1. Представяне в Комисията по отбрана на удостоени с указ на Президента на Републиката офицери с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
2. Проект на решение за налагане на мораториум върху проектите за „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и „Придобиване на нов тип боен самолет“, № 854-02-28, внесен от народния представител Веселин Марешки и група народни представители на 29 май 2018 г.
3. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 34
На 28 юни 2018 г., четвъртък, от 14,30 ч. се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне в Комисията по отбрана на удостоени с указ на Президента на Републиката офицери с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
2. Проект на решение за налагане на мораториум върху проектите за „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и „Придобиване на нов тип боен самолет“, № 854-02-28, внесен от народния представител Веселин Марешки и група народни представители на 29 май 2018 г.
3. Изслушване на ръководството на Министерството на отбраната и Щаба на отбраната относно моментното състояние на Видовете въоръжени сили на основание чл. 30 ал. 3 и чл. 31 ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на народното събрание (закрито заседание).
4. Разни.
Списъците на присъствалите на заседанието народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от господин Константин Попов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми колеги народни представители, имаме кворум, откривам заседанието.
Съобщение: на заседанието поради уважителни причини няма да присъстват трима колеги. Те са депозирали писмено при мен, че ме упълномощават аз да гласувам вместо тях. Това са Пламен Манушев, Милен Михов и Христо Гаджев.
Запознати сте с дневния ред.
1. Представяне в Комисията по отбрана на удостоени с указ на Президента на Републиката офицери с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
2. Проект на решение за налагане на мораториум върху проектите за „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и „Придобиване на нов тип боен самолет“, № 854-02-28, внесен от народния представител Веселин Марешки и група народни представители на 29 май 2018 г.
3. Изслушване на ръководството на Министерството на отбраната и Щаба на отбраната относно моментното състояние на Видовете въоръжени сили на основание чл. 30 ал. 3 и чл. 31 ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на народното събрание (закрито заседание).
4.Разни.
Предлагам Ви да гласуваме преди самата точка дали да бъде закрито заседанието по тази точка.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Господин Председател, имам процедурно предложение, преди да гласуваме така поднесения дневен ред. Наистина група народни представители подписахме писмена заявка за закрито заседание на Комисията по отбрана и считам че точка единствена „Изслушване на ръководството Министерството на отбраната и Щаба на отбраната относно моментното състояние“ би следвало да бъде в отделно закрито заседание, тъй като ще отнеме доста време, имаме доста въпроси да поставим и към ръководството на Министерството, и към Щаба на отбраната. Затова молбата ми е тази точка да остане за следващото заседание, предвид факта, че първа и втора точка са също важни и може би ще има дебати по тези точки, а нашето искане беше наистина такова заседание да бъде закрито с точка една-единствена. Това ми е процедурното предложение – да остане за следващата седмица.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Всъщност само да Ви коригирам – в това, което виждам пред мен, не е написано в отделно заседание, така че този упрек не знам към кого е.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Не е упрек, а предложение.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ако е предложение, можем да го гласуваме, разбира се.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Да остане за следващата седмица – точка една единствена – закрито заседание на Комисията по отбрана.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: За следващата седмица тогава ще се оформят няколко заседания, защото очакваме да дойде и проектът за инвестиционен разход за модернизация на Военноморските сили. Така че ще направим няколко заседания, просто няма как. Ще изчакам предложения от народните представители кога ще им е удобно за още едно заседание, ако нямате нищо против.
В такъв случай предлагам да гласуваме първо предложението на господин Ибрямов точката от дневния ред да отпадне за днес, да се разгледа следващата седмица на отделно заседание само с точка една единствена добре. Благодаря. Който е съгласен с това предложение на господин Ибрямов, моля да гласува. За 14.
Преминаваме тогава към гласуване на дневния ред с точка първа, както я прочетох, с точка втора като я прочетох, и с точка Разни. Единодушно, приема се.
Преминаваме към точка първа:
ПРЕДСТАВЯНЕ В КОМИСИЯТА ПО ОТБРАНА НА УДОСТОЕНИ С УКАЗ НА ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКАТА ОФИЦЕРИ С ВИСШЕ ВОЕННО ЗВАНИЕ В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 136, АЛ. 3 ОТ ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.
Преди да започнем с точката да кажа, че гости на нашето заседание са заместник-министърът на отбраната господин Запрянов, началникът на отбраната генерал Андрей Боцев, тук са, разбира се, и съветниците на Президента – господин Милушев и генерал Лазаров. Да не съм пропуснал някой? Не, не съм.
Преди да започна с представянето, така както е записано в закона, само да кажа, че с генерал Дяков имахме устна уговорка – по закона не е необходимо той да бъде представен от мистър или заместник-министър, но ние уважаваме неговото желание съвсем накратко да се представи като нов началник на Националната служба за охрана. Хубаво е да се знае, тъй като мисля че има и конкретни предложения, които ще касаят всички народни представители в бъдеще, но, разбира се, господин Генерал, за нас е чест и удоволствие да сте тук, в Комисията по отбрана. Ще Ви помоля и при представянето, и при дискусиите да се съобразяваме с изискването „необходимо да се знае“.
Заповядайте, господин Генерал.
ДАНЧО ДЯКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана, уважаеми господин Генерал, господин Заместник-министър, дами и господа! Казвам се Данчо Димитров Дяков, генерал-майор от Запаса от въоръжените сили и действащ генерал-майор от Националната служба за охрана. Роден съм в 1965 година, завършил съм Военния факултет на Висшия институт за физкултура през 1987 година, след което съм служил пет години в първоешелонно военно поделение на Сухопътни войски и след това 26 години в редовете на една от структурите към министъра на отбраната – Военна полиция, в изграждането на която съм участвал още от началото до момента, в който бях назначен за директор през 2009 година и ръководех Военна полиция в продължение на четири години до 2013 година. Първото ми висше офицерско звание е присвоено през 2011 година. За периода от 2013 до 2016 година изпълнявах длъжността началник на управление Гражданско-военно сътрудничество и партньорство в един от големите щабове на НАТО на оперативно ниво в Брунсум, Нидерландия. От 2016 година, август, съм съветник на върховния главнокомандващ в края на мандата на господин Плевнелиев и след това съветник на действащия към момента президент и върховен главнокомандващ на въоръжените сили господин Румен Радев.
С указ от седми март тази година съм назначен от Президента за началник на Националната служба за охрана, почти три месеца и половина. Това е, което мога да кажа за моята кариера, господин Представител.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Ако може малко и за Вашата визия за службата и евентуално някакви предложения, които имате и които ни касаят нас.
ДАНЧО ДЯКОВ: Да, благодаря Ви много.
Разбира се, за да говоря за визията на Националната служба за охрана, трябва да подчертая някои основни моменти от действащата към момента нормативна уредба. Националната служба за охрана има действащ закон от края на 2015 г., собствен закон и Правилник за прилагане на Закона през юни месец 2016 година. За този период от две-три години, разбира се, бяха идентифицирани някои пропуски в Закона и ръководството на службата счита, че Законът и неговия правилник за прилагане могат да бъдат в осъвременени.
Численият състав на службата се определя с Указ на Президента. Това, което мога да кажа, е, че както при колегите ни от въоръжените сили – МВР, ДАНС, ДАР, Служба „Военна информация“ при нас също има известен процент некомплект, който върви в последните две-три години между 12 и 14 процента.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Все пак да имаме предвид, че заседанието е открито.
ДАНЧО ДЯКОВ: Няма да влизам в детайли.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Доколкото знам, съгласно закона Вие имате звания, но никъде в закона не пише „военнослужещ“.
ДАНЧО ДЯКОВ: Да, това е следващото нещо, което трябва да подчертая. Според Закона за Националната служба за охрана при нас има три категории служители: имаме офицери и сержанти, както имаме държавни служители и служители по трудови правоотношения. В закона думата „военнослужещ“ не може да се срещне никъде. Службата е военизирана. Разбира се, трябва да подчертая, че има доста общи неща с колегите от Министерството на отбраната, Българската армия и структурите, пряко подчинени на министъра на отбраната, защото в НСО има йерархична структура, подобна на структурите, които цитирах.
Второ, мога да подчертая, че офицерите и сержантите от Службата са на 24 часа – денонощно разположение, така както са колегите военнослужещи.
Не искам да влизам в детайли по отношение на бюджетирането на службата, но трудностите, които изпитват сродните служби за сигурност и за обществен ред, при нас също фигурират. Може би е добре да кажа, че към момента имаме вече над милион и двеста хиляди лева за неизплатени задължения, дължими към колеги, които са напуснали Службата, пенсионирали се, и се надявам, че този проблем скоро ще бъде разрешен.
По отношение на визията трябва да подчертая, че целта на Националната служба за охрана е да развива своите способности, за да бъде интегриран елемент в структурите за национална сигурност и отбрана и това към този момент се постига, защото след приемането на Закона и на Правилника от 2017 година има съвместна инструкция за взаимодействие с колегите ни от Министерството на вътрешните работи, почти пред приемане е инструкцията ни за взаимодействие с Министерството на отбраната и Българската армия, и структурите, подчинени на министъра, разработена и е пред финализиране е инструкция за взаимодействие с колегите от Държавната агенция за национална сигурност, предстои разработването на такава и с колегите ни от ДАР.
