Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по отбрана
26/09/2019
    1.Представяне в Комисията по отбрана в съответствие с чл. 136, ал. 3 на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България на произведените с Указ на Президента във висше военно звание офицери бригаден генерал Деян Дешков, бригаден генерал Станимир Христов и бригаден генерал Стоян Шопов.
    2.Изслушване на представител на Министерството на отбраната относно резултати от изпълнението на бюджета на МО за 2019 г., как ще бъдат преразпределени неизразходваните средства до края на годината и какво ще се постигне с Бюджет 2019.
    3.Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 64



    На 26 септември 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1.Представяне в Комисията по отбрана в съответствие с чл. 136, ал. 3 на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България на произведените с Указ на Президента във висше военно звание офицери бригаден генерал Деян Дешков, бригаден генерал Станимир Христов и бригаден генерал Стоян Шопов.
    2.Изслушване на представител на Министерството на отбраната относно резултати от изпълнението на бюджета на МО за 2019 г., как ще бъдат преразпределени неизразходваните средства до края на годината и какво ще се постигне с Бюджет 2019.
    3.Разни.

    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.

    * * *

    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията.
    Дневният ред е обявен предварително и е от три точки:
    1. Представяне в Комисията по отбрана в съответствие с чл. 136, ал. 3 на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България на произведените с Указ на Президента във висше военно звание офицери бригаден генерал Деян Дешков, бригаден генерал Станимир Христов и бригаден генерал Стоян Шопов.
    2. Изслушване на представител на Министерството на отбраната относно резултати от изпълнението на бюджета на МО за 2019 г., как ще бъдат преразпределени неизразходваните средства до края на годината и какво ще се постигне с Бюджет 2019.
    3. Разни.
    Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
    Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Преминаваме към разглеждане на точка първа от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ В КОМИСИЯТА ПО ОТБРАНА В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 136, АЛ. 3 НА ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ НА ПРОИЗВЕДЕНИТЕ С УКАЗ НА ПРЕЗИДЕНТА ВЪВ ВИСШЕ ВОЕННО ЗВАНИЕ ОФИЦЕРИ БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ, БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ СТАНИМИР ХРИСТОВ И БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ СТОЯН ШОПОВ.
    Заместник-министър Запрянов, заповядайте да представите генералите.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря ви, господин Председател.
    Предлагам да ги представяме един по един, след което да разглеждате съответната номинация и да задавате въпроси. Да дадем възможност на всеки генерал да представи своята визия за формированието, което командва. Благодаря за разбирането.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Съгласно чл.. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България офицерите след удостояването им с висше военно звание с Указ на Президента на Република България, се представят в Комисията по отбрана в Народното събрание от министъра на отбраната или от опреден от него заместник-министър. Министърът оторизира по тази точка аз да представя генералите.
    Днес ще Ви представя следните трима военнослужещи:
    Първо, бригаден генерал Деян Дешков Дешков – Командир на 61-ва механизирана бригада.
    С Указ № 101 от 30 април 2019 г. на Президента на Република България същият е удостоен с висше офицерско звание Бригаден генерал и е назначен на длъжността Командир на 61-ва механизирана бригада, считано от 1 юни тази година.
    Роден е на 25 ноември 1975 г. в гр. Чирпан, област Стара Загора.
    Образование:
    - висше, магистър, ВВОУ „.Левски“ през 1998 г.
    - висше, магистър, Армейски команден щаб колеж Левънуърт САЩ, 2006 г.
    - висше, магистър, Военен колеж на Сухопътните войски Карълайл САЩ, 2015 г. стратегическо ръководство на отбраната и ВС
    На военна служба е от 1 септември 1998 г.
    След придобиване на образователна и квалификационна степен „магистър“ по специалността „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ е заемал следните основни длъжности:
    - началник на щаба на 61-ва бригада;
    - заместник-командир на 61-ва механизирана бригада;
    - заместник-началник на щаба на сухопътните войски.
    Бригаден генерал Дешков владее английски език на ниво 3-3-3-3 по стандартите STANAG на НАТО.
    Ако разрешите, господин Председател, моля генерал Илиев да продължи.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
    Господин генерал, заповядайте.
    ГЕНЕРАЛ ЛЕЙТЕНАНТ ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Представеният пред Вас Бригаден генерал Дешков е преминал всички командни длъжности, като основно службата му е преминала в 61 ва бригада и в други формирования.
    Същият има редица задгранични командировки и участия в мисии.
    Чухте за обучението му в курсовете за обучение и на щабно ниво, и на стратегическо ниво.
    Той е един от генералите, на които ще се разчита както в сухопътни войски, така и в щаба по отбраната.
    Притежава всички необходими нива на обучение и на квалификация. Той единодушно беше избран от Съвет по отбрана.
    Считаме, че в негово лице имаме наистина надежден командир на бригада. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Генерал Дешков, заповядайте.
    ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ: Благодаря, господин Председател на Комисията по отбрана.
    Господа народни представители, господа заместник-министри, господин Генерал! Първо искам да кажа, че за мен беше чест и удоволствие да бъда номиниран за длъжността Командир на 61-ва бригада, в което виждам възможност да се докажа на следващото ниво, а не като последователност за нова мисия пред мен. Това е възможност да се докажа на ниво, да дам своя дан за развитието на Сухопътните войски и за Въоръжените сили.
    Това, което мога да допълня от себе си и което стои пред мен за Бригадата е, че се водя от няколко направления:
    - Първо е приемствеността. Приемам Бригадата от генерал Йорданов, който ми беше командир, когато бях заместник-бригаден генерал. Бригадата през цялото време се е развивала, а моята основна задача е тя да продължи по своя път.
    - Второто нещо, което съм поставил пред себе си като задача, разбира се, е подготовката на Бригадата, за да бъде тя пълноправна част от Сухопътните войски и Въоръжените сили.
    - Третото нещо, с което мога да постигна първите две, са основно кадрите или правилният човек на правилното място – този, който отговаря, знае и може да заеме мястото, на което отговаря. Също така, моята цел е поддържането и повишаването имиджа на бригадата сред местното население и основно сред училищата. Лично вярвам, че следващото попълнение, което ще дойде при нас във Въоръжените сили, са тези, които завършват училищата – подрастващото поколение. Затова работата в Бригадата, започнала от години, смятаме в момента да я доразвием – работата с подрастващите 9-ти, 10 и 11-ти клас, и основно взаимодействието с тях. Доложих, господин Председател!
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Колеги, заповядайте за изказвания и въпроси.
    Господин Тошев, заповядайте.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Генерал.
    Уважаеми господа заместник-министри, уважаеми господа генерали! Прекрасна биография до този момент. Надявам се, че ще продължите да се развивате и оттук-нататък. Реално Вашата служба от началото досега е преминала в Бригадата във всички командни длъжности. Вие от няколко месеца командвате Бригадата. Моят въпрос е: какви са трите основни проблема, които трябва да решите в най-скоро време и които в момента решавате в Бригадата?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Тошев.
    Заповядайте, господин Генерал.
    ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ: Благодаря.
    Трите основни проблема, които виждам пред Бригадата и в които мога да участвам, защото не бих казал, че в рамките на тактическите задължения, които изпълнявам, бих могъл самостоятелно да ги реша, това, разбира се, е некомплекта.
    Имам поглед основно върху Бригадата и моето лично мнение е, че това, което спъва по-нататъшните действия като изпълнение на задачите и развитието, е некомплекта.
    Второто, както навсякъде, е инфраструктурата. Говоря за поддръжката и ремонта на остарялата материална база.
    Третото нещо, за което не бих казал, че е проблем, е поддържането и взаимодействието със структурите. Говоря за официалните структури и институции извън Бригадата. Третото не е проблем, то е нещо, което е перманентна задача.
