещият обем.
    Ще направя предложение. Дребните детайли, свързани с недоразуменията, когато има някакви проблеми, както каза господин Кабаиванов – ние сме народни представители и можем бързо да внесем промени в закони, касаещи отбраната. Това е работата на нашата Комисия. Ние от Комисията ще обединим парламентарните групи, защото това е в интерес на Българската армия.
    Състоянието на армията е задоволително, но трябва да се подобрява. Тази година в бюджета за отбраната се заделят средства, но те предимно са за заплати. Това е добре, но трябва да търсим финансиране за политики. Всичко, за което говорихте като проблеми, е свързано с политики и реформи в отбраната.
    Ако си подадем ръка и работим съвместно, може да преодолеем тези неща.
    Хубаво е това, което спомена ген. Боцев – докато се получат документите, Вие подготвяте почвата, за да може работата да се свърши бързо.
    Моето предложение е: когато правите цялостен преглед до края на годината на Сухопътните войски…
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: До края на февруари – на цялата армия.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Прегледайте и законовите нормативни уредби, всичко, което желаете да се промени, за да може Българската армия да функционира добре.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Те ще правят преглед за развитие на въоръжените сили. Това не е свързано с промяна на законовата база. Целта на този преглед не е това.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Едновременно с този преглед, ако има виждане за оптимизиране и по-бързото решаване на дребните проблеми, да ги кажат. Ние, политиците, разсъждаваме по един начин, а експертите – по друг. Господин Председател, може би е хубаво Комисията по отбрана на един или два месеца да прави изнесени заседания в отделните формирования – на Сухопътните войски, на Военновъздушните сили и на морските формирования, за да се запознаваме на място със състоянието на Българската армия.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Разбирам, че адмирирате това изнесено заседание в Карлово.
    СЛАВИ НЕЦОВ: Имам един въпрос. Казахте, че има формирование за действия при бедствия и аварии в Карлово и Казанлък. Не би ли било възможно да има такова формирования във Враца?
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: Там имаме формирование.
    МИХАИЛ ПОПОВ: Формированията за действия при бедствия и аварии са нещатни. Формирани са от наши батальонни роти. За формированията при действия за АЕЦ „Козлодуй“ са необходими специфични умения. Там действат подразделения за ядрена, химическа и биологическа защита. Такива поделения има в Батальона за защита на силите в Казанлък, в Горна Оряховица, в Мусачево, в Стара Загора. Тези нещатни формирования се формират там, където са дислоцирани. Предислоцирането на формированията няма да отнеме много време, защото територията на България е малка.
    БОРИС ВАНГЕЛОВ: Разговарях с личния състав на поделението отвън. Възхитен съм от твърдостта, която излъчват. Те не се оплакват, но ми направи впечатление, че обувките им не бяха много добри. Отделяме милиони левове, няма ли начин за следващата година обувките на войската да бъдат по-качествени?
    ЕМИЛ ХРИСТОВ: Съгласен съм проектът да бъде внесен в Народното събрание. Не е ли целесъобразно обаче преди да бъде внесен, да се срещнем и да поговорим? В Народното събрание проектът ще предизвика въпроси. Преди проектът да стигне до Народното събрание, ние трябва да кажем „да“, защото имам определени безпокойства.
    Предложение: да отделим време и да обсъдим тези неща.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ако началникът на отбраната и ръководствата на съответните войски преценят, можем да им помогнем, но не бива да ги задължаваме. Можете да имате това като препоръка, ако намерите удобна форма.
    Други изказвания? Няма.

    Преминаваме към
    ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
    Моля господин Ластаджиев да каже какво ще стане със средствата на Министерството на отбраната, които няма да бъдат използвани през 2017 г.
    ЛАСТАДЖИЕВ (постоянен секретар на МО): Поставената ни задача е да Ви информирам какво е било заложено да свършим с бюджета за 2017 г., какво не сме успели да свършим и трябва да го свършим в ускорени срокове, и приоритетите, в които трябва да насочим усилията си, за да имаме сериозен краен резултат.