Може би е също така добре да подчертая, че необходимостта нашият закон да бъде осъвременен е най-малко поради факта, че пределната възраст за сержанти от НСО е 53 години, това е с 2 години по-малко, отколкото за колегите ни от въоръжените сили. Не могат да се пенсионират колегите, които тази година придобиват право на пенсия, правят пределна възраст. И другата разлика е, че на офицерите ни пределната възраст за служба в НСО е 55 години.
Мога да говоря още много неща за службата, но считам, че в този формат това са основните неща, които трябва да се кажат и трябва да се знаят. Да, ако разрешите, само да добавя: предизвикателството, което за нас беше председателството на Европейския съюз през настоящото шестмесечие, наистина изискваше върхови усилия от целия личен състав на службата. Като пример мога да посоча: през май месец на срещата Европейски съюз – Западни Балкани, броят на делегациите, които участваха, беше 44. Всяка една делегация се състоеше минимум от четири-пет автомобила и това нямаше как да бъде осигурено само от служители на НСО и голяма благодарност искам да изкажа на министъра на отбраната, началника на отбраната и да илюстрирам доброто взаимодействие с тях, защото в такива моменти към нас се присъединяваха около 40 колеги от Служба „Военна полиция“, за да изпълним задачите, които бяха поставени на службата. Завърших.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
От името на всички да Ви честитя новата длъжност, да Ви пожелаем успех. Разбира се, Вие казахте това, което и аз имах намерение. Благодаря за добрата организация за провеждането на председателството на Европейския съвет от България, наистина огромна работа. Само Вие може да оцените колко натоварено беше през цялото време.
Колеги, ако имате някакви въпроси?
Заповядайте, господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Председател.
Господин Заместник-министър, господин Генерал!
Господин Генерал, да Ви честитя и аз генералското звание, новото генералско звание и да Ви пожелая максимално кратко време до следващата генералска звезда!
ДАНЧО ДЯКОВ: Благодаря.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Моят въпрос е свързан с това, което Вие във Вашия доклад споменахте още в началото, че законът за Службата трябва да бъде актуализиран и допълнен. Понеже съм един от активните радетели първо да има закони за службите, и, второ, съм участвал доста продължително време в изработването на този пакет от закони, въпросът ми е, не вярвам че ще издадете някаква тайна, защото законите са публични, няма секретни части от тях, ако имате вече някакви наметки, да ни споменете все пак, това ще мине не само през ресорната комисия, а и през нашата комисия, и през парламентарната зала, така че да ни запознаете отсега, да знаем какво не сме дописали, какво се е променило в обстоятелствата за тези три-четири години. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Тошев.
Заповядайте, господин Генерал.
ДАНЧО ДЯКОВ: Благодаря Ви за въпроса и за желанието Ви да бъдете солидарни с нашето желание законът за НСО да бъде осъвременен. Прегледът на способностите на Националната служба за охрана ще завърши след около една-две седмици. Да, в момента вървят паралелни вътрешни дискусии и за това какво трябва да бъде осъвременено в закона. Определено да, едно от нещата може би, което ще е, за вдигане на пределната възраст на офицерския и сержантския състав, ще има предполагам, и малко предложения във връзка с правоотношенията на служителите на Националната служба за охрана, разбира се, в основните функции и дейности. Там предполагам, че няма да има някакви значителни предложения. Но не изключвам елементи от тях да бъдат осъвременени, за да стане службата по-гъвкава и да функционира по-добре. Не знам дали с това отговарям на въпроса.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Напълно съм солидарен с това, което Вие ще направите, Вие фактически, както в Армията се казва, пишете бяла книга за НСО в момента. Но съгласувайте тези предложения по принцип, съобразете се със Закона за отбраната и въоръжените сили, защото все пак това са структури, на които това е базовият закон, не че имат някаква директна взаимовръзка.
Второ, съгласувайте го с Министерството на финансите, все пак тук става въпрос за разчети, които трябва да бъдат и финансово подплатени. И другото, което е, имахме огромни дебати, част от колегите знаят тази работа, които присъстваха когато писахме законите, по отношение правомощията на служителите в НСО. Там трябва да се съобразите и с ред закони, основно със закона за МВР, да не се получи нещо, което да се налага да го изглаждаме в комисиите или в зала, за да не се предизвикват колизии. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Тошев.
Заповядайте, господин Христов.
ЕМИЛ ХРИСТОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Господин Генерал, първо бих искал да Ви поздравя за отличното изпълнение на задълженията и справяне на ситуацията по време на европредседателството, зная с какво сте се сблъскали.
Второ, искам да Ви уверя, че ние ще бъдем на Ваша страна, искаме да Ви помогнем. Говоря за онези въпроси, които са Ви зададени на срещата с Вашите подчинени. Зная, че голяма част от тях Вие не можете сам да решите, затова разчитайте на нашата подкрепа там, където считате, че бихме могли да Ви бъдем полезни, ние сме готови да Ви подкрепим и да направим необходимото, така че да решим въпросите в службата. По всички от въпросите, запознат съм, не се сърдете за това, бихме искали да бъдем полезни на службата. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Христов.
Други колеги?
От всички парламентарни групи благодарности и честитки ли ще има?
Заповядайте, генерал Симеонов, като по-старши. Във Военната комисия това се зачита.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Господин Председател, господин Заместник-министър, господин Генерал Боцев, уважаеми колеги, господин Генерал Дяков! Честито за новото звание и смело нагоре и напред!
Аз няма да задавам въпрос, само искам да изразя моето задоволство, тъй като в периода 2009-2014 година много активно работихме с генерал Данчо Дяков както директор на Военна полиция, така и с нашия представител в Щаба на НАТО в Брунсум, така че всички проблеми, които бяха и в Брунсум, той ги реши и доказа още тогава, че нещата вървят по най-добрия начин. И искам да кажа с две изречения: точният човек на точното място за тази позиция! Това е доказателство и за това, за което стана дума – европейското председателство, осигуряването на всички тези мероприятия. Така че аз не се съмнявам в бъдещата дейност, още повече че той има страхотен поглед по отношение на законите на МВР и дейността на МВР, Военна полиция и Армията, така че ще обедини всички усилия и ще бъде в полза и на НСО и в полза на държавата. Успех, господин Генерал!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Заповядайте, генерал Милев.
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Генерал, уважаеми господин Заместник-министър, уважавам господин Генерал Боцев, уважаеми Генерал-майор Дяков! Аз също искам да Ви честитя поредното звание. Също считам, че годините, през които се познаваме, и длъжностите, през които сте преминали, дават основание, че ще се справите с длъжността.
Аз съм притеснен от това, че има неизплатени обезщетения на Вашите подчинени, което казахте. Какви мерки са предприети примерно за осигуряване на тези финансови средства за обезщетенията и в бъдеще ще се допускат ли такива аномалии, бих казал?
Има ли проблеми с кадровото осигуряване на службата?
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, генерал Милев.
Заповядайте, Генерал Дяков.
ДАНЧО ДЯКОВ: Благодаря Ви за въпроса, господин Генерал.
Предприетите мерки, да, сезирали сме министъра на финансите, разбира се, завършвайки прегледа на структурите, това ще го направим отново и предполагам, че при първа възможност службата ще бъде дофинансирана, за да се издължим на колегите, които в продължение над 20 години са служили в полза на държавата. Аз поне съм умерен оптимист.
А по отношение на втория въпрос, мисля, че в системата за сигурност и отбрана проблемите са много идентични. Много е трудно да се намира качествен състав, който да постъпва в редовете както на колегите от въоръжените сили, така и в редиците на НСО. За да бъде привлекателна една служба в полза на държавата, разбира се, тя освен и някакво заплащане, което да отговаря на определени стандарти, трябва да бъде ръководена и управлявана, бих казал на принципа „прави като мен“, лидерския принцип. Трудно е. След завършване прегледа на отбраната ще бъдат направени, разбира се, и вече са взети мерки, няма да крия от Вас, че на доста колеги има връчени предизвестия, говоря за хора които отдавна са приключили с активната си дейност. Най-вероятно структурата ни ще бъде също оптимизирана, разбира се, без да губим най-ценното което имаме –човешкия фактор.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Други колеги?
Ако няма други колеги, да благодарим на генерал Дяков – лични успехи, щастие и успехи на службата от Комисията по отбрана! Виждате, че всички сме положително настроени.
ДАНЧО ДЯКОВ: Благодаря, господин Председател.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Генерал, добре дошъл в Комисията по отбрана!
Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми господа членове на Комисията по отбрана! За мен е чест и удоволствие да представя бригаден генерал Радостин Илиев – директор на Щаба на отбраната. С Указ № 136 от 30-ти май 2018 година на Президента на Република България той е удостоен с висше офицерско звание бригаден генерал и е назначен на заеманата длъжност, считано от 15-ти юни 2018 година. Вчера се състоя и официалната церемония в президентството по връчването на пагоните на генерал Илиев лично от Президента на Републиката. Същият е роден на 28 юни 1962 година в град Сливен, образование висше, квалификационна степен магистър, военна квалификация: завършил е Висшето народно военно артилерийско училище „Георги Димитров“, офицер от РТВ АСУ, на военна служба от 1985 година. След това е завършил Военна академия „Георги Стойков Раковски“ – Организация и управление на оперативно-тактически формирования за ПВО на страната. И последното му най-висше образование, най-висша степен на военно образование – завършил е Националния университет по отбраната, Отбранителния колеж на САЩ във Вашингтон по стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили.