    Това са трите неща, които мога да определя, но основно са некомплекта и инфраструктурата.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Само един уточняващ въпрос – предполагам, че така са и степенувани по приоритет във Вашата работа: считате ли че състоянието на въоръжението и техниката към този момент Ви дава увереност да гарантирате изпълнението на задачите, които са представени пред Бригадата към настоящия момент, защото в национален мащаб в докладите за национална сигурност и въоръжените сили отчитаме някои проблеми в подробности?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Тошев.
    Заповядайте, господин Генерал.
    ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ: Моето лично мнение е, че задачите, които са ми поставени към настоящия момент, въпреки че има доста затруднения, мога да ги изпълня. Говоря за себе си и визирайки Бригадата, но поставени към настоящия момент не мисля, че това е възможно, ако говорим Бригадата да изпълни пълния си спектър от задачи, както е предвиден, с некомплекта, който притежавам в момента.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Бихте ли ни пояснили малко?
    ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ: Задачите, които получавам към момента, са съобразени с това, което притежавам, господин Председател, в смисъл, че е съобразено с некомплекта, състоянието вида на техниката и материалните средства, които притежавам.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Каква Ви е първата задача?
    ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ: Първата ми и основна задача е отбраната на страната.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Значи в момента можете да я изпълните, така ли?
    ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ : С ограничения.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: С ограничения?! Има ли застрашителен период? Как виждате тези неща? Вие не разчитате, че ще бъдете попълнени ли?
    ГЕНЕРАЛ ДЕЯН ДЕШКОВ: Доложих, че говоря към настоящия момент. Работим към момента с училищата и разчитам на това. Надявам се, именно от тях да бъдем попълнени и работим по този въпрос.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре. Благодаря.
    Заповядайте, колеги.
    Заповядайте, господин Ерменков.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Уважаеми господин Председател, обръщам се към Вас: недейте да смущавате командирите на бригади и новопроизведените генерали с притесненията, които имате. Те изказват своето лично мнение. Аз съм изключително доволен от това, че те честно поставят проблемите. Нашата задача е поне законодателно, от гледна точка на финанси и на бюджет за догодина, да помогнем те да бъдат решени.
    Те са в малко притеснително положение, намирайки се в така да го наречем палатата на законодателството на България. Малко по добронамерено отношение ще бъде по-добре. (Реплики.) Поне така се създаде впечатление отстрани.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре.
    Благодаря Ви, важното е, че имаме един добър психолог като господин Ерменков, който оценява обстановката, и който предразполага за добър разговор.
    Ето, ще се усмихна, господин Ерменков. (Реплики.) Разбира се, господин Ерменков е изключително добронамерен, така че не се смущавайте от Комисията по отбрана. Това е нашата комисия, която смята, че Българската армия наистина е основен стълб на държавността.
    Предполагам, че ми позволявате да бъда делови, нали? (Реплики.)
    Други колеги имат ли въпроси към генерал Дешков?
    Мисля, че това е наистина една достойна кандидатура. Смятам, че изразявам общото мнение на всички. Наистина генерал Дешков първо се е доказал – има изключително висока квалификация. Надяваме се, че генерал Дешков ще поведе тази Бригада в един важен момент от развитието на Сухопътни войски.
    Независимо, че модернизацията на Сухопътни войски не беше спомената конкретно като приоритет, това, което казахте като три приоритета, това включва и модернизацията като елемент на развитието на Сухопътни войски. Изключително сме сигурни във Вас и се надяваме Бригадата наистина да има успехи под Ваше ръководство. Имате подкрепата ни. Благодаря Ви.
    Господин заместник-министър, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Господин Председател, понеже сме в открито заседание, нашите генерали няма как да говорят за военновременните си задачи. Затова и генерал Дешков не говори за допопълването и така нататък, както е по военновременните планове.
    За мен е удоволствие да Ви представя Командира на Втора механизацирана бригада – Бригаден генерал Стоян Георгиев Шопов.
    С Указ № 203 от 6 август 2019 г., на Президента на Република България, същият е удостоен с висше офицерско звание Бригаден генерал и назначен на длъжността Командир на Втора механизирана бригада, считано от 15 август тази година.
    Роден е на 12 юли 1970 г. в село Тешово, област Благоевград.
    Образование:
    - ВВОВУ „В. Левски – мотострелкови войски от 1994 г.
    - Военна академия „Г. С. Раковски“ – организация и управление на ОТФ от СВ през 2004 г.
    - Военен колеж на СВ в Керълайл САЩ през 2016 г. – стратегическо ръководство на отбраната и ВС.
    На военна служба е от 1 септември 1994 г.
    След придобиване на образователно квалификационната степен магистър по специалността „Стратегическо ръководството на отбраната и въоръжените сили“ е заемал следните длъжности:
    - началник на сектор в Командването на сухопътните войски;
    - началник щаб на Втора механизирана бригада.
    Генерал Шопов владее английски език на ниво 2-2-3-2 по изискванията на STANAG 6001 на НАТО.
    Това е кадровата справка за кадровия му път.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Господин генерал, заповядайте.
    ГЕНЕРАЛ ЛЕЙТЕНАНТ ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми членове на Комисията по отбрана, генерал Стоян Шопов също с редица командирски и щабни длъжности, редувайки ги израства на място във Втора бригада от началник щаб и поема, както чухте, длъжността до началник щаб на Бригадата, със солидно образование – през всички нива до стратегическо ниво на обучение, и международен опит с редица участия в мисии зад границите на Република България, където се е представял достойно.
    Единодушно е одобрено предложението му за повишаване във висше офицерско звание и номинация за командир на бригада.
    Същият е от хората, в които Щабът на отбраната вижда развитие, както в сухопътните войски, така и в структурите на Българската армия и Въоръжените сили. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Заповядайте, господин Генерал.
    БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ СТОЯН ШОПОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател на Комисията по отбрана, уважаеми членове на Комисията по отбрана, уважаеми народни представители, уважаеми господа заместник-министри, господа генерали! Най-напред искам да изкажа своята благодарност и задоволство от това че трудът, който полагат военнослужещите на различните нива във воинската йерархия, е оценен.
    Благодарен съм за удостояването ми с висше офицерско звание „Бригаден генерал“ и за назначението ми да командвам едно от водещите формирования в сухопътните войски – Втора Тунджанска механизирана бригада. Както чухте, не съм нов човек във Втора механизирана бригада. Година и половина изпълнявах длъжността началник щаб на Бригадата. Облагодетелстван съм защото, съм запознат с всички процеси, които текат във всички направления, които командирът на сухопътни войски е задал за развитие в различните насоки на Бригадата.
    Очертал съм следните приоритети като Командир на бригадата:
    На първо място, личният състав. Не само грижата за личния състав, а даване на възможност, равнопоставеност, принципно отношение за развитие на кадрите. В тази насока имаме редица планирани мероприятия за решаване на некомплекта. Една от инициативите е „Бъди войник“, която е много успешна. За нея съм споделял всички свои виждания с Командира на Сухопътните войски за разширяване и за подкрепа на тази кампания, така че накрая да имаме необходимия успех.
    На второ място, бойната подготовка. Благодарение на всички Вас, тази година нямахме затруднения с осигуряването на бойната подготовка с материални средства, горива и така нататък. Всички мероприятия, които са планирани в Бригадата по отношение на бойната подготовка, са осигурени, за което сме благодарни.
    Третото нещо е бойната готовност.
    На четвърто място е актуализирането на нормативната база. Знаете, че нормативната база – имам предвид наши бойни устави, наставления и документи, от които се ръководим в ежедневната бойна работа, е насочена към променящата се среда, новите окомплектовани задачи. Съвместно с командването на сухопътните войски, Щаба на отбраната и Министерството на отбраната работим и по този въпрос.
    Направление, което върви успоредно с всички тези четири са редът и дисциплината – съсредоточавайки вниманието си за тези приоритети, да не изпускаме основата на воинския живот.