    Армията е сложен механизъм, който функционира на основата на стратегически документи. Реалната модернизация е заложена в Програма 2020, приета през 2015 г. с план за реализиране на тази програма. Такава програма надхвърля календарния бюджет на година, а напоследък и мандата на изпълнителната власт. Това предопределя незадоволителния резултат. Бюджет 2017 е разработен през 2016 г. В програмата има заделени 50 милиона за капиталови разходи, без целевите средства за проектите. Има девет приоритетни проекта, три от които обсъждаме тук. Останалите няма как да се реализират. Програмата не е финансово осигурена. Реалната модернизация стартира от тази година. Ние сме на прага да не усвоим парите, които са в Бюджет 2017 за големите проекти. Имаме реален шанс да усвоим парите за тази година за кораба, ако успеем да подпишем договора. Това е изключително сложна материя. Досега в Министерството на отбраната не са правени неща с такива мащаби. На прага сме да изтърваваме срокове и да минаваме в друга бюджетна година, с други параметри. Това затормозява работата.
    Законът за обществените поръчки, приложим в сферата на отбраната, не позволява да реализираме много от нещата. При залагане на параметри „най-ниска цена“ не винаги предполага качествен продукт. Отчитайки всички параметри, няма да се случи нищо по-различно от предишни години. Има ресурс, който остава нереализиран. Създали сме организация до края на годината да изпълним максимално възможното.
    За ремонта на фрегатите не получихме допълнително финансиране. Сега имаме възможност да отделим ресурс.
    Второто беше за унищожаване на ракетни горива. Там сумата е 5 милиона, но и там не получихме допълнителен ресурс. В момента имаме възможност на база на икономиите да финансираме този важен проблем. Това касае изпълнението на бюджета за 2017 г. Икономиите надхвърлят това, което трябваше за развитието на модерни Въоръжени сили по трите мисии.
    Има резерви и търсим допълнително стимулиране за армията. Министърът има добрата воля това да се случи. Търсим всякакви стимули. Знаем, че със 100 милиона, които получихме, чудеса няма да се случат. Няма да успеем да попълним некомплекта, но целта е да спрем отлива на кадри. Нормалният отлив е 500-600 човека на година. Изчерпахме всички възможни административни промени. Единственото е увеличаване на заплащането. Този ръст догодина трябва да надхвърли 100 милиона.
    Има положителни решения, взети в миналото. Нямаме проблеми в момента със сержантския състав. Промяната е основно в пределната възраст – падането на пределната възраст от 50 на 46 години накара войнишкият състав, който иска да се развива в армията, да мине в друга категория. Удвоихме и утроихме приема в сержантските колежи и попълнихме местата. Това е административна мярка, която проработи, но отвори дупка във войнишкия състав. В момента се опитваме да попълним него.
    Много от ефрейторските длъжности са вакантни, а ние трябва да обявяваме конкурс само за войнишки длъжностни, а после чрез система от курсове – да надграждат и да минават на друго ниво. При разлика в заплащането 1-2 лв. никой не иска да минава в следващото ниво. А кандидати за ефрейторските длъжности няма. Имаме проблем и с длъжности за шофьори. Например във Военноморските сили има длъжности, където кандидатите са 1:40, а за други – няма.
    За 2018 г. за големите проекти парите са осигурени целево. Имаме амбицията тези 55 милиона, които са в бюджета за капиталови разходи, да обслужат останалите приоритетни проекти „портфолио“. Това включва деветте проекта в Програма 2020. Те са общо 28. През годините проектът е развиван, спиран е поради ресурсно неосигуряване. Идеята е с тези пари догодина да стартираме по-малките проекти, примерно 1, 2, 3, но да тръгнат. В Министерството ги остойностявахме, приоритизирахме, а през февруари 2018 г. ще тръгне проектната документация.
    Със заплатите – съобразно бюджета ще има допълнителни плащания по Наредба № 15.
    Целта е реална модернизация и спиране на отлива на кадри. Надяваме се догодина по това време да има повече на брой и по мотивирани хора.
    ВЪПРОС: Ще се разработи ли инвестиционен план-програма?