След придобиване на образователно-квалификационна степен магистър по специалност „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ е заемал следните по-важни длъжности: заместник-директор на дирекция в администрацията на Министерството на отбраната, заместник на Дирекция „Отбранителна политика“, директор на Дирекцията „Отбранителна политика“ в Министерството на отбраната и заместник-военен представител на началника на отбраната във Военния комитет на Европейския съюз в постоянното представителство на Република България в Брюксел, Белгия. Бригаден генерал Илиев владее английски език на ниво 3333 по изискванията на STANAG 6001 на НАТО. Както казах, с Указ № 136 той е назначен на една новосъздадена длъжност в Щаба на отбраната, а именно директор на щаба. Доложих.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
Да Ви поздравим с представянето на първото висше офицерско звание. Тази длъжност наистина е нова и наистина Вие ще бъдете от изключителна помощ на началника на отбраната като организация, като ред, като стиковка на така наречения, не е така нареченият, съгласно закона, Стратегически щаб. И това е една от причините да има тази длъжност – директор на Щаба, а не защото трябва да назначим определен човек, определена длъжност. Така че честито, сериозна отговорности!
Ако Вие искате, ако имате желание да споделите нещо, заповядайте.
РАДОСТИН ИЛИЕВ: Благодаря, господин Председател.
Както казахте, длъжността е нова, тя е дефинирана от конкретни подробности. Щабът на отбраната като стратегически военен щаб следва да извършва конкретни военни дейности с конкретна структура. Това налага координиране на административните звена в него с останалата част от Министерството на отбраната. Това, което ще опитам аз в бъдещата си работа, е да постигна конкретни резултати за подобряване ефективността при изпълняваните задачи. Предстоят сериозни неща като разработване на нова визия, план-програма след 2020, която да дефинира принципите и резултатите за развитието на въоръжените сили с години напред в средносрочен и дългосрочен план. Предполагам, че това ще бъдат по-основните задачи и вече конкретиката в зависимост от приоритетите пред щаба на отбраната и начина, по който да подпомагам и да разтоваря от някои хоризонтални дейности началника на отбраната и ръководството на Щаба. Благодаря, доложих.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Наистина тук генерал Боцев има причина да почерпи, най-вероятно огромни папки ще изчезнат от бюрото му ще останат по-малките, но важни.
Заповядайте, колеги!
Заповядайте, господин Марешки.
ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-председател на парламента, уважаеми колеги, уважаеми гости! Поздравявам Ви с това назначение, но някак си така спонтанно възникна въпросът и ми е интересно как беше направен избор –с конкурс и понеже съм почти сигурен, че е имало някакъв конкурс, колко човека и какви други като звание и качества се явиха на този конкурс?
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Марешки.
Заповядайте, господин Боцев.
АНДРЕЙ БОЦЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана! В Българската армия за висшите военни звания конкурс не се провежда, има процедура. По тази процедура се предлагат от мое име кандидатурите, които отговарят на определената длъжност и съответно се разглеждат на Съвета по отбрана към министъра, където всеки има възможност да докладва своето виждане или да даде предпочитания на определена личност, след което се взема решение и министърът го утвърждава и дава заповед. И следващата процедура е министърът на отбраната го отнася в Министерския съвет, след като и там се приеме, от Министерския съвет се предлага на президента за издаване на указ. Така че всички възможни варианти за определена длъжност се разглеждат.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Тази процедура е описана в Конституцията и в Закона.
Други колеги?
Генерал Милев, заповядайте.
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Генерал, господин Заместник-министър, генерал Боцев, уважаеми господин Бригаден генерал! Аз също Ви честитя новото звание и новата длъжност, разбира се. Отдавна трябваше да има такава длъжност – дали ще бъде директор или както е координатор, началник-щаб. Мога да се пошегувам: ако генерал Боцев е главата на Щаба на отбраната, генерал Илиев е вратът и той трябва много не само ефективно, но и ефикасно да ръководи щаба на отбраната и да предлага най-добрите решения на Щаба, и разбира се, денонощно да ръководи неговата работа. Аз вярвам, че той ще се справи, имайки в предвид, че не само е роден в Сливен и е от Сливен, но и че има такъв голям опит в различни щабове на високо ниво и му желая успех. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин генерал Милев.
Други колеги?
Генерал Симеонов, заповядайте.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Господин Председател, господин Заместник-министър, господин Генерал! Честито, господин Бригаден генерал! Аз ще добавя няколко думи по отношение на това, че бригаден генерал Илиев е един от много подготвените в тази област. Той дълги години заемаше определени позиции в Дирекция „Отбранителна политика“, накрая беше директор на тази Дирекция, която фактически синтезираше и обобщаваше политиката на Министерството на отбраната в цивилната част, отделно Щаба на отбраната. Сега, тъй като има поглед върху това, ще допълни качеството с още по-добро качество и това, което бригаден генерал Илиев също е натрупал като опит в командването, в нашето представителство в НАТО, на позицията, която изпълнява, ще съчетава всички взаимовръзки, които са между НАТО, натовските щабове на нашите съюзници и най-вече за издигане на Щаба на отбраната като стратегически, защото помним и други по-тежки години, аз си спомням в началото започнах с един заместник, а втори заместник, когато генерал-майор Данчо Йорданов беше назначен като такъв.
Така че хора на тези позиции са необходими, за да може да се издига качеството на Щаба на отбраната като стратегически щаб и да координира цялостната дейност на Армията. Така че, господин генерал Илиев, пожелавам успех от сърце!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Други колеги?
Ако няма, друго честито още веднъж, господин Генерал! Успех ръководете здраво щаба, не си превишавайте правата и се грижете за началника на отбраната! Успех Ви желая.
Ако може генерал Ангелов да поканите.
Добре дошъл на господин бригаден генерал Пламен Ангелов в Комисията по отбрана! Заповядайте, господин заместник-министър, да представите генерал Ангелов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-председател на парламента, уважаеми господа народни представители, членове на Комисията по отбрана! За мен е удоволствие да Ви представя бригаден генерал Пламен Иванов Ангелов – директор на Служба „Военна информация“. С Указ № 105 от 18 април 2018 година на Президента на Република България същият е удостоен с висше офицерско звание бригаден генерал и е назначен на заеманата длъжност считано на 22-ри май 2018 година. Същият е роден на седми септември 1966 година, също в град Сливен. Така че сливналии имат звездопад. Образование – висше, образователно-квалификационна степен магистър, военна квалификация Висше народно военно училище „Васил Левски“, профил „Войсково разузнаване“, Военна академия „Георги Стойков Раковски“, включително стратегически курс, два курса. На военна служба е от 1988 година.
След навършване на стратегическия курс е заемащ длъжността заместник- директор на Служба „Военна информация“. Бригаден генерал Ангелов владее английски език на ниво 3333 по изискванията на STANAG 6001 на НАТО. Той е дългогодишен офицер, служил е в службата и всъщност е кадър на Служба „Военна информация“, заемал е първата си длъжност, през всички длъжности е минал, включително и сега на длъжността директор на Службата. Благодаря Ви, господин Председател.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Честито и от мен първо офицерско звание, ръководител на една изключително важна служба не само за Министерството на отбраната, а за цялата държава, особено в такава сложна и динамична обстановка изключително много разчитаме на достоверност и срочност на предоставената информация, както на правителството, така и на Президента и на всички, които са заинтересовани от тази информация.
Заповядайте, колеги.
Заповядайте, генерал Милев.
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми господин Генерал Боцев, уважаеми господин Генерал Ангелов! Честито ново военно звание.
1966-та година е роден, тогава е имало поне 5 генерали в Сливен в щаба на Трета армия и по време своите години, в младежките години, той се е движел денонощно, може да се каже, в град с много военнослужещи. Това му е позволило да се развива и в бъдеще като военен човек и вярвам, че длъжностите, които е заемал в службата и особено в чужбина, ще му помогнат да се справи на тази длъжност, имайки предвид и други, които са минали преди това на нея и опита, който той има.
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Заповядайте, генерал Симеонов.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Господин Председател, господин Заместник-министър, господин Генерал, господин Бригаден генерал! Честито най-напред за новата длъжност, за новото звание. Адмирации за това, че поемате службата, защото Вие сте един аналитик, който много точно и ясно знае какво трябва да прави.
Второ, работили сте в източното направление, да не споменавам точно накъде, което е изключително важно – да имаме страхотен поглед върху събитията, било то по линия на Външно министерство, по линия на разузнаването, защото оттам е фактически основната заплаха за демокрациите на Европейския съюз и като цяло и за нашата държава. Така че предстои Ви една отговорна задача, която не се съмнявам, че ще изпълните с чест и достойнство, затова Ви пожелавам успех!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Пропуснах, господин Генерал, ако имате Вие нещо, което считате за важно да кажете пред Комисията относно службата, относно предизвикателства, относно амбициите Ви, сега е моментът, заповядайте. Но сме в открита сесия, да, все пак най-важните неща, като се спазва Законът за сигурност на информацията.