    Това са четирите приоритета, върху които съм съсредоточил вниманието си като Командир на Втора Тунджанска механизирана бригада. Благодаря Ви. Готов съм да отговарям на въпросите Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Заместник-началник на отбраната и Вие имате впечатление от Втора Тунджанска механизирана бригада нали?
    ГЕНЕРАЛ ЛЕЙТЕНАНТ ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Тъй вярно, господин Председател. Бях Командир на Втора тунджанска механизирана бригада и днес първият въпрос, който му зададох, е как е Бригадата?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, колеги, за изказвания и въпроси.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Моят въпрос, доколкото е възможно в открито заседание да се отговори, е: разбрахме, че основен проблем и в двете бригади е некомплектът, затова се обръщам и към двете: какъв е некомплектът в офицерския състав и по какъв начин смятате, че той трябва да бъде решен? За войнишкия разбрахме какво ще прави, питам за офицерския.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ерменков.
    Ако разрешите не командирите на бригади, а по-скоро заместник-началникът на отбраната да отговори?
    Заповядайте, генерал Илиев.
    ГЕНЕРАЛ ЛЕЙТЕНАНТ ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Направих Ви знак и поисках аз да взема думата, тъй като проблемът касае не само едната или другата бригада. Всеизвестно е, и ние обявихме както и в Доклада за състоянието на Въоръжените сили, така и на редица форуми, и пред Комисията по отбрана сме поставяли въпроса, че некомплектът, включително и некомплектът с офицерски кадри е значителен.
    Специално за офицерските кадри бяха предприети редица законови изменения и както Ви е добре известно, Вие всички сте в материята, резултатите от това, което сме направили, ще видим след две, три години, тъй като курсът на обучение на нашите офицери е пет години.
    Към момента разширихме възможността офицерски кадри да стават както редовно завършилите Националния военен университет, Морското училище, така и кадри, които имаме като войници или сержанти и имат висше образование, да могат да кандидатстват по определени специалности и да стават офицери. Тази година например произведохме 36 офицери от сержанти с висше образование, което е значителен принос към подобряване на състоянието с офицерския корпус.
    Също така пред Министерството на отбраната непрестанно стои задачата да подобряваме състоянието на военните училища, на образователната система, за да може да има условия за изпълнение на службата. Вие сте много добре информирани по този въпрос, то става Ваше участие и с повишаване на разходите за отбрана, повишаване на заплащането, условията на труд, непрекъсната работа по социалния пакет, за да може военната професия да стане разпознаваема като професия, ако можем въобще да говорим за професия, с която човек да реши да се занимава и да получи необходимия престиж в обществото.
    Наред с това, което вече е свършено и от което се виждат определени плодове, Ви уверяваме, че този въпрос непрекъснато ще е пред нас. Значителен е некомплектът, особено в двете механизирани бригади, защото те са формированията, които изпълняват най-много задачи. Може да се каже, че са и най-натоварените в Сухопътни войски. Службата там е най непривлекателна за редица от специалностите.
    Има обаче и позитиви. Аз лично съм убеден, че след две, три години ще можем да отчетем, че нещата изглеждат по друг начин. Освен това, както подчертах, това стои на нашето внимание непрестанно. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Само едно пояснение. Тези 36 човека, които бяха произведени като офицери от сержантски и войнишки състав, са завършили една година и два месеца офицерски курс в Националния военен университет, за да бъде ясно.
    ГЕНЕРАЛ ЛЕЙТЕНАНТ ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Само да допълня – тъй като те имат бакалавърски дипломи, трябва да минат хорариума от часове за регулираната професия „офицер“. Затова курсът е съкратен.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Председател, в тази връзка мога ли да задам един въпрос и към Министерството, като пак става въпрос с решаване на некомплекта от офицерския състав: какви са вижданията на Министерството в областта на осигуряване на нормални социално-битови условия за живот на офицерите по гарнизоните? Има ли проблеми, как ще ги решавате, има ли нужда от законодателна намеса и така нататък? Разбирате какъв е въпросът. Как живеят офицерите извън казармата?
    ПРЕД. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ерменков.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това също е елемент от политиката, която тези двама прекрасни генерали ще трябва да изпълняват с мотивирани офицери, затова.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Давате ли ми думата за процедура? Това, което пита господин Ерменков, изобщо не е по темата. Няма нищо общо с представителството на тримата генерали – нито има блиц контрол на Министерството на отбраната, нито сме се събрали за това. (Реплики.) Не сме се събрали да гледаме проблемите на армията. Дошли са да се представят трима генерали, да ги видим, те да видят нас, ние тях. Нямаме цел сега да правим анализ на Армията. Имаше Доклад за състоянието на отбраната, разисквахме го.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Предлагам да си оттеглите въпроса, господин Ерменков.
    Смятам, че тези въпроси… Министърът ще дойде, ще го награбим него, така че нека той да отговаря…
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Председател, ще се съобразя с адмирал Манушев, с неговото и с Вашето желание. Само искам да подчертая, че тези въпроси не са маловажни от гледна точка на представянето на двамата командири на бригади, защото това е тяхното ежедневие и те се сблъскват с тях. Ако не нещо друго, най-малкото, поне да покажем някаква заинтересованост по въпроса.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Разбирам това и уважавам Вашето решение.
    Други въпроси и изказвания? Няма.
    Предполагам, че ще изразя не само моето лично мнение, а и мнението на Комисията, на всички колеги, които са тук: да пожелаем успех на Командира на Втора бригада!
    Наистина може да има проблеми, но аз съм сигурен, че с приоритетите, които поставихте, с Вашето желание, с Вашия опит, несъмнено Втора бригада ще има един достоен командир и в бъдеще ще постигне очакваните резултати. Благодаря, господин Генерал.
    БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ СТОЯН ШОПОВ: Благодаря и аз, господин Председател.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Заметник-министър.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Благодаря на господин Ерменков, че оттегли въпроса, тъй като в политиката аритметиката не е вярна и двама заместник-министри не правят цял министър, така че е по-добре, когато министърът дойде на блицконтрол да му задавате тези въпроси.
    Позволете ми сега да представя бригаден генерал Станимир Христов – директор на дирекция „Операции и подготовка“.
    С Указ № 201 от 6 август 2019 г. на Президента на Република България същият е удостоен с висше офицерско звание „бригаден генерал“ и назначен на длъжността директор на дирекция „Операции и подготовка“, считано от 15 август 2019 г.
    Роден е на 16 септември 1972 г. в град София.
    Образование:
    - ВНВУ „Васил Левски“ –Танкови войски – строеви;
    - Военна академия „Г. С. Раковски“ – „Организация и управление на оперативно-технически формирования“ от Сухопътни войски – 2006 г.;
    - Военен колеж на Сухопътни войски Керълайл, САЩ – 2016 г.; „Стратегическо ръководство на отбраната и Въоръжените сили“.
    На военна служба е от 19 август 1995 г.
    След придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“ по специалността „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ е заемал следните длъжности: началник на сектор „Командване на Сухопътните войски“; Началник на щаба на Шестдесет и първа бригада; заместник-командир на Шестдесет и първа бригада.
    Бригаден генерал Христов владее английски език на ниво 2-3-3-2, френски език 2-2-2-2; руски език 2-2-2-2 и турски език на ниво 2-2-2-2 по изискванията на STANAG. Той оглавява едно от водещите ни управления в Щаба на отбраната „Операции и подготовка“. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин генерал-лейтенант.
    ГЕНЕРАЛ ЛЕЙТЕНАНТ ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Както чухте, генерал Христов идва от поредните длъжности „началник-щаб“ и „заместник-командир“ на Шестдесет и първа бригада. Той беше предвиден да се развива и по командирска линия. Понякога така се случват нещата, но, разбира се, не е късно. В крайна сметка беше предложен за една от най-важните дирекции в Щаба по отбраната – дирекция „Операции и подготовка“. Идва в момент, в който се прави Стратегически преглед на отбраната и към него вече са отправени редица задачи, разбира се, и очаквания.