    ЛАСТАДЖИЕВ: Прегледът на Програмата в момента не следва форсмажорно обстоятелство. Още през 2015 г. беше предвидено, че през 2018 г. ще има преглед на изпълнението на Програмата, респективно и на Плана. Заложен е като краен резултат от прегледа да има Национален план за нарастване на разходите за две години и обвързване с реални проекти и с „портфолиото“. Това е един от документите, който смятаме да произведем през февруари. А инвестиционен план – това засега е прекалено амбициозно.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Господин Ластаджиев, не съм доволен от Вашия отговор, не защото не сте искали, а защото така трябва да отговорите. Този дневен ред не е зададен в началото на седмицата. Ясно е записано: „основни резултати от изпълнението на Бюджет 2017 и как ще бъдат преразпределени неизразходваните средства до края на тази година“. А какво ще постигнем с Бюджет 2018, това ще видим догодина. Да оставим настрана целевите средства за придобиване на нови бойни техники. Мен лично ме интересува как ще бъдат преразпределени неизразходваните средства и колко са те.
    ЛАСТАДЖИЕВ: Неизразходваните средства няма да са нещо по-различно от предишни години – ще бъдат от порядъка на 30 милиона. В края на октомври имахме Съвет по отбрана, на който се взе решение да бъдат закупени горива за около 20 милиона. Тази процедура е в ход. Това е стандартна практика. Останалите средства, не мога да кажа точна цифра, трябва да дойдат от второстепенните разпоредители на кредити. Има процедури, които може да приключат до края на годината, други – да не приключат. Ще се освободи ресурс около 20 милиона. Част от ресурса ще отиде по исканията, които сме правили към Министерството на финансите по една или друга причина през годината, но не сме ги получили. За ракетни горива – 5 милиона, за ремонта на фрегатите. Всички средства за войските са от порядъка на 150 милиона. Въпросът е, какво реално може да се случи до края на годината по действащи договори, за да се плати, а има действащи договори от преди 7 10 години, и коя част за какво да отиде. До две седмици се надявам да имаме точната цифра, ще гледаме приоритетните неща да бъдат финансирани в рамките на този бюджет.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Благодаря за информацията. Ще следя като народен представител строго за изпълнението на тези бюджетни средства, както и изпълнението на бюджетната дейност на Министерството.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Сигурен съм, че Министерството на отбраната ще се постарае тези средства да отидат там, където е най-необходимо. Приветствам казаното от командира на Сухопътни войски за рамковия договор.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Господин Ластаджиев, от казаното от Вас се разбира, че резерви остават само от неизразходвания капитал. Трябва да минем към осигуряване на финансови средства по щатния състав на поделенията.
    Казахте, че 20 милиона ще отидат за горива. Това означава ли, че планово-предвиденото за горива е изпълнено и осигурено? Разбирам, че всички горива за тази година са осигурени, но не стигат и затова отделяме допълнително 20 милиона.
    Трябва да се види какво действие имат старите договори от преди шест - седем години. Беше споменато за рамковите споразумения. Те не са толкова рамкови, колкото перспективни с определена фирма за по-дълъг период от време. Ако има достатъчно пари, тази година може да се финансира по-голяма бройка.
    За „ТЕРЕМ“. Познавам заводите. Възможностите им не са големи. Нямат средства, нямат кадри. Трябва да получим по-точна информация за проблемите от формированията и ние да съдействаме те да се решат. Остават нерешени големите проблеми – неизплатени фактури във видовете въоръжени сили (говори се за обувки, за облекло, за резервни части). Трябва да има рязко увеличаване на заплащането на военнослужащите.
    Трябва да се види дали има проблеми при издигането на кадри.
    Спекулира се, че ще дават повече пари за ВУЗ, но това е порционът, който сега влезе в техните бюджети. ВУЗ-овете нямат повече средства за тази година.
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: За горивата практиката е, че поради липса на средства се освобождава резервът, а след това сме принудени да го попълним. През тази година, месец март, има процедура за пет милиона за горива, а сега – за 20 милиона. В момента това не е за сметка на мероприятията, които се осигуряват в армията, защото до март месец имаме осигурени горива. Тези 20 милиона ще ни осигурят горивата до края на 2018 г.
    За „ТЕРЕМ“. Заместник-министър Величков е проверил, че такива дейности могат да се извършват. Генерал Попов обясни, че не ни стигна времето за сключване на договор. Затова ще правим рамкови споразумения, за да могат да се ремонтират тези неща.