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Уважаеми господин Заместник-председател на парламента, уважаеми господин Председател на Комисията по отбрана, уважаеми господа народни представители, уважаеми господин Заместник-министър, господин Генерал! За мен е особена чест да присъствам в тази аудитория. Благодаря за интереса, благодаря за пожеланията. Ще допълня, че моята офицерска служба е започнала от Трета армия като командир на разузнавателна група със специално предназначение в Трети армейски парашутно-разузнавателен батальон, след това командир на разузнавателна рота, помощник-началник щаб по разузнаването и така нататък.
Няма да се спирам подробно на биографията си, предполагам Вие сте запознати с нея. В рамките на службата съм минал през всички длъжности – от оперативен работник, началник сектор, началник отдел, директор на дирекция, заместник-директор на службата. Кариерното ми поле на развитие е оперативно-разузнавателна дейност. Бях заместник- директор по добива на информация, мои подчинени бяха двете дирекции на службите, които изпълняват оперативно разузнавателни задачи, дирекцията, която отговаря за електронното разузнаване. Имам яснота за това какви приоритети трябва да следваме, разбира се, заседанието е открито и аз няма да се изкуша да навляза в детайли, между другото те са изписани – 6 страници. Надявам се да имам възможност да Ви ги разкажа в подходящата форма на среща.
Предстои ни да направим преглед на познавателните способности в контекста на развитието на средата за сигурност. Разпоредил съм до края на октомври аналитичните структури да изготвят анализ и прогнози за развитие на средата за сигурност в отделните геополитически направления. На тази база ние ще направим преглед на способностите, с които работим по тези геополитически направления за разкриване на предизвикателства, рискове и заплахи за националната сигурност. В контекста на прегледа ще преценим необходимо ли е прегрупиране на сили и средства, пренасочване на усилия или настоящото разпределение на разузнавателните органи по направление обезпечава изпълнението на задачите.
Едно друго направление, което наистина ще засиля в своята дейност, това е контраразузнавателното осигуряване на разузнавателната дейност. В момента не само нашата служба, а изобщо службите за сигурност са обект много засилен интерес и от страна на сродни разузнавателни служби на други държави, и на контраразузнавателни служби, на които това им е работата. Свързаността, автоматизацията на комуникациите е нещо много удобно, много комфортно, осигурява бързина на обмена, но в същото време създава големи уязвимости. Ако ние подценим тези уязвимости и не ги е адресираме подходящо, тоест не развием контраразузнавателното осигуряване на разузнавателната и на аналитична дейност, изобщо за всички направления на дейност, които осъществяваме, е възможно да допуснем предпоставки за грешки, а знаете, в разузнаването грешките са съизмерими с провали.
Така че ние може да имаме много висока репутация и в България, и в чужбина, може да сме много уважаван партньор в рамките на НАТО сред партньорските служби, но допуснем ли грешка, може да бъдем наказани много сурово. Така че контраразузнавателното осигуряване, изобщо сигурността в рамките на службата е направление, по което ще работим много усърдно.
Криптографската защита на обмена на информация е друго направление, което се очертава като приоритетно. Ние имаме опит, имаме традиции, черпим опит, експертиза и предложения, и ресурсно осигуряване от страна на партньорски служби. Така че ще продължим да се развиваме в това направление, защото защитата на комуникациите е изключително важна.
Вътре в рамките на службата, сега да не Ви отегчавам с подробности, но аз я познавам до болка, зная как действа всяка една структура, зная положителните и отрицателните страни, зная екзистенциалните противоречия между структурите за оперативно разузнавателна дейност и анализ на информация. Те не са нещо специфично за нас, има ги във всички големи служби, но ще трябва да намерим формулата за обмен на информация за комуникация. Имам някои идеи за въвеждане на класификатори на източници, така че колегите от аналитичните структури да се ориентират по-добре, да са по-точни, по-прецизни, по-компетентни, по-задълбочени в анализа. В края на краищата анализът е продукта, който Вие ползвате за вземане политически решения. Така че ще трябва да вдигнем неговото качество, и убеден съм, пък и това ще вдигне качество на Вашата работа, защото ще имате една добра осведоменост, когато вземате решения.
За ресурсното осигуряване разбрах, че ще има отделно заседание, там съм готов. Нашите проблеми не са по-различни от проблемите, с които се сблъскват другите структури от въоръжените сили. В края на краищата ние подбираме голяма част от състава си, особено специализирания офицерски състав, от структурите на Българската армия и когато при колегите от формированието на въоръжените сили се усеща кадрови недостиг, дефицит на кадри, дефицит на качествени кадри, за нас контингентът, от който можем да наберем кадри, рязко се стеснява. Това е количественото измерение. Трябва да призная с огорчение, че през последните години значително падна качеството на обучаваните във военните училища. Аз имам разговор с нашите психолози, които на определен етап от подбора се включват и те ме уверяват наистина в това, че качеството на тези хора пада, а при нас изискванията са много високи.
Не е в стила ми да мрънкам, да се оплаквам, службата ми е минала така, че винаги съм търсил решение. Така че ще търсим решение, ще се справяме с проблемите.
Финансовото осигуряване не стига за редица сектори в държавата, ние не правим изключение. Въпреки това ние години наред работим прилагайки консервативен подход в разходването на финансовите средства в различните сфери на нашата дейност. Няма да влизам в детайли. Така че някак си свикнахме да работим в такива условия. Разбира се, че ще бъдем много доволни и ще можем да надградим постигнатото, ако разполагаме с по-голям финансов ресурс, защото имаме идея как да го разходваме рационално в интерес на придобиването на нови и надграждането на наличните способности. Открито е заседанието, няма да влизам в подробности за примерно средствата ни от електронното разузнаване от кои години са и как сме ги усъвършенствали, адаптирали, за да можем да изпълняваме съвременните задачи, които са значително по-сложни. Работим на 360 градуса, така че необходимо и да сме развърнати на 360 градуса, за да можем да адресираме рискове и заплахи, които идват от различни…
Мога да говоря много дълго…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, да, знаем защо говорите много дълго…
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Защото животът ми е минал в тази служба и в това поприще.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да Ви благодаря, господин Генерал.
Очевидно е, че ще имаме дълъг разговор поне по две направления – относно проблемите на Службата, организацията, вътрешните промени, които замисляте, но и много е важно това, което нас ни интересува и промяната в геополитическата среда за сигурност, в регионалната среда за сигурност, очевидно това ще се дискутира на закрито заседание.
Мисля, че господин Тошев имаше няколко думи да каже.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Заместник-министър, господин Генерал, господин Бригаден генерал! Честито за новото звание! Както казах на предишните Ваши колеги, за по-малко години по-бързо да получите следващата генералска звезда! Сигурен съм, че ще я получите.
Чест и почитания на Трета армия, че развива такива кадри. Но съвсем в сериозен тон благодаря и на господин генерал Боцев, че генералите, които сега се представиха, не са само с червени околожки. Това е много важно.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ Това вече е друга тема, ти знаеш много добре.
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Да Ви отговоря ли – аз започнах службата си като парашутист със синя околожка, служих в танков и мотострелкови полк, обаче не смених околожката…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Генерал, понеже сме военна комисия, Вие сте важен човек – аз давам думата! (Оживление.)
Заповядайте, господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Четиризвезден генерал е председател на Комисията, така че и в това отношение…
Разбрахме така нахвърляните съвсем рамково проблеми, които Вие споменахте за Служба „Военна информация“, обаче, колеги, нещо, което държа да го чуят и колегите от медиите: благодарение на войсковото разузнаване и на стратегическото разузнаване нашите войници зад граница, с изключение на един случаен трагичен случай на тази нещастна Коледа преди няколко години, се завръщат толкова, колкото са заминали и това е единствено заради това, че те са осигурени е информация, която да им помага да изпълняват мисиите и задачите, които са им поставени и от българското ръководство, и от мисиите, които те изпълняват на място от командирите им на място, но това е единствено заслуга основно на разузнавачите, които ги захранват с подробна информация ежедневно и ежеминутно.
Така че благодаря Ви, господин Генерал, Вие сте в тази служба отдавна и Вие знаете много по-добре за какво говоря аз.
Второ, колеги, искам да Ви кажа нещо, което е факт. Нашите колеги от НАТО като цяло, не е тайна това, ни критикуват че Българската армия, българските Въоръжени сили все още поради ред причини, включително и това, което само след малко ще коментираме, са консуматор на сигурност, без да допринасят за колективната сигурност. Единственото, което може да се каже и използвам повода тук, че генерал Ангелов е в нашата зала, че по отношение на разузнавателната информация на информационните потоци, които текат, България е активен участник, не е консуматор на информация, напротив. Поради ред причини, не само заради геостратегическото ни положение, заради активността на Служба „Военна информация“ ние допринасяме съществено в потока от информация, с която се вземат решенията от политическото и военното ръководство на НАТО за различни точки по света.