    Бригаден генерал Христов е вземал редица щабни и командирски длъжности. Същият има пълния набор от образование, до стратегическо образование. Същият има и международен опит както и от работа в международен щаб – изкарал е един мандат в NRDC –Турската армия. Аз имах възможност да работя с него, докато бях заместник-командир на Корпуса в Гърция. С Response cell – клетка за отговор, от Бригадата, беше постоянен участник в ученията на Корпуса в Гърция, тъй като знаете, че Шестдесет и първа бригада е афилирана към Корпуса в Гърция. Един от офицерите, на когото ще разчитат както „Сухопътни войски“, така и Българската армия и Въоръжените сили. Номиниран е с единодушие на Съвета по отбрана и предложен за висше офицерско звание и директор на споменатата дирекция. Благодаря Ви, господин Председател.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря и аз, господин Генерал.
    Господин Генерал, заповядайте.
    ГЕНЕРАЛ ДИМИТЪР ХРИСТОВ: Уважаеми господин Председател на Комисията по отбрана, уважаеми членове на Комисията по отбрана! За мен е огромна чест да говоря пред Вас и да изкажа своята визия за развитие на дирекция „Операции и подготовка“.
    Уважаеми господин Председател, Вие много добре знаете, че дирекция „Операции и подготовка“ е една от най-големите дирекции в Щаба на отбраната. Поемам дирекцията в този важен момент, когато се извършва Стратегическият преглед на отбраната и като приоритети пред мен стоят три основни неща.
    Първото е извършване на много добър анализ на това, което е в момента в Щаба на отбраната, на Системата за командване на управление и на структурите на Щаба на отбраната.
    Втората основна задача, която произтича от първата, е евентуално преструктуриране Щаба на отбраната за ефективното изпълнение на задачите като стратегически щаб.
    Третата важна задача, която стои пред мен, е усъвършенстване на подготовката в Българската армия, тъй като към настоящия момент в Българската армия, както казаха бригаден генерал Дешков и бригаден генерал Шопов, подготовката се извършва в пълен обем. Ние трябва да търсим начини, чрез които да подобрим ефективността на тази подготовка, да създадем стандарти и да се мъчим формированията да изпълняват тези стандарти, за да може да са подготвени пред предизвикателствата, които стоят във Въоръжените сили.
    Също така трябва да се стремим към подобряване и на учебно-материалната база. Много добре знаете, че към настоящия момент полигоните в Българската армия са по стари стандарти, в смисъл че оборудването им е старо.
    За да се подобри подготовката, е необходимо и подновяване на учебно-материалната база и полигоните в Българската армия. Това са приоритетите и задачите, по които ще работя и които съм си поставил. Благодаря за вниманието. Очаквам Вашите въпроси.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Колеги, заповядайте.
    Генерал Манушев.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, господа заместник-министри, господин Генерал, господа генерали, колеги!
    Впечатляваща кариера на бригаден генерал Станимир Христов, и то от изчезващ вид „танкови войски“. Много малко останаха такива, но се радвам, че генерал от танковите войски е назначен на тази изключително важна позиция – директор на дирекция „Операции и подготовка“. Изключително важна! Особено в условията, когато нямаме управление, както имаше в Генералния щаб, да се занимава специално с бойната подготовка на войските.
    Генерал Илиев каза за мисиите му зад граница. Службата му в Корпуса в Турция, командните длъжности – впечатляваща е! Езиковата му подготовка, също! Събрани са четири езика, освен нашия, което изключително полезно за директора на дирекция „Операции и подготовка“.
    Спрях се на тримата генерали, на т. 15 за наградите в Българската армия. Двамата генералите имат по един награден знак и другото са парични, предметни, бинокли, ножове. Това е. Не би трябвало да е такава политиката. Щом са стигнали до висши офицерски звания, тези офицери са заслужили най-малко степените за вярна служба под знамената, а нито един от тях ги няма. Нито едно. Били са на командни длъжности, които позволяват, по статута на този награден знак за вярно служене под знамената, да го получат. Обръщам се към Министерството на отбраната. Ще Ви помоля, имайте го предвид: не бива генералите да се уволняват от армията с по едно нагръдно значе, мъничко, което се върти, а сержантите от всички държави от НАТО имат по пет реда и да се гордеят с това, че служат на държавите си.
    Искам да пожелая на генерал Христов успех!
    Трябва да мислите, господин Генерал, и за преоборудване на полигоните, за да могат да се използват за съхранение на оръжието на F-16 за наземни цели. Те в момента нямат такива възможности. Няма време – ако не започнем отсега, ще излезе пак онова предаване „Няма време“. (Оживление.) Няма да ни стигне времето.
    Това е част от модернизацията – всичкото, за което той говори – модернизация на полигоните, и за издигане наистина и на оперативната подготовка не само на бойната. Нашите щабове имат нужда да станат напълно оперативно съвместими с всички щабове на НАТО и да се прави повече компютърно подпомагане, или командно-щабни учения с щабовете, а не толкова с войските. Благодаря.
    Желая успех на генерал Христов!
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Други колеги?
    Генерал Симеонов, заповядайте.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Господин Председател, господа заместник-министри, уважаеми колеги, господин Генерал-лейтенант, господа генерали!
    Аз няма да се обръщам към генерал Христов с въпроси, ще се обърна към тримата генерали, затова взех думата накрая.
    Проблемите, за които докладвахте, проличават още от пръв поглед. Ние се радваме, че Вие ги виждате и виждате къде са направленията, по които трябва да насочите Вашите усилия, за да подобрите дейността във Вашите формирования.
    Въпросът е интересен по отношение на това, че млади генерали, млади хора застават на съответните длъжности. Аз Ви поздравявам преди всичко с първо висше офицерско звание „Бригаден генерал“!
    Трябва да знаете, че това е най-вълнуващото. За всяка следваща звезда – човек после пак се вълнува, но не е така както за първото генералско звание. Убеден съм, че ще се справите. От все сърце пожелавам и на трима Ви успех във всяко едно направление!
    Ние сме се виждали с Вас при други условия преди години. Убеден съм във Вашите възможности и способности. Продължавайте смело напред! Виждам Ви, че сте енергични колеги, хора, командири, които радеят за армията и болеят за нейните проблеми. Важното, когато се виждат проблемите.
    С помощта и на ръководството на Министерството на отбраната има наистина много неща, които трябва да се оправят не само за тези знаци, за които каза и вицеадмирал Манушев. Трябва да се постигне и нещо друго, което е във финансово отношение – трябва да се помисли да се повишат заплащанията, за реално изпълнение, говоря за бойни дежурства, но не с по няколко лева, а трябва да е категорично много повече.
    Излизайки хората на полигон, в море, или във въздуха както е база задачи в мирно време в мисия на НАТО, по същия начин, за да може колегите да се чувстват по най-добрия начин, защото само да съвместяваме щабовете, да правим полигоните по най-добрия натовски начин – няма ли самочувствие, а самочувствието е подплатено с финансово осигуряване и с екипировка.
    Много пъти с генерал Запрянов сме си говорили и преди години, когато и той беше представител – знаехме как нашите контингенти отиваха по местата, където действаха и каква беше разликата с колегите. Винаги това нас ни е боляло и наистина това е мястото, където трябва да се мисли за в бъдеще. Уважаеми млади колеги, успех от все сърце! Ние вярваме във Вас!
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Други колеги?
    Ако няма, да пожелая успех и на Бригаден генерал Христов. Имахме възможност, когато посетихме и връх Каймакчалан, да говорим с него и за Танковите войски и така нататък.