    За ефрейторския състав – може би не сте разбрали господин Ластаджиев. Ние не можем да обявяваме ефрейторски места за назначаване и набиране на кадри отвън. Няма как да го изберем отвън и да го назначим на ефрейторско място, преди да е минал подготовка. Ефрейторските места са за картечари, мерачи, механик-водачи. Трябва да минат подготовка, за да може да му се присвои и следващата степен.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Това е организационен въпрос на Министерството на отбраната, а не е проблем.
    ЛАСТАДЖИЕВ: За осигуряване на заплатите по щат. Приветстваме, но говорим за много сериозни пари. Почти четири-пет хиляди длъжности не са осигурени. Говорим за сума от порядъка на 200 - 300 милиона. Проблемът с недокомплекта възникна, когато минималната работна заплата надхвърли 380 лв. В момента гоним минимална работна заплата 510, а базата е 380 лв.
    За капиталовите разходи. Не съм казал, че икономиите в края на годината са само от капиталови разходи. За горивата не са от капиталовите разходи, а от издръжката, от нереализирани обществени поръчки, планирани в програмите на видовете въоръжени сили.
    При ВУЗ-овете говорим за увеличаване на минималната заплата. За да вдигнем всички заплати на 510 лв., това са по 50 лв. всички заплати. Има го в бюджета и ще им бъде дадено. Увеличението за хората с висше образование, за цивилни строители и военнослужащи, това е в рамките на онези 100 милиона. Двете висши учебни заведения – двете училища и Военната академия – ще си получат допълнителните пари за увеличаване на заплатите.
    Порционът беше увеличен, без да ги има парите. Вкарваме чл. 142 в Закона за отбраната и въоръжените сили и сега го остойностяваме. Със шестте милиона осигуряваме изцяло издръжката на курсантите, та следващата година да не се занимаваме с проблеми в училищата.
    На въпроса на господин Кабаиванов – ние нямаме изправна техника. Над 95% от техниката, която предлага „Снабдяване и търговия“, е неизправна.
    КРАСЕН ПЕТРОВ (Национално движение на българските граждани): Дали Българската армия има нужда от балистични ракети с обсег над 500 км?
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: България никога не е имала балистични ракети с такъв обсег. Най-големият обсег е до 300 км. Сега сме в НАТО. Всяка държава участва с нещо в колективната отбрана. Ние няма да водим едностранни конфликти. Ако имаме конфликти със съседите, не ни е необходима балистична ракета с такъв обсег. Политиката на премиера е за обединяването на Западните Балкани. Такива ракети са огромен ресурс. За нас по-важно е сега да стартираме трите основни проекта, както и по-малките, които ще допринесат за определени способности на Българската армия. Много неща са ни необходими, но дали можем да си ги позволим? Част от проектите само на Сухопътните войски са над 4 – 5 милиарда в дългосрочен план. За трите батальонни групи говорим за 1,2 милиарда, а има още три батальонни групи. Затова премиерът предложи общоевропейска отбрана, а киберзащитата да бъде към Европейския съюз, общо. Така процентно разходите за всяка държава ще бъдат по-малки.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други въпроси? Няма.
    Приключваме с втора точка.

    Преминаваме към
    ТРЕТА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
    Подготвил съм Ви информация относно Програмата за интерпарламентарната конференция по външна политика и политика за сигурност и общата политика за сигурност и отбрана на Европейския съюз, която ще се проведе в София на 16 и 17 февруари 2018. Всички сте получили и сте имали възможност да се запознаете с проекта на програмата. Парламентарната конференция се предвижда като част от парламентарното измерение на българското председателство на Съвета на Европейския съюз. Конференциите се предвижда да се провеждат по регламент и процедури, одобрени от Европейския парламент. (По-нататък чете информацията.)
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Предполагам, че ще можем да присъстваме като гости.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да. Ще бъде в НДК.
    Преминаваме към

    ЧЕТВЪРТА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД – Разни.
    ЕМИЛ КАБАИВАНОВ: Като домакин заедно с командира на Сухопътни войски, с началника на отбраната и с ген. Йорданов Ви благодарим, че днес сте в Карловския военен гарнизон. Удовлетворен и благодарен съм за съвместната работа с бригадата.
    Каня всички на вечеря в центъра на град Карлово.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Преди да приключим, подаряваме плакет на ген. Михаил Попов! (Връчва му плакета. Ръкопляскания.)
    Форма за търсене
    Ключова дума