Така че благодаря Ви, господин генерал. Очакваме съвсем скоро да се видим по отношение на конкретни проблеми, които трябва да решаваме заедно. Надявам се, че тогава ще можем да говорим много по-конкретно и да видим какво може да направим. Отново Ви пожелавам скоро да Ви видим и с втора звезда! Успех!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Тошев.
Заповядайте, господин Марешки.
ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Уважаеми господин Председател на Комисията, уважаеми господин Заместник-председател на парламента, уважаеми колеги, уважаеми гости! Знаете, че в многостранната дейност, с която съм се занимавал, съм придобил определени навици също и да оценявам максимално бързо, сравнително бързо качествата на определени хора. Само мога да кажа, че съм изключително впечатлен, даже бих казал респектиран от това, което видях и чух в момента при Вашето представяне. Искам да Ви поздравя с Вашата кариера до момента и да Ви пожелая нови успехи, като съм сигурен, че не новите звезди, а примерно една успешна операция ще Ви задоволи като професионалист много повече от закичването на нови звезди. Затова Ви пожелавам много успешни реализации!
Използвам случая, понеже наистина в случая съм най-респектиран, но все пак видях и предишните представения, наистина считам достойни хора, искам да Ви задам въпроса: не считате ли, че е доста по-нормално такива ерудирани, успели хора от кариерата, които познават материята, да бъдат начело на това министерство, а не случайни гастрольори? Считате ли, че това няма да е по-успешно за армията ни и за националната ни сигурност? Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
Господин Генерал, заповядайте.
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Трудно ще ми е да отговоря на този въпрос. Аз отговарям за Служба „Военна информация“, за Министерството отговаря примерът, парламентът, така че няма как да коментирам. Разбира се, че достойни хора, професионалисти трябва да заемат ръководните постове в държавата, но аз не смятам, че Министерството е изключение. И с министъра, и с началника на отбраната, изобщо с целия екип работя прекрасно, има чуваемост.
ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Само една реплика, ако позволите.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, заповядайте, господин Марешки.
ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Имам предвид, че все пак, когато търсим министър на здравеопазването или шеф на Касата, все пак си търсим някой човек от бранша – професор, академик в дейността, която търсим, за финансите някой икономист, а за армията някак си слагаме който ни падне. Считам че това е един от големите проблеми на Армията. Благодаря. Може да не ми отговаряте, аз просто си изказах мнението. Благодаря Ви.
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Ще се възползвам да не Ви отговарям.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Ибрямов.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Вземам думата по процедура, господин Председател, защото въпросът, който е зададен, е неуместен. Ние нямаме такива правомощия по закона, който гласувахме, просто представяне и изслушване. Аз мога да задам и какво правим в Народното събрание тогава – същото се отнася и за Народно събрание. И в Народното събрание има случайно попаднали хора. Да не принизяваме по този начин длъжността министър и така нататък.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Ибрямов.
Хубаво е, че не повдигнахте и въпроса за председателя на Комисията.
Заповядайте, господин Панчев.
СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, господин Заместник-министър, господин Генерал!
Честито, генерал Ангелов!
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
СПАС ПАНЧЕВ: Днес съм доволен, че присъствам на това представяне, защото то е един отличен пример за това как по моите разбирания трябва да се провежда конкурс. Един човек, който 30 години от живота си е отдал на една служба, завършил е такова образование, работил в службата, бил зад граница, изпълнявал задачите, бил е част от отличната експертиза и анализ, който е получавало и ръководството на отбраната, и на Армията, и нашето държавно ръководство и накрая е избран за ръководител на службата. Иска ми се по-често да присъстваме на такива срещи и да виждаме такова отношение към хората, които работят, кариерно израстват и заслужават да стигнат и най-високите етажи на съответното ръководство. Честито още веднъж! Мисля че ще бъде интересно за колегите, господин Генерал, ако организирате някога, Вие започнахте вече, едно изнесено закрито заседание. Има много какво да чуят, да се научат, защото това е служба с огромен опит и много полезна за нас, за държавата и за хората, които изпълняват военни мисии зад граница. Благодаря още веднъж и успех!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Панчев.
Други колеги? Ако няма други колеги, няма да питам коя служба е по-добра ДАР или „Военна информация“. Очевидно е, че двете служби са важни и се допълват, затова Ви пожелавам личен успех, успех на службата и наистина имайте предвид, че ще направим едно закрито заседание, където ще можем да навлезем в дълбочина на въпросите, които поставиха, изключително важни са. Успех Ви желая! Благодаря.
ПЛАМЕН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Колеги преминаваме към точка втора от дневния ред:
ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ ЗА НАЛАГАНЕ НА МОРАТОРИУМ ВЪРХУ ПРОЕКТИТЕ ЗА „ПРИДОБИВАНЕ НА ОСНОВНА БОЙНА ТЕХНИКА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА БАТАЛЬОННИ БОЙНИ ГРУПИ ОТ СЪСТАВА НА МЕХАНИЗИРАНА БРИГАДА“ И „ПРИДОБИВАНЕ НА НОВ ТИП БОЕН САМОЛЕТ“, № 854-02-28, внесен от народния представител Веселин Марешки и група народни представители на 29 май 2018 г.
Документите, колеги са Ви, изпратени – становище на Министерския съвет. Тук ще останат заместник-министър Запрянов и началникът на отбраната. Колеги, раздайте становищата писмено, те са изпратени електронно също така.
Господин Марешки, заповядайте.
ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин-заместник председател на Парламента, уважаеми колеги, уважаеми гости! Ще Ви запозная накратко, дебатите ще бъдат най-вече в залата, с мотивите на нашето предложение.
За реализацията на Проекта за придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни групи и така нататък са предвидени 1 милиард 464 милиона с ДДС. За тази сума се предвижда придобиване на 150 броя бойна техника и други работи.
По втора точка за реализация на Проекта за придобиване на нов самолет са предвидени 1 млрд. и 800 млн. Разходването на държавни пари предполага обосноваване на неотложността на тези разходи и приоритизирането им спрямо други държавни сектори, които страдат от дефицит на средства. В мирни времена насочването на държавната инвестиционна стратегия към въоръжаване с бойна техника и самолети за сметка на други отрасли поставя гражданите за пореден път пред въпроса за какво се разходват данъците им, по какъв начин тези проекти ще постигнат по-добро благосъстояние.
Проблемът с въоръжаването на Армията е комплексен и извиква съответната дългосрочна стратегия. С налагането на мораториум се цели не толкова спиране на проектите, а по-скоро отлагането им, за да се предостави възможност за изготвяне на цялостната политика по отношение на въоръжаването и да се предприемат съответните необходими адекватни мерки, а не да се извършват отделни разходи без цялостна визия и концепция, като се решават единични въпроси, без да се степенуват по важност и приоритет. Няма да влизам сега тук в изказванията на сегашния министър на отбраната, вече в качеството му на министър, в които той продължава да твърди, че с осем самолета не можем да осигурим нито Военновъздушните сили, нито пък охраната на границата.
Към настоящия момент държавното управление е изправено пред изпитание да решава наболели въпроси и да осигури финансиране за сектори, които са в кризисно положение. Доброто управление предполага да се постигне баланс между всички държавни сектори, но в моменти на криза, каквато вече е настъпила в здравеопазването, в образованието, в социалната политика, а и във вътрешния ред и сигурност, дълг на държавата е да не извършва необмислени и необосновани разходи. Вместо за скъпи оръжия, които една бедна държава като нашата не може да си позволи, тези средства могат да бъдат насочени за осигуряване на по-добър жизнен стандарт на данъкоплатците, повишаване на пенсиите, по-добро финансиране на училища и болници, осигуряване на по-добро лечение на гражданите.
Така звучат сухо мотивите ни. Само ще добавя още няколко неща: 44 милиона лева не достигат за повишаване на заплатите на същите тези военнослужещи, които очакваме утре да карат тази скъпа техника, назначени на по 600 лв. заплата. Как си го представяте това нещо? Защо първо не помислихме за военнослужещите, преди да помислим за… Хайде да не ги наречем играчки, но в случая ние си играем с тях, защото нищо друго не можем да свършим. Тук професионалисти от бранша ми напомниха, че в последните години 10 години, преди около десетина години, са били унищожени купища, не 8, а много пъти по 8 самолети в перфектно състояние. За съжаление, като гледам възрастта, най-вероятно част от присъстващите са били, най-вероятно и Президентът, част от Армията, когато се е извършвало, как го е казал един полковник, национално предателство, цитирам професор полковник Димитър Недялков, мисля че е преподавател и така нататък. Защо унищожихме тези наши самолети, ако наистина България е имала нужда от тях, не съм чувал някой да се противопостави? И защо сега ще дадем много повече пари за закупуване на 8 нови, които, както и самият министър в момента твърди, те няма да решат нашите проблеми, а пък малко преди това твърди, че не е лошо Щатите да ни подарят една ескадрила?