    Надявам се, че министърът на отбраната е поел командировъчните Ви, нали?! (Смях и оживление.) Добре.
    Впечатляваща биография – поемате една много тежка дирекция. Тази дирекция е много динамична, решава изключително важни задачи в оперативен порядък: работи се и с командващи на видове въоръжени сили; с началника на отбраната; заместник-началник на отбраната. Това е една много разнородна дейност на различни нива – на тактическо, на оперативно, на стратегическо ниво, включително и на международно ниво. Това е една много динамична дирекция.
    Пожелавам Ви успех на тази длъжност, особено в сегашния период, когато наистина се провежда и то Стратегически преглед на отбраната!
    В заключение, ако нямате нищо друго колеги, всички да пожелаем успех на новопроизведените с първо висше офицерско звание. Дай боже да има и следващо! Настина вярвайте, че тази комисия работи в интерес на отбраната.
    Мисля, че в това отношение сме се доказали и когато е трябвало да се вземат важни решение, сме били единодушни и изключително положителни. Благодаря Ви. Успех Ви желая! И дай боже да се виждаме само по добри поводи! (Реплики.)

    Преминаваме към втора точка:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА ПРЕДСТАВИТЕЛ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА ОТНОСНО РЕЗУЛТАТИ ОТ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА БЮДЖЕТА НА МО ЗА 2019 Г., КАК ЩЕ БЪДАТ ПРЕРАЗПРЕДЕЛЕНИ НЕИЗРАЗХОДВАНИТЕ СРЕДСТВА ДО КРАЯ НА ГОДИНАТА И КАКВО ЩЕ СЕ ПОСТИГНЕ С БЮДЖЕТ 2019.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ:
    Благодаря господин Председател.
    Уважаеми членове на Комисията по отбрана! Точка втора касае разходите, които Министерството на отбраната извършва в трите направления, а именно: персонал, издръжка, капиталови разходи, през 2019 г., съобразено с бюджета, както и евентуалните приоритети, които следва да представя на Вашето внимание до края на годината при предполагаемия, както и Вие сте го записали в т. 2, остатък по бюджета, както и от възстановени разходи.
    Бюджетната рамка за разходите на Министерството, която е утвърдена в Закона за държавния бюджет за 2019 г. е в размер на 1 млрд. 442 млн. 309 хил. лв. – число, което, разбира се, Вие, със сигурност сте запомнили добре. Тази сума е разпределена както следва: собствени разходи на Министерството – 1 млрд. 414 млн. 211 хил. лв. Знаете, че към това се добавя и трансфера на висшите военни училища. Той е малко над 28 милиона или, стартирайки от началото на 2019 г. с утвърдения бюджет той е разпределен по трите направления, както следва: персонал – 995 млн. 922 хил. лв.; издръжка – 314 млн. 891 хил. лв.; капиталови разходи – 103 млн. 397 хил. лв.
    Бюджетната рамка на Министерството е тази, която споменах. Към нея следва да се добавят и средствата, които са разписани в централния бюджет – това са инвестиционните проекти на Министерството на отбраната. Със Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет за 2019 г. – това е 30-то число на месец юли, се увели бюджетът на Министерството на отбраната с 2 млрд. 100 млн. лв. – това е левовата равностойност на 1 млрд. 200 млн. щатски долара, тоест за изпълнението на ангажиментите по Международен договор с правителството на Съединените щати във връзка с изпълнението на Проекта за придобиване на нов многоцелеви боен самолет.
    Текущо, през бюджетната 2019 г., по Закона за публичните финанси, от Министерството на финансите са извършени корекции на бюджета на Министерството на отбраната, както и на висшите училища, като имаме предоставени допълнителни средства. На основание на което се формира уточнения бюджет към дата 25 септември 2019 г. Той е в размер на 3 млрд. 596 млн. 123 хил. лв. Ако, разбира се, това увеличение, както всички знаем то е заради плащанията по Договора със Съединените щати, бъде изключено, това плащане разликата с началото на тази година, е в размер на 53 млн. 800 хил. лв.
    Имаме средства, които получаваме по НЗОК – те са 51 милиона, и други от корекции в бюджета – 1 млн. 984 хил. лв. Към 25 септември 2019 г. уточненият план на Министерството на отбраната и висшите училища по направления е следният – ще забележите разликите от това, което първоначално Ви докладвах. От началото на 2019 г. вече за персонал имаме 1 млрд. 13 млн. лв., тоест увеличение от предходното число, което беше 995 милиона. Издръжката – 300 милиона, ще забележите лекото намаление от 314 в началото на 300, и капиталовите разходи с включен вътре разход, който е за придобиването на новия боен самолет – 2 млрд. 247 млн. 913 хил. лв. при първоначалните 103 млн. лв.
    Разбирам, че основата на тази точка е намеренията на Министерството по отношение на средствата, които ще останат евентуално неизразходвани до края на тази финансова година как бихме ги предложили да бъдат разходвани.
    Или към 21, тоест към 25 септември, вчерашна дата уточнения план на Министерството на отбраната и висшите училища по направления е следния. Ще забележите разликите от първоначално това, което Ви докладвах.
    От началото на 2019 г. за персонал вече имаме 1 млрд. 13 млн. лв., тоест увеличение от предходното число, което беше 995 млн. лв. Издръжката – 300 млн. лв.
    Ще забележите лекото намаление от 314 в началото на 300 и капиталовите разходи с включен вътре разхода, който е за придобиването на новия боен самолет – 2 млрд. 247 млн. 913 хил. лв. при първоначалните 103 млн. лв.
    Разбирам, че основата на тази точка е намеренията на Министерството по отношение на средствата, които ще останат евентуално неизразходвани до края на тази финансова година как бихме ги предложили да бъдат разходвани. Приблизителният размер на тези очаквани, неизразходвани финансови средства със сигурност ще има. Аз ще добавя и тези, които са ни възстановени. До края на годината ще бъде ясен размерът, след извършването на анализа на деветмесечието. Днес е дата 26-ти, тоест до 30-ти септември ще приключат операциите по осчетоводяване и най-вероятно, за които към средата на месец октомври, Комисията по отбрана със сигурност няма да пропусне да ни покани отново – било на блицконтрол, или отново с подобна точка втора, за да бъдат уточнени тези числа, които към момента със сигурност ние не можем да представим в конкретика, а именно в частта „Доставки, услуги“ по Единния финансов план за материално-техническо осигуряване на Министерството на отбраната, както и в частта „Единен списък на обектите за строителство и строителни услуги“, които са двете основни разходни пера до края на годината.
    Към момента по всички средства по бюджета, залегнали по дванадесетте програми ще имаме яснота. Припомням само на членовете на Комисията, че работим по Дванадесет програми и ръководителите на тези програми, основно Първа програма, 1.1, 1.2 и 1.3 – Сухопътни войски, Военновъздушни сили и Военноморски сили, са и членове на Програмния съвет, където се извършват промените в Единния финансов план на Министерството на отбраната.
    Какво искам да кажа? Направените искания в началото на годината и възложени на Дирекция „Отбранителна аквизиция“ за провеждане на процедури по обществени поръчки ще имаме яснота кои от тях имат шанс да бъдат реализирани до началото на месец декември, тоест петнадесето число и за тези, които ще бъдат реализирани след петнадесето число, остава да бъдат поставени под риск от финансиране, включително от средства, които са определени като неизразходвани до края на годината.
    В ход имаме немалко процедури, включително без да внасям шеговит тон в Комисията, на последния програмен съвет, който се проведе на 19 септември, преди една седмица, имаше достатъчно предложения от страна на ръководителите на програми за прехвърляне на средства от проекти или обществени поръчки, които те считат за неефективни, невъзможни да се случат до края на годината, към такива, които считат, че ще бъдат завършени до края на годината.
    Основните, непредвидени в тези процедури проблемни въпроси всъщност са обжалванията. Споделям го пред Комисията като съжаление от моя страна като отговорник за ресурсите в Министерството на отбраната, но спазвайки закона и всички изисквания, провеждайки процедурите по Закона за обществените поръчки, не сме имунизирани от този риск участващите в процедурата да обжалват. Включително и днес имаме още две поредни определени от КЗК и процедурата, както знаете минава през Комисията за защита на конкуренцията, от там отново обжалвания пред Върховен административен съд.
    Всъщност, ако трябва да сме коректни една нормална процедура по Закона за обществените поръчки върви в порядъка на 9-10 месеца при липса на допълнително други възпрепятстващи фактори. Имаме и такива, които са поради липса на кандидати, за съжаление. Сигурен съм, че адмирал Манушев няма да пропусне да попита за флота, но една голяма част от проблемите за поръчките там са, поради това че, имаме или един единствен доставчик или, че този който е идентифициран като един единствен, включително, не подава оферти по нашите предложения.
    Забавяне на някои процедури имаме и поради техническа сложност. В значителна степен изискванията, които се определят от потребителите, най-вече видовете въоръжени сили, изискват експертиза, която в невисока степен може да гарантира изпълнението на тези изисквания, включително сериозна работа в Института по отбрана. Знаете, че дълги години в Института по отбрана тази част, наречена научно-развойна дейност, експериментална, съпровождана с техническа документация на проектите беше позанемарена.
    Аз съм уверен, че с новото ръководство, а и Вие – една част са посещавали вече Института, увеличаваме капацитета му от гледна точка на техника, която е лабораторна, която може да съпровожда обществените поръчки, както и в бъдеще проектите за превъоръжаване, които със сигурност следва да бъдат съпровождани с техническа документация, изградена и утвърдена в Института по отбрана.
    За осигуряване на неотложни потребности до края на годината от очакваните икономии и възстановени разходи по бюджета на Министерството на този етап, като приоритетни сме определили две основни неща. Едното е закупуването на горива. Благодарен съм на командира на Втора бригада, който сподели, че от две години не изпитват по никакъв начин недостиг на горива за водене на бойната подготовка. Това, благодаря, се дължи и на работата на Комисията по отбрана, не само на действията на политическото ръководство на Министерството.
    Имаме намерение 30 милиона да бъдат похарчени в рамките на месец и половина, които са горива и смазочни материали – ГСМ. Информирам само, че основно армията потребява пет вида горива.
    Едното е джет-А1 за авиацията, корабно гориво, гориво за бронетанкова техника, автомобилно гориво и петото е за отопление. Всъщност за трета поредна година ще гарантираме изискванията на 100% задоволяване на видовете въоръжени сили от горива за водене на бойна подготовка.
    И вторият приоритет, който определяме засега като неотменим – това е придобиването на два кораба за Военноморските сили. Те са клас “Tripartite” – това са минни ловци. В малка подробност беше изпратена експертна група от Министерство на отбраната и от Щаба на отбраната, които посетиха Кралство Нидерландия. От представените четири кораба, които са необходими, всъщност имаме необходимост от попълване на състава с минни ловци, от представените ни четири кораба бяха идентифицирани два от тях, които са дефинирани в състояние добро и Военноморския ни флот прояви интерес да ги придобие. На ниво сме уточнен договор, той ще бъде практически джи то джи междудържавно споразумение и стойността, включително с транспорта до България ще представлява 7,2 млн. лв.
    Смея да кажа, че дирекция „Аквизиция“ и Военноморския флот в преговорния процес успяха да свалят предложението от 7 млн. евро на по малко от 2 млн. евро. Да, на практика корабите ни излязоха към три милиона и половина лева, но към тях флота отделно с право заяви да бъдат придобити и средства от типа на агрегати, необходими за бъдещата работа на тези минни ловци, както и подводни апарати за обезвреждане на мини – така наречената система „Сийфокс“, което е нещо много съвременно за противоминна борба и те ще бъдат придобити допълнително. Така че 30 милиона плюс 7,2 милиона лева.
    Ще си позволя да направя една прогноза, че в Дванадесетата програма – знаете, че всъщност Дванадесетата програма е Програмата на Министерството за капиталови разходи, най-вероятно до края на годината ще се случи Проектът за придобиване на безпилотни летателни апарати. Те са от типа повечето малки мини, които са необходими за сухопътни войски. Този проект общо е на стойност малко над 20 млн. лв. и се реализира в рамките на четири години, тоест за тази година са предвидени малко над два милиона лева. Ако този проект бъде реализиран, предвид на огромния интерес, предполагам, че в тази конкурентна борба ще съумеем да получим най-доброто съотношение между цена и качество на придобивания отбранителен продукт. И аз, между другото, бях впечатлен, че имаше над 26 заявени изпълнители по този проект. Той към момента е на ниво определяне на група за водене на преговори със заповед на министъра на отбраната.
    Другото, което е по Дванадесетата програма с голяма степен на вероятност предполагаме, че ще се случи, това е придобиването на Системата за опознаване „Свой-чужд“ и комуникация основния канал. Лично ме подкрепяте, господин Генерал, режим 5, Mоde 5, който всъщност договор ще бъде отворен. Тоест, средствата, ако тази година прогнозираме да бъдат около седем милиона и половина за Mode 5, най-вероятно ако има и допълнителен остатък по бюджета на Министерството, можем да си позволим за следващите години придобиването да извършим една част още сега, тоест да увеличим този разход седем и половина милиона в по-голямо число. Доложих.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
    Само за информация на колегите от Комисията – вчера пристигна при мен и съм го резолирал до всички членове на Комисията по отбрана за запознаване, това е резюмето на Отчет на степента за изпълнение на политиките и отбранителните програми на Министерството на отбраната за структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия през първото полугодие на 2019 г. Ето го отчета, така че който иска може да го прочете, има и секретна част.
    Заповядайте, колеги.
    Заповядайте, господин Цонков.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, господин Заместник-министър!
    В крайна сметка прогнозите какво показват, ще има ли излишък и горе-долу какъв ще бъде размера, защото стана въпрос, но не разбрах в какъв размер ще бъде този излишък и евентуално за какво би бил оползотворен в интерес на способностите на Българската армия в крайна сметка?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Казах го, но може би е убягнало на вниманието, ще го повторя.
    Уточненият размер – никой няма да си позволи в Министерството на отбраната, най-малкото аз, да давам уточнен размер, без да е минало деветмесечието. Тоест, споделих пред всички, че към 15-то число на месец октомври и затова препоръчах – дълбоко го желая и Комисията със сигурност го желае, да ни привикате в добрия смисъл на думата, за да дадем отчет към 15-то число какви остатъци се планират. Защо? Защото дотогава ще продължи изпълнението на няколко процедури, които предполагам, че ще приключат дотогава. Ако приключат. Те не са по инвестиционната програма – Дванадесетата програма, за която Ви говорих, те са от текущите обществени поръчки. Към тази дата ще можем да отчетем деветмесечието. Към момента не мога да го направя с никаква доза вероятност и сигурност.
    А по проектите, които възнамеряваме, това са основно първия – осигуряването отново на издръжката – 30 милиона за петте вида горива плюс маслата.
    Вторият е за купуването, придобиването по междудържавен договор от Кралство Нидерландия на двата минни ловеца. Това със сигурност ще държим като приоритет да се случи и то вече е подготвено, включително като предложение за решение на Министерски съвет.
    Останалото споделих също Mode 5, който е изключително важно за въоръжените сили, се надявам също да стане като придобиване в рамките на тази година – тоест седем милиона и половина, които очевидно сме ги планирали и ще се случат. Ако имаме възможност от остатък, ще добавим пари в по-ранно придобиване, а не в близките до две, до три години, както е разчетено в рамките на – уточнява се размера, между 30 или 50 млн. лв. Доставката е натовска, но в края на краищата имаме възможност по този отворен договор да допълним още средства от остатъка, а не само седемте милиона и половина финансиране.