Наистина отчаянието ми е голямо, няма как да не го кажа, но наистина дебатите ще ги проведем в залата, но само към Вашата съвест, защото… Добре, Вие тук до голяма степен сте военни, аз също съм служил в Армията, тя е нещо много важно, тя трябва да ни защитава и така нататък. Но с този харч, само това искам да Ви наблегна, с този харч на практика ние обричаме поколения наред на безизходица, на нерешаване на демографските проблеми, на несправяне на проблемите в здравеопазването, на несправяне на проблемите с вътрешния ред. Ние абсолютно сериозно ще направим референдум, с който ще попитаме българските граждани, защото имаме изследване, че 97 процента от българите не подкрепят като първостепенна задача харченето на тези в момента три, но само казах, че си идва новият проект, над 6, а може би, по наши разчети, ще отиде към 10 милиарда и съответно даваме заявка, че ако някога българският народ реши, че ние трябва да участваме в управлението на държавата и тези проекти все пак са минали, ние задължително ще ги спрем, виждате какво става в Австрия, в Италия и тези милиарди – към днешна дата 6, а впоследствие най-вероятно към десет милиарда и половина, ще насочим към преподавателите, към учителите, милиард и половина ще насочим към полицията, един милиард ще насочим в здравеопазването, по 500 милиона за наука, култура и за спорта на гражданите, един милиард в решаването на демографски проблеми. Така ние бихме изхарчили тези пари и изследването показва, че наистина това е разумният разход на всяко едно нормално семейство, когато харчи собствения си бюджет.
Затова аз Ви предлагам наистина да приемете този мораториум, да направим една цялостна програма за модернизиране на Армията, но като краен продукт, накрая не да имаме осем самолета, а да имаме сила, която да ни защитава, защото самият министър твърди, че с осем самолета няма да постигнем нищо. И когато го имаме това цялостно, остойностим го, както е в здравеопазването, искаме много неща, но то трябва да е остойностено, да се види има ли пари, да се купят съответните апаратури и да се проведе съответното лечение, да го има цялостния момент, защото иначе аз мога да Ви цитирам и друг полковник или генерал, който казва, че на практика това е безсмислен харч и това е настроението и вътре в по-ниските нива в Армията. Хората наистина предпочитат да им се обърне внимание първо на тях и на другите им болежки като здравеопазване и образование, а не толкова на купуването на самолети. Нека да направим цялостна програма, да я остойностим, и ако намерим пари, ако трябва ще се тегли държавен кредит, ако се реши, че това е националната ни политика, но това да не се прави на парче, ей така – набързо, както каза поклонникът или генерал, ще Ви излъжа, прави се сделката и оттам нататък – нищо. Както се вижда и за хеликоптерите някой е взел комисионните и оттам нататък ние нямаме хеликоптери, нямаме военновъздушна отбрана и премиерът го казва: хубаво, ние ги даваме парите, ефект никакъв.
Нека да търсим ефекта за всеки един лев и всеки един лев български към днешна дата в тази криза трябва да изхарчен максимално ефективно. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Марешки. Разбира се, че има различни мнения, не е задължително мненията да съвпадат, но аз искам да благодаря за деловия тон и липса на емоции, но наистина ще призова колегите от Комисията, когато дискутираме, с аргументи, без излишни емоции, за да можем да вземем наистина по-правилните решения.
Господин Заместник-министър, заповядайте, след което господин Вангелов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин Заместник-председател на парламента, уважаеми господа членове на Комисията по отбрана! Ще изразя позицията на Министерството на отбраната по проекта на Решение на Народното събрание за налагане на мораториум върху Проекта за придобиване основна бойна техника изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада и за придобиване на нов тип боен самолет.
Считаме че внесеният проект не следва да бъде подкрепен както по отношение на съдържанието, така и по отношение на изложените за него мотиви, включително и тези, които чух сега, които ме убеждават още повече в това. Аргументите са следните: първо, по Проекта за придобиване и поддръжка на основна бойна техника изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада. С реализирането на този проект се цели: първо, да се поддържат способности за участие в операции по гарантиране националния суверенитет и независимост, защита на териториалната цялост на страната в съответствие с Конституцията на Република България и Закона за отбраната и въоръжените сили, както и за принос и участие в условията на активиран чл. 5 от Вашингтонския договор. Така че това е функция отбрана
Второ, да се поддържат способностите на батальонни бойни групи за противодействие на асиметрични заплахи и рискове пред сигурността и евроатлантическата зона, да се поддържат способности за ликвидиране на последствия от бедствия, аварии и катастрофи, което е помощ на нашето население по третата мисия, и, четвърто, което не е по-маловажно, да се намали критичната зависимост от Русия в областта на въоръжението.
Реализацията на първия етап от Проекта предвижда придобиване на 150 единици основна бойна и специална техника въоръжение и оборудване за първоначално комплектуване на три батальонни бойни групи, като стойността на проекта е 1,464 милиарда лв., като е разсрочено заплащането в период от 12 години. Инвестиционният проект е в изпълнение на поетите ангажименти по конкретна цел с класифицирано съдържание от Пакет „Цели на способностите 2017 на НАТО“ на сухопътните войски, налагащи планирането, изграждането и подготовката на декларираните формирования да се извършва в съответствие с изискванията, заложени в описанията и кодовете на способностите на НАТО. На 11 и 12 юли държавните и правителствени ръководители в Брюксел на среща на най-високо равнище ще дискутират приноса на държавите и техните усилия в създаване на способностите по чл. 3 на Вашингтонския договор, че всяка държава трябва да поддържа такива способности и да бъде лоялна както за своята отбрана, така и да допринася по член пети.
Второ, по проект Придобиване на нов тип боен самолет. С реализирането на Проекта се цели да се постигнат способности за осигуряване на въздушния суверенитет на Република България в интегрираната система за противовъздушна отбрана и противоракетна отбрана на НАТО.
Второ, да се постигнат способности за охрана на въздушното пространство, способности за нанасяне на удари по наземни и морски цели и способности за разузнаване от въздуха. Затова изискването е самолетите да бъдат многоцелеви.
Трето, да се освободи честотен спектър за граждански нужди, тъй като и сега нашите средства за опознаване и навигация на самолетите, които имаме, заемат част от диапазона 470-700 мехагерца, която по европейските норми трябва да бъде освободена за цифрово, цивилно използване и след 2022 година България може да има наказателни процедури, че не е освободила този честотен спектър, а ние не може да го освободим, защото сегашните самолети не могат да работят на честоти извън този диапазон.
Четвърто, да се прекрати зависимостта за поддръжка на изтребителната авиация подобно на бойните машини от страни извън НАТО и Европейския съюз. За реализацията на първия етап от Проекта се предвижда придобиване на не по-малко от осем броя самолети за ВВС, да, на стойност 1,8 милиарда лева с ДДС, като е предвидено плащанията да се разсрочат за период от 10 години. Но в проекта за инвестиционен разход, който парламентът утвърди, е казано, че не са само 8 самолета, има и втори етап, така че този проект е за 16 самолета. Инвестиционният проект е в изпълнение на поетите ангажименти по приетата конкретна цел отново с класифицирано съдържание от Пакета „Цели на Способностите 2017“, изискваща Република България да поддържа във висока степен на готовност изтребителите и нивото на подготовката на летателните екипажи за изпълнение на еър полисинг в интегрираната система на противовъздушната и противоракетна отбрана на НАТО. Предвид спецификата на проекта, както и възможностите за стратегическо партньорство със съответна държава се счита за целесъобразно придобиването да се извърши чрез сключване на международен публичен договор правителство–правителство по реда на…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Извинявайте, господин Заместник-министър, ако четете мотивите, те са раздадени на всички.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Исках да обърна внимание отново на съдържанието на проекта, тоест нищо не е излишно, ние нямаме такива способности модерни, оперативно съвместими сега с НАТО и така, както са направени параметрите на Проекта, ни дават възможност да модернизираме нашата армия. Затова ние смятаме, че не само че не трябва да се налага мораториум, смятаме че е закъсняла модернизацията.
И с това ще завърша: не модернизираме някакви поддържащи способности, господа народни представители, за първи път политически и аз Ви моля това да го подкрепите, господин Марешки апелът ми е към Вас да разберете: за първи път в нашата политика от 1989-та година ние се обръщаме към бойните способности на нашите Въоръжени сили. Не става въпрос за транспортни камиони „Мерцедес“, не става въпрос за транспортни хеликоптери, става въпрос за бойните способности, ударната мощ на нашите въоръжени сили. Не можем да отлагаме тази модернизация по оценка както на разузнавателните ни органи, така и по искане на военното ръководство, тук е генерал Боцев. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Господин Вангелов, заповядайте.
БОРИС ВАНГЕЛОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми заместник председатели на парламента, господин Председател, уважаеми колеги! Аз може и да греша, някой да ме поправи, но мисля, че за първи път в историята на България председател на българска политическа сила и заместник-председател на парламент предлага мораториум върху модернизация на българската, не някоя чужда армия. Искам да споделя някои съображения в израз на дълбокото си несъгласие с мотивите на вносителите.
На първо, място неоспорим факт е, че Българската армия е не недофинансирана, ами е най-недофинансираният сектор от държавното управление. Редица сектори също изпитват недостиг на средства, но те изпитват недостиг, а отбраната изпитва тотална липса на средства. За последните 28 години нито веднъж, нито веднъж, трети път ще кажа: нито веднъж България не е купувала основна бойна техника, за която току-що говори и генерал Запрянов и е загубила значителна част от способностите си в низходящо направление. Тоест тук не можем да говорим за привилегирован сектор в държавното управление.
После: сумата, предвидена за трите модернизационни проекта, е точно 3,8-4 милиарда лева, не 6, не 10. Те ще бъдат погасявани на вноски в продължение на 10, съответно 12 години. Няма да има никакви милиарди, които изведнъж да се изсипят и да се подаряват в други посоки, както чухме преди малко от господин Марешки. Годишният разход спрямо брутния вътрешен продукт на България от миналата година, който е над 100 милиарда лв., по тези модернизационни проекти ще е 0,3 – 0,4 процента от брутния вътрешен продукт на България, при това, пак повтарям, следващите 10 години, ако той въобще не нараства, тоест ако остане 100 милиарда лева ежегодно. По всички, и дори най-песимистични прогнози, българският брутен вътрешен продукт следващото десетилетие ще нарасне почти до 190-200 милиарда лева. При тази прогноза означава, че разходите за модернизация няма да бъдат, защото те са твърда сума в случая за трите проекта, няма да бъдат 0,3 и 0,4%, а още по-надолу ще отидат като процент от растящия брутен вътрешен продукт на България, дори и с бавни темпове да расте, дори и много малко да расте, процентът за модернизация, който и сега не е никак висок – 0,3 – 0,4, ще става още по нисък.
Освен това не е приумица, модернизацията не е приумица на министър Каракачанов, е въпиеща необходимост, споделена и от професионалното и от цивилното ръководство на Министерството. На всичкото отгоре България като член на НАТО е подписала в Уелс и е потвърдено във Варшава и други срещи – в Брюксел, че трябва да достигне два процента от брутния вътрешен продукт за отбрана. Ако прибавим към миналогодишния 1,2% от обрана от брутния вътрешен продукт тези 0,3 и 0,4%, ние пак няма да достигнем двата процента, които сме длъжни да достигнем. Ако се приложи мораториумът на господин Марешки, трябва да достигнем два процента от брутния вътрешен продукт без да купуваме някаква бойна техника, абсолютно никаква, което при 100 млрд. брутен вътрешен продукт означава 2 милиарда година незнайно за какво.
После той казва за заплати – може, да, но за техника не, това са играчки. Заплатите бяха повишени със 100 милиона лева тази година, следващата година са предвидени още 100 милиона лева, по-следващата още са предвидени за заплатите в отбраната и много ясно, че тази армия трябва да има и на какво да се обучава! Защото те може да взимат и много високи заплати и да няма на какво да тренират, да правят учения и да няма с какво да отидат на мисии в чужбина!
Само две неща за да бъда по-кратък, от самите мотиви. Тук е написано, че разходването на държавни пари предполага обосноваване на неотложността на тези разходи и приоритизирането им спрямо други държавни сектори, които страдат от дефицит на средства. Вече казах, че по-голям дефицит от Българската армия надали има в друг отрасъл.
После се казва: да не се извършват разходи без цялостна визия и концепция. Тук Комисията, уважаемата комисия знае, толкова стратегии и стратегически документи, национална стратегия и планове за способности, че твърдението за липса на визия и стратегия от страна на държавното ръководство, не говоря само за сега в момента, е просто неправилно.
И програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020 и Планът за развитие на въоръжените сили 2020 ¬– крупни документи, които оборват това твърдение. Ще спра дотук. Само ще кажа, че след като 500 години хранихме и въоръжавахме чужда армия, е крайно време да започнем да правим за нашата същото. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Вангелов.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Господин Председател, моля Ви да правите забележки в такива моменти, когато се препращат към 500 годишни някакви исторически събития, моля Ви!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да…
Заповядайте, господин Марешки.
ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Благодаря Ви, господин Председател.
Господин Председател, уважаеми господин заместник-председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Ще бъда съвсем кратък, наистина само две неща ще кажа. За нелепостите няма да говоря, само за откровените лъжи ще наблегна, все пак, народни представители сме си тук, трябва да… Независимо че някои е неясно наистина как са попаднали в парламента.
Но никога в моето изказване не съм казал, че наведнъж ще се харчат тези пари няма, нужда да спекулирате, аз много добре знам какво казвам. Вие слушайте малко повече, записвайте си, чуйте записа, анализирайте, мислете, но не спекулирайте, защото винаги ще Ви репликирам.
Второто нещо, то работи много срещу Вас, да не кажа гнусен намек: Но досега никой партиен лидер, заместник-председател на парламента не си е позволявал да налага мораториум?! Те са стигали много по-далече от мен, те въобще не са внасяли такова грабителско предложение! Представяте ли си, накрая се намери продажникът, който да го внесе това предложение, че трябва аз да му се противопоставя! Не мораториум, не са го внасяли това предложение! Така че помислете си малко и недейте Вие да бъдете тези, които да носите отговорността, на Вашата съвест да тежи този грабеж. Благодаря Ви. (Народният председател Веселин Марешки напуска заседанието.)
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Колеги, нека да преминем към нормалния тон. Реплика, дуплика? Няма.
Заповядайте, господин Ибрямов.
РЕПЛИКА: Предлагам да прекратим и да гласуваме.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Господин Председател, колеги! Жалко е, че заместник-председател на Народното събрание, председател на политическа партия, представена в парламента, който представи мотивите за налагането на мораториум, излезе, но това е негова воля.
Ще започна от там, че когато преди малко взех отношение по това кой оглавява министерство, кой оглавява даден отдел в дадено министерство, кой оглавява дадена агенция, няма никакво значение. Всички сме хора, такава е волята не на хората, такава е волята на управляващите и ние трябва да съдим за тях по техните управленски действия. Толкова по тази точка.
Вие сте изключително сериозен, дисциплиниран и морален човек, господин Председател. Моля Ви, това е молба, когато в обсъждане на дадени мотиви по конкретно внесена точка се връщаме към неясни исторически събития, които са се случили, без да знаем за какво става дума, не допускайте внушаване на 500-годишни-кой-кого-хранил! Това е недопустимо.
Но по темата. Естествено, че няма да подкрепим така исканата точка за налагане на мораториум. Господин Марешки не е прав, имали сме налагане на мораториум от правителството за АЕЦ „Белене“. Но ние не сме съгласни с така изнесените мотиви поради чисто политически теми, които днес ще обоснова. Не вярваме в това и не сме съгласни с това, което изнасят, но казвам: приемам това, което господин Марешки и неговата политическа формация изнасят, но това не означава, че подкрепяме. Защото политическият плурализъм има едно изискване срещу консенсуса, както Вие в началото казахте: ние сме различни политически формации и всеки има различно виждане по държавните дела и как трябва да се развива държавата, независимо от едно управление.
Доколкото си спомням, миналата година много надълго и нашироко говорихме по тази тема – темата за придобиването на бойни способности. Създадохме временна анкетна комисия. Накрая тази комисия излезе с решение. Това решение беше подкрепено от политическата сила „Воля“ в Народното събрание, ако не ме лъже паметта.
Второ, когато в мотивите господин Марешки споменава, видите ли, заделят се, тоест може да се помисли за по-добро здравеопазване в България, за по-добри социални дейности, социални осигуровки, тоест социална сигурност в България, когато говорим за по-добър бюджет на Министерството на отбраната, ще подкрепя всичко това с примери. Утре има вот на недоверие, внесен от политическа опозиционна партия. Утре ще видим истинското лице на „Воля“, защото когато говорим, че искаме да налагаме мораториум, ние говорим от името на политическата партия, която налага. Да, ние сме народни представители, тоест няма как да подкрепим нещо, когато казваш, че това правителство не върши добре работата си, политиките, които предлага не са добре за хората, а утре ще видим как ще гласува политическа партия „Воля“ на вота за недоверие.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Ибрямов… на мораториума.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Да, връщам се към темата. Когато разглеждахме смяната на професор Плочев, видяхме как гласува Политическа партия „Воля“! Когато гласувахме бюджета на Министерството на отбраната, да, факт е че бюджетът беше увеличен със 110 милиона лева, от тях 110 милиона, господин Вангелов, не са всичките за заплати, половината са за към капиталовите разходи на Министерството на отбраната. Но, може би с това трябва да приключа, когато предлагахме да се създаде анкетна комисия, за да видим как са изхарчени и продължават да се харчат един милиард лева от българския бюджет за саниране, партия „Воля“ не подкрепи това нещо! А в момента искаме да наложим мораториум върху придобиването на бойна техника за Българската армия, когато и в началото на събирането на тази комисия, когато разглеждахме тези неща, ние единодушно подкрепихме, че Армията трябва да има друго самочувствие.