    Тава са ни вижданията засега, като са с висока степен на сигурност, че могат да се случат и зависят повече от нас, отколкото от външни фактори.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Мисля, че Вие правилно, заложихте като приоритети нещата. Тук наистина е важно Комисията да каже: да, добре е, или не е, пренасочете вниманието, за да има време Министерството на отбраната да чуе мнението на народните представители.
    За мнимите ловци – това ще дойде и в парламента. Надявам се, че няма да имам е проблем с гласуването на придобиването на минни ловци за една, такава доста приемлива сума. При положение, че имаме един, такъв вече. (Реплики.)
    Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Моят въпрос ще покаже, че Комисията не е профилирана, по трита вида въоръжени сили. Искам малко по-подробна информация, колкото е възможно, разбира се, да ни предоставите по отношение на Военноморските сили. Там има една рамка, която сте задали от 18 милиона. Рамката има ли някаква конкретизация? По принцип вътре има ли нещо като съдържание?
    Второто е това съдържание ще бъде решено и има ли пари? Тези пари има ли ги като конкретиката за Военноморските сили, специално? Вие доложихте доста подробно за тях, но притеснителното е това, че няма желаещи да работят с Военноморските сили, с Министерството. Благодаря.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Докладвам, че по отношение на Проекта, който е за техническо обслужване на корабни и радиолокационни станции на фрегатите клас Е-71 по Рамковото споразумение, там са предвидени – 13 млн. 333 хил. лв. Тази процедура извървя дълъг път. На 26 август, ще бъде качена на профила на купувача – пазарна консултация, за определяна на прогнозната стойност на обществената поръчка. Знаете, че дълго време нямаше ясни, методологически указания от страна на Агенцията за обществени поръчки, как следва да извършваме пазарните проучвания? Те са или на база обявяване на профила на купувача нашите изисквания и кандидати, които имат капацитет, заявяват, каква е стойността на която биха предоставили съответната доставка, или другият вариант пазарни консултации.
    Не само при нас, а в повечето министерства има въздържане по темата това да се случва на базата на пазарни консултации, защото предполага експерт до експерт. Тоест, възможност за манипулиране, влияене върху определяне на пазарната стойност на обществената поръчка. На 28 август е съгласувана след нанесени корекции в дирекция „Правна“ е тази поръчка и на 19 септември, тоест това е преди една седмица, е публикувана в Регистъра на обществените поръчки, а на 24 септември е публикувана в профила на купувачи. Чакат се заявленията до 22 октомври.
    Следващото, което касае Флота, надявам се да успея бързо да ги открия в моята система – извънгаранционна техническа поддръжка на комуникационната система на фрегатите, не на ПВС-та – на комуникационната система на фрегатите. Отново рамково споразумение за четири години за 4 млн. 750 хил. лв. Стойностите, които обявявам са без ДДС.
    Тази поръчка е върната от дирекция „Правна“ на 13 май, защо? Защото няма проведено пазарно проучване и е върната за нанасяне на корекции. Документацията е съгласувана само на експертно ниво от дирекция „Правна“. По нареждане на заместник-министъра на отбраната, моя милост, съм дал указания да се преразгледа прогнозната стойност на обществената поръчка. Да се организира среща с потенциални изпълнители, като на това основание е върната в дирекция „Отбранителна аквизиция“ на 17 юли 2019 г. След проведена видеоконферентна връзка в края на септември, следва да бъде извършена дефектация, каквато единственият възможен изпълнител, е обещал да извърши безплатно на комуникационните системи на фрегатите и след това да бъде определена пазарната стойност. Пазарната стойност по мое виждане може да бъде намалена от 4 млн. 750 хил. лв. надолу.
    Следващата е: „Сервизно обслужване на газотурбинен двигател тип ASTAZOU“. Ново рамково споразумение. Тоест за милион и 833 хил. лв. Единственият, всъщност тук възможен изпълнител, се явява холандската STORК, които поискаха удължаване на срока за подаване на заявления. Съгласува се решение с Правната дирекция от 2 юли. Удължен е срокът с 30 дни – до 1 август. В момента работи комисията. Тоест, това се работи.
    Имаме още едно, което касае артилерийската установка на фрегатите, както торпедните апарати и ремонта на торпедата L-5 към тях.
    (Реплики извън микрофоните.)
    Сервизно обслужване на 100 милиметрова корабна артилерийска установка и сервизно обслужване на кадер-торпедните апарати и L-5 торпедата. Върната е от Правна дирекция относно предоставените документи от потенциалния изпълнел. Потенциалният изпълнител на тази поръчка отново е един единствен – „ВАЛ ГРУП“. Документацията е съгласувана от Военноморските сили на 26 февруари 2019 г., а при съгласуването с Правната дирекция през април месец тази година, е установена всъщност липсата на изискваните документи от потенциалния изпълнител. Тоест, състоянието към момента по отношение на фрегатите, на доковия ремонт на кораби от състава на Военноморските сили – четири кораба, проекти 130, 250, 650 и 106 клас „Флауер“ и спасителния кораб „Протео“, както и доков ремонт на фрегата „Дръзки“ с бордови 41. Поканата е съгласувана от Военноморските сили на 1 август. Получена е докладна записка за 100% авансово плащане. Предстои съгласуване от дирекция „Финанси“ и вече е изпратена покана до участниците на 29-ти, тоест преди пет дни.
    Доложих по темата.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Колеги?
    Господин Адмирал, заповядайте.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Първо, не мога да не започна с това, огромна благодарност към , военното и политическото ръководство на Министерството на отбраната, за това, което направиха за двата минни ловци. Получаването на тези два минни ловци ще запълни нуждата и липсата на противоминни сили във флота, тъй като руските остаряха и си отиват. Имаме два такива в Атия, но те просто отживяха времето си. Ще имаме противоминни сили, които са необходими за нашия флот.
    Исках първо да кажете две думи за Проекта за двата модулни патрулни многоцелеви кораба, преди да говоря за конкретните позиции, за които говорихте – какво е направено от дирекция „Отбранителна аквизиция“ и за останалите неща? Какво стана там? Работата замря и не зная ще стане ли до края на годината, ще сключим ли договор или няма? Първо това ми кажете, а след това ще продължа.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Адмирал.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Не е замряла работата. Това, че се работи без шум в публичното пространство не означава, че не работят. Междуведомствената работна група, която оглавявам, излезе с доклад до министъра на отбраната. В доклада бяха открити сериозни проблеми в частта методология. Методиката за оценка не беше изчистена по начин, по който да даде възможност един от важните критерии, тоест интегрираната логистична поддръжка в период на жизнения цикъл, когато влязат тези кораби на въоръжение, да бъде дадена яснота кой от участниците предлага интегрирана логистична поддръжка, която може да бъде по категоричен начин остойностена.
    Министърът утвърди този доклад, и това всъщност наложи създаването на експертна група. Експертната група работи всеки ден, включително в този момент, в който тръгвах за заседанието тук, в Комисията по отбрана. Тя е под ръководството на о.з. генерал Кънев и ще приключат с предложенията за изменения RfP и в методика, каквито засега разбирам, че са нагласите, след което да бъдат поискани подобрени оферти от страна на участниците.
    По този проект практически до края на годината, Вие всички знаете, че пари няма. Тоест, в случая търсенето на бързо решение със сключването на договор до края на годината, всъщност не води до започване на работа по изпълнението от страна на избрания изпълнител. Средствата и по проекта за кораба, и по проекта за бойната машина са вече разписани в средносрочната прогноза, предложена от Министерството на отбраната на Министерството на финансите за следващите години.
    Отварям една скоба. Уточнявам, че това, което сме представили, знаете за бойната машина, че проекта предполагаше плащанията да бъдат в 12 години, а придобиванията за осем години. Сега сме направили така щото плащанията да спаднат от 12 години на 9, тоест да съобразим горе-долу времето, за което придобиваме техниката, да е и времето на плащанията, защото имахме огромни негативни реакции от страна на потенциалните участници, които ни казваха: „Искате да Ви предоставим отбранителните продукти до осмата година, а да продължим да чакаме още четири години плащанията?.“
    Това всъщност е съобразено и с Проекта за бойния кораб, тоест за него парите са разчетени вече в рамките на 2020 г. до 2025 г. Те са отново в централния бюджет, по 171 милиона плюс парите, които са за ДДС.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Преди да дам думата на адмирал Манушев, дано опозицията не ни обвини, че нарушаваме Проекта за инвестиционния разход, както го е гласувало Народното събрание, като начин на плащане и срокове за плащане.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Мога да дам пояснение, господин Председател.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Не, аз казвам за опозицията дано…
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: По-добре сега да дадем отговора, за да не ни обвинят след това. Защото там е записано „прогнозна схема при съгласуване с Министерството на финансите“. Тоест, съгласувайки го с Министерството на финансите нямаме нещо, което да сме нарушили. Ако такива гласове се чуват нека предварително да знаят, че работим в рамките на гласуваното от Народното събрание.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре. Заповядайте, господин Адмирал.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Господин Председател, господин Заместник министър! Честно, много съм притеснен от отговора. Обещанието на министъра на отбраната многократно по всички медии беше, че до края на тази година ще сключим договор и догодина ще плащаме. Това да сключваме догодина договор ще отиде пак октомври, ноември и няма да стане нищо и флота ще загине, ако продължаваме така. Съвсем откровено и честно казвам, че ми е мъчно да чувам тези неща.
    Значи, няма да се спази това обещание. Не зная какво работи групата, сигурно си върши работата, но по начина, по който са тръгнали нещата, до края на годината няма да има абсолютно нищо за флота. Ще започнем догодина отначало всичко, което ще рече, че никога няма да имаме кораби.
    По отношение на позициите, които процедурите възлагани от „Отбранителна аквизиция“ на повечето от въпросите ми дадохте отговор, господин Заместник-министър, но силно съм притеснен, че всички тези големи числа, които казахте – 4 милиона за това, 16 милиона за радиолокационни станции, нищо няма да се случи и там. Това са кухи цифри, дадени за рамкови споразумения. До края на годината флота няма да има нищо. От 19 позиции, за които дирекция „Отбранителна аквизиция“ е трябвало да възложи процедури, има само една-единствена, която се изпълнява в момента и това е фрегатата „Дръзки“ 41. Оправяне на валолиниите, които са провиснали и доковия ремонт. За всички останали се очаква нещо да се направи, а годината мина и съм убеден, че до края на годината абсолютно нищо няма да се случи.
    Една бърза калкулация – става въпрос за предвидени разходи за военноморските сили в размер на около 15 млн. лв., от тях може би ще дадете 3 или 4 за корабите, за докуването на корабите и за ремонта на валолиниите, а останалото от всичките милиони, няма да отиде за флота и ще остане за нещо друго, може би за гориво.
    Миналата година, на подобно заседание на Комисията по отбрана, министърът на отбраната най-тържествено заяви и даде дума, че тази година, 2019 г., Флотът ще бъде приоритет. Тази година отново Флотът не е приоритет по тези позиции. До края на септември, октомври месец, почти нищо от тези позиции не е направено. Има доста процедури за съгласуване, чакат съгласуване в дирекции от юли месец, от август месец, от не знам къде. Не зная защо е това отношение към Флота? Ще купим сигурно и безпилотни апарати, ще купим и леки самолети, ще ремонтираме щурмовите самолети СУ-25, и Флотът е сякаш някакво нежелано дете на Министерството на отбраната, както се отнасяме към него.
    Аз съм притеснен, че ако не обърнем сериозно внимание на трите фрегати, ние ще загубим и тях, а в близките 15 години сигурно няма да имаме фрегати, даже и да построим два нови кораба. Флотът има жизнена необходимост, за да изпълнява функциите и задачите си поне от шест бойни кораба и на тях разчита. Нито имаме нови кораби, нито старите ги поддържаме. Не можем за една година време да намерим и да изпълним заложени от предната година позиции с тези съгласувания в Министерството на отбраната от по пет, шест, седем месеца и повече. Мъчно ми е да го кажа.
    За доковете и ремонтите на корабите. Поздравявам Ви и го приветствам – и за „Дразки“, и за „Протео“, и за „Цибър“, и за минния заградител, включително имате една позиция, която е изцяло българска, за 3 млн. лв. по Дванадесета програма, за преоборудване на един малък военен транспорт в минен заградител, и тя е в процес на съгласуване на документите в дирекция „Отбранителна аквизиция“, а от 9 май са подадени нещата и се съгласуват в продължение на четири-пет месеца. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Първо, благодаря за оценката за това, че тази година, най-вероятно Флотът ще придобие два кораба за противоминна борба.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Категорично.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря за оценката, за това че доковите ремонти на корабите от Флота и на бойните, и на спомагателните, се извършва веднага, след като бъдат заявени от Военноморския флот, включително аварийните ремонти.
    Не бих се съгласил с оценката, че има някаква преднамереност по отношение на ремонта на фрегатите.
    Не бих се съгласил и, че за преоборудването на малкия транспорт се бавим. Имайте предвид, че имаме сключени рамкови споразумения. Беше и необходимо време да накараме една част от структурите, които са ангажирани в тези рамкови споразумения, да се откажат, да можем да извадим част от тях, от корабите, от тези рамкови споразумения, за да можем да ги възложим. Всъщност това не е работа, която зависи, само и единствено от Министерство на отбраната. Има и външни фактори, те могат да кажат „да“, могат да кажат „не“.
    Съжалявам и за оценката, че всъщност няма да се случи нищо до края на годината. Решението за това, кога ще бъде сключен договорът, е в зависимост и от предложенията или променените оферти, или допълнените оферти, на трите участника в процедурата за придобиване на многофункционалните модулни патрулни кораби. Ако реагират бързо, със сигурност ще имаме някакъв резултат и към края на годината, ако не реагират, сигурно ще отиде в рамките на януари, февруари идната година. Но, Междуведомствената комисията, не е прекъснала работата си. Изчакваме изменения в методиката и в RFP Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Други колеги?
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Председател, виждате, че опозицията няма защо да се обажда.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, да, аз си запазвам….
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Вие достатъчно добре го направихте и без нас.
    Между другото, тук, господин Адмирал сигурно знае отговорът на въпроса – на колко години е най-старият кораб в Българския военноморски флот (реплики),но ми се струва, че може би един разход за неговия 80-годишен юбилей трябва да предвиди Министерството, за да го отбележим като ветеран. (Реплики.)
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други колеги?
    Ако няма, благодаря, приключваме с точка втора.
    Благодаря на господин Заместник-министъра. Ще помоля само да остане за една минута по точка „Разни“.
    Точка:
    РАЗНИ.
    По точка „Разни“ това е единствена информация, която имам. Искам да благодаря на Министерството на отбраната за това, че организира посещението на Каймакчалан, да благодаря и на генерал Христов, който беше там. Наистина една добра традиция. Мисля че от всички присъстващи, които бяха там, беше наистина вълнуващо. Наистина войсковата памет и историята трябва да се пази.
    Второто, което искам да обявя – знаете господин Тошев е обявил на предишното заседание, че на 7 – 8-ми октомври ще изнесеното заседание на Комисията по отбрана в Долна Митрополия. Програмата е готова на 99% .
    Ще бъде на 7 – 8-ми в Долна Митрополия.
    Поради изчерпване на дневния ред – закривам заседанието. Благодаря Ви.
    Форма за търсене
    Ключова дума