Получава се следното, и ще приключа с това нещо: когато не подкрепяш една конвенция и я насочваш срещу домашното насилие, в момента насочваме придобиването на бойна техника срещу това дали да имаме пилоти, или механик-водачи, или управляващи бойни кораби за Военноморските сили. Това е, господин Председател, затова няма да подкрепим. Говорих без да нападам, защото личностните нападки, най-малкото става дума за хора... Изложих политическите си аргументи защо няма да подкрепим този мораториум.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
Господин Цонков.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги народни представители, господин Заместник-министър, уважаеми господин Началник на отбраната! Не смятах да се изказвам, но след постъпката на господин Марешки бях и донякъде провокиран. Бих искал да взема и аз отношение по внесения мораториум от страна на Политическа партия „Воля“. За мен подобно решение е несъстоятелно. Съвсем скоро взехме решение да подкрепим стартирането на двата модернизационни проекта и там доста аргументирано, ясно, точно, конкретно казахме какви са причините, кое е неотложното и защо трябва да бъдат веднага започнати не само двата, а и третият модернизационен проект, който предстои да бъде разглеждан.
Запознах се с мотивите на господин Марешки и ми се струва, че те са много повърхностни и можеше малко по-концентрирано, по обстоятелствено да изложи мотивите защо трябва да спрем модернизационните проекти. От това, което виждам като мотиви към неговото предложение, не ми става ясно точно. Защото, нещо повече, той за съжаление си играе на една много тънка струна, като поставя, противопоставя по-скоро, държавните системи, държавните сектори като здравеопазване, образование, сигурност и отбрана, което не му прави чест и не би трябвало да се случва. И ние тук, особено в Комисията по отбрана, винаги сме говорили, че трябва да бъдем най-малко на нивото на вземаните от нас решения, да бъдем национално отговорни, да търсим консенсуса още повече и по такава важна тема. Тоест ние тук всички смятам, че мислим държавнически. Ето защо няма как да подкрепим подобно решение за спиране на двата проекта.
Още няколко думи ми се иска да кажа, като се аргументирам защо не трябва да се спират проектите.
На първо място, в мотивите се говори, че не само те не са в момента на дневен ред, не са неотложни, но тази система не е най-важната, другите са приоритетни, при тях има недостиг на средства. Само че ако погледнем статистиката на бюджета, бюджетните разходи за последните дори бих казал двайсетина години, ще видим, че във всички други сектори имаме все пак някаква позитивна тенденция, увеличаване на средствата в процент, не говоря като следствие на увеличаването на бюджета, и оттам, естествено, увеличаване на средствата. Докато в сектор „Сигурност и отбрана“ имаме една отчетлива тенденция, за съжаление, за намаляване на средствата, през последните години, макар че се опитваме да я спрем. Тоест ние освен че сме длъжници, всички политици, не само ние, а и предходни политически елити на сектора, трябва дългосрочно да мислим за развитие на въоръжените сили и това минава през решаване на този важен проблем с модернизацията на БА, от една страна, и, разбира се, не забравяме и хората, че трябва да увеличим така или иначе бюджета извън модернизационните проекти, за да има нормални условия на военнослужещите, не само заплати, но и условия за военни учения и така нататък.
Ето защо смятам, че подобно решение… Дори ме е срам да го разглеждаме. Още повече говорейки, че ние трябва да мислим за държавата.
А и последно чрез модернизационните проекти, много пъти сме си говорили, че те са инструмент за развитие включително и на икономиката и за да гарантираме някаква в крайна сметка вътрешна сигурност, дори и да няма ярки отчетливи заплахи за България, ние трябва да имаме една модерна боеспособна армия, с която да гарантираме и естествено развитието на българската икономика, на здравеопазването, на образованието. Съжалявам, че той не е тук, защото ми се струва, че трябва да спре с подобно говорене и противопоставяне на отделните системи в България. Те са еднакво важни и трябва да мислим за всички системи и да се опитваме да решаваме комплексно проблемите.
И последно искам да кажа за развитието на въоръжените сили. В мотивите се говори, че нямало комплексна дългосрочна визия. Това не е вярно, но това още веднъж затвърждава моето мнение за господин Марешки, че той просто един популист, който дори не може да вникне в проблемите на отделните системи, за да предложи адекватни решения. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
Радвам се, че спазихте добрия тон в голямата си част от изказването. Аз, между другото, виждам, че всички парламентарни групи се изказаха…
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Предлагам следното: тъй като вносителят си тръгна, ние няма смисъл за какво да дискутираме и от тази гледна точка ще кажем каквото трябва в залата при обсъждането.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Само като завършек от името на групата на ГЕРБ: ние категорично стоим зад модернизацията на Армията, ние не работим за модернизация на Армията от вчера, от днес или от утре. Това е ясна политика, изразена още от предишното правителство, предишния парламент и това е осъзната необходимост, и това е един от приоритетите. Приоритетите са ясно очертани в програмата, мисля, че тук всички сме единодушни, има стратегически документи, има доктринални документи, те са много ясни и категорични.
Радвам се, че господин Цонков засегна темата за индустриалното сътрудничество. Това дава възможност не само за откриване на работни места, не само за трансфер на технологии, но тук става въпрос за трансфер на мениджмънт и на нов начин на мислене. Българската армия е сериозна институция, Българската армия трябва да бъде подкрепяна и в направление хора, и в направление съвместимост, и в направление модернизация и поддръжка на техниката. Това е категоричното наше желание. Ние няма да подкрепим така внесения мораториум абсолютно категорично! Това е в противовес на нашата цялостна политика за градеж на Българската армия. Предполагам, че с това ще завършим изказванията по тази точка и да преминем към гласуване.
Гласуваме Проект за решение за налагане на мораториум върху проектите за придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада и придобиване на нов тип боен самолет, № 854-02-28, внесен от народния представител Веселин Марешки и група народни представители на 29-ти май 2018 година.
За 1, против 17, въздържали се няма.
Преминаваме към точка Трета. Ще помоля Министерството на отбраната да остане поради възникнали въпроси от господин Ибрямов, да обсъдим кога е възможно да се направи отделно заседание на Комисията по отбрана.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Следващата седмица или по-следващата. Важното е с ръководството на Министерството на отбраната, министърът да присъства…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Мисля, че гласувахме това в три аспекта, които изброих и това ще се види от стенограмата. Оставихме го за следващата седмица.
Възможни дати са: понеделник, вторник, сряда не е най-подходящата дата, тъй като има други комисии, в четвъртък е комисията, в която ще гледаме изключително важния проект за модернизацията на флота, в петък има конференция. Оставям на Вас да прецените…
ЕМИЛ ХРИСТОВ: Господин Председател, може ли да предложа нещо…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Извинявайте, господин Христов, моето предложение е за вторник, преди групите, само да ми подскажете час?
РЕПЛИКА: Преди или след групите?
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Преди, след групите ще стане късно вечерта и ще отидем…
Заповядайте, господин Христов.
ЕМИЛ ХРИСТОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Не зная какво предизвика внасянето на тази точка за изслушване, та ние сега започваме да разглеждаме доклада за националната сигурност. Мисля, че малко пресичаме нещата. Бих Ви предложил малко по-късно да се срещнем с ръководството на Министерството на отбраната, може би, втората половина на месец юли. Тогава ще имаме и някои конкретни данни, доколкото ми е известно, господин заместник-министър, и тогава бихме могли да развърнем вече малко по-добре въпросите, които се очертават. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Христов.
Ще помоля моите сътрудници, които знаят Правилника на Народното събрание наизуст, да ме уверят, че няма 7-дневен срок, така както аз мисля, че е записано.
РЕПЛИКИ: Не, не, няма.
РЕПЛИКА: По чл. 28 при поискване за предоставяне на информация има 7 дневен срок или първо заседание, но ако вносителите се съгласят, е възможно, господин Генерал, да се продължи… (Реплики.)
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Имайте предвид, че след това както знаете, аз имам командировка в Израел по покана на израелския парламент, това е седмицата 9-15, след което отива след това…
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Нека да си направим другата седмица, господин Председател, има гласуване миналото заседание да се проведе такова по точка, внесена от колеги народни представители, ако е необходимо, пак ще направим следващо закрито заседание. Но, господин Христов, ще подкрепя да направим второ закрито заседание.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ние можем да си правим, разбира се, колкото си искаме закрити заседания, дори са ми най-симпатични.
В петък как Ви изглежда?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Във вторник министърът го няма, в петък е тук.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, в петък от 11 часа?
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Има нещо друго, господин Генерал. Когато има заседание на парламента, независимо, че е парламентарен контрол, комисиите нямат право да заседават.
РЕПЛИКИ: След 14 часа…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, следващият петък, 14 ч. Така ще го предложа. Ние сме народни представители трябва да можем да работим 24 ч. в денонощието. Петък, 14 ч. – закритата точка, хем е своевременно, хем ще можем да се съсредоточим върху точката, министърът ще бъде тук и ще бъде подготвен. Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: По т. Други, господин Председател, позволете ми да благодаря на Комисията за отбрана за осъществения контрол по подготовката на европредседателството и по хода на европредседателството и да Ви доложа, че всички мероприятия са изпълнени, и да Ви помоля да приемете по един пакет за спомен от европредседателството, с една кутия, която съм Ви подготвил, ако нямате нищо против, няма и медии, така е най-подходящо.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Чудесно, благодаря за подаръците от името на цялата Комисия.
Колеги, нещо друго?
Ако няма, след подаръците закривам заседанието.